r
Predikbeurten zondag 19 februari 1967
Van de Orgelbank
WERELDDIAKONAAT
MEER GIRO'S,
MINDER IN DE COLLECTEZAK
Uit de gegevens, die het algemeen
diakonaal bureau van de gereformeerde
kerken te Utrecht tot dusver ter be
schikking staan, kan de voorlopige
conclusie getrokken worden dat de op
brengst van de 5 februari gehouden
kerkcollecte ten bate van het wereld-
diakonaat weliswaar hoger zal zijn dan
in 1965, maar lager dan verleden jaar.
Hier staat tegenover dat aan recht
streekse naar het algemeen diakonaal
bureau overgemaakte giften reeds een
bedrag is binnengekomen dat bijna
tweemaal zo hoog is als het bedrag dat
men in 1966 op hetzelfde tijdstip aan
giften ontvangen had. Er is een duide
lijke tendens in de richting van meer
giro's, minder in de collectezak.
Van 280 kerken dat is ongeveer
een derde van alle gereformeerde ker
ken is de totaalopbrengst bekend
zij brachten 470.697,05 bijeen, tegen
668.056,83 verleden jaar. Hierbij
dient men te bedenken, dat in het laat
ste bedrag begrepen zijn giften van
plaatselijke diakonieën en giften die
men naar een plaatselijke diakonie zond;
daarentegen zijn deze giften nog niet
opgeteld bij het bedrag van dit jaar.
Het bedrag wordt stellig hoger er zijn
diakonieën die toezegden, dat zij het
bijeengebrachte bedrag zouden verdub
belen.
Opmerkelijk is, dat de opbrengst van
de kerkcollecte niet lager is, en in som
mige gevallen zelfs hoger, in plaatsen
uit gebieden waar de economische ont
wikkeling de laatste tijd niet zo roos
kleurig is.
Wat de rechtstreeks naar het alge
meen diakonaal bureau overgemaakte
giften betreft, inklusief de toezeggingen
is nu 93,150,— binnengekomen, te
gen 47,126,.in 1966 op dezelfde
dag.
WOORD EN DAAD.
Op instigatie van de generale synode
van de gereformeerde kerken heeft een
studiecommissie van de gereformeerde
oecumenische synode zich bezig gehou
den met het vraagstuk van de verhou
ding tussen woord en daad in zendings-
en evangelisatiewerk èn met de roeping
van de kerk om te evangeliseren en de
wijze waarop zij die heeft te vervullen.
Het commissielid ds. P. B. Suurmond
te Baarn heeft het resultaat van de
(aan de hand van een door hem opge
stelde nota schriftelijk gevoerde) over
leggingen verwerkt in een rapport, dat
getiteld is ,,De roeping van de ge
meente in een van het vervreemde we
reld". Men kan dit rapport bestellen bij
het bureau van het evangelisatiecen
trum, Amsterdamsestraatweg 37 te
Baarn. De prijs is 1,— (gironr. Evan
gelisatiecentrum 525.310).
NEDERLANDERS WELKOM OP DE
KIRCHENTAG.
De bekende Duitse ,,Kirchentag"
wordt dit jaar niet op de traditionele
tijd van eind juli gehouden, maar eert
maand eerder: van 20 tot 25 juni. Deze
dertiende kerkedag is in Hannover, de
historische hoofdstad van Nieder-Sach-
sen. Men verwacht meer dan duizend
buitenlandse gasten, en men neemt aan
dat de deelneming uit Nederland (weer)
het grootste zal zijn.
Het thema van de Kirchentag-1967
is vrede. Het is niet de bedoeling dat
in Hannover nog eens gedacht en ge
daan wordt wat al door velen in aller
lei landen van dit thema uit gedacht en
gedaan werd men stelt zich voor een
bijdrage te leveren in de bezinning op
de nóódzaak van vrede wil de mens
heid niet haar eigen ondergang bewer
ken. Centraal staan vragen als hoe
wordt de vrede gered en wat kunnen
wij voor de vrede doen
Een interkerkelijk comité regelt de
Nederlandsse deelname. Men kan zich
opgeven bij mevrouw L. Klijn-Ballnet,
De W. Pfisterlaan 55 in Driebergen,
tel. (0 3438) 32 04. Wie het officiële
,,Vorbereitungsheft" wenst te ontvan
gen, dient 2.75 te storten op gironr.
1 38 41 93 van mevrouw Klijn.
De gemeenten van Nieder-Sachsen
nodigen buitenlandse gasten uit voor
een verblijf van een paar dagen voor
of na de Kirchentag (van 14 tot 20 juni
Zaterdagmiddag 4 februari 1967 ver
gaderde de Geref. organistenvereniging in
de Geref. Petruskerk te Vlissingen.
Deze keurig gerestaureerde kerk bezit
een orgel wat er wezen mag Gebouwd
door de Firma Willem v. Leeuwen te
Leiderdorp.
De ontvangst deed ons goed. Onze gulle
en spontane collega Boon stond ons al
met een lachend gezicht op te wachten bij
de deur. Het weer werkte ook bizonder
mee. Een prachtige zonnige middag, wat
ook ieder inspireerde in handen en voeten,
om dit fijne en degelijke orgel te bespelen.
Een instrument wat er zijn mag.
Alle aanwezige collega's hebben ge
poogd iets te laten horen, ieder op zijne
wijs. Jammer dat alle collega's niet aan-
PIEP.
In de Tweede Kamer is een gevleu
geld woord geworden de uitdrukking
van (ik meen) Vondeling ,,Als de
schroef aangedraaid wordt, wordt er
gepiept". Er wordt op 't ogenblik ge
piept in onze kerken, al zou je het niet
zeggen wanneer je hoort dat er vorig
jaar voor het werelddiaconaat negen
ton (een miljoen min een ton) méér is
bijeengebracht dan in 1965.
Naar het schijnt is men bang dat de
gewone dienst" spaak gaat lopen. Ik
heb nu al een stapeltje uitspraken van
classes en kerkeraden die in die richting
wijzen. Twee voorbeelden de Haagse
classis (haar eigen begroting voor dit
jaar is veertig mille hoger dan die voor
1966) zal aan de synode vragen om
matiging van de algemene uitgaven over
een tijd van tenminste twee jaar. En zij
meent evenals de kerkeraad van Meer-
of van 26 tot 30 juni). Men reist dart
voor eigen rekening naar de uitnodigen
de gemeenten, maar verblijft kosteloos
bij' leden van de betrokken gemeente.
De bedoeling is, dat de buitenlandse
gasten met het kerkelijke en typisch
plaatselijke leven kennis maken. Belang
stellenden kunnen zich melden bij het
secretariaat van de Nederlandse com
missie De W. Pfisterlaan 55 in Drie
bergen.
PAASCONFERENTIE
OP WOUDSCHOTEN.
De Stichting Gemeentetoerusting
houdt van 30 maart tot 1 april haar
vierde paasconferentie op „Woudscho-
tejn" te Zeist. Het thema van deze con
ferentie luidt .Verhalen en vertalen"
(ondertitel vragen rondom de beteke
nis van het woord ,,God"). Sprekers
zijn prof. dr. C. A. van Peurssen en
dr. O. Jager.
De conferentie wordt gehouden medé
naar aanleiding van de zondagavond
lezingen van beide sprekers voor de
NCRV-radio in de maanden januari,
februari en'maart.
Inlichtingen en opgave tot deelname
aan het bureau van de stichting Jac.
vail Campenplein 18, Rotterdam-14.
wezig konden zijn. Volgende maal laten
we hopen beter.
De koffie was ook heel goed, ook de
koster hartelijk dank hiervoor niet te
vergeten de sigaren en sigaretten die col
lega Boon presenteerde. Dit verhoogt de
sfeer ook
Ook de pastor Ds. Kornet kwam nog
even tussendoor aanwippen. Deze weet
ook de weg naar de orgelbank, geen on
bekende in dezen
Vooraf zijn er nog wat huishoudelijke
zaken besproken, o.a. moest er een nieuwe
Kringcorrespondent gekozen worden. On
dergetekende is na stemming dit geworden.
We zullen maar hopen tot een volgende
matil nog eens in de oude stad van De
Ruyter te komen. Dit is echt een rijk be
zit zo'n orgel voor de kerk van Vlissingen.
P. Th. v. Belzen.
kerk dat de steeds stijgende quota (voor
Meerkerk is de omslag zestien procent
hoger dan vorig jaar) de plaatselijke
kerken in financiële moeilijkheden bren
gen.
PlfiR.
De kwaaie pier is het quotum, de om
slag van de algemene kosten over de
plaatselijke kerken. Vroeger waren die
algemene kosten gering en ze werden
voor een belangrijk deel gedekt uit de
opbrengst van collectes die door de ge
nerale synode, de particuliere synode of
de classis werden uitgeschreven (in de
praktijk betekent dat voor-geschreven).
We hebben nu een gemengd systeem.
Een belangrijk deel van het algemeen-
kerkelijk werk wordt gefinancierd uit
een omslag, die door het Fonds Alge
meen Kerkelijke Arbeid (afkorting
FAKA) aan de kerkprovincies wordt
opgelegd, volgens een verdeelsleutel,
waar op de generale synode lang aan
is gesleuteld. De particuliere synodes
verdelen elk hun portie over de classes
(en doen er provinciale „opcenten" bij
voor de eigen lasten) en elke classis
moet haar part (plus classicale opcen
ten) verdelen over de classis-kerken.
Dat is de ene lijn de andere is dat
voor een aantal zaken het collecten-
stysteem is gehandhaafd. Het zijn wel
veel minder collecten dan vóór de in
stelling van het FAKA, maar het zijn
er toch nog zestien.
Toen er enkele jaren geleden voor
het eerst sprake was van invoering van
een omslagstelsel (ik meen dat het de
synode van Utrecht in 1959 was) is
er roerend gesproken over de tegen
stelling tussen de onpersoonlijke omslag
van zoveel-per-ziel en het persoonlijke
offer dat in de collecte zo prachtig tot
uitdrukking komt. Ik dacht dat dit wel
ondervangen kan worden en ook wordt
met wat publiciteit over de vele taken
die de kerken samen op zich hebben
genomen. Het argument wordt eigenlijk
ook niet meer gehoord.
EERLIJK.
Deputaten voor het FAKA hebben
in een brief aan de kerkeraden ge
vraagd, wat zij er van zouden vinden
als ook voor die resterende zestien lan
delijke collecten zou worden overge
schakeld op het omslagsysteem. Uit de
kerkeraadsverslagen krijg ik niet een
indruk van opgewekte instemming.
Ergens las ik nogal onthullend (maar
eerlijk) iets als ja, die omslag gaat bij
elke kostenstijging omhoog, dus houden
we het maar op collecteni Inderdaad is
bekend, dat de collecte-opbrengst in het
algemeen de kostenstijging en de loon
stijging op verre afstand volgt. De om
slag houdt die stijgingen onmiddellijk
bij en dit is billijker, omdat de uitgaven
nu eenmaal ook gelijke tred met de
kosten houden. Die eerlijke kerkeraad
zag eventjes over het hoofd, dat ook
voor die zestien landelijke kassen geldt,
dat er rekeningen uit moeten worden
betaald, rekeningen die hoger uitvallen
dan verwacht, terwijl de collecte-op
brengsten niet zo snel zullen stijgen.
(Daarmee heb ik geen keus gedaan in
de vraagstelling zelf, alleen maar ge
zegd dat naar je zelf toerekenen niet
deugt als argument voor een beleids
beslissing).
GEHAKT.
Men piept dus, omdat het quotum
aan de eigen plaatselijke begroting
knabbelt. En die begrotingen staan toch
al onder druk. Er wordt vooral in de
grote steden danig in gehakt, o.m. door
het afstoten van grote kerkgebouwen,
die in leeglopende stadskwartieren toch
maar onrendabel staan te wezen (al lees
ik nu al een paar weken in de Dordtse
kerkbode het omgekeerde de Wilhel-
minakerk -de enige oude gerefor
meerde kerk die is gebouwd naar de li
turgische ideeën van Abraham Kuyper
is zó door mot en roest en houtworm
verteerd, dat vrijwel alles moet worden
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. v. Wilgenburg
2.30 uur Ds. Van Til.
5 uur Ds. Streefkerk te Veere.
(Noorderkerk 10.30 uur Ds. Van Wilgenburg.
Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat)
9.30 uur Ds. Van Til.
5 uur Ds. Elshout.
Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw)
9 uur Ds. Brederveld te Souburg.
5 uur Ds. Van Til.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 u.
geen dienst.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen.
Domburg 10.30 uur Ds. Oegema te Arnemuiden,
2.30 uur Ds. Helderman.
Gapinge 10 en 2 uur Ds. Meijer te Meliskerke.
Grijpskerke (in de Herv. Kerk) 10.45 uur Ds.
Den Hengst, 2.30 uur Ds. Krijger (Herv. Dienst).
Koudekerke 9.30 e:i 2.30 uur Ds. Den Hengst.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. De Craene, St. Laurens
Oostkapelle 10 en 2.30 u. Ds. Groenenberg, Den Haag
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp te Gapinge.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Bosman.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Homburg te Giesendam
en Neder-Hardinxveld.
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Westkapelle 10 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds.
Oegema.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 9.30 uur Ds. Paksy té Oostburg, 3 uur
Ds. Noorloos.
Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 11 uur Ds. Paksy te Oostburg, 5 uur Ds.
Noorloos te Aardenburg.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Maaskant te Leiden.
Sas van Gent 7 uur Ds. Gispen te Terneuzen.
Terneuzen 10.30 en 16.30 uur' Ds. Berger,
19 uur Ds. Berger, Welkomstdierist in het kerk
gebouw Frans Halslaan.
Oostburg 9.30 uur Ds. NoorloóS te Aardenburg,
2.30 uur Ds. Paksy.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Gispen te Terneuzen.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Bakker te Doorn.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Joosse te Middelburg.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Pontier.
Colijnsplaat 10 uur Ds. Van Rheenen, 2.30 uur Ds.
Eikelboom te Heinkenszand.
Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Jansen te Goes.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Morsink te Halfweg.
5 uur Ds. De Bruijne.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. De Bruijne.
5 uur Ds. Morsink.,
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg te
Wolphaartsdijk.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra, Kruiningen
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Vanhaelen, Mijdrecht.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Jucïi.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Molenaar te Breda.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Souburg.
Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. d. Stoel
te Bergen op Zoom.
Wissenkerke 10 uur Ds. Eikelboom, 2.30 uur Ds.
Van Rheenen.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Fossen te Dordrecht
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. De Regt te Nieuwendijk.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek.
Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. v. d. Stoel.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
v. d. Hauw te Roosendaal.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Keur te Den Haag.
Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen.
Poortvliet 10 en 2.30 uur Cand. Stroes te Haarlem.
Rilland-Bath 9.30 uur Ds. Van Wouwe te Serooskerke,
2.30 uur Ds. De Bruijne te Goes.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Torenbeek te Den Ham (O.).
Woensdag 22 februari (Biddag voor Gewas en
Arbeid) 10 en 5 uur Ds. Adema te Rotterdam.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. De Korte.
Haamstede geen opgave ontvangen.
Nieuwerkerk 10.30 en 3 uur Ds. Becker.
Oosterland 9 uur Ds. Becker, 3 uur Ds. De Valk.
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing.
Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn.
Zonnemaire 9 en 2.30 uur Dhr. Jansma.
BH