r Predikbeurten zondag 19 februari 1967 Van de Orgelbank WERELDDIAKONAAT MEER GIRO'S, MINDER IN DE COLLECTEZAK Uit de gegevens, die het algemeen diakonaal bureau van de gereformeerde kerken te Utrecht tot dusver ter be schikking staan, kan de voorlopige conclusie getrokken worden dat de op brengst van de 5 februari gehouden kerkcollecte ten bate van het wereld- diakonaat weliswaar hoger zal zijn dan in 1965, maar lager dan verleden jaar. Hier staat tegenover dat aan recht streekse naar het algemeen diakonaal bureau overgemaakte giften reeds een bedrag is binnengekomen dat bijna tweemaal zo hoog is als het bedrag dat men in 1966 op hetzelfde tijdstip aan giften ontvangen had. Er is een duide lijke tendens in de richting van meer giro's, minder in de collectezak. Van 280 kerken dat is ongeveer een derde van alle gereformeerde ker ken is de totaalopbrengst bekend zij brachten 470.697,05 bijeen, tegen 668.056,83 verleden jaar. Hierbij dient men te bedenken, dat in het laat ste bedrag begrepen zijn giften van plaatselijke diakonieën en giften die men naar een plaatselijke diakonie zond; daarentegen zijn deze giften nog niet opgeteld bij het bedrag van dit jaar. Het bedrag wordt stellig hoger er zijn diakonieën die toezegden, dat zij het bijeengebrachte bedrag zouden verdub belen. Opmerkelijk is, dat de opbrengst van de kerkcollecte niet lager is, en in som mige gevallen zelfs hoger, in plaatsen uit gebieden waar de economische ont wikkeling de laatste tijd niet zo roos kleurig is. Wat de rechtstreeks naar het alge meen diakonaal bureau overgemaakte giften betreft, inklusief de toezeggingen is nu 93,150,— binnengekomen, te gen 47,126,.in 1966 op dezelfde dag. WOORD EN DAAD. Op instigatie van de generale synode van de gereformeerde kerken heeft een studiecommissie van de gereformeerde oecumenische synode zich bezig gehou den met het vraagstuk van de verhou ding tussen woord en daad in zendings- en evangelisatiewerk èn met de roeping van de kerk om te evangeliseren en de wijze waarop zij die heeft te vervullen. Het commissielid ds. P. B. Suurmond te Baarn heeft het resultaat van de (aan de hand van een door hem opge stelde nota schriftelijk gevoerde) over leggingen verwerkt in een rapport, dat getiteld is ,,De roeping van de ge meente in een van het vervreemde we reld". Men kan dit rapport bestellen bij het bureau van het evangelisatiecen trum, Amsterdamsestraatweg 37 te Baarn. De prijs is 1,— (gironr. Evan gelisatiecentrum 525.310). NEDERLANDERS WELKOM OP DE KIRCHENTAG. De bekende Duitse ,,Kirchentag" wordt dit jaar niet op de traditionele tijd van eind juli gehouden, maar eert maand eerder: van 20 tot 25 juni. Deze dertiende kerkedag is in Hannover, de historische hoofdstad van Nieder-Sach- sen. Men verwacht meer dan duizend buitenlandse gasten, en men neemt aan dat de deelneming uit Nederland (weer) het grootste zal zijn. Het thema van de Kirchentag-1967 is vrede. Het is niet de bedoeling dat in Hannover nog eens gedacht en ge daan wordt wat al door velen in aller lei landen van dit thema uit gedacht en gedaan werd men stelt zich voor een bijdrage te leveren in de bezinning op de nóódzaak van vrede wil de mens heid niet haar eigen ondergang bewer ken. Centraal staan vragen als hoe wordt de vrede gered en wat kunnen wij voor de vrede doen Een interkerkelijk comité regelt de Nederlandsse deelname. Men kan zich opgeven bij mevrouw L. Klijn-Ballnet, De W. Pfisterlaan 55 in Driebergen, tel. (0 3438) 32 04. Wie het officiële ,,Vorbereitungsheft" wenst te ontvan gen, dient 2.75 te storten op gironr. 1 38 41 93 van mevrouw Klijn. De gemeenten van Nieder-Sachsen nodigen buitenlandse gasten uit voor een verblijf van een paar dagen voor of na de Kirchentag (van 14 tot 20 juni Zaterdagmiddag 4 februari 1967 ver gaderde de Geref. organistenvereniging in de Geref. Petruskerk te Vlissingen. Deze keurig gerestaureerde kerk bezit een orgel wat er wezen mag Gebouwd door de Firma Willem v. Leeuwen te Leiderdorp. De ontvangst deed ons goed. Onze gulle en spontane collega Boon stond ons al met een lachend gezicht op te wachten bij de deur. Het weer werkte ook bizonder mee. Een prachtige zonnige middag, wat ook ieder inspireerde in handen en voeten, om dit fijne en degelijke orgel te bespelen. Een instrument wat er zijn mag. Alle aanwezige collega's hebben ge poogd iets te laten horen, ieder op zijne wijs. Jammer dat alle collega's niet aan- PIEP. In de Tweede Kamer is een gevleu geld woord geworden de uitdrukking van (ik meen) Vondeling ,,Als de schroef aangedraaid wordt, wordt er gepiept". Er wordt op 't ogenblik ge piept in onze kerken, al zou je het niet zeggen wanneer je hoort dat er vorig jaar voor het werelddiaconaat negen ton (een miljoen min een ton) méér is bijeengebracht dan in 1965. Naar het schijnt is men bang dat de gewone dienst" spaak gaat lopen. Ik heb nu al een stapeltje uitspraken van classes en kerkeraden die in die richting wijzen. Twee voorbeelden de Haagse classis (haar eigen begroting voor dit jaar is veertig mille hoger dan die voor 1966) zal aan de synode vragen om matiging van de algemene uitgaven over een tijd van tenminste twee jaar. En zij meent evenals de kerkeraad van Meer- of van 26 tot 30 juni). Men reist dart voor eigen rekening naar de uitnodigen de gemeenten, maar verblijft kosteloos bij' leden van de betrokken gemeente. De bedoeling is, dat de buitenlandse gasten met het kerkelijke en typisch plaatselijke leven kennis maken. Belang stellenden kunnen zich melden bij het secretariaat van de Nederlandse com missie De W. Pfisterlaan 55 in Drie bergen. PAASCONFERENTIE OP WOUDSCHOTEN. De Stichting Gemeentetoerusting houdt van 30 maart tot 1 april haar vierde paasconferentie op „Woudscho- tejn" te Zeist. Het thema van deze con ferentie luidt .Verhalen en vertalen" (ondertitel vragen rondom de beteke nis van het woord ,,God"). Sprekers zijn prof. dr. C. A. van Peurssen en dr. O. Jager. De conferentie wordt gehouden medé naar aanleiding van de zondagavond lezingen van beide sprekers voor de NCRV-radio in de maanden januari, februari en'maart. Inlichtingen en opgave tot deelname aan het bureau van de stichting Jac. vail Campenplein 18, Rotterdam-14. wezig konden zijn. Volgende maal laten we hopen beter. De koffie was ook heel goed, ook de koster hartelijk dank hiervoor niet te vergeten de sigaren en sigaretten die col lega Boon presenteerde. Dit verhoogt de sfeer ook Ook de pastor Ds. Kornet kwam nog even tussendoor aanwippen. Deze weet ook de weg naar de orgelbank, geen on bekende in dezen Vooraf zijn er nog wat huishoudelijke zaken besproken, o.a. moest er een nieuwe Kringcorrespondent gekozen worden. On dergetekende is na stemming dit geworden. We zullen maar hopen tot een volgende matil nog eens in de oude stad van De Ruyter te komen. Dit is echt een rijk be zit zo'n orgel voor de kerk van Vlissingen. P. Th. v. Belzen. kerk dat de steeds stijgende quota (voor Meerkerk is de omslag zestien procent hoger dan vorig jaar) de plaatselijke kerken in financiële moeilijkheden bren gen. PlfiR. De kwaaie pier is het quotum, de om slag van de algemene kosten over de plaatselijke kerken. Vroeger waren die algemene kosten gering en ze werden voor een belangrijk deel gedekt uit de opbrengst van collectes die door de ge nerale synode, de particuliere synode of de classis werden uitgeschreven (in de praktijk betekent dat voor-geschreven). We hebben nu een gemengd systeem. Een belangrijk deel van het algemeen- kerkelijk werk wordt gefinancierd uit een omslag, die door het Fonds Alge meen Kerkelijke Arbeid (afkorting FAKA) aan de kerkprovincies wordt opgelegd, volgens een verdeelsleutel, waar op de generale synode lang aan is gesleuteld. De particuliere synodes verdelen elk hun portie over de classes (en doen er provinciale „opcenten" bij voor de eigen lasten) en elke classis moet haar part (plus classicale opcen ten) verdelen over de classis-kerken. Dat is de ene lijn de andere is dat voor een aantal zaken het collecten- stysteem is gehandhaafd. Het zijn wel veel minder collecten dan vóór de in stelling van het FAKA, maar het zijn er toch nog zestien. Toen er enkele jaren geleden voor het eerst sprake was van invoering van een omslagstelsel (ik meen dat het de synode van Utrecht in 1959 was) is er roerend gesproken over de tegen stelling tussen de onpersoonlijke omslag van zoveel-per-ziel en het persoonlijke offer dat in de collecte zo prachtig tot uitdrukking komt. Ik dacht dat dit wel ondervangen kan worden en ook wordt met wat publiciteit over de vele taken die de kerken samen op zich hebben genomen. Het argument wordt eigenlijk ook niet meer gehoord. EERLIJK. Deputaten voor het FAKA hebben in een brief aan de kerkeraden ge vraagd, wat zij er van zouden vinden als ook voor die resterende zestien lan delijke collecten zou worden overge schakeld op het omslagsysteem. Uit de kerkeraadsverslagen krijg ik niet een indruk van opgewekte instemming. Ergens las ik nogal onthullend (maar eerlijk) iets als ja, die omslag gaat bij elke kostenstijging omhoog, dus houden we het maar op collecteni Inderdaad is bekend, dat de collecte-opbrengst in het algemeen de kostenstijging en de loon stijging op verre afstand volgt. De om slag houdt die stijgingen onmiddellijk bij en dit is billijker, omdat de uitgaven nu eenmaal ook gelijke tred met de kosten houden. Die eerlijke kerkeraad zag eventjes over het hoofd, dat ook voor die zestien landelijke kassen geldt, dat er rekeningen uit moeten worden betaald, rekeningen die hoger uitvallen dan verwacht, terwijl de collecte-op brengsten niet zo snel zullen stijgen. (Daarmee heb ik geen keus gedaan in de vraagstelling zelf, alleen maar ge zegd dat naar je zelf toerekenen niet deugt als argument voor een beleids beslissing). GEHAKT. Men piept dus, omdat het quotum aan de eigen plaatselijke begroting knabbelt. En die begrotingen staan toch al onder druk. Er wordt vooral in de grote steden danig in gehakt, o.m. door het afstoten van grote kerkgebouwen, die in leeglopende stadskwartieren toch maar onrendabel staan te wezen (al lees ik nu al een paar weken in de Dordtse kerkbode het omgekeerde de Wilhel- minakerk -de enige oude gerefor meerde kerk die is gebouwd naar de li turgische ideeën van Abraham Kuyper is zó door mot en roest en houtworm verteerd, dat vrijwel alles moet worden CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. v. Wilgenburg 2.30 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Streefkerk te Veere. (Noorderkerk 10.30 uur Ds. Van Wilgenburg. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Elshout. Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Brederveld te Souburg. 5 uur Ds. Van Til. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 u. geen dienst. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Domburg 10.30 uur Ds. Oegema te Arnemuiden, 2.30 uur Ds. Helderman. Gapinge 10 en 2 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Grijpskerke (in de Herv. Kerk) 10.45 uur Ds. Den Hengst, 2.30 uur Ds. Krijger (Herv. Dienst). Koudekerke 9.30 e:i 2.30 uur Ds. Den Hengst. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. De Craene, St. Laurens Oostkapelle 10 en 2.30 u. Ds. Groenenberg, Den Haag Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp te Gapinge. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Homburg te Giesendam en Neder-Hardinxveld. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Elshout. Westkapelle 10 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds. Oegema. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 9.30 uur Ds. Paksy té Oostburg, 3 uur Ds. Noorloos. Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk. Breskens 11 uur Ds. Paksy te Oostburg, 5 uur Ds. Noorloos te Aardenburg. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Maaskant te Leiden. Sas van Gent 7 uur Ds. Gispen te Terneuzen. Terneuzen 10.30 en 16.30 uur' Ds. Berger, 19 uur Ds. Berger, Welkomstdierist in het kerk gebouw Frans Halslaan. Oostburg 9.30 uur Ds. NoorloóS te Aardenburg, 2.30 uur Ds. Paksy. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Gispen te Terneuzen. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Bakker te Doorn. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Joosse te Middelburg. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Pontier. Colijnsplaat 10 uur Ds. Van Rheenen, 2.30 uur Ds. Eikelboom te Heinkenszand. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Jansen te Goes. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Morsink te Halfweg. 5 uur Ds. De Bruijne. (Oosterkerk) 9 uur Ds. De Bruijne. 5 uur Ds. Morsink., 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg te Wolphaartsdijk. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra, Kruiningen Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Vanhaelen, Mijdrecht. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Jucïi. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Molenaar te Breda. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Souburg. Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op Zoom. Wissenkerke 10 uur Ds. Eikelboom, 2.30 uur Ds. Van Rheenen. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Fossen te Dordrecht Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. De Regt te Nieuwendijk. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. v. d. Stoel. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. v. d. Hauw te Roosendaal. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Keur te Den Haag. Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen. Poortvliet 10 en 2.30 uur Cand. Stroes te Haarlem. Rilland-Bath 9.30 uur Ds. Van Wouwe te Serooskerke, 2.30 uur Ds. De Bruijne te Goes. Tholen 10 en 5 uur Ds. Torenbeek te Den Ham (O.). Woensdag 22 februari (Biddag voor Gewas en Arbeid) 10 en 5 uur Ds. Adema te Rotterdam. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. De Korte. Haamstede geen opgave ontvangen. Nieuwerkerk 10.30 en 3 uur Ds. Becker. Oosterland 9 uur Ds. Becker, 3 uur Ds. De Valk. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 9 en 2.30 uur Dhr. Jansma. BH

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3