ZENDING r Prodikb&urton zondag 29 januari 1967 Uit de vragen bij Openbare Belijdenis RECRUTENDAG 1967 iiaar de leeftijd van de overledene, naar de situatie van de nabestaande, naar de aard van zijn sterven, of dit plotseling plaats vond of na een lang ziekbed, was de over ledene ,,oud en der dagen zat" of nog jong enz. Voorganger Bidden wij nu de psalm, die ons voor gaat in verootmoediging en vertrouwen Hoor mijn gebed, Heer, en neem mijn hulpgeroep ter ore. Laat mij, Heer, mijn einde kennen en welke de maat van mijn dagen is. Laat mij weten hoe vergankelijk ik ben opdat ik U, mijn God, niet vergete (Psalm 39). Verlaat mij niet, o God, dat ik U blijve gedenken, die ons in Jezus Christus tot de dood toe heeft liefgehad. O Heer, wees mij nabij. Wanneer alles mij ontvalt leer mij dan verstaan dat Gij er zijt die de doden levend maakt. Laat in het uur, dat ik door het dal van diepe duisternis moet gaan, het lied van de Goede Herder mij bij zijn Allen zingen Gij Heer zijt mijn Herder al dreigt ook het graf geen kwaad zal ik vrezen, Gij zult bij mij wezen o Heer mijn vertroosten uw stok en uw staf. Hier kan men ook de psalm zingen O laat ons, Here God, niet vallen uit uw hand, Doe ook voor ons geslacht uw oude woord gestand. Zie hoe vergankelijk, hoe nietig is het leven, dat Gij het mensenkind uw schepsel hebt gegeven. Wie zal er van de dood de bitterheid niet proeven En welke sterveling ontkomt er aan de groeve Ps. 89 17a en 16b (N.B.) of: Die mens is aan het sterven prijsgegeven. Ps. 103:6, 7 (N.B.) In aansluiting op het artikel van Ds. Eikelboom ,,In Memoriam God" plaat sen we hier een meditatie in versvorm zoals we die aantroffen van de hand van Ds. Jelsma in Gereformeerd Den Haag". GEBED (voor „dode mensen") Heer, die leeft tot in de eeuwigheid, Gij zijt dood, zeggen de mensen, en dat is dan ook zo voor het gevoel van velen bent u dood, hoogstens iets in de diepte van het mense lijk bestaan, iets dat zichtbaar wordt als mensen be minnen, of ook desnoods nog een stuwkracht in de ontwikkeling van het leven, maar in ieder geval vaag en onpersoonlijk, vormeloos, niet om mee te praten, niet om stil bij te staan en op antwoord te wachten. Velen bidden nog wel dat is hen bijgebracht toen zij jong waren, zij houden die gewoonte aan in verband met de .wijding van het leven" en omdat de anderen het vreemd zullen vinden, als je niet meer meedoet maar de woorden reiken niet verder dan het plafond en het brein van wie luistert, hun gebed is een monoloog. Heer, ik weet dat de zaak omgekeerd moet worden wij zijn vrijwel dood, voor u haast onbereikbaar. u houdt uw monoloog van liefde en ontvangt maar zelden antwoord. Wij staan amper meer, wij zijn slechts iets in de diepte van uw wezen. Maar ook al zijn wij bijna dood, doe niet met ons, Heer, wat velen u hebben toebedacht berust niet in onze dood, negeer ons niet, beschouw ons niet als iets dat niet meer terzake doet, openbaar uzelf aan onze harten, opdat het zien van uw liefde ons tot leven brengt wek de doden op, beziel ons door uw Geest, spreek ons aan in Jezus Christus, onze Heiland, amen. JELSMA. Mogen we het hierbij laten voor deze week Ad Interim. (VI) 2. Belijdt gij. (c) Dat ge uw leven buiten u zelf zoekt in Jezus Het leven buiten u zelfDat gaan we nu onderstrepen. Want daar gaat het nu om, dat we het buiten ons zelf zoeken. Een mens kan het soms zo binnen zichzelf zoeken. En maar kijken naar binnen. Naar zijn eigen donkere hart. Of er al iets is. Óf er al enige vordering is. In de kennis van zijn schuld. In lief de tot God. In meerder geloof, als er al geloof isMaar het blijft daar binnen maar donker. Koud en dood Totdat we 't gaan zien, dat -we het leven niet binnen in ons moeten zoeken. De reddende hand moet ons worden toegestoken. Het leven moet ons van elders toestromen. We moeten het le ven buiten ons zelf zoeken. Waar In allerlei verstrooiing In verheffing van de mens In veredeling? In het betrachten van medemenselijk heid In een bevredigend levensfiloso fietje Neen Het is niet genoeg Be lijdt gij, dat ge uw leven zoekt in Jezus Christus, de enige Zaligmaker Daar moet het heen Of liever naar Hem heen We hebben niets minder nodig dan een Christus, die leeft. Geen christelijke leerstellingen alleen maar. Of principes, of richtlijnen, hoe nuttig ook. Neen we hebben een Heiland no dig. En dat is het vreugdevolle van be lijdenis doen de Trooster, de behou der staat voor uw aangezichtWe hebben Hem nodig als militair, als studente, als meisje thuis, als werkzaam op school, fabriek, kantoor. Voor nu en eeuwig. Belijdt Hem dan, als üw Hei land. Nieuwerkerk Dr. J. H. BECKER. Op maandag 20 februari a.s. wordt D.V. de jaarlijkse voorlichtingsdag voor aankomende recruten gehouden in ,,De Schakel", Bachten Steene te Middel burg. Precies 10.30 uur beginnen we. Luitenant Van Neutigem, Majoor Bogers van Sociale dienst. Dokter Van 't Hart, Ds. P. C. Meijer hopen zo het een en ander te vertellen om de a.s. militairen te instrueren. Een soldatenfilm wordt vertoond in de Majoor Berghuiskazerne. Sluiting uiterlijk 13.30 uur. Laat niemand denken, dat deze ver gadering ook wel zonder hem zal door gaan. Deze dag is juist voor u bedoeld. Voor alles, ook wat betreft de inwen dige mens, wordt gezorgd. Graag zo spoedig mogelijk bericht met het oog op koffiemaaltijd aan on dergetekende. Ds. J. van der Veen, prim. dept. milit., Driewegen (Z.B.) Telefoon (0 1195) 3 00. TIMMERFABRIEK IN RWANDA In haar vergadering van 22 septem ber '66 heeft de Classis Goes besloten een timmerfabriek in Rwanda te adop teren voor een bedrag van 15.000 gul den per jaar. Dat zat er eigenlijk al een hele tijd in. Zoals u misschien weet heeft onze classis zich het vorige jaar met een aantal vragen rondom de ont wikkelingshulp tot de Synode gewend. Al die vragen kwamen tenslotte hier op neer Hoe krijgt onze hulpverlening meer het karakter van een persoonlijk offer Een kollekte heeft altijd iets vrij blijvends. Je geeft in zekere zin om er van af te zijn. Je krijgt een jaar de tijd voordat hetzelfde doel weer aan de beurt is. Bovendien heeft een kollekte altijd iets onpersoonlijks. Het geld ver dwijnt voorgoed uit je gezichtskring. Het rolt een kant uit, waar je niet heen kunt kijken. Soms lees je nog eens een verantwoording in de krant, maar die is nooit te controleren. Sommige men sen kan dit enorm irriteren. Iedereen weet nu eenmaal graag wat er met zijn geld gebeuren gaat, ook al heeft hij dat dan weggegeven met het risico dat het misbruikt zou worden. De classis heeft zich in zijn laatste vergaderingen beraden over de vraag Hoe komt de verre naaste dichterbij Hoe wordt hij tot mijn en uw naaste Hoe krijgt mijn gave het karakter van een offer terug Op grond van deze vraagstellingen heeft zij gekozen voor een project in Rwanda. Een dergelijk project heeft geweldig veel voordelen. In de eerste plaats blijft de verre naaste zo niet anoniem. Hij krijgt een gezicht, ik weet waar hij woont en wat hij doet. Ik begin verantwoordelijkheid voor hem te dragen. Ik moet met hem meeleven. Als hij tekort komt weet hij tot wie hij zich kan wenden. Hij krijgt m.a.w. een vaste plaats in mijn budget en in mijn kerk. In de tweede plaats ontdek ik nu ook hoe mijn geld daar besteed wordt. Wel ke problemen dat oproept en welke fou ten daarbij gemaakt worden. Het hele ontwikkelingswerk komt daardoor dich terbij. Ik word voorzichtiger in mijn oor deel. Ik ga er over meepraten en mee denken. Het wordt beslist minder een voudig om te zeggen, wat wij in zijn geval gedaan zouden hebben. We leren m.a.w. zo ook een stuk neo-kolonialisme af, wij worden minder betweterig en bevoegderig. Dat betekent natuurlijk niet, dat wij nu van de wereldhulpactie kollektes verlost zijn. Wij hebben geen project gekozen om minder, maar om meer te offeren. Wij mogen ons ook niet gaan blindstaren op ons eigen project om onze ogen te kunnen sluiten voor de rest van de wereld. Het tegendeel is het geval. De tim merfabriek in Rwanda moet ons juist de ogen openen voor al die andere landen waar de nood even groot of nog groter is. Wij maken de sprong van een deel naar het geheel, van een project naar alle projecten, van onze hulpactie tot de wereldhulpactie. Het een kan ten koste van het ander gaan. HET PROJECT. Midden in het heuvelland van Rwan da, in Musambira, staat een fabriek. Heel klein maar. Een woonhuis, een fabrieksgebouw van 239m-, een water put, een paar bijgebouwen. Deze fa briek is in 1965 door de zending ge kocht. Waarom Er moet gebouwd worden in Rwanda. Voor de kerken en voor de mensen. En dat kan niet als er geen toeleveringsindustrie is. Want als alles ingevoerd moet worden, duurt de bouw langer en wordt ze duurder. De zending heeft grote bouwplannen in Rwanda. Bij de uitvoering van deze plannen vervult de timmerfabriek een onmisbare funktie. De classis Goes zal nu (voor het belangrijkste deel) de di recteur voor deze fabriek gaan betalen, de man die het werk kent, jonge Rwan- dezen opleidt en de zaak economisch gezond maakt. FINANCIERING. Hoe moet dit geld er komen. 15.000 gulden is altijd nog een heel bedrag, ook al verschilt het dan niet veel van een predikantssalaris. Maar per doop lid van onze classis is het toch niet meer dan 2,30 per persoon en nog minder dan twee pakjes sigaretten per jaar. Nu weet ik wel, dat er tegenwoordig velen niet meer roken, maar die hebben het dan ook zo al. Ik neem aan dat de meeste kleine kinderen ook nog geen moeite hebben om het roken te laten. Maar dat scheelt u dan ook hoogstens vier pakjes per jaar. En dat is dan nog niet ongezond ook. Maar wij weten natuurlijk best, dat we ook nog wel kunnen missen als we geen sigaret minder roken. We gaan geven per kerk. Iedere kerk in de clas sis heeft op zich 'genomen om een be paald bedrag bij elkaar te brengen. Hoeveel dat voor uw gemeente is kunt u nu zelf wel uitrekenen. Dit geld mag niet van de gewone inkomsten worden CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Wessel. 2.30 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Joosse. (Noorderkerk) 10.15 uur Ds. Van Wilgenburg. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Wessel. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 u. Ds. Wessel. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10.15 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke (in de Herv. Kerk) 9 en 2.30 uur Ds. Den Hengst, Bed. H. Av. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Kornet. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Vreugdenhil, den Haag. Oostkapelle 9 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds. Goris te Oldekerk. Serooskerke 10.15 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 en 5 uur Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 10 uur Ds. Meijer te Meliskerke, 2.30 uur Ds. Helderman. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 9.30 uur Dhr. Musch, 3 uur Ds. Noorloos Axel geen opgave ontvangen. Breskens 9.30 uur Ds. Noorloos, 5 uur Dhr. Musch. Hoek geen opgave ontvangen. Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Berger te Tcrneuzen. Sas van Gent 7 uur Ds. Gispen. Terneuzen 10.30 en 16.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 11 uur Dhr. Musch, 5 uur Ds. Noorloos. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Bolwijn. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Heemskerk te Axel. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Van Til te Middelburg. Borssele 10 uur 5 uur Ds. Bosman. Colijnsplaat 10 uur Ds. Van Rheenen, 2.30 uur Ds. Richel. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10.30 uur Ds. Richel te Heemstede, 2.30 uur Ds. Van Rheenen te Colijnsplaat. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Goris te Oldekerk. (Oosterkerk) 9 uur Ds Goris. 5 uur Ds. Jansen. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Warnink te Slikkerveer. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 9 uur Ds. Van Wouwe, 5 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Booij te Utrecht. Lewedorp 9 en 2.30 uur Ds. Hoekstra, Bed. H. Av. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Tom, em. predikant te Harderwijk. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek te Hoek. Wissenkerke 10 en 2.30 u. Ds. Koolstra, Voorb. H.Av. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen, Heinenoord CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. Brederveld, Souburg Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Groenenberg te den Haag. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. De Bruijne te Goes. Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen. Poortvliet 10 en 2.30 uur Cand. v. Krimpen, Dordrecht Rilland-Bath 9.30 en 2.30 uur Ds. Meijer te Beverwijk Tholen 10 en 5 uur Cand. Ledegang te Baarn. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wcntsel. Bruinisse 10 en 5 uur Dhr. Blokland te Roosendaal. Haamstede 10 en 3 uur Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker. Oosterland 10 en 3 uur Ds. Fossen te Dordrecht. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Dhr. Jansma. waw®msm

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3