ZENDING
r
Prodikb&urton zondag 29 januari 1967
Uit de vragen bij
Openbare Belijdenis
RECRUTENDAG 1967
iiaar de leeftijd van de overledene, naar de
situatie van de nabestaande, naar de aard
van zijn sterven, of dit plotseling plaats
vond of na een lang ziekbed, was de over
ledene ,,oud en der dagen zat" of nog jong
enz.
Voorganger
Bidden wij nu de psalm, die ons voor
gaat in verootmoediging en vertrouwen
Hoor mijn gebed, Heer, en neem mijn
hulpgeroep ter ore.
Laat mij, Heer, mijn einde kennen en
welke de maat van mijn dagen is.
Laat mij weten hoe vergankelijk ik ben
opdat ik U, mijn God, niet vergete
(Psalm 39).
Verlaat mij niet, o God, dat ik U blijve
gedenken, die ons in Jezus Christus tot de
dood toe heeft liefgehad. O Heer, wees mij
nabij. Wanneer alles mij ontvalt leer mij
dan verstaan dat Gij er zijt die de doden
levend maakt. Laat in het uur, dat ik door
het dal van diepe duisternis moet gaan, het
lied van de Goede Herder mij bij zijn
Allen zingen
Gij Heer zijt mijn Herder
al dreigt ook het graf
geen kwaad zal ik vrezen,
Gij zult bij mij wezen
o Heer mijn vertroosten
uw stok en uw staf.
Hier kan men ook de psalm zingen
O laat ons, Here God, niet vallen uit
uw hand,
Doe ook voor ons geslacht uw oude
woord gestand.
Zie hoe vergankelijk, hoe nietig is het
leven,
dat Gij het mensenkind uw schepsel
hebt gegeven.
Wie zal er van de dood de bitterheid
niet proeven
En welke sterveling ontkomt er aan de
groeve
Ps. 89 17a en 16b (N.B.)
of:
Die mens is aan het sterven prijsgegeven.
Ps. 103:6, 7 (N.B.)
In aansluiting op het artikel van Ds.
Eikelboom ,,In Memoriam God" plaat
sen we hier een meditatie in versvorm
zoals we die aantroffen van de hand
van Ds. Jelsma in Gereformeerd Den
Haag".
GEBED
(voor „dode mensen")
Heer, die leeft tot in de eeuwigheid,
Gij zijt dood, zeggen de mensen,
en dat is dan ook zo
voor het gevoel van velen bent u dood,
hoogstens iets in de diepte van het mense
lijk bestaan,
iets dat zichtbaar wordt als mensen be
minnen,
of ook desnoods nog
een stuwkracht in de ontwikkeling van het
leven,
maar in ieder geval vaag en onpersoonlijk,
vormeloos,
niet om mee te praten,
niet om stil bij te staan
en op antwoord te wachten.
Velen bidden nog wel
dat is hen bijgebracht toen zij jong waren,
zij houden die gewoonte aan
in verband met de .wijding van het leven"
en omdat de anderen het vreemd zullen
vinden,
als je niet meer meedoet
maar de woorden reiken niet verder dan
het plafond
en het brein van wie luistert,
hun gebed is een monoloog.
Heer, ik weet dat de zaak omgekeerd
moet worden
wij zijn vrijwel dood,
voor u haast onbereikbaar.
u houdt uw monoloog van liefde
en ontvangt maar zelden antwoord.
Wij staan amper meer,
wij zijn slechts iets in de diepte van uw
wezen.
Maar ook al zijn wij bijna dood,
doe niet met ons, Heer,
wat velen u hebben toebedacht
berust niet in onze dood,
negeer ons niet,
beschouw ons niet als iets dat niet meer
terzake doet,
openbaar uzelf aan onze harten,
opdat het zien van uw liefde
ons tot leven brengt
wek de doden op,
beziel ons door uw Geest,
spreek ons aan
in Jezus Christus, onze Heiland, amen.
JELSMA.
Mogen we het hierbij laten voor deze
week
Ad Interim.
(VI)
2. Belijdt gij.
(c) Dat ge uw leven buiten u zelf
zoekt in Jezus
Het leven buiten u zelfDat
gaan we nu onderstrepen. Want daar
gaat het nu om, dat we het buiten ons
zelf zoeken.
Een mens kan het soms zo binnen
zichzelf zoeken. En maar kijken naar
binnen. Naar zijn eigen donkere hart.
Of er al iets is. Óf er al enige vordering
is. In de kennis van zijn schuld. In lief
de tot God. In meerder geloof, als er
al geloof isMaar het blijft daar
binnen maar donker. Koud en dood
Totdat we 't gaan zien, dat -we het
leven niet binnen in ons moeten zoeken.
De reddende hand moet ons worden
toegestoken. Het leven moet ons van
elders toestromen. We moeten het le
ven buiten ons zelf zoeken.
Waar In allerlei verstrooiing In
verheffing van de mens In veredeling?
In het betrachten van medemenselijk
heid In een bevredigend levensfiloso
fietje Neen Het is niet genoeg Be
lijdt gij, dat ge uw leven zoekt in Jezus
Christus, de enige Zaligmaker
Daar moet het heen Of liever naar
Hem heen We hebben niets minder
nodig dan een Christus, die leeft. Geen
christelijke leerstellingen alleen maar.
Of principes, of richtlijnen, hoe nuttig
ook. Neen we hebben een Heiland no
dig. En dat is het vreugdevolle van be
lijdenis doen de Trooster, de behou
der staat voor uw aangezichtWe
hebben Hem nodig als militair, als
studente, als meisje thuis, als werkzaam
op school, fabriek, kantoor. Voor nu en
eeuwig. Belijdt Hem dan, als üw Hei
land.
Nieuwerkerk Dr. J. H. BECKER.
Op maandag 20 februari a.s. wordt
D.V. de jaarlijkse voorlichtingsdag voor
aankomende recruten gehouden in ,,De
Schakel", Bachten Steene te Middel
burg.
Precies 10.30 uur beginnen we.
Luitenant Van Neutigem, Majoor
Bogers van Sociale dienst. Dokter
Van 't Hart, Ds. P. C. Meijer hopen
zo het een en ander te vertellen om de
a.s. militairen te instrueren.
Een soldatenfilm wordt vertoond in
de Majoor Berghuiskazerne.
Sluiting uiterlijk 13.30 uur.
Laat niemand denken, dat deze ver
gadering ook wel zonder hem zal door
gaan. Deze dag is juist voor u bedoeld.
Voor alles, ook wat betreft de inwen
dige mens, wordt gezorgd.
Graag zo spoedig mogelijk bericht
met het oog op koffiemaaltijd aan on
dergetekende.
Ds. J. van der Veen,
prim. dept. milit.,
Driewegen (Z.B.)
Telefoon (0 1195) 3 00.
TIMMERFABRIEK IN RWANDA
In haar vergadering van 22 septem
ber '66 heeft de Classis Goes besloten
een timmerfabriek in Rwanda te adop
teren voor een bedrag van 15.000 gul
den per jaar. Dat zat er eigenlijk al een
hele tijd in. Zoals u misschien weet
heeft onze classis zich het vorige jaar
met een aantal vragen rondom de ont
wikkelingshulp tot de Synode gewend.
Al die vragen kwamen tenslotte hier op
neer Hoe krijgt onze hulpverlening
meer het karakter van een persoonlijk
offer Een kollekte heeft altijd iets vrij
blijvends. Je geeft in zekere zin om er
van af te zijn. Je krijgt een jaar de tijd
voordat hetzelfde doel weer aan de
beurt is. Bovendien heeft een kollekte
altijd iets onpersoonlijks. Het geld ver
dwijnt voorgoed uit je gezichtskring.
Het rolt een kant uit, waar je niet heen
kunt kijken. Soms lees je nog eens een
verantwoording in de krant, maar die
is nooit te controleren. Sommige men
sen kan dit enorm irriteren. Iedereen
weet nu eenmaal graag wat er met zijn
geld gebeuren gaat, ook al heeft hij dat
dan weggegeven met het risico dat het
misbruikt zou worden.
De classis heeft zich in zijn laatste
vergaderingen beraden over de vraag
Hoe komt de verre naaste dichterbij
Hoe wordt hij tot mijn en uw naaste
Hoe krijgt mijn gave het karakter van
een offer terug Op grond van deze
vraagstellingen heeft zij gekozen voor
een project in Rwanda. Een dergelijk
project heeft geweldig veel voordelen.
In de eerste plaats blijft de verre
naaste zo niet anoniem. Hij krijgt een
gezicht, ik weet waar hij woont en wat
hij doet. Ik begin verantwoordelijkheid
voor hem te dragen. Ik moet met hem
meeleven. Als hij tekort komt weet hij
tot wie hij zich kan wenden. Hij krijgt
m.a.w. een vaste plaats in mijn budget
en in mijn kerk.
In de tweede plaats ontdek ik nu ook
hoe mijn geld daar besteed wordt. Wel
ke problemen dat oproept en welke fou
ten daarbij gemaakt worden. Het hele
ontwikkelingswerk komt daardoor dich
terbij. Ik word voorzichtiger in mijn oor
deel. Ik ga er over meepraten en mee
denken. Het wordt beslist minder een
voudig om te zeggen, wat wij in zijn
geval gedaan zouden hebben. We leren
m.a.w. zo ook een stuk neo-kolonialisme
af, wij worden minder betweterig en
bevoegderig.
Dat betekent natuurlijk niet, dat wij
nu van de wereldhulpactie kollektes
verlost zijn. Wij hebben geen project
gekozen om minder, maar om meer te
offeren. Wij mogen ons ook niet gaan
blindstaren op ons eigen project om
onze ogen te kunnen sluiten voor de
rest van de wereld.
Het tegendeel is het geval. De tim
merfabriek in Rwanda moet ons juist de
ogen openen voor al die andere landen
waar de nood even groot of nog groter
is. Wij maken de sprong van een deel
naar het geheel, van een project naar
alle projecten, van onze hulpactie tot
de wereldhulpactie. Het een kan ten
koste van het ander gaan.
HET PROJECT.
Midden in het heuvelland van Rwan
da, in Musambira, staat een fabriek.
Heel klein maar. Een woonhuis, een
fabrieksgebouw van 239m-, een water
put, een paar bijgebouwen. Deze fa
briek is in 1965 door de zending ge
kocht.
Waarom Er moet gebouwd worden
in Rwanda. Voor de kerken en voor de
mensen. En dat kan niet als er geen
toeleveringsindustrie is. Want als alles
ingevoerd moet worden, duurt de bouw
langer en wordt ze duurder.
De zending heeft grote bouwplannen
in Rwanda. Bij de uitvoering van deze
plannen vervult de timmerfabriek een
onmisbare funktie. De classis Goes zal
nu (voor het belangrijkste deel) de di
recteur voor deze fabriek gaan betalen,
de man die het werk kent, jonge Rwan-
dezen opleidt en de zaak economisch
gezond maakt.
FINANCIERING.
Hoe moet dit geld er komen. 15.000
gulden is altijd nog een heel bedrag,
ook al verschilt het dan niet veel van
een predikantssalaris. Maar per doop
lid van onze classis is het toch niet meer
dan 2,30 per persoon en nog minder
dan twee pakjes sigaretten per jaar. Nu
weet ik wel, dat er tegenwoordig velen
niet meer roken, maar die hebben het
dan ook zo al. Ik neem aan dat de
meeste kleine kinderen ook nog geen
moeite hebben om het roken te laten.
Maar dat scheelt u dan ook hoogstens
vier pakjes per jaar. En dat is dan nog
niet ongezond ook.
Maar wij weten natuurlijk best, dat
we ook nog wel kunnen missen als we
geen sigaret minder roken. We gaan
geven per kerk. Iedere kerk in de clas
sis heeft op zich 'genomen om een be
paald bedrag bij elkaar te brengen.
Hoeveel dat voor uw gemeente is kunt
u nu zelf wel uitrekenen. Dit geld mag
niet van de gewone inkomsten worden
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Wessel.
2.30 uur Ds. Joosse.
5 uur Ds. Joosse.
(Noorderkerk) 10.15 uur Ds. Van Wilgenburg.
Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur
Ds. Joosse.
5 uur Ds. Van Wilgenburg.
Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw)
9 uur Ds. Van Wilgenburg.
5 uur Ds. Wessel.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 u.
Ds. Wessel.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 10.15 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds. Meijer
te Meliskerke.
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Dondorp.
Grijpskerke (in de Herv. Kerk) 9 en 2.30 uur
Ds. Den Hengst, Bed. H. Av.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Kornet.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Vreugdenhil, den Haag.
Oostkapelle 9 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds. Goris
te Oldekerk.
Serooskerke 10.15 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene.
Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Meijer.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 9.30 en 5 uur
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman.
Westkapelle 10 uur Ds. Meijer te Meliskerke, 2.30 uur
Ds. Helderman.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 9.30 uur Dhr. Musch, 3 uur Ds. Noorloos
Axel geen opgave ontvangen.
Breskens 9.30 uur Ds. Noorloos, 5 uur Dhr. Musch.
Hoek geen opgave ontvangen.
Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Berger te Tcrneuzen.
Sas van Gent 7 uur Ds. Gispen.
Terneuzen 10.30 en 16.30 uur Ds. Gispen.
Oostburg 11 uur Dhr. Musch, 5 uur Ds. Noorloos.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Bolwijn.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Heemskerk te Axel.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Van Til te Middelburg.
Borssele 10 uur 5 uur Ds. Bosman.
Colijnsplaat 10 uur Ds. Van Rheenen,
2.30 uur Ds. Richel.
Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Geersdijk 10.30 uur Ds. Richel te Heemstede, 2.30 uur
Ds. Van Rheenen te Colijnsplaat.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. Goris te Oldekerk.
(Oosterkerk) 9 uur Ds Goris.
5 uur Ds. Jansen.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Warnink te
Slikkerveer.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom.
Kamperland 9 uur Ds. Van Wouwe, 5 uur Ds. Meijer
te Meliskerke.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Booij te Utrecht.
Lewedorp 9 en 2.30 uur Ds. Hoekstra, Bed. H. Av.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Tom, em. predikant te
Harderwijk.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek te Hoek.
Wissenkerke 10 en 2.30 u. Ds. Koolstra, Voorb. H.Av.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Van Mechelen, Heinenoord
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek.
Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. Brederveld, Souburg
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
Groenenberg te den Haag.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. De Bruijne te Goes.
Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen.
Poortvliet 10 en 2.30 uur Cand. v. Krimpen, Dordrecht
Rilland-Bath 9.30 en 2.30 uur Ds. Meijer te Beverwijk
Tholen 10 en 5 uur Cand. Ledegang te Baarn.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wcntsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Dhr. Blokland te Roosendaal.
Haamstede 10 en 3 uur
Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker.
Oosterland 10 en 3 uur Ds. Fossen te Dordrecht.
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing.
Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Dhr. Jansma.
waw®msm