r
NIEUWS
Prodikbourten zondag 22 januari 1967
standing bijeenschaart cn die na Pinksteren
door Christus door Zijn Heilige Geest
wordt samengedreven om zich in onder
linge bemoediging en verkwikking in Chris
tus te versterken in het geloof.
In deze tijd zijn er geen problemen over
het samenkomen of het samenzijn. Die ko
men pas als het leven van het geloof ver
slapt. Het is typerend, dat juist de brief
aan de Hebreeën de opwekking bevat om
de onderlinge bijeenkomsten niet te ver
zuimen, „zoals sommigen gewoon zijn".
Ik kan mij voorstellen, dat in zo'n sfeer
als bij deze Hebreeën er mensen zijn, die
zeggen we moeten de diensten aantrekke
lijk maken, er moet een andere liturgie
komen, de mensen moeten actief gemaakt
worden en zo meer. In zo'n sfeer zullen de
mensen ook onderling wel fluisteren nou,
die dominee heeft volle kerken En ze
zijn hem gevolgd, waar hij ook heenging.
En als de voorgangers hun best deden om
de gemeente tot trouw op te wekken in
het samenkomen vielen er opmerkingen als:
ze praten voor hun eigen standje.
Al dergelijke meningen zijn alleen denk
baar in een geestelijk schraal armoedig kli
maat. Ik kan me eenvoudig niet voorstel
len, dat dergelijke dingen gehoord zouden
kunnen worden in de sfeer van de eerste
Pinkstergemeente, toen allen vervuld wa
ren van de Heilige Geest.
Daarom is voor mij de vernieuwing van
de eredienst niet een zaak van liturgie, of
van welke kunstmiddelen om de zaak aan
trekkelijk te maken. Om mij mag het er
allemaal bij zo men wil. Maar de echte
vernieuwing zal van binnenuit moeten ko
men. De Geest des Heren zal weer vaar
dig moeten worden over de gemeente. De
harten moeten weer vervuld worden met
oprechte liefde tot God. We zullen elkaar
weer terug moeten vinden als broeders en
zusters in Christus. De broederliefde moet
weer opleven.
De eredienst, de samenkomsten der ge
meente kunnen maar op één manier ver
nieuwd worden door bekering Als het
werk van Gods genade in ons toeneemt,
als de Heilige Geest meer kansen krijgt
in ons leven, als de drang des Geestcs ons
samendrijft tot de lof en de aanbidding
van Gód. Als de liederen weer opstijgen
uit de harten en in psalm en gezang de
harten juichen van de lof des Heren.
GEREFORMEERDE KERKEN
OVER DE
ECONOMISCHE SITUATIE
De generale deputaten voor kerk en
industrie van de gereformeerde kerken
hebben zich met een schrijven gericht
tot de plaatselijke kerkeraden. Zij vra
gen hierin de aandacht voor de sociaal-
economische situatie in ons land. Er
vallen ontslagen. Het overleg tussen
werkgevers en werknemers vertoont
spanningen. De kerkeraden worden ver
zocht in prediking, gebed en pastorale
zorg hieraan bijzondere aandacht te ge
ven. Wat thans op sociaal-economisch
gebied in ons land geschiedt, zal niet
buiten het zicht der kerk mogen blijven.
Allen, die hierin betrokken zijn, moeten
ervaren dat de kerk met hen in deze
situatie meeleeft.
VORIG JAAR 2.7 MILJOEN VOOR
GEREF. WERELDDIAKONAAT
Het werelddiakonaat van de gerefor
meerde kerken boekte vorig jaar rond
2.7 miljoen gulden aan ontvangsten uit
de 832 plaatselijke gereformeerde ker
ken in ons land en aan particuliere gif
ten. Dit is ongeveer 900.000 gulden
meer dan in 1965.
Vrijwel al dit geld heeft reeds een
bestemming. Grote bedragen gingen
voor diakonaal werk naar Indonesië,
voor opbouwwerk naar Pakistan en
voor hulpverlening naar de door aard
bevingen getroffen gebieden van Tur
kije. Hier werden o.a. 90 eenvoudige
woningen gebouwd. Op het ogenblik
zijn 12 medewerkers in dienst van het
werelddiakonaat werkzaam in Azië en
Afrika.
De grote centrale inzameling voor het
werelddiakonaat wordt dit jaar in vrij
wel alle Nederlandse kerken op zondag
5 februari gehouden. De gereformeerde
kerken krijgen voorlichting via een spe
ciaal Kerkjournaal, dat men kan bestel
len bij het Algemeen Diakonaal Bureau,
Koningslaan 7 te Utrecht. Dit blad be
vat een overzicht van alle werelddiako-
nale activiteiten van de gereformeerde
kerken.
VOOR
GEDIPLOMEERDE ORGANISTEN
EEN TIENTJE PER KERKDIENST.
Voor gediplomeerde organisten is
een honorarium van tien gulden per
kerkdienst ruim voldoende. Dit is in de
gereformeerde kerken het standpunt van
het bestuur van het landelijk verbond
van commissie van beheer.
Op verzoek van de Gereformeerde
Organistenvereniging heeft dit bestuur
zich uitgesproken over de honorering
van organisten. Men concludeerde o.a.
dat het genoemde honorarium alleen
gegeven dient te worden aan organis
ten, die op z'n minst het praktijkdiploma
van de Geref. Organistenvereniging
bezitten. Nog niet gediplomeerde orga
nisten moet een vergoeding in studie
kosten etc. gegeven worden.
Jaap Zijlstra. Een leeuw op de weg.
Kok, Kampen.
Deze bijbelse roman van een begaafd
dichter-predikant laat zich alleszins
prettig lezen. Dit geldt van de druk,
die een prettig en mooi lettertype heeft,
zowel als van de inhoud, welke als
hoofdpersoon de ongenoemde, hier Ahi-
ra geheten, profeet uit 1 Kon. 13 op
voert. Hij wordt ons voorgesteld als een
jongen van zeventien „die argeloos was
als een duif. En scherpzinnig als een
raaf, gebruind en ongedurig en zwarte
ogen als onyx". Reeds op bladz. tien
treffen we hem onder een troep nabi's
(profetenzonen) aan als deze zijn woon
plaats bezoeken. Zijlstra vertelt ons in
beeldrijke en dichterlijke taal het leven
van de jongen tot aan diens dood de
ontmoeting met de leeuw op de weg.
Wat van dit boek te zeggen Eer
bied voor de poging ga vooraf, omdat
het schrijven van een bijbelse roman
nog altijd een waagstuk is. Ik moge
herinneren aan Seerp Anema's eerste
bijbelse roman de Sjoenamietische. la
ter gevolgd door nog twee dergelijke
de Egyptische en de Moabietische. Of
Kok (de vader) veel genoegen van
deze uitgaven heeft beleefd In elk ge
val was er nog al kritiek op de poging
zowel als op de uitvoering. Misschien
dat Kok (zoon) van deze uitgave meer
vreugde genieten zal. Dit dan omdat
ge deze roman boeiend als hij is, in één
ruk uitleest. Ik heb er veel lof voor, al
moet ik van de motieven van Ahira om
met de oude profeet terug te keren naar
Bethel, waar hij tegen het altaar van
Jerobeam geprofeteerd heeft zeggen,
dat ze deze daad van ongehoorzaam
heid, gezien de beslistheid van Ahira
tegenover juist Jeraobeam's en Bethel's
zonde, niet al te duidelijk uit de verf
halen.
Zijlstra noemt de oude profeet deze
vreemde profeet, handlanger van Satan
én God. Ik moet toegeven, dat hier
exegetische moeilijkheden liggen aange
zien wel drie factoren een rol spelen
de menselijke, de daemonische en de
'Goddelijke, welke moeilijk te ontwarren
'zijn.
De op bladzijde 55 beschreven episo
de herinnert dunkt me aan Anema's
Sjoeniamietische daar waar Salomo met
haar bruiloft viert in de tuinen van de
Libanon.
Maar laat deze bespreking niet te
uitvoerig worden en ik hier een punt
mogen zetten.
Brouwershaven B. Wentsel.
Ds. H. Veldkamp. Beslagen vensters
over het gebed.
Ds. M. E. Voila. Zonder toga.
Bovenstaande titels zijn tweede druk
ken verschenen bij Kok. Omdat de in
houd ongewijzigd is behoeven er weinig
of niets van te zeggen misschien ook
wel, omdat goede wijn geen kransbe-
hoeft.
Brouwershaven B. Wentsel.
Dr. L. Koole. Verhaal en feit in het
Oude Testament.
Dit is cahiernummer één van de bij
Kok te verschijnen cahiers voor de ge
meente. Dr. Koole opent deze reeks met
dit o zo- duidelijke geschrift, waarin hij
met een „ter inleiding" min of meer
rekenschap geeft van de noodzakelijk
heid van dergeljjke cahiers in welke
actuele theologische vragen summier en
öp heldere wijze voor meelevende ge
meenteleden worden uiteengezet. De
doorsnee-kerkmens weet meestal niet
meer dan een fragment van een kwestie
en dienen dus op de hoogte te worden
gebracht door deskundige voorlichting.
Van dit eerste cahier kan niet anders
gezegd, dan dat Dr. Koole deskundig,
summier en helder is. Daar niet van
overigens vind ik het altijd moeilijk om
gemeenteleden voor te moeten lichten,
omdat men als deskundige niet altijd het
niveau van zijn lezers voldoende kan
peilen.
Dr. Koole schrijft na zijn „ter inlei
ding" vervolgens over Israëls betrok
kenheid op de geschiedenis De ge
schiedschrijving van het Oude Testa
ment Historische betrouwbaarheid en
Geïnspireerde geschiedbeschrijving.
Ik wil dit cahier vooral aan onder
wijzers (ook van de zondagsschool) ter
lezing en bestudering want dit laat
ste is er wel bij aanbevelen.
Brouwershaven B. Wentsel.
Adres Scribaat Vrouwenpolder is aldus
gewijzigd W. Jobse, Nieuwstraat 7,
Vrouwenpolder.
UIT DE
KERKEN
Beroepen te Uithoorn (2e pred. pl.): Ph.
Stoffels te Laren (N.H.); te Oostkapelle:
L. Hartholt te Wierum te SantpoortF.
Strikwerda te Grouw te Bolsward Dr.
M. Feitsma te Emmen.
Aangenomen naar Haren (Gr.) (3e pred.
pk): J. Niemantsverdriet te Rotterdam-
Lombardijen.
Bedankt voor Dokkum (5e pred. pk)
en voor Alphen a. d. Rijn-Noord1: J. Gold-
schmeding te Dussen (N.B.); voor Mon
nikendam J. de Waard te Oostvoorne
voor OegstgeestG. v. d. Veere te Harde-
garijp voor Oldebroek M. Herder te
Onstwedde.
Afscheid en intrede. Wegens beko
men emeritaat nam ds. M. W. J. C. de
Kluis afscheid van Santpoort met Lulcas
2 29. Na bevestiging door zijn zwager,
ds. J. Kroeze van Sibculo, deed ds. N. J.
Goris, gekomen van Geldermalsen, intrede
te Zutphen met 2 Cor. 4:7. Na be
vestiging door zijn voorganger, ds. G. D.
Kuiper, em. predikant te Nijverdal, met
Jes. 40:11 en 1 Petr. 5:24, deed kand.
W. D. Omta, gekomen van Ens (N.O.P.)
intrede te Daarle met Jes. 55 6.
Dr. P. G. Kunst te Amsterdam is in
de vacature, ontstaan door het overlijden
van ds. P. D. Kuiper te Sassenheim, be
noemd tot voorzitter van de Interkerkelijke
Stichting Psalmberijming.
Ds. D. Ringnalda, em. predikant te
LItrecht is verhuisd naar Da Castostraat
98 te Putten.
Ds. H. Schut is verhuisd van Bussum
naar Hunzestraat 4 te Utrecht.
Ds. H. J. Zeldenrust is verhuisd van
Schiermonnikoog naar Mgr. Nolensplein 46
te Venlo.
Met emeritaat. Emeritaat werd ook
verleend aan de predikanten ds. J. L. Bak
ker te Laren (N.H.), Ds. A. Dragt te
Amstelveen-N.-Buitenveldert en aan Ds.
M. Kampér te Wierden.
Examens. De classis Arnhem heeft
praeparatoir geëxamineerd en beroepbaar
verklaard de heer L. Wieringa, Saffier
straat 45 III te Amsterdam. Aangezien hij
eerst nog stage moet lopen is hij nog niet
terstond beroepbaar.
Utrecht-Oost. Als scriba is opgetre
den de heer R. Jut Jr, Paulus Potterstraat 1.
Souburg. De gemeente heeft na res
tauratie en uitbreiding van het kerkorgel
het instrument weer in gebruik genomen.
De commissie van beheer droeg het orgel
over aan de kerkeraad. Ds. G. D. L. Bre-
derveld, die het instrument aanvaardde,
sprak daarna woorden van dank aan al
len, die hieraan hun beste krachten heb
ben gegeven. Ds. P. C. Meijer sprak het
slotwoord, waarna enkele organisten op
het nieuwe instrument concerteerden.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. v. Wilgenburg
2.30 uur Ds. Wessel.
5 uur Ds. Wessel.
(Noorderkerk) 10.30 uur Ds. Van Til.
Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur
Ds. Wessel.
5 uur Ds. Van Til.
Plan Zuid Gymnastiekhal bij schoolgebouw)
9 uur Ds. Van Til.
5 uur Ds. Van Wilgenburg.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 u.
geen dienst.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 10 uur Ds. Streefkerk, 2.30 u. Ds. Helderman
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Dondorp.
Grijpskerke (in de Herv. Kerk) 10.45 uur Ds. Bosman,
Voorber. H. A„ 2.30 uur Ds. Krijger (Herv. dienst)
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Cand. Stroes te Rotterdam
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene.
Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld.
Veere 11 uur Ds. Meijer te Meliskerke, 7 uur Ds.
Kornet te Vlissingen.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Gispen te Terneuzen.
Vrouwenpolder 9.30 en 2.30 uur Ds. Bosman.
Westkapelle 10 uur Ds. Helderman, 2.30 u. Ds. Pontier
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 9.30 uur Ds. Noorloos, 3 uur Ds. Palcsy.
Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 11 uur Ds. Noorlóos, 5 uur Ds. Paksy.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Richel te Heemstede.
Sas van Gent 19 uur Ds. Berger.
Terneuzen 10.30 en 16.30 uur Ds. Berger.
Oostburg 9.30 uur Ds. Paksy, 2.30 uur Ds. Noorloos.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Siering te Utrecht.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Coumou te Haarlem.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Cand. v. Verseveld, Rotterdam
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra.
Colijnsplaat 10 en 2.30 u. Ds. v. Rheenen, Bed. H. Av.
Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Souburg.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. De Bruijne.
(Opsterkerk) 9 uur Ds. De Bruijne.
5 uur Ds. Jansen.
's-Gravenpolder 10 cn 2.30 uur Ds. Kornet, Vlissingen
Heinkenszand 10.30 en 2.30 uur Ds. Eikelboom.
Kamperland 10.45 uur Ds. Hoekstra, 5 uur Ds.
Helderman te Domburg.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Cand. Kerssies, Amsterdam
Lewedorp 9.15 en 2.30 u. Ds. Hoekstra, Voorb. H. Av.
Nieuwdorp 9 uur Ds. Eikelboom, 2.30 u. Ds. v. d. Stoel
Wemeldinge 10 en 2.30 u. Ds. Wentsel, Brouwershaven
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. De Jong, den Haag.
Wolphaartsdijk 10 cn 2.30 uur Ds. v. d. Berg.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. De Regt te Nieuwendijk.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Dhr. Musch te
Breskens.
Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. v. d. Stoel.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
Pontier te Vlissingen.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Joosse, Middelburg
Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen.
Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Krijger te Schiedam.
Rilland-Bath 9.30 en 2.30 uur Ds. Sloot.
Tholen 10 en 5 uur Cand. Boonstra te Dordrecht.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds. Scholing
te Scharendijke.
Bruinisse 10 en 3 uur Ds. Schuddebeurs.
Haamstede 10 en 3 uur Ds. Boeyinga te Rijswijk.
Nieuwerkerk 10 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire,
3 uur Ds. Nawijn te Zierikzee.
Oosterland 10 uur Leesdienst, 2.30 u. Dhr. Vreugdenhil
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing.
Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn, Bed. H. Av.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Becker.