r NIEUWS Prodikbourten zondag 22 januari 1967 standing bijeenschaart cn die na Pinksteren door Christus door Zijn Heilige Geest wordt samengedreven om zich in onder linge bemoediging en verkwikking in Chris tus te versterken in het geloof. In deze tijd zijn er geen problemen over het samenkomen of het samenzijn. Die ko men pas als het leven van het geloof ver slapt. Het is typerend, dat juist de brief aan de Hebreeën de opwekking bevat om de onderlinge bijeenkomsten niet te ver zuimen, „zoals sommigen gewoon zijn". Ik kan mij voorstellen, dat in zo'n sfeer als bij deze Hebreeën er mensen zijn, die zeggen we moeten de diensten aantrekke lijk maken, er moet een andere liturgie komen, de mensen moeten actief gemaakt worden en zo meer. In zo'n sfeer zullen de mensen ook onderling wel fluisteren nou, die dominee heeft volle kerken En ze zijn hem gevolgd, waar hij ook heenging. En als de voorgangers hun best deden om de gemeente tot trouw op te wekken in het samenkomen vielen er opmerkingen als: ze praten voor hun eigen standje. Al dergelijke meningen zijn alleen denk baar in een geestelijk schraal armoedig kli maat. Ik kan me eenvoudig niet voorstel len, dat dergelijke dingen gehoord zouden kunnen worden in de sfeer van de eerste Pinkstergemeente, toen allen vervuld wa ren van de Heilige Geest. Daarom is voor mij de vernieuwing van de eredienst niet een zaak van liturgie, of van welke kunstmiddelen om de zaak aan trekkelijk te maken. Om mij mag het er allemaal bij zo men wil. Maar de echte vernieuwing zal van binnenuit moeten ko men. De Geest des Heren zal weer vaar dig moeten worden over de gemeente. De harten moeten weer vervuld worden met oprechte liefde tot God. We zullen elkaar weer terug moeten vinden als broeders en zusters in Christus. De broederliefde moet weer opleven. De eredienst, de samenkomsten der ge meente kunnen maar op één manier ver nieuwd worden door bekering Als het werk van Gods genade in ons toeneemt, als de Heilige Geest meer kansen krijgt in ons leven, als de drang des Geestcs ons samendrijft tot de lof en de aanbidding van Gód. Als de liederen weer opstijgen uit de harten en in psalm en gezang de harten juichen van de lof des Heren. GEREFORMEERDE KERKEN OVER DE ECONOMISCHE SITUATIE De generale deputaten voor kerk en industrie van de gereformeerde kerken hebben zich met een schrijven gericht tot de plaatselijke kerkeraden. Zij vra gen hierin de aandacht voor de sociaal- economische situatie in ons land. Er vallen ontslagen. Het overleg tussen werkgevers en werknemers vertoont spanningen. De kerkeraden worden ver zocht in prediking, gebed en pastorale zorg hieraan bijzondere aandacht te ge ven. Wat thans op sociaal-economisch gebied in ons land geschiedt, zal niet buiten het zicht der kerk mogen blijven. Allen, die hierin betrokken zijn, moeten ervaren dat de kerk met hen in deze situatie meeleeft. VORIG JAAR 2.7 MILJOEN VOOR GEREF. WERELDDIAKONAAT Het werelddiakonaat van de gerefor meerde kerken boekte vorig jaar rond 2.7 miljoen gulden aan ontvangsten uit de 832 plaatselijke gereformeerde ker ken in ons land en aan particuliere gif ten. Dit is ongeveer 900.000 gulden meer dan in 1965. Vrijwel al dit geld heeft reeds een bestemming. Grote bedragen gingen voor diakonaal werk naar Indonesië, voor opbouwwerk naar Pakistan en voor hulpverlening naar de door aard bevingen getroffen gebieden van Tur kije. Hier werden o.a. 90 eenvoudige woningen gebouwd. Op het ogenblik zijn 12 medewerkers in dienst van het werelddiakonaat werkzaam in Azië en Afrika. De grote centrale inzameling voor het werelddiakonaat wordt dit jaar in vrij wel alle Nederlandse kerken op zondag 5 februari gehouden. De gereformeerde kerken krijgen voorlichting via een spe ciaal Kerkjournaal, dat men kan bestel len bij het Algemeen Diakonaal Bureau, Koningslaan 7 te Utrecht. Dit blad be vat een overzicht van alle werelddiako- nale activiteiten van de gereformeerde kerken. VOOR GEDIPLOMEERDE ORGANISTEN EEN TIENTJE PER KERKDIENST. Voor gediplomeerde organisten is een honorarium van tien gulden per kerkdienst ruim voldoende. Dit is in de gereformeerde kerken het standpunt van het bestuur van het landelijk verbond van commissie van beheer. Op verzoek van de Gereformeerde Organistenvereniging heeft dit bestuur zich uitgesproken over de honorering van organisten. Men concludeerde o.a. dat het genoemde honorarium alleen gegeven dient te worden aan organis ten, die op z'n minst het praktijkdiploma van de Geref. Organistenvereniging bezitten. Nog niet gediplomeerde orga nisten moet een vergoeding in studie kosten etc. gegeven worden. Jaap Zijlstra. Een leeuw op de weg. Kok, Kampen. Deze bijbelse roman van een begaafd dichter-predikant laat zich alleszins prettig lezen. Dit geldt van de druk, die een prettig en mooi lettertype heeft, zowel als van de inhoud, welke als hoofdpersoon de ongenoemde, hier Ahi- ra geheten, profeet uit 1 Kon. 13 op voert. Hij wordt ons voorgesteld als een jongen van zeventien „die argeloos was als een duif. En scherpzinnig als een raaf, gebruind en ongedurig en zwarte ogen als onyx". Reeds op bladz. tien treffen we hem onder een troep nabi's (profetenzonen) aan als deze zijn woon plaats bezoeken. Zijlstra vertelt ons in beeldrijke en dichterlijke taal het leven van de jongen tot aan diens dood de ontmoeting met de leeuw op de weg. Wat van dit boek te zeggen Eer bied voor de poging ga vooraf, omdat het schrijven van een bijbelse roman nog altijd een waagstuk is. Ik moge herinneren aan Seerp Anema's eerste bijbelse roman de Sjoenamietische. la ter gevolgd door nog twee dergelijke de Egyptische en de Moabietische. Of Kok (de vader) veel genoegen van deze uitgaven heeft beleefd In elk ge val was er nog al kritiek op de poging zowel als op de uitvoering. Misschien dat Kok (zoon) van deze uitgave meer vreugde genieten zal. Dit dan omdat ge deze roman boeiend als hij is, in één ruk uitleest. Ik heb er veel lof voor, al moet ik van de motieven van Ahira om met de oude profeet terug te keren naar Bethel, waar hij tegen het altaar van Jerobeam geprofeteerd heeft zeggen, dat ze deze daad van ongehoorzaam heid, gezien de beslistheid van Ahira tegenover juist Jeraobeam's en Bethel's zonde, niet al te duidelijk uit de verf halen. Zijlstra noemt de oude profeet deze vreemde profeet, handlanger van Satan én God. Ik moet toegeven, dat hier exegetische moeilijkheden liggen aange zien wel drie factoren een rol spelen de menselijke, de daemonische en de 'Goddelijke, welke moeilijk te ontwarren 'zijn. De op bladzijde 55 beschreven episo de herinnert dunkt me aan Anema's Sjoeniamietische daar waar Salomo met haar bruiloft viert in de tuinen van de Libanon. Maar laat deze bespreking niet te uitvoerig worden en ik hier een punt mogen zetten. Brouwershaven B. Wentsel. Ds. H. Veldkamp. Beslagen vensters over het gebed. Ds. M. E. Voila. Zonder toga. Bovenstaande titels zijn tweede druk ken verschenen bij Kok. Omdat de in houd ongewijzigd is behoeven er weinig of niets van te zeggen misschien ook wel, omdat goede wijn geen kransbe- hoeft. Brouwershaven B. Wentsel. Dr. L. Koole. Verhaal en feit in het Oude Testament. Dit is cahiernummer één van de bij Kok te verschijnen cahiers voor de ge meente. Dr. Koole opent deze reeks met dit o zo- duidelijke geschrift, waarin hij met een „ter inleiding" min of meer rekenschap geeft van de noodzakelijk heid van dergeljjke cahiers in welke actuele theologische vragen summier en öp heldere wijze voor meelevende ge meenteleden worden uiteengezet. De doorsnee-kerkmens weet meestal niet meer dan een fragment van een kwestie en dienen dus op de hoogte te worden gebracht door deskundige voorlichting. Van dit eerste cahier kan niet anders gezegd, dan dat Dr. Koole deskundig, summier en helder is. Daar niet van overigens vind ik het altijd moeilijk om gemeenteleden voor te moeten lichten, omdat men als deskundige niet altijd het niveau van zijn lezers voldoende kan peilen. Dr. Koole schrijft na zijn „ter inlei ding" vervolgens over Israëls betrok kenheid op de geschiedenis De ge schiedschrijving van het Oude Testa ment Historische betrouwbaarheid en Geïnspireerde geschiedbeschrijving. Ik wil dit cahier vooral aan onder wijzers (ook van de zondagsschool) ter lezing en bestudering want dit laat ste is er wel bij aanbevelen. Brouwershaven B. Wentsel. Adres Scribaat Vrouwenpolder is aldus gewijzigd W. Jobse, Nieuwstraat 7, Vrouwenpolder. UIT DE KERKEN Beroepen te Uithoorn (2e pred. pl.): Ph. Stoffels te Laren (N.H.); te Oostkapelle: L. Hartholt te Wierum te SantpoortF. Strikwerda te Grouw te Bolsward Dr. M. Feitsma te Emmen. Aangenomen naar Haren (Gr.) (3e pred. pk): J. Niemantsverdriet te Rotterdam- Lombardijen. Bedankt voor Dokkum (5e pred. pk) en voor Alphen a. d. Rijn-Noord1: J. Gold- schmeding te Dussen (N.B.); voor Mon nikendam J. de Waard te Oostvoorne voor OegstgeestG. v. d. Veere te Harde- garijp voor Oldebroek M. Herder te Onstwedde. Afscheid en intrede. Wegens beko men emeritaat nam ds. M. W. J. C. de Kluis afscheid van Santpoort met Lulcas 2 29. Na bevestiging door zijn zwager, ds. J. Kroeze van Sibculo, deed ds. N. J. Goris, gekomen van Geldermalsen, intrede te Zutphen met 2 Cor. 4:7. Na be vestiging door zijn voorganger, ds. G. D. Kuiper, em. predikant te Nijverdal, met Jes. 40:11 en 1 Petr. 5:24, deed kand. W. D. Omta, gekomen van Ens (N.O.P.) intrede te Daarle met Jes. 55 6. Dr. P. G. Kunst te Amsterdam is in de vacature, ontstaan door het overlijden van ds. P. D. Kuiper te Sassenheim, be noemd tot voorzitter van de Interkerkelijke Stichting Psalmberijming. Ds. D. Ringnalda, em. predikant te LItrecht is verhuisd naar Da Castostraat 98 te Putten. Ds. H. Schut is verhuisd van Bussum naar Hunzestraat 4 te Utrecht. Ds. H. J. Zeldenrust is verhuisd van Schiermonnikoog naar Mgr. Nolensplein 46 te Venlo. Met emeritaat. Emeritaat werd ook verleend aan de predikanten ds. J. L. Bak ker te Laren (N.H.), Ds. A. Dragt te Amstelveen-N.-Buitenveldert en aan Ds. M. Kampér te Wierden. Examens. De classis Arnhem heeft praeparatoir geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer L. Wieringa, Saffier straat 45 III te Amsterdam. Aangezien hij eerst nog stage moet lopen is hij nog niet terstond beroepbaar. Utrecht-Oost. Als scriba is opgetre den de heer R. Jut Jr, Paulus Potterstraat 1. Souburg. De gemeente heeft na res tauratie en uitbreiding van het kerkorgel het instrument weer in gebruik genomen. De commissie van beheer droeg het orgel over aan de kerkeraad. Ds. G. D. L. Bre- derveld, die het instrument aanvaardde, sprak daarna woorden van dank aan al len, die hieraan hun beste krachten heb ben gegeven. Ds. P. C. Meijer sprak het slotwoord, waarna enkele organisten op het nieuwe instrument concerteerden. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. v. Wilgenburg 2.30 uur Ds. Wessel. 5 uur Ds. Wessel. (Noorderkerk) 10.30 uur Ds. Van Til. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur Ds. Wessel. 5 uur Ds. Van Til. Plan Zuid Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 u. geen dienst. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 uur Ds. Streefkerk, 2.30 u. Ds. Helderman Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke (in de Herv. Kerk) 10.45 uur Ds. Bosman, Voorber. H. A„ 2.30 uur Ds. Krijger (Herv. dienst) Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Cand. Stroes te Rotterdam Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 11 uur Ds. Meijer te Meliskerke, 7 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Gispen te Terneuzen. Vrouwenpolder 9.30 en 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 10 uur Ds. Helderman, 2.30 u. Ds. Pontier CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 9.30 uur Ds. Noorloos, 3 uur Ds. Palcsy. Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk. Breskens 11 uur Ds. Noorlóos, 5 uur Ds. Paksy. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Richel te Heemstede. Sas van Gent 19 uur Ds. Berger. Terneuzen 10.30 en 16.30 uur Ds. Berger. Oostburg 9.30 uur Ds. Paksy, 2.30 uur Ds. Noorloos. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Siering te Utrecht. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Coumou te Haarlem. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Cand. v. Verseveld, Rotterdam Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Colijnsplaat 10 en 2.30 u. Ds. v. Rheenen, Bed. H. Av. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Souburg. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. De Bruijne. (Opsterkerk) 9 uur Ds. De Bruijne. 5 uur Ds. Jansen. 's-Gravenpolder 10 cn 2.30 uur Ds. Kornet, Vlissingen Heinkenszand 10.30 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10.45 uur Ds. Hoekstra, 5 uur Ds. Helderman te Domburg. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Cand. Kerssies, Amsterdam Lewedorp 9.15 en 2.30 u. Ds. Hoekstra, Voorb. H. Av. Nieuwdorp 9 uur Ds. Eikelboom, 2.30 u. Ds. v. d. Stoel Wemeldinge 10 en 2.30 u. Ds. Wentsel, Brouwershaven Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. De Jong, den Haag. Wolphaartsdijk 10 cn 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. De Regt te Nieuwendijk. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Dhr. Musch te Breskens. Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. v. d. Stoel. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Pontier te Vlissingen. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Joosse, Middelburg Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen. Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Krijger te Schiedam. Rilland-Bath 9.30 en 2.30 uur Ds. Sloot. Tholen 10 en 5 uur Cand. Boonstra te Dordrecht. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds. Scholing te Scharendijke. Bruinisse 10 en 3 uur Ds. Schuddebeurs. Haamstede 10 en 3 uur Ds. Boeyinga te Rijswijk. Nieuwerkerk 10 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire, 3 uur Ds. Nawijn te Zierikzee. Oosterland 10 uur Leesdienst, 2.30 u. Dhr. Vreugdenhil Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn, Bed. H. Av. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Becker.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3