DE KOUS AF eeutuae J MIJN COLLEGA ZENDING OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redactie Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adres Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Ds. D. Ringnalda, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. 21e JAARGANG No. 28 19 JANUARI 1967 ,.Ik worstel en ontkom" Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 In nummer vier het decembernummer van ..Mededelingen van de Ver eniging voor Calvinistische wijsbegeerte" treffen we een artikel aan met de titel ,,Een overmoedige wetenschap" ondertekend met de initialen H. v. R. (Prof. Dr. H. van Riesen naar we menen). 't Is een artikel dat ongemeen deugd doet hen die toch wel met énige bezorgdheid, ofschoon nog niet met verontrusting, hetgeen nog wat anders is, de uitingen van enkele gereformeerden beluisteren als deze bezig zijn met de eerste tien hoofdstukken van Genesis. H. v. R. laat ons niet in het onzekere omtrent de persoon, die hij in de eerste plaats op het oog heeft als hij schrijft ,,De Heer heeft gezegd, dat indien we niet als kinderen vertrouwen, we het Koninkrijk niet zullen beërven". Hij ver volgt dan Ik roep Kuitert daartoe met alle ernst en broederlijkheid op. Wat eigen kinderlijk vertrouwen betreft schrijft hij nog Wat mijzelf betreft, ik wens te leven en te sterven bij de overtuiging, dat de Here ons in zijn Woord niet voor de gek houdt. De Schrift maakt ons duidelijk, dat hetgeen in Genesis staat, geschied is. Prof. Van Riesen is met vele anderen zeer verontrust over het feit, dat velen zich genesteld hebben in de leer van de nieuwe wetenschap. Overigens kunnen we gerust zijn, omdat Gods Woord en de kerk des Heren nooit onder het juk van de wetenschap zullen doorgaan. De Schrift zou ons zelf duidelijk moeten maken, dat Genesis 1 een sage is en dat juist maakt ze ons niet duidelijk. Daar mee is deze kous af en deze wetenschap weerlegd. Ofschoon de verleiding groot is meerdere uitspraken van het artikel aan te halen, zal ik dit niet doen. Wel wil ik er de aandacht voor vragen, dat in de laatste tijd nogal wat critiek op Dr. Kuiter's voorslagen loskomt. Ik herinner aan een gedegen artikel van Ds. Van Andel uit Rotterdam en van Ds. Oomkes uit Kampen, welke laatste ook Prof. Rothuizen er bij betrekt. Nu laat ik in het midden of Prof. Van Riesen en de andere theologen door deze artikelen Dr. Kuitert in het traditionele straatje krijgen zullen. Ik betwijfel dit zelfs zeer. 't Is wel merkwaardig, dat thans als nimmer tevoren dit beknibbelen van het geen tot op heden als waarheid gegolden heeft, plaats vindt. Ook voorheen werd wel in deze richting gesproken en gevraagd, 'k Heb al eens meer me uitgelaten over een gesprek dat jaren geleden in vertrouwelijke sfeer heeft plaats gehad in de Westerkerkconsistorie tussen enkele studenten en Prof. Dr. H. Bavinck, die daar aan ons vroeg of we mochten veronderstellen, dat God zijn kerk gedurende twintig eeuwen heeft laten dwalen inzake de uit legging van de eerste tien of elf hoofdstukken van Genesis. Van Prof. zijde werd me onlangs opgemerkt, dat dit geen argument is. Ik kan daar wel inkomen, als ik denk aan het veranderde wereldbeeld en dus ook aan Copernicus en Galileï. Maar om nu te zeggen dat de kous af is, lijkt me wel heel kras. Misschien wel, misschien ook niet. Ik weet het nog zo niet, maar vraag me wel af waar komen deze ideeën toch vandaag aan de dag van daan Oorspronkelijk lijken ze me niet. Wat een Herv. bonds-dominé onlangs tegen zijn Geref. collega zei namelijk dit, dat wij nu aankomen dragen met ideeën die zo een vijftig jaar geleden uit de liberale hoek gepresenteerd en door al wat Gereformeerd heette, werd afgewezen, lijkt me juist, ook al had Prof. Bavinck van een ander blijkbaar toen al wel weet. Wat me in verband met de aanhangige vragen trof was hetgeen ,,De nieuwe Catechismus" van Rome over deze zaken leert, als het over de z.g. oerverhalen uit het begin van de Bijbel gaat hoe deze uiteindelijk niet bedoelen bepaalde historische feiten te vermelden. Wij weten, dat zij geen beschrijving zijn van losse historische feiten. Ze gaan dieper. In symbolische verhalen wordt de kern van heel de mensen geschiedenis beschreven, ook van die welke nog komen moet. Adam, hij is de mens, Kaïn, hij staat in de krant en hij kan te zien zijn in ons eigen hart, Noach en de Babelbouwers, wij zijn het zelf. Aldus deze catechismus, die uiteraard waarheden voordraagt die elke protestant ter harte zal nemen. Ook Rom. 5 komt ter sprake Op het eerste gezicht lijkt het of Paulus in die passage vooral nadruk wil leggen op het feit, dat door één mens de zonde in de wereld is gekomen. Maar dit echoën van het woord „één", waarbij Paulus uitging van het toenmalige wereldbeeld, is een literaire vorm, niet de boodschap. Ja, zie eens als het nu daarheen moet kom ik heel, heel dicht bij Prof. v. R. te staan met zijn „de kous is af" en ben ik met hem bang, dat een leerling van Kuitert straks zal schrijven „dat het onbelangrijk is of de Heer waarlijk is op gestaan. Op wetenschappelijke gronden valt te bewijzen, dat dit niet kan". Nu versta men Prof. v. R. wel deze beweert niet, dat Dr. Kuitert deze dingen zo stelt, maar waarschuwt hem met alle ernst en broederlijkheid. En ik dacht, dat we dit elkaar mogen en moeten doen, omdat we geroepen zijn elkaar te helpen en te schragen bij het bewandelen van de wegen, die God ons doet gaan door Schrift en historie. Al met al dacht ik, dat de kous nog niet af is, maar dat we nog steeds druk aan het breien zijn een bezigheid, waarbij we nog al eens plegen één of meer steken te laten vallen. We mogen dan alleen maar hopen en bidden, dat God ons mensen geeft, die bekwaam zijn om de gevallen steken weer op te halen. Brouwershaven B. WENTSEL. Kirinda, 15 december 1966. Beste familievriendenkennissen en belangstellenden Van onze goede voornemens om u wat vaker en wat korter te schrijven is niet veel terecht gekomen. Ook hier ab sorbeert het leven je volkomen. Al is het dan geen televisie of beatleshow waar we onze tijd aan kwijt raken, hij slaat wel stuk tegen de vele klusjes die het brousse-leven oplevert. Indien u de artikelen van de heer Baas in de zen dingsbladen van de afgelopen maanden hebt gelezen, weet u er iets van. U moet ons daarom niet beklagen noch bewonderen. We krijgen vaak brieven, waarin men uitdrukking geeft aan der gelijke gevoelens dat wij zoveel zouden opofferen, ons zoveel zouden ontzeggen om in Rwanda te werken. Elet ligt er maar aan hoe u 't bekijkt. Indien u meent niet buiten uw Kalverstraatje, Bijenkorfje of terrasje te kunnen of uw wekelijks uitgaansavond je niet te kunnen missen, ja dan zou 't wat moei lijk worden u hier thuis te voelen. Niet dat wij daar geen plezier in hadden, integendeel, maar waarom zou men er niet buiten kunnen En daar tegenover staat, dat er hier weer zoveel andere boeiende zakeP zijn die de volle mens opeisen. Het leven in de brousse, niet romantisch, maar gewoon leefbaar. Ja, elke predikant gaat toch wel ge bogen onder het juk van de onvoldaan heid. Er moet meer gebeuren, er moet anders gewerkt worden. Zo, dat vrije tijd niet als gestolen tijd gezien wordt Naar welk systeem kan een predikant intensief en prëttïg'wërken Jaren gé- leden gaf Dr. Gunning in Pniël een week-agendum voor predikanten. Van Dr. Gunning is bekend, dat hij elke morgen om vijf uur opstond. De meeste dominee's zullen niet zo matineus zijn. Maar ze kennen de beauty-sleep ook niet. Wie van hen maakt slaap-uren vóór middernacht Ze nemen vaak de halve gemeente mee naar bed. En dan juist nog de slaaprovende helft. Neen, het is een pastor niet kwalijk te nemen, dat hij zijn aurora wel iets later gesteld heeft dan z'n parochianen. Ze verwach ten toch ook van hem, dat hij „uitge slapen" zal zijn. Ook Prof. Dijk geeft een schema in z'n boek „De dienst aan de Kerk- jeugd". Het ziet er soepel en gezellig uit „Maandagmorgen lichte studie-arbeid, uitgestelde correspondentie, begin met het preekwerk. Maandag-middag bezoeken in de ge meente, 5-6 catechisatie. Dinsdagmorgen preekstudie. Dinsdagmiddag bezoeken in de ge meente. Dinsdagavond: 7—10 catechisaties. Woensdagmorgen preekstudie. Woensdagmiddag bezoeken in de ge meente. Woensdagavond lcerlceraad of andere vergadering. Donderdagmorgen preek- en andere studie. Donderdagmiddag bezoeken in de ge meente. Donderdagavond thuis of elders voor ontspanning. Vrijdagmorgen studie. Vrijdagmiddag idem. Vrijdagavond huisbezoek of vergade- ring. Zaterdagmorgen studie. Iedere dag wel een verrassing, die om een oplossing vraagt. Laatst hoorden we via de Wereldomroep dat in een plaatsje in Nederland de hele dag de waterleiding defect was. Men had tank wagens laten aanrukken om in de nood te voorzien. Tjonge, dat is nieuws. Van hier uit kun je dan zeggen waar ma ken de mensen zich druk over. We zit ten hier soms dagen zonder water en daar passen we zelf een mouw aan. Dit is maar een simpel voorbeeld, maar u voelt het andere leefklimaat. Bij u komt de tankwagen voor de deur, wij treffen zelf onze voorzieningen. Dat is nu het boeiende. We kweken zelf onze groen ten. Nu zijn we geen allround kwekers. Het komt dus wel eens voor dat onze tuin twee maanden lang alleen maar sla oplevert. We eten dan al die tijd iedere dag sla. Vindt u dat erg Wij niet, we zijn al lang blij dat de sla het in ieder geval zo goed doet. Verder ben je vracht- en ambulancerijder, grossier, in- en exporteur voor Kirinda, uitvoerder, koffieplanter, veefokker. Het is een boeiende zaak en het mooiste is wel het kontakt met de mensen om je heen. Je bent hier in grote mate afhankelijk van elkaar. Je leert elkaar accepteren en waarderen, je leert eikaars gewoonten kennen, je helpt elkaar waar mogelijk. Er zijn zaken die een Bayarwanda veel handiger oplost dan wij en omge keerd wil hij van ons toch ook graag wat leren. Er zijn er ook onder u die de zaak geestelijk soms wat overtrekken. Dat is u niet kwalijk te nemen. Publikaties in zendingsbladen werken dat ongewild in de hand. Zoveel bekeerlingen hier, zoveel dopelingen daar. Wat een rijke zegen, echt daar zijn we dankbaar voor. Maar we moeten ook nuchter zijn en achter de inhoud gewoon een vraag- Zaterdagmiddag preekrepetitie. Zaterdagavond 6.30 7.30 uur cate chisatie, verder thuis." Geen vinger, geen speld tussen te krijgen. Als er nu maar niet was de post onvoorziene bezigheden. Je moet er maar steeds op berekend zijn, dat het prachtig-opgezette schema tuimelen kan. Wie met levend materiaal werkt, kan ongedachte wendingen, kan leuke en minder leuke verrassingen verwach ten. Er zal systeem moeten zijn. Ik lees in een wijk-blaadje over een predikant, die gemakshalve geprobeerd heeft z'n bezoeken naar de aard ervan alfabetisch te registreren. Ze worden in zijn noti ties door afkorting zo aangegeven. A.b. is ander bezoek (niet nader te be noemen of onder te brengen), b.b. is bezoek van bezochten en beproefden, c.b. is condoleantie-bezoek, d.b. is be zoek in verband met doop. e.b. is eerste bezoek (kennismaking). E.b. is Evan gelisatie-bezoek, f.b. is felicitatie-be zoek. g.b. is groot of gezins-bezoek (particuliere, niet ambtelijke visite), h.b. is huisbezoek (met ouderling), i.b. is informatie-bezoek, k.b. is kraambe zoek, l.b. leerlingen-bezoek (in verband met catechisaties), m.b. is bemiddelings- bezoek, o.b. is bezoek van ouden van dagen, p.b. is herderlijk bezoek (in ver band met moeilijkheden in geloofsle ven), r.b. is regelings-bezoek (organi satie, verenigingsleven, enz.), s.b. is snipper-bezoek of staande bezoek (even aanwippen), t.b. is tuchtbezoek, v.b. is vermaningsbezoek, w.b. is gesprek in winkel of kantoor of zaak met gemeen teleden. z.b. is ziekenbezoek. U merkt er blijven nog een paar letters beschikbaar. Daar kan nog een nieuw soort bezoeken voor opduiken. Zal er dan, behalve een letter van het alfabet, ook nog tijd beschikbaar blijken te zijn Och, je bent een systeem-mens of je bent het niet. Het papier is zo gedul dig. Zaterdagmiddag, naar het schema van Prof. Dijk preekrepetitie. Is er dan steeds al wat om te repeteren We zullen het hopen. G. S. O. teken durven zetten. Die vraagteken maakt u en ons niet moedeloos, want wij weten dat God het toch doen zal hoe en wat dat is Zijn zaak. U moet vooral niet denken dat we hier iedere dag over de Here Jezus lopen te vertellen. We proberen wel iedere dag als een echt vrolijk Christen onder de mensen te leven. Dat doet u in Neder land ook als het u ernst is uw buurman iets van de blijdschap van het Christen zijn te tonen. En dan weten we dat God alle dingen doet medewerken ten goede, indien wij Hem liefhebben. Hier in de heuvels van Rwanda en bij u in de straat, dat maakt geen enkel verschil. En nu wilt u natuurlijk weten hoe 't met het jeugdwerk gaat. Dat is begrij pelijk. Ik heb al op m'n kop gehad dat ik er te weinig over schrijf. Nu is dat ook niet zo gemakkelijk. U moet zich namelijk realiseren dat de mensen hier leven als bij ons in de tijd van Bonefa- cius. Dat hooguit sinds 50 a 60 jaar de Westerse beschaving bezig is door te dringen. Onvoorstelbaar wat deze men sen te verwerken krijgen, wat ze opge drongen krijgen ook. Denkt u alleen maar eens aan de diverse kerkformaties die zijn geïmporteerd Rooms, Angli- kaans, Presbyteriaans, Methodist, Bap tist, Adventist, Pinkstergemeente. Aan het onderwijssysteem, het regerings systeem, de medische verzorging etc. etc. Een ieder probeert er op zijn wijze iets nuttigs van te maken. Een dokter opereert, een verpleegster verpleegt, een leraar geeft les, een bouwer bouwt, maar wat doet nu een jeugdwerkconsu lent Jeugdwerk, u kunt dat overal in alle toonaarden lezen, is een zaak van de jongeren zelf. Het is een koud kunst je om hier een jeugdbeweging uit de grond te stampen en met dikke cijfers te zwaaien. Iedereen marcheert wel

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1