r Uit de Gemeenten NIEUWS Oföidële betichten Predikbeurten zondag 18 december 1968 Uit de vragen bij Openbare Belijdenis onverbloemd Het is maar een mense lijk bedacht verhaaltje Legende. Mythe. Fabel. Verzinsel. Daar gaan wij met het hele kerstver haal Ds. Pop doet in Woord en Dienst een poging om zijn Haagse collega te verdedigen. Het gebruik van het woord „mythe" ondervindt bij hem geen be zwaar wèl is het volgens hem de vraag of „men" er de betekenis in heeft ge vonden die de schrijver bedoeld heeft. De redenering van ds. Pop loopt dan als volgt „Er is geen sprake van, dat ds. Van Woerden het heilsfeit van de geboorte uit de maagd Maria zou loochenen. Het vervolg van zijn artikel laat hierover geen twijfel bestaan. Hij heeft dit heils feit juist willen verkondigen en daarbij vooral gedacht aan de velen, voor wie een geboorte uit een maagd een biolo gische onmogelijkheid is. Hij heeft zich ingespannen om speciaal hen iets te la ten zien van het mysterie, dat een ge woon joods meisje de moeder wordt van niemand minder dan de Redder der we reld het mysterie van de vleeswording van het Woord. Hij heeft .m,a,w. elke lezer voor het schokkende heilsfeit willen stellen, dat in de mensheid op een gegeven ogenblik dè Mens geboren is. Dè Mens, die enerzijds Gods reddende genade en macht, anderzijds onze menschelijke schuld en onmacht belichaamt". Voor ds. Pop staat onomstotelijk vast dat zijn Haagse collega gepoogd heeft het heilsfeit van de geboorte uit de maagd Maria te belijden en zo duidelijk mogelijk te omschrijven voor hen die de geboorte uit een maagd een biologische onmogelijkheid achten. De poging om het schokkend heilsfeit van Christus' geboorte te prediken leidde tot een min der gelukkig gebruik van het gewraakte woord. Dat zelfs predikanten dit niet door hebben en daartegen een hetze ontkete nen vindt hij zonder meer beschamend. Hij is er onthutst van dat men poogt het voor verzending gereedliggende num mer van De Open Deur te torpederen en hoopt dat de grote meerderheid zich niet van haar stuk laat praten. Wanneer ik goed ben ingelicht zijn er onderscheiden plaatsen waar men met de kerstdagen door de gezamenlijke kerken één evangelisatieblad laat ver spreiden. Zodoende krijgen ook gere formeerde commissies te doen met de vraag Kunnen wij zo'n blad helpen verspreiden Doen wij dan het evange lie geen geweld aan Wij trachten de boodschap van het evangelie onder de mensen te brengen, maar delen een blad uit waarin dat evangelie als een mythe wordt verklaard. Wie echter de hele passage leest be grijpt dat de schrijver niet bedoeld heeft te zeggen dat de geboorte van het Christuskind een menselijk bedacht ver haaltje is. Hij wil vertellen hoe het gro te heil van Gods redding onder de men sen is gekomen. Maar hij geeft daar een verklaring bij die geen enkel mens verder helpt. Wie op deze wijze de mogelijkheid van de biologie, het rationeel denkend ver stand en de taal van het hart naast en tegenover elkaar zet komt niet bij de kribbe van Bethlehem uit. Als God in Christus' geboorte tot de wereld komt en Zich aan haar bekend maakt is er geen menselijk schepsel dat met zijn verstand of hart dahr wat aan peuteren of verklaren kan. Ds. Van Woerden had beter gedaan om de weg te wijzen naar de Goddelijke overmacht, die alleen in geloof aanvaard en beleden wordt. Dan wordt het „Alzo lief heeft God de wereld gehad" niet verklaard maar de boodschap neemt ons mee en leidt ons naar de kribbe van Bthlehem. Wij mensen blijven op een afstand van het mysterie van Christus' geboor te. God laat het ons meedelen in mense lijke woorden. Hoe moeilijk het is die woorden te „vertalen" heeft onze Haagse collega ondervonden. Ondanks de verdediging van ds. Pop meen ik dat de schrijver deze kritiek had kunnen verwachten. Het woord „mythe" is nu eenmaal een „geladen" uitdrukking geworden. Het vermelden van deze niet-verhef- fende controverse in de adventstijd be wijst voor de zoveelste keer hoeveel zorg het „.bewaren en vermeerderen van de kerk" en het geven van goede pre diking eist. Ds. Pop laat het ook niet bij het geval-De Open Deur. Hij legt in het slot van zijn verdediging nog enkele lijntjes naar soortgelijke verschijnselen uit. Zulke slottirades zijn doorgaans van betekenis omdat ze aangeven in welke omgeving de schrijver de gesignaleerde ontsporing plaatst. Een Hervormde twist krijgt zo ineens een oecumenische toepassing. Want er volgt ,,ïk ben onthutst over het verschijn sel, dat men meteen er boven op zit om het reeds gedrukte en voor verzending gereedliggende Kerstnummer van De Open Deur te torpederen. Ik verwacht niet, dat de predikanten, kerkeraden en Open Deurwerkers in onze kerk deze zaak zo hoog zullen opnemen als enke len in Driebergen en omgeving dat ge daan hebben. Ik verwacht wel, dat zij zullen tonen te beseffen, dat wat hier is ondernomen op één lijn ligt met het ver zet van sommige rooms-katholieken, die de nieuwe catechismus uit de roulatie willen zien verdwijnen, met de hetze, die sommige gereformeerden tegen dr. Kuitert voeren, kortom met het neen van allen, die de broodnodige vernieuwing van de geloofsverkondiging tegenstaan en het bij-de-tijd-komen van de kerk willen verhinderen." U ziet het. de oecumenische driehoek: Hervormd, Rooms Katholiek, Gerefor meerd is gesloten. Het lijkt wel iets op een rode „gevarendriehoek". Het Open-Deur-nummer met zijn mytheverklaring. De Rooms Katholieke Kerk met haar nieuwe catechismus. En de Gereformeerde dr. Kuitert met de hetze tegen hem gevoerd. De Hervormde commentator schrijft dan dat komt nu allemaal omdat er nog zovelen zijn die de broodnodige vernieuwing van de geloofsverkondiging tegenstaan. Het komt mij voor dat er ook een heel andere verklaring mogelijk is. Het feit dat zo onmiddellijk na het horen van een woord alarm geslagen wordt heeft ook iets te zeggen tot sprekers en schrij vers van onze tijd. (Amsterdamse Kerkbode) P. G. K. (i) 1. DE WAARHEID GODS. (a.) in het O. en N. Testament geopenbaard Velen gaan zich voorbereiden op het afleggen van openbare belijdenis. In de vragen, die al een enigszins klassieke vorm hebben gekregen, hier en daar hoogstens een tikkeltje gewij zigd of aangevuld, zitten verscheidene uitdrukkingen, om eens even te onder strepen. In een aantal korte artikeltjes wil ik dat doen. En als eerste neem ik, wat u hier boven ziet staan. De waarheid Gods, in het O.- en N. Testament geopenbaard. Hieruit spreekt het geloof, dat we een openbaring hebben ontvangen. Met als inhoud de waarheidMen zei dat vroeger wel eens „hij is tot de waar heid gekomen" of „zij heeft de waar heid lief gekregen". Kostelijke uitdrukkingen Wat 'n houvast heeft de mens, die bij die openbaring wil leven Ik wil er nog iets van zeggen. Een voorbeeld geven. Uit de Catechismus. Zondag 8, vraag 25. Het gaat over de drie-eenheid Gods. Beleden en bestre den. De vraag, in het kort, luidt aan gezien er maar één God is, waarom noemt gij dan toch drie Antwoord, treffend, afdoend omdat God zich alzo in Zijn woord geopenbaard heeft. Tenslotte. Die openbaring geeft licht op alle terreinen, over alle sektoren van het leven. Je hoort wel eens zeggen, aangaande een overtuiging op het ter rein van de ethiek of de politiek „gij spant een bijbeltekst voor uw karretje, of gij haalt er als grof geschut God bij". Maar zo is het niet God haalt er óns bij. God trekt ons er bij door de kracht van Zijn waarheid, ons geopenbaard in de Schrift. Dr. J. H. BECKER. UIT DE KERKEN Beroepen te Oostkapelle, Sexbicrum en te Vollenhove-St. Jansklooster J. Tiersma, kand. te Schiedam te ReeuwijkJ. R. Zijlstra, kand. te Wassenaar te Gouda (vac. J. Hengeveld): A. Seggcr te Middel- stum te Dokkum (5e pred. pl.J. Gold- schmeding te Dussen-Rijswijk. Aangenomen naar Meerkerk G. J. Gra- fe te Zuid-Beijerland naar Delfzijl (3e pred. pl): G. W. J. v. Bleek te Marken. Bedankt voor MarrumG. W. J. v. Bleek te Marken. 1Gemeenschappelijke Kerstzangdienst ik mag u weer opwekken deze bij te wo nen In de Geref. kerk, ditmaal 's avonds 7.30 uur, daar ik nog daaraanvoorafgaand een dienst in Goes zal hebben. 2. De familie WisseFrancke werd verblijd door de geboorte van een dochter, Eline. Wij wensen hen ook van deze plaats daarmee van harte geluk. 3. Een hartelijke groet ook aan de fam. Kaljouw in Oosterland, waar we ook een blij kraambezoek mochten brengen. We zijn verblijd dat br. Hage weer herstelt. En ook br. Kodde. Moge 't ook br. Wes- dorp uit Bruinisse, in het ziekenhuis, goed gaan. 4. Tenslotte het allerbeste met onze jeugdvereniging. En goede wensen aan al len dit dit lezen. J. H. B. KORT VERSLAG van de vergadering van de Classis Goes, gehouden op donderdag 24 november 1966 bij de Westerkerk te Goes. Namens de roepende kerk van Baarland opent ds. Eikelboom de vergadering, leest Gal. 3 1529, gaat voor in gebed en laat zingen Ps. 95 1. De kerk van Borssele onderzoekt de credenticbrieven. Alle kerken zijn wettig vertegenwoordigd. Het moderamen wordt als volgt geïnsti tueerd praeses ds. Eikelboom, le scriba ds. v. d. Berg, assessor ds. De Bruijne, 2e scriba ds. Hoekstra. Ds. v. d. Berg wordt benoemd tot vaste scriba, daar ds. Radder helaas genoodzaakt is het scribaat van de classes neer te leg gen. Ds. Eikelboom heet een aantal zusters uit de gemeentes welkom, die uitgenodigd zijn om deze vergadering bij te wonen. Ook wordt de stemcommissie welkom ge heten, die de classis zal bijstaan bij het verkiezen van afgevaardigden voor de P.S. De praeses memoreert de ziekte van ds. Radder en het beroep van de kerk van Mechelen op ds. Van Rheenen. Wegens het bijzonder karakter van deze vergade ring wordt het agendum zeer beperkt. Er wordt 1 ingekomen stuk behandeld, n.l. dat van de gemeentecommissie van de oecumenische raad van kerken. Deze com missie vraagt of het mogelijk is een oecu menisch beraad van een dag te houden voor Noord- en Zuid-Beveland. De classis wordt verzocht, indien accoord, twee leden voor een voorbereidingscommissie aan te wijzen. De classis besluit aan dit beraad mee te werken, de bestaande commissie oecumenische zaken wordt voor deze taak aangewezen. Tussen de bedrijven door worden tel kens een aantal dames welkom geheten. De afgevaardigden naar de Particuliere Synode worden verkozen volgens een ge heel nieuw puntensysteem. Als primi wor den verkozen ds. Eikelboom, ds. Jansen, br. M. Fraanje, br. D. J. Rouw en br. B. Schreuder. Als secundids. v. d. Berg, ds. Hoekstra, br. De Looff, br. Van 't Sand en br. De Leeuw. Ds. Jansen spreekt over de vrouw in het ambt. Hij gaat daarbij uit van het synode rapport en komt tot de volgende conclu sies:: 1. De vrouw deelt evenals de man in de gaven van de Geest, er is gelijkwaar digheid. 2. De vrouw is anders, er is een plaats bepaling voor de vrouwhulp voor de man. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Joosse. 2.30 uur Ds Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Wessel. (Noorderkerk) 9 uur Ds. Van Wilgenburg. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstrsat) 9.30 uur Ds. Wessel. 5 uur Ds. Joosse. Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 10.15 uur Ds. Van Wilgenburg. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 u. Ds. Helderman te Domburg. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds. Breder- veld te Souburg. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Grijpskerke (in de Herv. Kerk) 9.15 uur Ds. Kornet, 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Dondorp te Gapinge Meliskerke 10 uur Ds. Den Hengst te Grijpskerke, 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Koetsveld, Wapenveld Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Veere 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Elshout te Koudekerke. Vrouwenpolder 10 uur Ds. Bosman, 2.30 uur Ds. Ringnalda te Utrecht. Westkapelle 10 uur Ds. Brederveld te Souburg, 2.30 uur Ds. Helderman. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 uur Dhr. Musch, 3 uur Ds. Noorloos. Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk. Breskens 10 uur Ds. Noorloos, 5 uur Dhr. Musch. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Van Oostrum te De Meern. Sas van Gent 7 uur Ds. Gispen. Terneuzen 10.30 en 4.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Paksy. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Bolwijn. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Berger te Terneuzen. CLASSIS GOES. Baarland 10.30 en 2.30 uur Ds. Moolenaar te Breda. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Colijnsplaat geen opgave ontvangen. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. Hoekstra. Geersdijk 10 uur Ds. Van Rheenen, 2.30 uur Ds. Slingenberg. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Richel te Heemstede, 5 uur Ds. Becker te Nieuwerkerk. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Becker, 5 uur Ds. Richel. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Janse te Goes, Bediening H. Av. Heinkenszand 10.30 uur Ds. Becker te Nieuwerkerk, 2.30 uur Ds. Richel te Heemstede. Kamperland 10 uur Ds. Ringnalda te Utrecht, 2.30 uur Ds. Bosman te Vrouwenpolder. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Van Til te Middelburg. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Juch te Kapelle. Lewedorp 9 uur Ds. Eikelboom, 2.30 uur Ds. Joosse te Middelburg. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Wemeldinge 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg te Wol- phaartsdijk. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Homburg te Giessendam. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 uur Ds. v. d. Ree te Fijnaart, 2.30 uur Ds. Torenbeek.. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Koekkoek te Waddingsveen. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Torenbeek te den Ham. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Vanhaelen te Mijdrecht. Oud-Vossemeer Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds'. Maaskant te Leiden, Bed. H. Av. en Dankzegging. Rilland-Bath 9.30 en 2.30 uur Ds. Keur te den Haag. Tholen 10 en 5 uur Ds. Schaafsma te Utrecht. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. v. d. Horst. Haamstede 10 uur Ds. De Valk te Stad aan 't Haring vliet, 7 uur gezamenlijke dienst met. de Ned. Herv. Gemeente. Voorganger Ds. Huizing. Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Fossen te Dordrecht, 7.30 uur gemeenschappelijke kerstzangdienst in de Geref. Kerk. Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. De Valk te Stad aan 't Haringvliet. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Dhr. Jansma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1966 | | pagina 3