r
Uit de Gemeenten
NIEUWS
Oföidële betichten
Predikbeurten zondag 18 december 1968
Uit de vragen bij Openbare Belijdenis
onverbloemd Het is maar een mense
lijk bedacht verhaaltje
Legende. Mythe. Fabel. Verzinsel.
Daar gaan wij met het hele kerstver
haal
Ds. Pop doet in Woord en Dienst
een poging om zijn Haagse collega te
verdedigen. Het gebruik van het woord
„mythe" ondervindt bij hem geen be
zwaar wèl is het volgens hem de vraag
of „men" er de betekenis in heeft ge
vonden die de schrijver bedoeld heeft.
De redenering van ds. Pop loopt dan
als volgt
„Er is geen sprake van, dat ds. Van
Woerden het heilsfeit van de geboorte
uit de maagd Maria zou loochenen. Het
vervolg van zijn artikel laat hierover
geen twijfel bestaan. Hij heeft dit heils
feit juist willen verkondigen en daarbij
vooral gedacht aan de velen, voor wie
een geboorte uit een maagd een biolo
gische onmogelijkheid is. Hij heeft zich
ingespannen om speciaal hen iets te la
ten zien van het mysterie, dat een ge
woon joods meisje de moeder wordt van
niemand minder dan de Redder der we
reld het mysterie van de vleeswording
van het Woord.
Hij heeft .m,a,w. elke lezer voor het
schokkende heilsfeit willen stellen, dat
in de mensheid op een gegeven ogenblik
dè Mens geboren is. Dè Mens, die
enerzijds Gods reddende genade en
macht, anderzijds onze menschelijke
schuld en onmacht belichaamt".
Voor ds. Pop staat onomstotelijk vast
dat zijn Haagse collega gepoogd heeft
het heilsfeit van de geboorte uit de
maagd Maria te belijden en zo duidelijk
mogelijk te omschrijven voor hen die de
geboorte uit een maagd een biologische
onmogelijkheid achten. De poging om
het schokkend heilsfeit van Christus'
geboorte te prediken leidde tot een min
der gelukkig gebruik van het gewraakte
woord.
Dat zelfs predikanten dit niet door
hebben en daartegen een hetze ontkete
nen vindt hij zonder meer beschamend.
Hij is er onthutst van dat men poogt het
voor verzending gereedliggende num
mer van De Open Deur te torpederen
en hoopt dat de grote meerderheid zich
niet van haar stuk laat praten.
Wanneer ik goed ben ingelicht zijn
er onderscheiden plaatsen waar men
met de kerstdagen door de gezamenlijke
kerken één evangelisatieblad laat ver
spreiden. Zodoende krijgen ook gere
formeerde commissies te doen met de
vraag Kunnen wij zo'n blad helpen
verspreiden Doen wij dan het evange
lie geen geweld aan Wij trachten de
boodschap van het evangelie onder de
mensen te brengen, maar delen een blad
uit waarin dat evangelie als een mythe
wordt verklaard.
Wie echter de hele passage leest be
grijpt dat de schrijver niet bedoeld heeft
te zeggen dat de geboorte van het
Christuskind een menselijk bedacht ver
haaltje is. Hij wil vertellen hoe het gro
te heil van Gods redding onder de men
sen is gekomen.
Maar hij geeft daar een verklaring
bij die geen enkel mens verder helpt.
Wie op deze wijze de mogelijkheid van
de biologie, het rationeel denkend ver
stand en de taal van het hart naast en
tegenover elkaar zet komt niet bij de
kribbe van Bethlehem uit. Als God in
Christus' geboorte tot de wereld komt
en Zich aan haar bekend maakt is er
geen menselijk schepsel dat met zijn
verstand of hart dahr wat aan peuteren
of verklaren kan.
Ds. Van Woerden had beter gedaan
om de weg te wijzen naar de Goddelijke
overmacht, die alleen in geloof aanvaard
en beleden wordt. Dan wordt het „Alzo
lief heeft God de wereld gehad" niet
verklaard maar de boodschap neemt
ons mee en leidt ons naar de kribbe van
Bthlehem.
Wij mensen blijven op een afstand
van het mysterie van Christus' geboor
te. God laat het ons meedelen in mense
lijke woorden.
Hoe moeilijk het is die woorden te
„vertalen" heeft onze Haagse collega
ondervonden. Ondanks de verdediging
van ds. Pop meen ik dat de schrijver
deze kritiek had kunnen verwachten.
Het woord „mythe" is nu eenmaal een
„geladen" uitdrukking geworden.
Het vermelden van deze niet-verhef-
fende controverse in de adventstijd be
wijst voor de zoveelste keer hoeveel
zorg het „.bewaren en vermeerderen van
de kerk" en het geven van goede pre
diking eist.
Ds. Pop laat het ook niet bij het
geval-De Open Deur. Hij legt in het
slot van zijn verdediging nog enkele
lijntjes naar soortgelijke verschijnselen
uit. Zulke slottirades zijn doorgaans van
betekenis omdat ze aangeven in welke
omgeving de schrijver de gesignaleerde
ontsporing plaatst.
Een Hervormde twist krijgt zo ineens
een oecumenische toepassing. Want er
volgt
,,ïk ben onthutst over het verschijn
sel, dat men meteen er boven op zit om
het reeds gedrukte en voor verzending
gereedliggende Kerstnummer van De
Open Deur te torpederen. Ik verwacht
niet, dat de predikanten, kerkeraden en
Open Deurwerkers in onze kerk deze
zaak zo hoog zullen opnemen als enke
len in Driebergen en omgeving dat ge
daan hebben. Ik verwacht wel, dat zij
zullen tonen te beseffen, dat wat hier is
ondernomen op één lijn ligt met het ver
zet van sommige rooms-katholieken, die
de nieuwe catechismus uit de roulatie
willen zien verdwijnen, met de hetze,
die sommige gereformeerden tegen dr.
Kuitert voeren, kortom met het neen van
allen, die de broodnodige vernieuwing
van de geloofsverkondiging tegenstaan
en het bij-de-tijd-komen van de kerk
willen verhinderen."
U ziet het. de oecumenische driehoek:
Hervormd, Rooms Katholiek, Gerefor
meerd is gesloten. Het lijkt wel iets op
een rode „gevarendriehoek".
Het Open-Deur-nummer met zijn
mytheverklaring.
De Rooms Katholieke Kerk met haar
nieuwe catechismus.
En de Gereformeerde dr. Kuitert met
de hetze tegen hem gevoerd.
De Hervormde commentator schrijft
dan dat komt nu allemaal omdat er
nog zovelen zijn die de broodnodige
vernieuwing van de geloofsverkondiging
tegenstaan.
Het komt mij voor dat er ook een heel
andere verklaring mogelijk is. Het feit
dat zo onmiddellijk na het horen van
een woord alarm geslagen wordt heeft
ook iets te zeggen tot sprekers en schrij
vers van onze tijd.
(Amsterdamse Kerkbode) P. G. K.
(i)
1. DE WAARHEID GODS.
(a.) in het O. en N. Testament
geopenbaard
Velen gaan zich voorbereiden op het
afleggen van openbare belijdenis.
In de vragen, die al een enigszins
klassieke vorm hebben gekregen, hier
en daar hoogstens een tikkeltje gewij
zigd of aangevuld, zitten verscheidene
uitdrukkingen, om eens even te onder
strepen.
In een aantal korte artikeltjes wil ik
dat doen. En als eerste neem ik, wat u
hier boven ziet staan.
De waarheid Gods, in het O.- en N.
Testament geopenbaard.
Hieruit spreekt het geloof, dat we een
openbaring hebben ontvangen. Met als
inhoud de waarheidMen zei dat
vroeger wel eens „hij is tot de waar
heid gekomen" of „zij heeft de waar
heid lief gekregen".
Kostelijke uitdrukkingen
Wat 'n houvast heeft de mens, die
bij die openbaring wil leven
Ik wil er nog iets van zeggen. Een
voorbeeld geven. Uit de Catechismus.
Zondag 8, vraag 25. Het gaat over de
drie-eenheid Gods. Beleden en bestre
den. De vraag, in het kort, luidt aan
gezien er maar één God is, waarom
noemt gij dan toch drie Antwoord,
treffend, afdoend omdat God zich alzo
in Zijn woord geopenbaard heeft.
Tenslotte. Die openbaring geeft licht
op alle terreinen, over alle sektoren van
het leven. Je hoort wel eens zeggen,
aangaande een overtuiging op het ter
rein van de ethiek of de politiek „gij
spant een bijbeltekst voor uw karretje,
of gij haalt er als grof geschut God bij".
Maar zo is het niet God haalt er óns
bij. God trekt ons er bij door de kracht
van Zijn waarheid, ons geopenbaard in
de Schrift.
Dr. J. H. BECKER.
UIT DE
KERKEN
Beroepen te Oostkapelle, Sexbicrum en
te Vollenhove-St. Jansklooster J. Tiersma,
kand. te Schiedam te ReeuwijkJ. R.
Zijlstra, kand. te Wassenaar te Gouda
(vac. J. Hengeveld): A. Seggcr te Middel-
stum te Dokkum (5e pred. pl.J. Gold-
schmeding te Dussen-Rijswijk.
Aangenomen naar Meerkerk G. J. Gra-
fe te Zuid-Beijerland naar Delfzijl (3e
pred. pl): G. W. J. v. Bleek te Marken.
Bedankt voor MarrumG. W. J. v.
Bleek te Marken.
1Gemeenschappelijke Kerstzangdienst
ik mag u weer opwekken deze bij te wo
nen In de Geref. kerk, ditmaal 's avonds
7.30 uur, daar ik nog daaraanvoorafgaand
een dienst in Goes zal hebben.
2. De familie WisseFrancke werd
verblijd door de geboorte van een dochter,
Eline. Wij wensen hen ook van deze
plaats daarmee van harte geluk.
3. Een hartelijke groet ook aan de fam.
Kaljouw in Oosterland, waar we ook een
blij kraambezoek mochten brengen. We
zijn verblijd dat br. Hage weer herstelt.
En ook br. Kodde. Moge 't ook br. Wes-
dorp uit Bruinisse, in het ziekenhuis, goed
gaan.
4. Tenslotte het allerbeste met onze
jeugdvereniging. En goede wensen aan al
len dit dit lezen. J. H. B.
KORT VERSLAG van de vergadering
van de Classis Goes, gehouden op
donderdag 24 november 1966 bij de
Westerkerk te Goes.
Namens de roepende kerk van Baarland
opent ds. Eikelboom de vergadering, leest
Gal. 3 1529, gaat voor in gebed en laat
zingen Ps. 95 1.
De kerk van Borssele onderzoekt de
credenticbrieven. Alle kerken zijn wettig
vertegenwoordigd.
Het moderamen wordt als volgt geïnsti
tueerd praeses ds. Eikelboom, le scriba
ds. v. d. Berg, assessor ds. De Bruijne,
2e scriba ds. Hoekstra.
Ds. v. d. Berg wordt benoemd tot vaste
scriba, daar ds. Radder helaas genoodzaakt
is het scribaat van de classes neer te leg
gen.
Ds. Eikelboom heet een aantal zusters
uit de gemeentes welkom, die uitgenodigd
zijn om deze vergadering bij te wonen.
Ook wordt de stemcommissie welkom ge
heten, die de classis zal bijstaan bij het
verkiezen van afgevaardigden voor de
P.S. De praeses memoreert de ziekte van
ds. Radder en het beroep van de kerk van
Mechelen op ds. Van Rheenen. Wegens
het bijzonder karakter van deze vergade
ring wordt het agendum zeer beperkt. Er
wordt 1 ingekomen stuk behandeld, n.l.
dat van de gemeentecommissie van de
oecumenische raad van kerken. Deze com
missie vraagt of het mogelijk is een oecu
menisch beraad van een dag te houden
voor Noord- en Zuid-Beveland. De classis
wordt verzocht, indien accoord, twee leden
voor een voorbereidingscommissie aan te
wijzen. De classis besluit aan dit beraad
mee te werken, de bestaande commissie
oecumenische zaken wordt voor deze taak
aangewezen.
Tussen de bedrijven door worden tel
kens een aantal dames welkom geheten.
De afgevaardigden naar de Particuliere
Synode worden verkozen volgens een ge
heel nieuw puntensysteem. Als primi wor
den verkozen ds. Eikelboom, ds. Jansen,
br. M. Fraanje, br. D. J. Rouw en br. B.
Schreuder. Als secundids. v. d. Berg,
ds. Hoekstra, br. De Looff, br. Van 't
Sand en br. De Leeuw.
Ds. Jansen spreekt over de vrouw in het
ambt. Hij gaat daarbij uit van het synode
rapport en komt tot de volgende conclu
sies::
1. De vrouw deelt evenals de man in
de gaven van de Geest, er is gelijkwaar
digheid.
2. De vrouw is anders, er is een plaats
bepaling voor de vrouwhulp voor de
man.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Joosse.
2.30 uur Ds Van Wilgenburg.
5 uur Ds. Wessel.
(Noorderkerk) 9 uur Ds. Van Wilgenburg.
Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstrsat) 9.30 uur
Ds. Wessel.
5 uur Ds. Joosse.
Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw)
10.15 uur Ds. Van Wilgenburg.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 u.
Ds. Helderman te Domburg.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 10 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds. Breder-
veld te Souburg.
Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Grijpskerke (in de Herv. Kerk) 9.15 uur Ds. Kornet,
2.30 uur Ds. Den Hengst.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Dondorp te Gapinge
Meliskerke 10 uur Ds. Den Hengst te Grijpskerke,
2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Koetsveld, Wapenveld
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Meijer.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. De Craene.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Elshout te Koudekerke.
Vrouwenpolder 10 uur Ds. Bosman, 2.30 uur Ds.
Ringnalda te Utrecht.
Westkapelle 10 uur Ds. Brederveld te Souburg,
2.30 uur Ds. Helderman.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 10 uur Dhr. Musch, 3 uur Ds. Noorloos.
Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 10 uur Ds. Noorloos, 5 uur Dhr. Musch.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Van Oostrum te
De Meern.
Sas van Gent 7 uur Ds. Gispen.
Terneuzen 10.30 en 4.30 uur Ds. Gispen.
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Paksy.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Bolwijn.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Berger te Terneuzen.
CLASSIS GOES.
Baarland 10.30 en 2.30 uur Ds. Moolenaar te Breda.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Colijnsplaat geen opgave ontvangen.
Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. Hoekstra.
Geersdijk 10 uur Ds. Van Rheenen, 2.30 uur Ds.
Slingenberg.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Richel te Heemstede,
5 uur Ds. Becker te Nieuwerkerk.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Becker,
5 uur Ds. Richel.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Janse te Goes,
Bediening H. Av.
Heinkenszand 10.30 uur Ds. Becker te Nieuwerkerk,
2.30 uur Ds. Richel te Heemstede.
Kamperland 10 uur Ds. Ringnalda te Utrecht,
2.30 uur Ds. Bosman te Vrouwenpolder.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Van Til te Middelburg.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Juch te Kapelle.
Lewedorp 9 uur Ds. Eikelboom, 2.30 uur Ds. Joosse
te Middelburg.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg te Wol-
phaartsdijk.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Homburg te Giessendam.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 uur Ds. v. d. Ree te Fijnaart,
2.30 uur Ds. Torenbeek..
Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Koekkoek te
Waddingsveen.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
Torenbeek te den Ham.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Vanhaelen te
Mijdrecht.
Oud-Vossemeer
Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds'. Maaskant te Leiden,
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Rilland-Bath 9.30 en 2.30 uur Ds. Keur te den Haag.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Schaafsma te Utrecht.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. v. d. Horst.
Haamstede 10 uur Ds. De Valk te Stad aan 't Haring
vliet, 7 uur gezamenlijke dienst met. de Ned. Herv.
Gemeente. Voorganger Ds. Huizing.
Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Fossen te Dordrecht,
7.30 uur gemeenschappelijke kerstzangdienst in de
Geref. Kerk.
Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. De Valk te
Stad aan 't Haringvliet.
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing.
Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Dhr. Jansma.