eeuwóe 3£erkbocle KETTERSJAGERS in de Rooms-Katholieke Kerk Gewas èn arbeid MIJN COLLEGA 21e JAARGANG No. 20 17 NOVEMBER 1966 ,.Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND RedactieDs. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adres Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, ApeldoornDs. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Ds. D. Ringnalda, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Enige tijd geleden bracht de post mij voor het eerst 'n maandblad dat als titel droeg Confrontatie". Uit alles wat er toen in stond kon ik nog niets be paalds opmaken, tenzij dit ene, dat de redaktie bestond uit rooms-katholieken. Het tweede nummer, dat ik deze da gen ontving, ontpopte zich echter tot 'n strijders-blad dat er niet om liegt. De nieuwe r.k. katechismus, die zelfs door prof. Van Niftrik, niettegenstaande zijn kritiek, 'n stichtelijk boek wordt ge noemd, wordt in dit nummer genoemd 'n boek vol onjuiste en dubbelzinnige (om niet te zeggen listige) formules. Wat, volgens dit blad de Neder lands (roomse) katechismus over de eucharistie avondmaal) zegt, is niet gebasseerd op de wereldbrief van de paus van 3 sept. 1965, maar op eigen inzicht in de theologie. Brood en wijn. zouden volgens dit blad, de Nederlands (rooms) katholieke katechismus inter preterende, niet meer veranderen in het lichaam en bloed van Christus, maar brood en wijn zouden 'n andere beteke nis en 'n ander doel krijgen en daar door het lichaam en bloed van Christus presenteren, en het in zekere zin ook nog zijn. De kleine stukjes brood, die op de altaardwaal zijn achtergebleven, en waarvan men vroeger leerde dat dit ook Christus' lichaam was, zouden dit nu ineens niet meer zijn, omdat niemand dit nog brood noemt, aldus de catechis mus. Confrontatie" zegt dat de Neder landse rooms-katholieke katechismus hier zonder meer dwaalt. Tot welke praktijken deze uitholling leidt, weet „Confrontatie" ons ook nog te vertellen. We geven dit „historisch feit" zoals het genoemd wordt, door voor rekening van „Confrontatie". In het zuiden van het land, aldus „Confrontatie", had 'n pater na de mis de beker, waarin geen hostie ouwel) meer aanwezig was, maar wel nog alle broodrestjes, aan zuster kosteres gege ven om die schoon te maken. De zuster heeft de heiligschennis gelukkig niet durven begaan. Voor het in de (r.k.) kerk aanvaar de onderscheid tussen doodzonde en dagelijkse zonde, aldus „Confrontatie", voelt de catechismus ook niets, terwijl deze nochtans in kerkelijke uitspraken (zie Trente) gebruikt worden. Interessant is nog de opmerking op pag. 41 van het door ons genoemde blad. Op pag. 469 van de katechismus, aldus „Confrontatie", leert men tot zijn verbazing, dat de katholieke kerk zo goed als alles erkent wat de reformatie belijdt, terwijl het omgekeerde niet het geval is. Dit is, aldus „Confrontatie", maar een voorbeeld van de in Neder land „eigentijdse" tendens de verschil len tussen (r.) katholicisme en protes tantisme te minimaliseren. De wens is hier de vader der gedachte. De werke lijkheid is anders de hervormers heb ben niet uit onbegrip de leer der (r.) kerk op vele punten fel bestreden en Trente heeft zich niet voor niets jaren bezig gehouden met het formuleren van de leer der (r.) kerk tegen de reforma tie. Beide partijen waren geen Sancho Panza's die tegen windmolens vochten. De verschillen waren en zijn nog steeds reëel en diep, en het gaat niet aan ze te verminderen door de leer der (r.) kerk uit te holen, aldus „Confrontatie". Deze enkele grepen uit het klachten- register die „Confrontatie" naar voren brengt moge volstaan. Zelfs „Confron tatie" zegt nog veel meer opmerkingen te hebben over de nieuwe katechismus en ze spreekt over de tijd waarin er nog 'n échte katechismus bestond. Nu zij het verre van mij om mijn ogen te sluiten voor datgene wat er in onze „Kerken" aan de gang is, om met 'n soort van leedvermaak vast te, stellen wat er bij anderen aan de gang is. Toch is tussen onze „ongerusten" en deze r.k. theologen van „Confrontatie" er 'n groot verschil. In „Confrontatie" gaat het praktisch alleen over kerkelijke dogma's, bij ons gaat het meer om het luisteren en beluisteren van wat de Bij bel zegt, Het eerste lijkt mij veel meer op 'n felle strijd te kunnen uitlopen dan het tweede. In het tweede gaat het im mers om dat wat God zegt en met 'n beetje nederigheid van beide kanten ge loof ik toch dat de uitkomst hier is voor alles elkaar begrijpen en met el kaar luisteren naar de gans Andere, naar God. Het tweede lijkt me moei lijker, omdat hier mensen tegenover el kaar staan, die met elkaar moeten pro beren vaak menselijke dogmatische uit leg tot elkander te brengen, die op geen enkel goddelijk gezag rust. Het is tevens opvallend dat het Duit se weekblad „Der Spiegel" van 10-10- '66 enkele problemen doorgeeft waar mede Rome in de verschillende landen worstelt. Deze problemen zijn de vol gende In Frankrijk zou 'n nieuw Gallikani- me (meer onafhankelijkheid tegenover Rome) de kop opsteken. In Amerika zou 'n zeker Episcopalis- me veld winnen. In Nederland wordt de lichamelijke aanwezigheid van Christus in de eucha- risatie meer en meer betwijfeld. In Duitsland moet de liturgie en de Maria-verering oorzaak zijn van diepe verschillen. In Italië zeggen steeds meer priesters hun ambt vaarwel, omdat ze zich teleur gesteld voelen door het concilie, dat wel aan de bisschoppen en aan de leken meer rechten gaf, maar de priester voorbijging. Tevens stelt „Der Spiegel" vast dat het traditionalisme „vasten voet" aan neemt in de r.k. kerk. In Frankrijk b.v. zijn er mensen die de priester die in het Frans de mis doef, in het Latijn ant woorden. Nogmaals, het is er ons niet om te doen om er leedvermaak in te scheppen, maar het was en is er ons wel om te doen om te laten zien dat er voor Rome en voor ons maar één uitweg is Gods Woord. Naar gelang men dit meer en meer zal zien, en naar gelang wij er meer en meer zullen uit leven, zal de werkelijke oecumene vooruitgang ma ken. Daarbij zullen we steeds in het oog moeten houden Hij die de Herder is der kudde de Heer Jezus Christus. M. V. J. DE CRAENE. UIT DE DOMSTAD In Zeeland worden de jaarlijkse bid- en dank dagen nog in ere gehouden, evenals in de provincie Overijsel. Hier in de Domstad is daarvan geen sprake. Ook niet in de grote stad, waar ik zondag 6 nov. j.l. mocht voorgaan in de dienst des Woords. Het kerkelijk bureau aldaar liet mij terecht weten, dat ik in drie kerkge bouwen „dankuur voor gewas en ar beid" moest houden. Dit is gebeurd. Maar ik heb mij wel verwonderd, want bij navraag mijnerzijds bleek tot 3 X toe dat verscheidene kerkeraads- leden er niet mee op de hoogte waren. Het stond ook niet met zoveel woor den in het kerkblad bij de kerkdiensten vermeld. Ik maak mij sterk dat vele gemeente leden er dan ook niet van op de hoogte waren. Wel was aangekondigd dat de „Win- tercollecte" zou plaats vinden, waarvoor dan ook prompt gezorgd werd, evenals in de andere diensten, waar de Cate chismus „aan de orde van behandeling" was. Wat zullen wij- van deze dingen zeg gen Nu, ik heb er over wel het één en ander op mijn hart. Om te beginnen De structuur van onze dynamische arbeidsmaatschappij maakt een bid- of dankdag, die als zon dag gevierd wordt, in vele plaatsen vrij wel onmogelijk. Het kan best op één der zondagen in maart en november. Maar dan dient het organisatorisch beter, intensiever te worden voorbereid dan heden ten dage veeal het geval is. Héél de zondag dient er m.i. aan ge wijd in alle diensten Verleden jaar schreef ik in dit kerk blad over de kerk van Eindhoven, die eens een prachtig-voorbereide indus trie-zondag'gehouden heeft. Vergis ik mij niet, dan is dit ook in Arnhem eens gebeurd. Wil ik nu voorstellen dit algemeen in te voeren Nee, dat niet direct Maar wel zoü ik er met nadruk op willen wijzen dat de bid- en dankston den voor gewas èn arbeid zich er prach tig voor lenen om de problemen en no den van onze industriële samenleving, tot in de agrarische sector toe, volop aan de orde te stellen. Daarenboven Wat zijn wij dwars door een kabinetscrisis en door evidente geldontwaarding heen in ons goede va derland gespaard voor de vele ver schrikkingen, die andere landen ons la ten zien Een uitzichtloze oorlog in Vietnam, tal van natuurrampen in meer dere landen, vele duizenden slachtoffers van waters- en hongersnood, enz. enz. deden dit jaar „dank- en biddag" in sterke mate samenvloeien en zo zal het stellig allerwege geweest zijn, want de nood in de wereld schreit dagelijks ten hemel. En wat Nederland betreftZelfs hier is het niet alles rozengeur en mane schijn noch bij de werkgevers noch bij de medewerkers, noch in het gezin noch in de problematiek van „mens en ar beid". Wij denken aan de mallemolen van het jachtige, neurotische, moderne leven met z'n sensatie, oppositie, obstructie, provocatie, sadisme, sexculisering, be volkingsgroei, geboortebeperking en een over haar top rakende conjunctuur. Dit zijn dingen, waarover ongetwijfeld al lerwege veel van gezegd wordt in pre diking en gebed tijdens onze kerkdien sten, maar 2 X per jaar, in maart en november, er alle aandacht aan te be steden op de bid- en dank-zondagen voor ons alle-dag-bestaan is toch zeker niet overbodig, ja, alleszins gewenst En dan ernstig, grondig voorberei- dén, niet alleen door het preekwerk van de predikheren, maar. liefst ook door een kerkeraads-commissie, waarin ter zake kundige gemeenteleden zitten uit de commerciël, industriële en agrarische milieu's Met een bevredigende oogst van het veldgewas is lang niet alles gezegd en de economische situatie ziet er voor de nabije toekomst echt niet zo rooskleurig uit, terwijl onze volksvijand No. 1, de woningnood, voorlopig nog niet over wonnen is. Ach, vele eenvoudige zielen denken dat God er een model-boerderij op na houdt, die „Nederland" heet en die dus ongestoord moet functioneren, maar dit is een waan-idee. Gods gedachten zijn .anders" en hoger". Ze houden beslist niet in dat ons Nederlandse volk voortdurend ver wend moet worden met werkelijke wel vaart en onophoudelijke voorspoed. In de levensbeschrijving van zijn va der, Prof. A. Brummelkamp, vertelt A. Brummelkamp Jnr „Mijns vaders lec tuur was veel omvattend, in de zin dat hij veel las. Niet alsof hij de mode literatuur van de dag bijhield, schoon hij er wel notitie van nam. Maar be halve nieuwe opzienbarende boeken, welke de verschillende tijdperken van zijn leven opleverden, had hij steeds een kring van uitgelezen auteurs, die altijd om hem waren en telkens weer ter hand genomen werden". Mijn buurman-collega leest ook veel in z'n weinige boeken. Wat hij er niet weet uit te halen Zelf houd ik mijn tekst-register en mijn kaart-systeem nauwkeurig bij. Dan kan ik heel gemak kelijk nagaan, waar iets over een be paalde tekst en een bepaald onderwerp in mijn boeken staat. Maar mijn collega weet niet alleen waar iets staat, hij weet wat er staat. En hij presteert het om met weinig materiaal fris in z'n preek werk te blijven. Van een enkele zin uit het dagboek van Prof. van Oosterzee of uit „Verborgen schatten" van Wie- linga kan hij een preek op-bouwen. En hij is door Kuyper's E Voto en door Bavinck's Dogmatiek heen-gekropen. Het Schatboek van Ursinus schijnt hij uit zijn hoofd te kennen. Over de „mode-literatuur van de dag" heeft hij de onwrikbare opvatting „Er wordt niet veel nieuws beweerd". Als ik hem bewerk om het boek van Risseeuw „Is het mijn schuld een roman over het dominee's-leven te lezen, is zijn recensie „Die man schrijft vlot over het buitenkant-bestaan van een domi nee, maar het binnenkant-bestaan laat zich niet beschrijven, dat kan alleen beleefd worden". Toch lijdt mijn col lega niet aan ambts-hoogheid, hij blijft mens opder de mensen. A. Brummel kamp schrijft over zijn vader, dat bij hem de mens, de Christen en de predi ker tot een schoon geheel waren samen gesmolten. Leeft en werkt mijn collega ook uit die harmonische samenvoeging G. S. O. En wat onze arbeid betreft in deze wereld van machines en computers laat ons bidden „Heer Als er dan geen zin is in ons doen gelegen, Leg Gij 'n zin daarin Verkeer de vloek in zegen, opdat wij, als weleer, bewonen zonder pijn, een aarde, waar we weer gelukkig kunnen zijn Betrek ons, één vooral, op Hem, Die alle dingen éénmaal nieuw maken zal dat wij in duizelingen zien wat ons oog niet ziet en weten altijd méér, dat onze arbeid niet vergeefs is in de Heer Tenslotte Bid- en dankstonden hou den op een woensdagavond, zoals veel al nog geschiedt, is een ongewenste verdunning van de in Overijsel en Zee land gelukkig nog bestaande bid- en dankdagen. 90 van de gemeentele den verschijnt op zo'n door-de-weekse- avond niet' Ook om déze reden is héél de zondag voor héél de gemeente te prefereren, wanneer een bid- en dank dag in de week op te veel sociaal-eco nomische bezwaren stuit. Ik acht het bepaald niet overbodig en allerminst overdreven, wanneer onze kerken, hoe dan ook, tot meerdere inte gratie in dit opzicht wilden komen. De Kerk geve in haar verkondiging alle aandacht aan de bijbelse belichting van arbeidsvreugde en arbeidsdoe/. D. RINGNALDA.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1966 | | pagina 1