GIJ LAAT VOOR MIJ ZINGEN r VOOR DE SPIEGEL OföicLêU tecLtkUt* Predikbeurten zondag 4 september 1966 Toch mag men nooit vergeten, dat het vreselijk is, als men Gods eer aan tast. En dat doet toch de Mormoonse leer, als geleerd wordt, dat God de Va der en Jezus Christus, Zijn Zoon, in vorm en gedaante volmaakte mensen zijn, met een tastbaar lichaam, een li chaam van vlees en beenderen, niet alomtegenwoordig. De Heilige Geest, zo leert men, heeft wel niet een lichaam, maar is niet een persoon, maar slechts een kracht. Zij aanvaarden wel, dat niemand ooit God gezien heeft, maar zo voegen zij er aan toe behalve Joseph Smith en de gelovigen De zgn. openbaring aan Josept Smith over God, klopt niet met Jezus' woord tot de Samaritaanse vrouw, dat God een Geest is (Joh. 4 24). Het is zelfs een heidense gedachte, wanneer geleerd wordt, dat God in de hemel een ouderpaar vormtvader en moeder. Het is heel wat anders, wat de Bijbel leert, dat de HERE voor de gelovigen diè gevoelens koestert, die de HERE zelf vergelijkt met vaderlijke en moeder lijke gevoelens. Als gelovigen mogen we God noemen Abba, dat is lieve Vader". En de HERE heeft door de mond van Jesaja gesproken ,,Kan ook één vrouw haar zuigeling vergeten..." en ,,Als iemand, die door zijn moeder getroost wordt, zo zal Ik u troosten" (Jes. 49 15 en 66 13). Bij God, zo is de Mormoonse leer, is een eeuwige ontwikkeling ,,God was eens, wat wij nu zijnen wij zullen eens zijn, wat God nu is". God is ook niet de Schepper, maar degene, die organiseert het leven, dat van eeuwigheid bestaat. Wat de zondeval van de eerste men sen betreft, we moeten er blij en dank baar voor zijn» want zó is de mens vrij geworden en kan hij zich door gehoor zaamheid tot een god opwerken. En door die zondeval kunnen er kinderen geboren worden en zo kan een vrouw komen tot de hoogste heerlijkheid. Heeft Satan in het Paradijs niet het zelfde tegen de mens gezegd We hopen binnenkort op het boek .Mormon" terug te komen. We willen U aanraden het niet te kopen, want ge zult spijt hebben van uw ƒ2, Wel willen we graag wijzen op twee pockets verschenen bij J. H. Kok N.V., Kampen ,,De Mormonen in opmarsch" en „Verleidende Geesten". G. J. PONTIER. Vlissingen, Dr. Gallandatstraat 18. Wij bidden deze week speciaal voor de Chinese Kerken en christenen, die in een bijzonder moeilijke positie verkeren. We bidden voor hen om de leiding van Gods Geest om in de maatschappij, waarin zij verkeren, het Evangelie te kunnen uitleven. Ik waak, 't is nog donker, en donker is 't in mijn hart. 'k Wil bidden, maar mijn stem is zo donker, m'n denken, m'n geest zo verward. Ik vraag, en ik krijg geen antwoord, het is, als sta 'k voor een muur, waar doorheen geen roep kan gehoord, 'k Zie geen spleet, hoe ik ook tuur. Daar hoor ik, zo vroeg nog, daarbuiten door 't waas van de komende dag, zo vrolijk, een merel fluiten, het ontlokt me een droefgeestige lacb en ik mopper zeg, zing je voor mij Is dat niet wat ironisch van jou Ga toch liever m'n raampje voorbij. Moet je nu juist hier zingen Toe nou Het is wazig nog, en ik zie niet, waar die zanger wel zitten kan nou, maar ik hoor wél z'n dringende lied hó, luister, want ik kom expres voor jóu Ik ben gestuurd van mijn Schepper daarbóven, om te zingen uitsluitend voor jou. Je moet er eens kijken naar boven, straks komt weer de dag óók voor jou. Kijk, zie eens daar ginder, in 't oosten begint al de dag weer te gloren, laat de komende dag je vertroosten, nog éven, en 't is al weer herboren. Ik kwam om te zingen voor jóu, zet open het oor van je hart, maak open dat raampje toch nou, blijf niet alléén met je smart. Ik kom met een boodschap voor jou, laat je raam voor mij toch niet dicht, dat je 't zingen niet horen zou, laat binnen het zingende licht Wij mensen van deze tijd hebben een onrustig bestaan. De hele dag jagen we onszelf en anderen op. Dat is een bekend thema in de pre ken. En 't is zo. Eén van de rustigste momenten van de dag vind ik altijd nog als je 's mor gens voor de scheerspiegel staat, 't Zijn een paar minuten om ongestoord na te denken. Nog geen telefoon. Nog geen babbelende kinderen aan tafel. Echt een moment voor bespiegelingen. 't Geestelijk lied in klederdracht. 't Kwam door de radio. Zo maar een praatje tussen twee plaatjes. Een berichtje en een kort interview. Een comité van Nederlandse emi granten heeft het Urker mannenkoor uitgenodigd voor een tournee docr de Verenigde Staten. ,Ja, als we gaan, gaan we natuurlijk in klederdracht", zegt de dirigent in het interview. Wat ze zullen zingen Vooral het geestelijke lied. Maar... m'n raam gaat zo moeilijk open, het zit al geruime tijd dicht, maar... nu jij zingt, móét het toch open... en... blij-zacht valt naar binnen het licht... Ik moet er nog even aan wennen, de overgang is ook zo groot, ik moet het eerlijk bekennen, 't is voor mij zo wonderlijk groot Ik wil je wel hartelijk danken roep ik maar hij is er niet meer. Hij gaat nu ook and'ren verklanken, de troost van zijn hemelse Heer. Ik móét nu m'n handen wel vouwen en 't raam van m'n hart openen nu. Hoe kon ik zó weinig vertrouwen, zó ondankbaar zijn jegens U Gij laat voor mij zingen uitsluitend voor mij, brengt weer Uw licht in mijn donker, o Heer. 'k Ben beschaamd en verslagen, maar Here, wilt Gij mij toch naar U toehalen weer. Gij laat voor mij zingen, als ik het zingen verleer, Gij roept weer terug, als 'k in duister verkeer, als 'k me stoot in het donker, en'k mijn ziele bczéér, als de boze me treitert, en 'k heb geen verweer, laat Gij voor me zingen, en maakt het licht in mij weer O, leer me aanbidden en danken U Heer Y. A. S. Opeens zie je al die kleurige hoezen voor je in een platenwinkel. Urker klederdracht. En die van Bun schoten en Spakenburg. Tholen en Katwijk zijn ook vertegen woordigd. Wie afbeelingen van Nederlandse klederdrachten verzameld kan terecht in de bak Geestelijke liederen. Allemaal folklore. 'k Hoop dat die Urkers maar thuis blijven. Op zo'n manier moet je de wereld toch wel de indruk geven dat het ge loof iets uit de oude doos is. Dat de kerk een museum is de gemeente een folkloristische vereniging. Als ze gaan, laten ze dan maar liever van Piet Hein zingen of van de Blanke top der duinen. ,,'t Is min of meer bedoeld als tegen wicht tegenover allerlei Beatmuziek", zegt de dirigent. Ja, maar dan moet je ook niet vreemd opkijken als één van de Beatles ver klaart „In populariteit winnen wij het van Jezus". E. H. AGENDUM van de vergadering der Classis Middelburg van de Gerefor meerde Kerken in Nederland te houden op woensdag 14 september 1966 in de Getuigeniskerk, Adriaen Lauwerijsz- straat, Middelburg. Aanvang 17.30 uiir. 1. Opening. 2. Nazien der credentiebrieven door de roepende kerk wordt mededeling gedaan over de presentie der kerken. 3. Constituering der vergadering. 4. Praesidiale woorden. 5. Vaststelling agendum. 6. Bespreking van de notulen der Clas- sisvergadering op 10 mei gehouden. 7. Mededelingen over gevoerde corres pondentie. 8. Ingekomen stukken. 9. Instructies. 10. Rapporten Zending Evangelisatie Kerk en Delta Commissie honorering vacaturebeur ten predikantstraktementen. 11. Regeling vacaturebeurten. Regeling ruilbeurten. 12. Rondvraag volgens art. 48 K.O. 13. Persoonlijke rondvraag. 14. Vaststelling van de volgende vergade ring. 15. Voorlezing van het kort verslag. 16. Sluiting. Moderamen Ds. A. G. KORNET, praeses. Ds. P. JOOSSE, assessor. Ds. P. G. DEN HENGST, scriba I. Ds. A. ELSHOUT, scriba II. Namens de roepende kerk van Middelburg, Ds. G. VAN WILGENBURG, praeses h.t. B. H. LAVOOIJ, scriba. MEDEDELINGbestemd voor de kerken van de Classis Middelburg. Willen de kerkeraden er om denken, dat 3 dagen vóór de Classis vergadering ken nisgeving moet zijn gedaan van hun af vaardiging en van hun instructies en/of voorstellen De credentiebrieven moeten voor de aanvang der vergadering worden ingele verd. Deputaatschappen en commissies, die rapporten hebben, die ter vergadering be sproken moeten worden, dienen deze tijdig aan de vaste scriba toe te zenden. Indien de tijd voor de vergadering min der dan een week is, moeten zij hun rap porten en/of verslagen laten verveelvou digen en aan iedere kerk minstens drie exemplaren toesturen. Ds. P. G. DEN HENGST, scriba I. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til, Voorbereiding H. Av. 2.30 uur Ds. Wessel. 5 uur Ds. Joosse. (Noorderkerk) 9 uur Ds. Wessel. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur Ds Joosse (Bevestiging Ambtsdragers). 5 uur Ds. Van Til. Plan Zuid (Gemeenschapsruimte Schoolgebouw Rentmeesterlaan 241) 10.15 uur Ds. Wessel. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) geen dienst. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema (Bevestiging Ambtsdragers) Domburg 10 en 2.30 uur Ds. Helderman, Bed. H. Av. en Dankzegging. Gapinge 9.30 en 2 uur Cand. v. Krimpen te Dordrecht Grijpskerke 10.45 uur Ds. Den Hengst, 2.30 uur Ds. Van Ede, Herv. predikant. Koudekerke 10 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Dercksen, Rotterdam Serooskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe, Bed. H. Av. en Dankzegging. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Pontier. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Kornet. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Zijlstra. Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk. Breskens 10 en 5 uur Cand. Noorloos. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Steunenberg. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf. Sas van Gent 7 uur Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Paksy. Zaamslag 9 en 3 uur Ds. Veldhuizen te 't Harde. Zoutespui 10 en 3 uur Cand. Davidse, Goes. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Berger te Terneuzen. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Colijnsplaat geen opgave ontvangen. Driewegen 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Van Til. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. De Bruijne. 5 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. De Bruijne. 's-Gravenpolder 10.30 en 2.30 uur Ds. v. Wilgenburg Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Radder. Kapelle 10 en 5 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Cand. Procee te Lemmer Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra. Nieuwdorp 10.30 uur Ds. Hoekstra, 2.30 uur Ds. Joosse Wemeldinge 10 en 5 uur Ds. Hoogkamer. Wissenkerke Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 7 uur Ds. Booy. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 uur Ds. Eijk te Willemstad, 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. v. d. Stoel. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Molenaar te Breda. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Mintjes. Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Ritsema te Rijsoord (Voorbereiding H. Av.). Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Egmond te 's-Gravenzande. Rilland-Bath 9.30 en 2.30 uur Ds. Sloot. Tholen 10 en 5 uur Ds. v. Egmond, 's-Gravenzande. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse Haamstede 10 en 5 uur Ds. Huyser te Barcndrecht. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 en 3 uur Ds. Fossen te Dordrecht. Renesse geen dienst. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Dhr. Jansma. BI

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1966 | | pagina 3