3£erkbode „Bouw Bejaardencentra op Walcheren graag begin 1967 van start" Wat staat er geschreven en wat is er gezegd Alleen voor aannemers 21 JULI 1966 21e JAARGANG No. 4 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND RedactieDs. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adres Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, HeinkenszandDrs. A. Elshout, Koudekerke jk worstel Ds* W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen en ontkom" Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Ds. D. Ringnalda, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. r -\ Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel 24 38 Giro no. 4 22 80 v Meneer Hartmanin uw werk hebt u ook te maken met de bejaardenzorg. Kunt u daar iets van vertellen ,,Ja, dat is een heel verhaal. Kijk, in de jaren vijftig zijn we in Nederland de bejaardenpensiontehtiizen gaan ont dekken. We hebben eerst gedacht, dat dat nou de op lossing was van het bejaardenprobleem. Maar dat was het bepaald niet. In de eerste plaats waren er lang niet genoeg bejaardentehuizen aan te bouwen. Kijk maar naar de lange wachtlijsten van vandaag de dag. Maar in de tweede plaats is men te veel de méns vergeten. De bejaarde moet zich dan maar verplaatsen naar het dichtstbijzijnde centrum, waar toevallig plaats is. Dat betekent weg uit zijn vertrouwde omgeving. Voor ieder mens is dat al wel wat moeilijk, voor een bejaard iemand valt dat extra zwaar. We zijn er dan ook niet met het bouwen van bejaardentehuizen, hoe goed op zichzelf dat ook is. Maar we moeten het z.g. ,,open bejaardenwerk" tot stand brengen. Op het ogenblik zijn we druk bezig om met de diakonieën deze zaak levendig te maken. Uit gangspunt hierbij is Handhaaf de bejaarden zo lang mogelijk in eigen huis en omgeving. Dat betekentzorg, dat ze daar zo nodig worden verzorgd. Deels kunnen we dat organisatorisch regelen denkt u maar aan de hulp door gezinsverzorgsters. Dat moeten we zakelijk bekijken, de bejaarde mens dient niet het object van weldadigheid te worden. Maar daarnaast moeten we toch ook een beroep doen op de persoonlijke verantwoordelijkheid van de mens. Als kerk mogen we ook in dit opzicht de gemeenschap der heiligen beleven, oog hebben voor de ander. Onze jonge mensen moeten al vroeg le ren, dat ze niet alleen op de wereld staan, maar dat ze in dézen bijvoorbeeld oog hebben te houden op hun bejaarde buren en daar zo nodig een handje moeten helpen. Dat moet vanzelfsprekend zijn. Het is geen kwestie van gunstverlening, waardoor de oude mensen zich afhankelijk gaan voelen van de vriendelijkheid van de buren. Maar het is een vanzelfsprekende samenlevingsvorm, zoals rechts houden in het verkeer dat bijvoorbeeld is. De oude mens heeft récht op hulp van de ander in zijn omgeving." „Wat de bouw van bejaardentehuizen betreft kunt u iets zeggen over de stand van zaken op Wal cheren Zoals u weet, is er op Walcheren een classicale stich ting in het leven geroepen met als opdracht te komen tot de bouw van twee bejaardentehuizen, één in Middelburg, één op het platteland van Walcheren. Het bestuur van de stichting is elders in het land gaan kijken hoe men het daar gedaan had om een voorstelling te krijgen van wat wij hier zouden willen. Het resultaat is, dat we be gonnen zijn met Middelburg. En toen lag er al direct een groot aantal vragen te wachten. De plaats van zo'n be jaardencentrum moet zó zijn, dat de oude mensen deel kunnen hebben aan het Middelburgse leven. Ze moeten eens naar de markt kunnen, kunnen winkelen, ze moeten gemakkelijk de kerk kunnen bereiken, bezoek ontvangen en zelf op bezoek kunnen gaan, dus het busstation moet niet te ver af zijn. Als je nou midden in Middelburg een stuk grond zou kunnen krijgen, dan was de zaak zo moeilijk niet. Maar Middelburg zit tussen de wallen helemaal vol. Dus we moesten wel op zoek gaan naar een terrein buiten de wallen. En dan komen de vragen dat begrijpt u. We zijn al lang met het gemeentebestuur in onderhandeling. Op het ogenblik zijn we zover, dat we het oog hebben laten vallen op een bepaald terrein en dat het wachten nu nog is op de beslissing van het gemeentebestuur. De grondprijs speelt natuurlijk ook een grote rol, want we willen straks toch wel graag met een redelijke pensionprijs uit de bus komen. Ik kan u dit zeggenwe hebben de stad in alle richtingen af geschuimd. 't Is een moeilijke materie „Omdat zich in Middelburg nogal wat problemen voor doen, hebt u gezegdlaten we alvast ook aan dat tweede project gaan werken ,,Ja eerst was onze opdrachtEerst Middelburg, dan het platteland. Maar nu het in Middelburg niet zo vlot liep, hebben we gezegd we wachten niet langer, we owerken aan beide projecten tegelijk. Zo'dat we nu ook bezig zijn voor het bejaardentehuis op het platteland. Daarvoor hebben we het oog geslagen op Veere. Een bijzonder aantrekkelijke gemeente daarvoor. Vooral in de toekomst, door de in een groot deel van het jaar aan wezige recreatie. En vergeet nietwe bouwen met het oog op de tóekomst. Weet u, je mag de bejaarde mensen niet opsluiten in een natuurreservaat of op een eiland, want dan staan ze buiten het gewone leven. Om een voorbeeld te noemen in de jaren vijftig is in Den Haag door de Hervormde Kerk een prachtig bejaardentehuis gebouwd. Omschanst door bossen en een park. Maar in feite gaat het leven aan die bejaarden daar voorbij. Ze zien de vogeltjes, ze zien de bomen, ze zien elkaar. Dat is alles. Een veel beter voorbeeld vind ik ,,Ons Schild en Hof" aan de drukke verkeersweg in Goes. Treinverkeer, auto's, schooljeugd, het komt er allemaal langs. De bejaarden staan midden in het leven, ze kun nen meeleven. En wat dit betreft ligt Veere erg gunstig. Daar heb je de ideale combinatie van het landelijke aan de ene kant en het recreatieve anderzijds." „Maar dat zou van andere plattelandsgemeenten op Walcheren toch ook kunnen gelden ,,Dan zouden we naar de kust moeten. Ik wil bijvoor beeld niets ten nadele van Serooskerke zeggen, maar daar tref je alléén het landelijke aan. Ik kan me voor stellen, dat Domburg, Zoutelande, Oostkapelle ook mooi zijn. Maar vergeet niet, dat in verband met de grond prijzen daar de exploitatierekening hoog opgevoerd zou moeten worden. Bovendien moeten we een zekere sprei ding nastreven. Planologisch moet het ook kloppen. En verder krijg je van de overheid maar niet toestemming om te bouwen waar je wilt. Dan komt er dit nog bij, dat ons wel duidelijk is geworden, dat dit stuk bejaarden zorg samenwerking met anderen vergt. Aanvankelijk heeft het feit, dat het Godshuis in Veere dus het bejaardentehuis van de burgerlijke gemeente moet verdwijnen, onze aandacht wel bij Veere bepaald. Mis schien zou hier een mogelijkheid kunnen liggen om sa men met de burgerlijke overheid tot de bouw van een nieuw bejaardencentrum te komen. Maar die plannen zijn nu van de baan. Momenteel liggen de zaken zo, dat we daar met de Hervormde Kerk in zee zijn gegaan. Als de plannen doorgaan, komt er in Veere dus een protestants-christelijk bejaardentehuis, naast in Middelburg een centrum van gereformeerd signa tuur. We willen niets liever dan op korte termijn met con crete plannen komen. Maaren dit is niet ter ver ontschuldigingwe zijn wel geschrokken, toen we voor het eerst op pad gingen en hier en daar in het land hoorden wij hebben er tien jaar over gedaan, binnen de zeven jaar redt u het nietWe hebben tegen el kaar gezegdzo lang mag het bij ons beslist niet duren „Komen er in 1966 nog voorstellen op de classicale vergadering „Nou, we hebben nog steeds in ons hoofd om in begin 1967 met de bouw te beginnen. Zowel in Middelburg als op het platteland. Daar moet men ons nu niet aan binden, maar daar drukken we wel naar toe. Dat is onze streefdatum. Maar nogmaals zet u er dat uit drukkelijk bij daar moet men ons niet op vastspijke ren. Er moet nog zoveel gebeuren. We moeten met een enorme vaart werken J. BOSMAN. Eet er geen brood 1 Kon. 139, 17, 22. Te midden van ontzaglijk veel ver warring, verleiding en verzoeking wij zen de twee uitspraken hierboven ons de weg. In vacantietijd mochten broertje en zusje een grote wandeling maken. „Zul len we daar óók nog heengaan", stelt het jongetje voor, ,,daar is het zo mooi!" „Neen," zegt het meisje, „mamma heeft gezegd „voor donker weer thuis"." Ik denk aan de verleiding in het pa radijs. Onze voorouders was een woord meegegeven, hun nog maar zeer korte bijbel, om zo te zeggen, God zeide gij zult van deze boom niet eten. Satan komt het even anders vertellen. Ver zoeking Verleiding Ach, had Eva maar gezegd, zoals dat meisje hierbo ven Neen, God heeft gezegd, zo en zo. Verleiding is een vreselijke zaak. Hiertegenover baat maar één ding er is gezegd, en er is geschreven. Ik denk aan 1 Kon. 13. De man Gods uit Juda had de boodschap gekregen, om ter plaatse in Bethel geen brood te eten (geen gemeenschap met de zondaren, om Gods boodschap niet krachteloos te maken). Jerobeam nodigt hem uit. Te recht afgeslagen. Een oude profeet gaat hem achterna, en deze komt met de tweede verleiding, veel gevaarlijker „een engel heeft tot mij gesproken laat hem met u terugkeren om brood te eten". Maar, staat er in vs. 18, hij loog hem dat voor. Geraffineerde ver leiding. En de man Gods bezwijkt. Eén woord had hier maar gebaatde Here heeft gezegd Wat heeft de Heiland ons dan een lichtend voorbeeld nagelaten in zijn ver zoekingen. Had hij gewild, hij had de Satan met hemelse redeneringen kun nen beantwoorden, in wonderschone betoogtrant. Maar... niets van dat al les Niets anders dan driemaal diter staat geschreven. Driemaal een tekst aangehaald, uit het bijbelboek Deutero- nomium. En toen liet de duivel hem met rust. Dit moeten we elkander veel voor houden er is gezegd, er is geschreven. Vooral in deze tijd van uitdaging en stormgetij. Ook tegenover jongeren. Diep-in verlangen zij naar vastheid. Iedereen heeft een houvast nodig. Op een vergadering moeten we blijven bij de tekst van het ingekomen stuk, en van de vorige notulen. En bij allerlei strijd, twijfel of verwarring ons houden aan het Woord van God. Nog een en kel voorbeeld Is Maria onbevlekt ont vangen Neen, ze zegtmijn geest ver heugt zich in God, mijn Heiland. Hoe is 't met de ezelin van Bileam Zó, zegt de Schrifthet jukdragende stom me dier, sprekende met mensen-stem, heeft des profeten dwaasheid verhin derd. Hoe moet ik toch voor God ver schijnen, ik zondaar Gelukkig bij U is vergeving, zo staat er geschreven. Dr. J. H. BECKER. Meestal lijkt de kerk alleen bestemd voor afnemers. Wij dreigen allemaal geduchte consumenten van stichtelijke woorden te worden. Wij drinken het heel op al was het limonade met een rietje. De gemeente ontaardt dan in een haast wanstaltig slikorgaan. Een Adams appel die verdacht veel lijkt op de appel van de oude Adam. Dit artikel is bestemd voor aanne mers. Echte aannemers dan. Bouwers van huizen en kerken. Goede aanne mers ook die meer kunnen dan van dik hout planken zagen. Zoals U allemaal weet hebben wij weer een Zendingsgebied Roeanda. Daar moeten wij zuinig op zijn. Je krijgt niet zo maar van de Heer een echt zendingsgebied cadeau. Dat is pure, onverdiende genade. Wij moeten er allemaal niet alleen achter, maar ook aan gaan staan. Iedere christen is trou wens een zendeling op een zendings- veld. Vroeger waren de zendelingen uitsluitend theologen, na een spoedcur sus rijp gemaakt voor export. Met dikke stapels bijbels reisden ze af naar de vreemde, nagewuifd door vrienden en bekenden. Heel vaak kwamen ze niet meer terug. De malaria had zijn werk gedaan. Een simpel houten kruis hield hun herinnering wakker tot de jongste dag. Daarna kwamen de onderwijzers, vaak eenvoudige jongens met niet meer dan een normaalschool-opleiding, en de artsen, de taalgeleerden en zelfs de sociaal-econom en. Vandaag zijn de landbouwers aan de beurt en de aannemers. Je hoeft geen gymnasium alpha meer te hebben om van een zendingsveld een zendeling te worden. Het is voldoende om te denken met je handen. Er is een enorme vraag naar handige zendelin gen. Dit is een kans en niet minder voor ieder, die in deze wereld iets van het evangelie van Jezus wil laten zien. Overal liggen de bouwprojekten voor bet oprapen. Er moeten kerken, pasto rieën en scholen gebouwd worden om de vaart en het werk van de Heer te houden. In Rwanda is een groot bouwproject opgezet in Kigali. Drie vrijwilligers, die bij de bouw willen assiteren zijn be schikbaar. Maar de aannemer, die het werk kan leiden ontbreekt, ondanks herhaalde advertenties. Gedacht wordt aan de ongehuwde zoon van een aan nemer met de vereiste diploma's en de nodige ervaring die een paar jaar van zijn leven wil afstaan voor de Heer. Dat is natuurlijk een behoorlijk offer. Maar wanneer vraagt Jezus nu minder van ons dan een offer Hij geeft zelf ook niet minder. Wie doet het Wie durft het aan

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1966 | | pagina 1