r NIEUWS Prodikbourton zondag W juli 1966 mm Ven, gaan we in dit tweede artikeltje even in op de vraag naar het „waarom" van ons werk op „Hedenesse". Dr. J. M. van Veen, jarenlang direk- teur van één van de grotere vormings centra in ons land, namelijk „Kerk en Wereld" in Driebergen, heeft het waar om van het vormingswerk eens als volgt omschreven „In onze tijd is educatie niet afgelopen, als men volwassen is geworden. De tijd van de stabiele maat schappij met de bewuste en stille vor ming door de zeden, de levensverban den en kerkelijke stijl is voorbij. Een uitermate dynamische samenleving, die grondig en snel verandert, heeft ons al len in haar greep. Daarom zet de edu catie zich voort tijdens het gehele leven, want voortdurend moeten we nieuwe dingen leren en een nieuwe houding zoeken te vinden. En hoe ouder we worden, hoe gecompliceerder en on overzichtelijker de wereld lijkt te wor den. Zijn wij slachtoffers van die ont wikkeling, bevangen door onmacht en angst Of proberen wij die ontwikke ling de baas te worden Doordat wij inzicht proberen te krijgen in de op ons afstormende vragen, doordat wij ons trachten te oriënteren (curs, van mij, J. A. de V.) op politiek, sociaal-cultu reel en godsdienstig-kerkelijk gebied Het is duidelijk, dat de toekomst van de democratische levensvorm van het Westen, die ons lief is, voor een goed deel afhangt van de aanwezigheid van mannen en vrouwen, die zelfstandig en bezonnen hebben leren denken en han delen (curs, van mij, J. A. de V.). Het is de vorming, die deze opvoeding tot democratisch denken en handelen be oogt. Het gaat hierbij niet alleen om genoemde zelfstandigheid en bezinning, maar ook om verdraagzaamheid en be grip. Het zou geen werkelijke educatie zijn, als ze niet geschiedde in een klimaat van vrijheid en eerbied voor de ander. Echter ook deze algemeen menselijke vorming is nog niet yoldoende". (Dr. Van Veen begint hier te spreken over het „waarom" voor het bijzondere werk, waarvoor op „Hedenesse" duidelijk een plaats is ingeruimd, b.v. kerkelijke groe pen etc.) „Mens en samenleving vragen meer een richting, een maatstaf, een weg, een wereld van hogerorde en gezag. Wij belijden, dat wij deze wereld van hoger orde en gezag aanwezig achten in de gestalte van Jezus Christus en Zijn Koninkrijk. Wat wil Hij van ons in de persoonlijke, sociaal-culturele, po litieke en kerkelijke verhouding tegen over mensen en volkeren die onze hulp nodig hebben Wat zegt het evangelie omtrent de concrete vragen van mense lijk leven en samenleven Daarom doen we aan bijbelstudie en hebben we onze dagsluitingen. Daarom wordt geprobeerd bij de be handeling van problemen als b.v. het dagelijks werk, de opvoeding der kin deren of de besteding van de welvaart door te stoten naar achtergrondsvragen en de ethisch-godsdienstige aspecten van het leven. Maar ook hier geldt weer we zouden niet van werkelijke educatie kunnen spreken, als deze oriën tatie aan en confrontatie met het evan gelie (curs, van mij, j. A. de V.) niet geschiedde in een klimaat van vrijheid en eerbied voor de ander. Geen van de deelnemers aan een conferentie of kur- sus wordt gevraagd zich te conforme ren aan uitgangspunt en doelstelling van ons centrum. Echter wordt ook niet verzwegen, uit welke bronnen wij leven en hoe wij denken over de opbouw van ons persoonlijk bestaan en de wereld om ons heen. Zonder doelbewuste lei ding is geen educatie mogelijk, noch van kinderen, noch van volwassenen. De waarheid, die wij samen zoeken en dienen, kan echter alleen in vrijheid worden gevonden, overgedragen en aanvaard. Het spreekt vanzelf, dat op ons centrum, naast hen, die hetzij geen uitgesproken, hetzij een andere levens- en wereldbeschouwing hebben, velen komen, die overtuigd Christen zijn. Het is echter een volstrekte misvatting te denken, dat dezen de bovengenoemde educatie, (her)-oriëntatie en confronta tie (curs, van mij, J. A. de V.) niet no dig zouden hebben. Bovendien rust op hen nog een zeer bijzondere verant woordelijkheid, n.l. om te leren, hoe zij als christenen, als vertegenwoordigers van de kerk, in de huidige cultuursitua tie hebben te arbeiden en te dienen, te getuigen in woord en daad. De toerus ting tot dit dienstbetoon (en lette in dit verband op Ephese 4:11 e.v„ J. A. de V.) en dit getuigenis is een hoogst be langrijke en noodzakelijke vorm van educatie, willen wij de mensenwereld van vandaag werkelijk verder helpen." Tot zover Dr. Van Veen in „Nu en Dan", nr. 1 - 1961. Het komt ons voor, dat met name in het zich snel wijzigende Zeeuwse pa troon met zijn industrialisatie, recreatie etc. het eigen kerkelijke vormingswerk van groot belang kan zijn. Het gaat ons ten diepste om mensen, de mens als eenheid, levens in een vaak onmense lijke werkelijkheid. Jezus Christus als dé mens boeit ons, dwingt ons tot een kie zen voor ménsen in het spoor van Zijn keuze. Hans Andreus zegt het in één van zijn gedichten als volgt„Beginnen te geloven, dat er een leven op aarde mo gelijk isMet mensen, die leven on der de daken van hun gedachten en in de landschappen van hun gevoelens en die de ruimte verwachten. Mensen" In een volgend en laatste artikeltje hopen we u nog iets te vertellen over het „hoe" van ons werken. Graag tot de volgende week. Cadzand J. A. de Vries. Geachte Redactie, Zoals U weet staat er aan de Keeten straat .te Middelburg een bloeiende Chris telijke Kweekschool voor Zeeland. Van overal in de provincie komen jonge men sen hier hun opleiding ontvangen voor het beroep van onderwijzer of dat van kleuter leidster. Naarmate het aantal leerlingen toeneemt, nemen de zorgen toe. Eén van die zorgen waarvan Uw lezers ons misschien kunnen bevrijden is die van de huisvesting van onze buiten-leerlingen. We hebben telken- jare meer kostadressen nodig, terwijl we ieder jaar minder mogelijkheden hebben. Wij zoeken daarom eenvoudige, nette, kerkelijk meelevende gezinnen, die aan een leerling huisvesting willen bieden. Natuur lijk wordt de gebruikelijke vergoeding be taald! De jongelui zijn aanwezig van maandag 12 uur tot en met vrijdagmiddag 1 uur. In bepaalde gevallen zelfs behoeven de leer lingen slechts 3 dagen in Middelburg aan wezig te zijn. Zouden Uw lezers, redactie, ons willen helpen bij het oplossen van dit „huisves tingsprobleem" Wij danken hen daarvoor bij voorbaat recht hartelijk Aanmeldingen graag aan de administratie van onze school. Directeur. UIT DE KERKEN Deze maand wordt in Genève een in ternationale conferentie gehouden, waar de vragen van kerk en samenleving worden besproken. Wij bidden om een geslaagde en christelijke bezinning op de vragen, die voor heel de wereld en voor alle kerken van belang zijn. Beroepen te Enschedé (twee vak.): B. Berends te Leeuwarden-Huizum en L. Zwanenburg te Groningen-Oostte Am- stelveen-Noord/Buitenveldert: S. A. Boon stra te Rijswijk (Z.H.); te Utrecht-Oost (vak. P. Heinen): R. Strijker te Dieren; te Zuidland (Z.H.): H. Feddes te Raard te Andijlc, Bergum (2e pred. pl.), Delfzijl (3e pred. pk), Landsmeer en te Sexbierum: G. v. d. Maaten te Vinkeveen te Amster dam-West (vak. M. Wilschut): S. de Vries te Bennekom te Amsterdam (als studentenpredikant voor de Universiteit van Amsterdam): H. Wiersinga te Cura sao (tijdelijk te Zeist); te Meerkerk, Oude- mirdum en te Woudsend: F. v. d. Weij, kand. te Amsterdam te Oldenzaal P. Wijbenga, kand. te Dedemsvaart te Rot- terdam-Charlois J. v. d. Klaauw te 's-Gra- venzande. Aangenomen naar Weesp (twee vak): L. Herlaar te Rockanje en M. Hiensch te Nieuwkoop naar Wons, Pingjum en Zu rich F. J. Baljet, kand. te Bergen (N.H.); naar OnnenD. Bakker, kand. te Eind hoven naar Nijmegen (als studentenpre dikant met een bijzondere opdracht (voor het gesprek Rome-Reformatie): G. W. de Jong te Emmeloord naar Drachten (vak. H. E. Wijnja): C. J. v. d. Meulen te Tiel naar Vlaardingen (vak. H. J. Heynen): J. F. ter Hart te Valkenswaard naar Rot terdam-Zuid (Katendrecht)P. C. L. de Jager te Deventer naar Winschoten I. Meijer te Oegstgeest naar Wagenborgen: C. de Ruiter te Rotterdam-Feyenoord. Bedankt voor Hijlaard, Gendringen-Sil- volde, Melissant-Stellendam en voor Ten Post (in combinatie met Wagenborgen voor de geestelijke verzorging van de psy chiatrische inrichting Groot Bronswijk): F. J. Baljet, kand. te Bergen (N.H.); voor Maastrecht, Dirkshorn, Westmaas, Rot- terdam-Heyplaat, Wommels, Ijlst, Koog aan de Zaan en voor Oosterzee D. Bak ker, kand. te Eindhoven. Examens. De Classis Zwolle heeft peremptoir geëxamineerd en toegelaten tot de dienst des Woords en der Sacramenten kand. J. Radstaak van Epe. Slotzitting Generale Synode. Op ver zoek van de praeses heeft de actuarius, ds. H. W. H. van Andel, een schrijven ge richt aan de synodeleden met de medede ling dat de slotzitting, die oorspronkelijk in juni zou worden gehouden, niet zal door gaan. In verband met de voorbereiding van enkele agendapunten, die meer tijd vorde ren dan aanvankelijk was voorzien, zal het zeker september worden voor de synode kan bijeenkomen. Op de slotzitting wil men o.a. nog een secretaris-generaal benoemen. Schiedam. De briefwisseling tussen de kerkeraad van de gereformeerde kerk en die van de gereformeerde kerk (vrijge maakt) is op een wederzijdse teleurstelling uitgelopen. De kerkeraad van de gercf. kerk (vrijgemaakt) heeft dit in een schrij ven gericht aan de scriba van de kerkeraad van de geref kerk medegedeeld. Het ziet er naar uit, dat het kontakt dat in 1944 hoopvol werd begonnen op deze wijze voortijdig is geëindigd. De gereformeerde kerkeraad schreef destijds bij de jongste kerkscheuring onjuist gehandeld te hebben t.o.v. de afzetting van ds. C. Vonk en een aantal ouderlingen. Daarna volgde een openlijke briefwisseling als eerste stap op weg naar een mogelijke hereniging. In deze brieven kwamen verschillende punten, die scheiding brachten, aan de orde. De vrij gemaakte kerkeraad geeft nu antwoord op een brief van 17 maart j.l„ waarin hij o.a. zegt, teleurgesteld te zijn over de wijze waarop geantwoord wordt op vragen, die de vrijgemaakten in januari stelden, waarin werd geschreven „dat wij nimmer klaar en duidelijk van een terzijdestelling, laat staan van een terugname van de leeruitspraken van 1942 hadden vernomen". Het ant woord van de gereformeerde kerkeraad luidde, dat de Generale Synode de leer uitspraken van 1942 heeft vervangen door een zgn. vervangingsformule, maar dat deze later is terzijde gesteld. Dit antwoord bevredigt de vrijgemaakte kerkeraad echter niet en hij zegt in dit schrijven dat de ver vangingsformule uitsluitend betrekking heeft op een bepaald deel van de leeruit spraken, namelijk die over het genadever- bond. Daarom is deze bewering in haar algemeenheid niet juist en de vrijgemaakte kerkeraad kan deze terzijdestelling niet zien als een radicale terugname. Ook de invoering van de nieuwe kerkorde is voor de vrijgemaakte kerkeraad een principieel bezwaar. Hij kan zich namelijk niet in de richting begeven, die de gereformeerde ker keraad wenst in te slaan en zich zodoende geheel achter de nieuwe k.o. stelt. Men meent dat de basis met elkaar verder te spreken ontbreekt, zodat van een voort zetting van de briefwisseling geen heil te verwachten is. Aan het slot van de vrijge maakte brief wordt de gereformeerde ker keraad opnieuw opgeroepen terug te keren tot dat punt van de weg, waarop men deze had verlaten. Het commentaar van gere formeerde zijde is zeer sober. Ook daar is de afbreking van de briefwisseling een teleurstelling en gezien het antwoord ver wacht men evenmin veel heil van een voortzetting van de gelegde kontakten. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. M. v. d. Sijs te 's-Hertogenbosch. 2.30 uur Ds. S. v. d. Linde te Grootegast. 5 uur Ds. A. B. W. M. Kok te Zeist. (Noorderkerk) 9 uur Ds. S. v. d. Linde. (Getuigeniskerk, Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur Ds. Kok. 5 uur Ds. v. d. Sijs. Plan Zuid Gemeenschapsruimte Schoolgebouw Rentmeesterlaan 241) 10.15 uur Ds. v. d. Linde. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur geen dienst. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Domburg 10 uur Ds. De Vries te Capelle a. d. IJssel, 7 uur Ds. Oegcma te Arnemuiden. Gapinge 9.30 en 2 uur Cand. Van Krimpen, Dordrecht Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Den Hengst, Bed. H. Av. en Dankzegging. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Prof. Rothuizen, Kampen. Oostkapelle 9, 10.30 en 7 uur Ds. Nagelkerke te Dordrecht. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Haartsen, Harderwijk St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg, 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld, Bed. H. Av. Veere 10 en 7 uur Ds. Peddemors te Nieuw-Vennep. Vlissingen 9, 10.45 en 5 uur Ds. Kornet. Vrouwenpolder 9 en 10.30 uur Ds. Bosman, 7 uur Ds. Brederveld. Westkapelle 9.30 u. Ds. Oegema, 7 u. Ds. Kornet CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. v. Mechelen te Heinenoord Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk. Breskens 10 en 7 uur Ds. Haaksma, Nieuw-Amsterdam Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek, Bed. H. Av. en Dankzegging. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf. Sas van Gent 7 uur Ds. Heemskerk. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. v. d. Ree. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Paksy. Zaamslag 9 en 5 uur Ds. Tissink te Bodegraven, Voorbereiding H. Av. Zoutespui CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Gispen te Terneuzen. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Colijnsplaat Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 9 en 2.30 uur Ds. Verheul te Maasbracht. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. v. d. Bos te Nieuw- Lekkerkerk. 5 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. v. d. Bos. 's-Gravenpolder Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Heiner te Ter Aar. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Radder. Kapelle 10 en 5 uur Ds. Muntingh te Middelharnis. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Souburg. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. Rheenen. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds Booy, Bed. H. A. en Dankz. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek, Bed. H. Av. Bergen op Zoom 10 uur Ds. Flinterman te den Haag, 5 uur Ds. Eikelboom te Heinkenszand. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Snel te Nieuw veen. Krabbendijke 9.30 uur Ds. Fidder, 7 uur Ds. Fidder, Afscheid. Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Krabbe. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Tholen 10 en 5 uur Ds. Krabbe, em. pr. te den Haag CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse Haamstede 9. 10.30 en 5 uur Ds. Vollenhoven te Eindhoven. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker, Bed. H. Av. en Dankzegging. Oosterland 10 uur Ds. Hoogsteen, 3 uur Ds. Becker. Renesse 7 uur Ds. Scholing. Scharendijke 10 en .2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn, Bed. H. Av. en Dankzegging. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Dhr. Jansma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1966 | | pagina 3