r
NIEUWS
Prodikbourton zondag W juli 1966
mm
Ven, gaan we in dit tweede artikeltje
even in op de vraag naar het „waarom"
van ons werk op „Hedenesse".
Dr. J. M. van Veen, jarenlang direk-
teur van één van de grotere vormings
centra in ons land, namelijk „Kerk en
Wereld" in Driebergen, heeft het waar
om van het vormingswerk eens als volgt
omschreven „In onze tijd is educatie
niet afgelopen, als men volwassen is
geworden. De tijd van de stabiele maat
schappij met de bewuste en stille vor
ming door de zeden, de levensverban
den en kerkelijke stijl is voorbij. Een
uitermate dynamische samenleving, die
grondig en snel verandert, heeft ons al
len in haar greep. Daarom zet de edu
catie zich voort tijdens het gehele leven,
want voortdurend moeten we nieuwe
dingen leren en een nieuwe houding
zoeken te vinden. En hoe ouder we
worden, hoe gecompliceerder en on
overzichtelijker de wereld lijkt te wor
den. Zijn wij slachtoffers van die ont
wikkeling, bevangen door onmacht en
angst Of proberen wij die ontwikke
ling de baas te worden Doordat wij
inzicht proberen te krijgen in de op ons
afstormende vragen, doordat wij ons
trachten te oriënteren (curs, van mij,
J. A. de V.) op politiek, sociaal-cultu
reel en godsdienstig-kerkelijk gebied
Het is duidelijk, dat de toekomst van
de democratische levensvorm van het
Westen, die ons lief is, voor een goed
deel afhangt van de aanwezigheid van
mannen en vrouwen, die zelfstandig en
bezonnen hebben leren denken en han
delen (curs, van mij, J. A. de V.). Het
is de vorming, die deze opvoeding tot
democratisch denken en handelen be
oogt. Het gaat hierbij niet alleen om
genoemde zelfstandigheid en bezinning,
maar ook om verdraagzaamheid en be
grip. Het zou geen werkelijke educatie
zijn, als ze niet geschiedde in een klimaat
van vrijheid en eerbied voor de ander.
Echter ook deze algemeen menselijke
vorming is nog niet yoldoende". (Dr.
Van Veen begint hier te spreken over
het „waarom" voor het bijzondere werk,
waarvoor op „Hedenesse" duidelijk een
plaats is ingeruimd, b.v. kerkelijke groe
pen etc.)
„Mens en samenleving vragen meer
een richting, een maatstaf, een weg,
een wereld van hogerorde en gezag.
Wij belijden, dat wij deze wereld van
hoger orde en gezag aanwezig achten
in de gestalte van Jezus Christus en
Zijn Koninkrijk. Wat wil Hij van ons
in de persoonlijke, sociaal-culturele, po
litieke en kerkelijke verhouding tegen
over mensen en volkeren die onze hulp
nodig hebben Wat zegt het evangelie
omtrent de concrete vragen van mense
lijk leven en samenleven Daarom doen
we aan bijbelstudie en hebben we onze
dagsluitingen.
Daarom wordt geprobeerd bij de be
handeling van problemen als b.v. het
dagelijks werk, de opvoeding der kin
deren of de besteding van de welvaart
door te stoten naar achtergrondsvragen
en de ethisch-godsdienstige aspecten
van het leven. Maar ook hier geldt
weer we zouden niet van werkelijke
educatie kunnen spreken, als deze oriën
tatie aan en confrontatie met het evan
gelie (curs, van mij, j. A. de V.) niet
geschiedde in een klimaat van vrijheid
en eerbied voor de ander. Geen van de
deelnemers aan een conferentie of kur-
sus wordt gevraagd zich te conforme
ren aan uitgangspunt en doelstelling
van ons centrum. Echter wordt ook niet
verzwegen, uit welke bronnen wij leven
en hoe wij denken over de opbouw van
ons persoonlijk bestaan en de wereld
om ons heen. Zonder doelbewuste lei
ding is geen educatie mogelijk, noch
van kinderen, noch van volwassenen.
De waarheid, die wij samen zoeken en
dienen, kan echter alleen in vrijheid
worden gevonden, overgedragen en
aanvaard. Het spreekt vanzelf, dat op
ons centrum, naast hen, die hetzij geen
uitgesproken, hetzij een andere levens-
en wereldbeschouwing hebben, velen
komen, die overtuigd Christen zijn. Het
is echter een volstrekte misvatting te
denken, dat dezen de bovengenoemde
educatie, (her)-oriëntatie en confronta
tie (curs, van mij, J. A. de V.) niet no
dig zouden hebben. Bovendien rust op
hen nog een zeer bijzondere verant
woordelijkheid, n.l. om te leren, hoe zij
als christenen, als vertegenwoordigers
van de kerk, in de huidige cultuursitua
tie hebben te arbeiden en te dienen, te
getuigen in woord en daad. De toerus
ting tot dit dienstbetoon (en lette in dit
verband op Ephese 4:11 e.v„ J. A. de
V.) en dit getuigenis is een hoogst be
langrijke en noodzakelijke vorm van
educatie, willen wij de mensenwereld
van vandaag werkelijk verder helpen."
Tot zover Dr. Van Veen in „Nu en
Dan", nr. 1 - 1961.
Het komt ons voor, dat met name in
het zich snel wijzigende Zeeuwse pa
troon met zijn industrialisatie, recreatie
etc. het eigen kerkelijke vormingswerk
van groot belang kan zijn. Het gaat ons
ten diepste om mensen, de mens als
eenheid, levens in een vaak onmense
lijke werkelijkheid. Jezus Christus als dé
mens boeit ons, dwingt ons tot een kie
zen voor ménsen in het spoor van Zijn
keuze.
Hans Andreus zegt het in één van
zijn gedichten als volgt„Beginnen te
geloven, dat er een leven op aarde mo
gelijk isMet mensen, die leven on
der de daken van hun gedachten en in
de landschappen van hun gevoelens en
die de ruimte verwachten. Mensen"
In een volgend en laatste artikeltje
hopen we u nog iets te vertellen over
het „hoe" van ons werken. Graag tot
de volgende week.
Cadzand
J. A. de Vries.
Geachte Redactie,
Zoals U weet staat er aan de Keeten
straat .te Middelburg een bloeiende Chris
telijke Kweekschool voor Zeeland. Van
overal in de provincie komen jonge men
sen hier hun opleiding ontvangen voor het
beroep van onderwijzer of dat van kleuter
leidster.
Naarmate het aantal leerlingen toeneemt,
nemen de zorgen toe. Eén van die zorgen
waarvan Uw lezers ons misschien kunnen
bevrijden is die van de huisvesting van
onze buiten-leerlingen. We hebben telken-
jare meer kostadressen nodig, terwijl we
ieder jaar minder mogelijkheden hebben.
Wij zoeken daarom eenvoudige, nette,
kerkelijk meelevende gezinnen, die aan een
leerling huisvesting willen bieden. Natuur
lijk wordt de gebruikelijke vergoeding be
taald!
De jongelui zijn aanwezig van maandag
12 uur tot en met vrijdagmiddag 1 uur. In
bepaalde gevallen zelfs behoeven de leer
lingen slechts 3 dagen in Middelburg aan
wezig te zijn.
Zouden Uw lezers, redactie, ons willen
helpen bij het oplossen van dit „huisves
tingsprobleem" Wij danken hen daarvoor
bij voorbaat recht hartelijk Aanmeldingen
graag aan de administratie van onze school.
Directeur.
UIT DE
KERKEN
Deze maand wordt in Genève een in
ternationale conferentie gehouden, waar de
vragen van kerk en samenleving worden
besproken. Wij bidden om een geslaagde
en christelijke bezinning op de vragen, die
voor heel de wereld en voor alle kerken
van belang zijn.
Beroepen te Enschedé (twee vak.): B.
Berends te Leeuwarden-Huizum en L.
Zwanenburg te Groningen-Oostte Am-
stelveen-Noord/Buitenveldert: S. A. Boon
stra te Rijswijk (Z.H.); te Utrecht-Oost
(vak. P. Heinen): R. Strijker te Dieren;
te Zuidland (Z.H.): H. Feddes te Raard
te Andijlc, Bergum (2e pred. pl.), Delfzijl
(3e pred. pk), Landsmeer en te Sexbierum:
G. v. d. Maaten te Vinkeveen te Amster
dam-West (vak. M. Wilschut): S. de
Vries te Bennekom te Amsterdam (als
studentenpredikant voor de Universiteit
van Amsterdam): H. Wiersinga te Cura
sao (tijdelijk te Zeist); te Meerkerk, Oude-
mirdum en te Woudsend: F. v. d. Weij,
kand. te Amsterdam te Oldenzaal P.
Wijbenga, kand. te Dedemsvaart te Rot-
terdam-Charlois J. v. d. Klaauw te 's-Gra-
venzande.
Aangenomen naar Weesp (twee vak):
L. Herlaar te Rockanje en M. Hiensch te
Nieuwkoop naar Wons, Pingjum en Zu
rich F. J. Baljet, kand. te Bergen (N.H.);
naar OnnenD. Bakker, kand. te Eind
hoven naar Nijmegen (als studentenpre
dikant met een bijzondere opdracht (voor
het gesprek Rome-Reformatie): G. W. de
Jong te Emmeloord naar Drachten (vak.
H. E. Wijnja): C. J. v. d. Meulen te Tiel
naar Vlaardingen (vak. H. J. Heynen):
J. F. ter Hart te Valkenswaard naar Rot
terdam-Zuid (Katendrecht)P. C. L. de
Jager te Deventer naar Winschoten I.
Meijer te Oegstgeest naar Wagenborgen:
C. de Ruiter te Rotterdam-Feyenoord.
Bedankt voor Hijlaard, Gendringen-Sil-
volde, Melissant-Stellendam en voor Ten
Post (in combinatie met Wagenborgen
voor de geestelijke verzorging van de psy
chiatrische inrichting Groot Bronswijk):
F. J. Baljet, kand. te Bergen (N.H.); voor
Maastrecht, Dirkshorn, Westmaas, Rot-
terdam-Heyplaat, Wommels, Ijlst, Koog
aan de Zaan en voor Oosterzee D. Bak
ker, kand. te Eindhoven.
Examens. De Classis Zwolle heeft
peremptoir geëxamineerd en toegelaten tot
de dienst des Woords en der Sacramenten
kand. J. Radstaak van Epe.
Slotzitting Generale Synode. Op ver
zoek van de praeses heeft de actuarius, ds.
H. W. H. van Andel, een schrijven ge
richt aan de synodeleden met de medede
ling dat de slotzitting, die oorspronkelijk
in juni zou worden gehouden, niet zal door
gaan. In verband met de voorbereiding van
enkele agendapunten, die meer tijd vorde
ren dan aanvankelijk was voorzien, zal het
zeker september worden voor de synode
kan bijeenkomen. Op de slotzitting wil men
o.a. nog een secretaris-generaal benoemen.
Schiedam. De briefwisseling tussen
de kerkeraad van de gereformeerde kerk
en die van de gereformeerde kerk (vrijge
maakt) is op een wederzijdse teleurstelling
uitgelopen. De kerkeraad van de gercf.
kerk (vrijgemaakt) heeft dit in een schrij
ven gericht aan de scriba van de kerkeraad
van de geref kerk medegedeeld. Het ziet
er naar uit, dat het kontakt dat in 1944
hoopvol werd begonnen op deze wijze
voortijdig is geëindigd. De gereformeerde
kerkeraad schreef destijds bij de jongste
kerkscheuring onjuist gehandeld te hebben
t.o.v. de afzetting van ds. C. Vonk en een
aantal ouderlingen. Daarna volgde een
openlijke briefwisseling als eerste stap op
weg naar een mogelijke hereniging. In deze
brieven kwamen verschillende punten, die
scheiding brachten, aan de orde. De vrij
gemaakte kerkeraad geeft nu antwoord op
een brief van 17 maart j.l„ waarin hij o.a.
zegt, teleurgesteld te zijn over de wijze
waarop geantwoord wordt op vragen, die
de vrijgemaakten in januari stelden, waarin
werd geschreven „dat wij nimmer klaar en
duidelijk van een terzijdestelling, laat staan
van een terugname van de leeruitspraken
van 1942 hadden vernomen". Het ant
woord van de gereformeerde kerkeraad
luidde, dat de Generale Synode de leer
uitspraken van 1942 heeft vervangen door
een zgn. vervangingsformule, maar dat
deze later is terzijde gesteld. Dit antwoord
bevredigt de vrijgemaakte kerkeraad echter
niet en hij zegt in dit schrijven dat de ver
vangingsformule uitsluitend betrekking
heeft op een bepaald deel van de leeruit
spraken, namelijk die over het genadever-
bond. Daarom is deze bewering in haar
algemeenheid niet juist en de vrijgemaakte
kerkeraad kan deze terzijdestelling niet
zien als een radicale terugname. Ook de
invoering van de nieuwe kerkorde is voor
de vrijgemaakte kerkeraad een principieel
bezwaar. Hij kan zich namelijk niet in de
richting begeven, die de gereformeerde ker
keraad wenst in te slaan en zich zodoende
geheel achter de nieuwe k.o. stelt. Men
meent dat de basis met elkaar verder te
spreken ontbreekt, zodat van een voort
zetting van de briefwisseling geen heil te
verwachten is. Aan het slot van de vrijge
maakte brief wordt de gereformeerde ker
keraad opnieuw opgeroepen terug te keren
tot dat punt van de weg, waarop men deze
had verlaten. Het commentaar van gere
formeerde zijde is zeer sober. Ook daar
is de afbreking van de briefwisseling een
teleurstelling en gezien het antwoord ver
wacht men evenmin veel heil van een
voortzetting van de gelegde kontakten.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. M. v. d. Sijs
te 's-Hertogenbosch.
2.30 uur Ds. S. v. d. Linde te Grootegast.
5 uur Ds. A. B. W. M. Kok te Zeist.
(Noorderkerk) 9 uur Ds. S. v. d. Linde.
(Getuigeniskerk, Adriaen Lauwerijszstraat)
9.30 uur Ds. Kok.
5 uur Ds. v. d. Sijs.
Plan Zuid Gemeenschapsruimte Schoolgebouw
Rentmeesterlaan 241) 10.15 uur Ds. v. d. Linde.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur
geen dienst.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur
Domburg 10 uur Ds. De Vries te Capelle a. d. IJssel,
7 uur Ds. Oegcma te Arnemuiden.
Gapinge 9.30 en 2 uur Cand. Van Krimpen, Dordrecht
Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Den Hengst,
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Prof. Rothuizen, Kampen.
Oostkapelle 9, 10.30 en 7 uur Ds. Nagelkerke te
Dordrecht.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Haartsen, Harderwijk
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene.
Souburg, 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld, Bed. H. Av.
Veere 10 en 7 uur Ds. Peddemors te Nieuw-Vennep.
Vlissingen 9, 10.45 en 5 uur Ds. Kornet.
Vrouwenpolder 9 en 10.30 uur Ds. Bosman, 7 uur
Ds. Brederveld.
Westkapelle 9.30 u. Ds. Oegema, 7 u. Ds. Kornet
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. v. Mechelen te Heinenoord
Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 10 en 7 uur Ds. Haaksma, Nieuw-Amsterdam
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek, Bed. H. Av. en
Dankzegging.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf.
Sas van Gent 7 uur Ds. Heemskerk.
Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. v. d. Ree.
Oostburg 10 en 3 uur Ds. Paksy.
Zaamslag 9 en 5 uur Ds. Tissink te Bodegraven,
Voorbereiding H. Av.
Zoutespui
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Gispen te Terneuzen.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra.
Colijnsplaat
Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Geersdijk 9 en 2.30 uur Ds. Verheul te Maasbracht.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. v. d. Bos te Nieuw-
Lekkerkerk.
5 uur Ds. Jansen.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. v. d. Bos.
's-Gravenpolder
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Heiner te Ter Aar.
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Radder.
Kapelle 10 en 5 uur Ds. Muntingh te Middelharnis.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Souburg.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. Rheenen.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds Booy, Bed. H. A. en Dankz.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek,
Bed. H. Av.
Bergen op Zoom 10 uur Ds. Flinterman te den Haag,
5 uur Ds. Eikelboom te Heinkenszand.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
Snel te Nieuw veen.
Krabbendijke 9.30 uur Ds. Fidder, 7 uur Ds. Fidder,
Afscheid.
Oud-Vossemeer 10 en 3 uur
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Krabbe.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Krabbe, em. pr. te den Haag
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse
Haamstede 9. 10.30 en 5 uur Ds. Vollenhoven te
Eindhoven.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker, Bed. H. Av.
en Dankzegging.
Oosterland 10 uur Ds. Hoogsteen, 3 uur Ds. Becker.
Renesse 7 uur Ds. Scholing.
Scharendijke 10 en .2.30 uur Ds. Scholing.
Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn, Bed. H. Av. en
Dankzegging.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Dhr. Jansma.