^eeututfe 3£erkbode L. A. HARTMANOpen oog voor de geestelijke nood van de mens HET WONDER van CALUMET Wat komt hij doen v j 7 JULI 1966 21e JAARGANG No. 2 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND RedactieDs. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adres Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, HeinkenszandDrs. A. Elshout, Koudekerke jk worstel Ds. W. Kats, ApeldoornDs. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen ea ontkom" Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Ds. D. Ringnalda, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 j Nog geen tien jaar geleden was er ten zuiden van Chicago een woestijn. Een huilende wildernis, waar riet en biezen de boventoon voerden en het enige lied, dat gehoord werd, het lied was waarover een onzer dichters sprak: ,,0, ruisen van het ranke riet, o, wist ik maar uw droevig lied". Het land weliswaar was man-made, d.w.z. door de mens zelf daar gebracht, maar verder was aan de natuur over gelaten het te bekleden. Moeder Natuur had dat op eigen, boven aangegeven wijze gedaan. Eindeloos ver strekte zich deze savannah uit met hier en daar een boomstronk, of waterplas, waar in het stilstaand vocht slechts muggen zich voortplantten en een waterspin of .schrijvertje" de naam schreef van zijn Schepper. Ook was er aan de grens van het land het af- en aankabbelen van de golfjes van het meer van Calumet. Dit alles was zo, nog geen tien jaar geleden. Toen begon de nijvere mensenhand zijn sporen achter te laten. Vrachten bouw-vruchtbaar zand werden aange voerd, buldozers trokken diepe voren in de grond waarin later als kiemend zaad de fundamenten van mijlen-lange lood sen werden neergelaten. Niet lang daarna verrezen ook de kademuren. Ook kranen kwamen er meer en meer kon men de contouren van de komende haven onderkennen. Calumet-haven, Port of Chicago had zijn aanzijn gekregen. Schepen begonnen af- en aan te va ren landsvlaggen spraken hun kleur rijke vlaggentaal en zware vrachten aan lading werden uit- en ingevoerd. Enke le grote graanelevantoren voltooiden het bedrijvig tafereel van een wereld haven, waar zwaar geladen ,,dry cargo tankers" langzaam voeren als roofdie ren, die, zat gegeten, zich haast niet meer kunnen voortbewegen. Het was al business wat de klok hier sloeg. Loodsen, kaden, rails met slier ten spoorwagons, kantoren en liftmoto- ren zeiden alle hetzelfde we werken hier, verdienen, vervoeren en worden bewogen, maar we wérken. En als dan de klok van vijven sloeg en in lange rijen auto's de mens naar zijn huis ging, dan werd het stil rond de loodsen. De kaden lagen dan verlaten, geen mens werd er meer gezien. In het donker en ver weg naar west en zuid blikkerden alleen nog maar de lichten van de stad en de suburbs, minstens vijf km hier vandaan. Slecht de zeemeeuw had hier nu nog zijn terrein ende zeeman, die met zijn schip aan wal gemeerd, het nakij ken had gehad toen ieder na een werk dag zich naar eigen huis en haard repte. Wat wisten de bewoners van Chica go en de nabij gelegen stadswijken toen af van de haven Uit de courant had den ze vernomen hoe er gleuven gegra ven werden en er een haven in aan maak was, en ook, dat met de opening van de Seaway een groot aantal bui tenlandse schepen verwacht konden worden. Wat zegt dit de man van de vaste wal echter laat staan, dat hij zich enige voorstelling maakt van de beman ning die op schepen hun verblijf heb ben. Wie denkt er, als hij voor een brug moet wachten, aan de bewoners van dat binnenschip, dat voorbijglijdt Of aan de problemen van het schippersgezin, waarvan hij nu en dan een glimp te zien krijgt Zo was het Roseland, in Englewood en hoe de verdere onder steden" ook mogen heten. Ook de kerk had geen idee van enig vreemde zeevarende. Dat er aan boord van die komende schepen ook voor haar een taak lag, telkens als er een schip van elders" kwam meren, was iets wel heel ver buiten haar horizon. Zo was het. Nog geen tien jaar ge leden. „En tóch gekomen Waarom „Wel, ik ben eens een kijkje gaan nemen in Zeeland. En toen fascineerde me die veranderende samenleving, zoals we dat hier zo graag plegen te zeggen, zó enorm, dat ik na overleg met mijn gezin heb besloten het toch maar te doen „Spijt van gehad „Nee, ik heb er bepaald geen spijt van gehad Integen deel. Ik heb hier een bijzonder boeiend arbeidsterrein gevonden. Ik had me er op ingesteld, dat het de nodige jaren zou kosten om dit werk bij de kerken ingang te doen vinden. Als er iets is dat me geweldig is meege vallen, dan is het de manier waarop men in Zeeland open stond voor adviezen en waarop het werk zich hier heeft kunnen ontwikkelen. Daar ben ik erg dank baar en blij om." „Was er hier in Zeeland al iets, waarop u kon voort bouwen Of moest u wat gaan pionieren ,,Voor een belangrijk deel moest ik gaan pionieren. Er was al wel wat ten aanzien van het algemeen maat schappelijk werk en de gezinsverzorging. Maar dat is tenslotte maar een betrekkelijk onderdeel. En ook dat was nog lang niet voldoende ontwikkeldDat is het trouwens nóg nietOnze stichting bestond al wel een paar jaar, maar er was nog geen functionaris voor de dagelijkse leiding. Men kon dus niet zoveel doen. Had praktisch ook nog niets gedaan. Het hele werk moest eigenlijk helemaal worden opgezet. „Ik heb wel gehoord, dat in het begin mensen zich af vroegen „Wat moet die man hier komen doen Dat kan ik me ook best voorstellen. Want, weet u, maat schappelijk werk en alles wat er omheen ligt, dat is dikwijls zo verschrikkelijk vaag. Het is zo weinig spec taculair, je timmert niet aan de weg, je kunt het dikwijls zo weinig duidelijk maken. Als je zegt„Ik benoem een hoofd van een school", dan weet iedereen wat de man moet doen er is een school, er zijn kinderen en die moeten onderwezen en opgevoed worden. Maar als je zegtik benoem een directeur van maatschappe lijk werk, dan vraag je je af hoe en waar moet-ie werken „Kon u direct met concreet werk aan de slag gaan „Nounee. Ik heb me eerst eens georiënteerd. Wat rondgekeken en rondgezworven door de provincie. Om de sfeer in te ademen en de mensen te ontmoeten. Waar ik verschrikkelijk veel moeite mee had, dat was dat ik opeens moest gaan denken in heel andere ver houdingen. Om een voorbeeld te geven In Den Haag was ik voorzitter van de commissie voor de gerepa- trieerden daar waren er 40.000. Toen ik hier in Zee land vroeg naar de gerepatrieerden, zei men .,Die heb ben we hier ook". Maar ze zaten verspreid en hun aantal stond in geen verhouding tot de duizenden gerepatrieer den in Den Haag. Iets anders. Als ik vroeg ,.Hoe is het hier met de a-socialiteitsbestrijding, dus met mensen die bijzondere zorg nodig hebben dan kreeg ik als antwoord ,,Ja, die hébben we eigenlijk hier niet D'r zijn hier en daar wel wat gezinnen waar het niet zo best mee is, maarTerwijl dat in de grote stad dik wijls problemen zijn die betrekking hebben op hónder den gezinnen." „Als men zei„Er zijn hier geen bijzondere problemen" had men dan gelijk of onderkénde men de problemen dan niet „Ik moet zeggen Men zag de problemen vaak ook niet. Ik zal u een voorbeeld noemen. Ik kwam in één van onze dorpskerkeraden om wat te vertellen over m'n werk. En toen zeiden ze ,,Ach, wij hebben hier geen moeilijk heden". Ik wilde niet wijzer zijn dan de kerkeraad. Maar ik heb geprobeerd om duidelijk te maken dat er toch wel noden kónden zijn die niet naar buiten kwamen. En dat er toch wel mensen zouden rondlopen met vragen, omdat dat nou eenmaal in élke menselijke samenleving het geval is. Nou ja, zei men, die worden dan wel opgevangen door de dominee en de ouderlingen of diakenen. Ik ging terug en werd diezelfde avond nog opgebeld door een mevrouw uit die gemeente. Ze had gehoord, dat ik er geweest was. Bij haar thuis zaten ze met een ernstig probleem. „Zou u eens willen komen vroeg ze." „Was dat nu een typische kwestie, waarvan je moest zeggen Daar had de kerkeraad ook inderdaad maar weinig aan kunnen doen Of hadden daar ambtsdragers, als ze er in gekend waren, even goed kunnen helpen „Nou, laat ik het zo zeggen het was nou duidelijk een geval, waarin je een stuk technische kennis moest hebben. Dat moet je niet te zwaar zien. Maar er zaten juridische aspecten aan vast enzovoort enzovoort. Je moest de weg weten, instanties kennenDan kon je daar noch van een ouderling noch van de predikant ver wachten, dat hij dat zou kunnen oplossen. Het was, wat je noemt, mijn eerste geval in Zeeland Z~~ ""N In bovenstaande hebben wij de heer Hartman enkele herinneringen laten vertellen uit zijn Haagse periode en zijn eerste tijd in Zeeland. In het ge sprek dat we met hem mochten hebben, is hij ook ingegaan op een aantal facetten van het maat schappelijk werk, zoals dat hier in Zeeland door de gereformeerde stichting wordt verricht. In het artikel van vandaag willen daar iets van laten horen Bosman. „U hebt het nu even goed over dat eerste geval van die mevrouw. Is het zo, dat U zich nog steeds met individuele gevallen inlaat „Ja, dat doe ik nog wel. Maar ik bén er niet om gevallen te behandelen. Ik ben er voor om het werk te organise ren. Goed, in die eerste tijd heb ik daar waar geen maat schappelijke werkers waren, me zélf dikwijls met indivi duele kwesties bemoeid. Ik kon de zaak dan vaak terug spelen naar de diakonieën, met advies er bij natuurlijk. Nu gebeurt het nóg wel, dat men mijn advies vraagt voor afzonderlijke gevallen. En dat doe ik dan ook met veel genoegen. Maar mijn éigenlijke werk ligt tenslotte in het organisatorische vlak „Kunt U daar iets meer van zeggen „Goed. Maar dan moet ik eerst even iets anders zeg gen. En dat is ditWe moeten ons realiseren, dat de kerk vroeger een duidelijke plaats in de samenleving had. Het was vaak zelfs zo, dat kerk en samenleving onge veer hetzelfde betekenden voor talloze mensen. Als je lid van de kerk was, dan was je opgenomen in een duidelijk levenspatroon. Je wist waar je aan toe was. De kerk beschikte over allerlei verbanden en contacten. De kerk nam een grote plaats in in het leven van dui zenden. Dat is hier in Zeeland langer zo gebleven dan, laten we zeggen, in het westen van ons land. In het geheel Van de samenleving is het daar heel wat minder duidelijk waar nou de verbanden met de kerk liggen en waar nou precies de kerk aanwezig is. Maar dat er nog steeds een nauwe verbinding bestaat tussen kerk en samenleving, dat hoef ik natuurlijk niet verder aan te duiden. En dat betekent, dat de kerk vaak voor dezelfde problemen komt te staan als waarmee ook de gehele samenleving krijgt te maken. De kerk moet zich even goed realiseren wat zijn voor óns de conse quenties van de vele veranderingen der laatste jaren. Om een voorbeeld te noemen - denk eens aan de problemen waarmee de burgerlijke overheid wordt ge confronteerd hier in Zeeland. We zijn hier bezig met een gemeentelijke herindelingg. Daar wordt verschillend over gedacht. Lees de kranten maar. Maar iedereen voelt toch wel Het móét gebeuren. We begrijpen alle maal, dat we vandaag aan de dag in grotere verbanden moeten gaan leven, al kost dat vaak ook een flink stuk eigen zelfstandigheid. Nu, de kerk ziet hier dezelfde vraagstukken op zich af komen in de kwestie van de kleine gemeen ten, die zich niet langer kunnen handhaven met een eigen predikant en een eigen kerkelijk bedrijf. Vooral hier in Zeeland met zijn vele kleine kerken gaat de vraag van samenvoeging, gemeentelijke herindeling erg urgent worden. Temeer omdat de Generale Synode besloten heeft kerken van minder dan 250 zielen geen financiële steun meer te geven voor het onderhouden van een eigen predikant, als deze kerken met andere een combinatie kunnen aangaan. Daar zitten natuurlijk allerlei sociologische aspecten aan vast. Het betekent, dat een klein dorp dat altijd een eigen predikant, een eigen burgemeester, een eigen school enzovoorts heeft gehad, dit allemaal geleidelijk ziet wegglippen. Het hart wordt eigenlijk uit dat dorps- verband weggesneden. De mensen móéten wel leren in andere verbanden te gaan leven Ik denk aan het vraagstuk van de recreatie. De provinciale overheid heeft ingesteld een R.aad voor de Recreatie. Daar zitten óók vertegenwoordigers van de kerken in. De recreatie grijpt ook diep in in het kerke lijke leven en roept ook daar vragen en problemen op. Mag ik nóg iets noemen We weten allemaal hoe de wereld zich op het ogenblik bezig houdt met bevol kingsvraagstukken. Hier in Nederland zitten we met de problemen van bevolkingsdichtheid, gezinsgrootte en ga maar door. Dit gaat ook aan de kerk niet voorbij denkt u maar aan de verantwoorde gezinsvorming en alles wat daaromheen zit." „Merkt U dat ook in uw werk, dat U met deze problemen daadwerkelijk geregeld te maken hebt „Ja, ik ben daar zeer intensief bij betrokken. De her-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1966 | | pagina 1