^Cerhbode BROOD en WATER De AS van Assen MIJN COLLEGA 20e JAARGANG No. 45 27 MEI 1966 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redactie Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adres Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Ds. D.Ringnalda, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 r~ HET LIED VAN DE GOEDE TIJDING. ,,Zet hun brood en water voor" (2 Kon. 6 22). Dat was hetgeen de fami lie Overdulve aan de morgen van de dag waarop Ds. Overdulve zou beves tigd worden en daarmee verbonden aan de Kerk van Middelburg als zendende kerk en daardoor weer met de Zuider zending, aan de ontbijttafel in het ge bruikelijke dagboek als dagtekst las. 't Was ook het woord waarmede de bevestigde missionaire Dienaar des Woords van Middelburg des avonds in de Getuigeniskerk getuigde van blijd schap en dankbaarheid weer naar Rwanda te mogen vertrekken. 't Was er goed in de Getuigeniskerk. De liturgie van de Eeredienst was stijl vol en met zorg gekozen en een zaak, die bij voorbaat al sleur en gewoonte doorbrak, omdat we een drietal liturgen zouden ontmoeten, van welke een twee tal Frans sprak, namelijk Ds. Hitimana, Rwandees en Ds. A. Vogel (spreek uit Vogèl) uit Brussel en Ds. Wessel uit Middelburg, die Hollands als zijn moe dertaal heeft. 't Was wel een oecumenische dienst. De Franse tekst naar Jesaja 60: 1—3 werd door Ds. Vogel gelezen die van Matth. 5 1 16 door Ds. Hitimana. Dat de laatste lezing wat ruim genomen was deed deugd, want we konden nu althans stem en intonatie van Ds. Hiti mana, ook als we geen Frans verston den, goed beluisteren. Ook bij de ge bedsdienst was er dit taalgebruik. Ds. H. bad voor de kerken in Europa en deed dit op indringende wijze die wel blijk gaf van een goed verstand van de nood van dit werelddeel Ds. Vogel bad voor de saamwerking der kerken en Ds. Wessel voor het werk in Rwan da. Uiteraard waren er in de goed be zette kerk velen die niet alles volgen konden, maar ik heb toch zo de indruk, dat er ook voor hen stellig wel bekoring uitging van die zo eerbiedig biddende gestalten die van de donkere Afrikaan en de lichte Europeanen. Zo was het ook bij het aanhoren van het viertal pre dikanten achter de tafel van het litur gisch centrum. Als vierde man zat daar namelijk de bevestiger Ds. Bakker uit Hemelum, die een frisse preek naaraanleiding van Je zus' woord ,,Gij zijt het licht der we reld" aan de bevestiging naar het for mulier deed voorafgaan. Dat Ds. Van Til, de voorzitter van De Hervormde kerk kent (of kent niet meer) een zaak-De Cock, de ,,vrijgemaakten" zitten met de zaak v. d. Ziel, wij dreigen de zaak-Buskes etc. te krijgen. U vindt het misschien vreemd dat deze drie in één adem wor den genoemd en op één noemer worden geplaatst. Inderdaad, ik moet er zelf ook even aan wennen. Toch verschillen ze niet zoveel van elkaar. De zaak-De Cock is al meer dan een eeuw oud. Hij dateert van 1834. Toen werd ds. De Cock Ned. Hervormd pre dikant te Ulrum op kerkerechtelijk zeer wankele gronden uit zijn ambt ontzet. Hij had kinderen uit een andere ge meente gedoopt en een brochure ge schreven, die er niet om- loog. (In die tijd betekende overigens een brochure schrijven altijd geen blad voor je mond nemen.) De besturen van de Ned. Hervorm de Kerk vonden dit voldoende om hem de deur van de kerk uit te zetten. De Staat deed er nog een schepje bovenop. Beladen met boetes keerde De Cock uit den Haag terug. Nog steeds is dit een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de Ned. Hervormde Kerk. Dat de Zuiderzending, het juiste woord te genover Ds. O. en familie wist te vin den, tevens tot de kerken der Zuider zending gericht, behoorde wel tot aller verwachting. Hij legde er nadruk op, dat er velen achter Ds. O. stonden, zelfs buiten de kerkverbanden om dat de naam van Ds. O. voortaan op vele kansels op veler lippen zou zijn en in de Zeeuwse gezinnen voor Gods aan gezicht en in Zijn heilig oor genoemd zou worden. Het voornaaste was even wel niet die veelheid van mensen achter Ds. O., maar het feit dat Jezus Christus naar Diens bevel en belofte achter het werk stond, en staat. Hij heeft er Zijn kerk reeds in de église protestante de Rwanda waartoe Ds. H. behoort. Voor deze laatste zal het zeker een wondere gewaarwording zijn geweest te midden van zovele christenen te ver keren, deze de Schrift te lezen, en ze voor te gaan in gebed. Of hij zich niet verveeld heeft, omdat hij het meeste niet verstond Ik dacht het niet, want hij had Ds. V. als tolk die hem in het oor fluisterde wat er g'ézegd werd, zo dat hij ongeveer alles heeft kunnen meeleven. Al met al kunnen we op een geze gende en geslaagde avond terug zien. dankbaar voor hetgeen God ons gaf en geeft, gehoorzaam aan het bevel van onze Heiland en Koning, die Zijn kerk uitzendt tot aan de. einden der aarde, om Zijn boodschap te brengen van heil en vrede. 't Is een groot ding medewerkers van Hem te mogen zijn van wat kleur of taal of waar ter wereld ook. Taak en roeping der kerk lijkt zwaar, te zwaar, want wat zullen wij zondige wezens, gebrekkige, zwakke en van een beperkt inzicht zijnde mensen met deze bood schap in deze wereld beginnen We zullen het onmogelijk aan kun nen. De scheidende Heiland heeft op de Olijfberg wel wat veel gevraagd, overvraagd zou men geneigd zijn te zeggen. En toch, neen, dat heeft Hij niet, want Hij heeft beloofd er Zelf bij te zijn. En dan gaat hetdan kan het dan gebeurt hetdan lukt het ,,zet hun brood en water voor" levend brood en levend water De Goede Herder doet Zijn schapen uitgaan en ingaan en weide vinden. Brouwershaven B. WENTSEL. weet iedereen ook wel. Geen hervormde zal haar schoonpraten. Maar ds. De Cock is nooit gerehabiliteerd. Deze man is er geestelijk en lichamelijk aan kapot gegaan. Die schuld is wel erkend, maar nooit beleden. En dat terwijl de kerk van haar schuldbelijdenis moet leven. Waarom is de zaak De Cock er nog steeds, ook al zal, hij zichzelf daarover niet meer in het graf omdraaien. Hij rust al meer dan een eeuw in vrede op een kerkhof in Groningen. En wij laten zijn zaak rusten. In vrede Alle Her vormden die meieren over de zaak Bus- kens mogen dit wel eens in hun oren knopen. Honderd jaar voor Assen was er de zaak-De Cock, de zaak Brummel- kamp, de zaak Gezelle Meerburg. Ging het in Assen over het spreken van een slang, in Almkerk en Hattem ging het over het zingen van een gezang. Wat vindt U belangrijker Dan is er de zaak-v. d. Ziel. Ds. v. d. Ziel is als vrijgemaakt predikant van Groningen afgezet, omdat hij de con tacten met de Gereformeerden stimu leerde. Hij was voor samensprekingen. Dat heeft men daar in Groningen niet genomen en ds. v. d. Ziel is afgezet. (up ae wijze van „Roept uit aan alle stranden") Vertel aan alle volken, vertolk in ieder land, dat God de mensen lief heeft, Hij reikt aan elk de hand. Breng overal ter wereld de waarheid aan het licht de Koning is gekomen die ware vrede sticht. Als minste van de mensen geboren in een stal, is Hij het die de hemel op aarde brengen zal. Hij schenkt de zondaar gratie en doet de arme recht, Hij heelt die was gebroken, bevrijdt die was geknecht. Hij roept niet op de straten en schreeuwt niet op het plein, Hij noodt ons aan zijn tafel, deelt met ons brood en wijn. Vermoeiden en verdrukten, bij Hem is ruimte en rust, Hij schenkt u levend water, kom, drink naar hartelust. Jaap Zijlstra De hele Gereformeerde pers heeft hier over ,,ach en wee" geroepen. En te recht. Het is ook een schandaal. Je kunt dit niet scherp genoeg zeggen. Hier past geen enkel begrip, alleen maar pure verontwaardiging. Wie hier nog een goed woord voor over heeft, mag wel eens op zijn woorden gaan passen. Maar ons leedvermaak »s verdacht. De zaak v. d. Ziel kan ook uitgroeien uit een alibi voor ons eigen slechte gewe ten. Want wij hebben of we het wil len erkennen of niet de zaak-Buskes. Het zit ergens tussen de zaak-De Cock en de zaak-v. d. Ziel in. Hij dateert van 1926. Nog even en dan is hij ook verjaard. Net als de zaak-De Cock. Het is niet de bedoeling om hier het vuurtje van Assen opnieuw op te rake len. Want het gaat over de as van As sen. Het Synodebesluit van 1926 is een uitgedoofde vulkaan. Wij zitten met de versteende lava. De vragen waarom het in 1926 in Assen ging zijn uiteraard ingrijpend genoeg. En de verontrusting van de vaders van Assen is begrijpelijk ge noeg. Wij kunnen n.l. tegelijk met de slang ook de Heer de mond snoeren. Wie aan de val geen boodschap heeft, heeft aan het evangelie geen blijde boodschap. Als de eerste Adam een schim wordt dreigt ook de tweede Adam (tegelijk met hem) in de mist te verdwijnen. Hier hangt alles met alles samen. Maar dat wist ds. Geelkerken ook wel. Hij heeft niet getwijfeld aan de feitelijkheid van de val en de heils- feiten van het evangelie. Hij wil de ruimte waarin Jezus geboren kon wor den niet kleiner, maar groter maken. En hij was er daarom als de dood voor, dat de kerk een bepaalde exegese van een gedeelte van de bijbel voor alleen zaligmakend zou verklaren. Zo oud was die exegese nu ook weer niet. Toch heeft de Synode van Assen hem afgezet. De zintuigelijke waarneem baarheid werd tot de laatste maatstaf, waaraan ook de Schrift zelf moest ge hoorzamen, gebombardeerd. Zij wei gerde het hele vraagstuk van de inter- prelatie van de Schrift opnieuw in stu die te nemen. Ds. Geelkerken werd met een vragenlijstje de laan uitgestuurd. Enkelen volgden hem. De meesten zijn al gestorven. Alleen Ds. Buskes, Prof. Smelik en Ds. Vermeer leven nog. Het besluit van Assen is een stille dood ge storven. Het leeft allang niet meer. Prof. Ridderbos, Prof. Koole en ds. Delleman zijn met heel nieuwe en veel verdergaande interpretaties van het Ge nesisverhaal voor de dag gekomen. Ze worden met aandacht gelezen. In Kam pen werd op de laatste hogeschooldag Zondag is het Pinksterfeest, het ge boortefeest van de Kerk. Wij bidden voor het christelijk getuigenis in de wereld. Wij denken aan hen, die mede namens ons zijn uitgegaan om de boodschap van het heil in woord en daad uit te dragen in de ont wikkelingslanden. Maar ook bidden wij om een actief thuisfront. V Een goede buur is altijd nog beter dan een verre vriend. Mannen-vriend schap is niet bestand tegen het huwelijk zegt Ds. Hoogenbirk want vrou wen dulden geen andere goden naast zich. En het moet ook al een hechte vriendschap zijn, die over afstanden heen floreert. Wel een zeer gunstige beschikking in het leven, als je een vriend als collega in een buurt-gemeente krijgt. En dan ook nog de telefoon on der hetzelfde net. Onze vrouwen leven bij het onfeilbaar dogma, dat de tele foonrekening wel de helft lager zou zijn, als haar mannen naast hun theologie ook eens economie gingen betrachten. De preek wat langer of wat korter dat kunnen ze nemen. Maar voor de telefoongesprekken zijn ze het zo van harte eens met Luther ,,Een goede re denaar moet een eind kunnen vinden". Toch tegen onze inter-collegiale gesprekken hebben ze geen bezwaar. En zo tegen de zondag moeten we el kaar hebben. Want de preken liggen weer zwaar op liet hart. Bij gebrek nog aan een pastor pastorum in onze ker ken, beschouwen we elkaar maar zo. We zijn eikaars spui-adres. De gemeen te laat ons in een glazen huis wonen, we kunnen van alle kanten bekeken en besproken worden. Maar toch zijn we in .isolation". Of het wel een .splendid isolation" is Mijn collega behoort tot de glans nummers, elke hoor-commissie betekent voor hem een beroep. Dat is de buiten kant. Een goede opgang Maar naar de binnen-kant diepten van onvoldaanheid en onbekwaamheid. God bewaart er z'n dienaren voor, dat ze hoog-vliegers worden. Ieder krijgt wel een stuk lood aan zijn vleugels. Hoe hoger we ge taxeerd worden, des te dieper de oot moed. God houdt zijn kind'ren kleen zegt Beets. In onze kleen-heid zoeken mijn col lega en ik elkaar. En al komen de pre ken er geen regel verder door, dat wij tegen elkaar onze moeite uit-kermen, toch krijg je inspiratie door het telefoon gesprek. Buurman's zweet is voor mij verfrissing. Ik ben toch nog wel met iemand lot-gemeen. Als mijn buurman dan zo positief beweert, dat hij aan het emeritaat toe is, giet ik hem telefonisch de olie toe ,,Dat kan nog wel eens wat mee-vallen". Dan is het alsof die olie terugvloeit op de golven van mijn spanning. We nemen eikaars perikelen ook weer niet al te serieus. En dat helpt je geweldig over je eigen ,,nood" heen. Wat je bij de ander overdreven acht, ga je ook voor je-zelf niet meer zo in nig koesteren. Je kunt enorm veel heb ben aan een collega, die het ook niet kan. Een goed spui-adres is met geen goud te betalen. G. S. O. vrijmoedig over de vragen rondom de H. Schrift gediscussieerd. Wie er ge weest is (of het via de T.V. heeft ge volgd) is tot de ontdekking gekomen, hoe moeilijk deze problematiek ligt. Niemand is er uit. Op de laatste Synode is de Assen affaire opnieuw aan de orde gekomen. Iedereen was het er over eens dat As sen hoogstens een noodsprong, maar in geen geval een oplossing was ge-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1966 | | pagina 1