^Zeeuwóe 3£erkbode MIJN COLLEGA Een 7-tal grepen uit het boek Jozua Kerkelijke voorlichtingsdienst GELOOF A GAPÉ De nieuwe huwelijkswetgeving over de gemengde huwelijken binnen de R.-K. Kerk OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND RedactieDs. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adresLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Ds. D. Ringnalda, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. 20e JAARGANG No. 43 13 MEI 1966 «Ik wentel en ontkom" Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 De Generale Synode presenteert aan de kerken zeer lijvige Acta. Maar of deze wel „boeken der leken" worden Een van mijn collega's in de Classis Zutphen stond met deze Acta op en ging er mee naar bed. Ze stonden op een boekenplank boven zijn ledikant, en heus niet als ornamenten. Het was zijn avond- en zijn morgen-lectuur. Je hebt experts op elk gebied. Van deze Acta niets dan goeds. Maar een meer populaire voorlichting kunnen we toch niet missen. En dat onze ouderlingen zo'n voorlichting waarderen, blijkt wel uit het groot ge tal, dat ter conferentie tijgt om naar synode-prelaten te luisteren. Ja, het zijn bijna allen regeer-ouderlingen. Je ziet maar een enkele leer-ouderling. Gaan we uit elkaar groeien Overbodig iets zeggen, dat we een gezellige vergadering gehad hebben. De voorzitter had, als steeds, de touwtjes knus en stevig in handen. Je hebt het idee, dat we bij elkaar op visite zijn. In de morgenvergadering was er één dame, en 's middags nog slechts drie. We zullen hier geen voorbarige conclu sies uit trekken. De zusters konden we ten, dat het onderwerp „De vrouw in I Laat ik in zeven korte stukjes de aan dacht vragen voor een even gelijk aan tal treffende plekjes uit dit bijbelboek. Ik wil het eerste noemen Het refrein der bemoediging. Is het u ook wel eens opgevallen hoe zeer de bijbel gebruik maakt van het refreinde herhaling Denk eens aan het ongeloofsrefrein „en zij geloofden hen niet" (Markus 16: 11 en 13; vergelijk vs 14). Of in Jesaja, aan het slot van de verzen 5 25; 9:11, 16, 20 10:4: ondanks dit alles keert zijn toorn zich niet af. Of in Ro meinen het voortdurend ernstig spelen metze hebben Gods deugden en ga ven vervangen (Rom. 1 23, 25, 26) of over dat heer sen als koning" (van de dood van de genade, van de gelovige, Rom. 5 14, 17 (2 X), 21 (2 X). Zo is er nog veel meer. Maar genoeg Ik kom tot het bemoedigingsrefrein. Jozua staat voor de opdracht Kanaan in bezit te nemen. Een geweldige opdracht Een geloofstaak Maar wat zegt de Here? (Jozua 1:5): „Ik zal u niet begeven, en u niet verlaten". Ook al zo'n bekend woord gewor den Uit Deut. 31 tot in Hebreën 13 toe. Maar dan komt, waar ik op Vroeger dan wij gedacht hadden is 'n gedeelte van het nieuwe r.k. kerk recht klaar gekomen. De nieuwe bepa lingen aangaande het gemengd huwe lijk moeten immers, aldus Paus Paulus, op een duidelijke en definitieve wijze worden ingevoegd in de codex van het canoniek recht, die thans wordt herzien. Men heeft, en dat was ook te begrij pen na dit concilie, veel van deze be- het ambt" behandeld zou worden. Maar ja schoonmaak tijd En de man mis schien de hele dag op de conferentie. Ook kerkelijk meeleven heeft z'n gren zen. Het gezin is er ook nog Ds Van Wouwe en Ds Scholing heb ben zeer eenvoudig gesproken over zeer belangrijke synodezaken. We hebben gemerkt, dat de Synode niets wil doen zonder de kerken, en niet werken wil zonder de liefde en het vertrouwen van de kerken. Het is maar niet„Zo de heren het wijzen, moeten de dommen het prijzen". Elk kerklid, en speciaal elke ambtsdrager moet kunnen weten waar het om gaat. De Synode is geen college, hoog in de lucht of diep in het donker. Ze stelt prijs op serieuze voor lichting. En heel de kerk moet mee bidden en mee-studeren. Moet, in ge bondenheid aan het Woord Gods, mee beslissen. We komen er niet uit als we er niet in willen zijn. Ons luisteren van 23 april moet zijn tot activiteit en tot activering. En alle problemen schuiven we onder de belofte „Voor de oprech ten gaat het licht op. In Uw licht zien wij het licht". G. S. O. doelWees sterk en moedig. Uit Deut. 31:6 en 7. En overgegaan in Jozua 1 6, 7, 9 en 18. Woorden van Mozes tot het volk eerst. Dan van Mozes tot Jozua. Dan van de Here tot Jozua. En dan tenslotte neemt het volk dit refrein over om het tot Jozua te zeggen Wees sterk en moedig. Is dat ook wel iets voor onze tijd Met zijn ontzaglijke uitdaging van de zijde der wetenschap van de zijde van het neo-modernisme (Bultman e.a.). Wat moet er niet veroverd worden in strijd Wat 'n machten zijn erWat 'n vraagstukken Wat gaat alles met een duizeling wekkende vaart Ook Israël stond voor een geweldige opdracht. In eigen kracht, zonder God zijn ze zó verslagen (denk maar aan Ai). Maar met de Here gaat het goed. „De Here zelf zal voor u uittrekken", lees ik. En zo is daar dat refrein der bemoediging. Voor toen. Voor nu. Wees sterk. Wees moedig. Ach, wat ben ik Ik ben er wel eens naast. Ik maak fouten. Maar God de Here heeft er behagen in, dat je moedig bent. Dapper. Hij heeft het zelf gezegd J. H. BECKER. palingen verwacht. Van r.k. en van protestantse zijde heeft men gezegd dat deze bepalingen zich vooral op het pas torale vlak van het gemengd huwelijk zouden bewegen, begrip tonend voor beide partijen. Laten we nu de bepalingen voor 'n gemengd huwelijk eens even onder de loep nemen. De paragrafen I tot en met IV han- Geloof is vrijheid in de banden die door Gods Liefde zijn gelegd en recht vooruit zien in de toekomst, alleen omdat uw God het zegt. Geloof is zelfverloren leven, gedragen door des Heren trouw en worstelend' in de gebeden wéér voortgaan, al is 't pad ook nauw. Geloof is van genade leven zoals een arme bedelaar zijn handen ophoudt voor een gave, met een hunk'rend hart, en stil gebaar. Geloof is naar zich toe te halen wat God in Christus geven wil. Als Simson de pilaren vatten Buigen met kracht, naar 's Heven wil. Geloven is zéér langzaam sterven, opdat Zijn vruchtboom bloeien zou. Wie zo gelooft, zal alles erven. Al hebt U niets... God is getrouw. G. K. delen over het recht van de rooms- katholieke partij en over de eventuele kinderen die uit het huwelijk voort ko men. In ernstige bewoordingen moet de pastoor de r.k. partij onderhouden over de plicht de eventuele kinderen r.k. te laten dopen en ze eveneens r.k. op te voeden. De niet r.k. partij moet even eens op de hoogte worden gebracht van dit alles. Mocht hij dit niet in overeen stemming achten met zijn geweten, dan moet de bisschop het geval voorleggen aan de paus. Gewoonlijk moet deze belofte „schrif telijk" worden vastgelegd. Alleen in af zonderlijke gevallen mag de bisschop beslissen of men met 'n mondelinge kan volstaan. Paragraaf V spreekt dan over de huwelijkssluiting ten overstaan van 'n r.k. priester en 'n niet rooms-katholieke bedienaar. Hier wordt gezegd dat in geen geval het huwelijk door beiden mag worden ingezegend. Na afloop van de religieuse ceremonie wordt het de niet r.k. bedienaar toegestaan 'n geluk wens uit te spreken. Ook mogen enkele gebeden samen worden „gezegd". Dit alles mag echter maar gebeuren met toelating van de bisschop. Paragraaf VII handelt dan over de r.k. partij die zijn of haar huwelijk liet inzegenen door 'n niet r.k. bedienaar. Vroeger waren deze mensen door dit feit vanzelfsprekend geëxcommuniceerd, dat betekent, dat ze geen enkel sacra ment meer konden ontvangen. Deze ex communicatie wordt nu afgeschaft, met terugwerkende kracht. Dus al deze mensen zijn nu niet meer geëxcommu niceerd. Behalve het laatste is er dus aan deze wetgeving niet veel veranderd. Voor wat het laatste aangaat moet men te vens in het oog houden dat alleen nr. 1 van canon 2319 is veranderd, terwijl de volgende nummers van kracht zijn gebleven. Dat betekent dus dat hij of zij, die uitdrukkelijk of stilzwijgend goedkeurend toestaat dat één of meer kinderen b.v. alleen de jongens of de meisjes niet room-katholiek worden op gevoed, toch geëxcommuniceerd blijft, en zich bovendien schuldig maakt aan ketterij Wanneer we paragraaf V bekijken, kunnen we niet anders, dan ons afvra gen waarvoor men ons te Rome houdt... Feliciteren kunnen we ook op 'n recep tie en eerlijk gezegd vraag ik mij af wat dat samen gebeden „zeggen" be tekent. „Katholiek archief" beloofd in een van de volgende nummers in te gaan op de reactie! die naar aanleiding van deze instructie binnengekomen zijn. We zijn er wel benieuwd naar M. V. J. DE CRAENE. IV Ook in de inter-collegiale verhoudin gen wisselen eb en vloed elkaar af. Zo zie je twee do's broederlijk naast elkaar zitten, en korte tijd later flitsen de vlammen van een hevig conflict. U weet ik mocht in de oorlogs jaren bij de „vlees-potten" wonen. En dan zie je niet op een vlees-bon. Ik had de gelegenheid om weldoener te spelen bij een collega in de stad. Vaak, vóór een classis-vergadering, gaf ik hem en kele rantsoenen. Voor zijn gezin uiter aard. Maar ook bij hem was de natuur sterker dan de leer. Een volle maag stu deert niet graag. Het is echter ook al lesbehalve prettig om met een lege maag op een vergadering te zitten. Wie kan het de vermaarde pastor kwalijk ne men, dat hij onder de notulen even naar de winkel sloop om een van de bonnen te honoreren Zijn milde hart ging spreken, het werd een collegiale hand reiking. Een sprookje gelijk Met z'n zakmes ging hij het ronde vleesproduct bewerken. Steeds om en om, een schijfje voor zich en een schijfje voor zijn col lega. De praeses deed alsof hij niets zag. Hij kende die twee predikanten als echte vergadermaniakken. Als de portie opgesoupeerd was, zouden ze zich heus wel weer laten horen. Het was buiten de orde wat ze de den. Maar of het later nog niet veel er ger buiten de orde was, dat ze met vlammende ogen tegenover elkaar ston den De kerkstrijd brak uit. Een grep pel tussen twee groepen zegt H. Algra. We varen als twee schepen naast elkaar -zegt Dr Impeta en we schieten op elkaar, en hebben beide de kruis-vlag in top. Toch de greppel leek een diepe ravijn, en in de kruitdamp wilden velen de kruis-vlag op het ander schip niet ontdekken. En prachtige vriendschap pen sloegen uit elkaar. Een vriend van jaren schreef nu een brief, dat mijn handen met zijn ambtelijk bloed bezoe deld waren en dat er tussen ons geen vriendschap meer bestaan kon. Het kan verkeren. Gelukkig ook naar de goede kant. Ik heb al weer gezellige contacten met vrij-gemaakte collega's. Je moet je in het aardse leven maar niet te gauw verwonderen. Zo heb je elkaar en zo raak je elkaar kwijt. En zo kom 'je weer bij elkaar. Ja, het kan verkeren! G. S. O. „De Kerk van morgen" zal het ge spreksthema zijn tijdens de agapè, die wij op vrijdag 20 mei a.s., des avonds van 20 tot 22 uur (ontvangst van 19.30 uur af) in de nieuwe Getuigeniskerk, Adriaen Lauwereijszstraat op 't Zand, Middelburg, hopen te houden en die tevens de afsluiting zal zijn van de ac tiviteiten van de Oecumenische Jeugd raad van dit „seizoen". De volgende vragen zullen uitgangs punt van gesprek zijn 1. Verontrusten ons de vele uittredin gen uit de kerk en stelt het aantal „blijvers" ons gerust 2. Is een kerkgebouw noodzakelijk of gewenst voor het Christelijk geloof 3. Moet de kerk werken of bezielen Graag nodigen wij ieder, die zich met deze vragen tijdens deze maaltijd wil bezig houden, hartelijk uit aanwezig te zijn. Ouderen en jongeren, allen zijn welkom Om organisatorische redenen is het beslist noodzakelijk, dat U zich vóór 16 mei aanmeldt. Dit kan schrifte lijk bij de secretaresse van de O.J.R., Nieuwe Oostersestraat 36 (vermelden naam, adres, kerk) of telefonisch (num mer 4496, tussen 18 en 19 uur). De kosten aan deze agapè verbonden bedragen 2,50 p. p., te voldoen voor het begin van de maaltijd. Joh. de Nood, Secretaresse O.J.R.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1966 | | pagina 1