^Zeeuwóe 3£erkbode
MIJN COLLEGA
Een 7-tal grepen uit het boek Jozua
Kerkelijke voorlichtingsdienst
GELOOF
A GAPÉ
De nieuwe huwelijkswetgeving over de
gemengde huwelijken binnen de R.-K. Kerk
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND
RedactieDs. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg.
Correspondentie-adresLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg.
Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder
Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke
Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen
Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Ds. D. Ringnalda, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo.
20e JAARGANG No. 43
13 MEI 1966
«Ik wentel
en ontkom"
Abonnementsprijs
4,per halfjaar
bij vooruitbetaling
Advertenties
15 cent per mm.
Bij abonnement lager
Losse nummers 15 cent
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
De Generale Synode presenteert aan
de kerken zeer lijvige Acta. Maar of
deze wel „boeken der leken" worden
Een van mijn collega's in de Classis
Zutphen stond met deze Acta op en
ging er mee naar bed. Ze stonden op
een boekenplank boven zijn ledikant, en
heus niet als ornamenten. Het was zijn
avond- en zijn morgen-lectuur. Je hebt
experts op elk gebied.
Van deze Acta niets dan goeds.
Maar een meer populaire voorlichting
kunnen we toch niet missen. En dat
onze ouderlingen zo'n voorlichting
waarderen, blijkt wel uit het groot ge
tal, dat ter conferentie tijgt om naar
synode-prelaten te luisteren. Ja, het zijn
bijna allen regeer-ouderlingen. Je ziet
maar een enkele leer-ouderling. Gaan
we uit elkaar groeien
Overbodig iets zeggen, dat we een
gezellige vergadering gehad hebben. De
voorzitter had, als steeds, de touwtjes
knus en stevig in handen. Je hebt het
idee, dat we bij elkaar op visite zijn.
In de morgenvergadering was er één
dame, en 's middags nog slechts drie.
We zullen hier geen voorbarige conclu
sies uit trekken. De zusters konden we
ten, dat het onderwerp „De vrouw in
I
Laat ik in zeven korte stukjes de aan
dacht vragen voor een even gelijk aan
tal treffende plekjes uit dit bijbelboek.
Ik wil het eerste noemen
Het refrein der bemoediging.
Is het u ook wel eens opgevallen hoe
zeer de bijbel gebruik maakt van het
refreinde herhaling
Denk eens aan het ongeloofsrefrein
„en zij geloofden hen niet" (Markus
16: 11 en 13; vergelijk vs 14). Of in
Jesaja, aan het slot van de verzen 5 25;
9:11, 16, 20 10:4: ondanks dit alles
keert zijn toorn zich niet af. Of in Ro
meinen het voortdurend ernstig spelen
metze hebben Gods deugden en ga
ven vervangen (Rom. 1 23, 25, 26) of
over dat heer sen als koning" (van de
dood van de genade, van de gelovige,
Rom. 5 14, 17 (2 X), 21 (2 X). Zo
is er nog veel meer.
Maar genoeg
Ik kom tot het bemoedigingsrefrein.
Jozua staat voor de opdracht Kanaan
in bezit te nemen.
Een geweldige opdracht
Een geloofstaak
Maar wat zegt de Here? (Jozua
1:5): „Ik zal u niet begeven, en u niet
verlaten".
Ook al zo'n bekend woord gewor
den Uit Deut. 31 tot in Hebreën 13
toe. Maar dan komt, waar ik op
Vroeger dan wij gedacht hadden is
'n gedeelte van het nieuwe r.k. kerk
recht klaar gekomen. De nieuwe bepa
lingen aangaande het gemengd huwe
lijk moeten immers, aldus Paus Paulus,
op een duidelijke en definitieve wijze
worden ingevoegd in de codex van het
canoniek recht, die thans wordt herzien.
Men heeft, en dat was ook te begrij
pen na dit concilie, veel van deze be-
het ambt" behandeld zou worden. Maar
ja schoonmaak tijd En de man mis
schien de hele dag op de conferentie.
Ook kerkelijk meeleven heeft z'n gren
zen. Het gezin is er ook nog
Ds Van Wouwe en Ds Scholing heb
ben zeer eenvoudig gesproken over zeer
belangrijke synodezaken. We hebben
gemerkt, dat de Synode niets wil doen
zonder de kerken, en niet werken wil
zonder de liefde en het vertrouwen van
de kerken. Het is maar niet„Zo de
heren het wijzen, moeten de dommen
het prijzen". Elk kerklid, en speciaal
elke ambtsdrager moet kunnen weten
waar het om gaat. De Synode is geen
college, hoog in de lucht of diep in het
donker. Ze stelt prijs op serieuze voor
lichting. En heel de kerk moet mee
bidden en mee-studeren. Moet, in ge
bondenheid aan het Woord Gods, mee
beslissen. We komen er niet uit als we
er niet in willen zijn. Ons luisteren van
23 april moet zijn tot activiteit en tot
activering. En alle problemen schuiven
we onder de belofte „Voor de oprech
ten gaat het licht op. In Uw licht zien
wij het licht".
G. S. O.
doelWees sterk en moedig. Uit Deut.
31:6 en 7. En overgegaan in Jozua
1 6, 7, 9 en 18.
Woorden van Mozes tot het volk
eerst. Dan van Mozes tot Jozua. Dan
van de Here tot Jozua. En dan tenslotte
neemt het volk dit refrein over om het
tot Jozua te zeggen
Wees sterk en moedig.
Is dat ook wel iets voor onze tijd
Met zijn ontzaglijke uitdaging van de
zijde der wetenschap van de zijde van
het neo-modernisme (Bultman e.a.).
Wat moet er niet veroverd worden
in strijd
Wat 'n machten zijn erWat 'n
vraagstukken
Wat gaat alles met een duizeling
wekkende vaart
Ook Israël stond voor een geweldige
opdracht. In eigen kracht, zonder God
zijn ze zó verslagen (denk maar aan
Ai). Maar met de Here gaat het goed.
„De Here zelf zal voor u uittrekken",
lees ik. En zo is daar dat refrein der
bemoediging. Voor toen. Voor nu.
Wees sterk. Wees moedig.
Ach, wat ben ik Ik ben er wel eens
naast. Ik maak fouten. Maar God de
Here heeft er behagen in, dat je
moedig bent. Dapper. Hij heeft het zelf
gezegd
J. H. BECKER.
palingen verwacht. Van r.k. en van
protestantse zijde heeft men gezegd dat
deze bepalingen zich vooral op het pas
torale vlak van het gemengd huwelijk
zouden bewegen, begrip tonend voor
beide partijen.
Laten we nu de bepalingen voor 'n
gemengd huwelijk eens even onder de
loep nemen.
De paragrafen I tot en met IV han-
Geloof is vrijheid in de banden
die door Gods Liefde zijn gelegd
en recht vooruit zien in de toekomst,
alleen omdat uw God het zegt.
Geloof is zelfverloren leven,
gedragen door des Heren trouw
en worstelend' in de gebeden
wéér voortgaan, al is 't pad ook nauw.
Geloof is van genade leven
zoals een arme bedelaar
zijn handen ophoudt voor een gave,
met een hunk'rend hart, en stil gebaar.
Geloof is naar zich toe te halen
wat God in Christus geven wil.
Als Simson de pilaren vatten
Buigen met kracht, naar 's Heven wil.
Geloven is zéér langzaam sterven,
opdat Zijn vruchtboom bloeien zou.
Wie zo gelooft, zal alles erven.
Al hebt U niets... God is getrouw.
G. K.
delen over het recht van de rooms-
katholieke partij en over de eventuele
kinderen die uit het huwelijk voort ko
men. In ernstige bewoordingen moet de
pastoor de r.k. partij onderhouden over
de plicht de eventuele kinderen r.k. te
laten dopen en ze eveneens r.k. op te
voeden. De niet r.k. partij moet even
eens op de hoogte worden gebracht van
dit alles. Mocht hij dit niet in overeen
stemming achten met zijn geweten, dan
moet de bisschop het geval voorleggen
aan de paus.
Gewoonlijk moet deze belofte „schrif
telijk" worden vastgelegd. Alleen in af
zonderlijke gevallen mag de bisschop
beslissen of men met 'n mondelinge kan
volstaan.
Paragraaf V spreekt dan over de
huwelijkssluiting ten overstaan van 'n
r.k. priester en 'n niet rooms-katholieke
bedienaar. Hier wordt gezegd dat in
geen geval het huwelijk door beiden
mag worden ingezegend. Na afloop van
de religieuse ceremonie wordt het de
niet r.k. bedienaar toegestaan 'n geluk
wens uit te spreken. Ook mogen enkele
gebeden samen worden „gezegd". Dit
alles mag echter maar gebeuren met
toelating van de bisschop.
Paragraaf VII handelt dan over de
r.k. partij die zijn of haar huwelijk liet
inzegenen door 'n niet r.k. bedienaar.
Vroeger waren deze mensen door dit
feit vanzelfsprekend geëxcommuniceerd,
dat betekent, dat ze geen enkel sacra
ment meer konden ontvangen. Deze ex
communicatie wordt nu afgeschaft, met
terugwerkende kracht. Dus al deze
mensen zijn nu niet meer geëxcommu
niceerd.
Behalve het laatste is er dus aan deze
wetgeving niet veel veranderd. Voor
wat het laatste aangaat moet men te
vens in het oog houden dat alleen nr.
1 van canon 2319 is veranderd, terwijl
de volgende nummers van kracht zijn
gebleven. Dat betekent dus dat hij of
zij, die uitdrukkelijk of stilzwijgend
goedkeurend toestaat dat één of meer
kinderen b.v. alleen de jongens of de
meisjes niet room-katholiek worden op
gevoed, toch geëxcommuniceerd blijft,
en zich bovendien schuldig maakt aan
ketterij
Wanneer we paragraaf V bekijken,
kunnen we niet anders, dan ons afvra
gen waarvoor men ons te Rome houdt...
Feliciteren kunnen we ook op 'n recep
tie en eerlijk gezegd vraag ik mij af
wat dat samen gebeden „zeggen" be
tekent.
„Katholiek archief" beloofd in een
van de volgende nummers in te gaan
op de reactie! die naar aanleiding van
deze instructie binnengekomen zijn. We
zijn er wel benieuwd naar
M. V. J. DE CRAENE.
IV
Ook in de inter-collegiale verhoudin
gen wisselen eb en vloed elkaar af. Zo
zie je twee do's broederlijk naast elkaar
zitten, en korte tijd later flitsen de
vlammen van een hevig conflict.
U weet ik mocht in de oorlogs
jaren bij de „vlees-potten" wonen. En
dan zie je niet op een vlees-bon. Ik had
de gelegenheid om weldoener te spelen
bij een collega in de stad. Vaak, vóór
een classis-vergadering, gaf ik hem en
kele rantsoenen. Voor zijn gezin uiter
aard. Maar ook bij hem was de natuur
sterker dan de leer. Een volle maag stu
deert niet graag. Het is echter ook al
lesbehalve prettig om met een lege
maag op een vergadering te zitten. Wie
kan het de vermaarde pastor kwalijk ne
men, dat hij onder de notulen even naar
de winkel sloop om een van de bonnen
te honoreren Zijn milde hart ging
spreken, het werd een collegiale hand
reiking. Een sprookje gelijk Met z'n
zakmes ging hij het ronde vleesproduct
bewerken. Steeds om en om, een schijfje
voor zich en een schijfje voor zijn col
lega. De praeses deed alsof hij niets
zag. Hij kende die twee predikanten als
echte vergadermaniakken. Als de portie
opgesoupeerd was, zouden ze zich heus
wel weer laten horen.
Het was buiten de orde wat ze de
den. Maar of het later nog niet veel er
ger buiten de orde was, dat ze met
vlammende ogen tegenover elkaar ston
den De kerkstrijd brak uit. Een grep
pel tussen twee groepen zegt H.
Algra. We varen als twee schepen
naast elkaar -zegt Dr Impeta en
we schieten op elkaar, en hebben beide
de kruis-vlag in top.
Toch de greppel leek een diepe
ravijn, en in de kruitdamp wilden velen
de kruis-vlag op het ander schip niet
ontdekken. En prachtige vriendschap
pen sloegen uit elkaar. Een vriend van
jaren schreef nu een brief, dat mijn
handen met zijn ambtelijk bloed bezoe
deld waren en dat er tussen ons geen
vriendschap meer bestaan kon.
Het kan verkeren. Gelukkig ook naar
de goede kant. Ik heb al weer gezellige
contacten met vrij-gemaakte collega's.
Je moet je in het aardse leven maar niet
te gauw verwonderen. Zo heb je elkaar
en zo raak je elkaar kwijt. En zo kom
'je weer bij elkaar. Ja, het kan verkeren!
G. S. O.
„De Kerk van morgen" zal het ge
spreksthema zijn tijdens de agapè, die
wij op vrijdag 20 mei a.s., des avonds
van 20 tot 22 uur (ontvangst van 19.30
uur af) in de nieuwe Getuigeniskerk,
Adriaen Lauwereijszstraat op 't Zand,
Middelburg, hopen te houden en die
tevens de afsluiting zal zijn van de ac
tiviteiten van de Oecumenische Jeugd
raad van dit „seizoen".
De volgende vragen zullen uitgangs
punt van gesprek zijn
1. Verontrusten ons de vele uittredin
gen uit de kerk en stelt het aantal
„blijvers" ons gerust
2. Is een kerkgebouw noodzakelijk of
gewenst voor het Christelijk geloof
3. Moet de kerk werken of bezielen
Graag nodigen wij ieder, die zich met
deze vragen tijdens deze maaltijd wil
bezig houden, hartelijk uit aanwezig te
zijn. Ouderen en jongeren, allen zijn
welkom Om organisatorische redenen
is het beslist noodzakelijk, dat U zich
vóór 16 mei aanmeldt. Dit kan schrifte
lijk bij de secretaresse van de O.J.R.,
Nieuwe Oostersestraat 36 (vermelden
naam, adres, kerk) of telefonisch (num
mer 4496, tussen 18 en 19 uur).
De kosten aan deze agapè verbonden
bedragen 2,50 p. p., te voldoen voor
het begin van de maaltijd.
Joh. de Nood, Secretaresse O.J.R.