MIJN COLLEGA Uit de Gemeenten (/((iriëte berichten I Teach-in over Vietnam de gemeente GEBROKEN TROTS II Uw geheugen moet ik niet te zwaar belasten. Misschien hebt U het niet meer voor uw aandacht, dat Dr Claus Harms hoge lof zong op de samenwer king met zijn plaatselijke collega. Ter oriëntatie en tot opfrissing nog even het slot van I. ,.Bij de Avondmaalsviering deden wij beiden tegelijkertijd dienst, en het was de gewoonte, dat de predi kant elkaar bij die gelegenheid de broeder-kus gaven voor het oog van de hele gemeente." Nu heb ik nog van geen enkele litur gische beweging gemerkt, dat zij de heilige kus" weer tot een bestand-deel van de ere-dienst wil maken. De broe derhand kan ook innig zijn, en is in ieder geval steviger dan de broeder-kus. En dat de broederhand tot de status van onze kerken behoort, kon ik eens horen op de Asser-markt, toen een boer heel hartelijk tegen zijn agrarische col lega zei ,,Ik zal je de hand maar eens geven, dat doen de Gereformeerden ook". Ik heb twee dominee's van één kerk in echt broederlijke handreiking bij el kaar zien zitten. Het was op een clas- sisvergadering in de oorlogsjaren. Zelf woonde ik toen bij ,,de vlees-potten". Of er nooit eens klandestien vlees naar de pastorie gebracht werd Voor klan destien vlees had een van onze ouder lingen nog wel geen tekst. Maar ik mocht wel melk bij hem halen. Er stond immers in 1 Cor. 9 ,,Wie weidt een kudde en geniet niet van de melk der kudde Ik geef toe zijn exegese van deze tekst is aanvechtbaar. Luther heeft de Bijbel eens ,,de grootste mar telaar" genoemd. Je wringt maar en dan kun je uit elke tekst halen wat je er graag in lezen wilt. Van een kerkgan ger kreeg ik eens de goed-bedoelde op merking ,,Het is mooi voor de domi nee's, dat ze de bijbel in de grondtekst kunnen lezen. Ze kunnen altijd zeggen eigenlijk staat er En dat kunnen wij niet controleren". Maar het is mijn plan niet om over exegese en over de ethiek in oor logstijd te schrijven. We hopen onder IV ons te verkwikken aan de broeder lijke handreiking van die twee predikan ten. Een idylle is vaak heel kort. Ik zal U ook moeten vertellen, dat diezelfde do's enkele maanden later als vechtha nen tegenover elkaar stonden. Het kan verkeren zegt Brederoo. G. S. O. Enige tijd geleden ontvingen wij van de Landelijke Oecumenische Jeugdraad een zeer indrukwekkend bulletin over Vietnam. De plaatselijke Oecumenische Jeugdraad was de mening toegedaan, dat men dit bul letin niet zonder meer naast zich mocht neerleggen. Wij besloten derhalve een „Teach-in" over Vietnam te houden. Deze bijeenkomst zal plaats vinden op onderdag 12 mei a.s., des avonds om 20 uur in de Aula van de Chr. H.B.S., Espenlaan 1 te Middelburg. Bekende politici zullen hun visie geven op de gebeurtenissen in Viet nam. Reeds nu is bekend dat namens de C.H.U. aanwezig zal zijn de heer A. J. Kaland, lid van G.S. van Zeeland, namens de A.R.P. waarschijnlijk de heer J. A. van Bennekom, lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, namens de P.v.d.A. de heer M. J. van Poelje, lid van G.S., na mens de V.V.D. de heer B. A. Hesseling, lid van de Gemeenteraad van Middelburg, namens de K.V.P. de heer P. H. M. Adri- aansens, lid van de Gemeenteraad van Middelburg, namens de P.S.P. Ds. E. Ed. Stern, namens de C.P.N. de heer E. G. Pel. Natuurlijk zullen op deze teach-in ook de kerken spreken. Aan de kerkeraden is gevraagd een afgevaardigde naar deze bij eenkomst te sturen. De teach-in zal worden geleid door Mr. Dr. A. J. J. Mes, lid van G.S. en de Kweekschoolleraar Mr. A. J. M. Visser zal een kort historisch overzicht ter in leiding geven. Deze ongetwijfeld zeer interessante avond is voor iedereen toegankelijk. Wij nodigen daarom ieder, die dit leest har telijk uit aanwezig te zijn. Joh. de Nood, Secretaresse O.J.R. Nieuwerkerk-Oosterland. 1. Diensten op de feestdagen om weer Oosterland te dienen zijn de diensten als volgt geschikt. HemelvaartsdagNieuwerkerk 9 uur. Oosterland 10.30 uur. Pinkster: Nieuwerkerk 10.30 uur. Oos terland 9 uur. Laten wij allen het vroege of late uur blijmoedig tegemoet treden. 2. Viering H.A. zal volgend maal op zondag 10 juli. 3. Giftontvangen 10,voor de kerk. In dank en ter navolging 4. In het ziekenhuis daar is thans zr. Wed. SyrietKort. Moge de aperatie on der Gods gunst slagen en haar goede be terschap brengen, en mogen de gebeden verhoord worden 5. Vrouwenvereniging woensdag 4 en 18 mei. 6. Classis woensdag 11 mei, 's avonds half 7. 7. Kerkeraad 20 mei, half 8. 8. Part. Synode (voortgezette zitting): 25 mei, 9 uur. 9. Vrije Universiteit30 juni is in Zeeland de V.U.-dag. Zondag 19 juni zal in Nieuwerkerk een extra-collecte voor de V.U. worden gehouden. Al deze dingen D.V. We wensen allen, inzonderheid ouden en zieken het beste toe, ook hopen we dat br. Edelschoop van Oosterland inmiddels mag zijn teruggekeerd uit het ziekenhuis. J. H. B. AGENDUM van de vergadering der Classis Mid delburg van de Gereformeerde Kerken in Nederland, te houden op Dinsdag 10 mei 1966 in de Getuigeniskerk, Adriaen Lauwereijszstraat, Middelburg Aanvang 9.00 uur voormiddag. 1. Opening. 2. Nazien der credentiebrieven door de roepende kerk wordt mededeling gedaan over de presentie der kerken. 3. Constituering der vergadering. 4. Peremptoir-examen drs J. Helderman. a. Preekvoorstel n.a.v. Ezechiël 47:9. b. Exegese Oude TestamentPsalm 103 en Habakuk 1. c. Exegese Nieuwe Testament: I Thessalonicensen 2 en 3. 5. Vaststelling van het agendum. 6. Bespreking van de notulen der Clas- sisvergadering op 14 februari. 7. Mededelingen over gevoerde corres pondentie. 8. Ingekomen stukken. 9. Instructies. 10. Rapporten Zending. Evangelisatie. 11. Regeling vacaturebeurten. 12. Rondvraag vlg art. 48 K.O. 13. Persoonlijke rondvraag. 14. Vaststelling van de volgende vergade ring. 15. Voorlezing van het kort verslag. 16. Sluiting. Moderamen Ds. P. JOOSSE, praeses. Ds. A. ELSHOUT, assessor. Ds. P. G. DEN HENGST, scriba I. Ds. D. BREDERVELD, scriba II. Namens de roepende kerk van Middelburg, Ds. G. VAN WILGENBURG, praeses h.t. B. H. LAVOOIJ, scriba. KORT VERSLAG VAN DE PARTICULIERE SYNODE van de Geref. Kerken in Zeeland op 30 maart 1966 in de Westerkerk te Goes. Onze Zeeuwse kerken kwamen op bo vengenoemde datum bijeen te Goes. Ds. E. Jansen van Goes opende namens de roepende kerk van Goes de synode met het uitspreken van het votum, waarna bij bellezing en voor en na het gebed geza menlijk zingen volgde. Hij sprak naar aan leiding van het gelezen schriftgedeelte uit Hebr. 4 14 t.m. 16 een passend openings woord. In het moderamen werden geko zen Ds. A. G. van der Stoel, praeses Ds. S. van Wouwe, assessor Ds. A. J. Radder, scriba I en Ds. H. Scholing, scri ba II. Praeses dankte voor het in het mo deramen gestelde vertrouwen en sprak de wens uit op een goede vergadering. Na de vaststelling van de Acta 1965, werd mededeling gedaan van gevoerde correspondentie door de scriba I van de vorige synode. Hierna werd het agendum van deze vergadering definitief vastgesteld en konden we beginnen met de afhandeling daarvan. Onder de ingekomen stukken was een dankschrijven van de Commissaris van onze Commissaris van onze Koningin in Zeeland voor betoond meeleven met zijn benoeming als zodanig. Van onze generale synode le. dat voor de hulpverlening aan studenten in de theo logie een nieuwe steunregeling is getrof fen. Hiervoor zijn generale deputaten be noemd om een meer billijke regeling te treffen. Deze deputaten zullen echter met de deputaten van de particuliere synoden samenwerken. In aansluiting hierop bracht Ds. Van Wouwe zijn rapport uit over de steunverlening door onze kerken in het af gelopen jaar. Twee studenten werden ge steund. Van de kerken worden in 1966 twee collecten gevraagd. Later zal deze hulpverlening via het F.A.K.A. gaan. Ten 2e is er de mededeling, dat in de afvaar diging van de mindere naar de meerdere vergaderingen geen verandering zal ko men, waartoe een vorige synode in be ginsel had besloten. Het blijft dus 2 pre- Van 914 mei wordt een werkweek gehouden voor de Christelijke Sportbewe- ging. Aan de kerkeraden is gevraagd om a.s. zondag een collecte te houden voor de .Actie Steunt Samen Sport". We willen achter onze daden ook ons gebed voor een gezonde sportbeoefening stellen. Iets wat vandaag bij de toenemende verruwing in sommige takken van sport niet overbodig is. FEUILLETON door HERMAN NOORMAN 44) Een zevental mensen uit de gemeente, onder wie de beide predikanten en ook Piccardt, zit die donderdag avond op het gemeentehuis en dan geeft de burgemeester een duidelijke uiteenzetting. Ieder krijgt een deel van het dorp toegewezen, uitgezonderd de predikanten, daar men toch van gevoelen is, dat deze in het algemeen behulpzaam dienen te zijn. De mensen zullen worden geïnstrueerd, wat zij hebben mee te nemen en wat achter gelaten moet worden en waar zij zich hebben te verzamelen en bij welke groep zij behoren. Steendam noemt vier namen van onderleiders, die verspreid wonen. Zij hebben alle vier telefoon, dus kunnen zij met spoed bereikt worden. De meesten van de aanwezigen vatten de zaak niet ernstig op. „Mijne heren," sprak de burgemeester, „met die ge dachten moeten wij niet van hier gaan. Want allicht zou dat van invloed op uw werk zijn. II zoudt kunnen den ken nu ja, we doen secuur. Daarvoor zou ik ernstig willen waarschuwen. Er moet zó gewerkt worden, alsof wij er zeker van zijn, de genomen maatregelen eenmaal moeten worden uitgevoerd." Dominee Vervoorn sluit zich graag bij deze woorden aan. De bewoners van Noordam en omgeving komen op de hoogte van de genomen maatregelen. Nu ja, het is aardig, als je eens weet, wat men met je voor heeft, maar overi gens, van die evacuatie komt natuurlijk niets. Enfin, de burgemeester meent het goed. En de man moet zijn plicht doen, als hem van hogerhand iets wordt gelast. In april spreekt dominee Vervoorn Steendam. De do minee wijst op de mogelijkheid, dat de commissie wel eens iets te doen zal krijgen. Steendam moet even aan dominee's woorden denken op die gedenkwaardige dag op 10 mei, als de vliegmachi nes over het dorp scheren en met bekwame spoed de mensen worden geëvacueerd. De mensen en het vee. Koortsachtig snel is alles in zijn werk gegaan. Hij heeft geen tijd gehad, om voor zijn eigen zaken te zorgen, wijl hij als hoofdleider van de boerengroep overal tegelijk moet zijn. Maar de buren hebben zijn vrouw en elkaar uitstekend geholpen. Op het station van Amersfoort ontmoet hij haar pas sinds zij hem in het prille van de ochtend heeft wakker gemaakt, omdat „het" in de lucht zo te keer ging. Toen dachten ze nog niet aan oorlog. Geen half uur later ra telde de telefoon. De burgemeester deelde mee, dat het dorp moest worden geëvacueerd. Met Alkmaar had hij reeds gesproken. Men zou hen daar afwachten. Toen is hij weggesneld „Alles in orde vraagt hij, als hij zijn vrouw terugziet. „Ik geloof het wel," antwoordde die zenuwachtig. Zij houdt zich overigens goed. Er worden in de groepen wat tranen geschreid en zuchten geslaakt. „We moeten op God vertrouwen, Arend." Hij knikt alleen. Nog nooit heeft zij hem zo ontroerd gezien. „Zouden Kea en Abel en het kind ook weg moeten vraagt zij dan. Hij haalt de schouders op hij weet het evenmin als zijn vrouw. „Ik wou, dat we ze bij ons hadden." „Je mist mekaar nu wel," antwoordde hij zacht. Alles, vrijwel alles heeft zij moeten achterlaten. Wie zal zeggen, wat zij er nog van zullen terugzien Zij heeft niet gehuild, maar moedig en sterk de schok verdragen. Maar om de laatste woorden van haar man, schreit de boerin van „Westhove". HOOFDSTUK XIX. Een doffe slag. De ruiten trillen. De bruggen worden opgeblazen. „Nu hebben we geen verbinding met thuis meer," merkt Kea op. „Met Utrecht niet en ook niet met Noordam." „Neen. En het is de vraag, of we hen ooit terug zien en onder welke omstandigheden." „Moeten ze nu weg Abel haalt de schouders op. Hij weet het ook niet. Hij weet alleen, dat heeft zijn vader wel eens geschreven, dat er in de stad Utrecht voorbereidingen zijn getroffen voor een eventuele evacuatie van een deel der bevolking, in elk geval vrouwen, kinderen en ouden van dagen. Maar of dat alles nu kan uitgevoerd worden in een korte spanne tijds En Bet Haverman heeft Kea bericht, wat er in Noor dam zoal gebeuren moest, als er gevaar dreigde. Kea's vader zit in de evacuatie-commissie. Naar Noord-Holland moeten de bewoners. Maar 't is hier weer hetzelfde als in Utrechtheeft men dit alles voor elkaar kunnen krij- gen „Wat zal er van hen worden, Abel Ze denken niet aan zichzelf. Want per slot geldt de vraag ook voor hen. Niemand kan zeggen, wat het ver dere van de dag brengen zal. Hun gedachten gaan voor lopig alleen uit naar hun ouders in Utrecht en Noordam. Abel begrijpt de ontzetting van Kea stel je voor, dat zij vader en moeder „Wat kunnen we beter doen dan ons aan de Here toevertrouwen, kind vraagt hij. Zij knikt sprakeloos. En dan knielen zij neer en hij spreekt tot de Almach tige, Wiens doen enkel wijsheid is, al begrijpt een nietig sterveling er soms niets van En dan leven ze, mèt de bewoners van Zwolle, in af wachting. Abel gaat eens in de school kijken vandaag zou juist de Pinkstervacantie beginnen, een rustpoos van enkele dagen maar hoewel hij natuurlijk wel begrijpt, dat er geen school gehouden zal worden. Het personeel is er niet eens in zijn geheel. En het hoofd zegt, dat hij naar zijn vrouw moet gaan. Je kunt niet weten wat er gebeurt. Als hij in de buurt van zijn woning gekomen is, hoort hij mitrailleurgeratel en geweerschoten. Maar de verdere dag wordt van gevechten niets gehoord. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1966 | | pagina 2