MIJN COLLEGA
Uit de Gemeenten
(/((iriëte berichten
I
Teach-in over Vietnam
de gemeente
GEBROKEN TROTS
II
Uw geheugen moet ik niet te zwaar
belasten. Misschien hebt U het niet
meer voor uw aandacht, dat Dr Claus
Harms hoge lof zong op de samenwer
king met zijn plaatselijke collega. Ter
oriëntatie en tot opfrissing nog even het
slot van I. ,.Bij de Avondmaalsviering
deden wij beiden tegelijkertijd dienst,
en het was de gewoonte, dat de predi
kant elkaar bij die gelegenheid de
broeder-kus gaven voor het oog van de
hele gemeente."
Nu heb ik nog van geen enkele litur
gische beweging gemerkt, dat zij de
heilige kus" weer tot een bestand-deel
van de ere-dienst wil maken. De broe
derhand kan ook innig zijn, en is in
ieder geval steviger dan de broeder-kus.
En dat de broederhand tot de status
van onze kerken behoort, kon ik eens
horen op de Asser-markt, toen een boer
heel hartelijk tegen zijn agrarische col
lega zei ,,Ik zal je de hand maar eens
geven, dat doen de Gereformeerden
ook".
Ik heb twee dominee's van één kerk
in echt broederlijke handreiking bij el
kaar zien zitten. Het was op een clas-
sisvergadering in de oorlogsjaren. Zelf
woonde ik toen bij ,,de vlees-potten".
Of er nooit eens klandestien vlees naar
de pastorie gebracht werd Voor klan
destien vlees had een van onze ouder
lingen nog wel geen tekst. Maar ik
mocht wel melk bij hem halen. Er stond
immers in 1 Cor. 9 ,,Wie weidt een
kudde en geniet niet van de melk der
kudde Ik geef toe zijn exegese
van deze tekst is aanvechtbaar. Luther
heeft de Bijbel eens ,,de grootste mar
telaar" genoemd. Je wringt maar en dan
kun je uit elke tekst halen wat je er
graag in lezen wilt. Van een kerkgan
ger kreeg ik eens de goed-bedoelde op
merking ,,Het is mooi voor de domi
nee's, dat ze de bijbel in de grondtekst
kunnen lezen. Ze kunnen altijd zeggen
eigenlijk staat er En dat kunnen
wij niet controleren".
Maar het is mijn plan niet om
over exegese en over de ethiek in oor
logstijd te schrijven. We hopen onder
IV ons te verkwikken aan de broeder
lijke handreiking van die twee predikan
ten. Een idylle is vaak heel kort. Ik zal
U ook moeten vertellen, dat diezelfde
do's enkele maanden later als vechtha
nen tegenover elkaar stonden. Het kan
verkeren zegt Brederoo.
G. S. O.
Enige tijd geleden ontvingen wij van de
Landelijke Oecumenische Jeugdraad een
zeer indrukwekkend bulletin over Vietnam.
De plaatselijke Oecumenische Jeugdraad
was de mening toegedaan, dat men dit bul
letin niet zonder meer naast zich mocht
neerleggen. Wij besloten derhalve een
„Teach-in" over Vietnam te houden. Deze
bijeenkomst zal plaats vinden op onderdag
12 mei a.s., des avonds om 20 uur in de
Aula van de Chr. H.B.S., Espenlaan 1 te
Middelburg. Bekende politici zullen hun
visie geven op de gebeurtenissen in Viet
nam. Reeds nu is bekend dat namens de
C.H.U. aanwezig zal zijn de heer A. J.
Kaland, lid van G.S. van Zeeland, namens
de A.R.P. waarschijnlijk de heer J. A. van
Bennekom, lid van de Tweede Kamer der
Staten-Generaal, namens de P.v.d.A. de
heer M. J. van Poelje, lid van G.S., na
mens de V.V.D. de heer B. A. Hesseling,
lid van de Gemeenteraad van Middelburg,
namens de K.V.P. de heer P. H. M. Adri-
aansens, lid van de Gemeenteraad van
Middelburg, namens de P.S.P. Ds. E. Ed.
Stern, namens de C.P.N. de heer E. G.
Pel.
Natuurlijk zullen op deze teach-in ook
de kerken spreken. Aan de kerkeraden is
gevraagd een afgevaardigde naar deze bij
eenkomst te sturen.
De teach-in zal worden geleid door Mr.
Dr. A. J. J. Mes, lid van G.S. en de
Kweekschoolleraar Mr. A. J. M. Visser
zal een kort historisch overzicht ter in
leiding geven.
Deze ongetwijfeld zeer interessante
avond is voor iedereen toegankelijk. Wij
nodigen daarom ieder, die dit leest har
telijk uit aanwezig te zijn.
Joh. de Nood, Secretaresse O.J.R.
Nieuwerkerk-Oosterland.
1. Diensten op de feestdagen om weer
Oosterland te dienen zijn de diensten als
volgt geschikt.
HemelvaartsdagNieuwerkerk 9 uur.
Oosterland 10.30 uur.
Pinkster: Nieuwerkerk 10.30 uur. Oos
terland 9 uur.
Laten wij allen het vroege of late uur
blijmoedig tegemoet treden.
2. Viering H.A. zal volgend maal op
zondag 10 juli.
3. Giftontvangen 10,voor de kerk.
In dank en ter navolging
4. In het ziekenhuis daar is thans zr.
Wed. SyrietKort. Moge de aperatie on
der Gods gunst slagen en haar goede be
terschap brengen, en mogen de gebeden
verhoord worden
5. Vrouwenvereniging woensdag 4 en
18 mei.
6. Classis woensdag 11 mei, 's avonds
half 7.
7. Kerkeraad 20 mei, half 8.
8. Part. Synode (voortgezette zitting):
25 mei, 9 uur.
9. Vrije Universiteit30 juni is in
Zeeland de V.U.-dag. Zondag 19 juni zal
in Nieuwerkerk een extra-collecte voor de
V.U. worden gehouden.
Al deze dingen D.V.
We wensen allen, inzonderheid ouden
en zieken het beste toe, ook hopen we dat
br. Edelschoop van Oosterland inmiddels
mag zijn teruggekeerd uit het ziekenhuis.
J. H. B.
AGENDUM
van de vergadering der Classis Mid
delburg van de Gereformeerde Kerken
in Nederland, te houden op Dinsdag
10 mei 1966 in de Getuigeniskerk,
Adriaen Lauwereijszstraat, Middelburg
Aanvang 9.00 uur voormiddag.
1. Opening.
2. Nazien der credentiebrieven door
de roepende kerk wordt mededeling
gedaan over de presentie der kerken.
3. Constituering der vergadering.
4. Peremptoir-examen drs J. Helderman.
a. Preekvoorstel n.a.v. Ezechiël 47:9.
b. Exegese Oude TestamentPsalm
103 en Habakuk 1.
c. Exegese Nieuwe Testament:
I Thessalonicensen 2 en 3.
5. Vaststelling van het agendum.
6. Bespreking van de notulen der Clas-
sisvergadering op 14 februari.
7. Mededelingen over gevoerde corres
pondentie.
8. Ingekomen stukken.
9. Instructies.
10. Rapporten
Zending.
Evangelisatie.
11. Regeling vacaturebeurten.
12. Rondvraag vlg art. 48 K.O.
13. Persoonlijke rondvraag.
14. Vaststelling van de volgende vergade
ring.
15. Voorlezing van het kort verslag.
16. Sluiting.
Moderamen
Ds. P. JOOSSE, praeses.
Ds. A. ELSHOUT, assessor.
Ds. P. G. DEN HENGST, scriba I.
Ds. D. BREDERVELD, scriba II.
Namens de roepende kerk van
Middelburg,
Ds. G. VAN WILGENBURG,
praeses h.t.
B. H. LAVOOIJ, scriba.
KORT VERSLAG VAN DE
PARTICULIERE SYNODE
van de Geref. Kerken in Zeeland op
30 maart 1966 in de Westerkerk te
Goes.
Onze Zeeuwse kerken kwamen op bo
vengenoemde datum bijeen te Goes. Ds.
E. Jansen van Goes opende namens de
roepende kerk van Goes de synode met
het uitspreken van het votum, waarna bij
bellezing en voor en na het gebed geza
menlijk zingen volgde. Hij sprak naar aan
leiding van het gelezen schriftgedeelte uit
Hebr. 4 14 t.m. 16 een passend openings
woord. In het moderamen werden geko
zen Ds. A. G. van der Stoel, praeses
Ds. S. van Wouwe, assessor Ds. A. J.
Radder, scriba I en Ds. H. Scholing, scri
ba II. Praeses dankte voor het in het mo
deramen gestelde vertrouwen en sprak de
wens uit op een goede vergadering.
Na de vaststelling van de Acta 1965,
werd mededeling gedaan van gevoerde
correspondentie door de scriba I van de
vorige synode. Hierna werd het agendum
van deze vergadering definitief vastgesteld
en konden we beginnen met de afhandeling
daarvan.
Onder de ingekomen stukken was een
dankschrijven van de Commissaris van
onze Commissaris van onze Koningin in
Zeeland voor betoond meeleven met zijn
benoeming als zodanig.
Van onze generale synode le. dat voor
de hulpverlening aan studenten in de theo
logie een nieuwe steunregeling is getrof
fen. Hiervoor zijn generale deputaten be
noemd om een meer billijke regeling te
treffen. Deze deputaten zullen echter met
de deputaten van de particuliere synoden
samenwerken. In aansluiting hierop bracht
Ds. Van Wouwe zijn rapport uit over de
steunverlening door onze kerken in het af
gelopen jaar. Twee studenten werden ge
steund. Van de kerken worden in 1966
twee collecten gevraagd. Later zal deze
hulpverlening via het F.A.K.A. gaan. Ten
2e is er de mededeling, dat in de afvaar
diging van de mindere naar de meerdere
vergaderingen geen verandering zal ko
men, waartoe een vorige synode in be
ginsel had besloten. Het blijft dus 2 pre-
Van 914 mei wordt een werkweek
gehouden voor de Christelijke Sportbewe-
ging. Aan de kerkeraden is gevraagd om
a.s. zondag een collecte te houden voor
de .Actie Steunt Samen Sport".
We willen achter onze daden ook ons
gebed voor een gezonde sportbeoefening
stellen. Iets wat vandaag bij de toenemende
verruwing in sommige takken van sport
niet overbodig is.
FEUILLETON
door
HERMAN NOORMAN
44)
Een zevental mensen uit de gemeente, onder wie de
beide predikanten en ook Piccardt, zit die donderdag
avond op het gemeentehuis en dan geeft de burgemeester
een duidelijke uiteenzetting. Ieder krijgt een deel van het
dorp toegewezen, uitgezonderd de predikanten, daar men
toch van gevoelen is, dat deze in het algemeen behulpzaam
dienen te zijn. De mensen zullen worden geïnstrueerd,
wat zij hebben mee te nemen en wat achter gelaten moet
worden en waar zij zich hebben te verzamelen en bij
welke groep zij behoren. Steendam noemt vier namen van
onderleiders, die verspreid wonen. Zij hebben alle vier
telefoon, dus kunnen zij met spoed bereikt worden.
De meesten van de aanwezigen vatten de zaak niet
ernstig op.
„Mijne heren," sprak de burgemeester, „met die ge
dachten moeten wij niet van hier gaan. Want allicht zou
dat van invloed op uw werk zijn. II zoudt kunnen den
ken nu ja, we doen secuur. Daarvoor zou ik ernstig
willen waarschuwen. Er moet zó gewerkt worden, alsof
wij er zeker van zijn, de genomen maatregelen eenmaal
moeten worden uitgevoerd."
Dominee Vervoorn sluit zich graag bij deze woorden
aan.
De bewoners van Noordam en omgeving komen op de
hoogte van de genomen maatregelen. Nu ja, het is aardig,
als je eens weet, wat men met je voor heeft, maar overi
gens, van die evacuatie komt natuurlijk niets. Enfin, de
burgemeester meent het goed. En de man moet zijn plicht
doen, als hem van hogerhand iets wordt gelast.
In april spreekt dominee Vervoorn Steendam. De do
minee wijst op de mogelijkheid, dat de commissie wel eens
iets te doen zal krijgen.
Steendam moet even aan dominee's woorden denken
op die gedenkwaardige dag op 10 mei, als de vliegmachi
nes over het dorp scheren en met bekwame spoed de
mensen worden geëvacueerd. De mensen en het vee.
Koortsachtig snel is alles in zijn werk gegaan. Hij heeft
geen tijd gehad, om voor zijn eigen zaken te zorgen, wijl
hij als hoofdleider van de boerengroep overal tegelijk
moet zijn. Maar de buren hebben zijn vrouw en elkaar
uitstekend geholpen.
Op het station van Amersfoort ontmoet hij haar pas
sinds zij hem in het prille van de ochtend heeft wakker
gemaakt, omdat „het" in de lucht zo te keer ging. Toen
dachten ze nog niet aan oorlog. Geen half uur later ra
telde de telefoon. De burgemeester deelde mee, dat het
dorp moest worden geëvacueerd. Met Alkmaar had hij
reeds gesproken. Men zou hen daar afwachten. Toen is
hij weggesneld
„Alles in orde vraagt hij, als hij zijn vrouw terugziet.
„Ik geloof het wel," antwoordde die zenuwachtig. Zij
houdt zich overigens goed. Er worden in de groepen
wat tranen geschreid en zuchten geslaakt.
„We moeten op God vertrouwen, Arend."
Hij knikt alleen. Nog nooit heeft zij hem zo ontroerd
gezien.
„Zouden Kea en Abel en het kind ook weg moeten
vraagt zij dan.
Hij haalt de schouders op hij weet het evenmin als
zijn vrouw.
„Ik wou, dat we ze bij ons hadden."
„Je mist mekaar nu wel," antwoordde hij zacht.
Alles, vrijwel alles heeft zij moeten achterlaten. Wie
zal zeggen, wat zij er nog van zullen terugzien Zij heeft
niet gehuild, maar moedig en sterk de schok verdragen.
Maar om de laatste woorden van haar man, schreit
de boerin van „Westhove".
HOOFDSTUK XIX.
Een doffe slag. De ruiten trillen. De bruggen worden
opgeblazen.
„Nu hebben we geen verbinding met thuis meer," merkt
Kea op. „Met Utrecht niet en ook niet met Noordam."
„Neen. En het is de vraag, of we hen ooit terug zien
en onder welke omstandigheden."
„Moeten ze nu weg
Abel haalt de schouders op. Hij weet het ook niet. Hij
weet alleen, dat heeft zijn vader wel eens geschreven,
dat er in de stad Utrecht voorbereidingen zijn getroffen
voor een eventuele evacuatie van een deel der bevolking,
in elk geval vrouwen, kinderen en ouden van dagen.
Maar of dat alles nu kan uitgevoerd worden in een korte
spanne tijds
En Bet Haverman heeft Kea bericht, wat er in Noor
dam zoal gebeuren moest, als er gevaar dreigde. Kea's
vader zit in de evacuatie-commissie. Naar Noord-Holland
moeten de bewoners. Maar 't is hier weer hetzelfde als
in Utrechtheeft men dit alles voor elkaar kunnen krij-
gen
„Wat zal er van hen worden, Abel
Ze denken niet aan zichzelf. Want per slot geldt de
vraag ook voor hen. Niemand kan zeggen, wat het ver
dere van de dag brengen zal. Hun gedachten gaan voor
lopig alleen uit naar hun ouders in Utrecht en Noordam.
Abel begrijpt de ontzetting van Kea stel je voor, dat zij
vader en moeder
„Wat kunnen we beter doen dan ons aan de Here
toevertrouwen, kind vraagt hij.
Zij knikt sprakeloos.
En dan knielen zij neer en hij spreekt tot de Almach
tige, Wiens doen enkel wijsheid is, al begrijpt een nietig
sterveling er soms niets van
En dan leven ze, mèt de bewoners van Zwolle, in af
wachting. Abel gaat eens in de school kijken vandaag
zou juist de Pinkstervacantie beginnen, een rustpoos van
enkele dagen maar hoewel hij natuurlijk wel begrijpt,
dat er geen school gehouden zal worden. Het personeel
is er niet eens in zijn geheel. En het hoofd zegt, dat hij
naar zijn vrouw moet gaan. Je kunt niet weten wat er
gebeurt.
Als hij in de buurt van zijn woning gekomen is, hoort
hij mitrailleurgeratel en geweerschoten. Maar de verdere
dag wordt van gevechten niets gehoord.
(Wordt vervolgd)