S^Cerkbode ZELFMOORD Rondom de huwelijksbevestiging in de Westerkerk PINKSTERBEWEGING OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redactie Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wügenburg, Middelburg. Correspondentie-adres Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Ds. D. Ringnalda, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. 20e JAARGANG No. 37 25 MAART 1966 „Ik worstel en ontkom" r~ Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 v 't Is al weer een aantal weken ge leden, dat we ons bezig hielden met de vraag: ,,hoe 't komt dat in bepaalde streken zelfmoord meer voorkomt dan in andere". We zagen, dat in 't algemeen! geldt, dat z.g. Rooms-Katholieke gebieden een laag cijfer te zien geven, z.g. Pro testantse daarentegen een hoog. Van dit laatste zijn de Scandinavische lan den (Luthers) een sprekend voorbeeld. Ook in Zeeland schijnt deze alge mene regel op te gaan. Althans bij op pervlakkige kennisname van de feiten, krijgt men en dan nog slechts in eerste instantie, de indruk, dat onze provincie past in 't algemene beeld. De typisch Rooms-Katholieke streek op Zuid-Beveland komt er uitermate gunstig af (zéér laag zelfmoordcijfer). De niet-overwegend Roomse gebie den, daarom enigszins ten onrechte vaak als Protestants aangeduid, komen met een veel slechter, in dit geval hoger cijfer te voorschijn. Ik wil er eerst op wijzen, dat de ge gevens, waarover wij op 't ogenblik be schikken, te weinig gedifferentieerd zijn dan dat wij, op grond ervan, op alle vragen een antwoord zouden kunnen geven. Er is in elke suicide-case zoveel, dat zich aan onze waarneming onttrekt. Er blijven zoveel factoren en zelfs fei ten voor óns verborgen, dat men op dit terrein bijna steeds gedwongen is ge noegen te nemen met een beeld, dat op z'n zachtst gezegd onscherp" is. Geldt dit ten aanzien van de hierbo ven geschetste situatie, evenzeer moeten we 't laten gelden van de uitzondering- op-de-regel, waar we, eveneens in onze provincie, nl. in Zeeuws-Vlaanderen (streek Aardenburg-Oostburg) meer geconfronteerd worden. Daar is 't sui- cide-cijfer opvallend hoog. En deze streek telt tamelijk veel Rooms-Katho- lieken onder de bevolking. Bovendien - dat is voor ons belang rijk - vertoond 't z.g. Protestantse deel der bevolking bepaald niet de trekken van wat de volkmond noemt 't zware Christendom. Je zou kunnen stellen, dat men in deze streek vooral de Vrijzinnig- Protestant ontmoet. En waar de aan hangers van de zware Orthodoxie en de bevindelijke Christenen, die nog le ven uit de voedingsbodem van de Na dere Reformatie (een paar namen om U thuis" te brengen: o.a. Smytegeldt, Willem Brakel, Schortinghuis) niet ge heel onbegrijpelijk 't odium van de som berheid op zich hebben geladen, gaat men er meestal zonder meer van uit, dat de Vrijzinnige Christenen blij en makkelijk leven. 'k Geloof niet, dat dit helemaal waar is. We hopen, hoe onze sympathieën overigens liggen, hier evenmin genera liseren als ergens elders. Ook hier spe len factoren als karakter, erfelijke be lasting e.d. een uiterst belangrijke rol. Maar ik kan me levendig voorstellen, dat de mensen van de statistieken, met de handen in 't haar zitten. Hoe nu? Gaat opeens de regel niet meer op, dat zware Christenen (en dan zit je uiteraard bij de Protestanten) blijkbaar eerder en in groter getale, de mogelijkheid aangrijpen, die de onder Romeinen zo vergoelijkend (soms zelfs propaganderend) aanduiden met de woorden: ,,patet ianua de poort staat open"! Misschien herinneren de geïnteres seerde lezers (zulke zijn er velen, 'k mocht een groot aantal brieven ontvan gen van mensen, die op geweldig sym pathieke wijze meedachten en hun ma teriaal aansleepten voor deze artikelen serie) zich, dat ik in m'n eerste ar tikel gesproken heb over 't probleem van de eenzaamheid in verband met de zelfmoord. 'k Weet 't; eenzaamheid is een mode woord. Vooral op de kansel. We mo gen echter niet vergeten, dat 't dit kon worden, omdat 't nu eenmaal de ver schrikkelijke realiteit aangeeft van me nig mensenleven. Voor de echte eenzaamheid behoeft men niet de stilte van de natuur in. Echte eenzaamheid is de ziekte van 't alléén zijn. En werkelijk alléén is de mens die slechts zichzelf heeft. Voor wie er geen ander meer bestaat met wie hij 't feest der gemeenschap vieren kan (of wil). De herder uit 't oude versje, die op de grote stille heide eenzaam!!! rond dwaalde, was misschien juist wel de man, die meer dan menig ander leefde, werkelijk lééfde in een gemeenschap. 't Is geen wonder, dat de stedeling meer gebukt gaat onder de eenzaamheid dan de bewoner van 't land, met z'n dorpen en stadjes, waar men elkander kent en herkent! Iemand heeft zeer onlangs gezegd, dat 't wel een wonder is, dat wij mo derne mensen, die gedoemd zijn te wo nen in woestijnen van baksteen en be ton, die op ons werk een nummer zijn en op weg naar dat werk en weer-naar- huis vervoersobjecten, niet allemaal sta pelgek worden, 't Leven is uiteengerukt. De voor ons wei-zijn noodzakelijke ver banden zijn verbroken Je kijkt er dan ook niet van op wan neer je de aantallen zelfmoorden leest, die jaarlijks gepubliceerd worden voor de grote steden. Daar zijn de cijfers, voor onze provincie gegeven, heel kleine kleutertjes bij Moeten we nu zeggen: hier hebben we de schuldige eindelijk bij de kraag? Hef de eenzaamheid op en je bent klaar met 't verschijnsel zelfmoord! Het feit dat onze kerkelijke bladen, zowel de opiniebladen als de kerkbodes, allen weekbladen zijn, leidde er als van zelf toe dat ze over het huwelijk van onze prinses Beatrix en prins Claus veelal zwijgen moesten. Vooruitlopen op hetgeen stond te ge beuren was uiteraard niet mogelijk en zou niet van kiesheid hebben getuigd. En vlot van de machine kon om boven genoemde reden niet. Wat de pers be treft waren we dus op de dagbladen aangewezen die ons dan ook niet alleen van nieuws op dit gebied voorzegen, maar ook kommentaar hebben geleverd. Ik meen echter dat we na de huwe lijksbevestiging ook in ons kerkblad wel enkele opmerkingen mogen plaatsen, hetgeen dan als we het zo mogen zeg gen nieuws achter het nieuws is. Hier mee pretendeer ik nu niet direkt er veel nieuws over te zullen zeggen. Ik denk dat velen van onze lezers de dienst in de Westerkerk per t.y. hebben gevolgd, en daardoor een kijk op de gebeurte nissen hebben kunnen krijgen die bij het staan langs de route van de stoet niet mogelijk was evenmin als de in de kerk aanwezigen te zien kregen wat de t.v.-kijkers werd geboden. Een stoet trekt even langs en in de kerk zit men tegen de ruggen van het bruidspaar en de hoge gasten aan te kijken. Het voor deel is dus aan de t.v.-kant. 't Is zeker overbodig te zeggen dat dit huwelijk de belangstelling verdien de die men er op grote schaal aan heeft betoond. Mij dunkt dat door de t.v. het straatbeeld 'bij dergelijke gebeurtenissen totaal veranderd is. Men behoeft er dan ook geen klacht over te uiten dat het publiek niet over al in dichte drommen en dikke rijen Dan vergeten we, dacht ik, één heel voornaam ding. Op z'n best (of wilt U: op z'n slechtst!) kan onze omgeving een gunstig klimaat scheppen voor de ontwikkeling van de zucht tot zelfver nietiging. Tegenover de velen, die de weg van de zelfmoord kiezen, staan er velen méér die nooit deze weg gaan. Gelovigen én ongelovigen. We hebben dus altijd te maken met 't feit, dat er mensen zijn - noem het maar gerust patiënten - die geneigd zijn geen waar de meer te hechten aan 't leven, die er zelfs op eigen gezag afstand van wen sen te doen. En dat KAN - met grote nadruk zeg ik 't zo, er kunnen dus ook heel andere zaken aan de orde zijn! - dat KAN in een bepaald milieu zich mak kelijker voordoen dan in een ander. Er zijn streken, ook in ons land, waar 't leven van de enkeling, al woont hij dan ook in een dorp of buurtschap, waar iedereen hem kent en hij iedereen kent, heel snel gelijkenis dreigt te gaan vertonen met een eilandje, dat totaal geïsoleerd en op-zich-zelf bestaat. Dan ligt de zonde aan de deur. God heeft ons geschapen als mensen. In de bijbel begint dat al met de tweezaamheid. Als man en vrouw schiep Hij de mens.. Daarin is tevens 't gezin gegeven. Daar omheen liggen allerlei andere gemeen schappen. Niet 't laatst de gemeente. Die naam mogen we nooit loslaten. ,,Kerk" is een mooi woord. Gemeente" duidt vooral op de kant van 't leven der kerk, die 't samen-zijn vertegenwoordigt. Wanneer dit alles z'n betekenis gaat verliezen - gemeenschap in huwelijk en gezin, in familie en maatschappij, in de kerk - 't zij subjectief, 't zij objectief, dan zijn de gevaren voor de geestelijke gezond heid legio. Want dan wordt 't mensen leven wezenlijk ontluisterd. wordt vervolgd. heeft staan blauwbekken en juichen. Mij dunkt dat het aantal kijkers enorm groot is geweest, 't Was er op het uur van de huwelijksplechtigheden in vele plaatsen stil van op straat. Bovendien was er het voordeel dat men zittend in de huiskamer rustig kon toezien niet alleen, doch ook opmerkin gen kon plaatsen. Ik noem bijv. het leu ke onder het zingen van psalmen en ge zangen. Je zag zo goed wie er mee zon gen, en van harte meezongen, en wie dit niet deden. Niet allen konden dit doen, zoals bijv. de buitenlandse gasten die onze taal niet machtig zijn. Wel was het duidelijk, dat velen deze protestantse eredienst als een voor hen vreemde gewaarwording ondergingen. Wat zou je graag eens willen horen wat ze er van dachten; welke indruk ze naar huis hebben meegenomen. Maar daar komen we niet achter; dat wordt geen nieuws achter het nieuws. En het bruidspaar? Het feit dat deze mensen die uit kracht van opvoeding en naar eigen verantwoordelijkheidsbe sef behoren tot hen van wie we moeten en ook willen aannemen dat ze heus wel weten wat ze doen, kerkelijke be vestiging van hun huwelijk hebben ge wild, mogen we niet onderschatten. Men mag hier niet schouderophalend over spreken alsof hier nu ja de tradi tie gevolgd werd. Ik geloof dat het ern stiger ligt bij deze beide jonge mensen. Trouwens ze zijn niet eens zo jong meer. Het deed me deugd dat later de Prins der Nederlanden, Dr. Prins Bern- hard, sprak van teleurstelling over ge bleken gemis aan vertrouwen, een ge mis dat voortspruit uit gemis aan sym- phatie om nog maar niet van gebrek aan liefde te spreken. (IV) Via Duitsland is de pinksterbeweging in Nederland gekomen. De eerste Nederlandse pinksterge meente werd gesticht door Gevrit Roe lof Polmandie eerst als officier in het Leger des Heils gediend had, maar daar zijn ontslag had genomen, omdat hij op bepaalde punten een mening had (bijv. inzake de gebedsgenezing), die afweek van wat men in het Leger des Heils ge wend was te horen, en omdat zijn pro paganda voor deze gedachten hem in moeilijkheden met de legerleiding bracht. De pinksterbeweging heeft aanvanke lijk een nogal kwijnend bestaan gehad. Hier en daar werden groepjes gevormd en kleine gemeenten gesticht, maar bij de grote massa vond men geen gehoor. Veel groei zat er niet in. De opbloei is eerst gekomen door het optreden van buitenlandse evangelisten. Als de meest bekenden kunnen we noe men: Hermann Zaiss en Osborn. Sindsdien is, naast bijzondere gaven als het spreken in tongen, ook de gave der genezing en de genezing op het gebed één van de onderwerpen gewor den, waarop in de pinksterbeweging veel nadruk wordt gelegd. (vervolg op pag. 2) 't Was dunkt me een eerlijke huwe lijksbevestiging alleen al omdat er zo vol ernst gesproken werd over de af wezigen: de joden die het niet over zich hadden kunnen verkrijgen aanwezig te zijn in de Westerkerk. Ds Kater toonde daar begrip voor en sprak dit uit; een uitspraak die stellig de volle instemming van de koninklijke familie had. De afwezigheid van de sy nagoge is niet te verklaren uit afkeer van de Oranjes; integendeel, in het sy nagoge-gebed heeft ook Koningin Julia na een plaats! En de diplomatieke ver tegenwoordiger van Israël was wel pre sent. Jammer vond ik het dat zovele buiten landers de schone preek van ds Sillevis Smith wegens taalverschil niet hebben kunnen volgen. Trof het U niet hoe hij enkele malen met nadruk van onze Hei land zei: Ik ben de weg? Misschien had hij bij het opnoemen van al hetgeen waar Jezus Christus een afkeer van heeft nl. van armoe en ge brek, van ziekte en dood, ook Diens af keer van de zonde kunnen noemen. In elk geval heeft hij aan het slot op den lijdende knecht des Heren gewezen die op weg was naar Golgotha. Bepaald ontstemd zullen we moeten zijn over het werpen van de rookbom men die de gouden koets enkele malen volledig in de mist deden voortrijden. Ik vraag me af of dit nu niet het gevolg is van al te grote toegeeflijkheid van de Amsterdamse politie sinds lang tegen over de relletjes op het Spui bij het z.g. lievertje. Wie zijn gezag al te lang laat bespotten en zich te slap aanstelt, krijgt altijd de rekening thuis gestuurd. Hij moet dan het tekort later beboeten en hard optreden, hetgeen dan nu ook is geschied. Bovendien is het heel niet de- mocraties zo te doen; want het huwelijk is langs wettige weg tot stand gekomen d.w.z. door de volksvertegenwoordiging goedgekeurd. Men kon zijn bezwaren hebben, maar daaraan ook uiting geven in de volksvertegenwoordiging. En als men dan zijn zin niet krijgt, de straat opgaan en met bommetjes gooien, och ik kan het niet anders kwalificeren dan als infantiel gedoe, en kwajongens achtige baldadigheid. Ik wil er althans niet meer achter zoeken al is er wellicht een republikijns reukje aan. Tenslotte moge ik de hoop en de bede uitspreken dat God de jonggehuw den Zijn Zegen in rijke mate verlene en dat zij zeiven steeds aan het geme moreerde woord mogen denken: Ik ben de weg; volg Mij op de smalle weg. Brouwershaven B. Wentsel.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1966 | | pagina 1