^Z^eeuwóe ^ICerkbode PINKSTERBEWEGING dn) HET DUUR BETAALDE HALLEL Avondmaal vieren.... Het Rooms-Katholiek Kerkelijk Recht 20e JAARGANG No. 36 18 MAART 1966 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redactie Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adres Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, ArnemuidenDs. D. Ringnalda, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 <=:YYleditatie Looft de Here, want Hij is goed. Deze woorden heeft de Heiland op z'n lippen genomen in de nacht, toen Hij verraden werd. Immers, Ps. 118 vormde het slot van de zgn. Lofzang, die Israël jaar op jaar op z'n Paasfeest zong ,,En als zij de lofzang gezongen hadden, gingen ze uit naar de Olijfberg", lezen we in Matth. 26. Straks, in de hof Gethsemané, horen we niet meer het loflied, maar de angstige smeking. En op Golgotha de bangste van alle vragen „Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten Jezus Christus heeft het Hallel duur betaald. En de duivel zal gehoond hebben Ge hebt te vroeg gezongen. Ook in zijn lijden en sterven, juist in zijn lijden en sterven, heeft onze Heiland bevestigd, dat de Here goed is. Hij is op de weg des Vaders gebleven en heeft het Hallel gehandhaafd. Ook onder de helse verlating zondigt Hij niet in ondank en opstand. Hij heeft voor zijn kerk haar Hallel betaald en gekocht. Uit zijn lijden is de blijdschap van de kerk. De traan van het zonde-berouw, de klacht over de nood, de kreet uit de diepte zullen niet het laatste zijn. Reeds hier mag Gods kerk zingen van hulp en heil, haar aangebracht. En in Christus is haar het eeuwige Hallel gewaarborgd. Onze vreugde is duur betaald. Alleen zijn kruis heeft ons gegeven wat ons eeuwig juichen doet. We bedwingen onze stem van geween en onze ogen van tranen. Ook onder de bange zelfkennis en onder het bittere zonde-berouw en onder het felle verdriet van de aarde mogen we hopen op de vervulling van het Hallel, dat onze Heiland gezongen heeft in de nacht, toen Hij verraden werd Dat eeuwig ruist door 's hemels sferen het nieuwe lied, waarvan de woorden God Zelf zijn kinderen zal leren, die Hem in 't lijden toebehoorden. Eens wordt in al de dorre monden van de bedroefden en bezeerden die in de schaduw van hun zonden en angsten 't jubelen verleerden. De glorie van dit lied gegeven, Dat uitstijgt boven smart en vrezen En over grens van dood en leven enkel triomf en lof zal wezen. G. S. O. Voor het eigenlijke begin van de pinksterbeweging in de 20e eeuw moe ten we in onze gedachten weer naar Amerika gaan. Zoals we reeds gezien hebben kwa men vóór 1900 ook al onderwerpen ter sprake, die we in de pinksterbeweging van de latere tijd terug vinden, in meer dere of mindere mate aanvaard. In 1901 kwam er iets nieuws bij. Stu denten van de bijbelschool in Topeka (in Kansas) hadden onder leiding van één hunner leraren studie gemaakt van de geestesdoop. Zij kwamen tot de con clusie, dat het spreken in tongen het in de Schrift aangewezen bewijs van de geestesdoop was. Toen men eenmaal deze conclusie had getrokken bad men voortdurend om deze gave te mogen ontvangen. Dit gebeurde, en daarmee was de aandacht gevestigd op de glos- solalie. Sedertdien zijn de pinksterbe weging en het spreken in tongen niet meer los van elkaar te denken. De glossolalie bleef niet tot Topeka beperkt. Ook in Los Angeles deden zich deze verschijnselen voor. De naam Los Angeles is belangrijk voor de pinksterbeweging in Europa. In 1906 was een Noors methodisten predikant, Thomas Ball Barratt, die een collecte-reis voor zijn kerk maakte, ge tuige van de wonderlijke dingen die daar gebeurden. Hij had reeds de in vloed ondergaan van de geschriften van Finney. Toen hij hoorde wat er in Los Angeles gebeurde ging hij vanzelfspre kend zo spoedig mogelijk daarheen. In een van de samenkomsten werd ook hij met de Heilige Geest gedoopt, en ging in tongen spreken. Hij heeft hierover geschreven, en vertelt, dat hij in ver schillende voor hem vreemde talen ach- tereènvolgens predikte, en tenslotte een prachtige bariton-solo zong. Ds. Barratt heeft zijn ervaringen in Noorwegen verteld. Daar ontstond een pinksterbeweging, die zich vandaar heeft uitgebreid over West Europa. In Oslo kwam Ds. Paul, die in het vorige artikel reeds genoemd werd, er mee in aanraking, evenals een evange list uit Hamburg Emil Meyer. Twee meisjes, die in tongen spraken, werden door Meyer op samenkomsten in Duitsland geïntroduceerd. Deze sa menkomsten verliepen als regel zeer on rustig. In verschillende gevallen had men reden om over excessen te spreken. Vooral in Kassei gebeurden allerlei wonderlijke dingen. Vanzelfsprekend had de pinksterbe weging, zoals die zich in het begin in Duitsland openbaarde, voor- en tegen standers. Er was ook een soort „mid dengroep", die wel met de pinksterbe weging sympathiseerde, maar de exces sen zeer beslist afwees. De voorstanders van de glossolalie hielden in 1908 een conferentie in Ham burg. Daar ligt het eigenlijke begin van de pinksterbeweging in Duitsland. Bo vendien kunnen we zeggen, dat tóén de wegen van de pinksterbeweging en de Gemeinschaftsbewegung gescheiden zijn. Op verschillende punten konden de mensen van de Gemeinschaftsbewe gung niet meegaan. Zij gaven in sep tember 1909 de zgn. Betlijnse Verkla ring uit, waarin de pinksterbeweging absoluut veroordeeld werd. In deze ver klaring stond bijvoorbeeld, dat de pink sterbeweging niet „van boven" is, maar „van beneden", en dat er daemonen in werken die, door satan geleid, leugen en waarheid vermengen, en de kinderen Gods verleiden. (Voor een goed be grip van deze verklaring mogen we niet uit het oog verliezen, dat die werd op gesteld kort nadat zich allerlei excessen hadden voorgedaan, die vooral in later tijd ook door de mensen van de pink sterbeweging zelf werden afgewezen.) Ook op de conferentie van Gnadau in 1910 werd een afwijzend standpunt ingenomen tegenover bepaalde tenden- zen in de pinksterbeweging. Het ,,Gnadauer Gemeinschaftsver- band" heeft in 1960 een dergelijk stand punt ingenomen. Dit gebeurde in sa menwerking met „Die Deutsche Evan gelische Allianz" (een verband, niet van kerken en gemeenten, maar van afzonderlijke gelovigen), en „Der Christliche Gemeinschaftsverband" van de zijde der pinksterbeweging). In hun gemeenschappelijke verklaring werd het volgende gesteld 1. De wedergeboorte en de geestes doop zijn volgens het Nieuwe Tes tament één en hetzelfde, bewerkt als wonder van Gods genade. 2. De leer van het perfectionisme, als zou er reeds op aarde een toestand van zondeloosheid mogelijk zijn „In zijn beroemde toespraak van 25 januari 1959 in de Benedictijnerabdij van Sint Paulus buiten de muren te Rome gaf paus Johannes ook opdracht voor de herziening van het kerkelijk wetboek. Hiertoe richte hij op 28 maart 1963 'n pauselijke commissie op. Deze commissie werd op 20 november door Paulus VI ontvangen en enkele benoe mingen 'werden gedaan om deze com missie nu definitief aan het werk te krij gen", aldus katholiek Archief van 25 februari 1966. Naar aanleiding van dit bericht heb ben we het rooms-katholiek wetboek weer eens op tafel gelegd. Het lijkt mij immers geen gemakkelijke taak deze 2414 canones in 'n handomdraai te ma ken tot 'n goed geordend geheel, dat na het concilie, zal moeten dienen als leidraad voor de rooms-katholieke kerk. Het is dan ook te begrijpen dat men van r.k. zijde spoed wil zetten achter dit voor de gelovigen, moet afgewezen worden. 3. De tongentaai kan zeker een wer king van de Heilige Geest zijn, maar er mag geen overwaardering van bepaalde geestesgaven plaatsvinden. 4. De vruchten van de Geest hebben voorrang op de gaven des Geestes. 5. De moderne heilsprofeten met hun massa-vergaderingen voor gebeds genezing moeten afgewezen worden. 6. Men is eensgezind in een groot ver langen naar de toerusting door de Heilige Geest met Zijn gaven, in de zin van 1 Cor. 12—14; Rom. 12; 6 e.v. Ef. 4:11 en 12. A. G. K. hele geval. In dit wetboek wordt im mers heel de wetgeving besproken over het gemengde huwelijk en over tal van andere zaken die vandaag de dag aan de orde zijn (b.v. het priestercelibaat). Men vraagt zich echter, aldus het ka tholiek archief, zelfs te Rome af hoe lang dit alles duren zal. Vooral als men het oog laat vallen op de nieuwe benoe mingen die de paus in dit verband ge daan heeft. Tot voorzitter werd immers benoemd 'n tachtigjarige prelaat, P. Ci- riaci, die naast deze functie nog 16 an dere functies bezit, die al zijn tijd op eisen Tot secretaris werd 'n Jezuït be noemd, nl. de 70-jarige R. Bidagor, die wegens het bereiken van de te hoge leeftijd als prof. de laan werd uitge stuurd. Verder is deze man nog consul- tator bij vijf Romeinse congregaties, waaronder degene die „huwelijkszaken" behandeld. Daarenboven zeggen zelfs ENKELE VRAGEN Wij moeten er maar geen geheim van maken. De viering van het Avondmaal stelt velen teleur. Meer dan menigeen denkt. Men verwacht een merkbare ze gen, zo een die je wat doeten je komt er niet anders vandaan dan je er heen ging. Als anderen dan dankbaar over de viering van het Avondmaal spreken, kan je daar moeilijk inkomen. Ovedrijven zij Of ligt het toch aan iets dat je zelf mist Niet alle mensen zijn gelijk. Daarom is de beleving van de Avondmaalsvie ring bij de een anders dan bij de ander. Dat behoeft niet te verontrusten. Er zijn naturen, die fel en gevoelig leven, en de viering van het Avondmaal anders on dergaan dan meer gelijkmatig gestem den. De verwerking, geestelijk en psy chisch, kan van mens tot mens zo ver schillen Soms lees je het van de ge zichten of uit de houding af. 't Kan zelfs voor dezelfde man of vrouw ver schillen van Avondmaal tot Avondmaal. Duidelijk aanwijsbare omstandigheden kunnen dat veroorzaken. Anders ligt het, als Avondmaal vie ren je niets meer doet, helemaal niets. Er zijn er die in eerlijke ogenblikken toegeven dat zij evengoed weg kunnen blijven. En soms doen zij het. Zij kun nen dan onmogelijk verklaren iets te hebben gemist, Avondmaal of geen Avondmaal. Dan zit er iets niet goed. Want wie ik ook ben, en hoe ik geeste lijk ook in elkaar zit, wat het Avond maal van de Heer is kan niet onduide lijk zijn. Hij heeft het gegeven als 'n levend teken en zegel. Het bezegelt dat er tussen Hem en mij een wonder is ge- vervolg op pag. 2) zijn goede vrienden te Rome, aldus Ka tholiek Archief, dat, als men hem zal laten begaan, men na 20 jaar nog geen nieuw kerkelijk wetboek zal bezitten Met zo 'n remmer, aldus Katholiek Ar chief in vaste dienst, kan men niet op schieten. Men vraagt zich terecht in r.k. mid dens dan ook af, hoe lang deze span ning tussen wettelijkheid en menselijk heid nog duren moet. Het concile, al dus deze theologen, heeft, voor tal van zaken, nieuwe perspectieven geopend, maar zolang deze niet in het kerkelijk wetboek zijn verdisconteerd, zit men, aldus zei mij in 'n persoonlijk gesprek 'n vooraanstaand r.k. theoloog, gewron gen tussen concile en wetboek. Deze moeilijkheid wordt ook in de praktijk gevoeld. Het is opvallend dat mgr. Bekkers, met het concilie op de achtergrond, begrip vroeg voor twee r.k. priesters die hun ambt hadden neer gelegd, terwijl kard. Frings in Keulen zo'n daad van een van zijn kapelaans „schandalig en onbeschaamd" noemt, steunend op het kerkelijk recht, die zo iemand maar onmiddellijk „eerloos" (in- famus) noemt. Als men deze dingen uit de praktijk naast elkaar legt, dan vraagt men zich toch wel af, waarom men in Rome niet wat meer spoed achter al deze zaken zet, door b.v. heel wat jongere mensen in zo'n commissie te zetten, of mensen die minder taken hebben. Of moet men, met veel r.k. mensen, achter datgene wat nu te Rome gebeurd, 'n vraagteken zetten in deze zin dat deze paus toch niet zou zijn 'n wat men na Johannes mocht verwachten, 'n voortvarend iemand die de nood van deze tijd be grijpt Was hij, en dat is 'n andere vraag, misschien vooruitstrevend en heeft men hem „conservatief" gemaakt? Zo juist geeft mijn radio het bericht door dat Paulus VI Ottaviani heeft be noemd tot voorzitter van de commissie die de geboorte-beperking onder de ogen moet nemen... een vraag slechts... welke weg gaat men hier op en waarom? M. V. J. DE CRAENE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1966 | | pagina 1