r PINKSTERBEWEGING Predikbeurten zondag 13 februari 1966 te treden tot de World Presbyterian Alliance, ook wel genoemd de Gerefor meerde (Hervormde) Wereldbond. Deze bond is breder dan de Geref. Oecumenische Synode, waarin strikt kerken ,,op Gereformeerde grondslag" in mee doen, en waar toezicht op de leer is. Echter beperkter dan de Wereld raad, want in genoemde Bond zijn al leen kerken met een presbyteriaal ka rakter vertegenwoordigd (kerkregering in Calvinistische zin, met kerkeraden enz.). Het is geen superkerk of synode. Wie de consensus van de Gereformeer de belijdenis aanvaardt, kan meedoen. Er zijn ook kerken bij, die de leertucht niet handhaven op een wijze, zoals wij menen, dat dit het geval moet zijn. Maar deze Bond heeft daarop geen in vloed of controle (dan zou het een su perkerk of supersynode worden). Onze inbreng kan er van betekenis zijn, wel licht kunnen we er ook veel leren. To taal omvat de Bond kerken met rond 40 miljoen leden (opgericht 1877, nu 94 kerken uit 65 landen). Ook over het contact met de Her vormde kerk werd gesproken. Er zullen in het vervolg afgevaardigden van deze kerk op onze Synode zijn (bij bepaalde zittingen) en andersom. Een goed be sluit. De twee grootste protestantse kerken in Nederland hebben, ondanks principiële verschillen, zoveel gemeen schappelijke problemen, dat nauw con tact zeer gunstig kan werken. Te meer omdat de Christelijke Gere formeerdenmet wie we in allerlei ver banden goede relaties onderhouden, de boot weer afhielden, toen het over zen den van waarnemers naar eikaars Sy noden ging. Onze Synode kreeg een negatief schrijven, waarvan Prof. Rothuizen zei ,,Dit moeten we eenvoudig niet nemen". Begrijpelijke reactie Onze Synode zelf stuurde een appelerende, broederlijke brief terug met als slot ondanks uw afwijzende beslissing zullen wij niet op houden te bidden, dat de Koning der Kerk het door Zijn Geest u eenmaal gemakkelijker, ja tot enkel vreugde zal maken om tot ons te komen en ons toe te staan tot u te gaan". Ik heb vertrou wen dat deze bede in de toekomst, over tien, twintig jaren als om die nog ge geven zijn, wel verhoord zal worden. De negatieve krachten in de Christe lijke Gereformeerde Kerken worden kleiner, alleen is de invloed nu nog goed merkbaar. Ik zou nog veel meer kunnen noemen in deze balans. Ër wordt op éen Synode zoveel besproken. Zo is daar het besluit het oorlogsvraagstuk opnieuw in studie te nemen. In de evangelisatie hoopt men tot sterkere activering en nog betere begeleiding te komen. Het „gastrecht" bij het Heilig Avondmaal wordt iets uitgebreid. Leden van andere kerken (ook al is er een gemeente in een plaats) kunnen als gast worden toegelaten, als er een bijzondere geestelijke nood is, met name ten aanzien van de geschei denheid of als het gaat over mensen, die met ons in gemeenschappelijke gees telijke arbeid bezig zijn. Natuurlijk met condities aangaande de goede belijdenis, opzicht en tucht. Enkele personalia Dr Hartveld werd benoemd aan de Theologische Hoge school in Kampen, als hoogleraar in de oude kerkgeschiedenis en de Symboliek (kennis der belijdenisgeschriften). Er is nu nog een vacature, vooral voor het Kerkrecht. Een „centrale post", waar een bijzonder evenwichtig en goed ge oriënteerd geleerde voor nodig is. Im mers een vraagbaak voor vele kerken. Misschien dat in maart iemand benoemd kan worden. De nieuwe actuarius van de Synode wordt Ds Schaafsma uit Rotterdam, een kennér van veel mensen en kerken Een medewerker van „Waarheid en Eenheid", die nu dicht bij het (Syno dale) vuur komt te zitten. Geen „over gangspaus" (een historische notite!), maar iemand, die hopelijk nog vele ja ren zijn accuratesse in dienst van de kerken zal stellen. Hij zal het zeker goed doen Ik sluit deze balans af. Een Synode van aarzelingen Nee. Als ik een naam zou moeten bedenken zou ik zeggen een Synode van dienstbetoon. Op aller lei fronten. In de eredienst, die ver nieuwd wordt. Ten opzichte van de dienst der vrouw in het ambt. Ten aan zien van het dienstbetoon in het (we reld) diaconaat. Met betrekking tot an dere kerken. Dienstverlening aan de wereld (evangelisatie, vormingswerk, ontwikkelingshulp). En zo voort. We mogen dankbaar zijn voor de tot nu toe bereikte resultaten. Goes en Mid delburg werden op deze Synode nauw verbondenHet zal de oud-Zeeuwse praeses (Ds. Van Strien) goed gedaan hebben Moge Gods zegen op de genomen besluiten rusten. Tot heil van onze ker ken, èn van de wereld. W. KATS. (i) Graag wil ik een nieuwe serie artike len over de pinksterbeweging vooraf laten gaan door enkele opmerkingen. Ik heb aanvankelijk de bedoeling ge had om niet verder over dit onderwerp te schrijven. Niemand heeft overigens tegen me gezegd, dat het nu zo lang zamerhand welletjes is, maar het zou best kunnen zijn, dat na enkele series artikelen over dit onderwerp de wensen van de lezers in een andere richting gingen. Dat ik er toch maar weer aan begonnen ben, staat in de eerste plaats in verband met eenen opdracht van de Generale Synode, waardoor ik mij de laatste tijd nogal intensief met deze ma terie moet bezighouden. Een serie arti kelen over ditzelfde onderwerp ligt meer voor de hand dan de behandeling van een nieuw onderwerp, dat aparte voor bereiding zou eisen. In de tweede plaats komt de pinksterbeweging als zodanig slechts zo nu en dan ter sprake. In deze rubriek behandelen we eigenlijk steeds dingen, die door het optreden van de pinkstergroepen meer dan voorheen in onze belangstellingssfeer zijn gekomen. Op deze wijze hopen we nog enkele artikelen te geven. In de eerste groep komt de pinkster beweging zelf wat meer dan voorheen ter sprake, doordat ik in 't kort iets over de geschiedenis ervan wil vertellen. Daarna hoop ik nog terug te komen op het onderwerp „Ziekte en genezing", dat in 1965.werd behandeld. In het laat ste artikel schreef ik, dat ik aan evan gelist Johan Maasbach enkele vragen had gesteld naar aanleiding van zijn radio-prediking. Zijn antwoord heb ik reeds enige tijd geleden gekregen, en het is werkelijk de moeite waard om daarop eens in te gaan. In de laatste jaren heeft de pinkster beweging een vrij grote opgang ge maakt. De blijmoedigheid en het getui genis van de aanhangers dezer bewe ging heeft op velen een diepe indruk gemaakt, en mede door hun arbeid zijn er mensen tot het geloof in Christus ge komen. Ik wil dit vooropstellen, omdat niet de indruk gevestigd mag worden, dat er m.i. niets goeds in deze beweging te vinden is. Integendeelwe hebben hier te maken met mensen, die in de Here Jezus Christus als hun Zaligmaker ge loven, en die voor het merendeel ook persoonlijk in de wereld van Hem ge tuigen willen. De ijver en de trouw waarmee sommigen zich aan de missio naire arbeid geven, vaak onder moei lijke omstandigheden, zijn bewonderens waardig. Hierdoor mogen we echter onze ogen niet sluiten voor de fouten die wij op merken. Naast dingen, die we kunnen waarderen, waarvan we in de eerste plaats het positief belijden en getuigen van de Here Jezus Christus willen noe men, vinden we een afwijken van de Heilige Schrift op vele punten. In vo rige series heb ik al op verschillende dingen gewezen. Ik noem nu alleen maar de beslist onvoldoende argumen tatie vanuit de Bijbel, waarmee men de kinderdoop verwerpt, terwijl men in ge breke blijft om aan te tonen, dat de (zoals zij dat noemen) Bijbelse (vol wassen-) doop echt bijbels is. Ik heb aan dit onderwerp verschillende artikelen gewijd in de serie „Kinderdoop en ma gie", zodat ik thans op het bovenstaan de niet verder hoef in te gaan. De vraag naar de aantrekkingskracht van de pinksterbeweging op de leden van de Geref. Kerken is moeilijk te be antwoorden. Je kunt niet zo goed na gaan, hoeveel er mee sympathiseren. Wèl is na te gaan, hoevelen er in de loop der jaren zijn overgegaan naar de één of andere pinkstergroep, waarbij zij zich aan het opzicht van hun kerkeraad onttrokken. In een artikel in het „Veluws Kerk blad" (13 aug. 1965) geeft Ds. T. Bak ker de resultaten van een door hem in gesteld onderzoek. De statistieken ge ven aan, dat vanaf 1956 tot en met 1965 224 Gereformeerden naar een pinkster gemeente zijn overgegaan. Dit is een landelijk cijf,r dat echt niet hoog ge noemd kan worden. Maar er bestaat geen cijfer dat aan geeft, hoevelen er wijfelen of op twee gedachten hinken. Daarom is het goed om allerlei onderwerpen, waarover zo nu en dan druk gediscussieerd wordt, eens nauwkeurig te bekijken. Wat we dan ook in deze rubriek regelmatig pro beren te doen. Tenslotte nog een opmerking over de propaganda van deze zijde, met name in het blad „Kracht van Omhoog". Regelmatig komt dit blad via de pas torie-brievenbussen op onze schrijfbu reaus terecht. Als je de redactie geloven mag, is het aan de preken van de domi nees te merken of zij van de inhoud kennis genomen hebben. Ik waag het te betwijfelen, maar kan dat natuurlijk niet beoordelen, 'k Heb zo de gedachte, dat het aan mijn preken niet te merken is (of het moest al in negatieve zin zijn), omdat ik de inhoud niet steeds „je-van- het" vind. Ik heb werkelijk wel waar dering voor verschillende dingen, die hierin gepubliceerd worden, en ik pro beer zo objectief mogelijk te lezen, maar steeds weer kom ik staaltjes van een minder plezierige journalistiek tegen. Er wordt namelijk zo vaak gegenerali seerd, o.a. ten aanzien van de predikan ten. Wellicht zal iemand opmerken, dat ik blijkbaar nogal „op-mijn-tenen-ge- trapt" ben. Och, noemt u dat maar zo. Maar als ik zo in 't algemeen opmerkin gen lees over de vele predikanten, die de autoriteit van de bijbel aantasten, of die ten aanzien van het sexuele leven uiterst gevaarlijke opvattingen goed praten, vind ik dat een wijze van schrij ven, die niet door de beugel kan. Arge loze lezers kunnen hier gemakkelijk in- tippelen (dat blijkt nogal eens uit ge sprekken en correspondentie), en de gedachte krijgen, dat je alleen van pink ster-voorgangers de zekerheid kunt heb ben, dat zij de Bijbel hooghouden en voor de zedelijkheid waken. Er zijn ge lukkig zer veel predikanten, voor wie de Bijbel de hoogste autoriteit bezit, en die er niet aan denken om ook maar iets goed te praten, dat in de Bijbel nadruk kelijk verboden wordt. Er bestaat ove rigens nog al wat verschil tussen „be grip hebben voor de mens, die zondigt", èn „de zonde goedpraten". Ik zou zo zeggen noem de persoon en diens pu blicatie, en stel daar uw (bijbelse) ar gumenten tegenover, öf houdt derge lijke dingen in uw pen, resp. schrijfma chine. Precies hetzelfde geldt van de reeds enige malen gemaakte opmerking over al die kerkleden, w.o. ook ouder lingen en predikanten, die het helemaal niet met de kinderdoop eens zijn, maar hun opvattingen onder stoelen en ban ken steken, omdat ze anders last met hun kerkeraden krijgen. Als men geen namen wil op kan noemen moet men zwijgen Dit laatste heeft niet zoveel met ons eigenlijk onderwerp te maken, maar 't moet me toch even van het hart. In 't volgend artikel hoop ik een be gin te maken met de korte geschiedenis van de pinksterbeweging. A. G. K. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til. 2.30 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Joosse. 5 uur geen dienst. „Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Van Til. Plan Zuid (Gemeenschapsruimte Schoolgebouw Rentmeesterlaan 241) 10.15 uur Ds. v. Wilgenburg. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur Ds. Ringnalda. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10.45 uur Ds. Joosse, 2.30 u. Ds. Slingenberg te Goes. Gapinge 9.30 uur Ds. Wessel, 2 uur Ds. Jansen, Goes Grijpskerke 10.15 uur Ds. v. Wouwe, 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 9 uur Ds. Van Wouwe, 2.30 uur Cand. Torenbeek. Serooskerke 10 uur Ds. Den Hengst, 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St, Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Veere 10.45 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen (St. Jacobskerk) 9 uur Ds. Kornet, (Johanneskerk) 5 uur Ds. Verschoor. Vrouwenpolder 9.30 uur Ds. Streefkerk, 7 uur Ds. Meijer. Westkapelle 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Wessel. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries te Hoofddorp. Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk. Breskens 10 uur Dhr. Musch, 5 uur Ds. Verbeek, Openbare Belijdenis en H. Doop. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Paksy. Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf. Terneuzen 10 uur Ds. Gispen Radio-Wereldomroep 4.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Jurjens, Legerpredikant. Zaamslag 10.30 en 3 uur Ds. Berger. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen te Pernis. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 5 uur Cand. Torenbeek te Den Ham. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Colijnsplaat 10 uur Ds. Van Rheenen, 2.30 uur Ds. Brederveld te Souburg. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Hoekstra. Geersdijk 10 en 2.30 uur Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Greving te Haren. 5 uur Ds. Jansen. (Oosterkerlc) 9 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Greving. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Ringnalda. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Radder. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Keur te 's-Gravenhage. Lewedorp 9 uur Ds. Schenkeveld te Doorn, 2.30 uur Ds. Greving te Haren. Nieuwdorp (Herv. Kerk) 9.15 en 3.45 uur Ds. Goedendorp. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer. Wissenkerke 10 uur Ds. Brederveld te Souburg, 2.30 uur Ds. Van Reenen. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Booy. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Hindriks, Rotterdam Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. v. d. Stoel. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder. Bed. H. Av. en Dankzegging. Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Sloot. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2 uur Rilland-Bath 9.30 en 2.30 uur Tholen 9 uur Ds. Torenbeek, 5 uur Ds. Fidder. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Den Heeten. Haamstede 10 en 3 uur Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker. Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Den Heeten. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1966 | | pagina 3