r
PINKSTERBEWEGING
Predikbeurten zondag 13 februari 1966
te treden tot de World Presbyterian
Alliance, ook wel genoemd de Gerefor
meerde (Hervormde) Wereldbond.
Deze bond is breder dan de Geref.
Oecumenische Synode, waarin strikt
kerken ,,op Gereformeerde grondslag"
in mee doen, en waar toezicht op de
leer is. Echter beperkter dan de Wereld
raad, want in genoemde Bond zijn al
leen kerken met een presbyteriaal ka
rakter vertegenwoordigd (kerkregering
in Calvinistische zin, met kerkeraden
enz.). Het is geen superkerk of synode.
Wie de consensus van de Gereformeer
de belijdenis aanvaardt, kan meedoen.
Er zijn ook kerken bij, die de leertucht
niet handhaven op een wijze, zoals wij
menen, dat dit het geval moet zijn.
Maar deze Bond heeft daarop geen in
vloed of controle (dan zou het een su
perkerk of supersynode worden). Onze
inbreng kan er van betekenis zijn, wel
licht kunnen we er ook veel leren. To
taal omvat de Bond kerken met rond
40 miljoen leden (opgericht 1877, nu
94 kerken uit 65 landen).
Ook over het contact met de Her
vormde kerk werd gesproken. Er zullen
in het vervolg afgevaardigden van deze
kerk op onze Synode zijn (bij bepaalde
zittingen) en andersom. Een goed be
sluit. De twee grootste protestantse
kerken in Nederland hebben, ondanks
principiële verschillen, zoveel gemeen
schappelijke problemen, dat nauw con
tact zeer gunstig kan werken.
Te meer omdat de Christelijke Gere
formeerdenmet wie we in allerlei ver
banden goede relaties onderhouden, de
boot weer afhielden, toen het over zen
den van waarnemers naar eikaars Sy
noden ging.
Onze Synode kreeg een negatief
schrijven, waarvan Prof. Rothuizen zei
,,Dit moeten we eenvoudig niet nemen".
Begrijpelijke reactie Onze Synode zelf
stuurde een appelerende, broederlijke
brief terug met als slot ondanks uw
afwijzende beslissing zullen wij niet op
houden te bidden, dat de Koning der
Kerk het door Zijn Geest u eenmaal
gemakkelijker, ja tot enkel vreugde zal
maken om tot ons te komen en ons toe
te staan tot u te gaan". Ik heb vertrou
wen dat deze bede in de toekomst, over
tien, twintig jaren als om die nog ge
geven zijn, wel verhoord zal worden.
De negatieve krachten in de Christe
lijke Gereformeerde Kerken worden
kleiner, alleen is de invloed nu nog goed
merkbaar.
Ik zou nog veel meer kunnen noemen
in deze balans. Ër wordt op éen Synode
zoveel besproken. Zo is daar het besluit
het oorlogsvraagstuk opnieuw in studie
te nemen. In de evangelisatie hoopt men
tot sterkere activering en nog betere
begeleiding te komen. Het „gastrecht"
bij het Heilig Avondmaal wordt iets
uitgebreid. Leden van andere kerken
(ook al is er een gemeente in een plaats)
kunnen als gast worden toegelaten, als
er een bijzondere geestelijke nood is,
met name ten aanzien van de geschei
denheid of als het gaat over mensen,
die met ons in gemeenschappelijke gees
telijke arbeid bezig zijn. Natuurlijk met
condities aangaande de goede belijdenis,
opzicht en tucht.
Enkele personalia Dr Hartveld werd
benoemd aan de Theologische Hoge
school in Kampen, als hoogleraar in de
oude kerkgeschiedenis en de Symboliek
(kennis der belijdenisgeschriften). Er
is nu nog een vacature, vooral voor het
Kerkrecht. Een „centrale post", waar
een bijzonder evenwichtig en goed ge
oriënteerd geleerde voor nodig is. Im
mers een vraagbaak voor vele kerken.
Misschien dat in maart iemand benoemd
kan worden.
De nieuwe actuarius van de Synode
wordt Ds Schaafsma uit Rotterdam,
een kennér van veel mensen en kerken
Een medewerker van „Waarheid en
Eenheid", die nu dicht bij het (Syno
dale) vuur komt te zitten. Geen „over
gangspaus" (een historische notite!),
maar iemand, die hopelijk nog vele ja
ren zijn accuratesse in dienst van de
kerken zal stellen. Hij zal het zeker
goed doen
Ik sluit deze balans af. Een Synode
van aarzelingen Nee. Als ik een naam
zou moeten bedenken zou ik zeggen
een Synode van dienstbetoon. Op aller
lei fronten. In de eredienst, die ver
nieuwd wordt. Ten opzichte van de
dienst der vrouw in het ambt. Ten aan
zien van het dienstbetoon in het (we
reld) diaconaat. Met betrekking tot an
dere kerken. Dienstverlening aan de
wereld (evangelisatie, vormingswerk,
ontwikkelingshulp). En zo voort.
We mogen dankbaar zijn voor de tot
nu toe bereikte resultaten. Goes en Mid
delburg werden op deze Synode nauw
verbondenHet zal de oud-Zeeuwse
praeses (Ds. Van Strien) goed gedaan
hebben
Moge Gods zegen op de genomen
besluiten rusten. Tot heil van onze ker
ken, èn van de wereld.
W. KATS.
(i)
Graag wil ik een nieuwe serie artike
len over de pinksterbeweging vooraf
laten gaan door enkele opmerkingen.
Ik heb aanvankelijk de bedoeling ge
had om niet verder over dit onderwerp
te schrijven. Niemand heeft overigens
tegen me gezegd, dat het nu zo lang
zamerhand welletjes is, maar het zou
best kunnen zijn, dat na enkele series
artikelen over dit onderwerp de wensen
van de lezers in een andere richting
gingen. Dat ik er toch maar weer aan
begonnen ben, staat in de eerste plaats
in verband met eenen opdracht van de
Generale Synode, waardoor ik mij de
laatste tijd nogal intensief met deze ma
terie moet bezighouden. Een serie arti
kelen over ditzelfde onderwerp ligt meer
voor de hand dan de behandeling van
een nieuw onderwerp, dat aparte voor
bereiding zou eisen. In de tweede plaats
komt de pinksterbeweging als zodanig
slechts zo nu en dan ter sprake. In deze
rubriek behandelen we eigenlijk steeds
dingen, die door het optreden van de
pinkstergroepen meer dan voorheen in
onze belangstellingssfeer zijn gekomen.
Op deze wijze hopen we nog enkele
artikelen te geven.
In de eerste groep komt de pinkster
beweging zelf wat meer dan voorheen
ter sprake, doordat ik in 't kort iets over
de geschiedenis ervan wil vertellen.
Daarna hoop ik nog terug te komen op
het onderwerp „Ziekte en genezing",
dat in 1965.werd behandeld. In het laat
ste artikel schreef ik, dat ik aan evan
gelist Johan Maasbach enkele vragen
had gesteld naar aanleiding van zijn
radio-prediking. Zijn antwoord heb ik
reeds enige tijd geleden gekregen, en
het is werkelijk de moeite waard om
daarop eens in te gaan.
In de laatste jaren heeft de pinkster
beweging een vrij grote opgang ge
maakt. De blijmoedigheid en het getui
genis van de aanhangers dezer bewe
ging heeft op velen een diepe indruk
gemaakt, en mede door hun arbeid zijn
er mensen tot het geloof in Christus ge
komen.
Ik wil dit vooropstellen, omdat niet
de indruk gevestigd mag worden, dat
er m.i. niets goeds in deze beweging te
vinden is. Integendeelwe hebben hier
te maken met mensen, die in de Here
Jezus Christus als hun Zaligmaker ge
loven, en die voor het merendeel ook
persoonlijk in de wereld van Hem ge
tuigen willen. De ijver en de trouw
waarmee sommigen zich aan de missio
naire arbeid geven, vaak onder moei
lijke omstandigheden, zijn bewonderens
waardig.
Hierdoor mogen we echter onze ogen
niet sluiten voor de fouten die wij op
merken. Naast dingen, die we kunnen
waarderen, waarvan we in de eerste
plaats het positief belijden en getuigen
van de Here Jezus Christus willen noe
men, vinden we een afwijken van de
Heilige Schrift op vele punten. In vo
rige series heb ik al op verschillende
dingen gewezen. Ik noem nu alleen
maar de beslist onvoldoende argumen
tatie vanuit de Bijbel, waarmee men de
kinderdoop verwerpt, terwijl men in ge
breke blijft om aan te tonen, dat de
(zoals zij dat noemen) Bijbelse (vol
wassen-) doop echt bijbels is. Ik heb aan
dit onderwerp verschillende artikelen
gewijd in de serie „Kinderdoop en ma
gie", zodat ik thans op het bovenstaan
de niet verder hoef in te gaan.
De vraag naar de aantrekkingskracht
van de pinksterbeweging op de leden
van de Geref. Kerken is moeilijk te be
antwoorden. Je kunt niet zo goed na
gaan, hoeveel er mee sympathiseren.
Wèl is na te gaan, hoevelen er in de
loop der jaren zijn overgegaan naar de
één of andere pinkstergroep, waarbij zij
zich aan het opzicht van hun kerkeraad
onttrokken.
In een artikel in het „Veluws Kerk
blad" (13 aug. 1965) geeft Ds. T. Bak
ker de resultaten van een door hem in
gesteld onderzoek. De statistieken ge
ven aan, dat vanaf 1956 tot en met 1965
224 Gereformeerden naar een pinkster
gemeente zijn overgegaan. Dit is een
landelijk cijf,r dat echt niet hoog ge
noemd kan worden.
Maar er bestaat geen cijfer dat aan
geeft, hoevelen er wijfelen of op twee
gedachten hinken. Daarom is het goed
om allerlei onderwerpen, waarover zo
nu en dan druk gediscussieerd wordt,
eens nauwkeurig te bekijken. Wat we
dan ook in deze rubriek regelmatig pro
beren te doen.
Tenslotte nog een opmerking over de
propaganda van deze zijde, met name
in het blad „Kracht van Omhoog".
Regelmatig komt dit blad via de pas
torie-brievenbussen op onze schrijfbu
reaus terecht. Als je de redactie geloven
mag, is het aan de preken van de domi
nees te merken of zij van de inhoud
kennis genomen hebben. Ik waag het te
betwijfelen, maar kan dat natuurlijk niet
beoordelen, 'k Heb zo de gedachte, dat
het aan mijn preken niet te merken is
(of het moest al in negatieve zin zijn),
omdat ik de inhoud niet steeds „je-van-
het" vind. Ik heb werkelijk wel waar
dering voor verschillende dingen, die
hierin gepubliceerd worden, en ik pro
beer zo objectief mogelijk te lezen, maar
steeds weer kom ik staaltjes van een
minder plezierige journalistiek tegen.
Er wordt namelijk zo vaak gegenerali
seerd, o.a. ten aanzien van de predikan
ten. Wellicht zal iemand opmerken, dat
ik blijkbaar nogal „op-mijn-tenen-ge-
trapt" ben. Och, noemt u dat maar zo.
Maar als ik zo in 't algemeen opmerkin
gen lees over de vele predikanten, die
de autoriteit van de bijbel aantasten, of
die ten aanzien van het sexuele leven
uiterst gevaarlijke opvattingen goed
praten, vind ik dat een wijze van schrij
ven, die niet door de beugel kan. Arge
loze lezers kunnen hier gemakkelijk in-
tippelen (dat blijkt nogal eens uit ge
sprekken en correspondentie), en de
gedachte krijgen, dat je alleen van pink
ster-voorgangers de zekerheid kunt heb
ben, dat zij de Bijbel hooghouden en
voor de zedelijkheid waken. Er zijn ge
lukkig zer veel predikanten, voor wie
de Bijbel de hoogste autoriteit bezit, en
die er niet aan denken om ook maar iets
goed te praten, dat in de Bijbel nadruk
kelijk verboden wordt. Er bestaat ove
rigens nog al wat verschil tussen „be
grip hebben voor de mens, die zondigt",
èn „de zonde goedpraten". Ik zou zo
zeggen noem de persoon en diens pu
blicatie, en stel daar uw (bijbelse) ar
gumenten tegenover, öf houdt derge
lijke dingen in uw pen, resp. schrijfma
chine. Precies hetzelfde geldt van de
reeds enige malen gemaakte opmerking
over al die kerkleden, w.o. ook ouder
lingen en predikanten, die het helemaal
niet met de kinderdoop eens zijn, maar
hun opvattingen onder stoelen en ban
ken steken, omdat ze anders last met
hun kerkeraden krijgen. Als men geen
namen wil op kan noemen moet men
zwijgen
Dit laatste heeft niet zoveel met ons
eigenlijk onderwerp te maken, maar 't
moet me toch even van het hart.
In 't volgend artikel hoop ik een be
gin te maken met de korte geschiedenis
van de pinksterbeweging.
A. G. K.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til.
2.30 uur Ds. Joosse.
5 uur Ds. Van Wilgenburg.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Joosse.
5 uur geen dienst.
„Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur
Ds. Van Wilgenburg.
5 uur Ds. Van Til.
Plan Zuid (Gemeenschapsruimte Schoolgebouw
Rentmeesterlaan 241) 10.15 uur Ds. v. Wilgenburg.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur
Ds. Ringnalda.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 10.45 uur Ds. Joosse, 2.30 u. Ds. Slingenberg
te Goes.
Gapinge 9.30 uur Ds. Wessel, 2 uur Ds. Jansen, Goes
Grijpskerke 10.15 uur Ds. v. Wouwe, 2.30 uur Ds.
Den Hengst.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer.
Oostkapelle 9 uur Ds. Van Wouwe, 2.30 uur Cand.
Torenbeek.
Serooskerke 10 uur Ds. Den Hengst, 2.30 uur Ds.
Van Wouwe.
St, Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene.
Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Meijer.
Veere 10.45 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen (St. Jacobskerk) 9 uur Ds. Kornet,
(Johanneskerk) 5 uur Ds. Verschoor.
Vrouwenpolder 9.30 uur Ds. Streefkerk, 7 uur Ds.
Meijer.
Westkapelle 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Wessel.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. De Vries te Hoofddorp.
Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 10 uur Dhr. Musch, 5 uur Ds. Verbeek,
Openbare Belijdenis en H. Doop.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Paksy.
Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf.
Terneuzen 10 uur Ds. Gispen Radio-Wereldomroep
4.30 uur Ds. Gispen.
Oostburg 10 en 3 uur Ds. Jurjens, Legerpredikant.
Zaamslag 10.30 en 3 uur Ds. Berger.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Van Leeuwen te Pernis.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 5 uur Cand. Torenbeek te Den Ham.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Colijnsplaat 10 uur Ds. Van Rheenen, 2.30 uur Ds.
Brederveld te Souburg.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Hoekstra.
Geersdijk 10 en 2.30 uur
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Greving te Haren.
5 uur Ds. Jansen.
(Oosterkerlc) 9 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. Greving.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Ringnalda.
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Radder.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Keur te 's-Gravenhage.
Lewedorp 9 uur Ds. Schenkeveld te Doorn, 2.30 uur
Ds. Greving te Haren.
Nieuwdorp (Herv. Kerk) 9.15 en 3.45 uur Ds.
Goedendorp.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer.
Wissenkerke 10 uur Ds. Brederveld te Souburg,
2.30 uur Ds. Van Reenen.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Booy.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur
Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Hindriks, Rotterdam
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
v. d. Stoel.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Sloot.
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2 uur
Rilland-Bath 9.30 en 2.30 uur
Tholen 9 uur Ds. Torenbeek, 5 uur Ds. Fidder.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Den Heeten.
Haamstede 10 en 3 uur
Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker.
Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Den Heeten.
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing.
Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen.