BEDENKELIJK Predikbourton zondag 30 januari 1966 1 In ons vorige artikel schreven we over de ernst en het doorzettingsvermo gen van onze Generale Synode om we ken achter elkaar geconcentreerd bezig te zijn, soms met „kleingoed", maar vaak met hoogstbelangrijke vraagstuk ken, die heel ons kerkelijk leven raken. De deputaten studeren, de commis sieleden rapporteren, de synodeleden spreken, corrigeren, animeren, amende ren, enz. Het kost vele uren denken en werken voor een gewichtig besluit wordt genomen. Nu komt het wel voor dat er onder de Synodeleden geen eenstemmigheid is. Vaak begint dit verschijnsel al bij de deputaten, die het niet eens werden, en dat zet zich dan meestal voort in de commissie, die met een voorstel moet komen. Geen wonder, dat ter Synode wel eens verschillende geluiden worden gehoord. Het kan zijn, dat er een kleine min derheid is, die niet te overtuigen is. Met meerderheid van stemmen kan dan toch een beslissing worden genomen, die „voor vast en bondig moet worden ge houden". Met het bekende „tenzij" uit de oude Kerkorde. „Tenzij, dat bewe zen worde, dat het besluit in strijd is met Gods Woord en de Kerkorde.") Maar het is ook mogelijk, dat het an ders gaat. Er zijn kwesties, die zeer on duidelijk liggen. Waarbij alle achter gronden niet diréct helder zijn. Waarbij de consequenties niet te overzien zijn, als men een beslissing in een bepaalde richting neemt. Nu kan men met een kleine meerderheid een besluit nemen. Als het over een zuiver zakelijke kwes tie gaat, is het mogelijk zo te beslissen. Soms móét men verder, móét men tot een decisie komen. Maar er zijn ook andere gevallen. Waarbij de tijd niet dringt en waarbij een flinke groep Sy nodeleden te kennen geeft, dat een zaak niet rijp wordt geacht voor besluitvor ming. Dan is het beter om de betreffen de aangelegenheid opnieuw in studie te nemen. Dit kan dan van grote ernst ge tuigen. Zo iets is onlangs gebeurd. Over de „kwestie Assen 1926" is geen uitspraak gevallen. De meningen stonden nogal tegenover elkaar. Sommigen wilden de binding aan Assen zonder meer ophef fen, omdat, naar men meent, een be paalde uitleg van Genesis 3 is vastge legd. En er moet vrijheid van exegese zijn. Anderen zagen het als moeilijk, om dit zonder meer te doen. Is hier niet veel meer aan de hand Hoe functio neert het door ons aanvaarde Schrift gezag Wat zijn de consequenties in onze kerken De theologen denken lang niet gelijk, men is er nog niet op „uitgestudeerd". Is het wonder, dat de Synode niet tot een uitspraak kwam en een nieuw deputaatschap in verband met deze gewichtige kwestie benoemde? Vanzelfsprekend, dacht ik. Maar nu Trouw! Het dagblad, dat ik al vele jaren elke dag, meestal met genoegen en instemming lees. Natuur lijk heb je wel eens bezwaar tegen een „kop", die meer sensationeel is, dan reëel. Het maken van goede „koppen" blijkt een zaak apart te zijn. Zie daar over ook nog onder. Met een hoofdartikel ligt het anders. Mijn niet-kerkelijk dagblad heeft nu helaas in dit opzicht de grens overschre den door het hoofdartikel in het num mer van 15 januari met als opschrift „Bedenkelijke methode", waarin het Synodebesluit, waarover ik boven schreef, gekraakt wordt. „Geen enkele bewondering." „De Synode maakt zich in veler ogen bela chelijk." „Men moest een beslissing niet uit de weg gaan." En dan dit„De Synode nadert uit een begrijpelijke angst voor scheuring bedenkelijk dicht de karakterloosheid. Dat laatste is echt een nog grotere blamage voor een kerk, dan een uiteengaan van mensen met aan elkaar tegenovergestelde opvat ting". Van dit artikel begrijp ik niets. Aller eerst zou ik aan de hoofdredacteur kun nen vragen Wie heeft u tot overste en rechter over een Generale Synode van Gereformeerde Kerken gesteld in zulk een moeilijke materie Vervolgens Waarom in een blad, dat geen binding aan een bepaalde kerk heeft, maar wel door veel Gere formeerde mensen gelezen wordt en gesteund wordt, zulke grote woorden publiek neer te schrijven Belachelijk, karakterloos, blamage, dat is nogal wat. Ik schaam me over mijn dagblad. Ik zou het zo graag in alles „trouw" blijven. Maar dit gaat te ver. Nota bene, nu een zo gewichtige zaak, waarbij de uit leg van de Schrift gemoeid is, waarbij de consequenties niet te overzien zijn, aan de orde is en nog niet duidelijk ligt, nu zou een uiteengaan minder blamage zijn Dus maar weer kerkscheuring. Te prefereren boven verdere studie van een deputaatschap Hoe is het moge lijk Jammer, dat Trouw dit publiceerde. Jammer, dat de hoofdredacteur, die vaak zulke wijze dingen kan zeggen en schrijven, dit in zijn krant liet opnemen. Bedenkelijk, als men voorzichtigheid en genuanceerdheid in de buurt gaat bren gen van karakterloosheid. Trouw be wees hiermee de kerken, waarin het blad zeker het meest gesteund wordt, geen dienst. Dit was „grensoverschrij ding". We weten, hoe moeilijk de dingen liggen. Dit komt op een Synode open baar. Openbaar, omdat de pers er bij mag zijn. Vlakbij, zoals ik de vorige week schreef. Maar dan moet men daar geen misbruik van gaan maken. Scheps geeft, zonder sensationele koppen en zonder subjectieve beoordeling verslag van de zittingen. Hulde Maar wat te denken van een kop in Trouw Mor gendienst bij Gereformeerden rommelig, in plaats van, b.v. Gereformeerden zoeken nieuwe vormen van liturgie. Dat zou heel wat positiever zijn geweest. Wat te denken van een artikel in Cen traal Weekblad over de „Synode van de aarzeling met een sterk subjectie ve benadering. Terwijl men weten kan, dat aarzeling ook vervangen zou kun nen worden door voorzichtigheid, be scheidenheid, geduld of wijsheid Nee, dan liever geen pers meer op de Syno de. Laten we dan de informatiedienst het alleenrecht geven, want van deze instantie krijgen we rustige objectieve voorlichting. Alleen zou ik Scheps niet willen missen met zijn bondige samen vattingen van wat de sprekers zeggen. Woorden als belachelijk, karakterloos (Trouw), irritant (Centraal Weekblad) zouden dan niet meer vallen. Er is een oud gezegde Schiet niet op de pianist, de man doet zijn best Het moge ook voor een Generale Sy node gelden, die zich door stapels stuk ken en tientallen vragen moet heenwer- ken. Het is geen sinecure nu Synodelid te zijn. En „het heil van de kerken is de hoogste wet", zei men eens. Goed, mis schien niet de hoogste, maar toch wel een belangrijke wet. Ik meen, dat men dit rond de zaak Assen duidelijk heeft gezien. Wie hier kerkscheuring propageert, weet niet, wat hij doet. Een bedenkelijke zaak Het verleden heeft ons toch wel wat geleerd. Zelfs Assen. Moge er zegen rusten op de wijze beslissing die werd genomen. En moge veel licht geschonken worden aan hen, die verder moeten studeren en rappor teren W. KATS. INGEZONDEN STUKKEN (buiten verantwoordelijkheid der redactie) FIGUREN karakters ROND JEZUS Dit groot Rel. spel in vier delen ho pen wij D.V. 4 febr. in het Ledeltheater te Oostburg uit te voeren. We trachten ons te verplaatsen naar de tijd van het Romeinse rijk. Door omstandigheden (mogelijk een niet willen leven onder de Romeinse heerschappij) hadden zich vele Joden aan de Noordkust van Afrika gevestigd. Later werd dit echter ook bezet gebied van Rome. Simon van Cyrene (Simon Niger) had zich met de zijnen (Deborah zijn vrouw en Ezechiël als knecht) in Cy rene gevestigd als landbouwer. Als Deborah hen op het open koren veld eten komt brengen spreken zij over hun beide zonen, Refus en Alexander. Ze hebben verdriet, vooral over Alexan der. Daarnaast dreigt er tussen beide en conflict. Wat was het geval Gedurig horen zij berichten uit het moederland over het optreden van een Jezus van Naza reth en over zijn grote wonderwerken. Simon wil niets over deze Man ho ren. De Verlosser van Israël moet in de eerste plaats een groot Vorst zijn die hen van de Romeinse heerschappij zou verlossen. Maar geen timmerman uit Nazareth. Minachting en verwerping. Deborah ontpopt zich als een aan hangster van Jezus en ook Ezechiël, hun trouwe knecht. Als intermezzo komen de Romeinen het graan opeisen, hetwelk twist veroor zaakt. Als de Romeinen weg zijn, steekt Simon zijn koren in brand welker daad door de vele boeren wordt gevolgd. Ze wilden aan de bezetter niet leveren. Gevolg Simon (als hoofdaansteker van het verzet) wordt met de zijnen nu gezocht. Hij vlucht naar Alexandrië, terwijl De borah en Ezechiël op snelle kamelen doorreizen in de richting Jeruzalem. Motief Ze willen Jezus zien en horen. In het tweede deel komt Simon bij nicht Naomi te Alexandrië. Naomi is een bejaarde wijze vrouw (profetes). Simon denkt hier een schuilplaats te vinden, maar dat lukt niet. Naomi ziet visionair-profetisch en ze verwijst Simon naar Jeruzalem. Daar zou een taak (kruisdrager) voor hem liggen. Hij wil niet, maar hij moet. Haar macht is sterker en Simon vertrekt per schip naar Joppe. Tijdens deze dialoog wordt Simon tegen zijn wil met de Nazerener en diens werk geconfronteerd. Naomi ziet in Jezus de Messias, de Verlosser van zondaren. Simon heeft (vierde deel) na lang zoeken werk gevonden bij een rijk heer te Jeruzalem, n.l. Jozef van Arimathea. De omstandigheden werken mee, zo dat Simon, Deborah en Ezechiël daar ontmoet. Er is vreugde over dit weer zien. Maar er valt een schaduw. Beider standpunt omtrent Jezus is niets veran derd. Deborah wordt openlijker in haar liefde voor de Man van Nazareth. Jozef van Arimathea komt Simon be zoeken. In een brede dialoog waarbij Simons verzet tegen de Gallileër weer fel op laait, weet Jozef uiteindelijk dit verzet te breken. Het vierde en laatste deel sluit niet aan doch ligt wel in de lijn. Als Pontius Pilatus ten tonele ver schijnt heeft hij Jezus reeds een verhoor afgenomen. Jezus komt zelf niet ten to nele (te cru), maar in verband met zijn houding tegenover de Hogepriester, was dit verhoor noodzakelijk door Pontius Pilatus. De droom van Claudia. Veel waarde hechtte men aan een droom in de Oos terse landen en vooral te dien dage. De kleine pro-stem van Claudia is tot een krachtige pro-stem uitgewerkt. Het einde van het vierde deel dat te vens het einde van het stuk is, eindigt niet met de neutrale houding (onbegrip) van Pilatus, doch met een treffend ge dicht van Mevr. v. Walsum—Quispel (ondersteund door een verlicht kruis) over Christus als kruisdrager en de mens als kruisdrager. U zult het begrepen hebben, lezers, naast enkele onderdeeltjes welke men als spel moet zien, loopt er een draad, een lijn door het spel, door elk deel zelfs, van pro en contra, van liefde en haat, begrip en onbegrip ten opzichte van Jezus van Nazareth. Het spel wordt in Oosterse kledij ge speeld. De spelers zijn aangetrokken uit ver schillende plaatsen uit West-Zeeuws- Vlaanderen en uit onderscheidene kerk- groepen. We zouden zo gaarne ook van de overkant enkele belangstellenden willen zien. Volgens mijn rekening is de laatste boot goed te halen. Overdenk het eens. Uitgever en Redactie dank voor plaatsing. Oostburg N. d. Arend. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Wessel. 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Joosse. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur geen dienst. „Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Wessel. Plan Zuid (Gemeenschapsruimte Schoolgebouw Rentmeesterlaan 241) 10.15 uur Ds. Joosse. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur Ds. Wessel. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10.30 uur Ds. Verschoor, 2.30 uur Ds. De Craene. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Firet te Scherpenzeel. Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Den Hengst, Bed. H. Av. en Dankzegging. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Slingenberg te Goes. Serooskerke 10.15 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 uur Ds. De Craene, 2.30 uur Ds. v. Til Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen (St. Jacobskerk) 9 uur Ds. Verschoor, (Johanneskerk) 5 uur Ds. Verschoor. Vrouwenpolder 9 uur Ds. Van Wouwe, 7 uur Ds. Brederveld. Westkapelle 10 uur 2.30 uur Ds. Verschoor. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 uur 3 uur Ds. Berger te Terneuzen. Axel 10 en 3 uur Ds. De Graaf te Voorburg. Breskens 10 uur Dhr. Musch, 2.30 uur Ds. Paksy. Hoek 11 uur Ds. Hoogerwerf, 2.30 uur Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf. Terneuzen 10 uur Ds. Berger, 4.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 10 uur Ds. Paksy, 2.30 uur Dhr. Musch. Zaamslag 10.30 en 3 uur Ds. Den Boer. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Heemskerk. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld te Souburg, Bed. H. Av. en Dankzegging. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer. Colijnsplaat 10 uur Ds. Feenstra te Scheveningen. 2.30 uur Ds. Van Rheenen. Driewegen 9-30 en 2 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10 uur Ds. Van Rheenen, 2.30 uur Ds. Feenstra te Scheveningen. Goes (Westerkerk) 10 u. Ds Tiemersma, Vlaardingen 5 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Tiemersma. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Goslinga te Amsterdam. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Radder, Bed. H. Av. en Dankzegging. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Cand. Wolfert te Vinkeveen Xewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Nieuwdorp (Herv. Kerk) 9.15 en 3.45 uur Ds. Pontier te Vlissingen. Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Jansen. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Hoekstra, Lewedorp Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Booy. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. v. d. Klaauw te 's-Gravenzande. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Goedendorp te Nieuwdorp. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Ringnalda te Middelburg. Oud-Vossemeer 10 en 3 u. Ds. Vanhaelen te Mijdrecht Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2 uur Rilland-Bath 9.30 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen te Roosendaal. Tholen 10 en 5 uur CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Goslinga te Amsterdam Bruinisse 10 uur Ds. Den Heeten, 5 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire. Haamstede 10 en 3 uur Nieuwerkerk 10 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire, 3 uur Ds. Den Heeten. Oosterland 10 en 3 uur Ds. Wentsel. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn, Bed. H. Av. en Dankzegging. Zonnemaire 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1966 | | pagina 3