NIEUWS rm Predikbeurten zondag 28 november 1985 de traditie wil zich niet aan één pijnlijke correctie onderwerpen. Men moet het dienende werk centraal stellen: God ontmoeten in je naaste. Zo zullen de vrijzinnig-hervormden hun taak blij ven zien, en organisatie is bij de voort- duur nodig. Aldus Dr. de Wilde. Een niet-vrijzinnig Hervormd theoloog zei eens tegen ons, Gereformeerden: „Waarom moeten we ons zo druk ma ken over de vrijzinnigen? Die sterven vanzelf uit." Ik geloof het niet meer. Het neo-modernisme wint veld. De Hervormde kerk zal haar standpunt toch eens moeten bepalen, gezien de grenzen van de Kerk, die er moeten zijn. De rechtse vleugel is de Gerefor meerde Bond. Een opvallend besluit van het hoofdbestuur was onlangs om zich te distanciëren van de Internatio nale Raad van Christelijke kerken, de I.C.C.C. Verschillende bestuursleden bedankten reeds. Want de I.C.C.C. roept telkens op tot afscheiding van kerken, die vrijzinnige prediking toe laten of lid zijn van de Wereldraad. Zulk een afscheiding wil de Gerefor meerde Bond nu juist niet. Men wil zich werpen op de mogelijkheden bin nen de eigen kerken. Vandaar de breuk. De enige Nederlandse kerk, die als kerk lid is van de I.C.C.C., zijn de Christelijke Gereformeerde Kerken, hoewel op de laatste Generale Synode ook critische geluiden werden gehoord. (,,De I.C.C.C. heeft haar gezicht ver loren", Ds. L. S. den Boer.) De Bon ders zijn nu al vertrokken. Helaas heeft de Gereformeerde Bond in de Her vormde kerk niet die inbreng, die wij gaarne zouden zien. Men is er zo sterk traditioneel gebonden, dat men aan eigentijdse vragen nauwelijks toekomt. Wel geeft een reeds meer door mij ge noemd boekje van Dr. Graafland moed voor de toekomst. Het wil terug naar de bronnen van de Reformatie, en bezig zijn met de problemen, waarvoor onze tijd ons stelt. Zo heeft elke kerk eigen moeilijk heden. Op wat er tijdens het Concilie in Rome gebeurde, ga ik niet in, daar hebben we een andere medewerker voor! Maar ook daar is beweging, ook daar zijn modaliteiten! Geen wonder, dat in onze kerken ook de problematiek niet ontbreekt. Niet erg, als we het antwoord maar blijven zoeken bij het Woord! W. KATS. KERSTCOLLECTE IN DE CLASSIS MIDDELBURG Waar de classis Middelburg reeds heeft vergaderd is het niet mogelijk op een classisvergadering de aandacht van de kerken te vestigen op wat Ds. C. B. Bavinck mij schreef in een brief, die ik na de classisvergadering ontving. Er zijn verschillende zaken die wel kunnen overstaan, maar het is nodig dat even iets gezegd wordt over de Kerstcollecte voor ,,de Evangelie-ver kondiging onder Israël". Dit jaar immers valt de eerste Kerst dag op een zaterdag. Nu zijn er ver schillende kerken die slechts één dienst houden op dien dag, namelijk op de voormiddag. Het ligt voor het grijpen dat het ge vaar dreigt dat daardoor de arbeid ónder de joden het praktisch met eérï halve collecte zou moeten stellen. Dat is bijna een ramp! Ds. Bavinck deelt mee dat Generale deputaten voor deze arbeid verzoeken om deze collecte dit jaar niet op de eerste Kerstdag te houden, maar op de tweede Kerstdag, die immers een zon dag is met volledige diensten. Ik wil dit verzoek gaarne doorgeven. Deze arbeid steunt op de opbrengst van het Zendingsblad „Evangelie onder Israël" en de Kerstcollecte. U zult allen begrijpen dat ingeval deze collecte ergens in het gedrang zou komen dit grote moeilijkheden zou ver oorzaken voor de arbeid in het komen de jaar. Persoonlijk merk ik hierbij nog op, dat veelal ook de tweede Kerstdag reeds volbezet zal zijn met collecten. Het is ook niet zo eenvoudig om deze aan de kant te schuiven. In Middelburg doen wij het zó: Wij houden deze col lecte gewoon op de eerste Kerstdag. Waar wij het éne offer hebben, be tekent dit dus dat de gehele collecte voor dit werk zal zijn. Wij houden dan alleen op de vóórmiddag diensten in de verschillende kerken. Wij menen dat door de aandacht van de gemeente bij zonder op dit probleem voor dit jaar te vestigen de te duchten verschraling van de opbrengst kan worden opgevan gen. Wij overwogen dat ingeval wij de tweede Kerstdag collecteerden voor deze arbeid, deze collecte in het ge drang zou komen van andere collecten die op die dag vastgesteld zijn. Met wat goede wil en gescherpte aandacht menen wij dat u deze belang rijke zaak het volle pond zult kunnen geven. Wij vertrouwen dat deze zaak bij de kerken van onze classis nu verder wel in goede handen zal zijn. Classicaal deputaat, DS. P. VAN TIL. VERSLAG VAN DE OUDERLINGEN CONFERENTIE Het was wellicht eerstens de warme belangstelling voor het onderwerp „huisbezoek", die een parade der man nenbroeders van meer dan 150 per sonen naar Middelburg deed komen. Natuurlijk waren het hoofdzakelijk ouderlingen, maar er waren toch ook collega-ambtsdragers en ook niet- ambtsdragers bij. Vooral de aanwezig heid van de laatste groep is belangrijk, want waar zijn wij meer mee gediend dan de belangstelling voor het ambte lijke werk vanuit de gemeente? De spreker, br. van Oordt is een veelzijdig man. Stoer en beminnelijk, principieel en ook handig. De handig heid bleek reeds van meet af toen hij zijn gehoor bij de aanvang voorbereidde op haar eigen taak: het brengen van aanvullingen en het leveren van wijs heid in de besprekingen. De band tus sen spreker en gehoor groeide snel! De referent ging er vanuit geen vaste en afgewerkte methodiek van het huis bezoek te kunnen geven. Het waren veeleer een aantal opmerkingen en aan wijzingen rond de hele materie van het huisbezoek, met al haar problemen. Daarbij werd centraal gesteld, dat het huisbezoek een vórm van persooniijkè zielszorg is, en gebracht dient te wor den naar het voorbeeld en in de geest van onze grote zielszorger Christus. Aanvankelijk bleek zowel bij de spre ker als ook bij het gehoor de neiging om wijzigingen en aanpassingen aan de veranderende tijdsomstandigheden na te streven. De correctie groeide auto matisch en spontaan, doordat men voelde dat hier in feite de oplossing toch niet ligt om tot een beter functio neren van het huisbezoek te komen. Want uiteindelijk is het huisbezoek niets anders dan een elkander stil doen staan op de levensweg, en wel zodanig dat bij deze stilstand een wederzijdse herkenning tot stand komt met een heenwijzing en een aanwijzing van de goede richting. Een herkenning, als medereizigers, gericht naar de grote toekomst! De huisbezoekers zullen hun werk moeten verrichten op de basis van het geloof, in persoonlijke vroomheid en daar bij het Bijbelse licht laten vallen op alles wat in deze tijd in ons levens patroon wel of niet verandert. Bijna tastbaar was het hart dat spre ker de huisbezoekers onder de riem stak, toen hij stelde dat het huisbezoek niet een verouderde vorm van kerke- werk was, maar nog steeds een zaak de moeite waard om er veel vrije tijd en verdere moeite aan op te offeren. Een climax ontstond, toen hij de (ge lukkig ruim aanwezige) jongere ouder lingen feliciteerde met hun gebleken bereidheid om het soms moeilijke, maar dikwijls toch zeer mooie werk van huis bezoek ter hand te nemen. Het vraagt offers van vrije tijd, zelfonderzoek, zelf correctie: het zich zelf weggeven voor de ander. En dan ligt daarin tegelijker tijd ook de beloning, de grote rijkdom. Maar dat is dan ook het bijbelse geheim van alle arbeid in Gods Koninkrijk. Naar het voorbeeld van onze Heer en Heiland: „zichzelf weggeven en daarin rijk worden!" De bespreking kwam spontaan en vlot op gang. Het was een genot om daarbij de vele en variërende reacties rustig te kunnen observeren. Duidelijk bleek dat velen (en wellicht alle aan wezigen) in het brengen van huis bezoek worden geconfronteerd met een bepaalde problematiek. Nog duidelijker kwam tot uiting dat die problematiek doorgaans nogal variërend is, nl. naar eigen aard en het karakter van de huis bezoeker, of de te bezoeken personen en overigens dikwijls ook weer af hankelijk is van plaatselijke omstandig heden. Het spel van vraag en antwoord was meestal levendig, meestal niet te uitputtend en ook dat was goed. Ten slotte was in de bespreking ook weer een duidelijke tendens om de problemen niet te groot te zien, maar bij onder kenning van de moeilijkheden, dit amb telijk werk te blijven aanvaarden in de zekerheid: „Ik ben met U!" Ik wil slechts een kleine greep doen uit de vele facetten die in de bespreking naar voren kwamen. Zo was daar de repeterende vraag: met 1 of met 2 man op huisbezoek? Vóór en tegenstanders! De bovendrijvende conclusie was: maak er niet al te veel een systeem van en laat ook dit afhangen van b.v. de ge aardheid van de bezoekers en van de te bezoeken gezinnen. Wel was het goed dat daarbij beklemtoond werd, dat een ouderling buiten het traditionele jaarlijkse huisbezoek speciale contacten zal moeten onderhouden met de hem eerstens toegewezen gezinnen. Verder was het ook belangrijk dat duidelijk werd gesteld, dat wij niet te hoog, maar toch ook weer niet te laag van het huisbezoek moeten denken. In feite zijn wij gezanten van Christus, maar dan met een dienende taak. Juist in het ambtelijke vlak zal het dienst betoon, soms ook in kleine en minder geestelijke dingen, de deuren van min of meer gesloten harten middelijker- wijze kunnen openen. Een weleerwaarde broeder sprak over een beter bewustzijn van de amb ten in het midden der gemeente. Dit had mijn volle instemming. En in ge dachten stelde ik een vraag, welke vraag ik hiér, zelfs na gesloten discus sie, gaarne nader aan de orde wil stel len: waarom zouden wij aan dergelijke zaken, die zozeer een wezenlijk be standdeel uitmaken van onze geloofs beleving, niet wat meer aandacht schenken, b.v. in daartoe geschikte be sprekingen of zelfs in de preek? De voorzitter had de vergadering goed in de hand. Ook wat betreft het tijdstip van de afloop. Je kunt er je vrouw op meenemen naar de stad, wat meerderen dan ook hebben gedaan. Blijven wij daarom op zaterdag ver gaderen? Br. Verschelling uit Zaamslag werd gekozen in de plaats van br. v. d. Sloot uit Terneuzen als comité-lid. Al met al, het was een goede zater dagmiddag. Geven God Zijn Zegen in de verdere nabetrachting. Met de eer der uitgesproken opdracht en opwek king: „ga in vrede", konden wij uiteen- zwermen, over Zeeuwsche wegen, naar eigen erve en woonstede. Namens het comité, H. VERSCHUURE. UIT DE KERKEN Beroepen te Alblasserdam C. E. v. d. Broek te Nieuwleusen; te Koog a. d. Zaan, Metslawier, Nes, Engwierum en te Tholen- PoortvlietH. van Dijk te Hilversum te Maassluis (4e pred. pl.P. A. Bohlmeijer, Legerpredikant te Arnhem te Baarland, Onnen, Ouddorp (evangelische opdracht), Aardenburg (bijzondere opdracht van de classis), te 's-Gravenmoer, Fijnaart (N. Br.) en Vijfhuizen (N.H.): J. v. d. Ree, kand. te Terneuzen, die geen verdere be roepen in overweging kan nemen te Vlaardingen (vak. H. J. Heijnen): L. Zwa nenburg te Groningen-Oostte Voorburg (vak. dr. J. M. Vlijm): J. Couvée te Schie dam te Winschoten (vak. A. Wiersin- ga): S. v. d. Veen te Zwijndrecht. Aangenomen naar Haarlem-Noord vak. dr. O. Jager)D. Barten te Appelscha naar Rotterdam (vak. wijlen G. Bouw meester): Th. W. A. Rijper te Rijsoord naar Maassluis (4e pred. pl.): P. A. Bohl meijer, Legerpredikant te Arnhem naar PoortugaalI. Vergeer te Tzum naar Zoetermeer (2e pred. pl.): T. W. Penning te Dirkshorn naar Ottawa (U.S.A.): A. W. Schaafsma te Burlington, voorheen te W atergraafsmeer Bedankt voor HasseltG. van 't Riet te Liossens Westmaas T. W. Penning te Dirkshorn; voor Ihrhove (Did.): K. G. Idema te Wilsum (Did.); voor Buitenpost (2e pred. pl.): R. van Reenen te H .1. Ambacht. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. v. Wilgenburg Voorbereiding H. Av. 2.30 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Wessel. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Joosse. 5 uur geen dienst. „Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur Ds. Wessel. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur geen dienst. Arnemuiden 10.15 uur Ds. Wessel. 2.30 uur Ds. Oegema, Voorbereiding H. Av. 3 dec. 2.30 uur Ds. Oegema, Huwelijksbevestiging. Domburg 9.30 uur Ds. Gommer, 2.30 uur Ds. Kornet. Gapinge 9.30 en 1.45 uur Ds. Groenenberg, Den Haag Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Overdulve, Zendings zondag. Serooskerke 10 uur Ds. Van Wouwe, Voorber. H. Av. 2.30 uur Ds. Koppe te Nijkerk. St, Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9 uur (St. Jacobskerk) Ds. Kornet. 5 uur (Johanneskerk) Ds. Kornet. Vrouwenpolder 10 uur Ds. Bosman, 2.30 uur Ds. Hoekstra te Lewedorp. Westkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Pontier. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Van der Stoel te Bergen op Zoom. Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk. Breskens 10 en 3 uur Ds. Snóey te Waddinxveen. Hoek 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen. Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Berger. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Paksy. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Vanhaelen te Mijdrecht. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Van Til te Middelburg. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Van der Veen. Colijnsplaat 10 uur Ds. Van Rheenen, 2.30 uur Ds. Koppe te Nijkerk. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Kats. Geersdijk 10 uur Ds. Koppe te Nijkerk, 2.30 uur Ds. Van Rheenen. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Slingenberg. 5 uur geen dienst. 7 uur Ds. Kats (Afscheid). (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Slingenberg. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. De Wit, Rotterdam Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Verschoor, Vlissingen. Kapelle 10 en 5 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Van Zuylen, Rotterdam Lewedorp 9.15 uur Ds. Hoekstra, 2.30 uur Ds. Bosman te Vrouwenpolder. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Radder. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Bouwknegt te 's-Gravenhage. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Offers te Sittard. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Hauw te Roosendaal. Bergen op Zoom 10 en 5 u. Ds. Winter, 's-Gravenhage Hoogerheide (Schapendreef 21) 10.45 en 4 uur Ds. Van Til te Middelburg. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder. Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Keur te Scheveningen Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2 uur Ds. Krabbe. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Sloot. Tholen 10 en 5 uur Ds. Krabbe te 's-Gravenhage. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Den Heeten. Haamstede 10 en 3 uur Ds. Tiemersma, Vlaardingen. Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker. Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Nawijn. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1965 | | pagina 3