NIEUWS
rm
Predikbeurten zondag 28 november 1985
de traditie wil zich niet aan één pijnlijke
correctie onderwerpen. Men moet het
dienende werk centraal stellen: God
ontmoeten in je naaste. Zo zullen de
vrijzinnig-hervormden hun taak blij
ven zien, en organisatie is bij de voort-
duur nodig. Aldus Dr. de Wilde. Een
niet-vrijzinnig Hervormd theoloog zei
eens tegen ons, Gereformeerden:
„Waarom moeten we ons zo druk ma
ken over de vrijzinnigen? Die sterven
vanzelf uit." Ik geloof het niet meer.
Het neo-modernisme wint veld. De
Hervormde kerk zal haar standpunt
toch eens moeten bepalen, gezien de
grenzen van de Kerk, die er moeten
zijn.
De rechtse vleugel is de Gerefor
meerde Bond. Een opvallend besluit
van het hoofdbestuur was onlangs om
zich te distanciëren van de Internatio
nale Raad van Christelijke kerken, de
I.C.C.C. Verschillende bestuursleden
bedankten reeds. Want de I.C.C.C.
roept telkens op tot afscheiding van
kerken, die vrijzinnige prediking toe
laten of lid zijn van de Wereldraad.
Zulk een afscheiding wil de Gerefor
meerde Bond nu juist niet. Men wil
zich werpen op de mogelijkheden bin
nen de eigen kerken. Vandaar de
breuk. De enige Nederlandse kerk, die
als kerk lid is van de I.C.C.C., zijn de
Christelijke Gereformeerde Kerken,
hoewel op de laatste Generale Synode
ook critische geluiden werden gehoord.
(,,De I.C.C.C. heeft haar gezicht ver
loren", Ds. L. S. den Boer.) De Bon
ders zijn nu al vertrokken. Helaas heeft
de Gereformeerde Bond in de Her
vormde kerk niet die inbreng, die wij
gaarne zouden zien. Men is er zo sterk
traditioneel gebonden, dat men aan
eigentijdse vragen nauwelijks toekomt.
Wel geeft een reeds meer door mij ge
noemd boekje van Dr. Graafland moed
voor de toekomst. Het wil terug naar
de bronnen van de Reformatie, en
bezig zijn met de problemen, waarvoor
onze tijd ons stelt.
Zo heeft elke kerk eigen moeilijk
heden. Op wat er tijdens het Concilie in
Rome gebeurde, ga ik niet in, daar
hebben we een andere medewerker
voor! Maar ook daar is beweging, ook
daar zijn modaliteiten!
Geen wonder, dat in onze kerken
ook de problematiek niet ontbreekt.
Niet erg, als we het antwoord maar
blijven zoeken bij het Woord!
W. KATS.
KERSTCOLLECTE
IN DE CLASSIS MIDDELBURG
Waar de classis Middelburg reeds
heeft vergaderd is het niet mogelijk op
een classisvergadering de aandacht van
de kerken te vestigen op wat Ds. C. B.
Bavinck mij schreef in een brief, die ik
na de classisvergadering ontving.
Er zijn verschillende zaken die wel
kunnen overstaan, maar het is nodig
dat even iets gezegd wordt over de
Kerstcollecte voor ,,de Evangelie-ver
kondiging onder Israël".
Dit jaar immers valt de eerste Kerst
dag op een zaterdag. Nu zijn er ver
schillende kerken die slechts één dienst
houden op dien dag, namelijk op de
voormiddag.
Het ligt voor het grijpen dat het ge
vaar dreigt dat daardoor de arbeid
ónder de joden het praktisch met eérï
halve collecte zou moeten stellen. Dat
is bijna een ramp!
Ds. Bavinck deelt mee dat Generale
deputaten voor deze arbeid verzoeken
om deze collecte dit jaar niet op de
eerste Kerstdag te houden, maar op de
tweede Kerstdag, die immers een zon
dag is met volledige diensten.
Ik wil dit verzoek gaarne doorgeven.
Deze arbeid steunt op de opbrengst
van het Zendingsblad „Evangelie
onder Israël" en de Kerstcollecte.
U zult allen begrijpen dat ingeval
deze collecte ergens in het gedrang zou
komen dit grote moeilijkheden zou ver
oorzaken voor de arbeid in het komen
de jaar.
Persoonlijk merk ik hierbij nog op,
dat veelal ook de tweede Kerstdag
reeds volbezet zal zijn met collecten.
Het is ook niet zo eenvoudig om deze
aan de kant te schuiven. In Middelburg
doen wij het zó: Wij houden deze col
lecte gewoon op de eerste Kerstdag.
Waar wij het éne offer hebben, be
tekent dit dus dat de gehele collecte
voor dit werk zal zijn. Wij houden dan
alleen op de vóórmiddag diensten in de
verschillende kerken. Wij menen dat
door de aandacht van de gemeente bij
zonder op dit probleem voor dit jaar te
vestigen de te duchten verschraling
van de opbrengst kan worden opgevan
gen.
Wij overwogen dat ingeval wij de
tweede Kerstdag collecteerden voor
deze arbeid, deze collecte in het ge
drang zou komen van andere collecten
die op die dag vastgesteld zijn.
Met wat goede wil en gescherpte
aandacht menen wij dat u deze belang
rijke zaak het volle pond zult kunnen
geven.
Wij vertrouwen dat deze zaak bij de
kerken van onze classis nu verder wel
in goede handen zal zijn.
Classicaal deputaat,
DS. P. VAN TIL.
VERSLAG
VAN DE
OUDERLINGEN CONFERENTIE
Het was wellicht eerstens de warme
belangstelling voor het onderwerp
„huisbezoek", die een parade der man
nenbroeders van meer dan 150 per
sonen naar Middelburg deed komen.
Natuurlijk waren het hoofdzakelijk
ouderlingen, maar er waren toch ook
collega-ambtsdragers en ook niet-
ambtsdragers bij. Vooral de aanwezig
heid van de laatste groep is belangrijk,
want waar zijn wij meer mee gediend
dan de belangstelling voor het ambte
lijke werk vanuit de gemeente?
De spreker, br. van Oordt is een
veelzijdig man. Stoer en beminnelijk,
principieel en ook handig. De handig
heid bleek reeds van meet af toen hij
zijn gehoor bij de aanvang voorbereidde
op haar eigen taak: het brengen van
aanvullingen en het leveren van wijs
heid in de besprekingen. De band tus
sen spreker en gehoor groeide snel!
De referent ging er vanuit geen vaste
en afgewerkte methodiek van het huis
bezoek te kunnen geven. Het waren
veeleer een aantal opmerkingen en aan
wijzingen rond de hele materie van het
huisbezoek, met al haar problemen.
Daarbij werd centraal gesteld, dat het
huisbezoek een vórm van persooniijkè
zielszorg is, en gebracht dient te wor
den naar het voorbeeld en in de geest
van onze grote zielszorger Christus.
Aanvankelijk bleek zowel bij de spre
ker als ook bij het gehoor de neiging om
wijzigingen en aanpassingen aan de
veranderende tijdsomstandigheden na
te streven. De correctie groeide auto
matisch en spontaan, doordat men
voelde dat hier in feite de oplossing
toch niet ligt om tot een beter functio
neren van het huisbezoek te komen.
Want uiteindelijk is het huisbezoek
niets anders dan een elkander stil doen
staan op de levensweg, en wel zodanig
dat bij deze stilstand een wederzijdse
herkenning tot stand komt met een
heenwijzing en een aanwijzing van de
goede richting. Een herkenning, als
medereizigers, gericht naar de grote
toekomst! De huisbezoekers zullen hun
werk moeten verrichten op de basis van
het geloof, in persoonlijke vroomheid
en daar bij het Bijbelse licht laten vallen
op alles wat in deze tijd in ons levens
patroon wel of niet verandert.
Bijna tastbaar was het hart dat spre
ker de huisbezoekers onder de riem
stak, toen hij stelde dat het huisbezoek
niet een verouderde vorm van kerke-
werk was, maar nog steeds een zaak
de moeite waard om er veel vrije tijd
en verdere moeite aan op te offeren.
Een climax ontstond, toen hij de (ge
lukkig ruim aanwezige) jongere ouder
lingen feliciteerde met hun gebleken
bereidheid om het soms moeilijke, maar
dikwijls toch zeer mooie werk van huis
bezoek ter hand te nemen. Het vraagt
offers van vrije tijd, zelfonderzoek, zelf
correctie: het zich zelf weggeven voor
de ander. En dan ligt daarin tegelijker
tijd ook de beloning, de grote rijkdom.
Maar dat is dan ook het bijbelse geheim
van alle arbeid in Gods Koninkrijk.
Naar het voorbeeld van onze Heer en
Heiland: „zichzelf weggeven en daarin
rijk worden!"
De bespreking kwam spontaan en
vlot op gang. Het was een genot om
daarbij de vele en variërende reacties
rustig te kunnen observeren. Duidelijk
bleek dat velen (en wellicht alle aan
wezigen) in het brengen van huis
bezoek worden geconfronteerd met een
bepaalde problematiek. Nog duidelijker
kwam tot uiting dat die problematiek
doorgaans nogal variërend is, nl. naar
eigen aard en het karakter van de huis
bezoeker, of de te bezoeken personen
en overigens dikwijls ook weer af
hankelijk is van plaatselijke omstandig
heden. Het spel van vraag en antwoord
was meestal levendig, meestal niet te
uitputtend en ook dat was goed. Ten
slotte was in de bespreking ook weer
een duidelijke tendens om de problemen
niet te groot te zien, maar bij onder
kenning van de moeilijkheden, dit amb
telijk werk te blijven aanvaarden in de
zekerheid: „Ik ben met U!"
Ik wil slechts een kleine greep doen
uit de vele facetten die in de bespreking
naar voren kwamen. Zo was daar de
repeterende vraag: met 1 of met 2 man
op huisbezoek? Vóór en tegenstanders!
De bovendrijvende conclusie was:
maak er niet al te veel een systeem van
en laat ook dit afhangen van b.v. de ge
aardheid van de bezoekers en van de
te bezoeken gezinnen. Wel was het
goed dat daarbij beklemtoond werd, dat
een ouderling buiten het traditionele
jaarlijkse huisbezoek speciale contacten
zal moeten onderhouden met de hem
eerstens toegewezen gezinnen.
Verder was het ook belangrijk dat
duidelijk werd gesteld, dat wij niet te
hoog, maar toch ook weer niet te laag
van het huisbezoek moeten denken. In
feite zijn wij gezanten van Christus,
maar dan met een dienende taak. Juist
in het ambtelijke vlak zal het dienst
betoon, soms ook in kleine en minder
geestelijke dingen, de deuren van min
of meer gesloten harten middelijker-
wijze kunnen openen.
Een weleerwaarde broeder sprak
over een beter bewustzijn van de amb
ten in het midden der gemeente. Dit
had mijn volle instemming. En in ge
dachten stelde ik een vraag, welke
vraag ik hiér, zelfs na gesloten discus
sie, gaarne nader aan de orde wil stel
len: waarom zouden wij aan dergelijke
zaken, die zozeer een wezenlijk be
standdeel uitmaken van onze geloofs
beleving, niet wat meer aandacht
schenken, b.v. in daartoe geschikte be
sprekingen of zelfs in de preek?
De voorzitter had de vergadering
goed in de hand. Ook wat betreft het
tijdstip van de afloop. Je kunt er je
vrouw op meenemen naar de stad, wat
meerderen dan ook hebben gedaan.
Blijven wij daarom op zaterdag ver
gaderen?
Br. Verschelling uit Zaamslag werd
gekozen in de plaats van br. v. d. Sloot
uit Terneuzen als comité-lid.
Al met al, het was een goede zater
dagmiddag. Geven God Zijn Zegen in
de verdere nabetrachting. Met de eer
der uitgesproken opdracht en opwek
king: „ga in vrede", konden wij uiteen-
zwermen, over Zeeuwsche wegen, naar
eigen erve en woonstede.
Namens het comité,
H. VERSCHUURE.
UIT DE
KERKEN
Beroepen te Alblasserdam C. E. v. d.
Broek te Nieuwleusen; te Koog a. d. Zaan,
Metslawier, Nes, Engwierum en te Tholen-
PoortvlietH. van Dijk te Hilversum te
Maassluis (4e pred. pl.P. A. Bohlmeijer,
Legerpredikant te Arnhem te Baarland,
Onnen, Ouddorp (evangelische opdracht),
Aardenburg (bijzondere opdracht van de
classis), te 's-Gravenmoer, Fijnaart (N.
Br.) en Vijfhuizen (N.H.): J. v. d. Ree,
kand. te Terneuzen, die geen verdere be
roepen in overweging kan nemen te
Vlaardingen (vak. H. J. Heijnen): L. Zwa
nenburg te Groningen-Oostte Voorburg
(vak. dr. J. M. Vlijm): J. Couvée te Schie
dam te Winschoten (vak. A. Wiersin-
ga): S. v. d. Veen te Zwijndrecht.
Aangenomen naar Haarlem-Noord vak.
dr. O. Jager)D. Barten te Appelscha
naar Rotterdam (vak. wijlen G. Bouw
meester): Th. W. A. Rijper te Rijsoord
naar Maassluis (4e pred. pl.): P. A. Bohl
meijer, Legerpredikant te Arnhem naar
PoortugaalI. Vergeer te Tzum naar
Zoetermeer (2e pred. pl.): T. W. Penning
te Dirkshorn naar Ottawa (U.S.A.): A.
W. Schaafsma te Burlington, voorheen te
W atergraafsmeer
Bedankt voor HasseltG. van 't Riet
te Liossens Westmaas T. W. Penning
te Dirkshorn; voor Ihrhove (Did.): K. G.
Idema te Wilsum (Did.); voor Buitenpost
(2e pred. pl.): R. van Reenen te H .1.
Ambacht.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. v. Wilgenburg
Voorbereiding H. Av.
2.30 uur Ds. Joosse.
5 uur Ds. Wessel.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Joosse.
5 uur geen dienst.
„Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur
Ds. Wessel.
5 uur Ds. Van Wilgenburg.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur
geen dienst.
Arnemuiden 10.15 uur Ds. Wessel.
2.30 uur Ds. Oegema, Voorbereiding H. Av.
3 dec. 2.30 uur Ds. Oegema, Huwelijksbevestiging.
Domburg 9.30 uur Ds. Gommer, 2.30 uur Ds. Kornet.
Gapinge 9.30 en 1.45 uur Ds. Groenenberg, Den Haag
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Overdulve, Zendings
zondag.
Serooskerke 10 uur Ds. Van Wouwe, Voorber. H. Av.
2.30 uur Ds. Koppe te Nijkerk.
St, Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 9 uur (St. Jacobskerk) Ds. Kornet.
5 uur (Johanneskerk) Ds. Kornet.
Vrouwenpolder 10 uur Ds. Bosman, 2.30 uur Ds.
Hoekstra te Lewedorp.
Westkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Pontier.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Van der Stoel te Bergen
op Zoom.
Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 10 en 3 uur Ds. Snóey te Waddinxveen.
Hoek 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen.
Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf.
Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Berger.
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Paksy.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Vanhaelen te Mijdrecht.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Van Til te Middelburg.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Van der Veen.
Colijnsplaat 10 uur Ds. Van Rheenen, 2.30 uur Ds.
Koppe te Nijkerk.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Kats.
Geersdijk 10 uur Ds. Koppe te Nijkerk, 2.30 uur Ds.
Van Rheenen.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Slingenberg.
5 uur geen dienst.
7 uur Ds. Kats (Afscheid).
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. Slingenberg.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. De Wit, Rotterdam
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom.
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Verschoor, Vlissingen.
Kapelle 10 en 5 uur Ds. Juch.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Van Zuylen, Rotterdam
Lewedorp 9.15 uur Ds. Hoekstra, 2.30 uur Ds. Bosman
te Vrouwenpolder.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Radder.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Bouwknegt te
's-Gravenhage.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Offers te Sittard.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Hauw
te Roosendaal.
Bergen op Zoom 10 en 5 u. Ds. Winter, 's-Gravenhage
Hoogerheide (Schapendreef 21) 10.45 en 4 uur Ds.
Van Til te Middelburg.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder.
Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Keur te Scheveningen
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2 uur Ds. Krabbe.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Sloot.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Krabbe te 's-Gravenhage.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Den Heeten.
Haamstede 10 en 3 uur Ds. Tiemersma, Vlaardingen.
Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker.
Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Nawijn.
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing.
Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen.