Officiële Berichten
TE LAAT
ZWARTE PAGINA
NIEUWS
Predikbeurten zondag 17 oktober 1965
Hauw samèii met het gebed van de hele
gemeente.
In de praktijk is het dikwijls 20, dat
men met een gebed van de hele gemeen
te voor een zieke, wacht, tot dat er
practisch geen hoop op herstel meer is.
Waarom eigenlijk Waarom zouden
we zo iets niet eerder doen Het is
heerlijk voor een zieke, om zich gedra
gen te weten door het gebed van de
broeders en zusters, en om het gebed
van de gemeente als het ware als een
muur om zich heen te weten.
Waarom zouden we daarmee wach
ten tot een ogenblik, waarop de dood
al heel dichtbij schijnt te zijn
A. G. K.
Van de eenmaal zo levendige Joodse
buurt rondom de Zuidertoren in Am
sterdam is niets meer overgebleven dan
een weemoedige herinnering. Ontroe
rend heeft Piet Bakker die weergegeven
in zijn boek ,,Een buurt wordt bijge
zet", waarin het ,,wel en wee van het
Waterlooplein", zoals dat vóór de oor
log zich daar afspeelde, bijzonder kleur
rijk getekend wordt.
Nu is er in dit boek ook een hoofd
stuk dat heet „intellect rond de Zui
dertoren". Allerlei prominente figuren
in de Nederlandse samenleving blijken
uit deze buurt voortgekomen te zijn.
Zo vertelt hij ook over Tobias Asser,
die zich ontwikkelde tot een rechtsge
leerde van internationale allure. Asser
kreeg de Nobelprijs voor de vrede, ver
tegenwoordigde ons land in allerlei con
ferenties op het hoogste niveau en was
een sieraad voor de toenmalige samen
leving.
In dit verhaal over Asser komt ook
een historische anecdote voor.
„Asser stapte in een spoorweg
coupé, een klein mannetje van on
miskenbaar Joods uiterlijk, zon on
aanzienlijk Joodje. Er zat een rit
meester van de huzaren in de coupé.
„Goedenmiddag" groette Asser. De
ritmeester keek hem uit de hoogte
aan, haalde de neus op, groette niet
terug. Het was warm, en Asser trok
zijn overjas uit. Er kwam een cocarde
te zien, waarin de allerhoogste onder
scheidingen vertegenwoordigd wa
ren. De ritmeester schrok hevig. Hij
was nog niet eens aan zijn Oranje-
Nassau toe, en die man was Com
mandeur in het Legioen van Eer en
versierd met de sprankelendste Ne
derlandse ridderorden. Hoe moest hij
zijn blunder goedmaken Asser zat
al in een boek verdiept. Na enige tijd
sprak de ritmeester „Hm't is
mooi weer, vindt u niet Asser ver
maard om zijn snelle geest, keek op
uit zijn boek, glimlachte vriendelijk,
en zei alleen te laat"
Dit verhaal schoot me te binnen, toen
ik onlangs na een bezoek in het zieken
huis een kamer op de klasse-afdeling
verliet. Er lagen daar drie patiënten.
Omdat men de patiënten juist aan het
helpen was, kwam er een scherm te
staan om het bed van de zieke die 'k
bezocht. Deze dacht zeker dat dit
scherm ons niet alleen aan het gezicht,
maar ook aan het gehoor van de twéé
andere patiënten onttrok. Op een hel
dere ,,fluister"-toon deed hij tenminste
allerlei mededelingen omtrent de beide
andere patiënten. Ik zag zo gauw geen
kans de domper op deze informaties te
zetten, want de man was nog al wat
aan de hardhorige kant. Wat ik al aan
had zien komen, gebeurde dan ook
prompt, toen hij op een gegeven mo
ment zei „die andere is een „jode-
man"da's nou niet zo leuk".
Toen ik na afloop van het bezoek de
kamer verliet, zei ik - in een poging
om iets goed te maken op een extra
vriendelijke manier tegen deze Joodse
patiënt„goedenmiddagmaakt u
het ook goed
De man ontwoordde niet, maar kéék
alleen maar, en in zijn blik was duide
lijk te lezen dat hij bedoelde „te laat".
Wat ik toen zeggen moest wist ik
niet. Ik heb namelijk niet de snelle geest
van Asser Maar ik heb wel begrepen
dat de Evangelieverkondiging onder Is
raël op deze kamer in het ziekenhuis
geen kans meer gekregen heeft.
Zou het niet meer voorkomen dat we
bij allerlei evangelisatiearbeid op deze
manier over ons zelf struikelen
Als er geen liefde en hartelijkheid
aan voorafgaat, komt hetTE LAAT.
(Amsterdams kerkblad) J. C. G.
VACATUREBEURTEN IN DE
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN
verandert en aangepast in verband met
het vertrek van Ds. A. J. Verbeek in
militaire dienst
Aardenburg
31 okt. ds. E. Hoogerwerf, van Schoon-
dijke.
28 nov. ds. J. Th. Heemskerk, van Axel.
26 dec. ds. J. Paksy, van Oostburg.
Breskens
31 okt. ds. J. Paksy, van Oostburg.
28 nov. ds. L. Berger, van Terneuzen.
26 dec. ds. E. Hoogerwerf, van Schoon-
dijke.
Hoek
14 nov. ds. J. Paksy, van Oostburg.
21 nov. ds. E. Hoogerwerf, van Schoon-
dijke.
12 dec.: ds. W. H. Gispen, van Terneuzen.
19 dec. ds. J. Th. Heemskerk, van Axel.
Zoutespui
31 oktds. L. Berger, van Terneuzen.
28 nov.: ds. W. H. Gispen, van Terneuzen.
26 dec. ds. M. den Boer, van Zaamslag.
Namens de deputaat van de classis,
ds. J. Paksy.
De scriba Geref. Kerk van
Oostburg,
G. van den Driest.
In één van zijn vrijwel altijd koste
lijke „kleinbeelden" vertelt Flex in
„Trouw" van de Zuidafrikaanse domi
neesvrouw, mevrouw Vermaak, die vo
rig jaar oktober een brief schreef aan
het blad „Dagbreek", waarin zij aan
drong op afzonderlijke kerkdiensten op
zondagmiddag voor niet-blanken in wij
ken waar deze mensen geen eigen dien
sten hadden. Er stonden, zo meende
deze dominese in haar argeloosheid,
toch verschillende lokaliteiten leeg. Die
brief heeft niet bepaald een heldere dag
voor haar doen aanbreken. Vanaf dat
moment was zij verdacht. En natuurlijk
ook haar man. De kerkeraad is er aan
te pas gekomen en het eind van het lied
je was dat beiden door de knieën zijn
gegaan. Zondag 12 september jl. moest
de predikant een verklaring voorlezen,
waarin stond „Noch de predikant,
noch mevrouw Vermaak staan integra
tie in de eredienst en kerk voor als
heilsbeleid".
„Dagbreek" en „Die Burger" hebben
later deze vervolging van ds. en mevr.
Vermaak veroordeeld. Flex schrijft dan
naar aanleiding van deze gebeurtenis
sen in „Zwart Afrika" „De veroorde
lingen door „Dagbreek en „Die Bur
ger" van extremistische Verwoerdaan-
hangers zouden iets kunnen redden van
de gemaakte brokken, maar over het al
gemeen dringt er tot het buitenland
weinig door van dergelijke critiek. De
distantie van blank extremisme is daar
voor helaas te gering. Laten we ons
overigens niet verbeelden dat het hier
allemaal zo mooi is in de kerken. Ik las
gisteren in ons blad dat de Chr. Geref.
dominee W. Heerma tegen het zenden
van waarnemers was naar de Gerefor
meerde synode. Want dat zou wel eens
kunnen worden uitgelegd „als een
vorm van toenadering". Stel je voor
toenadering tussen christenen! Dat kun
nen ze dan weer in Zuid-Afrika over
Nederland lezen. En samen komen we
zo op een pikzwarte pagina in het kerk-
geschiedenisboek."
Tot zover Flex. De afgedwongen
verklaring van het dominees-echtpaar
Vermaak kan ons weer eens duidelijk
leren, dat het in Zuid-Afrika in bepaal
de kringen en kerken niet alleen om een
politieke aangelegenheid gaat, maar dat
daar voor de christelijke kerk levens
gevaarlijke ,,heilsbeleid"-fouten worden
gemaakt. Paulus is daar actueler dan
ooit„Want gij zijt allen zonen van
God, door het geloof, in Christus Je
zusHierbij is geen sprake van Jood
of Griek, van slaaf of vrije, van man
nelijk of vrouwelijken „want
door één Geest zijn wij allen tot één
lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij
Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen..."
En wat die geweigerde waarnemers be
treft is het wonder dat er mensen zijn
die naar andere kerken kijken, die wel
met ons willen spreken en werken
(Leidse Kerkbode)
UIT DE
KERKEN
Beroepen te 's-Gravenmoer en te Onnen:
H. J. Hasper, kand. te La Chapelle
(Frankrijk); te Wildervank K. H. Poel
man te Berlicum te Augustinusga-Surhui-
zum G. Haaksma «te Nieuw-Amsterdam
te Weesp (vac. J. N. Nammensma): K.
Smit te Voorschoten te Utrecht-Z. (vac.
wijlen W. L. Muns en te Rotterdam-Zuid-
Charlois (vac. W. Baas): R. Strijker te
Dieren te Leiden (vac. wijlen dr. H. J.
Westerink): D. Kronemeyer te Maastricht;
te Ruinerwold-Koekange (vac. J. A.
Kwast): W. H. Wamstecker te Wagen
borgen.
Aangenomen naar Middelstum: G. Ëoet-
sema te Alblasserdam-Nieuw-Lekkerland
naar BuitenpostG. Gommer te Oostka-
pelle.
Bedankt voor Veendam S. v. d. Veen
te Zwijndrecht voor Hoorn R. v. Ree-
nen te H. I. Ambachtvoor Drachten (6e
pred. pl.) en voor Maassluis (4e pred. pl.)
Th. W. A. Rijper te Rijsoord.
Examens. Aan de Theologische Ho
geschool te Kampen slaagden voor het
kandidaatsexamen de heren C. Chr. Ver-
kuyl te Kampen en A. J. v. d. Wiel te
Bennekom.
Afscheid en intrede. Ds. J. Wessel is
voornemens a.s. zondag afscheid te nemen
van 's-Hertogenbosch, om 31 oktober
d.o.v. intrede te doen te Middelburg, na
bevestiging door ds. P. van Til aldaar.
Wegens bekomen emeritaat zal ds. C. J.
Sikkel a.s. zondag afscheid nemen van
Amsterdam-Zuid. -Ds. A. J. van Sluijs
is voornemens 24 oktober afscheid te ne
men van Enschedé, om 14 november
d.a.v. intrede te doen te Berkel en Roden
rijs, na te zijn bevestigd door Prof. dr. R.
Schippers te Amsterdam. Ds. H. Post
is voornemens 12 december afscheid te
nemen van Rijnsburg, om 19 december
d.a.v. intrede te doen te Leiden.
Dr. A. Dondorp met emeritaat. Dr.
A. Dondorp, Gereformeerd predikant te
Heemstede is voornemens volgend jaar
emeritaat aan te vragen. Hij zal dan 40
jaar de Gereformeerde Kerken in Neder
land hebben gediend. Arie Dondorp werd
10 mei 1903 te Leiderdorp geboren. Hij
bezocht de gymnasia te Delft en te 's-Gra-
venhage en studeerde theologie aan de
Vrije Universiteit. 31 oktober 1926 werd
hij door zijn schoonvader, wijlen ds. J. P.
Tazelaar van Weesp in het predikambt
bevestigd te Wagenborgen (Gr.), dat hij
aanvaardde, sprekende over Coll. 3 16a.
2 juni 1929 verbond ds. Dondorp zich aan
zijn tegenwoordige gemeente, sprekende
over 2 Cor. 4 5, na tevoren te zijn beves
tigd door zijn zwager, wijlen ds. J. A.
Tazelaar van Rotterdam. 30 november
1951 promoveerde ds. Dondorp tot doctor
in de theologie op een proefschrift, geti
teld „De verzoekingen van Jezus Chris
tus in de woestijn". Deze promotie vond
plaats aan de V.U. Als promotor trad op
Prof. dr. F. W. Grosheide. In Utrecht
volgde dr. Dondorp colleges pastorale
psychologie. Dr. Dondorp zal een der jong
ste emeriti van de Gereformeerde Kerken
zijn. Wat de plannen zijn na het verkrij
gen van het emeritaat is nog niet bekend.
Voorschoten. Ter vergadering van
de classis Leiden kwam een verzoek van
de gemeente om toestemming tot het hou
den van een gemeenschappelijke dienst
met de Hervormde gemeente ter plaatse.
Tegen dit voornemen maakten enkele
broeders bezwaar. De classis sprak uit
geen formele gronden aanwezig te achten
de gevraagde toestemming niet te verle
nen, maar hij vond het wel gewenst de
kerkeraad te adviseren aan zijn voornemen
gehoor te geven.
Bijeenkomst van verontrusten. De
heren ds. R. Akkerman te Driebergen, dr.
M. J. Arntzen te 's-Gravendeel, ds. H.
v. d. Laan te de Meern, dr. E. Masselink
te Rotterdam-Zuid, P. Sanders te Den
Haag, dr. J. Schelhaas Hzn. te Nieuwen-
dam, S. Strikwerda te Poortugaal, ds. J.
Vlaardingerbroek en ds. M. Vreugdenhil
te Ruinerwold, verontrust over de ontwik
keling in de Geref. Kerken, zullen daar
over een conferentie beleggen op zaterdag
27 november a.s. te Amersfoort in het
Herv. wijkgebouw „Het Seinlicht". Als
spreker treedt op ds. H.' v. d. Laan van
de Meern, met het onderwerp „De aard
en de functionering van de belijdenis".
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til.
2.30 uur Ds. Poppe te Naarden.
5 uur Ds. Joosse.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Poppe.
5 uur Ds. Van Til.
„Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8 45 uur
Ds. Joosse.
5 uur Ds. Van Til.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur
geen dienst.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Schaafsma, Rotterdam
Domburg 10 uur Cand. Brouwer te Amsterdam,
2.30 uur Ds. Elshout.
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Ringnalda.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Den Hengst.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. J. H. Meijer.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Gommer.
Serooskerke 10 uur Prof. Schep, 2.30 u. Ds. v. Wouwe
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Souburg 10 en 2.30 uur Ds. P. C. Meijer.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Berger te Terneuzen.
Vlissingen 9.30 en 5 uur
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman.
Westkapelle 9.30 uur Ds. Elshout, 2.30 uur Cand.
Brouwer.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Noordhoff, Den Bommel
Axel 10 uur Ds. Paksy, 3 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 10 en 3 uur Ds. Verschoor te Vlissingen.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. De Jong te 's-Gravenhage.
Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf.
Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Gispen.
Oostburg 10 uur Ds. Heemskerk, 3 uur Ds. Paksy.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Firet te Scherpenzeel.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Visscher te Zwijndrecht.
Borssele 9 uur Ds. Eikelboom, 2.30 uur Ds. Richel.
Colijnsplaat 10 en 2.30 uur
Driewegen 9.30 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Geersdijk 10.30 uur Ds. Van Wouwe te Serooskerke,
2.30 uur Ds. Joosse te Middelburg.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Kats.
5 uur Ds. Richel.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Richel te Heemstede.
5 uur Ds. Kats.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Keur te Den Haag
Heinkenszand 10.30 en 2.30 uur Ds. Eikelboom.
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Radder.
Kapelle 10 en 5 uur Ds. Juch.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg te
Middelburg.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Kornet.
Wolphaartsdijk 10.30 uur Ds. Richel te Heemstede,
2.30 uur Ds. Kats.
Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Pontier te Vlissingen.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Jansen te Goes
Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. v. d. Hauw.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
Van der Stoel.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder.
Oud-Vossemeer
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2 uur Cand. Elderman.
Rilland-Bath 9.30 en 2.30 uur Ds. Sloot.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Tholen 10 en 5 uur Cand. Elderman te Almelo.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Den Heeten.
Haamstede 10 en 5 uur Ds. Boer te Woerden.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Oosterland 10 en 3 uur Ds. Krabbe te Hillegom.
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing.
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Nawijn, Voorber. H. Av.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur