Officiële Berichten TE LAAT ZWARTE PAGINA NIEUWS Predikbeurten zondag 17 oktober 1965 Hauw samèii met het gebed van de hele gemeente. In de praktijk is het dikwijls 20, dat men met een gebed van de hele gemeen te voor een zieke, wacht, tot dat er practisch geen hoop op herstel meer is. Waarom eigenlijk Waarom zouden we zo iets niet eerder doen Het is heerlijk voor een zieke, om zich gedra gen te weten door het gebed van de broeders en zusters, en om het gebed van de gemeente als het ware als een muur om zich heen te weten. Waarom zouden we daarmee wach ten tot een ogenblik, waarop de dood al heel dichtbij schijnt te zijn A. G. K. Van de eenmaal zo levendige Joodse buurt rondom de Zuidertoren in Am sterdam is niets meer overgebleven dan een weemoedige herinnering. Ontroe rend heeft Piet Bakker die weergegeven in zijn boek ,,Een buurt wordt bijge zet", waarin het ,,wel en wee van het Waterlooplein", zoals dat vóór de oor log zich daar afspeelde, bijzonder kleur rijk getekend wordt. Nu is er in dit boek ook een hoofd stuk dat heet „intellect rond de Zui dertoren". Allerlei prominente figuren in de Nederlandse samenleving blijken uit deze buurt voortgekomen te zijn. Zo vertelt hij ook over Tobias Asser, die zich ontwikkelde tot een rechtsge leerde van internationale allure. Asser kreeg de Nobelprijs voor de vrede, ver tegenwoordigde ons land in allerlei con ferenties op het hoogste niveau en was een sieraad voor de toenmalige samen leving. In dit verhaal over Asser komt ook een historische anecdote voor. „Asser stapte in een spoorweg coupé, een klein mannetje van on miskenbaar Joods uiterlijk, zon on aanzienlijk Joodje. Er zat een rit meester van de huzaren in de coupé. „Goedenmiddag" groette Asser. De ritmeester keek hem uit de hoogte aan, haalde de neus op, groette niet terug. Het was warm, en Asser trok zijn overjas uit. Er kwam een cocarde te zien, waarin de allerhoogste onder scheidingen vertegenwoordigd wa ren. De ritmeester schrok hevig. Hij was nog niet eens aan zijn Oranje- Nassau toe, en die man was Com mandeur in het Legioen van Eer en versierd met de sprankelendste Ne derlandse ridderorden. Hoe moest hij zijn blunder goedmaken Asser zat al in een boek verdiept. Na enige tijd sprak de ritmeester „Hm't is mooi weer, vindt u niet Asser ver maard om zijn snelle geest, keek op uit zijn boek, glimlachte vriendelijk, en zei alleen te laat" Dit verhaal schoot me te binnen, toen ik onlangs na een bezoek in het zieken huis een kamer op de klasse-afdeling verliet. Er lagen daar drie patiënten. Omdat men de patiënten juist aan het helpen was, kwam er een scherm te staan om het bed van de zieke die 'k bezocht. Deze dacht zeker dat dit scherm ons niet alleen aan het gezicht, maar ook aan het gehoor van de twéé andere patiënten onttrok. Op een hel dere ,,fluister"-toon deed hij tenminste allerlei mededelingen omtrent de beide andere patiënten. Ik zag zo gauw geen kans de domper op deze informaties te zetten, want de man was nog al wat aan de hardhorige kant. Wat ik al aan had zien komen, gebeurde dan ook prompt, toen hij op een gegeven mo ment zei „die andere is een „jode- man"da's nou niet zo leuk". Toen ik na afloop van het bezoek de kamer verliet, zei ik - in een poging om iets goed te maken op een extra vriendelijke manier tegen deze Joodse patiënt„goedenmiddagmaakt u het ook goed De man ontwoordde niet, maar kéék alleen maar, en in zijn blik was duide lijk te lezen dat hij bedoelde „te laat". Wat ik toen zeggen moest wist ik niet. Ik heb namelijk niet de snelle geest van Asser Maar ik heb wel begrepen dat de Evangelieverkondiging onder Is raël op deze kamer in het ziekenhuis geen kans meer gekregen heeft. Zou het niet meer voorkomen dat we bij allerlei evangelisatiearbeid op deze manier over ons zelf struikelen Als er geen liefde en hartelijkheid aan voorafgaat, komt hetTE LAAT. (Amsterdams kerkblad) J. C. G. VACATUREBEURTEN IN DE CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN verandert en aangepast in verband met het vertrek van Ds. A. J. Verbeek in militaire dienst Aardenburg 31 okt. ds. E. Hoogerwerf, van Schoon- dijke. 28 nov. ds. J. Th. Heemskerk, van Axel. 26 dec. ds. J. Paksy, van Oostburg. Breskens 31 okt. ds. J. Paksy, van Oostburg. 28 nov. ds. L. Berger, van Terneuzen. 26 dec. ds. E. Hoogerwerf, van Schoon- dijke. Hoek 14 nov. ds. J. Paksy, van Oostburg. 21 nov. ds. E. Hoogerwerf, van Schoon- dijke. 12 dec.: ds. W. H. Gispen, van Terneuzen. 19 dec. ds. J. Th. Heemskerk, van Axel. Zoutespui 31 oktds. L. Berger, van Terneuzen. 28 nov.: ds. W. H. Gispen, van Terneuzen. 26 dec. ds. M. den Boer, van Zaamslag. Namens de deputaat van de classis, ds. J. Paksy. De scriba Geref. Kerk van Oostburg, G. van den Driest. In één van zijn vrijwel altijd koste lijke „kleinbeelden" vertelt Flex in „Trouw" van de Zuidafrikaanse domi neesvrouw, mevrouw Vermaak, die vo rig jaar oktober een brief schreef aan het blad „Dagbreek", waarin zij aan drong op afzonderlijke kerkdiensten op zondagmiddag voor niet-blanken in wij ken waar deze mensen geen eigen dien sten hadden. Er stonden, zo meende deze dominese in haar argeloosheid, toch verschillende lokaliteiten leeg. Die brief heeft niet bepaald een heldere dag voor haar doen aanbreken. Vanaf dat moment was zij verdacht. En natuurlijk ook haar man. De kerkeraad is er aan te pas gekomen en het eind van het lied je was dat beiden door de knieën zijn gegaan. Zondag 12 september jl. moest de predikant een verklaring voorlezen, waarin stond „Noch de predikant, noch mevrouw Vermaak staan integra tie in de eredienst en kerk voor als heilsbeleid". „Dagbreek" en „Die Burger" hebben later deze vervolging van ds. en mevr. Vermaak veroordeeld. Flex schrijft dan naar aanleiding van deze gebeurtenis sen in „Zwart Afrika" „De veroorde lingen door „Dagbreek en „Die Bur ger" van extremistische Verwoerdaan- hangers zouden iets kunnen redden van de gemaakte brokken, maar over het al gemeen dringt er tot het buitenland weinig door van dergelijke critiek. De distantie van blank extremisme is daar voor helaas te gering. Laten we ons overigens niet verbeelden dat het hier allemaal zo mooi is in de kerken. Ik las gisteren in ons blad dat de Chr. Geref. dominee W. Heerma tegen het zenden van waarnemers was naar de Gerefor meerde synode. Want dat zou wel eens kunnen worden uitgelegd „als een vorm van toenadering". Stel je voor toenadering tussen christenen! Dat kun nen ze dan weer in Zuid-Afrika over Nederland lezen. En samen komen we zo op een pikzwarte pagina in het kerk- geschiedenisboek." Tot zover Flex. De afgedwongen verklaring van het dominees-echtpaar Vermaak kan ons weer eens duidelijk leren, dat het in Zuid-Afrika in bepaal de kringen en kerken niet alleen om een politieke aangelegenheid gaat, maar dat daar voor de christelijke kerk levens gevaarlijke ,,heilsbeleid"-fouten worden gemaakt. Paulus is daar actueler dan ooit„Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Je zusHierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van man nelijk of vrouwelijken „want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen..." En wat die geweigerde waarnemers be treft is het wonder dat er mensen zijn die naar andere kerken kijken, die wel met ons willen spreken en werken (Leidse Kerkbode) UIT DE KERKEN Beroepen te 's-Gravenmoer en te Onnen: H. J. Hasper, kand. te La Chapelle (Frankrijk); te Wildervank K. H. Poel man te Berlicum te Augustinusga-Surhui- zum G. Haaksma «te Nieuw-Amsterdam te Weesp (vac. J. N. Nammensma): K. Smit te Voorschoten te Utrecht-Z. (vac. wijlen W. L. Muns en te Rotterdam-Zuid- Charlois (vac. W. Baas): R. Strijker te Dieren te Leiden (vac. wijlen dr. H. J. Westerink): D. Kronemeyer te Maastricht; te Ruinerwold-Koekange (vac. J. A. Kwast): W. H. Wamstecker te Wagen borgen. Aangenomen naar Middelstum: G. Ëoet- sema te Alblasserdam-Nieuw-Lekkerland naar BuitenpostG. Gommer te Oostka- pelle. Bedankt voor Veendam S. v. d. Veen te Zwijndrecht voor Hoorn R. v. Ree- nen te H. I. Ambachtvoor Drachten (6e pred. pl.) en voor Maassluis (4e pred. pl.) Th. W. A. Rijper te Rijsoord. Examens. Aan de Theologische Ho geschool te Kampen slaagden voor het kandidaatsexamen de heren C. Chr. Ver- kuyl te Kampen en A. J. v. d. Wiel te Bennekom. Afscheid en intrede. Ds. J. Wessel is voornemens a.s. zondag afscheid te nemen van 's-Hertogenbosch, om 31 oktober d.o.v. intrede te doen te Middelburg, na bevestiging door ds. P. van Til aldaar. Wegens bekomen emeritaat zal ds. C. J. Sikkel a.s. zondag afscheid nemen van Amsterdam-Zuid. -Ds. A. J. van Sluijs is voornemens 24 oktober afscheid te ne men van Enschedé, om 14 november d.a.v. intrede te doen te Berkel en Roden rijs, na te zijn bevestigd door Prof. dr. R. Schippers te Amsterdam. Ds. H. Post is voornemens 12 december afscheid te nemen van Rijnsburg, om 19 december d.a.v. intrede te doen te Leiden. Dr. A. Dondorp met emeritaat. Dr. A. Dondorp, Gereformeerd predikant te Heemstede is voornemens volgend jaar emeritaat aan te vragen. Hij zal dan 40 jaar de Gereformeerde Kerken in Neder land hebben gediend. Arie Dondorp werd 10 mei 1903 te Leiderdorp geboren. Hij bezocht de gymnasia te Delft en te 's-Gra- venhage en studeerde theologie aan de Vrije Universiteit. 31 oktober 1926 werd hij door zijn schoonvader, wijlen ds. J. P. Tazelaar van Weesp in het predikambt bevestigd te Wagenborgen (Gr.), dat hij aanvaardde, sprekende over Coll. 3 16a. 2 juni 1929 verbond ds. Dondorp zich aan zijn tegenwoordige gemeente, sprekende over 2 Cor. 4 5, na tevoren te zijn beves tigd door zijn zwager, wijlen ds. J. A. Tazelaar van Rotterdam. 30 november 1951 promoveerde ds. Dondorp tot doctor in de theologie op een proefschrift, geti teld „De verzoekingen van Jezus Chris tus in de woestijn". Deze promotie vond plaats aan de V.U. Als promotor trad op Prof. dr. F. W. Grosheide. In Utrecht volgde dr. Dondorp colleges pastorale psychologie. Dr. Dondorp zal een der jong ste emeriti van de Gereformeerde Kerken zijn. Wat de plannen zijn na het verkrij gen van het emeritaat is nog niet bekend. Voorschoten. Ter vergadering van de classis Leiden kwam een verzoek van de gemeente om toestemming tot het hou den van een gemeenschappelijke dienst met de Hervormde gemeente ter plaatse. Tegen dit voornemen maakten enkele broeders bezwaar. De classis sprak uit geen formele gronden aanwezig te achten de gevraagde toestemming niet te verle nen, maar hij vond het wel gewenst de kerkeraad te adviseren aan zijn voornemen gehoor te geven. Bijeenkomst van verontrusten. De heren ds. R. Akkerman te Driebergen, dr. M. J. Arntzen te 's-Gravendeel, ds. H. v. d. Laan te de Meern, dr. E. Masselink te Rotterdam-Zuid, P. Sanders te Den Haag, dr. J. Schelhaas Hzn. te Nieuwen- dam, S. Strikwerda te Poortugaal, ds. J. Vlaardingerbroek en ds. M. Vreugdenhil te Ruinerwold, verontrust over de ontwik keling in de Geref. Kerken, zullen daar over een conferentie beleggen op zaterdag 27 november a.s. te Amersfoort in het Herv. wijkgebouw „Het Seinlicht". Als spreker treedt op ds. H.' v. d. Laan van de Meern, met het onderwerp „De aard en de functionering van de belijdenis". CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til. 2.30 uur Ds. Poppe te Naarden. 5 uur Ds. Joosse. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Poppe. 5 uur Ds. Van Til. „Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8 45 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Van Til. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur geen dienst. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Schaafsma, Rotterdam Domburg 10 uur Cand. Brouwer te Amsterdam, 2.30 uur Ds. Elshout. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Ringnalda. Bed. H. Av. en Dankzegging. Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Den Hengst. Bed. H. Av. en Dankzegging. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. J. H. Meijer. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Gommer. Serooskerke 10 uur Prof. Schep, 2.30 u. Ds. v. Wouwe St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Bed. H. Av. en Dankzegging. Souburg 10 en 2.30 uur Ds. P. C. Meijer. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Berger te Terneuzen. Vlissingen 9.30 en 5 uur Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 9.30 uur Ds. Elshout, 2.30 uur Cand. Brouwer. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Noordhoff, Den Bommel Axel 10 uur Ds. Paksy, 3 uur Ds. Heemskerk. Breskens 10 en 3 uur Ds. Verschoor te Vlissingen. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. De Jong te 's-Gravenhage. Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 10 uur Ds. Heemskerk, 3 uur Ds. Paksy. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Firet te Scherpenzeel. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Visscher te Zwijndrecht. Borssele 9 uur Ds. Eikelboom, 2.30 uur Ds. Richel. Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Driewegen 9.30 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10.30 uur Ds. Van Wouwe te Serooskerke, 2.30 uur Ds. Joosse te Middelburg. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Kats. 5 uur Ds. Richel. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Richel te Heemstede. 5 uur Ds. Kats. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Keur te Den Haag Heinkenszand 10.30 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Radder. Kapelle 10 en 5 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg te Middelburg. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Kornet. Wolphaartsdijk 10.30 uur Ds. Richel te Heemstede, 2.30 uur Ds. Kats. Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Pontier te Vlissingen. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Jansen te Goes Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. v. d. Hauw. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Van der Stoel. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder. Oud-Vossemeer Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2 uur Cand. Elderman. Rilland-Bath 9.30 en 2.30 uur Ds. Sloot. Bed. H. Av. en Dankzegging. Tholen 10 en 5 uur Cand. Elderman te Almelo. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Den Heeten. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Boer te Woerden. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Bed. H. Av. en Dankzegging. Oosterland 10 en 3 uur Ds. Krabbe te Hillegom. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Nawijn, Voorber. H. Av. Zonnemaire 10 en 2.30 uur

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1965 | | pagina 3