Wandelingen door de wereld van liet Oude Testament NIEUWS leurten zondag 10 oktober 1BS5 AGENDUM vergadering van de Classis Goes van de Gereformeerde Kerken, te houden op donderdag 14 okt. 1965 in het lokaal achter de Gereformeerde Kerk te Goes, West wal. Aanvang 13.15 uur precies. 1. Opening door de roepende kerk. 2. Onderzoek der credentiebrieven en instructies. 3. Instituering van het moderamen Praesesds. A. J. L. Hoogkamer. Assessords. E. Jansen. Ie Scriba ds. A. J. Radder. 2e Scribads. H. R. Juch. 4. Vaststelling van de notulen der vorige vergadering. 5. Lezing van gehouden correspondentie. 6. Ingekomen stukken en instructies Ontslagbrief ds. Kats. Verkiezing afgevaardigden naar de Particuliere Synode '66. 7. Rapporten. 8. Benoeming Deputaten. 9. Regeling Vacaturebeurten. 10. Onderzoek naar Art. 48 K.O. 11. Aanwijzing van de roepende kerk en moderamen voor de e.v. vergadering. 12. Rondvraag. 13. Vaststelling der korte notulen. 14. Sluiting. Namens de Raad der roepende kerk van Nieuwdorp, Ds. A. F. GOEDENDORP, Praeses. J. DE KOK, Scriba. L.S. De vergadering van de Kerken in de Classis Zierikzee zal D.V. worden gehou den op woensdag 10 november 1965, des avonds 18.30 uur te Zierikzee. Stukken voor het agendum te zenden aan de eerst-ondergetekende vóór 6 no vember 1965. Namens de samenroepende kerk van Scharendijke, Ds. H. SCHOLING, praeses. J. C. VAANE, scriba. KORT VERSLAG van de vergadering van de Geref. Kerken in de Classis Zierikzee op woensdag 15 sept, 1965. Om 18.30 uur opent br. C. J. Zoeter namens de 'samenroepende kerk van Oos- terland de vergadering hij laat zingen Ps. 65 2, leest Ps. 65 en gaat voor in gebed. Alle kerken zijn wettig vertegenwoor digd er zijn geen instructies. Het moderamen wordt gevormd door Ds. Wentsel, praeses Dr. Becker, scriba Ds. Nawijn, assessor. Br. de Waal de actuarius is met kennisgeving afwezig. De notulen van de vergaderingen op 12 mei en 18 augustus worden vastgesteld en ondertekend. Ingekomen stukken Schrijven van Classis Axel over naams verandering voortaan Classis Zeeuws- Vlaanderen van Classis Groningen over beroepbaarstelling van Ds. Lievaart en van Classis Harderwijk hetzelfde bericht t.a.v. Ds. Van Ommen. Een brief van het A.K.B. betreffende ontvangen en nog af te dragen collecten t.m. augustus 1965. Een brief, van deputaten voor de kerke lijke statistiekvraag naar opgave van het aantal leden van elke kerk en van het aan tal inwoners van de burgerlijke gemeente br. Zoeter zal de gegevens verzamelen. Schrijven van Gen. Synode inzake pre- dikantstractementen aanvangstractement vanaf 1 januari '65 tenminste 9000, per jaar met 20 éénjaarlijkse verhogingen van 150,Voorts vrij wonen, kinder geld, vacantietoeslag eii premie A.O.W., A.W.W. en A.K.W. Aangedrongen wordt te streven naar een tractement dat overeenkomt met de salaris schaal voor de leraren M.O. Een speciaal deputaatschap is ingesteld voor advies en voorlichting op het gebied van de predi- kantstractementen. Kerkeraden en kerk- visitatoren zullen hieraan aandacht beste den. Rapporten Ds. Scholing rapporteert (schriftelijk) over afscheid Ds. Huyser op zondag 29 aug. Br. de Waard doet verslag van de zendingssamenkomst op 2e Pinksterdag in Renesse in het vervolg zal er geen spe ciale bus meer rijden. Gezien de bevredi gende belangstelling voor deze meetings, zullen ze ook in de toekomst gehouden worden. De praeses rapporteert over de zending, uit zijn bezorgdheid betr. een constante achterstand van ongeveer 3000,On duidelijk is het ontstaan van dit tekort, ook hoe dit opgeheven zou kunnen worden. Besloten wordt informaties in te winnen bij de Zuiderzending in 'Middelburg. Dr. Becker deelt mee, dat de vacature beurten zijn geregeld t.m. juli '66. Benoemingen Voor „Verkondiging onder Israël" Ds. Scholing. Commissie voor het vaststellen van de percentagecijfers br. Bij de Vaate, br. Krabbe Dr. Becker. Bij de rondvraag wordt de suggestie ge daan om op de Ouderlingencursus te (la ten) spreken over het onderwerp „Kerk en Industrie". De volgende vergadering zal 10 nov. gehouden worden, aanvang 18.30 uur. Samenroepende kerkScharendijke. Na zien credentiebrieven door Zierikzee. Na het zingen van Gez. 110 en dankge bed sluit de praeses de vergadering. J. H. Nawijn, ass. h.t. 33. De zoon van de koning. In een oud Kanaanietisch verhaal horen wij van koning Keret, die, even als Job, al z'n kinderen verloor. „Het huis van de koning is geslagen, het huis, waarin zeven broeders waren, ja acht zonen van een moeder „Een derde stierf, hoewel gezond een vierde stierf door ziekte een vijfde nam de pest weg een zesde nam een ramp weg een zevende viel door het zwaard." „Zo ziet Keret zijn nakomelingschap verwoest „Hij gaat zijn slaapkamer binnen en weent, gaat in zijn binnenkamer en schreit. Zijn tranen worden uitgestort als sikkels (gewichten) op de grond, zijn bed is doorweekt van zijn wenen, al wenende valt hij in slaap. Slaap overmant hem en daar ligt hij, sluimering, en daar ligt hij ter neder. In zijn droom daalt (de god) El tot hem af, in zijn nachtgezicht de Vader der mensen. Hij nadert tot Keret en vraagt „Wat scheelt Keret dat hij weent de geliefde van El dat hij tranen stort?" El vraagt dan aan Keret of hij soms gebrek heeft aan macht, heerlijkheid, of bezit. Keret antwoordt „Wat ik mis is niet zilver of geel-glanzend goud geef mij kinderen geef mij veel na komelingschap Kinderen en dan natuurlijk vooral een zoon of zonen. Het verhaal vertelt ons dan verder, hoe deze bede van Keret verhoord is. Hij krijgt weer kinderen, als vergoeding, als vervanging voor de kinderen die hij verloren heeftzeven zonen van een moeder. Dat de oude Oosterling, ook de Is raëliet, zich bijzonder ongelukkig voelde als hij geen kinderen (en dan vooral zonen) had, is uit het Oude Testament algemeen bekend. De geschiedenis van Lea en Rachel spreekt in dat opzicht duidelijke taal en verder zijn plaatsen als Ps. 127 3—5 en Ps. 128 3 wel sprekend. Maar evenzeer weet de Bijbel van zonen, die voor hun ouders een bron van verdriet waren. Koning Keret van zoëven had er in zijn (nieuwe) ge zin ook zo een bij, namelijk Jassib. Deze meende op een gegeven ogenblik dat zijn vader lang genoeg aan de regering geweest was en dat het hoog tijd werd, dat hij, Jassib, koning werd. Toen zijn vader oud was geworden en bovendien ziek werd, achtte hij de tijd gekomen om de macht over te nemen. In dat op zicht doet hij ons denken aan Davids zoon Adonia. In 1 Kon. 1 5 wordt ons verteld, dat Adonia de macht wil grij pen. In de vier verzen, die daaraan voorafgaan, horen we, dat David oud was geworden en in bed niet warm kon worden. Om dit euvel te verhelpen wordt Abisag de Sunamietische als per soonlijke verzorgster aan de koning toe gevoegd. En, staat er, hoewel zij een „uitermate schoon" meisje was, had de koning geen gemeenschap met haar. Direkt daarna komt het verhaal van Adonia's opstand. Hier moet dus ver band liggen. Dat verband is dit de levenskracht van de koning is geblust hij wordt in bed niet meer warm en voor sexuele omgang heeft hij geen energie meer. En aangezien de koning om zo te zeggen de belichaming is van de levenskracht van het volk, is, wan neer hij blijkbaar die energie niet meer heeft, het ogenblik gekomen, waarop een ander koning moet worden. Zo denkt Adonia er over, maar ook Nathan en Batseba, en ook David zelf, want nog in ditzelfde hoofdstuk stelt hij, nog bij zijn leven, Salomo als koning aan. Het is dus niet zo'n wonder, dat Jassib meende, toen Keret oud en ziek werd, de macht aan zich te moeten trekken. Hij was echter voorbarig, want Keret werd beter en herwon zijn oude levens kracht Jassibs poging mislukte en hij werd door zijn vader vervloekt. Aan nog een andere zoon van David doet deze ontaarde koningszoon ons denken, namelijk aan Absalom. Ook die vond het nodig zijn vader opzij te schui ven. In 2 Sam. 15:3, 4 komen we iets te weten van de methode, die Absalom volgde bij het ondergraven van de troon van David. Tot ieder die met een rechtszaak naar de koning ging (de ko ning was de hoogste rechter) zei Ab salom „Uw zaak is wel goed en recht, maar van de kant van de koning zult u wel geen gehoor vinden. Als ik maar eens rechter was dan zou er tenminste recht gebeuren Een dergelijk pad be wandelde ook Jassib, zoon van Keret. Hij gaat de kamer van Keret binnen en zegt „Gij laat uw handen fouten begaan gij spreekt geen recht in de rechtszaak van de weduwe gij doet de ellendige geen recht wedervaren." „Doe afstand van uw koningschap laat mij koning zijn en van uw regering laat mij op de troon zitten." Zoals gezegd de opzet mislukt. Jas sib wordt vervloekt en dan breekt het verhaal af. Wat er verder met de op standige zoon gebeurd is, weten we dus niet, maar waarschijnlijk is het hem niet veel beter vergaan dan Absalom. Dui delijk is in elk geval dat zowel Absalom als Jassib van oordeel waren (of althans zeiden van oordeel te zijn) dat vader de belangrijkste taak van de koning, nl. rechtspreken, en dan vooral de rechtszaak van de zwakke en verdrukte behartigen, niet goed vervulde. Dat dit inderdaad de voornaamste taak van de koning en het kenmerk van het goede koningschap was, blijkt duidelijk uit Ps. 72, waar gebeden wordt dat de koning recht moge doen en de zoon des ko- nings de ellendigen en armen recht moge verschaffen. Daar waren de ko ning en zijn zoon het over eens. Wat tenslotte bij deze revolutionaire konings zonen opvalt is, dat ze hun vader heel goed diens plicht weten voor te houden, maar vergeten te bedenken, welke ver plichtingen zij als zonen hebben. Over die verplichtingen, die er ten dele heel anders uitzien dan wij misschien zouden denken, hopen we het de volgende keer te hebben. J. V. UIT DE KERKEN Beroepen te Poortugaal D. Barten te Appelscha te Veendam S. v. d. Veen te Zwijndrecht te LoppersumG. Sinia te Ee te Gorinchem (vak. W. G. Sche- rus): W. L. Mulder te Bolnes te Slikker veer J. Couvée te Schiedam te Siegers- woude C. Moens te Heerlen te Ferwerd: W. C. P. den Boer te Uithuizen te Go rinchem (3e pred. pl.): W. v. d. Zwan te Weesp. Aangenomen naar Leiden als jeugdzorg predikant H. Post te Rijnsburg naar Surrey (Brits Columbia): H. Bade te Ta- ber (Alberta, Canada) (voorheen te Vai- thermond); naar Zwijndrecht (vak. H. J. van Duinen): J. P. Kakes te Appingedam naar Joure (2e pred. pl.): H. J. Lambers Heerspink. Bedankt voor Voorburg (vak. dr. J. M. Vlijm): C. P. T. Rijper te Watergraafs meer; voor Zoetermeer (2e pred. pl.): C. J. v. d. Meulen te Tiel voor Borger J. J. Ritsema te Rijsoord voor Wol- phaartsdijkB. Boelens te Delden. Benoemd tot lerend ouderling te ZwartewaalA. Vreugdenhil te Rotter dam. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds v. Wilgenburg 2.30 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Ringnalda. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Joosse. 5 uur geen dienst. „Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur Ds. Ringnalda. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Arnemuiden 10.45 uur Ds. Hoekstra te Lewedorp, 5 uur Ds. Joosse. Domburg 10 uur Ds. De Craene, 2.30 uur Ds. Jansen te Goes. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Namiddag Voorber. H. Av.) Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Bed. H. Av. en Dankzegging. Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Gommer. Bed. H. Av. en Dankzegging. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Boon, em. predikant te Apeldoorn. Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld, Bed. H. Av. en Dankzegging. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Bed. H. Av. en Dankzegging. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Verschoor. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 9.30 uur Leesdienst, 2.30 u. Ds De Craene CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Berger. Bed. H. Av. en Dankzegging. Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk. Breskens 10 en 3 uur Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Vanhaelen te Mijdrecht. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf. Bed. H. Av. en Dankzegging, Terneuzen 9.30 uur Ds. Berger, Bed. H. Av., 3.30 uur Ds. Gispen, Bed. H. Av. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Paksy. Bed. H. Av. en Dankzegging. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer. Bed. H. Av. en Dankzegging. Zoutespui 10 en 3 uur Cand. de Ree te Terneuzen. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Firet Sr. te Scherpenzeel. Borssele 10 en 2.30 uur Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Driewegen Geersdijk 10.30 uur Ds. Kats, 2.30 uur Ds. v. Rheenen Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Kats. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Kats. 5 uur Ds. Jansen. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Slingenberg. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Radder. Kapelle 10 en 5 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Cand. v. d. Zee, Zuidlaren Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. Bed. H. Av. en Dankzegging. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer. Bed. H. Av. en Dankzegging. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Visser. Bed. H. Av. en Dankzegging. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Brink te Utrecht, Zendingszondag. Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy. Bed. H. Av. en Dankzegging. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Van Til te Middelburg. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Van der Stoel. Bed. H. Av. en Dankzegging. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. 7 Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder. Bed. H. Av. en Dankzegging. Oud-Vossemeer Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2 uur Ds. v. d. Elskamp Rilland-Bath 9.30 en 2.30 uur Ds. Sloot. Tholen 10 en 5 uur Ds. v. d. Elskamp te Bennekom. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Den Heeten. Bed. H. Av. en' Dankzegging. Haamstede 10 en 5 uur Ds. v. d. Zwaan te Eindhoven Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker, Voorbereiding Bed. H. Av. Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Den Heeten. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 en 2.30 uur

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1965 | | pagina 3