Wandelingen door de wereld van liet Oude Testament
NIEUWS
leurten zondag 10 oktober 1BS5
AGENDUM vergadering van de Classis
Goes van de Gereformeerde Kerken,
te houden op donderdag 14 okt. 1965
in het lokaal achter de Gereformeerde
Kerk te Goes, West wal. Aanvang
13.15 uur precies.
1. Opening door de roepende kerk.
2. Onderzoek der credentiebrieven en
instructies.
3. Instituering van het moderamen
Praesesds. A. J. L. Hoogkamer.
Assessords. E. Jansen.
Ie Scriba ds. A. J. Radder.
2e Scribads. H. R. Juch.
4. Vaststelling van de notulen der vorige
vergadering.
5. Lezing van gehouden correspondentie.
6. Ingekomen stukken en instructies
Ontslagbrief ds. Kats.
Verkiezing afgevaardigden naar de
Particuliere Synode '66.
7. Rapporten.
8. Benoeming Deputaten.
9. Regeling Vacaturebeurten.
10. Onderzoek naar Art. 48 K.O.
11. Aanwijzing van de roepende kerk en
moderamen voor de e.v. vergadering.
12. Rondvraag.
13. Vaststelling der korte notulen.
14. Sluiting.
Namens de Raad der roepende
kerk van Nieuwdorp,
Ds. A. F. GOEDENDORP, Praeses.
J. DE KOK, Scriba.
L.S.
De vergadering van de Kerken in de
Classis Zierikzee zal D.V. worden gehou
den op woensdag 10 november 1965, des
avonds 18.30 uur te Zierikzee.
Stukken voor het agendum te zenden
aan de eerst-ondergetekende vóór 6 no
vember 1965.
Namens de samenroepende kerk
van Scharendijke,
Ds. H. SCHOLING, praeses.
J. C. VAANE, scriba.
KORT VERSLAG van de vergadering
van de Geref. Kerken in de Classis
Zierikzee op woensdag 15 sept, 1965.
Om 18.30 uur opent br. C. J. Zoeter
namens de 'samenroepende kerk van Oos-
terland de vergadering hij laat zingen Ps.
65 2, leest Ps. 65 en gaat voor in gebed.
Alle kerken zijn wettig vertegenwoor
digd er zijn geen instructies.
Het moderamen wordt gevormd door
Ds. Wentsel, praeses Dr. Becker, scriba
Ds. Nawijn, assessor. Br. de Waal de
actuarius is met kennisgeving afwezig.
De notulen van de vergaderingen op 12
mei en 18 augustus worden vastgesteld en
ondertekend.
Ingekomen stukken
Schrijven van Classis Axel over naams
verandering voortaan Classis Zeeuws-
Vlaanderen van Classis Groningen over
beroepbaarstelling van Ds. Lievaart en
van Classis Harderwijk hetzelfde bericht
t.a.v. Ds. Van Ommen.
Een brief van het A.K.B. betreffende
ontvangen en nog af te dragen collecten
t.m. augustus 1965.
Een brief, van deputaten voor de kerke
lijke statistiekvraag naar opgave van het
aantal leden van elke kerk en van het aan
tal inwoners van de burgerlijke gemeente
br. Zoeter zal de gegevens verzamelen.
Schrijven van Gen. Synode inzake pre-
dikantstractementen aanvangstractement
vanaf 1 januari '65 tenminste 9000,
per jaar met 20 éénjaarlijkse verhogingen
van 150,Voorts vrij wonen, kinder
geld, vacantietoeslag eii premie A.O.W.,
A.W.W. en A.K.W.
Aangedrongen wordt te streven naar een
tractement dat overeenkomt met de salaris
schaal voor de leraren M.O. Een speciaal
deputaatschap is ingesteld voor advies en
voorlichting op het gebied van de predi-
kantstractementen. Kerkeraden en kerk-
visitatoren zullen hieraan aandacht beste
den.
Rapporten
Ds. Scholing rapporteert (schriftelijk)
over afscheid Ds. Huyser op zondag 29
aug. Br. de Waard doet verslag van de
zendingssamenkomst op 2e Pinksterdag in
Renesse in het vervolg zal er geen spe
ciale bus meer rijden. Gezien de bevredi
gende belangstelling voor deze meetings,
zullen ze ook in de toekomst gehouden
worden.
De praeses rapporteert over de zending,
uit zijn bezorgdheid betr. een constante
achterstand van ongeveer 3000,On
duidelijk is het ontstaan van dit tekort,
ook hoe dit opgeheven zou kunnen worden.
Besloten wordt informaties in te winnen
bij de Zuiderzending in 'Middelburg.
Dr. Becker deelt mee, dat de vacature
beurten zijn geregeld t.m. juli '66.
Benoemingen
Voor „Verkondiging onder Israël" Ds.
Scholing.
Commissie voor het vaststellen van de
percentagecijfers br. Bij de Vaate, br.
Krabbe Dr. Becker.
Bij de rondvraag wordt de suggestie ge
daan om op de Ouderlingencursus te (la
ten) spreken over het onderwerp „Kerk
en Industrie".
De volgende vergadering zal 10 nov.
gehouden worden, aanvang 18.30 uur.
Samenroepende kerkScharendijke. Na
zien credentiebrieven door Zierikzee.
Na het zingen van Gez. 110 en dankge
bed sluit de praeses de vergadering.
J. H. Nawijn, ass. h.t.
33. De zoon van de koning.
In een oud Kanaanietisch verhaal
horen wij van koning Keret, die, even
als Job, al z'n kinderen verloor.
„Het huis van de koning is geslagen,
het huis, waarin zeven broeders waren,
ja acht zonen van een moeder
„Een derde stierf, hoewel gezond
een vierde stierf door ziekte
een vijfde nam de pest weg
een zesde nam een ramp weg
een zevende viel door het zwaard."
„Zo ziet Keret zijn nakomelingschap
verwoest
„Hij gaat zijn slaapkamer binnen en
weent,
gaat in zijn binnenkamer en schreit.
Zijn tranen worden uitgestort
als sikkels (gewichten) op de grond,
zijn bed is doorweekt van zijn wenen,
al wenende valt hij in slaap.
Slaap overmant hem en daar ligt hij,
sluimering, en daar ligt hij ter neder.
In zijn droom daalt (de god) El
tot hem af,
in zijn nachtgezicht de Vader der
mensen.
Hij nadert tot Keret en vraagt
„Wat scheelt Keret dat hij weent
de geliefde van El dat hij tranen stort?"
El vraagt dan aan Keret of hij soms
gebrek heeft aan macht, heerlijkheid, of
bezit. Keret antwoordt „Wat ik mis
is niet zilver of geel-glanzend goud
geef mij kinderen geef mij veel na
komelingschap Kinderen en dan
natuurlijk vooral een zoon of zonen.
Het verhaal vertelt ons dan verder, hoe
deze bede van Keret verhoord is. Hij
krijgt weer kinderen, als vergoeding,
als vervanging voor de kinderen die hij
verloren heeftzeven zonen van een
moeder.
Dat de oude Oosterling, ook de Is
raëliet, zich bijzonder ongelukkig voelde
als hij geen kinderen (en dan vooral
zonen) had, is uit het Oude Testament
algemeen bekend. De geschiedenis van
Lea en Rachel spreekt in dat opzicht
duidelijke taal en verder zijn plaatsen
als Ps. 127 3—5 en Ps. 128 3 wel
sprekend. Maar evenzeer weet de Bijbel
van zonen, die voor hun ouders een
bron van verdriet waren. Koning Keret
van zoëven had er in zijn (nieuwe) ge
zin ook zo een bij, namelijk Jassib. Deze
meende op een gegeven ogenblik dat
zijn vader lang genoeg aan de regering
geweest was en dat het hoog tijd werd,
dat hij, Jassib, koning werd. Toen zijn
vader oud was geworden en bovendien
ziek werd, achtte hij de tijd gekomen
om de macht over te nemen. In dat op
zicht doet hij ons denken aan Davids
zoon Adonia. In 1 Kon. 1 5 wordt ons
verteld, dat Adonia de macht wil grij
pen. In de vier verzen, die daaraan
voorafgaan, horen we, dat David oud
was geworden en in bed niet warm kon
worden. Om dit euvel te verhelpen
wordt Abisag de Sunamietische als per
soonlijke verzorgster aan de koning toe
gevoegd. En, staat er, hoewel zij een
„uitermate schoon" meisje was, had de
koning geen gemeenschap met haar.
Direkt daarna komt het verhaal van
Adonia's opstand. Hier moet dus ver
band liggen. Dat verband is dit de
levenskracht van de koning is geblust
hij wordt in bed niet meer warm en
voor sexuele omgang heeft hij geen
energie meer. En aangezien de koning
om zo te zeggen de belichaming is van
de levenskracht van het volk, is, wan
neer hij blijkbaar die energie niet meer
heeft, het ogenblik gekomen, waarop
een ander koning moet worden. Zo
denkt Adonia er over, maar ook Nathan
en Batseba, en ook David zelf, want
nog in ditzelfde hoofdstuk stelt hij, nog
bij zijn leven, Salomo als koning aan.
Het is dus niet zo'n wonder, dat Jassib
meende, toen Keret oud en ziek werd,
de macht aan zich te moeten trekken.
Hij was echter voorbarig, want Keret
werd beter en herwon zijn oude levens
kracht Jassibs poging mislukte en hij
werd door zijn vader vervloekt.
Aan nog een andere zoon van David
doet deze ontaarde koningszoon ons
denken, namelijk aan Absalom. Ook die
vond het nodig zijn vader opzij te schui
ven. In 2 Sam. 15:3, 4 komen we iets
te weten van de methode, die Absalom
volgde bij het ondergraven van de troon
van David. Tot ieder die met een
rechtszaak naar de koning ging (de ko
ning was de hoogste rechter) zei Ab
salom „Uw zaak is wel goed en recht,
maar van de kant van de koning zult
u wel geen gehoor vinden. Als ik maar
eens rechter was dan zou er tenminste
recht gebeuren Een dergelijk pad be
wandelde ook Jassib, zoon van Keret.
Hij gaat de kamer van Keret binnen en
zegt
„Gij laat uw handen fouten begaan
gij spreekt geen recht in de
rechtszaak van de weduwe
gij doet de ellendige geen recht
wedervaren."
„Doe afstand van uw koningschap
laat mij koning zijn
en van uw regering laat mij op de
troon zitten."
Zoals gezegd de opzet mislukt. Jas
sib wordt vervloekt en dan breekt het
verhaal af. Wat er verder met de op
standige zoon gebeurd is, weten we dus
niet, maar waarschijnlijk is het hem niet
veel beter vergaan dan Absalom. Dui
delijk is in elk geval dat zowel Absalom
als Jassib van oordeel waren (of althans
zeiden van oordeel te zijn) dat vader
de belangrijkste taak van de koning,
nl. rechtspreken, en dan vooral de
rechtszaak van de zwakke en verdrukte
behartigen, niet goed vervulde. Dat dit
inderdaad de voornaamste taak van de
koning en het kenmerk van het goede
koningschap was, blijkt duidelijk uit Ps.
72, waar gebeden wordt dat de koning
recht moge doen en de zoon des ko-
nings de ellendigen en armen recht
moge verschaffen. Daar waren de ko
ning en zijn zoon het over eens. Wat
tenslotte bij deze revolutionaire konings
zonen opvalt is, dat ze hun vader heel
goed diens plicht weten voor te houden,
maar vergeten te bedenken, welke ver
plichtingen zij als zonen hebben. Over
die verplichtingen, die er ten dele heel
anders uitzien dan wij misschien zouden
denken, hopen we het de volgende keer
te hebben. J. V.
UIT DE
KERKEN
Beroepen te Poortugaal D. Barten te
Appelscha te Veendam S. v. d. Veen
te Zwijndrecht te LoppersumG. Sinia
te Ee te Gorinchem (vak. W. G. Sche-
rus): W. L. Mulder te Bolnes te Slikker
veer J. Couvée te Schiedam te Siegers-
woude C. Moens te Heerlen te Ferwerd:
W. C. P. den Boer te Uithuizen te Go
rinchem (3e pred. pl.): W. v. d. Zwan
te Weesp.
Aangenomen naar Leiden als jeugdzorg
predikant H. Post te Rijnsburg naar
Surrey (Brits Columbia): H. Bade te Ta-
ber (Alberta, Canada) (voorheen te Vai-
thermond); naar Zwijndrecht (vak. H. J.
van Duinen): J. P. Kakes te Appingedam
naar Joure (2e pred. pl.): H. J. Lambers
Heerspink.
Bedankt voor Voorburg (vak. dr. J. M.
Vlijm): C. P. T. Rijper te Watergraafs
meer; voor Zoetermeer (2e pred. pl.):
C. J. v. d. Meulen te Tiel voor Borger
J. J. Ritsema te Rijsoord voor Wol-
phaartsdijkB. Boelens te Delden.
Benoemd tot lerend ouderling te
ZwartewaalA. Vreugdenhil te Rotter
dam.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds v. Wilgenburg
2.30 uur Ds. Joosse.
5 uur Ds. Ringnalda.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Joosse.
5 uur geen dienst.
„Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur
Ds. Ringnalda.
5 uur Ds. Van Wilgenburg.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur
Ds. Kornet te Vlissingen.
Arnemuiden 10.45 uur Ds. Hoekstra te Lewedorp,
5 uur Ds. Joosse.
Domburg 10 uur Ds. De Craene, 2.30 uur Ds. Jansen
te Goes.
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Kornet te Vlissingen.
Namiddag Voorber. H. Av.)
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Gommer.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Boon, em. predikant
te Apeldoorn.
Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld,
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Verschoor.
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman.
Westkapelle 9.30 uur Leesdienst, 2.30 u. Ds De Craene
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Berger.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 10 en 3 uur
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Vanhaelen te Mijdrecht.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf.
Bed. H. Av. en Dankzegging,
Terneuzen 9.30 uur Ds. Berger, Bed. H. Av.,
3.30 uur Ds. Gispen, Bed. H. Av.
Oostburg 10 en 3 uur Ds. Paksy.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Zoutespui 10 en 3 uur Cand. de Ree te Terneuzen.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Firet Sr. te Scherpenzeel.
Borssele 10 en 2.30 uur
Colijnsplaat 10 en 2.30 uur
Driewegen
Geersdijk 10.30 uur Ds. Kats, 2.30 uur Ds. v. Rheenen
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. Kats.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Kats.
5 uur Ds. Jansen.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Slingenberg.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom.
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Radder.
Kapelle 10 en 5 uur Ds. Juch.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Cand. v. d. Zee, Zuidlaren
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Visser.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Brink te
Utrecht, Zendingszondag.
Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Van Til te
Middelburg.
Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Van der Stoel.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
7
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Oud-Vossemeer
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2 uur Ds. v. d. Elskamp
Rilland-Bath 9.30 en 2.30 uur Ds. Sloot.
Tholen 10 en 5 uur Ds. v. d. Elskamp te Bennekom.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Den Heeten.
Bed. H. Av. en' Dankzegging.
Haamstede 10 en 5 uur Ds. v. d. Zwaan te Eindhoven
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker, Voorbereiding
Bed. H. Av.
Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Den Heeten.
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing.
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Nawijn.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur