eeuwóe S^erkbode KING Een vliegreis HET GEZANG VAN DE ZONDAG 20e JAARGANG No. 7 20 AUGUSTUS 1965 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redactie Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adres: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Goes Ds. A. G. Kornet, Vlissingen „ik worstel Dr: P. C. Kraan, Vlissingen; Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Ds. D. Ringnalda, Middelburg; en ontkom" Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. f**- Abonnementsprijs 3,50 per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Nee, ik wilde, het dit keer niet hebben over een bepaald soort pepermunt, dat men wel eens typeert als het „Gerefor meerde volksvoedsel", speciaal dan wel bestemd voor zekere uren op zondag. Dan zou er „advertentie", bij dit artikel hebben moeten staan Ik bedoel dus iets anders. Iemand anders En dan begrijpt u het al wel. Ik denk aan Dr. Martin Luther King, de bekende negerpredikant uit de Ver enigde Staten. Immers onlangs heeft de Senaat van onze Vrije Universiteit besloten om ter gelegenheid van de 85ste dies natalis (geboortedag, verjaardag) een eredoc toraat te verlenen in de sociale weten schappen aan de bovengenoemde Dr. King. Dit is wel een bijzonder besluit van de V.U., dat onze aandacht zeker ver dient, en dat ik van harte toejuich. Wie is de man, die dit eredoctoraat ten deel valt Is hij Gereformeerd, be hoort hij tot één van onze zusterkerken in Amerika Nee, dit is niet het geval. Hij is predikant van een Baptistenge meente in Atlanta. Hoe is het dan mo gelijk, dat een Universiteit op Gerefor meerde grondslag aan zo iemand een eredoctoraat verleent Dr. King werd 15 januari 1929 in Atlanta geboren. Dus in het Zuiden van de Verenigde Staten. In een gebied waar hij van zijn jeugd af aan kennis maakte met de rassendiscriminatie. Na voorbereidend onderwijs studeerde hij theologie en wijsbegeerte. In de laatste faculteit promoveerde hij in 1955 tot doctor, aan de universiteit van Boston. Zoals gezegd werd hij predikant van een Baptistengemeente. Zijn vader en grootvader waren ook Baptistenvoor gangers. Het had gekund, dat deze bekwame jonge predikant toch een onbekende fi guur in de wereld was gebleven. Niet iedereen, hoe begaafd en hoe moedig ook, komt als leider van wereldformaat naar voren. Dr. King heeft dit leiderschap niet gezocht, hij is er langzamerhand naar toegegroeid, naar toe gedreven. Door dat hij dagelijks in aanraking kwam met de rassenkwestie in de Verenigide Sta ten, die vooral in het Zuiden urgent was en is. Hij kwam naar voren als de bezielénde vertegenwoordiger van zijn negerbroeders in Amerika in hun strijd voor vrijheid en recht. Wij kunnen ons maar nauwelijks voorstellen wat het negerprobleem in de Zuidelijke staten van Amerika be tekent. En dan zijn we misschien ge neigd om te zeggen Was het wel no dig dat onder leiding van Dr. King campagnes tegen de rassendiscrimina tie op touw werden gezet Zeer indringend handelt Dr. King over deze vraag in een brief, die hij in 1963 schreef vanuit de gevangenis van Birmingham aan „gematigde blanken" „Langer dan 340 jaar wachten wij op de rechten die ons krachtens de grond wet en onvoorwaardelijk door God ge schonken zijn. Misschien is het voor hen, die nimmer de geselslagen van de segregatie hebben gevoeld, gemakkelijk om almaar te zeggen „Wacht en koes ter geduld". Maar zij moesten eens we ten, wat het is, dat uitzinnige horden straffeloos vaders en moeders kunnen lynchen en naar gril en stemming zus ters en broeders verdrinken. Zij moes ten maar eens door haat vervulde po litiemannen hun zwarte broeders en zusters hebben zien schoppen, afranse len en zelfs doden. Ze moesten er zelf maar eens middenin hebben gestaan, hoe het grootste deel van de twintig millioen negers stikken in een poel van ellende en ontbering te midden van een welvarende samenleving. Ze moesten maar eens hun adem voelen stokken als ze hun zesjarig dochtertje moeten uit leggen waarom ze niet in het heerlijke park mag spelen. Ze moesten maar eens gedwongen zijn om huilende kinderen te troosten, omdat Kinderstad er niet is voor zwarte kindertjes, maar alleen voor blanke, en aanzien hoe in hun kleine geestelijke hemel zich de eerste duistere wolken samen pakken van het minder waardigheidscomplex, dat hun hele le ven zal vergiftigen. Ze moesten maar eens een reis ondernemen en gedwon gen zijn nacht na nacht, vermoeid en gebroken in de auto te slapen, omdat geen motel hen accepteert. Ze moesten het maar eens weten wat het is, bij dag het in-geranseld en in-gevloekt te krij gen en bij nacht door dromen gekweld te worden dat men een neger is Er komt een ogenblik, waarop de gal- beker overloopt, en de mens niet langer wil wachten." Dit is de achtergrond van de activi teiten van Ds. King, die hij op meester lijke en ontroerende wijze heeft beschre ven in een tweetal boeken. Het eerste is „Rosa stond niet op". Rosa was een jonge- negerin, die 's avonds vermoeid van haar werk, met de bus naar huis reed. Ze zat op een neutrale plaats. Dat betekende, dat ze, toen de bus vol liep, op moest staan voor een blanke. Ze deed het nietZe was het beu. Rosa Parks werd gearresteerd en dit was het begin van de grote bussenboycot (1955- 56) in Montgomery, waar Ds. King toen predikant was. In 1963 volgde een nieuwe grote ac tie, nu te Birmingham, beschreven in „Waarom wij niet langer kunnen wach ten". Hij vertelt Als U daar als neger moest leven, zou li geboren zijn in een Jim-crow ziekenhuis (Jim Crow is een spotnaam Jimmy Kraai, scheldnaam voor de neger). U zou een Jim-crow- school bezoeken. U zou uw jeugd hoofdzakelijk op straatspelend door brengen, want er zijn weinig „gekleur de" parken. Ging uw familie naar de kerk. dan was het een negerkerk. Zou U zich in een blanke kerk wagen, dan werd U er met harde hand uitgezet. Op uw werk moest li in een apart hok schaften, dat evenals de kraan en het toilet, gemerkt is met kleurlingen, li zou leven in een stad van doelbewuste en mensonwaardige terreur jegens de neger. Kerken en huis werden bescho ten of in brand gestoken enz. enz. Weer is de beschrijving indrukwek kend. Geen wonder, dat Dr. King tegen deze discriminatie heeft geprotesteerd en geageerd. Maar is dit goed te keu ren We zijn toch anti-revolutionair Het wonderlijke is, dat de strijdme- thode van deze predikant en zijn aan hangers geweldloos is. En volop reli gieus geladen. Een vrijwilliger, die zich meldde voor het „leger" der geweld loosheid moest b.v. beloven dagelijks de leer en het leven van Jezus Christus te overdenken in woord en daad lief Nu de meeste medewerkers aan onze Kerkbode door vacantie verstek laten gaan, is het wel in de geest van de vacantie-sfeer een reisbeschrijving over te nemen van Ds. Wouters uit de Kerk bode van Dordrecht. Wij willen graag wat vertellen van de reis, die mijn vrouw en ik deze zo mer maakten naar Canada en Amerika. Het is mijn doel, speciaal het kerkelijk leven, dat we in deze beide landen heb ben aangetroffen, naar voren te bren gen. Daaromheen echter vind ik het prettig, allerlei bijzonderheden van deze, zeer interessante trip, aan II te vertel len. We beginnen dan met de vliegreis. Hoewel er jaarlijks miljoenen mensen van het vliegtuig gebruik maken, is er toch bij velen onmiddellijk belangstel ling, als men <%egtJa, we zijn naar Canada en Amerika gevlogen. Het is wel niet zo erg meer als in 1934, toen ondergetekende zich voor het eerst in de lucht begaf. Heel wat broeders en zusters vonden me toen roekeloos han delen. Spelen met je leven. Onverant woordelijk voor je gezin. Dat is er wel te hebben dagelijks te bidden dat God mij als instrument gebruike om alle mensen vrijheid te schenken af te zien van alle geweld en haat in woord en daad. Zo waren er „tien geboden". U merkt deze acties waren hoog staand, beheerst. Zowel in Montgomery als in Birmingham. En later weer tij dens de massale mars naar Washing ton, die een aangrijpende demonstratie werd voor de primaire rechten van de neger als mens. Gekenmerkt door waar dige vastbeslotenheid. Geen rel, geen circus, geen carnavalsstemming. Wel de ontroerende negerliederen, smeek beden om recht en vrijheid. Het is vooral Dr. King geweest, die zijn mensen enerzijds wist te bezielen, anderzijds hen tot orde en ingetogen heid opriep. Helaas zijn er wel eens op roerige elementen geweest, en soms ageren ze nog, die een heel andere tac tiek wensten, van relletjes, van geweld, van bloedvergieten. Maar dit bleef in cidenteel. Wat een zegen, dat de mil joenennegers Dr. King als hun leider erkenden en van hem aanvaarden dat zijn weg van geweldloosheid de beste was om te komen tot verzoening, vrede en vrijheid. Resultaten zijn niet uitgebleven. Pre sident Kennedy diende nog een wet in op de burgerrechten voor de negers, later door president Johnson onderte kend. Dezer dagen volgde een nieuwe wet, waardoor vele negers in het Zui den in de kiesregisters moeten worden ingeschreven. Nu denk ik aan het slot van de preek die Ds. King vorig jaar in Amsterdam hield „In het geloof zullen wij in staat zijn de wanhoop uit te drijven en nieuw licht te brengen in de duisternis van pessimisme. En we gaan verder in de dagen, die komen zullen, wetend dat de nacht niet altijd zal blijven, maar dat de morgen zal komen. Als we dat ge loven zullen we ons best doen om de komst van die dag te bevorderen en met al de kinderen Gods te zingen een oud lied in nieuwe betekenis „Vrij, vrij zijn we geworden. Eindelijk vrij, dank zij God". Ja, ik kan begrijpen, dat deze man, die mishandeling, gevangenisstraffen, bomaanslagen heeft getrotseerd voor zijn ideaal, die ook de Nobelprijs voor de vrede ontving in 1964, werd uitge kozen om aan de V.U. een eredoctoraat te ontvangen. Van „blanke" kerken kreeg hij niet altijd de nodige steun. Dat juist onze Vrije Universiteit hem, de „geweldloze kruisvaarder", zoals hij wel eens is genoemd, op deze wijze wil eren, stemt tot vreugde en dankbaar heid. Zit er ook niets iets in van aflos sing van een ereschuld W. KATS. wat uitgegaan. Maar toch, zo heel naar de andere wereld. Zo'n grote oceaan over. Zo hoog in de lucht. 12 kilometer boven de aarde. Er waren ettelijke ont moetingen, waarbij ik hoorde Hoe durft U En, heeft uw vrouw geen be zwaar Laat ik mogen beginnen met te zeggen, dat we overal bewaard moeten worden. Ook op de w,eg. Als men de overvolle banen in Nederland mee maakt en men leest in de krant van al die ongelukken, kan men ook de vraag stellen Durft U op een uitgaansdag nog in de auto te zitten Percentsge wijze zijn er veel meer ongelukken op de weg dan in de lucht. In de Verenig de Staten zijn dit jaar op Independence day (de dag van de herdenking van de onafhankelijkheid) 550 mensen op de weg om het leven gekomen, en geen één in de lucht. Dat zegt toch wel wat. Natuurlijk, men is op grote hoogte, en, als er wat gebeurt, is de afloop dikwijls dodelijk, maar, hoe staat het met een auto in snelle vaart In eï'k geval na onze prachtige vliegreis in 1962 naar Israël hadden we geen enkel bezwaar, naar Canada en Amerika te gaan door de lucht. Heeft men eenmaal dit besluit genomen, en is men op Schiphol ge arriveerd, dan krijgt men onmiddellijk Zondag 22 augustus Gezang 94. Geen opmerkingen. de gedachte het is heel gewoon. Wat was het er vol, zowel bij ons vertrek als bij de terugkeer. En niemand doet zenuwachtig. Honderden komen bin nen, of reizen af. We hebben zelfs heel sterk de indruk gekregen, dat de ge bouwen op Schiphol veel te klein zijn. Men zit op elkaar gedrongen in de wachtkamers. Te sterker krijgt men deze gedachte, als men de vliegvelden en de gebouwen aan de andere kant van de oceaan bekijkt. Montreal heeft een ruim, pas gebouwd ontvangcen- trum. Toronto's bouwwerken op de Air- port ziet men al uit de verte. Het is er zo ingericht, dat de auto's door kunnen rijden naar de verschillende étages. We hebben ook het machtige vliegveld van Chicago bekeken. We maakten het mee, dat om de twee minuten de vlieg tuigen vertrokken. Soms stonden er zes achter elkaar op dezelfde startbaan om de lucht in te gaan. En wat een gebou wen in Chicago op het vliegveld Maar alles wordt overtroffen door Airport F. C. Kennedy in New York. Daar zijn de gebouwen in een grote cirkel ge plaatst. De vliegmaatschappijen van heel de wereld hebben er, we zouden haast zeggen, afzonderlijke paviljoens. Midden in de cirkel is een immens auto park. Bussen rijden rondom de cirkel en zetten je af bij het gebouw, waar je wezen moet. Je koffers worden met een vaartje binnengebracht en op de lopen de band gezet. In een moment ben je klaar. New Work heeft verschillende vliegvelden. Wij kwamen van Grands Rapids op een ander aan dan we moes ten vertrekken, om in Europa te komen. Geen bezwaar. Nauwelijks waren we, gekomen met de United Airlines, gear riveerd op Newark, of de helicopter stond gereed om ons, dwars over New York, naar Airport Kennedy te bren gen. Twaalf minuten lang dreven we over de wereldstad, boven de wolken krabbers, en kregen we een overzicht van dit mierennest van mensen. We za gen, tot aan de verre horizon niets dan huizen, altijd maar huizen. Toen wer den we neergezet op vliegveld Kenne dy, nadat we ook nog een tussenlan ding op een andere Airport hadden ge maakt. De bus stond klaar. Rappe han den pakten onze koffers. Met een vaartje ging de rondtocht langs de ge bouwen. Gezwind werden we er uit ge holpen. Binnen enige minuten zaten we al in gemakkelijke stoelen in het gebouw van de K.L.M. op het sein van ons ver trek naar Europa te wachten. Wat een organisatie en wat een service En al les heel gewoon. We hebben met ver schillende maatschappijen gevlogen. Met die van Canada en van Amerika en van Nederland. Bij alle drie was het uitstekend. Ook de verzorging van de overvloedige maaltijden. Toch vond ik het het meest afgewerkt bij onze onvol prezen K.L.M. Prachtig zijn de grote straalvliegtuigen. Alles tot in de puntjes verzorgd. U moet echter niet indenken, dat we in New York, eenmaal bij de K.L.M. gekomen, maar rustig ons weer konden afgeven met ons vertrouwde Nederlands. Het was al Engels, wat de klok sloeg. Je kunt zo merken, dat En gels een wereldtaal is. Wil je veel rei zen, dan moet je echt proberen, deze taal wat meester te zijn. We zijn met drie soorten vliegtuigen gereisd. Met de helicopter, met vlieg tuigen, die door propellers worden voortgedreven, en met straalvliegtuigen. De onrustigste was de helicopter. Het meest lawaaierig en schommelend. Het fijnste reizen is met het straalvliegtuig. Toen we op de heenreis de kusten van Labrador naderden, kraakte het soms een beetje. Maar verder ligt het zó vol komen rustig, dat je nooit een rimpeltje ziet in het, je voorgezette, kopje koffie. Men zegt, dat als je een sigaret op z'n punt zet, deze in een straalvliegtuig rus-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1965 | | pagina 1