eeuwóe 3£erkbocle Dogmatische Belangstelling PREEKSTOF De a.s. vierde zitting van het tweede Vaticaans concilie HET GEZANG VAN DE ZONDAG 20e JAARGANG No. 5 30 JULI 1965 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND RedactieDs. W. H. Gispen, TerneuzenDs. B. Wentsel, BrouwershavenDs. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adresLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Goes Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, VlissingenDs. G. S. Oegema, AmemuidenDs. D. Ringnalda, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Abonnementsprijs 3,50 per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Men kan het zich niet ontvijnzen dat er ondanks de minachting die van be paalde zijde wordt getoond als men over het dogma spreekt wel degelijk grote dogmatische belangstelling bij het kerkelijk meelevend publiek bestaat. De uitgeverij n.v. J. H. Kok te Kampen laat haar persen maar draaien en komt met de ene uitgave op dogmatisch terrein na de andere. Wat men van Karl Barth eens schreef dat zijn kerkelijke dogma tiek geen boek is maar een bibliotheek, geldt zeer zeker van de uitgaven van deze uitgeverij. Alleen al de werken van Prof. Berkouwer kunnen hiervoor genoemd worden. Dan wat Prof. Pol man deed verschijnen en nu de Korte Dogmatiek" van Prof. K. Dijk. Iemand zei me ietwat kleinerend ,,Wie leest dat nu Kijk, dacht ik, begin jij er maar eens mee met deze opmerking wil ik maar zeggen dat heel velen, jon geren en ouderen, daar goed aan zou den doen. Naast de exegetische belang stelling toch blijkens de reeks kommen- taren op de Bijbel, en Boeken bij de Bijbel, mag de dogmatische interesse niet vergeten worden. En ze is er naar ik meen, zowel in Hervormde als Gere formeerde kring. In dit verband moge ik al dadelijk verwijzen naar hetgeen Prof. Dijk op bladzijde 62 van zijn boekje schrijft „een jongere generatie moge, omdat zij voor andere vragen staat, tot een an dere probleemstelling komen, zij zal zich altijd eerst moeten afvragen, hoe Kuyper en Bavinck geoordeeld hebben, en hun eigen van hen afwijkend stand punt kritisch bezien. De gereformeerde dogmatiek is in Nederland nog niet „uitgestorven" zij is met het heengaan van Kuyper en Bavinck niet geluiquideerd aan haar voortbouw en ontplooiing wordt hard gewerkt en het is een zegen Gods, dat er van de Theologische Hogescholen te Kampen en Apeldoorn en van de Vrije Universiteit te Amsterdam, en ook nog van de Rijksuniversiteiten een invloed ten goede uitgaat in heel de wereld voor de diepe en warme belangstelling voor een reformatorisch-gereformeerde dog matiek, die de vertolking wil zijn van de waarheid der Schrift in de taal en de vormen van deze tijd". Prof. Dijk noemt verschillende namen van deze werkers van het zoveelste uur; wel ik zou zijn naam daar graag aan toevoegen. Mij dunkt dat het een vreugde, een feest voor hem moet zijn geweest juist op zijn 80e verjaardag deze pockets (twee nummers 76 en 77) gedrukt te zien en aan het publiek aan geboden. 't Boek heeft twee delen een historisch en een thetisch deelhet eer ste telt 70 bladz., het andere 225. Beide zijn van belang tot het verstaan van wat dogmatiek en inzonderheid ge reformeerde dogmatiek is. Ik moge wat het eerste deel betreft verwijzen naar zijn bespreking van de moderne richting in haar begin en haar voortgang de nieuwe moderne richting van welke Prof. Dijk zegt ,,dat men wel gebro ken heeft met het oude modernisme, maar dat de tegenstelling ten opzichte van het oud-kerkelijk belijden niet is opgeheven. De houding der rechts-vrijzinnigen moge milder zijn, er blijft tussen hen en de Schriftgelovigen helaas een kloof gapen, die theologisch èn kerkelijk geen overbrugging toelaat". Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit eerste deel met heel veel genoegen heb gelezen al was uiteraard een en an der me niet onbekend, maar het in ge regelde orde nog eens weer voorgescho teld te krijgen deed me deugd, zodat ik de lezing en bestudering gaarne aanbe veel. Het tweede deel is, zoals gezegd, van geheel andere aard. In elf hoofdstukken wordt de dogma tiek uiteengezet. In de inleiding wordt uiteraard de vraag behandeld wat een dogma en wat dogmatiek is. Daarin wordt gezegd dat er wisselwerking tus sen kerk en theologie, tussen volk en wetenschap dient te zijn. Ze kunnen el kaar niet missen, omdat ze één zijn in Hem, in Wie al de schatten der kennis en der wijsheid verborgen zijn. Ik kan er natuurlijk niet aan denken een en ander wat Prof. Dijk geeft weer te geven. Men leze het zelf. Eén proeve wil ik echter wel geven. Gevraagd wordt hoe is nu de verhouding van het besluit der verwerping tot de verkiezing van eeuwigheid ten eeuwigen leven Hier is veel misverstand doordat men beide besluiten naast elkander stelt. Ze worden naast elkaar gecoördineerd. Ze worden twee zelfstandige delen in Gods besluit, en gevolg hiervan is een averechtse beschouwing van zonde en straf, en ook van genade en evangelie, die tot een afstotende leer voert. De verkiezing is primair en de verwerping is er de donkere keerzijde van. Ik hoop dat de gemaakte opmerkin gen tot de aanschaf van dit boekje mo gen meewerken. Ik wens de uitgever een ruim debiet en ben Prof. Dijk zelf dankbaar voor de moeite die hij zich op hoge leeftijd gegeven heeft om tot deze uitgave te geraken. Brouwershaven B.'WENTSEL. „Waarover heeft de dominee ge preekt Een vraag, die ouders soms aan hun kinderen stellen na de kerk dienst. Een verstandige vraag tevens, want het stimuleert de kinderen om al op jeugdige leeftijd aandacht te hebben voor de prediking. En soms kan deze vraag uitgangspunt zijn voor een posi tief gesprek over de inhoud van de preek. Ook dat „napraten" heeft im mers betekenis. De boodschap roept om antwoord, om reactie, niet alleen in de eredienst, ook daarbuiten. Waarover wordt gepreekt Over stof, over teksten uit de Bijbel natuur-' lijk. Verkondiging zonder tekst komt in onze kerken in officiële diensten niet voor. Bij een evangelisatietoespraak is het wel toegestaan, en meestal ook de gewoonte dan nemen we een onder werp In de kerk nemen we een tekst. Onlangs preekte ik ergens in Zee land en in de kerkeraadskamer kwam het na afloop ook tot een gesprek. Een van de broeders maakte daarbij een bij zondere opmerking. Hij zei „Sommige predikanten hebben een grote Bijbel, anderen een kleine". U begrijpt zijn be doeling. In het eerste geval komen ook onbekende „stoffen" aan de orde, in het tweede beperkt men zich veelal tot bekende, en dan vaak Nieuw-Testa- mentische teksten. De predikanten in onze kerken zijn geheel vrij bij de keuze van hun tekst. Hier is niets voorgeschreven. Men kan alle kanten uit. Alleen het kerkelijk jaar zorgt in de periode van Advent tot Pinksteren voor enige aanwijzingen ten aanzien van de stof, evenwel houdt dit ook geen verplichte tekstkeus in. In andere kerken ligt dit soms anders. In de Rooms-Katholieke kerk staan de Schriftlezingen voor elke zondag in het missaal. De prediking is meestal ook ten nauwste met deze gedeelten verbon den. Ook in sommige reformatorische ker ken kende men preekroosters. Een voor deel is voor de predikant, dat hij niet naar een tekst behoeft te zoeken. Die is hem immers voorgeschreven. Verder wordt een subjectieve voorkeur van een predikant voor bepaalde stoffen uitge sloten. Hij moet ook teksten „bepre ken"' die hem niet „liggen". Een nadeel is, dat bij zo'n rooster geen rekening kan worden gehouden met de behoefte van een bepaalde ge meente, of met de situatie op een be paalde zondag. En bij het Rooms-Ka- tholieke systeem keren jaarlijks dezelf de lezingen terug, terwijl de rest van de Bijbel niet aan de orde komt. Dit is niet bevorderlijk voor het verkrijgen van meer Schriftkennis. Er blijft veel „onontgonnen" terrein over. Maaris dit ook niet het geval bij de totaal vrije tekstkeus, zoals die in onze kerken mogelijk is Onlangs las ik, dat een kerkganger in den Haag vijftien jaar lang de tek sten genoteerd heeft, waarover hij in die jaren heeft horen preken. Naast kerkganger was hij dus administrateur van preekstoffen. In het kerkblad van de Gereformeerde Kerken van 's-Gra- venhage werd zijn overzicht gepubli ceerd. Het is wel interessant om zijn gege vens eens te memoreren. Daaruit kun nen we enige conclusies trekken over de genuanceerdheid van de prediking. Het gaat hierbij alleen over de vrije- stof-teksten, de catechimuspreken wor den uiteraard buiten beschouwing ge laten. In totaal werden 1059 preken gere gistreerd. Een voldoende groot aantal om een behoorlijk beeld te krijgen van de „stoffenkeuze". Uit het Oude Testament werd 324 maal, uit het Nieuwe Testament 735 maal gepreekt. Hoewel het Oude Testament groter is dan het Nieuwe (39 boeken O.T. en 27 N.T.), kwam dus het Nieuwe Tes tament meer dan twee maal zo vaak aan de orde dan het Oude. Men kan zeggen vanzelfsprekend, want we le ven in de Nieuw-Testamentische ge meente. Inderdaad, En rond de heils- feiten (Advent tot Pinksteren) zal dus automatisch veel uit het Nieuwe Testa ment worden gepreekt. Toch is het de vraag of de rijkdom, die ook het Oude Testament bezit, wel voldoende naar voren komt. Genoemde kerkganger maakte ook een nadere specificatie naar bijbelboe ken. En wel de volgende Genesis 47 Exodus 11 Leviticus 3 Numerie 5 Deuteron. 5 Jozua 3 Richteren 10 Ruth 2 1 Samuël 12 2 Samuël 7 1 Koningen 15 2 Koningen 12 1 Kron. 2 2 Kron. 4 Job 3 Psalmen 72 Spreuken 2 Prediker 8 Hooglied 1 Jesaja 26 Jeremia 19 Klaagl. 4 Ezechiël 9 Daniël 11 Hosea 6 Amos 4 Obadja 1 Jona 5 Micha 2 Habakuk 3 Zacharia 5 Maleachi 5 Hieruit blijkt, dat de Psalmen, Gene sis en Jesaja duidelijk favoriet waren (samen 145), terwijl 7 boeken niet aan de orde kwamen Ezra, Nehemia, Esther, Joël, Nahum, Zefanja, Haggaï. Wat het Nieuwe Testament betreft, daarvoor is de specificatie de volgende: Mattheüs 111 Markus 31 Lukas 170 Johannes 121 Handelingen 57 Romeinen 26 1 Cor. 29 2 Cor. 17 Galaten 15 Efeze 13 Filippenzen 9 Colossenzen 1 Thess. 6 1 Tim. 4 2 Tim. 6 Hebreën 32 1 Petrus 13 2 Petrus 5 1 Joh. 4 2 Joh. 2 Jakobus 1 Openb. 40 Zondag 1 augustus Gezang 96. Vergissingen die men in deze melo die wel hoort zijn in de zesde regel 'lo-hof vermeer" i.p.v. 'lof-ve-hermeer' en het zingen van een doorgangsnoot in de laatste regel tussen 'gedaan' en 'heeft'. De notatie van deze melodie in Bes is aan de lage kantin B of C gezongen is het klinkend effect wel zo opgewekt. o— Zondag 8 augustus Gezang 89. Gaarne aandacht voor het aan elkaar zingen telkens van twee regels en voor al voor het aanhouden gedurende drie volle tellen van de noot op 'verlichten' en 'richten'. Als we deze getallen bekijken, dan zien we dat de Evangelieën en de Han delingen samen 508 maal de tekst op leverden (dus bijna de helft van het totaal uit de gehele Schrift). Verder springen er uitHebreën en Openba ring (niet Openbaringen, zoals vaak gezegd wordt). Geen tekstmateriaal werd gekozen uit2 Thess., Titus, Fi- lemon, 3 Johannes, Judas. Dat was dus het resultaat van 15 jaar „preekhoren". Wel duidelijk is, dat bepaalde boeken veel aandacht hebben gehad (Lukas wint het met gro te voorsprong (170 keer) daarna komt Johannes met 121 keer. Wel begrijpelijk, zoals gezegd, want van Advent tot na Pasen spelen deze boeken een grote rol. In het Oude Testament komt het grootste aantal voor bij de Psalmen. Ook al weer geen wonder, want in dit boek vinden we schuld en boete, troost en vermaan, lof en dank, op bijzondere wijze bijeen. Toch is het jammer, dat uit bepaalde boeken helemaal niet werd gepreekt (b.v. Nehemia, Haggaï, waaruit toch een bijzondere oproep tot activiteit, tot meedoen in het Koninkrijk tot ons komt) Andere bijbelboeken kwamen beslist te weinig aan de orde. Ik noem Spreu ken (2 keer in 15 jaar), dat toch een boeiende, niet systematisch, maar wel vaak actuele ethiek, ook nog voor ons, geeft. Immers levenswijsheid voor alle tijden Ook kwamen b.v. Jakobus met één maal en Colossenzen met vijf maal zeker niét tot hun recht. Wat moet onze conclusie zijn Moe ten we weer preekroosters ontvangen, b.v. door de Synode voorgeschreven Ik noemde al enkele bezwaren tegen dit systeem. Maar het overzicht, dat ik u doorgaf, zal predikanten zeker stimuleren wat meer genuanceerdheid in onze tekstkeus te betrachten. En hebt u als gemeentelid eens een wens voor een bijbelboek of een tekst, geeft u het eens aan uw predikant door. Als u een niet al te moeilijke keus doet, zal hij wellicht uw wens willen over wegen. Misschien helpt u hem op deze wijze bij het „vinden" van een tekst, want ondanks de rijkdom van de Schrift is dit voor een predikant soms nog niet eens eenvoudig W. KATS. Meer dan waarschijnlijk wordt de vierde zitting van het tweede Vaticaans concilie ook de laatste. Naar aanleiding van verschillende decreten begint ech ter de lijn, die het concilie zal uitstippe len, vaste vormen aan te nemen en we mogen dan ook zeggen dat 'n gedeelte van het werk, zij het dan niet officiéél, dan toch officieus reeds geëindigd is. We kunnen dan nu ook reeds aan de hand van verschillende decreten vast stellen waarheen Rome thans wilt. Al lereerst moet gezegd, dat het bij 'n stre ven naar innerlijke vernieuwing is ge bleven. De echte oecumenische gedach te, als we daaronder verstaan 'n samen opbouwen aan wat samen gedaan kan worden, is niet aan haar trekken geko men. Misschien zal men denken dat ik de zaken nu toch wat al te pessimistisch bekijk, en op het eerste zicht zijn er misschien ook wel redenen om dat te denken, maar bij nadere beschouwing geloof ik toch niet dat ik het bij het ver keerde eind heb. Om te beginnen zou men kunnen zeg gen, dat er dank zij dit concilie, er nu toch 'n secretariaat is die als opdracht heeft het bestuderen van de hereniging met de niet rooms-katholieken. Zonder

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1965 | | pagina 1