^Cerkbode WAAROM (deö zondagó) NAAR DE KERK Liturgische vragen rond de Avondmaalsviering HET GEZANG VAN DE ZONDAG Mijn Ouderling OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redactie Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adresLittooij 6 Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Goes Ds. A. G. Kornet, Vlissingen ,ik worstel Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Ds. D. Ringnalda, Middelburg en ontkom-' Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. 20e JAARGANG No. 2 9 JULI 1965 Abonnementsprijs 3,50 per .halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Onlangs kwam ik, toevallig zo men wil, in een kring van gereformeerde ouderlingen terecht, die als werkgroep van een ouderlingen-conferentie onder andere onderwerpen ook kwam te spre ken over de kerkgang. 't Ging toén vooral over de z.g. „on cers", dat zijn zij die één kerkgang per zondag voldoende vinden. Een paar ouderlingen zaten daar wel wat mee. Vanzelf deden ze hun best om dezulken van antwoord te dienen, maar erg over tuigend bleek hun betoog niet, want de oncers bleven hun practijk voortzetten. De broeders zaten er te meer mee, om dat ze met toch wel ernstige kerkleden te doen hadden naar ze meenden. Men kwam er in het onderlinge gesprek niet helemaal uit, ook al wegens tijdnood. Als énige predikant in de groep en bovendien gast zijnde, heb ik me zolang mogelijk stil gehouden. Luisteren maar; daar leer je, vooral als dominé, veel, heel veel van. Tenslotte meende ik toch iets te moeten zeggen en deed dit vra genderwijze och ja, waarom zou je eigenlijk naar de kerk gaan En indien al, waarom tweemaal per zondag Één maal kan zo stevige kost opleveren, dat je er een hele week genoeg aan hebt. Ik vroeg verderwaarom zou men niet^eens in de veertien dagen of eens per maand gaan We zijn toch allen profeten, priesters en koningen En wie geregeld elke dag thuis zijn bijbel leest, nu die krijgt toch spijs in overvloed. Je wilt dan zo af en toe nog wel eens een dominé horen, ofschoon deze je toch ook weer niet zo veel nieuws weet te vertellen. De kerkgang kan nuttig zijn, maar nodig is iets an ders. Sommige broeders die niet aanstonds door hadden dat ik het ironisch bedoel de, waren uiterst verbaasd. Ik vestigde er toen de aandacht op, dat men niet moest twisten of discussieeren over één- of tweemaal gaan, maar de vraag aan de orde moest stellen waarom men toch wel naar de kerk gaat Waarom doe je dat eigenlijk Staat dat in de Bijbel dat het moet Zeker, men kan als tekst noemen Paulus' vermaning de eigen onderlinge bijeenkomst niet na te laten. Men kan We hebben in dit blad al verschil lende malen stilgestaan bij de princi piële visie, die we volgens de Schrift op het Heilig Avondmaal behoren te heb ben. Daarbij is nogal eens met nadruk de twee-eenheid: Woordbediening - Avondmaalsviering naar voren ge bracht. Het is duidelijk geworden, dat volgens de opvatting van vele andere en nieuwe uitleggers de Schrift in die richting wijst en de historie van de eerste eeuwen en van de Reformatie onderstreept dit. Nu zijn' er ook vele praktische vra gen aangaande de Avondmaalsviering. Enkele daarvan bereikten mij onlangs, met het verzoek daarover nog eens in onze Zeeuwse Kerkbode te willen schrijven. Ik noem allereerst de kwestie rond het aantal „tafels". Algemeen was het vroe'ger de gewoonte, dat de Avond maalsgangers hun banken verlieten om aan te gaan zitten aan de tafel voorin het kerkgebouw. Telkens vindt dan verwisseling plaats, en vier of zes „tafels" (avondmaalsvieringen in groe pen) zijn dan soms noodzakelijk. Tel kens moet bij brood en wijn weer de formule worden uitgesproken. Nadelen van deze methode zijn: 1. Het herhalen van de formule ver zwakt de bijzondere betekenis er van. op de practijk der eerste christenen wij zen die van huis tot huis dagelijks brood braken. Op Paulus' optreden op de sab batten in de synogage eerst, en bij de heidenen daarna. Op heel de kerkelijke historie en tra ditie van eeuwen. Maar daar kun je ook al weer wat tegen inbrengen al is het niet steekhoudend. Men kan b.v. opmerken, dat dit alles nodig was toen het christendom, toen de kerk het ter rein op joden- en heidendom moest ver overen. Toen moesten er krachtcentra zijn van welke uit de heilswaarheid in de wereld verbreid moest worden. Maar het christendom heeft nu al eeuwen lang zijn gelaat vertoond de kerk heeft geschiedenis gemaakt, zodat we weten wat de kerk wil. Daar is de geloofsbelijdenismeer dan één zelfs. Er zijn geschriften te over, zodat wie wat van de kerk wil weten ruimschoots terecht kan. Je hebt je Bijbel als de bron je Ca techismus als toelichting. Dogmatiek kun je tegenwoordig zelfs uit pockets leren. Men kan thuis volkomen op de hoogte komen. Dus blijft de vraag waarom naar de kerk Om deze vraag gaat het m.i. en niet zozeer eerst om het aantal keren, 't Is een vraag van groot belang vooral om dat men wel beweert dat er onder de z.g. buitenkerkelijke mensen echte ge lovigen worden gevonden. En met de kerkmensen is het ook vaak niet alles. Men zegt soms als ik niet naar de kerk ga is 't geen zondag voor me. Accoord maar wat zegt U op de vraag waarom des zondags naar de kerk U moet deze vraag natuurlijk breed nemen, zodat er gevraagd wordt: waar om deze Woord- en Sacramentsdien sten in acht moeten worden genomen Nu zou ik hier, geachte lezers, even als in die werkgroep, in de bantwoor- ding willen blijven steken om li te vra gen geeft U hier mij eens antwoord op. Ik wacht dan met mijn eigen visie tot ik uw antwoord heb ontvangen, li behoeft me vanzelf niet naar de Cate chismus te verwijzen, want die ken ik. In afwachting, Brouwershaven B. WENTSEL. 2. De concentratie van de gemeente als geheel wordt steeds minder. 3. Het aanzitten in groepen maakt scheiding, terwijl het Avondmaal de eenheid wil symboliseren en demon streren. 4. Soms heeft het heen en weer lopen een wat rommelig karakter. 5. De dienst duurt bij een groot aantal tafels veel te lang. Als voordeel van de oude methode moet worden genoemd het meer be wust komen en toetreden tot de tafel. Het wordt een duidelijke daad. Tevens zit men (als groep althans) samen aan één tafel, zodat in dit opzicht het maal tijdkarakter behouden blijft. Tegenwoordig doet men het in som mige kerken ook wel anders. Behalve de tafel voor in de kerk is een gedeelte van het kerkgebouw gereserveerd voor de Avondmaalsgangers, die daar direkt aan het begin van de dienst al plaats nemen. Bij de Avondmaalsviering nemen dan de kerkeraadsleden aan de tafel plaats, één maal wordt bij brood en wijn de formule uitgesproken en daarna vindt de nuttiging plaats. Brood en wijn worden dan ook in de kerk uitgedeeld. Onlangs maakte ik het nog eens ergens mee, dat het brood al werd rondgebracht vóór het uitspreken van de formule. Ieder had op een gegeven ogenblik zijn eigen stukje avondmaals brood, en direct nadat de formule werd uitgesproken, aten allen gemeenschap pelijk. Deze methode heeft enkele bezwaren: 1. Het tafelkarakter gaat verloren. (Hoewel bij de eerste wijze van Avondmaalsviering er ook vaak enkele banken worden bijgenomen.) 2. Het toetreden tot de tafel vervalt. (Hoewel het plaatsnemen in het Avondmaalsgedeelte ook een duide lijke daad is.) 3. Waar moeten de kleine kinderen blijven (Gewoonlijk bij hun ouders zitten 4. Is toezicht nog mogelijk op die genen, die communiceren (Wel licht nog beter, omdat de „wacht- ouderlingen" langer tijd hebben voor observatie.) 5. Niet elk kerkgebouw laat een ge schikte indeling toe. (Zou men in de praktijk eens aan een grondige voorstudie moeten onderwerpen.) Voordelen van deze wijze van vieren zijn: 1. De duidelijke éénheid van hen, die het Avondmaal meevieren. 2. De formule wordt niet verzwakt door eentonige herhaling. 3. Grotere concentratie is mogelijk. 4. De dienst krijgt een rustiger karak ter. 5. Duurt wellicht korter. 6. Ook voor de prediking kan iets meer tijd vrijkomen. 7. De plechtigheid, de wijding wordt verhoogd. Er zijn dus aan beide methoden voor- en nadelen verbonden. Mijn per soonlijke mening is, dat de tweede methode, als het kerkgebouw deze mogelijk maakt, de voorkeur verdient, ondanks enkele (genoemde) bezwaren er aan verbonden. Een lezer van ons blad legt me ver volgens deze vraag voor: Als de „wacht-ouderlingen" behulpzaam zijn bij het toerichten van de tafel, moeten zij dan deze handelingen verrichten met de rug naar de gemeente toe, of met het gezicht naar de gemeente ge keerd Hiefóver het volgende: Over het algemeen worden de voorbereiden de werkzaamheden door diakenen ver richt, vanuit de historie van de liturgie begrijpelijk. Dit terzijde, want dit was feitelijk de vraag niet. Het is meestal de gewoonte, dat bij het klaarmaken van de tafel de ambtsdragers dit doen met het gezicht naar de gemeente toe. Zo weinig mogelijk zullen ze met de rug naar de gemeente toe moeten staan, zuiver vanuit het motief: de gemeente moet kunnen zien, wat er gebeurd en hoe alles voor het feest van het Avond maal gereed wordt gemaakt. Nog een kleinigheid: Als (bij de eerste methode) er een „tafel" ten einde is, zullen be halve de predikant ook de wacht- ouderlingen op moeten staan, en zo (staande) de Avondmaalsgangers laten vertrekken. Men blijft toch ook thuis niet zitten als gasten vertrekken Een andere vraag, die deze lezer mij stelt is deze: Als op de Voorbereidings zondag het eerste gedeelte van het Avondmaalsformulier wordt gelezen, moet dit dan nog herhaald worden op de Avondmaalszondag zelf Welnu, het is met de formulieren een wat moeilijke zaak, omdat ze veelal leerstel lig en niet liturgisch zijn opgesteld. Feitelijk moesten ze in hun geheel ver vangen worden door de oude bestand delen van een Avondmaalsliturgie (zo als: her sursum corda (de harten om hoog), eucharistisch dankgebed, inzet tingswoorden, anamnese (wij gedenken epiclese (gebed om de H. Geest) met het Onze Vader, formule, com munie, dankgebed. Zo ver is 't in normale Avondmaals diensten bij ons nog niet. De Synode gaf wel enige vrijheid voor extra diensten (zie de Acta van de Synode van Groningen). Zondag 11 juli: gezang 108 Deze melodie van de componist Bastiaans, zoals al diens melodieën ge kenmerkt door vele noten van één tel, is overbekend en zeer geliefd gewor den. De enige vergissing die men nog al eens hoort maken, is dat men aan het eind van elke regel een lange noot maakt en daarna vaak nog een rust. Dan wordt zulk een melodie toch echt een „hijgend" geval waar een natuur lijk dóórstromen ten enenmale ont breekt. Men zou een onhandig formaat nodig hebben, doch voor de muziek zou het te wensen zijn dat men kon af drukken: Van U zijn alle dingen, van U. o God en Heer, van U de zegeningen die 'k biddende begeer. Enz. XXXVIII Neen, we kunnen het niet opbrengen om meer dan twee huisbezoeken per avond te doen. Zo één keer in het jaar moet het niet zijn hurry up. Je wilt aandacht hebben voor de gezinnen, en aandacht vraagt tijd. En je weet van tevoren ook nooit welke problemen er aangesneden zullen worden. In z'n boek „Zielszorg in het Nieuwe Tes tament" schrijft Dr. Bolkestein, dat de zielszorg van Christus situationeel is. Niet gebonden aan enig schema. Chris tus spreekt en handelt vafi geval tot geval. En zo moet elk huisbezoek situa tioneel zijn. Het ene gezin is het andere niet, en daarom kun je niet schema gebonden en tijd-gebonden zijn. We nemen de tijd, maar moeten wel beden ken, dat huisbezoektijd duur is. Dit aan het adres van wie huisbezoek doen en van wie huisbezoek ontvangen. Op de bewuste avond van de boos heidsontploffing waren we in complete gezinnen. Dit wil zeggen, dat de kin aeren geen dispensatie gekregen of ge nomen hadden om bij het huisbezoek te zijn. Soms is er het „gewetens-conflict". Als twee ouderlingen juist op de cate chisatie-avond in een gezin huisbezoek doen. Dan kun je te horen krijgen „Dominee, we kunnen niet bij het huis bezoek zijn, want wij moeten toch hier wezen". Trilt er dan spijt achter die woorden Mag je als dominee conclu deren, dat ze de catechisatie zo hoog waarderen Wat moet je antwoorden Och, ook dit moet je situationeel be kijken. Goed, ga je als dominee mee op huis bezoek, dan hoeft er door de jongelui niet gekozen te worden. Je ziet hen dan in gezinsverband. Komen ze los, met de ouders er bij Is er openheid en onge dwongenheid Was het erg, dat een jongen van negentien jaar, met wie de ouderling die avond sprak over belijde nis-doen, wat bedeesd opmerkte: „Daar wil ik graag eens met de dominee alleen over praten". Toen voelde mijn ouder ling zich beledigd en hij werd boos. Mocht dat wel G. S. O. Nu de vraag: Als men uitgaat van de huidige situatie (formulieren ge bruiken), dan meen ik dat het theo retisch het meest juist is het Avond maalsformulier als één geheel te zien, en het dus op de Avondmaalszondag in zijn geheel te lezen. Als men om prak tische redenen (het eerste deel past bij de voorbereiding, en de Avondmaals dienst wordt iets korter) toch splitst, dan zou ik het deel van de zelfbeproe ving niet herhalen. Bij schuldbelijdenis en genadeverkondiging, en in de pre diking op de Avondmaalszondag heeft deze zelfbeproeving toch ook al een plaats. Overigens zijn dit dingen, die een kerkeraad in eigen verantwoorde lijkheid voor de liturgie moet oplossen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1965 | | pagina 1