Uit de Pers gepikte graantjes Uit de Gemeenten Officiële Berichten Ttefaunk De onrust van het Pinksterfeest wijze, waarop de Here Jezus Christus Zijn overwinning op de dood wil tonen. We zien de gedachte, dat iemand niet steeds de gave der genezing heeft, of er althans niet stééds gebruik van kan maken, geïllustreerd in het feit, dat Paulus, die de vader van Publius kon genezen (Hand. 28:8), Trófimus ziek in Milète moest achterlaten (2 Tim. 4:20). Met deze dingen hangt óók samen het minder vóórkomen van dit charisma in latere tijden. Men heeft de Kerk wel dikwijls verweten, dat zij haar opdracht niet meer zou verstaan, en dat zij van de eenmaal geschonken gaven géén ge bruik zou maken, in schuldige onacht zaamheid, maar 't is de vraag, of de Kerk in alle tijden deze gave heeft ont vangen. Zonder het bestaan er van in onze tijd te willen ontkennen, moeten we toch bedenken, dat het veelvuldig voor komen van genezingswonderen samen hing met het feit, dat Gods Woord nog niet geheel op schrift gesteld was. Wat wij op iedere bladzijde van de Bijbel kunnen lezen, dat Jezus Christus de Overwinnaar van de dood is, moest in de beginperiode van de Kerk, behalve in de prediking, door tekenen duidelijk gemaakt worden. Als de gave der genezing in een be paalde periode niet of niet vaak voor komt, moeten we niet direct aan nala tigheid van de Kerk denken. Het is Gods bedoeling, dat we dicht bij Zijn Woord zullen leven. De tekenen blijven dikwijls uit, opdat wij meer aandacht voor de Schrift zullen hebben. A. G. K. Nieuwcrkerk. Zending Ja, dit punt staat dezer dagen bijzonder in de belangstelling van Christus Kerk, als 't goed is. Ik herinner aan het volgende a. De vrouwenvereniging is de zusters der gemeente bijzonder dankbaar. De ver eniging heeft zich betoond als een wakker vrouwen-zendingsthuisfront, maar u, ge meente, vertegenwoordigd, ditmaal, in alle zusters, alle vrouwen, hebt spontaan meegedaan in die aktie, om allerlei hand- werkmateriaal te verzamelen, voor de naai- en breiclubs, in Blora e.o., op Java, opdat zo aldaar die meisjes en vrouwen benaderd worden met het evangelie. Ik heb hier een lijstje vóór mij van geschonken kluwens strengetjes en knotten wol, zijde, linnen, katoen, flanel pennen, knoopjes, naalden, doeken, naaigereedschap enz. enz.; u weet wel, allerlei dingen uit een wol winkel, waar een man haast nooit komt. Hartelijk dank! Ziet u ook die Indone sische meisjes en vrouwen bezig, tegelijk luisterend en zingend Opdat ze Christus zullen leren kennen, en Zijn getuigen mo gen worden b. Pinksteren: dat betekent ook Pinkster collecte. Maalk er een echt christelijke feestdag van. Ook door uw blijde gaven. c. Zendingssamenkomst2e Pinkster dag, Haamstede, Ginsterveld. Aanvang 10.30 uur. Sluiting 12.30 uur (bij ongun stig weer in de kerk). Let op aanplakbil jetten, circulaires en zo. Er rijdt een extra bus. Kaartjes en inlichtingen bij br. P. Schiettekatte, Lijsterbesstraat 11. God geve ons allen een Pinksterzegen. J. H. B. VROUWENZENDINGSTHUISFRONT ZET KLEDING ACTIE VOORLOPIG STOP Het Vrouwenzendingsthuisfront van De Gereformeerde Kerken, dat regelmatig vele kisten met goederen naar de zendingster reinen zendt, ziet zich genoodzaakt van wege de overstelpende hoeveelheid kle ding, die het ontvangen heeft, voorlopig en tot nader order de inzameling van kle ding stop te zetten. Het wil eerst de grote voorraad, die het heeft, wegwerken. Daar om verzoekt het Vrouwenzendingsthuis front geen kleding meer te zenden aan het Zendingscentrum te Baarn. Zodra de mo gelijkheid zich voordoet, zal aan de ver schillende regionale comités een verzoek om kleding voor een concreet object ge daan worden. Zondag is het Pinksterfeest. Dat is ook Zendingsfeest. De eerste opdracht tot zen ding komt tot elk gemeentelid. Wij bidden om een getuigende Kerk over de hele we reld. Wij bidden voor allen, die door de Kerken speciaal zijn uitgezonden om de overwinning van Christus uit te dragen. Maar v/ij bidden ook om een actief thuis front, dat aan zijn woorden de offerdaden paart. HOE HEET IK Eén van mijn meest amusante tref punten" is mijn brievenbus op de Nas- saulaan 133 te Middelburg. Er gaat vrijwel geen dag voorbij of ik vraag mij af, nadat de postbode ge weest is „Hoe heet ik Ik neem nu eens alleen de dag, waar op ik dit Trefpunt schrijf vrijdag, 28 mei j.l., waarop mijn brievenbus met één en dezelfde lichting de volgende ver rassingen brengt 1Een Geref. collega adresseert „Ringalda" 2. Een Hervormde collega schrijft aan: Rignalda 3. Een kerkbode heeft het over: Ring- walda". 4. Een lieve jongedame noemt mij „Rinaldo". Dit alles constaterende, zat ik van morgen juist te genieten van een kopje koffie en slaakte de verzuchting dat ik met mijn naam toch maar raar ,,op de koffie" kom. Blijkbaar breekt men zijn tong over de ,,g" tussen 2 ,,n"'s in mijn ware naam ,,Ri-ngn-alda". O, drukker, kijk uitIk maak het u moeilijkMaar u bent lang niet de enige Irriteert het mij Helemaal niet Ik vind het wel leuk, tenzij het waar zou wezen, wat echter nïèt waar is, dat je achternaam en je persoon identiek zijn, want in dat geval zou mijn brieven bus mij denatureren tot een Schizofreen, tot een gespleten persoonlijkheid. Toen onlangs bij de pyramiden van Gizeh en Geops ,,de eeuwen op mij neer Op het Pinksterfeest daalt God in de Heilige Geest neer in de discipelkring in Jeruzalem om allen en alles te ver vullen. Nu is het laatste der dagen, het einde der eeuwen of de laatste ure over ons gekomen. Daarin openbaart de Heilige Geest het geheim, dat ten tijde van vroegere geslachten verzwegen was, dat de heidenen medeërfgenamen, medeleden en medegenoten zijn van het heil in Christus. Deze grootste omwen teling der tijden moet een publiek ge heim worden. Het is de reddende om wenteling, die de Heilige Geest ook in deze tijd door ons tot stand wil brengen midden in de verwarrende revoluties, die onder de volken van Azië, Afrika en Zuid-Amerika woeden om een nieu we maatschappij te scheppen. Wie zal hen, bedreigd door de oecumene van de uit het Westen gekomen saecularisatie, de wegen daartoe wijzen, wie, dan de oecumene van de christelijke kerk, die het evangelie van Jezus Christus als.de radicale levens- en wereldvernieuwing kent Wij mogen niet meer leven als Israël, dat de volken opriep om naar Jeruzalem te komen en daar te aanbidden. De Heilige Geest schrijft met vuur in het hart van de kerk de opdracht van de HeilandGaat dan heen, maakt alle volken tot mijn discipelen De discipel- kring in Jeruzalem had op de vijftigste dag na de opstanding veel te overden ken in de herinnering aan alles wat ze met de Heiland beleefd hadden, maar de Heilige Geest laat ze geen rust in die overdenking, ook niet in het vervuld zijn met de Geest zonder meer, zelfs niet in de lof van God, maar drijft de Pinkstergangers, toen en nu, uit deze rust in de onrust van de gang naar het uiterste der aarde. Wij bouwen kerken, wij prediken en horen de prediking, wij hebben hier vele activiteiten, wij zingen Gods lof, maar dacht U, dat God ook maar in een enkel van onze psalmen of gezan gen behagen schept, als we niet bezeten zijn van de hartstocht of zelf uit te gaan of anderen uit te zenden om het heil aan de volken te verkondigen? Wij ver sterken onze economie, verbeteren onze sociale voorzieningen en leggen nieuwe fundamenten onder onze welvaart, maar nooit kan er Gods zegen op rusten, als het feit ons niet benauwt en tot helpen de daden van kerken en regeringen dringt, dat er in de ontwikkelingslanden millioenen honger lijden en ziek zijn zonder echte geneeskundige hulp. Heeft God de kennis van betere landbouw methoden en industriële mogelijkheden voorbehouden aan een handjevol blanke volken, en deze tot het inzicht ervan zagen", constateerde ik dat in het oude Egypte aan iemands naam magische betekenis werd gehecht. Gelukkig woon ik niet aan de oevers van de Nijl, maar aan de stranden van de Noordzee. Toch wast dit het water van de Schelde niet af dat met mijn naam ma gische, dus toverachtige dingen worden misdreven. Het zij zo Ik heb er wel begrip voor en vind het amusant dat mijn Friese voorouders mij een niet-alledaagse, blijkbaar moei- lijk-te-schrijven achternaam achterlie ten. In O verveen kreeg ik 12 jaar lang tal van poststukken met het adres „Rei- nalda". Dat zat h'm vast in het feit dat Haar- lem-Overveen eens een wethouder rijk was, die inderdaad zo heette. Voorzover een dienaar van het evan gelie uiteraard ook een „wethouder" tracht te zijn, was mijn Haarlemse brie venbus er dus niet zo heel ver naast. Hoe heet ik Wie het weet, mag het zeggen Lie ver niet schrijven Waarom schrijf ik dit zo persoonlijk ingestelde „trefpunt" Helemaal alleen voor de aardigheid, ter afwisseling van alle ernstige zaken, die mij „treffen" en waarover ik dan mijn hart op serieuze wijze mag luchten. Ditmaal is dat „serieuze" er nu eens niet bij, wat zelfs in een kerkbode ook wel eens goed is. Wèl serieus is mijn wens aan alle lezers voor een gezegend Pinksterfeest. Veiligheidshalve kan ik niet beter doen dan ook nu maar weer te onder tekenen met de vóórletters van mijn Hollandse voornaam en van mijn Friese achternaam D. R. (de R. van 111) gebracht ten hunnen eigen bate 1 Als de Heilige Geest ons leert, dat de hei denen medeërfgenamen en medegeno ten zijn van het heil, dat lichaam en ziel, aarde en hemel omvat, kan er dan ooit ergens in de wereld een reden gel den, om de gekleurde rassen af te zon deren uit de blanke gemeenschap Zelfs de moslemse wereld heet de vol ken welkom in het „huis van de Islam" en het communisme strooit royaal de „zegeningen" van de communistische erfenis over hen uit. In het Westen wordt wetenschap beoefend aan de uni versiteiten en genieten wij van onze bibliotheken vol theologische, wijsgeri ge en exacte lectuur, en literatuur van allerlei aard, maar in de ontwikkelings landen hongert men naar de allereen voudigste lectuur op elk gebied. Het is heerlijk te genieten in de komst van de Heilige Geest als de Trooster en Vernieuwer van ons leven, en gezegend mee te werken in de leni ging van allerlei nood en leed in onze eigen omgeving. „Volle evangelie"- kringen en Pinkstergroepen roemen in de extatische bewegingen van de Geest. Maar zijn niet dit de grote wonderen van de Heilige Geest, dat midden in de wereldverwarring een nieuwe dag daalt voor de volkeren, dat het evan gelie steeds verder onder hen door dringt, en de kerken daar met harts tocht bezig zijn naar verdieping en ver nieuwing te zoeken voor zichzelf en hun volken Het diaconaat van de Kerk gaat zijn zorg uitstrekken tot de wereldnood. We werden gedreven tot de actie „Brood voor het hart" en tot hulp aan het We reldfonds voor theologische opleiding in de ontwikkelingslanden. Voorts heb ben allerlei instanties de stichting „Evangelie, wetenschap en hoger on derwijs in de ontwikkelingslanden" op gericht, opdat men ook daar de enige en waarachtige God moge kennen als de grote Kunstenaar van het heelal, en Jezus Christus die Hij gezonden heeft als de Heiland en Heer der wereld. Wonderlijke en boeiende tijd die we beleven Maar vergissen we ons niet. Het zijn nog slechts de eerste stappen waartoe de Heilige Geest de kerk der eeuwen en ons gebracht heeft op zijn weg om alles te vervullen. Hij werkt door zonder limiet, want Jezus Christus moet overal als Koning heersen en God wil alles in allen zijn. Daarom drijft de Geest ons altijd verder tot het uiterste der aarde en het einde der tijden. Wie geen onrust in zijn leven wil hebben en heer over zichzelf wil blijven, zij ge waarschuwd tegen het Pinksterfeest. A. POS. De humor schijnt er toch wel in te willen als ik let op de toename van al lerlei leuke voorvallen die de kerkbla den en kerkbodes vermelden'. Eén er van doet dit zelfs onder het opschrift anecdotes. 1. Prof. Dr. Herman Ridderbos schrijft dat er veel aan gelegen is, dat de kerk niet tot deeg wordt dat niet genoeg gekneed of tot een koek die niet op tijd wordt omgekeerd en dat de theologie bij deze manipulaties men vergeve het wat huiselijke beeld belangrijke, zij het soms ook onrustverwekkende diensten kan verrichten. Als daar a priori een stokje voor gestoken werd, zou ik nog trachten „wat anders" te wor den dan ik nu ben. Kommentaar: Zelfs voor de gedach te aan dit „wat anders" zou graan tjespikker al dadelijk een stokje wil len steken. De Kamperkoek van dit Ridderbosse deeg is wel zo smake lijk dat we die op de tafel van de kerkelijke maaltijd niet graag zou den missen. 2. Dr. H. H. Matter schrijvende over wat hij noemt „een niet erg opwin dend boek" eindigt met deze op merking: Onbedoeld zorgt de schrij ver evenwel toch voor een lachertje. Het luidt„Ik haalde mijn Nieuwe Testament te voorschijn en las Ps. 91". Geen kommentaar. 3. Ds. Francisco L. Schalkwijk in een artikel over Calvijn en Zuid-Ameri- ka Toen Frankrijk in de zestiende eeuw reeds het belang van Brasil zag en enige forten langs de kust bouwde, protesteerde de koning van Portugal bij Frans de Eerste. Deze schreef terug, dat hij nergens in het testament van Adam gelezen had, dat alles voor Portugal bedoeld was. KommentaarAlles goed en best, een lachertje waard, maar het tries te van dit geval is wel dat noch de Fransoos, noch de Portugees zich herinnerde dat van Adamswege zij en de inwoners van Brasil familie waren, die ze liefhebben moesten gelijk zichzelven. 4. Predikantenvergadering (uit Friese kerkbode) De ind.-geref. predikanten bivakke ren in een soort jeugdverblijf en sla pen op twee zalen. Zeer laat in de avond ontstaat een watergevecht en heeft er kledingroof plaats. De vol gende morgen heel wat moeite om de kledingstukken te krijgen. Ten slotte waren er twee dominees, die ruzie hadden over bretels. Er waren twee precies gelijke paren, maar het ene was (nog) vuiler dan het an dere. Dr. Wielenga treedt naar vo ren en zegt„Wie wijs is, merk die dingen" (Psalm 107 laatste vers). Kommentaar Graantjespikker vraagt zich wel af of dit dan twee ongetrouwde domi- nee's waren. Anders worden hier de domineesvrouwen in een kwaad daglicht gesteld. Laten de Synode leden die naar Lunteren moeten zich gewaarschuwd achten. Koop nieuwe bretels, broeders. Graantjespikker. De kerkeraad van de Gereformeerde Kerk van Lewedorp nodigt dc kerken van de Classis Goes uit tot een vergadering op dinsdag 6 juli 1965, 's morgens om 9.15 uur in de Westerkerk te Goes. Stukken voor het agendum gaarne vóór 20 juni te zenden aan ondergetekende. Namens de samenroepende kerk van Lewedorp, W. E. HOEKSTRA, praeses. D.s. J. Koolstra is verhuisd van Brouwe rijstraat 20 naar Rijksweg 41, Kruiningen. Het telefoonnummer is gebleven (0 1130) 2 42. CLASSIS ZIERIKZEE. VACATUREBEURTEN. OOSTERLAND. 1965 juliDs. Becker augustus Ds. Den Hceten septemberDs. Wentsel oktoberDs. Becker november Ds. Nawijn december Ds. Scholing. 1966: januari: Ds. Wentsel februariDs. Becker maartDs. Den Heeten. aprilDs. Wentsel meiDs. Becker juniDs. Nawijn juliDs. Scholing.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1965 | | pagina 2