Uit de Pers gepikte graantjes
Uit de Gemeenten
Officiële Berichten
Ttefaunk
De onrust van het Pinksterfeest
wijze, waarop de Here Jezus Christus
Zijn overwinning op de dood wil tonen.
We zien de gedachte, dat iemand
niet steeds de gave der genezing heeft,
of er althans niet stééds gebruik van
kan maken, geïllustreerd in het feit, dat
Paulus, die de vader van Publius kon
genezen (Hand. 28:8), Trófimus ziek
in Milète moest achterlaten (2 Tim.
4:20).
Met deze dingen hangt óók samen
het minder vóórkomen van dit charisma
in latere tijden. Men heeft de Kerk wel
dikwijls verweten, dat zij haar opdracht
niet meer zou verstaan, en dat zij van
de eenmaal geschonken gaven géén ge
bruik zou maken, in schuldige onacht
zaamheid, maar 't is de vraag, of de
Kerk in alle tijden deze gave heeft ont
vangen.
Zonder het bestaan er van in onze
tijd te willen ontkennen, moeten we
toch bedenken, dat het veelvuldig voor
komen van genezingswonderen samen
hing met het feit, dat Gods Woord nog
niet geheel op schrift gesteld was. Wat
wij op iedere bladzijde van de Bijbel
kunnen lezen, dat Jezus Christus de
Overwinnaar van de dood is, moest in
de beginperiode van de Kerk, behalve
in de prediking, door tekenen duidelijk
gemaakt worden.
Als de gave der genezing in een be
paalde periode niet of niet vaak voor
komt, moeten we niet direct aan nala
tigheid van de Kerk denken. Het is
Gods bedoeling, dat we dicht bij Zijn
Woord zullen leven. De tekenen blijven
dikwijls uit, opdat wij meer aandacht
voor de Schrift zullen hebben.
A. G. K.
Nieuwcrkerk.
Zending Ja, dit punt staat dezer dagen
bijzonder in de belangstelling van Christus
Kerk, als 't goed is. Ik herinner aan het
volgende
a. De vrouwenvereniging is de zusters
der gemeente bijzonder dankbaar. De ver
eniging heeft zich betoond als een wakker
vrouwen-zendingsthuisfront, maar u, ge
meente, vertegenwoordigd, ditmaal, in
alle zusters, alle vrouwen, hebt spontaan
meegedaan in die aktie, om allerlei hand-
werkmateriaal te verzamelen, voor de
naai- en breiclubs, in Blora e.o., op Java,
opdat zo aldaar die meisjes en vrouwen
benaderd worden met het evangelie. Ik heb
hier een lijstje vóór mij van geschonken
kluwens strengetjes en knotten wol, zijde,
linnen, katoen, flanel pennen, knoopjes,
naalden, doeken, naaigereedschap enz. enz.;
u weet wel, allerlei dingen uit een wol
winkel, waar een man haast nooit komt.
Hartelijk dank! Ziet u ook die Indone
sische meisjes en vrouwen bezig, tegelijk
luisterend en zingend Opdat ze Christus
zullen leren kennen, en Zijn getuigen mo
gen worden
b. Pinksteren: dat betekent ook Pinkster
collecte. Maalk er een echt christelijke
feestdag van. Ook door uw blijde gaven.
c. Zendingssamenkomst2e Pinkster
dag, Haamstede, Ginsterveld. Aanvang
10.30 uur. Sluiting 12.30 uur (bij ongun
stig weer in de kerk). Let op aanplakbil
jetten, circulaires en zo. Er rijdt een extra
bus. Kaartjes en inlichtingen bij br. P.
Schiettekatte, Lijsterbesstraat 11.
God geve ons allen een Pinksterzegen.
J. H. B.
VROUWENZENDINGSTHUISFRONT
ZET KLEDING ACTIE
VOORLOPIG STOP
Het Vrouwenzendingsthuisfront van De
Gereformeerde Kerken, dat regelmatig vele
kisten met goederen naar de zendingster
reinen zendt, ziet zich genoodzaakt van
wege de overstelpende hoeveelheid kle
ding, die het ontvangen heeft, voorlopig
en tot nader order de inzameling van kle
ding stop te zetten. Het wil eerst de grote
voorraad, die het heeft, wegwerken. Daar
om verzoekt het Vrouwenzendingsthuis
front geen kleding meer te zenden aan het
Zendingscentrum te Baarn. Zodra de mo
gelijkheid zich voordoet, zal aan de ver
schillende regionale comités een verzoek
om kleding voor een concreet object ge
daan worden.
Zondag is het Pinksterfeest. Dat is ook
Zendingsfeest. De eerste opdracht tot zen
ding komt tot elk gemeentelid. Wij bidden
om een getuigende Kerk over de hele we
reld. Wij bidden voor allen, die door de
Kerken speciaal zijn uitgezonden om de
overwinning van Christus uit te dragen.
Maar v/ij bidden ook om een actief thuis
front, dat aan zijn woorden de offerdaden
paart.
HOE HEET IK
Eén van mijn meest amusante tref
punten" is mijn brievenbus op de Nas-
saulaan 133 te Middelburg.
Er gaat vrijwel geen dag voorbij of
ik vraag mij af, nadat de postbode ge
weest is „Hoe heet ik
Ik neem nu eens alleen de dag, waar
op ik dit Trefpunt schrijf vrijdag, 28
mei j.l., waarop mijn brievenbus met één
en dezelfde lichting de volgende ver
rassingen brengt
1Een Geref. collega adresseert
„Ringalda"
2. Een Hervormde collega schrijft aan:
Rignalda
3. Een kerkbode heeft het over: Ring-
walda".
4. Een lieve jongedame noemt mij
„Rinaldo".
Dit alles constaterende, zat ik van
morgen juist te genieten van een kopje
koffie en slaakte de verzuchting dat ik
met mijn naam toch maar raar ,,op de
koffie" kom.
Blijkbaar breekt men zijn tong over
de ,,g" tussen 2 ,,n"'s in mijn ware
naam ,,Ri-ngn-alda".
O, drukker, kijk uitIk maak het u
moeilijkMaar u bent lang niet de
enige
Irriteert het mij
Helemaal niet
Ik vind het wel leuk, tenzij het waar
zou wezen, wat echter nïèt waar is, dat
je achternaam en je persoon identiek
zijn, want in dat geval zou mijn brieven
bus mij denatureren tot een Schizofreen,
tot een gespleten persoonlijkheid.
Toen onlangs bij de pyramiden van
Gizeh en Geops ,,de eeuwen op mij neer
Op het Pinksterfeest daalt God in de
Heilige Geest neer in de discipelkring
in Jeruzalem om allen en alles te ver
vullen. Nu is het laatste der dagen, het
einde der eeuwen of de laatste ure over
ons gekomen. Daarin openbaart de
Heilige Geest het geheim, dat ten tijde
van vroegere geslachten verzwegen
was, dat de heidenen medeërfgenamen,
medeleden en medegenoten zijn van het
heil in Christus. Deze grootste omwen
teling der tijden moet een publiek ge
heim worden. Het is de reddende om
wenteling, die de Heilige Geest ook in
deze tijd door ons tot stand wil brengen
midden in de verwarrende revoluties,
die onder de volken van Azië, Afrika
en Zuid-Amerika woeden om een nieu
we maatschappij te scheppen. Wie zal
hen, bedreigd door de oecumene van de
uit het Westen gekomen saecularisatie,
de wegen daartoe wijzen, wie, dan de
oecumene van de christelijke kerk, die
het evangelie van Jezus Christus als.de
radicale levens- en wereldvernieuwing
kent
Wij mogen niet meer leven als Israël,
dat de volken opriep om naar Jeruzalem
te komen en daar te aanbidden. De
Heilige Geest schrijft met vuur in het
hart van de kerk de opdracht van de
HeilandGaat dan heen, maakt alle
volken tot mijn discipelen De discipel-
kring in Jeruzalem had op de vijftigste
dag na de opstanding veel te overden
ken in de herinnering aan alles wat ze
met de Heiland beleefd hadden, maar
de Heilige Geest laat ze geen rust in
die overdenking, ook niet in het vervuld
zijn met de Geest zonder meer, zelfs
niet in de lof van God, maar drijft de
Pinkstergangers, toen en nu, uit deze
rust in de onrust van de gang naar het
uiterste der aarde.
Wij bouwen kerken, wij prediken en
horen de prediking, wij hebben hier
vele activiteiten, wij zingen Gods lof,
maar dacht U, dat God ook maar in
een enkel van onze psalmen of gezan
gen behagen schept, als we niet bezeten
zijn van de hartstocht of zelf uit te gaan
of anderen uit te zenden om het heil
aan de volken te verkondigen? Wij ver
sterken onze economie, verbeteren onze
sociale voorzieningen en leggen nieuwe
fundamenten onder onze welvaart, maar
nooit kan er Gods zegen op rusten, als
het feit ons niet benauwt en tot helpen
de daden van kerken en regeringen
dringt, dat er in de ontwikkelingslanden
millioenen honger lijden en ziek zijn
zonder echte geneeskundige hulp. Heeft
God de kennis van betere landbouw
methoden en industriële mogelijkheden
voorbehouden aan een handjevol blanke
volken, en deze tot het inzicht ervan
zagen", constateerde ik dat in het oude
Egypte aan iemands naam magische
betekenis werd gehecht.
Gelukkig woon ik niet aan de oevers
van de Nijl, maar aan de stranden van
de Noordzee.
Toch wast dit het water van de
Schelde niet af dat met mijn naam ma
gische, dus toverachtige dingen worden
misdreven.
Het zij zo
Ik heb er wel begrip voor en vind het
amusant dat mijn Friese voorouders
mij een niet-alledaagse, blijkbaar moei-
lijk-te-schrijven achternaam achterlie
ten.
In O verveen kreeg ik 12 jaar lang tal
van poststukken met het adres „Rei-
nalda".
Dat zat h'm vast in het feit dat Haar-
lem-Overveen eens een wethouder rijk
was, die inderdaad zo heette.
Voorzover een dienaar van het evan
gelie uiteraard ook een „wethouder"
tracht te zijn, was mijn Haarlemse brie
venbus er dus niet zo heel ver naast.
Hoe heet ik
Wie het weet, mag het zeggen Lie
ver niet schrijven
Waarom schrijf ik dit zo persoonlijk
ingestelde „trefpunt"
Helemaal alleen voor de aardigheid,
ter afwisseling van alle ernstige zaken,
die mij „treffen" en waarover ik dan
mijn hart op serieuze wijze mag luchten.
Ditmaal is dat „serieuze" er nu eens
niet bij, wat zelfs in een kerkbode ook
wel eens goed is.
Wèl serieus is mijn wens aan alle
lezers voor een gezegend Pinksterfeest.
Veiligheidshalve kan ik niet beter
doen dan ook nu maar weer te onder
tekenen met de vóórletters van mijn
Hollandse voornaam en van mijn Friese
achternaam
D. R.
(de R. van 111)
gebracht ten hunnen eigen bate 1 Als
de Heilige Geest ons leert, dat de hei
denen medeërfgenamen en medegeno
ten zijn van het heil, dat lichaam en
ziel, aarde en hemel omvat, kan er dan
ooit ergens in de wereld een reden gel
den, om de gekleurde rassen af te zon
deren uit de blanke gemeenschap
Zelfs de moslemse wereld heet de vol
ken welkom in het „huis van de Islam"
en het communisme strooit royaal de
„zegeningen" van de communistische
erfenis over hen uit. In het Westen
wordt wetenschap beoefend aan de uni
versiteiten en genieten wij van onze
bibliotheken vol theologische, wijsgeri
ge en exacte lectuur, en literatuur van
allerlei aard, maar in de ontwikkelings
landen hongert men naar de allereen
voudigste lectuur op elk gebied.
Het is heerlijk te genieten in de
komst van de Heilige Geest als de
Trooster en Vernieuwer van ons leven,
en gezegend mee te werken in de leni
ging van allerlei nood en leed in onze
eigen omgeving. „Volle evangelie"-
kringen en Pinkstergroepen roemen in
de extatische bewegingen van de Geest.
Maar zijn niet dit de grote wonderen
van de Heilige Geest, dat midden in
de wereldverwarring een nieuwe dag
daalt voor de volkeren, dat het evan
gelie steeds verder onder hen door
dringt, en de kerken daar met harts
tocht bezig zijn naar verdieping en ver
nieuwing te zoeken voor zichzelf en hun
volken
Het diaconaat van de Kerk gaat zijn
zorg uitstrekken tot de wereldnood. We
werden gedreven tot de actie „Brood
voor het hart" en tot hulp aan het We
reldfonds voor theologische opleiding
in de ontwikkelingslanden. Voorts heb
ben allerlei instanties de stichting
„Evangelie, wetenschap en hoger on
derwijs in de ontwikkelingslanden" op
gericht, opdat men ook daar de enige
en waarachtige God moge kennen als
de grote Kunstenaar van het heelal, en
Jezus Christus die Hij gezonden heeft
als de Heiland en Heer der wereld.
Wonderlijke en boeiende tijd die we
beleven Maar vergissen we ons niet.
Het zijn nog slechts de eerste stappen
waartoe de Heilige Geest de kerk der
eeuwen en ons gebracht heeft op zijn
weg om alles te vervullen. Hij werkt
door zonder limiet, want Jezus Christus
moet overal als Koning heersen en God
wil alles in allen zijn. Daarom drijft de
Geest ons altijd verder tot het uiterste
der aarde en het einde der tijden. Wie
geen onrust in zijn leven wil hebben en
heer over zichzelf wil blijven, zij ge
waarschuwd tegen het Pinksterfeest.
A. POS.
De humor schijnt er toch wel in te
willen als ik let op de toename van al
lerlei leuke voorvallen die de kerkbla
den en kerkbodes vermelden'. Eén er
van doet dit zelfs onder het opschrift
anecdotes.
1. Prof. Dr. Herman Ridderbos schrijft
dat er veel aan gelegen is, dat de
kerk niet tot deeg wordt dat niet
genoeg gekneed of tot een koek die
niet op tijd wordt omgekeerd en dat
de theologie bij deze manipulaties
men vergeve het wat huiselijke
beeld belangrijke, zij het soms
ook onrustverwekkende diensten
kan verrichten. Als daar a priori een
stokje voor gestoken werd, zou ik
nog trachten „wat anders" te wor
den dan ik nu ben.
Kommentaar: Zelfs voor de gedach
te aan dit „wat anders" zou graan
tjespikker al dadelijk een stokje wil
len steken. De Kamperkoek van dit
Ridderbosse deeg is wel zo smake
lijk dat we die op de tafel van de
kerkelijke maaltijd niet graag zou
den missen.
2. Dr. H. H. Matter schrijvende over
wat hij noemt „een niet erg opwin
dend boek" eindigt met deze op
merking: Onbedoeld zorgt de schrij
ver evenwel toch voor een lachertje.
Het luidt„Ik haalde mijn Nieuwe
Testament te voorschijn en las
Ps. 91".
Geen kommentaar.
3. Ds. Francisco L. Schalkwijk in een
artikel over Calvijn en Zuid-Ameri-
ka Toen Frankrijk in de zestiende
eeuw reeds het belang van Brasil
zag en enige forten langs de kust
bouwde, protesteerde de koning van
Portugal bij Frans de Eerste. Deze
schreef terug, dat hij nergens in het
testament van Adam gelezen had,
dat alles voor Portugal bedoeld was.
KommentaarAlles goed en best,
een lachertje waard, maar het tries
te van dit geval is wel dat noch de
Fransoos, noch de Portugees zich
herinnerde dat van Adamswege zij
en de inwoners van Brasil familie
waren, die ze liefhebben moesten
gelijk zichzelven.
4. Predikantenvergadering (uit Friese
kerkbode)
De ind.-geref. predikanten bivakke
ren in een soort jeugdverblijf en sla
pen op twee zalen. Zeer laat in de
avond ontstaat een watergevecht en
heeft er kledingroof plaats. De vol
gende morgen heel wat moeite om
de kledingstukken te krijgen. Ten
slotte waren er twee dominees, die
ruzie hadden over bretels. Er waren
twee precies gelijke paren, maar het
ene was (nog) vuiler dan het an
dere. Dr. Wielenga treedt naar vo
ren en zegt„Wie wijs is, merk die
dingen" (Psalm 107 laatste vers).
Kommentaar
Graantjespikker vraagt zich wel af
of dit dan twee ongetrouwde domi-
nee's waren. Anders worden hier de
domineesvrouwen in een kwaad
daglicht gesteld. Laten de Synode
leden die naar Lunteren moeten
zich gewaarschuwd achten. Koop
nieuwe bretels, broeders.
Graantjespikker.
De kerkeraad van de Gereformeerde
Kerk van Lewedorp nodigt dc kerken van
de Classis Goes uit tot een vergadering
op dinsdag 6 juli 1965, 's morgens om 9.15
uur in de Westerkerk te Goes.
Stukken voor het agendum gaarne vóór
20 juni te zenden aan ondergetekende.
Namens de samenroepende kerk
van Lewedorp,
W. E. HOEKSTRA, praeses.
D.s. J. Koolstra is verhuisd van Brouwe
rijstraat 20 naar Rijksweg 41, Kruiningen.
Het telefoonnummer is gebleven (0 1130)
2 42.
CLASSIS ZIERIKZEE.
VACATUREBEURTEN.
OOSTERLAND.
1965 juliDs. Becker
augustus Ds. Den Hceten
septemberDs. Wentsel
oktoberDs. Becker
november Ds. Nawijn
december Ds. Scholing.
1966: januari: Ds. Wentsel
februariDs. Becker
maartDs. Den Heeten.
aprilDs. Wentsel
meiDs. Becker
juniDs. Nawijn
juliDs. Scholing.