STAND „Brood voor het Hart" Uit de Gemeenten W. KATS. de gemeentel „DE SLUIKER" van Prof. Diepenhorst, onlangs in onze Kerkbode gerecenseerd.) Niet dat dit zonder tegenstand ge beurde. Wat was er een felle oppositie in de vorige eeuw toen de eerste meis jesstudente zich aanmeldde, Aletta Ja- kobs, 1871, te Groningen, die daar me dicijnen wilde studeren. Aan de Vrije Universiteit kwam het probleem enige tijd later, in 1905, toen mej. 't Hooft rechten wilde gaan stu deren. Prof. Fabius is absoluut tegen Hij wijst op het verschil tussen man en vrouw. ,,De hand der vrouw is slechts weinig korter en smaller dan die van de man. Doch bij haar is dikwijls de wijsvinger langer dan de ringvinger, wat aan de hand een slanke vorm geeft. Voorts is in de regel de duim van de vrouw korter dan die van de man. Ook kenmerkt zich de vrouw door het gerin ge gewicht van de onderkaak, die maar 79 is van die van de man. Haar pols slaat sneller, haar hand valt fijner Conclusie ,,Zal nu iemand, die zo an ders is dan de man, iets kunnen beteke nen voor zo iets mannelijks als de we tenschap Prof. Fabius zegt„Neen, absoluut neen". Wat een argumentatie. Maar Prof. Herman Bavinck was er ook nog, en mej. 't Hooft werd toch in geschreven Zo zouden er meer voorbeelden van discussies, ook uit deze eeuw, te geven zijn. Mijn bedoeling was u in vogelvlucht de ontwikkeling te schetsen. Nu, in onze tijd is de vrouw geaccepteerd, als in vele opzichten gelijkwaardig (tot in de ruimtevaart toe Valja Teresjkowa kreeg een standbeeld in Moskou). Op allerlei terrein is de vrouw nu werkzaam, en met veel vrucht. Ze heeft een eigen inbreng, en er zijn beroepen, die zelfs speciaal bij het eigene van de vrouw passen. Uit het kabinet is de vrouwenfiguur weer verdwenen, men heeft het ditmaal op „sterke mannen" aangehouden Hoe is het nu in de kerk Ik heb met opzet dit aspect van de zaak laten lig gen omdat ik een volgend maal daarop hoop in te gaan. Enige jaren geleden toen het vrou wenkiesrecht in onze kerken werd over wogen en ingevoerd moesten er vaak vele weerstanden worden overwonnen. Nu zijn we al weer een stap verder het gaat nu immers over ,,de vrouw in het ambt". Zie je wel, zeggen sommi gen, hoe ver we ons van de Bijbel ver wijderen Het is een werelds emancipa tie streven Zou dit het geval zijn Zoekt u al vast maar eens vrouwennamen op in het Nieuwe Testament, en gaat u eens na wat van deze „zusters" wordt ge zegd. We zullen dan in een volgend artikel trachten enige conclusies uit de bijbelse gegevens te trekken. Onze deputaten hebben het in ieder geval eensgezind gedaan ONZE SYNODE Maandag 10 mei j.l. arriveerden de leden van onze Generale Synode in onze Zeeuwse hoofdstad Middelburg. Hun „trefpunt" voor de bidstond was de Hofpleinkerk. Ik was er present en nestelde mij in de achterste bank onder de gaanderij, want je bemint de vooraanzittingen of niét Een merkwaardige kerkdienst Over de preek van Dr. Kunst niets dan goeds Koninkrijkswerk te mogen doen als „waakzame slaaf van je Heer", is „za lig" en onze Synode heeft deze „waak zaamheid" wel nodig. Niets dan goeds" kan ik echter niét zeggen van de experimentele liturgie, die als een voorstel van de deputaten voor de eredienst op de Synode zal worden behandeld. Dit betekent niet dat ik geen voor stander ben van liturgische vernieuwing. Integendeel Maarjuist in de orde van de Eredienst kan overdaad schaden en dan gaat het gauw vervelen. Te veel van het goede is niet goed, vooral wan neer er dan voor de Woordbediening maar heel weinig tijd overblijft. Ik had 'n tikje te doen met Dr. Kunst, die zich moest uitsloven om in weinig tijd veel te zeggen, maar hij kan het Als liturg trad op Ds. Lammens, voorzitter van bovengenoemde deputa ten. Hij verscheen onder de preekstoel in toga, terwijl de predikheer, Dr. Kunst, op de kansel het zonder ambts gewaad deed. Dit nu is liturgisch fout. Zijn er nu éénmaal twee voorgangers, dan die nen beiden óf mét öf zonder toga op te treden. „Gelijke monniken gelijke kappen" Overigens is dit niet zo héél belang rijk. Veel belangrijker was de viering van het Heilig Avondmaal, exclusief voor leden van de Synode en van de ker- keraad. Wij, gewone stervelingen, mochten blijven en toekijken. Voor het eerst van mijn leven ben ik van het Avondmaal „afgehouden" Dit was wel geen „stille censuur", maar m.i. er toch volkomen naast, voor al in een kerkgebouw, waarin de leden der gemeente gewoon zijn de tekenen en zegelen op hun zitplaatsen te gebrui ken. Ik hoop dat het in de toekomst anders gaatAvondmaalsviering aan de voor avond van de opening der Synode door haar leden èn door de aanwezige leden van de samenroepende kerk. Het ambt aller gelovigen blijve ook hierin primair Dinsdag 11 mei j.l. was het „tref punt" onze nieuwe Schouwburg. Wat 'n prachtige gelegenheid en ge zellige, elegante, charmante vergader ruimte Wij kunnen een opgewekte, blijmoe dige Synode verwachten, want zij open de haar zittingen in een gebouw, op welks vóórgevel in gulden letters ge schreven staatCastigat ridendo mo res", hetwelk, overgezet zijnde, zoveel betekent als Vrolijkheid reinigt de ze den. Van hieruit worden te Lunteren de volgende zittingen gehouden in het con ferentie-oord „De blijde Wereld". Dit alles behaagt mij zeer, want juist een Synode heeft recht op- en behoefte aan recreatie-tussen-de-bedrijven-door, wat allerminst -wijst in de richting van sa- crularisatie, zodat er van deze „ver wereldlijking" geen sprake was in de Schouwburg en ook niet zal zijn in „De blije Wereld". Het openingswoord van Ds. van Til was, naar mijn smaak, alleszins voor treffelijk „Wederopbouw in aanslui ting met de eigentijdse signatuur we kunnen veel leren van de historie, maar willen geen traditionalisten zijn, die van nieuwe oriëntering niet willen we ten we moeten niet alleen handelen naar de traditie, maar ons in alles pre sent stellen onder Gods Woord". •Welnu, wij zijn er van overtuigd dat alle leden van de Synode zich deze richtingwijzer, door Ds. van Til zo boeiend gegeven, voor gezegd zullen houden en vóór alles Gods Woord aan het woord zullen laten. We vinden het fijn dat Ds. P. van Strien, de geboren Zeeuw en één der vroegere pastors van ons wereldberoem de stadje Veere, met grote meerderheid tot voorzitter gekozen werd. Ook dit belooft niets dan goeds" D. R. De totaalstand van de opbrengst van de actie „Brood voor het hart" bedroeg per maandag 10 mei 347.809,99. In dit be drag is bijna 150.000,aan giften van particulieren begrepen. Totaal zijn nu collecten van 276 kerken of gemeenten binnen, waaronder 149 Ge reformeerde en 105 Hervormde. Vooral op zondag 9 mei j.l. is in tal van Her vormde Gemeenten nog gecollecteerd. De opbrengst van de collecten is circa 10% hoger dan in 1963, de cijfers van de van particulieren ontvangen giften laten nog geen vergelijking toe. Zoals bekend, zou in tenminste 1800 gemeenten/kerken voor de actie worden gecollecteerd. Nieuwerkerk. 1Kerkeraadsvergadering heden, vrijdag 21 mei, 7.30 uur. 2. Verkiezing ambtsdragerswe hebben u weer als gemeente in de gelegenheid gesteld namen op te geven voor een ouderling en een diaken, opdat ge van meet af aan daarin kunt meeleven, meedenken, meebidden. De Koning der Kerk wil ons daarbij inschakelen. Hij zegene het verkiezingswerk. Aftreden zullen br. K. B. bij de Vaate (ouder ling) en br. M. C. Rentier (diaken). 3. De Jeugdvereniging (de G.J.V.) is mo menteel erg klein in getal leden. Het staat nu stil met groote vacantie. Dat was nu de beste oplossing. Tot sep tember, en laten we dan weer eens proberen, rondom het jeugdappèl, we gen en middelen uit te denken tot her vatting. 't Is toch zo iets moois, om als jonge mensen met elkaar te spreken over het dienen van God, over de vra gen van het levenLaten we reeds deze zomer, als 't zo eens uitkomt, er over denken. En zo elkander helpen. 4. Pinksterdenkt u aan de zendingssa menkomst in Haamstede 2e Pinkster dag. Er rijdt een bus daarheen U hoort er nog meer van. Wie er vorige malen geweest zijn, zeiden steeds een fijne samenkomst 5. StraatpredikingJa, de Zendingsauto komt weer, brs en zrs en jongens en meisjes In Ouwerkerk, maar, naar ge woonte, ook in Nieuwerkerk. De data zijn maandag 28 en dinsdag 29 juni a.s. 6. Een hartelijke groet aan zieken en ouden in Duiveland. J. H. B. Arnemuiden. Kerkbouwactie steeds actief. Zaterdag 29 mei D.V. zal er weer een verkoopdag worden gehouden waarvan de opbrengst bestemd is voor de te bou wen nieuwe Geref. Kerk alhier. Met de wijkdames is een en ander voorbereid, ter wijl vrijdag 21 mei verschillende dingen bij de leden der Kerk zullen worden op gehaald. Gehoopt wordt op een grote op brengst zoals vorig jaar. Alles mag, alles kan Voor Christus' Kerk is niets te gering, maar ook niets te groot. De broeders en zusters worden verwacht met een dank baar hart en een blij gezicht en een volle beurs. De Koning der Kerk geve dat het een groot feest wordt. De jonge mensen zullen oliebollen bak ken voor de verkoopdag met behulp van een deskundige. Ze zullen gekocht en ge geten worden, al zijn ze zo hard als bik kels. UiY DE KERKEN Nog steeds zijn er grote spanningen in en rondom Vietnam. Vaak is de toestand uiterst gevaarlijk. Laten wij bidden om uitkomst en vrede. Beroepen te Aduard, te Borger en te Boornbergum-Kortehemmen C. van Om men, laatstelijk vrijgemaakt predikant te Hattcm te Gramsbergen J. Boer Jr. te Wetsinge-Sauwerd te Westzaan N. A. Schuman, kand. te Amsterdam te Enuma- tilP. M. Veldhuijzen te Westbroek te Leiden (vak. wijlen dr. H. J. Westerink): J. H. Baas te 's-Gravenhage-Westte FEUILLETON Vrij bewerkt naar P. Visser Jzn. 67 (slot) Maar zijn plaagzucht moet hij botvieren. Hij schijnt maar niet te kunnen of te willen begrijpen, dat Jacob Heilman yoQr goed heeft afgedaan en dat diens naam voortaan Frits Zijier is. Dat hij nog steeds van Jaap spreekt, is begrijpelijk, maar het wordt toch al te gek, als hij diens vrouw aanspreekt met „juffrouw Zijlman" of „juffrouw Heiier", of ja, „hoe is het ook weer Bijier, Mijier, Kijler Bij het wegrijden worden de heren natuurlijk door het gehele gezin naar het rijtuig gebracht. Als de burgemeester reeds gezeten is, bemerkt de dokter, dat hij „zijn zakdoek vergeten heeft" en hij gaat die nog even halen Als Hanna weer in huis terugkeert het rijtuig is al verdwenen vindt zij op de tafel een beurs met twintig gouden Napoleons en op een snippertje papier de woor den „Om in de eerste behoeften te voorzien". HOOFDSTUK XXV. De voormalige maire van Sluis laat er geen gras over groeien zijn „machine" gaat malen en in een minimum van tijd is dokter Stellaard eigenaar van de voormalige boerderij „Overduin", die snel door metselaars, timmerlui en schilders wordt opgeknapt, zodat zij in oude luister herrijst. Een half jaar later woont Frits Zijier op de oude stee als pachter van de dokter. De landerijen zijn dan ook in diens bezit, zelfs nog iets meer dan er vroeger bij „Over duin" behoorden. Enkele malen is dokter Stellaard „over" geweest en alles heeft zijn goedkeuring kunnen wegdragen. „Wat heb ik door u een kostelijk vast goed", zegt hij tot zijn vriend, de burgemeester. „Hoe gelukkig, dat u mij op waarde van dat pand opmerkzaam gemaakt hebt." Dan meesmuilt burgemeester Verwolde rnaar de man trekt tot heden maar een miniem percentage van zijn kapitaal en hij zal het wel niet verhogen ook. Enkele maanden later ontvangt Frits Zijier de volgende brief „Beste Jacob Daar heeft mij een zware slag getroffen. Mijn oude, trouwe vriendin, met welke ik zoveel overbracht heb, die mij meer dan twintig jaar trouw en gewillig heeft gediend en veel lief en leed met mij heeft doorgemaakt, mijn oude merrie, mijn goede „Jans" is gestorven. Het goede dier had haar krachten in mijn dienst geheel verbruikt, en op eens was zij weg. Het spijt mij vreselijk, zoals gij, die haar gekend hebt, zult begrijpen. Nu moet ik een ander paard hebben, en het zou mij genoegen doen als je even over kon komen om mij in deze gewichtige omstandigheden met raad en daad bij te staan. Ik begrijp echter dat je moeilijk van je vrouw en kinderen zult kunnen scheiden en daarom stel ik je voor, het gehele huisgezin mee te brengen dan kan de oude Marina, die gestadig over je ligt te zeuren, je geheelen zoogenaamden schat eens zien ook zou je op den molen even kunnen aanlopen. Natuur lijk reis je voor mijn rekening. Ik wacht je aanstaanden Vrijdag mijn rijtuig zul je aan het Sloe vinden. Maar vergeet niet je vrouw en de kleine „Heilmannetjes" of ja de „Bijlstertjes" of „Lijstertjes" of hoe ze heeten mogen hoeveel zijn er ook weer mee te brengen. Ik vraag je dat alleen om mijn „oudje" te believen want ik zie natuurlijk geweldig tegen de drukte op. Doe mijn groeten aan je vrouwtje. Uw vorige patroon, Dr. Stellaard." Lachend reikt de boer de brief aan zijn vrouw over en als deze hem gelezen heeft„Wel, Hanna, wat denk je er van „Dat moeten we natuurlijk doen. Ik wil ook wel eens kennis maken met je vrienden daarginds. Maar ik zie wel wat tegen zo'n reis op. Kunnen wij er in één dag zijn „Het is natuurlijk vroeg dag. Maar 't zal wel gaan. De dokter zal wel berekend hebben, dat we er 's avonds aankomen." De lange tocht wordt aanvaard. En hoewel wat laat, zij arriveren die vrijdagavond toch nog in het dorpje in het Land van Goes. Het worden een paar gezellige dagen. Het is de vraag, wie er meer genietde dokter, de oude Marina of de voormalige sluiker Op de molen is de ontvangst natuurlijk allerhartelijkst. Als de dokter een paar dagen later met zijn gewezen koetsier naar Goes rijdt, om een nieuw paard te kopen, blijkt het dier reeds zo goed als gekocht te zijn door de dokter. De hele zaak is dus niets anders geweest dan een list, zoals Zijier begrijpt, om zijn gehele familie buiten zijn kosten, eens op bezoek te hebben Dan rijden zij ook nog naar het veer aan de Schelde, want Hanna wil zo graag de plek zien, waar haar man in die angstwekkende nacht te voet over dat brede water is gegaan. Ook wijst, onder de indruk, Frits Zijier nog de plaats aan, waar de molenaar hem bijkans stervende ge vonden heeft. „O, Frits, als ik geweten had", zegt zijn vrouw die avond, „of had kunnen vermoeden, in welke gevaren je verkeerd hebt, ik zou van angst gestorven zijn." „Welk een zegen van God, dat je het niet geweten hebt, Hanna. Maar ook wat een zegen, dat alles zó door God is bestuurd." Zij begrijpt hem Op de vóórlaatste avond van hun bezoek zijn allen, ook de oude Marina, bij de weduwe Wenberg op het molen huis. „Je schijnt vergeten te zijn, Jaap", zegt de plaagzieke dokter, „dat je aan die vrouw daar en aan haar zoon je leven te danken hebt. Want als die er niet geweest wa ren, nu... dan was er niemendal van je terecht gekomen." „Dat'ben ik niet vergeten, dokter. En dat zal ik nooit, nooit vergeten. Maar ook „Eben-Haëzer." „Wat betekent dat?" vraagt de dokter. „Dat weet u wel. Tot hiertoe heeft de Here ons ge holpen", zegt de weduwe Wenberg. „Ja, dokter. En nu moet ik u nog eens iets vragen", zegt Zijier. „Kom op, man. Als het maar niet al te gek is." „Op het hek van de boerderij staat nog steeds „Over duin". Vindt u het goed dat ik er „Eben-Haëzer" op laat schilderen Dokter Stellaard snuit opeens hevig„Dat moet dan maar. Vindt je ook niet, moeder Wenberg vraagt hij. EINDE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1965 | | pagina 2