eeuwóe 3£erkbocle Gjoede ^'örijdag - De zeven Kruiswoorden 19e JAARGANG No. 39 16 APRIL 1965 ,,Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND RedactieDs. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adresLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Goes Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, VlissingenDs. G. S. Oegema, ArnemuidenDs. D. Ringnalda, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Abonnementsprijs 3,50 per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Dat zijn de twee hoogtepunten van deze week. Of wilt U de twee polen, die hoe dicht ook in de tijd tegen elkander aan liggend, volkomen eikaars tegengestel den zijn. Goede Vrijdag de min. Pasen de plus. De eerst één grote rouwklacht, een poel van pijn, een moeras van misère. De tweede een niet in te houden ju bel, een zee van licht, een oceaan van leven. Wat zou deze week zonder die beide zijn Wat ook, als één mankeerde Belangrijker wat zou ons leven zijn, als wij van deze twee geen weet had den Spiegelt zich in 't beeld van deze week, met z'n diepten en z'n hoogten, niet de laatste werkelijkheid van ons leven af Nee, we bedoelen niet, dat elk be staan z'n bergtoppen en z'n dalen kent. Ieder huisje heeft z'n kruisje, zegt men, en we mogen er gerust aan toe voegen, dat er geen woning is, waarin nooit 't feest gevierd kon worden. Maar wat heeft dit kruisje uit 't spreekwoord, van doen met 't vloek hout, dat op Golgotha gestaan heeft En welk verband ligt er tussen de glans van onze kleine menselijke feesten en de glorie, die in de hof van Joseph van Arimathea alle dingen nieuw deed zijn? Er leven duizenden, misschien wel miljarden mensen op deze wereld,- die uiterlijk precies dezelfde, of nagenoeg dezelfde levensgang hebben als wij droefheid, vreugde, teleurstelling, ver blijding, verlies, winst, tegenspoed, voorspoed, ziekte, gezondheid, sterven, ontluiken van nieuw leven en ga zo maar door -maar die heel vreemd zouden opkijken, als je hun vragen zou of ze verband zagen tussen Christus' lijden en dood, Zijn opstanding en ver heerlijking aan de ene kant en 't leven van ons mensen dezer eeuw aan de an dere kant. Of 't zou moeten zijn, dat wij moderne mensen, althans ééns in 't jaar sterk de neiging voelen ons geza- melijk bezig te houden met de geschie denis van Jezus van Nazareth, omdat wij er de tragiek en de triumf van het mensenleven-in-'t-algemeen op onna volgbare wijze in tot uitdrukking zien gebracht. Vandaar misschien 't ver schijnsel, dat zelfs zeer velen, die, om 't maar boud te zeggen, volkomen ge speend zijn aan alle musikaliteit, in de passietijd plotseling gefascineerd blijken te zijn door Bach's Mattheus-Passion, met z'n recitatieven, die als spinraggen, zo teer, zich weven om de rotsmassie ven van machtige koralen Wat voor geheimzinnig spel wordt daar gespeeld in de diepten van de menselijke psyche, een spel van identi ficatie met de Held, de Lijder, de homo tragicus Dan brengt de Paasmorgen altijd weer de leegte en de kater. Want na een zo melodramatisch feest der her kenning, weet toch niemand raad met de opstanding uit de dood Met de overwinning van de dood En men tui melt uit 't geweld van Bach's hartstoch telijk treurend slotkoor in de wat Kitsch-achtig aandoende symboliek van hazen en eieren. Da's tenminste leuk voor de kinderen. Die begrepen toch niets van al die concerten de laatste weken. Hebben ze nu ook wat Zo wordt Pasen nog eèn kinder feest Terug naar onze vraag van straks spiegelt zich in 't beeld van deze week, met z'n diepten en z'n hoogten, niet de laatste werkelijkheid van ons leven af Als wij de vraag zo stellen hebben we beslist niet 't oog op een zekere na tuurwet. Bijvoorbeeld de wet van op gaan, blinken en verzinken". Iets der gelijks zou je bij Jezus van Nazareth met wat goede wil ook wel kunnen aan wijzen. Dan zou je moeten beginnen bij Zijn jeugd. Zijn glorietijd zou dan aan te wijzen zijn in de dagen, dat de me nigten Hem enthousiast ontmoeten. Zijn ondergang Golgotha. Waar blijft dan Pasen Ziet U wel Als je 't hart van 't Evangelie weg snijdt, houd je nog wel 't een en ander over, dat misschien interessant is, maar 't betekent toch eigenlijk niets meer. Je kunt er niets meer mee doen of eigen lijk 't kan niets meer met jou doen. Wat heb ik aan een Jezus, aan wie zichtbaar wordt hoe allerverschrikke lijkst beroerd 't toegaat onder ons men sen en daarmee uit Wist ik 't trou wens niet allang, dat de mensen elkaar 't licht in de ogen niet gunnen Als ik 't nog niet wist hoef ik, desnoods maar één keer per week, vijf minuten m'n dagblad te lezen. Wist ik 't niet, dat goedheid geen plaats heeft op deze wereld Wist ik 't soms óók niet, dat 's men sen leven nooit alleen over een pad met rozen gaat, maar altijd ook door woes tijnen Heb ik daar Golgotha voor nodig Nee, zolang 't verhaal van de Goede Vrijdag alleen het beeld levend maakt van onze werkelijkheid Alléén maar Maar de bijbel laat ons juist in schrikaanjagende scherpte zien, dat God op Golgotha bezig is met ons. In Jezus van Nazareth bezig met ons. Daarom kan er op Goede Vrijdag een Paasmorgen volgen. Wij komen nooit verder dan ,,Wir setzen uns mit Tranen wieder". De eieren en de haas zijn voor de kinderen. Want wat is sterker dan de dood God is sterker dan de dood. 't Leven is sterker. De liefde is ster ker (Hooglied 8), Gods liefde namelijk. (In 't Hooglied werd in eerster instan tie nog de aardse liefde bezongen.)5 Als de schuld verzoend wordt, is aan de dood z'n bestaansrecht ontnomen. Als de rivier der Goddelijke vergiffe nis gaat stromen breekt de grafsteen aan stukken. En dat is de laatste, de meest werke lijke werkelijkheid van ons leven. Niet, dat ik soms ziek ben en soms ook gezond. Niet, dat ik blij ben en dan weer ge deprimeerd. Niet, dat succes en teleurstelling el kaar afwisselen in m'n bestaan. Al heeft, dat alles er wel mee te ma ken. Maar, dat ik verzoend ben met God. Dat ik sta in de vrijheid van 't kind schap Gods. Dat ik door de schuld en 't oordeel, door de dood en 't graf ben heengegaan naar 't leven en de vrede. We zingen op Pasen nu jaagt de dood geen angst meer aan. Eigenlijk zouden we, voor velen, die in de put zitten, er bij moeten kunnen zingen ,,en 't leven ook niet Want 't zij dat wij leven, 't zij dat wij sterven, wij zijn des Heren. Ons leven, ach ja, dat is inderdaad een werkelijkheid Maar HET LEVEN, dat we van Christus hebben Mensen dat is pas een Werkelijkheid We worden er al lemaal kinderen van, kinderen, die er met altijd opnieuw verwonderde ogen doorheen wandelen. Maar ja: 't Paasfeest IS immers een kinderfeest G. VAN WILGENBURG. Centraal feest in het kerkelijk jaar. Het Paasfeest is het oudste feest van de Christelijke kerk. Er is een tijd ge weest, dat het ook het enige feest was (naast de telkens terugkerende zon dag), dat de Christenen kenden. Zo is het zelfs enige eeuwen lang geweest. Het is begrijpelijk, dat er een bijzon dere binding was tussen het Joodse paasfeest en het onze. Het oude Hebreeuwse woord Pascha (pèsach) en ons woord Pasen lijken ook veel op elkaar en het is duidelijk, dat hier verbanden liggen. Pascha betekentvoorbijgang We komen het tegen in Exodus 12. Benau wend is de situatie De Here gaat ge richt oefenen in Egypte. Maar waar het bloed van een lam aan de deurpost is, daar gaat Hij sparend voorbij. Zo krijgt het woord een feestelijke klank. Men moest elk jaar weer Gods reddend in grijpen gedenken ,,een altoosdurende inzetting" (Ex. 12:24). Een bepaald ritueel werd voorgeschreven. Kinderen vragen het Wat betekent deze dienst van U En dan gaat de huisvader ver tellen We krijgen de indruk in het Oude Testament dat het feest niet geregeld werd gevierd. Soms waren er oplevin gen en dan werd op grootste wijze Pa sen gehouden (b.v. ten tijde van de koningen Hiskia en Josia, 2 Kron. 30 en 35). In het Nieuwe Testament blijkt dat anders te zijn. Dan is blijkbaar weer heel het volk er bij betrokken. Velen gingen toen op naar Jeruzalem, zelfs Joden van buiten het land. Ook de Here Jezus doet er aan mee. Met Zijn discipelen houdt Hij een Paasmaaltijd (Matth. 26). Welk een ontroering zal zich toen van Hem hebben meester ge maakt. Indringende gesprekken heeft (vervolg op pag. 2) EERSTE KRUISWOORD. Hij sloeg van 't kruis af eerst de ogen Naar boven tot Zijn vader op Zou Deze wel het kwaad gedogen, Bedreven op deez' heuveltop Wil, Vader, wil het hun vergeven Want wat ze doen, wat Mij geschiedt, Al is 't de zonde van hun leven, Vergeef ze, want ze weten 't niet. TWEEDE KRUISWOORD. Toen sloeg Hij d' ogen naar beneden Ter plaatse waar Zijn moeder stond; Zij had reeds veel om Hem geleden, Was nu als door een zwaard gewond. Een zwaard dwars door haar ziel gestoken. Zoals 't vóór jaren was verkond, Omdat Zijn leven werd verbroken En nergens Elij ontferming vond. Maar Hij niet denkend aan Zichzelven Zegt als goede zielehoeder Haar ziende met één van de elven ..Vrouw zie uw- zoon zie uw moeder" DERDE KRUISWOORD. Bij de aanvang was in de woestijn Satan tot Hem afgekomen Toen Hem hongerde nu wordt in pijn Aan 't eind Zijn ,,Mij dorst" vernomen. VIERDE KRUISWOORD. „Mijn GodMijn Godwaarom verlaat Gij Mij Waarom schaart G' U nu niet aan Mijn zij Nu, nu al mijn vrienden Mij verlieten En duivels pijlen op Mij schieten Waarom, Mijn Godlaat Gij Mij nu alleen Mij, Die Uw gunsteling scheen voorheen En gehoorzaamde aan Uw bevelen Mocht in Uw welbehagen delen Waarom Uw gunst thans van Mij afewend, Ofschoon Gij me als rechtvaardig kent? Waarom moet Ik ter helle nederdalen? Moet Ik soms and'rer schuld betalen VIJFDE KRUISWOORD. Wie mag in 't paradijs verblijven Die zonder zonde is en rein Die mag in 't paradijs verblijven, Gods dag- en nachtgezelschap zijn. Hoe kan dan één aan 't kruis gehangen, Vervloekt, veroordeeld tot de dood, De ander, net als Hij gehangen, Noemen Zijn paradijsgenoot Het kan, want d' Één is zonder zonde, Door God rechtens rein bevonden Hem wordt de toegangspoort ontsloten, Hem en al Zijn tochtgenoten. ZESDE KRUISWOORD. 1 „Het is volbracht 't Ging door een nacht Van lijden, Maar 't einde kwam Al was wel bang Het strijden. „Het is volbracht Des bozen macht Gebroken Des Vaders eer, Zo hoog en teer, Gewroken. „Het is volbracht God heeft bedacht Heil en vreê Voor ons mensen, Die ze wensen Naar hun beê. „Het is volbracht Het Lam geslacht 't Lam van God 't Vergoten bloed Dat zonde boet, Keert ons lot. 5 „Het is volbracht De hemel lacht Tot d'aarde Nu deze heeft Wat 't leven geeft Zijn waarde. ZEVENDE KRUISWOORD. Wis, Hij kan Zijn Geest bevelen in 's Vaders handen, Die ziel en lichaam kan verderven in de hel Waar naar Zijn woord, de onuitblusb're vuren branden, Eeuwige vlammen, gestookt in toorn, en zeer fel. Mensenhanden kunnen het lichaam kwellen, doden, Maar aan de Geest raakt er niet één dan God alleen Dus weet Hij veilig Zich, geborgen in Zijn noden Door stormen en gevaren leidt Zijn Vader heen. Bij Hem waar mot noch roest verderven, is het veilig, Daar liggen 's hemels rijke schatten opgetast Al wie er woont is naar Gods maatstaf rein en heilig Er komt geen dief die steelt en onverwachts verrast. Brouwershaven, april 1965 b. lestnen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1965 | | pagina 1