eeuwóe ^Cerhbode ltoecswij,zifyih,Q, IN ONZE KERKEN HEDENESSE Mijn Ouderling 19c JAARGANG No. 38 9 APRIL 1965 >4^, OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND RedactieDs. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adresLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Goes Ds. A. G. Kornet, Vlissingen „ik worstel Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Ds. D. Ringnalda, Middelburg en ontkom" Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Abonnementsprijs 3,50 per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Men weet het zo langzamerhand wel, dat dit de titel is van de bij Kok ver schenen brochure van de hand van Prof. K. Dijk. Ook is wel bekend, dat in deze brochure het vraagteken in de titel als 't ware vervangen wordt door een uitroepteken. Ja, zegt de emeritus hoogleraar. Tijdens en na de lezing van het boek je ben ik allereerst met mijn gedachten op een zijspoor geraakt. Helemaal ver weg van de beantwoording van de vraagstelling die toch zulk een belang rijk onderwerp betreftmeer dan één zelfs. Ik werd namelijk getroffen door de vele namen die Prof. Dijk naar vo ren brengt. Heb ik goed geteld, dan geeft hij ons wel 25 namen van gerefor meerde en ongeveer een gelijk aantal hervormde mannenbroeders: alle namen van overledenen of om met de Prof. te spreken ,,die van ons heengingen". Een ogenblik dacht ik op een ere- kerkhof terecht te zijn gekomen, maar verbeterde me zelf aanstonds doordat mijn gedachten naar Hebreën 11/12 uitgingen, dus naar die wolk van ge tuigen die we rondom ons hebben lig gen. Zo noemt Prof. Dijks boekje on bedoeld een aantal van hen die ons zijn voorgegaan, voorgangers die ons het Woord Gods gesproken hebben. Ik schreef over een zijspoor waar mijn gedachten heen afgeleid werden. Toch meen ik dat het niet toevallig is dat deze namen worden genoemd. Het is niet bijkomstig, want wie zich zó in stelt, heeft al dadelijk mee dat hij dicht bij de historie onzer kerken blijft in haar ontwikkeling van na 1892 nu reeds ruim 70 jaar. En dit schijnt me, juist ter beoorde ling van de ernstige vragen die aan de orde zijn, wel van gewicht. Er mogen dan misschien jongeren zijn die zich een houding geven als zou de geschiedenis onzer kerken pas met hun bemoeienis met die kerken een aanvang hebben ge nomen, zo iets is stellig onjuist. Nu is het zeker niet zo dat Prof. Dijk zich door sentimentele gevoelens heeft laten leiden bij zijn betoog, maar dat hij ge schreven heeft met zekere weemoed valt te begrijpen, ja te waarderen. Hij weet, en met hem meerdere ouderen, van een mooie tijd te spreken. Een tijd toen één der mannenbroeders bij de jaarlijkse rijtoer van Koningin Wilhelmina vóór haar rijtuig uitreed hij, een Amster damse Kattenburger jongen was name lijk Burgemeester van 's lands hoofdstad en het gejuich was bij zijn voorbijgang niet minder luid dan bij de Vorstin zelve. Een andere mannenbroeder was sleu telbewaarder van het mausoleum der Oranjes in kwaliteit van Burgemeester van Delft en een derde om er maar niet meer te noemen, was Commissaris der Koningin van Gelderland. Nu ben ik nuchter genoeg met Prof. Dijk om niet te menen dat deze situatie waar men vandaag tevergeefs naar zoekt, beslissend zou zijn ter beant woording van de gegeven vraagpunten. Het is echter wel van invloed op het gezichtspunt van waaruit de oudere generatie de tegenwoordige situatie ziet, tekent en beoordeelt. Er is steeds een duidelijke achtergrond tegen welke men tijd en taak zieteen achtergrond die ook het schrijven van Prof. Dijk beïnvloedt. Alweer zeg ik het is inder daad geen argument te vragen of de vroegere generatie het dan zo mis ge had heeft Zozeer mis dat het nu beslist anders moet. Wie zijn koers wijzigt, andere wegen gaat bewandelen, moet dan wel sterke argumenten bijbrengen. Men kan niet zo maar zeggen ja, hoor eens-, we leven nu in een totaal ge wijzigde wereld en dus.Noch het heden, noch het verleden leveren op zich als tijdverschijnsel principiële bij dragen ter beantwoording van vragen. Prof. Dijk laat zich hier dan ook niet door beheersen, maar oordeelt m.i. ob jectief en eerlijk genoeg. Hij verstaat niet alleen de kunst van doceren, maar eveneens van luisteren, hetgeen trou wens verband met elkaar houdt. Als ik op bladz. 44 lees Maar ik sluit mijn ogen en oren niet voor deze ernstige verdeeldheid dat onze Synode en de duizenden met haar beslist roepen geen overwegende bezwaren, en ande ren, onder wie ook ik, moeten blijven getuigen wel bezwaren; om Christus' wil NIET in de Wereldraad, zie, dan maakt men hierover geen grapjes, maar- komt men onder de indruk dezer woor den. Dan is het wel zo dat men sterke argumenten moet hebben om tegen het betoog van Prof. Dijk in te gaan, zoals men ze ook moet hebben ter weerleg ging van de uitspraak der synode. Laat ik iets vertellen over de inhoud van de brochure Dijk. Hoofdstuk één bespreekt ,,de achtergrond van de titelvraag" twee de ..koerswijziging in de vele ver anderingen in ons kerkelijk leven" drie „in de „omkeringen" in de practijk van ons leven" vier ,,op confessioneel terrein" vijf „ten opzichte van andere kerken" zes „ten opzichte van oecu menische verbanden" zeven slotop merkingen. Niemand zal mogen ver wachten dat ik er hier een uittreksel van ga geven. Men leze het zelf en overdenke en bespreke het met anderen. Wel zou ik willen opmerken, dat we onderscheiden moeten in hoofd- en bij zaken, zoals b.v. als de hoogleraar wijst op het verschil in uitlegging van Jesaja Velen in onze provincie waren al wel bekend met het bestaan van „Hedenes- se". Het is een vormingscentrum, dat tot voor kort uitging van de Neder lands Hervormde Kerk. Het is gelegen in de buurt van Cadzand, en verschil len groepen, vooral van jongeren, heb ben met dit centrum al wel eens kennis gemaakt. Het cursuswerk staat in onze tijd in het middelpunt van de belang stelling. De laatste weken is Hedenes;se wel bijzonder in het nieuws gekomen, tot in de nieuwsberichten van het A.N.P. toe. Als de radio er zelfs over spreekt, dan is er wel iets aan de hand Ook de Provinciale Zeeuwse Cou rant vulde enkele kolommen met mede delingen er over Nieuwe opzet werk uniek voor Nederland. Dit naar aanlei ding van een te Middelburg gegeven persconferentie. Op de Particuliere Synode van de Gereformeerde Kerken in Zeeland viel namelijk onlangs (17 maart) een be langrijke beslissing We gaan als Ce- reformeerden participeren in Hedenes- se Tot nu toe was het beheer van He- densse alleen in handen van de Neder lands Hervormde Kerk. Toch was het wel zo, dat aan hét cursuswerk deelne mers meededen van andere levensbe schouwelijke richtingen, uit alle sociale lagen van de bevolking. U weet wellicht wat de bedoeling is van het vormingswerk. Het is toerus- tingsarbeid, vooral voor hen, die ge roepen zijn of zullen worden, om als medewerker of bestuurslid leiding te geven aan allerlei activiteiten. Ook krij gen groepen van personen in bepaalde levensverbanden vorming om in hun bijzondere situatie hun plaats en roe ping als Christen in deze tijd. beter te verstaan. We zouden hier als voorbeeld kun nen noemen de bijeenkomsten via de jeugdorganisaties, werkers in de evan gelisatie, in clubwerk, leerlingen van middelbare en kweekscholen, vorming 7:14 direct-Messiaans of nieten hij in de slotopmerkingen schrijft „on danks de uitnemende colleges exegese, die in Kampen en Amsterdam gegeven worden, achten sommige jongeren het niet meer nodig de tekst van woord tot woord na te speuren en te ontleden om toch maar de volle boodschap Gods aan de gemeente-te kunnen brengen, en zijn tevreden als zij de centrale gedach te, en dan heel kort, kunnen vertolken of een enkel facet, dat zij belangrijk vinden, kunnen belichten". Misschien is dit zelfs geen bijzaak en kon dit juist wel eens met de hoofdzaken in nauw verband staan. Ik moet hierbij echter wel opmerken, dat reeds in mijn- studietijd dit ver schijnsel zich voordeed. Over Jesaja 7 ben ik als candidaat die de uitlegging van mijn leermeester Prof. Ridderbos volgde, na een adventspreek ergens door een broeder ouderling op straat tot de orde geroepen Maar ik neem aan dat het er niet beter op is geworden. Sommige predi kanten hebben blijkbaar lak aan de ho miletiek of predikkunde en beoefenen de exegese als improvisatie, hetgeen ze nu niet bepaald is. Prof. Dijk besluit tenslotte met de bede, dat God de belijders van een en dezelfde waarheid dichter tot elkander brenge en sterker verenige. Een bede, waar we ons allen wel van heler harte bij mogen aansluiten. Laat ik besluiten met te zeggen, dat deze brochure ook als men van mening met de auteur verschilt, toch zeer be haaglijk aandoet, 't Is een hoogstaand geschrift, hetgeen helaas niet van elk schrijven over de aanhangige vraag stukken kan gezegd worden zo is al thans mijn mening. Brouwershaven B. WENTSEL. bedrijfsjeugd. Naast het verwerven van intellectuele kennis is de toerusting tot de practijk van bijzondere betekenis. Centra als Hedenesse blijken in een behoefte te voorzien, gezien de belang stelling van verschillende kanten voor de arbeid. Nu was Hedenesse dus specifiek Hervormd. Men had een taak zien lig gen en die aangepakt. Maar ook in onze Gereformeerde Kerken werd de behoefte aan zo'n vor mingscentrum gevoeld. De Gereformeerde Stichting voor Maatschappelijk werk in onze provin cie heeft zich op deze materie bezon nen, en daarover aan de Particuliere Synode gerapporteerd (via de deputa- ten voor het maatschappelijk werk, Ds Elshout en Ds Van Wouwe). Men was tot de volgende conclusies gekomen Voor onze provincie zijn de mogelijkheden voor het vormingswerk bijzonder schaars wegens de excentri sche ligging. Het opbouwen van een eigen, specifiek Gereformeerd apparaat, is zeer kostbaar en moeilijk te verwe zenlijken. Ook in andere delen van ons land werd gezocht naar regionale op lossingen om samen dit werk te doen. Het centrum Hedenesse bestond reeds en het lag voor de hand, dat mo gelijkheden werden onderzocht, die er bleken te zijn om van deze stichting gebruik te maken. De brs J. A. van Bennekom (tweede voorzitter Geref. Stichting) en L. A. Hartman (direc teur) hebben van onze kant de „onder handelingen" gevoerd. Ook andere groeperingen hadden be langstelling. En na langdurig overleg is besloten Hedenesse te maken tot een oecumenische stichting, waaraan behal ve de Ned. Hervormde Kerk nu dan ook de Rooms-Katholieke Kerk, de Gere formeerde Kerken en de Doopsgezinde Gemeenten gaan meedoen (met een ge talsverhouding 6—4—2—1, waaraan nog twee leden worden toegevoegd, die representatief kunnen worden geacht voor de Zeeuwse samenleving). Uniek heeft men deze opzet al ge noemd. Maar kan dit eigenlijk wel, is Jiet niet te breed opgezet Kunnen we In de Paasweek verschijnt de Zeeuwse Kerkbode niet. Het nummer van vrijdag 16 april zal dus de predikbeurten bevatten van 18 en 25 april. De Uitgevers. XXXIV. Ja, nu is mijn ouderling toch werke lijk boos geworden op het huisbezoek. Boos-worden is op zichzelf iets heel menselijks. En ook op huisbezoek ont breekt soms dit puur-menselijk element niet. Je hebt soms de gedachte, dat dit bezoek door sommige gemeenteleden wordt aangegrepen als een gelegenheid om de boosheid van een heel jaar te spuien. Ik hoop, dat deze gedachte van mij te somber is. Een feit is het, dat soms onder het huisbezoek de gezichten opklaren. Het gesprek mocht verhelde rend werken, we konden elkaar vinden. Bij elk huisbezoek zijn er de twee partijen de bezochten en de bezoekers. En de bezoekers liggen onder het di recte gebod van de Apostel Paulus, dat ze niet driftig en niet opvliegend mogen zijn (Titus 2:7). Al heb je een gezicht als een dreigende onweerswolk tegen over je, toch moet van je eigen gelaat de zon stralen en blijven stralen. Je krijgt opmerkingen te slikken, die de maag met bitterheid vullen, maar je moet het toch nog maar zoete koek vinden. En trachten de goede bedoeling achter de wrange woorden te ontdek ken en proberen de goede wending aan het gesprek te geven. Ga je boosheid met boosheid beantwoorden, dan wordt het gesprek misschien heel vlot en knet teren de woorden over en weer. Met dit trieste resultaat, dat je in de ont plof fingsdamp bijna geen adem meer kunt halen. Een opziener mag niet driftig en niet opvliegend zijn. Dit betekent voor mijn ouderling en mij, dat de oude natuur er steeds weer onder moet. We zouden ons toch ook zo graag eens laten gaan. Moeten we daar nu onze tijd en onze energie voor geven, dat we nog iets dragelijks en iets geestelijks uit het huisbezoek halen O, dit is wel een ambtelijke ervaring, dat de Here voor het evenwicht zorgt. Het is van Hem, dat we na een diepe tuimeling in de onvoldaanheid door een ander bezoek weer stevig en prachtig worden opge richt. Ja, op het huisbezoek leef je van de verrassingen. Mijn ouderling werd boos. Dit, naar we hopen, onder XXXV. G. S. O. de vorming, b.v. van onze jongeren, aan zulk een oecumenisch gezelschap toevertrouwen Nu moeten we hierbij op enkele din gen letten. Het werk van de Gerefor meerde groep zal afzonderlijk en op eigen verantwoordelijkheid binnen het kader van deze Stichting worden ver richt. De staf van Hedenesse zal daar toe worden uitgebreid met medewer kers van verschillende, ook van onze, levensbeschouwing. Het eigen cachet van ons werk kan dus worden bewaard en wij kunnen naar onze opvattingen werken. Wel is het de bedoeling de vormings- arbeid ten bate van de Zeeuwse bevol king gezamenlijk ter hand te nemen. Dit zal voornamelijk liggen in de sfeer van het beroepsgroepenwerk, met cursussen voor mensen uit de bedrijfswereld en dienstverlenende beroepen, e.d. Maar als men hier nu eens dingen wil gaan doen die rechtstreeks tegen de Gereformeerde opvattingen indruisen Wel, men heeft in zulke principiële za ken aan de bestuursleden het vetorecht toegekend. Natuurlijk niet aangaande

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1965 | | pagina 1