j^eeuwte 3£erkbocle Roomse olie op Protestantse schedel Officiële Berichten Mijn Ouderling OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND RedactieDs. W. H. Gispen, TerneuzenDs. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adresLittooij 6 Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Goes Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, VlissingenDs. G. S. Oegema, ArnemuidenDs. D. Ringnalda, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. 19e JAARGANG No. 37 2 APRIL 1965 „Ik worstel en ontkom" Abonnementsprijs 3,50 per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 vj „Je moet sommige boeken en ge schriften voor de aardigheid (en voor meer dan dat) eens in een heel andere dan je eigen omgeving lezen" aldus Johan Winckler in de bazuin (men be hoeft er nu niet meer voor te zetten: ,,de roomse" sinds ,,de gereformeerde" opgeheven werd). Hij neemt als voor beeld ,,zo'n hoog-officiële publicatie als van de Hervormde Raad voor het Ver band met andere Kerken over het „Hervormd-Gereformeerd gesprek". Hij heeft dit boekje van 55 bladzij den in een vrij „wereldse" omgeving zitten lezen, namelijk in een Duits win tersportcentrum, hetgeen kennelijk van invloed is geweest. Ik kan me dit voorstellen, want de omgeving doet je inderdaad iets. Ze werkt mee of tegen; stimuleert of remt. D.i. zelfs met Bijbellezen zo. 'k Heb wel eens geprobeerd in de bus of in de trein in mijn Bijbel te lezen; 'k dacht zo, wat ziet men dit toch wei nig. Leerlingen van de middelbare scholen repeteren hun lessen; kan toormensen lezen in een oud- of nieuw detective-verhaal; een enkele handels reiziger kijkt zijn orderboekje nog eens na of bestudeert een of andere nota van de zaak enz. enz. Eens zat een pastoor te „brevieren" die, toen ik mijn bijbeltje voor de dag haalde, daarmede ophield. Hij bleek me een goed mens te zijn, want bij het verlaten van de trein op een lang sta tion bood hij me aan mijn zware koffer te dragen. Bij de uitgang heb ik hem een gratias ago, d.i. zo iets als wel be dankt, toegevoegd waarop hij glim lachend verdween. Maar neen, dat lezen in de trein van je Bijbel gaat maar moeilijk; hoog stens een paar verzen waar je dan wat over kunt gaan zitten denken. Mis schien ligt het aan mij. Maar om op Johan W. terug te komen; hij heeft zich naar het me voorkomt een beetje ongelukkig gevoeld in zijn geval. Hoe ook, we hebben er een m.i. toch wel interessant artikel aan te danken. Hij schrijft namelijk over 1834 en 1886; over antirevolutionairen en chrL telijk-historischen welke 'n stuk negen- tiende-eeuwse historie hardnekkig ge scheiden houdt. Een stuk historie uit de tijd van de overgrootvaders. En nu dat boekje Ik las het en keek om me heen: jij en jij, ben jij (terwijl je met gelovige overgave je horoskoop spelt) er nu waarachtig bij gebaat te weten dat in Nederland Hervormden en Gereformeerden zowaar in gesprek zijn? Och, arme, je weet niet eens dat er tussen deze mensen verschil bestaat. Toch, plezierig of niet, maar het ver schil is er. De Hervormde kerk is eer der een nodigende, in-sluitende kom maar binnen-kerk; de Gereformeerde Kerken daarentegen zijn eerder af stotende, uitsluitende blijf maar buiten- Kerken. (Wel aardig op te merken dat deze laatsten de enig groeiende protes tantse kerk zijn: B. W.) Johan W ziet ook wel dat dit niet helemaal opgaat, want de Herv. Kerk sluit prof. Smits uit en de Geref. Kerken hebben „open" types als De Gaay Fortman tot Thijs Booy en Ds. Toornvliet. J. W. meent zelfs dat zich in de loop der jaren, via allerlei min of meer genoeglijke inteelt zoiets als tweeërlei protestants menstype naar bijkans voorbeschikte variatie ontwikkeld heeft. En die zijn dan nu in gesprek. „Gesprek, gesprek, gesprekik om dit woord in dit boekje telkens te genik streep het hoe langer hoe bozer telkens weer aanik kan het woord zo langzamerhand niet meer horenhet is een kapot, een leeg, een hol woord geworden. Onbevredigd leg ik het uitgelezen geschrift naast mij neer. Stond er dan niets lezenswaar digs in? Natuurlijk wel... maar twin tig jaar nadat de nieuwe Hervormde Kerkorde zich overmoedig aan een so nore doelstelling waagde heeft men immers zo langzamerhand het recht om naar iets meer te vragen. B.v. naar de resultaten van die apostolische bewust wording en van dat nadrukkelijke „be lijden". Men is boven de woordenwisselarij en de begrippenspelerij niet uitgeko men. En kijk, ineens doet het het dan allemaal niet meer. De jonge Gerefor meerden en de jonge Hervormden, die tot het uitstervende ras behoren der- genen die hun afzonderlijke en heel erg „historisch" geworden kerken nog ernstig nemen, zullen zich op dat vlak allang niet meer thuis gevoelen. Dat doen alleen nog maar de syno dale samensprekers, van wie de gere formeerden prompt naar het vrijzin nige struikelblok verwijzen: die boze Hervormden dulden nog altijd maar van die mensen in hun midden die Christus' „borgtochtelijk" lijden ont kennen, en nu beware de genadige he mel ons voor een NIPO-onderzoek dat duizend Nederlanders gaat vragen wat daaronder verstaan moet worden: de uitslag zou dodelijk zijn voor het ge sprek. De schrijver van het artikel spreekt dan nog over een conferentie van der tig niet-theologen en over het congres van de achttien en merkt dan op dat dit gezien de situatie wel verzanden moest. Dat de Raad in zijn brochure spreekt van gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift klinkt wel zeer vroom, maar het is in wezen een duivels reti reren op de veilige egelstelling waarin XXXIII. Voor één naam moet zowel de ouderling als de predikant bang zijn, voor de naam: ik-zelf. Ga je samen op huis-bezoek, dan moet Filipp> 2 3 in je hart geschreven staan en uit heel je optreden blijken: „In ootmoedigheid achte de een de ander uitnemender dan zichzelf." Mijn huisbezoekpartner ken ik van de Kerkeraadsvergadering. Daar komt hij soms eigenaardig uit de hoek. Maar in het college houden we elkaar nog wel wat in evenwicht. Is de ene ouderling daar erg spits, een ander komt hem op half-weg en we vinden met elkaar een oplossing. En nu gaat juist de „spitse broeder" met mij mee naar een gezin, waar een paar tactloze opmerkingen een geladen sfeer tot hevige explosie zullen brengen. Ik zal er erg tussen zitten. En als ik mij in het gebed op dit huisbezoek prepa reer, moet ik niet alleen denken aan het gezin, dat bezocht moet worden, maar ZEEUWSE GEROFMEERDE OUDERLINGEN-CONFERENTIE Zaterdag 10 april a.s. in dc Oosterkerk te Goes aan de Bergweg, aanvangende om 10 uur voormiddag. Spreker Ds. Y. J. Tiemersma te Vlaar- dingen met als onderwerp „Getij en ba kens". Het onderwerp is ontleend aan de twee brochures, getiteld„Veranderend getij" en „Getij en bestek", waarvan Ds. Tie mersma speciaal de Zeeuwse aspecten zal behandelen. Het ligt in de bedoeling per classis dis cussiegroepen te vormen voor de eerste bespreking. men zich vooralsnog zowel aan de ene als aan de andere kant het meest thuis voelt. En als J. W. dan nog let op het schrijven van Ds. v. Teylingen dan is hem wel duidelijk dat men aan een gesprek nog niet echt toe is. Bovendien is er dan nog de brief van gereformeer de predikanten en gemeenteleden tegen de aansluiting bij de Wereldraad van Kerken; een brief die blijk geeft van eng-kerkelijk isolationisme. Ik heb zo een en ander voor het voetlicht gehaald uit het bazuin-artikel. Tenslotte zegt de schrijver nog zelf: Dit werd een iets te bitter stuk. Een beetje een ongelovig, een beetje on rechtvaardig stuk, maar dat komt er van als je zulk een boekje leest in de lounge van een wintersporthotel, waar de „wereld" huist. De wereld aan welke dit geschrift stel de wereld zou aan Hervormden of Gereformeer den inderdaad iets vragen bepaald geen antwoord geeft. Hoogstens een aanleiding tot hetzelfde meewarige en trieste schouderophalen, waarmee ik de lectuur van het boekje besloot. Een bitter stuk dus, lezers. Ik zette een vraagteken: roomse olie op protes tantse schedel? Neen, ik neem veel uit het artikel op, maar ik neem het er niet'voor op, ofschoon het stof ge noeg biedt om over na te denken. Zal ik nu de bal terugkaatsen? Winkler mag dit verwachten. Zal ik me distantiëren van de wie rookwalmen rondom het Piëta-beeld in de conciliezaal van de Sint Pieter te Rome? Allicht, maar dan moge J. W. bedenken dat zo lang deze mistige wolken niet zijn opgeklaard nog altijd het spreekwoord geldt dat wie boter op zijn hoofd heeft niet in de zon moet gaan lopen. Een spreekwoord waar ik zonder bitterheid aan herinner. Brouwershaven. B. WENTSEL. ook aan mijn ouderling, met wie ik op bezoek ga. Ik moet hem trachten te begrijpen. Waren alle ouderlingen als hij, dan zou het vaak fout gaan. Maar zelf heb ik ook punten, die niet als voorbeeld gesteld kunnen worden. Dat mag mijn ouderling wel van mij weten. En als ik dan open voor hem ben, zal ook hij misschien zelf-correctie toe passen. We moeten elkaar aanvullen en naar elkaar heen groeien. Ik ga ont dekken, dat achter zijn spitse woorden trilt een zeer bewogen hart, en als ik naar zijn gedachte soms wat al te voor zichtig mijn woorden kies, zal hij toch mijn ijver voor de heiligheid van Chris tus' kerk niet in twijfel trekken. De persoonlijke contrasten zijn geen ver hindering om echt geestelijk en dus ook echt zakelijk bij de mensen op be zoek te zijn. Laten we het maar eens zeer intiem zeggen: als ambtsbroeders hebben we elkaar bij God gebracht in het gebed, en nu kunnen we in ons werk niet ver van elkaar zijn. Het ge bed voor elkaar is de genezing van de ik-zelf-ziekte. G.S.O. Ook het jaarlijkse agendapunt „verkie zing" ontbreekt niet op het programma. Br. Verpoorte uit Zaamslag is aftredend en stelt zich niet herkiesbaar. Door het comité is het volgende dubbeltal gesteld br. O. v. d. Sloot uit Terneuzen en br. J. C. Verschelling uit Zaamslag. Deze vergadering is niet alleen bedoeld voor de ouderlingen, maar ook de diake nen en gemeenteleden zijn van harte wel kom. Classicale discussieleiders voor de clas sis AxelDs. Hoogerwerff te Schoondijke; Goesdhr. Leendertse te Kamperland Middelburg dhr. Hartman te Middelburg Tholen dhr. Verschuure te Rilland-Bath Zierikzee dhr. Van Oord te Haamstede. Namens het Comité, D. J. Rouw, voorzitter. B. Hogendorf, secretaris. Vorige week baden wij voor hen, die onrecht lijden. Deze week denken wij aan hen, die recht moeten spreken. Wij bidden om wijsheid van oordeel voor alle rechters over de hele wereld. THEOLOGISCHE HOGESCHOOLDAG D.V. wordt deze Hogeschooldag ge houden op donderdag 20 mei 1965 in de Burgwalkerk te Kampen. De morgenvergadering begint om 10 uur met een bidstond te leiden door Ds. A. G. van der Stoel, de curator van Zeeland. Prof. Dr. H. N. Ridderbos houdt de rectorale rede met vermelding van de belangrijkste data en fata van het lopende cursusjaar. Prof. Dr. J. Verkuyl van de Vrije Universiteit zal spreken over: „De ver vulling van de zendingstaak in de ont wikkelingslanden in het verband van de huidige situatie". De middagvergadering vangt om 2 uur aan. Spreken zullen dan Prof. Dr. J. L. Koole, hoogleraar te Kampen, en Ds. P. C. van der Wel van Aalten over nog op te geven onderwerpen. Beide samenkomsten staan onder lei ding van Ds. A. G. van der Stoel. Tijdig wordt reeds nu melding ge maakt van onze Kamper Hogeschool dag, opdat men de datum alvast zou kunnen noteren. Namens de Commissie van Voorbereiding, ProlDr- H' N. Ridderbos, voorzitter. Ds. G. Brinkman, secretaris. KORT VERSLAG van de vergadering van de particuliere synode der Gereformeerde kerken in Zeeland, gehouden op woensdag 17 maart 1965, in de Oosterkerk te Goes. Namens de roepende kerk van Goes opent de praeses van de maand der kerkeraad van de Gereformeerde kerk van Goes klokslag negen des morgens de vergadering. Hij laat zingen gezang 23 3 en 4 en leest ons Jesaja 41 8-10 en gaat voor in dankzegging en gebed. In zijn openingswoord bepaalt Ds. Kats ons bij de keur der namen, door de HERE gebruikt en de rijkdom der beloften uit het gelezen Schriftgedeelte. Het onderzoek der credentiebrieven levert niets schokkends op: alle classes zijn wettig vertegenwoordigd. Dan wordt schriftelijk het volgende moderamen gekozen: praeses: Ds. S. van Wouwe, assessor: Ds. A. G. van der Stoel, scriba I: Ds. H. Scholing, scriba II: Ds. J. E. Booy. Als het moderamen zitting heeft ge nomen spreekt de praeses een woord van dank voor het door de vergadering gegeven vertrouwen, het door de roe pende kerk verrichte voorbereidende werk en het excellente openingswoord van Ds. W. Kats. Dan wordt Ds. E. Jansen van Goes benoemd tot adviserend lid der synode. Behoudens enkele drukfeilen worden de notulen der vorige vergadering vastgesteld, waarna ze worden gete kend. Wanneer dan het agendum nog wat is aangevuld en definitief vastgesteld kunnen we beginnen aan de behande ling van de ingekomen stukken. Deze worden echter telkens onder broken, omdat onder de bedrijven door

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1965 | | pagina 1