r Officiële Berichten Pr&dikbeurton zondag 21 maart 1963 oude boom, door de Engelsen „the pir- gin tree" genoemd, dus „de boom van de maagd Maria" en het Kind Jezus, die op hun „vlucht naar Egypte" onder de bladeren van deze boom dekking te gen de zonnehitte vonden, zoals méér dan één traditie beweert. De „heilige familie" zou daar gekampeerd hebben tot de dood van Herodes, „opdat ver vuld zou worden hetgeen de Here door de profeet gesproken had „Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen" (Hosea 11:1 en Mattheüs 2 15). Wij zagen hier te Matariah in de on middellijke nabijheid van de sycamore een beekje vloeien. Mooi is de legende, die mij daar ver teld werd Jozef en Maria waren op het punt te versmachten van dorst. Er was geen enkele waterbron in dit woestijngebied, maar het Kind Jezus beval, zo jong als het nog was, dat er water uit de dorre woestijn zou ontspringen. Het geschied de en de dorst kon gelest. Het water van dit beekje bleef door de eeuwen heen drikbaar, terwijl andere bronnen in de naaste omgeving nog steeds brak of zout water bevatten. Deze legende riep onze herinnering van Mara en Elim op, ook van Hag ar en Ismaël. 4) Drie dagen logeerden wij in Luxor, waar wij per luxe slaapwagen- trein vanaf Caïro na 8 uur sporen ar riveerden. De tempels van Karnak wer den bezichtigd, maar ook voeren we naar de overkant van de Nijl, naar „het dal der koninginnen" te Thebe. Daar is het graf van Toetanchamon en de tempel van de koningin Hatschepsoet. Dit Thebe is een dode woestijnstad geworden en wordt in de bijbel „No" genoemd. Het gericht heeft zich voltrokken. Ezechiël 30 14—16 ging in vervulling: „Ik zal vrees brengen over het land Egypte, Pathros verwoesten, vuur leg gen in Zoan, en gerichten voltrekken aan No (Thebe" „Ik zal de menigte van No uitroeien, in No zullen bressen geslagen worden." Maar niet alleen zag ik in Egypte het gericht, ook de genade, want op onze zendingsposten in Calioub en Bar rage mocht ik rijke zendingsvruchten zien „trefpunten", die mij onverge telijk blijven. D. R. (vervolg van pagina 2) kwaaltje Dit alles, van mensen die als dingen door Europa geschoven worden, totdat ze komen voor de muilen van de gasovens, zoals m'n kinderen de letter tjes van het scrabble-spel in het plas ticzakje schuiven. Kan ik dit hier lezen? Mag dit Kan je dat verantwoorden In de veilige omslotenheid van je gezin, je werk, je ziekte, je bed Mag je zo'n boek wel zo lezen Moet je daarbij niet achter je bureau zitten om op 't eerste signaal op te staan, iets te gaan schreeu wen of iets te gaan doen, of om op het eerste teken je pen te grijpenIk weet nooit precies wat ik van zulke din gen denken moet. Ik kan zo'n boek nooit koel lezen. Ik kan niet alleen maar-notereii, zo ongeveer van O, dat is dus zo geweest. De joden dus op die en die manier door Eichmann „en de zijnen" de dood ingejaagd en daar heb ben de kerken dus zo goed als niets te gen gedaan. De paus heeft er geen hand naar uitgestoken. Nu ja, natuurlijk wel „met grote bekommernis" allerlei ver maningen „naar weerskanten" uitge sproken. Naar weerskanten Let u op Alsof het een middeleeuwse goedmoe dige oorlog tussen twee rivalen was, waarbij de inzet 't een of ander strook je land was. En alsof hier eigenlijk he lemaal geen sprake van oorlog was maar eenvoudig een uitbarsting van je puur ste schoftendom. Alsof de riolen der sa menleving niet overliepen in wat daar allemaal in Berlijn en vanuit het Roer gebied leiding gaf aan „de strijd" Naar weerskanten (En leid ons niet in verzoeking.) Maar niet geprotesteerd. Niet het hele Vaticaan er tegenaan ge gooid. U ziet het, dat valt allemaal niet koel te registreren. Ik ben geen notaris. He lemaal geen boek voor een ziek mens. Je krijgt er koorts van als je 't al niet hebt. Van al die redeneringen. Dat de paus zoveel in stilte gedaan heeft. En dat Pacelli wel in februari '33 een con cordaat met de duitse regering, maar niet met de nazi's gesloten heeft. En dat de Centrum-partij al deze wettelijke be palingen van de „nazi's" kocht met de belofte dat de kerk zich niet met poli tiek zou bemoeien. En dat het hele christendom toch niet op het spel gezet mocht worden. En intussen gingen ze daar, de mannen en vrouwen van Gods volk, en de kinderen, met een pop in de hand (heeft niets met sentiment te ma ken gewoon gefotografeerd, geregi streerd als door een deurwaarder elf kinderen, vier poppen, een spoortje, een fluit, één met een snoepje van een capo achter de wang), zo gingen ze daar, de hel in. En daar kon de plaatsbekleder van Christus op aarde niet tegen pro testeren. Dat was te riskant 't Kan mij verder niets schelen wie Rolf Hochhuth is. 't Gaat mij niet eens om dit stuk als toneelstuk, dat in Rome en Brussel natuurlijk tegenstand op roept, maar 't gaat om de kerk in Euro pa, in deze wereld. Laten we onze mond houden. Rome hoort er ook bij. Wij hebben gefaald. Natuurlijk, u hebt individueel wat ge daan, neem ik maar in de gauwigheid aan, maar samen hebben wij gefaald. We hebben eenvoudig het lef niet ge- had om tijdig tegen deze demonen „neen" te zeggen. Er moet een officiële Nederlandse vertegenwoordiging ge weest zijn toen Rosenberg, de filosoof van de bende, een hoge onderscheiding kreeg om zijn „Mythe van de 20ste eeuw". Achteraf bezien ben je haast ge neigd om te zeggen dat we alleen daar om al in '44 Schilder niet hadden moe ten schorsen. Want hij deed z'n mond open tegen het beest toen anderen nog meenden te kunnen zwijgen. En laat u in deze dagen niets wijs maken door de heer H. A. Lunshof van „Elsevier" (be slist géén gereformeerd zondagsblad) die uit allerlei uitlatingen van Rolf Hochhuth ten aanzien van Churchill opnieuw dit stuk, de Plaatsbekleder, in discrediet tracht te brengen. Volkomen tegen de inhoud van het stuk in, stelt hij het voor alsof Hochhuth de paus de schuld van de moord op de joden heeft willen geven om de Duitsers een alibi te verschaffen. Het is natuurlijk weer een aanval op „grote geestelijke goede ren", maar het doet aan de vraag den ken wilt ge zo gauw gerustgesteld worden Zondag is het „Invocavit". „Roept hij Mij aan, Ik zal hem antwoorden" (Ps. 91). Dat is scopus geweest, waar het om ging. Zij riepen en wie ant woordde Soms antwoordde niemand. Ze waren allen met stomheid geslagen. Die de Heer toch mondig had gemaakt. Want Hij heeft het per „Invocavit" be loofd „Ik zal hem antwoorden". Maar dat betekent na Pinksteren wat anders dan in Psalm 91. Dat betekent na Pink steren Ik zal door mijn kerk ant woorden. Door mensen, die mijn naam kennen. En die op die naam vertrou wen. Door mensen die Jezus bij zich hebben, zoals Hij nu onder ons is, door Woord en Geest. We moeten dus niet blijven zeggen de Heer heeft niet ge antwoord. Zijn antwoord is niet door gegeven. Dat is de kwestie. Roept hij Mij aanen er was niemand die antwoordde. De eerste lijdenszondag. In die nood heeft Hij gestaan. (Ds. Pijlman in-de Kerkbode van de Classis Leiden.) VERSLAG van de vergadering van de Classis Tholen der Gereformeerde Kerken in Nederland, gehouden op woensdag 3 februari in een van de zalen van de Gereformeerde Kerk van Bergen op Zoom. 1. Om ongeveer 8.30 uur opent de prae- ses van de vergadering, Ds. D. Sloot van Rilland-Bath, de vergadering, laat zingen Psalm 68, vers 1, leest Psalm 58, vers 1 t/m 6 en Psalm 57, vers 1 t/m 6 en gaat voor in gebed. Daarna spreekt hij een kort openings woord. Vervolgens memoreert hij het overlijden van br. M. W. Verkamman uit Tholen en wenst de familie Verkamman Gods nabijheid toe. Hij feliciteert de kerk van Anna Jacobapolder met beroep, dat zij heeft uitgebracht op candidaat Kuipers uit Nijmegen en spreekt de wens uit, dat de beroepen candidaat als predikant in Anna Jacobapolder komt. 2. De kerken van Oud-Vossemeer en Bergen op Zoom worden verzocht de cre- dentiebrieven na te zien. Ds. van der Stoel rapporteert, dat alle kerken wettig verte genwoordigd zijn, dat de kerk van Oud- Vossemeer geen diaken heeft afgevaardigd, dat Anna Jacobapolder een instructie heeft en dat uit Rilland-Bath een broeder aan wezig is, die niet is afgevaardigd. 3. De notulen van de vorige vergade ring worden door de scriba, Mr. J. J. Ver- sluys van OudVossemcer, gelezen. Nie mand lean op- of aanmerkingen maken. Zij worden dan ook zonder meer goedgekeurd. 4. Gevoerde correspondentie. a. Aan Ds. Firet is een schrijven ver zonden, waarin wordt medegedeeld, dat vr. P. Roggeband uit Tholen is benoemd tot Classicaal deputaat voor de arbeid on der doofstommen. b. Aan br. Hoek uit Bergen op Zooni is schriftelijk medegedeeld, dat hij benoemd is tot lid van de Percentagecommissie. c. Aan de kerken van de Classis, aan de Zuiderzending en aan de Deputaten voor art. 17 K.O. is schriftelijk mededeling gedaan van de door de classis vastgestelde percentage-cijfers. d. Aan de kerk van Goes, die de eerst volgende Particuliere Synode bijeen zal roepen, is mededeling gedaan van de ge kozen afgevaardigden naar de Particuliere Synode. e. Aan Ds. Fidder van Krabbendijke is schriftelijk medegedeeld, dat hij benoemd is tot secundus-afgevaardigde naar de Par ticuliere Synode. 5. Ingekomen stukken a. Van de kerk van Bergen op Zoom is binnengekomen een verzoek om steun voor haar evangelisatiewerk. Zie verder beneden. b. Ds. Fidder van Krabbendijke bericht, dat er voor het evangelisatiewerk in de Classis 1 collecte nodig is. c. De Classis Gorinchem bericht, dat de schorsing van Ds. Horlings is opgeheven. d. De kerk van Goes verzoekt even tuele stukken voor de Particuliere Synode zo spoedig mogelijk toe te zenden. e. De Classis Surhuisterveen bericht, dat Ds. Sollie, laatstelijk vrijgemaakt pre dikant, in de Gereformeerde kerken be roepbaar is gesteld. f. Het A.K.B. verzoekt om opgave van eventuele wijzigingen in de copie voor het jaarboek van de Gereformeerde Kerken. g. De brs. Schipper en Van Elsacker berichten, dat de boeken van de deputaat voor de hulpbehoevende kerken, br. Van Harn uit Krabbendijke, zijn nagezien en in orde bevonden. h. Van br. De Kok is binnen de reke ning en verantwoording van zijn financieel beheer in 1964. In verband met ziekte kan br. De Kok zelf niet aanwezig zijn. De Classis besluit hem een attentie te sturen. i. Het rapport over de intercommunie is binnengekomen. Aan de kerken wordt verzocht voor 10 maart 1965 aan de scriba van de Classis hun oordeel door te geven ter informatie van de afgevaardigden naar de P.S. Het rapport zal verder op de mei-classis behandeld worden. j. Enkele ingekomen bezwaren worden behandeld. 6. Behandeling instructies. De kerk van Anna Jacobapolder verzoekt de Classis een onderzoek in te stellen naar de moge lijkheden van een herindeling van de Clas sis Tholen. Dit in verband met het feit, dat de geografische ligging van de ver schillende kerken erg ongunstig is, dat bo vendien steeds uit andere classes consulen ten voor de vacante kerken moeten wor den aangetrokken. De Classis benoemt een commissie om haar van advies te dienen. 7. Behandeling rapporten. Ds. Van Eg- mond leest het visitatierapport van de kerk van Oud-Vossemeer. De kerk van Krab bendijke heeft nog geen visitatie gehad. Ds. Van der Stoel zegt toe, dat dit zo gauw mogelijk zal gebeuren. Ds. Van der Stoel rapporteert over de zending. De zendende kerken hebben de verdeling van de nieuwe zendingsgebieden over de zendende kerken aanvaard. De volgende Generale Synode zal hierover verder moeten beslissen. De Zuiderzending en de zendende kerk van Rotterdam zullen samen Ruanda-Urundi ter behartiging toe gewezen krijgen. Verder wekt hij de kerken op aandacht te besteden aan de aktie „Brood voor het hart". Tenslotte dankt hij de kerken voor de correcte betaling van de zendingsbijdrage. 8. De kerk van Rilland-Bath vraagt CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds v. Wilgenburg Bed. H. Av. 2.30 uur Ds. Van Til, Bed. H. Av. 5 uur Ds. Van Wilgenburg, Dankz. H. Av. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Vanhaelen te Mijdrecht Bevestiging Ambtsdragers. 5 uur geen dienst. „Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur Ds. Van Til, Voorb. H. Av. en Openbare belijdenis 5 uur Ds. Vanhaelen. (Rusthuis) 10.15 uur Ds. Van Til, Bed. H. Av. Enige kollekte Arbeid onder Studerenden, Neder landers in het buitenland, Zeevarenden ter Koop vaardij en Kustvaart, Kerken in emigratiegebieden. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur geen dienst. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 uur Ds. Boonstra, 2.30 uur Ds. Meijer. Gapinge 9 uur Ds. Gommer, 2 uur Ds. Verschoor. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 uur Ds. De Jongh, 2.30 uur Ds. Kats te Goes. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Gommer. Serooskerke 10 en 2.30 .uur Ds. Van Wouwe. Bed. H. Av. en Dankzegging. St. Laurens 10 en 2.30 uur Cand. Brouwer, Amsterdam Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Kuiper te Doorn. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Visscher te Zwijndrecht. Vlissingen 10 en 5 uur Ds. Verschoor. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 9.30 uur Ds. Meijer, 2.30 u. Ds. Boonstra CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. v. d. Meulcn, Amstelveen Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk. Breskens 10 en 3 uur Ds. Streefkerk te Veere. Hoek 10.30 en 2.30 uur Ds. Schenkeveld te Doorn. Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf. Terneuzen 10 en 3 uur Ds. Gispen. Oostburg 10 en 2.30 uur Cand. Zijlstra te Lunteren. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Zelle te Leeuwarden. Voormiddag Voorbereiding H. Av. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Borssele 10.30 uur Ds. Kats, 2.30 uur Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Van Rheenen. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Booy. Geersdijk 10 en 2.30 uur Prof. Schep. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Ringnalda, Middelburg 5 uur Ds. Kats, Zondag 3. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Kats. 5 uur Ds. Ringnalda. Collecte voor de Kerk. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Voormiddag Voorbereiding H. Av. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Radder. Kapelle 10.30 en 5 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. We me ld in ge 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heiden. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Kouwenhoven, em. pred. te Wageningen. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Schelhaas te Nieuwendam CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 u. geen opg. ontvangen Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. v. d. Stoel. Hoogerheide (Schapdreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Slingenberg te Goes. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Impeta te Wolfheze. Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Van Egmond. Rilland-Bath 10 en 3 uur Ds. Sloot. Tholen 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds. Van Egmond. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Scholing. Haamstede 10 en 3 uur geen opgave ontvangen. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Scholing. Scharendijke 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1965 | | pagina 3