r
Officiële Berichten
Pr&dikfo&urten zondag f4 maart 1965
hij er erg mee in zijn nopjes is. Nooit
hebben we van de rapporterende broe
ders, die het bericht van de benoeming
aan de betrokkene overbrachten, ge
hoord hij was er blij mee. In het mooi
ste geval was hethij had geen bezwa
ren. Meestal luidde de mededeling hij
had wel enige bedenkingen, maar kon
toch niet de vrijmoedigheid vinden om
ontheffing te vragen.
Het is dan een sterk plichtgevoel, het
besef, dat men geroepen is, dat de door
slag geeft. Daar moeten we dankbaar
voor zijn doch het reikt niet tot de
hoogte van de verzekering van Paulus
indien iemand staat, jaagt, haakt,
streeft, zich uitstrekt naar het opzie
nersambt, dan begeert hij een schone
taak, een voortreffelijk werk.
En wanneer het excellente, het uit
muntende van deze arbeid niet eens
meer gezien wordt, dan schijnt het
dwaasheid, zich verder nog bezig te
houden met de vraag, öf iemand er wel
naar haken mag. Stelt hij het zich dan
niet te mooi voor Overschat hij zijn
eigen krachten niet En klinkt het niet
arrogant, als hij te kennen geeft, dat hij
een hartewens vervuld zou zien, zo de
Here hem hem tot dit ambt wilde ver
waardigen
Maar Paulus' woord in een pastorale
brief, die over de organisatie en de op
bouw der gemeente handelt, staat nog
altijd in de Bijbel. En, al hielden we re
kening met de speciale omstandigheden,
die de apostel in zijn tijd tot deze uit
spraak brachten, ze is niet van kracht
beroofd, ze wil ook nu nog beaamd
worden. Op de juiste wijze natuurlijk,
in een zuivere stemming van het ge
moed. Dat mag er wel bij gezegd wor
den. Want een verkeerde toepassing,
een averechtse aanwending van de
spreuk, die Paulus aanhaalt, behoort
niet tot de onmogelijkheden. Ze doet
zich voor, als hoogmoed de drijfveer
zou zijn. Een beroep op 1 Timotheüs
3 1 zou er ook naast zijn, wanneer in
een gesprek, waarin ontevredenheid of
mishagen over de leiding van de zitten
de Kerkeraad, over de gang van zaken,
geuit werd, een broeder zou uitroepen
als ze mij maar eens ouderling maakten!
Er kunnen ook partijschappen in een
gemeente woekeren. Dan zijn er altijd
wel pretendenten naar het regeerambt.
dat dan echter ontaardt in een ambt
van overheersing en dit is niet in de
geest van Paulus, die de rivaliteiten in
de kerk van Corinthe zo ernstig gispt.
Ongetwijfeld gaat de apostel er van
uit, dat dergelijke troebele beweegrede
nen niet meespelen. Maar dan heeft
het, in zijn dagen algemeen onder de
mensen gangbare en door hem gesanc
tioneerde gezegde ook voor ons nog
gelding. En dan is het niet te laken, als
een broeder merken laat, dat het hem
tot blijdschap zou zijn, indien hij het
ambt bekleden mocht.
Halen we de schouders op over een
jongen, die soms al op jeugdige leeftijd
er voor uitkomt, dat hij de Here in de
verkondiging van het Evangelie dienen
wil Of vinden we dit juist niet heer
lijk
Wat heerlijk over de schone taak"
van een overheidspersoon citeert, wat
hij dan voor ook het ambt in de kerk
van toepassing verklaart, krijgt in de
volksmond een bijzondere toespitsing
op het werk van de predikant. Aan een
theologisch student wordt zo nog wel
eens toegevoegd je begeert een voor
treffelijke taak. Wie een wereldse maat
staf aanlegt, zou er om lachen. Een stu
dent leidt wel een zorgelozer leventje
dan zijn leeftijdsgenoten, die in het pro
ductieproces zijn opgenomen maar als
hij de pastorie ingaat, is zijn beurs leeg.
Tot een bezoldiging als academisch ge-
vormden in andere beroepen genieten,
klimmen de meeste pastores niet op.
Promotie maken heeft hij hoegenaamd
niet in de hand. Hij moet maar afwach
ten, of een andere gemeente hem ooit
hebben wil. En bleef zijn inkomen aan
de lage kant, dan spiegelt zich dat af
in zijn pensioen op zijn oude dag moet
hij nog zuiniger aan. Het boekje, dat op
de Synode in het begin van deze maand
werd opengedaan over de emeritaats-
gelden, uitgekeerd aan nog verschillen
de predikanten in ruste, en ook aan we
duwen, heeft ons toch wel even doen
schrikken.
Maar ook met die mogelijk beperkte
uitzichten voor ogen leeft in menig
jongmens de vurige drang naar het
ambt van herder en leraar. Hoe komt
dit Met inwendige roeping moeten we
heel voorzichtig zijn. Maar wel mogen
we aannemen, dat Paulus' woord in de
ziel van die jongemannen een weerklank
vindt, die niet verschalteen voortref
felijke taak. En we mogen geloven, dat
de liefde tot Christus, tot Zijn Rijk en
tot Zijn Kerk de bodem is, waarin dat
woord als een vruchtdragend zaadneer-
viel. (Wordt vervolgd)
CLASSIS GOES.
De roepende kerk van Kruiningen roept
de kerken van de classis Goes bijeen tot
de vergadering van de classis, die D.V.
zal gehouden worden op donderdag 8 april,
's middags om 1.15 uur, in de Westerkerk
te Goes.
Stukken en punten voor het agendum
in te zenden uiterlijk op donderdag 25
maart a.s. bij de roepende kerk.
Namens de kerk van Kruiningen,
J. KOOLSTRA, praeses.
J. RUS, scriba.
ZEEUWSE
OUDERLINGENCONFERENTIE
Op 10 april a.s. wordt D.V. de jaarlijk
se dag-conferentie weer gehouden in de
Oosterkerk te Goes.
Deze keer zal als referent optreden de
Weleerw. Heer Ds. Y. J. Tiemersma te
Vlaardingen, voorheen te Zierikzee, met
als onderwerp de twee brochures, getiteld
Getij en bestek" en „Veranderend getij".
KORT VERSLAG van de vergadering
van de classis Axel op dinsdag 2
februari 1965 te Terneuzen in gebouw
„Pro Rege".
Om 14 uur opent Praeses, Ds. Verbeek,
de vergadering. Hij leest Johannes 16 5
15. Wij zingen samen Ps. 119 3 en bidden
voor ons werk.
De credentiebrieven worden nagezien
door de kerk van Schoondijke. Alle kerken
zijn wettig vertegenwoordigd. Ds. Th.
Heemskerk van Axel is wegens ziekte ver
hinderd om de vergadering bij te wonen.
De Praeses stelt vast, welke punten op
deze vergadering aan de orde zullen ko
men. Hierna wordt het moderamen gecon
stitueerd. Ds. J. Verbeek, Praeses Ds. M.
den Boer, scriba Ds. W. H. Gispen, as
sessor.
De notulen worden gelezen en onveran
derd vastgesteld. Er zijn geen notulen-
zaken. Wel zijn er enkele ingekomen stuk
ken.
De kerk van Oostburg stuurt bericht
van een adreswijziging.
Er is een schrijven waarin de Particulie
re Synode er op aandringt om alle beno
digde stukken vóór 3 februari in te zenden.
Een blik op de kalender overtuigt de clas
sis van het onmogelijke van dit verzoek.
Met vreugde neemt de classis kennis
van de overkomst van Ds. Sollie naar de
Geref. Kerken.
Er is een schrijven binnengekomen van
de Generale Deputaten Reformatie-Rome.
Hiervan neemt de classis goede nota.
De Generale Synode legde een rapport
ter tafel over het gezamenlijk vieren van
het H. Avondmaal met andere kerkgenoot
schappen. Het zgn. Rapport Intercommu
nie. Ds. den Boer -en Ds. Gispen zullen
een rapport opstellen over dit rapport. Zij
zullen dit aan de classis rapporteren. In
tussen zullen de kerkeraden zich over deze
kwestie nader bezinnen.
De Quaestor, Br. Kurvinlc. Hij brengt
verslag uit over de steunbedragen voor de
Hulpbehoevende Kerken.
De Quaestor, Br. Bot uit Oostburg,
komt ter vergadering voor een behande
ling van de Classicale begroting. Deze
wordt goedgekeurd.
De nieuwe Quotatie-cijfers worden be
sproken en vastgesteld. De classis besluit
dat deze materie elke twee jaar opnieuw
zal worden bezien om onvoorziene verras
singen te voorkomen.
Ds. Hoogerwerf brengt verslag uit over
de afdracht van de collecten.
De belangstelling voor de uitgaande
collecten blijkt per plaats wel heel sterk
verschillend te zijn. Het kerkelijk hemd is
dus vaak nader dan de dito rok. Waarvan
akte.
Ds. Verbeek brengt verslag uit over de
voorgestelde wijzigingen in het huishoude
lijk reglement. Interessant is, dat de Com
missie een verklarend woordenlijstje aan
de nieuwe regeling heeft toegevoegd. En
kele bloemrijke voorbeelden worden ge
geven. Alle hulde. Maar hoe dacht u over
de assessor? Is hij een bij-zitter Wij we
ten het niet.
Uitvoerig wordt het voor en tegen be
pleit van de vacaturebeurten.
Ds. Hoogerwerf stelt voor de naam van
de classis Axel te veranderen in de classis
Zeeuws-Vlaanderen. De volgende classis-
vcrgadering zal hierover beslissen.
Ds. Verbeek rapporteert over de Classi
cale Evangelisatie. Ds. Gispen stelt voor
het houden van een Classicale collecte
voor de Evangelisatie te combineren met
een Evangelisatie-zondag. Dit wordt als
suggestie aan de kerken doorgegeven.
Ds. Verbeek brengt verslag uit over de
Zending. Het ligt in de bedoeling de zen
dingsterreinen per district te verdelen.
Het Zuiden gaat dan bijzondere banden
leggen met Ruanda-Urundi.
Hierna brengt Ds. Hoogerwerf verslag
uit over de kwestie Breskens-Aardenburg.
Hij leest een uitvoerig rapport voor aan
de Particuliere Synode over deze kwestie.
De classis heeft grote waardering voor dit
Rapport en geeft er graag zijn fiat aan.
Bij de hoofdelijke rondvraag informeert
de kerk van Breskens naar de kansen voor
kanselruil. Hierover ontspint zich een uit
voerig gesprek.
De kerk van Oostburg vraagt naar een
voortgezette classisvergadering, in verband
met het peremptoir examen van Kand.
Paksy, die het beroep voor Oostburg aan
vaardde.
Het examen zal plaats vinden op don
derdag 18 februari om 9.15 uur.
Bij de persoonlijke rondvraag toont Ds.
Verbeek zich voorstander van een com
missie voor de herziening van predikants-
tractementen. Het voorstel zal besproken
worden in de kerkeraden.
Ds. Gispen gaat voor in gebed en hierna
sluit de praeses de vergadering.
Voortgezette vergadering van de Classis
Axel op donderdag 18 februari 1965
te Terneuzen, gebouw „Pro Rege".
Om 9.15 uur opent praeses, Ds. Ver
beek, de vergadering. De stukken van
Kand. Paksy worden nagezien en in orde
bevonden. Een onderzoek naar de beweeg
redenen heeft een gunstig gevolg. Kand.
Paksy houdt zijn preekvoorstel over 2 Kon.
5: 114 (het verhaal van Naaman).
De Preek wordt beoordeeld door Ds.
M. den Boer en Ds. J. Verbeek. Er is geen
bezwaar. En het examen kan worden
voortgezet. De kandidaat wordt op vele
punten getoetst en beproefd.
Ds. E. Hoogerwerf: Oude Testament.
Jeremia 1 en 2.
Ds. W. H. Gispen Nieuwe Testament.
Romeinen 3 en 4.
Ds. J. Verbeek Symboliek.
Ds. Th. Heemskerk Kerkrecht.
Ds. M. den BoerDogmatiek.
Ds. W. H. GispenInhoud Heilige
Schrift.
Ds. J. Verbeek Kerkgeschiedenis.
Ds. Th. Heemskerk Ambtelijke vakken.
Ds. M. den Boer Ethiek.
Er is bij geen van de examinatoren be
zwaar.
Kand. Paksy wordt officieel toegelaten
tot de dienst des Woords en der Sacra
menten.
De Praeses wenst hem van harte geluk.
Hij ondertekent daarna het ondertekenings
formulier van de classis Axel.
Daarna verlaat hij de vergadering. De
broeders gebruiken de lunch in „Pro Rege".
Na de lunchpauze worden nog enkele
lopende zaken afgehandeld.
Als roepende kerk wordt de kerk van
Oostburg aangewezen. De classis hoopt
D.V. te vergaderen op 4 mei 1965 in
Schoondijke. Het moderamen zal dan be
staan uitDs. M. den Boer, praeses Ds.
W. H. Gispen, scriba Ds. J. Verbeek,
assessor.
Niets meer aan de orde zijnde, sluit
Praeses de vergadering en gaat voor in
dankgebed.
Een welgemeend proficiat aan onze
nieuwe Oostburgse collega. En voor ons
allemaal viel er nog veel te leren.
Of, om het met de woorden van één van
de deputaten te zeggen „Zo lang je vin
gers niet even lang zijn, meet je leren".
Dat is iets om te onthouden.
Namens het moderamen van de
classis Axel,
W. H. GISPEN, h.t. assessor.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Poppe te
Naarden, Voorber. H. Av.
2.30 uur Ds. Poppe.
5 uur Ds. De Craene te Baarland.
(Noorderkerk) 10 uur Ds. Boonstra.
5 uur geen dienst.
„Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur
Ds. Boonstra.
5 uur Ds. Poppe.
Collecte Kerk.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur
Ds. Bosman.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 10 uur Prof. Schep, 2.30 uur Ds. Kornet.
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Van Til.
Grijpskerke 10 uur Ds. Den Hengst, 3 uur Ds. Bosman
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Gommer.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
Voormiddag Voorb. H. Av. en Openb. belijdenis.
St. Laurens 10 en 2.30 uur
Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 10 en 5 uur Ds. Kornet.
Vrouwenpolder 10 uur Ds. Bosman, 2.30 uur Ds.
Den Hengst.
Westkapelle 9.30 uur 2.30 uur Prof. Schep.
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Ringnalda te Middelburg.
Biduur voor gewas en arbeid.
Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 10 en 3 uur Ds. Coumou te Haarlem. Biduur.
Hoek 10.30 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf.
Namiddag Biduur.
Terneuzen 10 en 3 uur Ds. Gispen.
Oostburg 10 en 2.30 u. Cand. Zuidema, Badhoevedorp
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Groenevelt te Urk.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. De Craene.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Slingenberg.
Colijnsplaat 10 uur Ds. De Jong te Middelburg,
2.30 uur Ds. Jansen te Goes.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Van Rheenen.
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Moolhuyzen te Leiden.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Kats, Bed. H. Av.
5 uur Ds. Jansen, Dankzegging H. Av.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen, Bed. H. Av.
5 uur Ds. Kats, Dankzegging H. Av.
Collecte voor de Kerk.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. De Wit te
Rotterdam.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Keur.
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Radder.
Kapelle 10.30 en 5 uur Ds. Juch.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heiden.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Booy.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Nawijn te
Zierikzee.
Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. Kraan, Rotterdam.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9 uur Ds. v. d. Stoel.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. v. d. Klaauw te
's-Gravenzande.
Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Van Egmond.
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Swierts.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Sloot.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Swierts te Enkhuizen.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Huyser.
Haamstede 10 en 3 uur geen opgave ontvangen.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker.
Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Huyser.
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing.
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Van Nes te Rotterdam.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen.