Officiële Berichten Kerk verkent de industriële wereld NIEUWS Predikbeurten zondag 28 februari 1965 jeugd van Zeeland plenty zijn, is 10,- voor een boeiend, onvergetelijk weekend in Baarn een peuleschilletje. Ik reken er op dat verscheidene jongeren dit appèl daadwerkelijk ter harte nemen. Laat het vormingscentrum te Baarn d.d. 20/21 maart a.s. hun Trefpunt zijn D.R. SCHOONDIJKE. Scriba Geref. Kerk SchoondijkeA. van de Ree, O 68, Schoondijke, Telefoon (0 1173) 3 88. UIT DE KERKEN Beroepen te Onderdendam en te Pieter- burenB. de Boer, kand. te Meppel te Veenendaal (vak. J. Overduin): J. Ytsma te Rotterdam-Kralingen te Vrijhoeve- Capelle en te VijfhuizenTj. Kuipers, kand. te Nijmegen te Gramsbergen G. J. v. d. Pol te Oudemirdum te Zuidland- Abbenbroek (2e pred. pl.G. J. v. d. Burgh te Lexmond-Amcide te Uithoorn (vak. J. van Dalen): J. de Jongh te Nes (W.D.); te Oosterbeek (vak. J. W. Slin- genberg): G. van Helsema tc Berkel-Ro- denrijs tc Ruinerwold-Koekange (vak. J. A. Kwast): A. Vos te Hoogkerk; te Oegst- geest (vak. J. H. Kappers): P. Noomen te Wormerveer te Klazienaveen (vak. Joh. Dijkstra): D. C. van Geest te Engwierum te BuitenpostJ. D. te Winkel te Vorden. Aangenomen naar 's-Gravenzande (vak. M. T. Minnema): J. C. van Egmond te Tholcn naar Veenendaal (vak. J. Over duin): J. Ytsma te Rotterdam-Kralingen (vervolg van pagina 2) het diakonaat anno 1964 niet (meer) is: soep uitdelen en geld toestoppen. Het is, om de zaak in één woord te vangen, dienstbetoon. En tot dienstbetoon zijn niet die paar mensen, die 's zondags met het zakje rondgaan, geroepen, maar ieder gemeentelid. De diakenen moeten ook oproepen tot dienstbetoon, tot onderling dienst betoon. Zij kunnen dus bijvoorbeeld tot taak hebben om, als de gemeente er zelf niet toe komt, op te wekken tot het vor men van zoiets als een welkomstcomité. Om ons bij zo'n comité te bepalen, wat kan de bezoekster (meestal zullen dames een dergelijk comité vormen) véél opvangen mensen-van-elders kan zij zeggen dat men door andere ge woonten en manieren héén moet kijken; jongelui kan ze vertellen van de moge lijkheden die er zijn om méé te doen, ook in 't onderling dienstbetoon; oudere mensen kan zij wijzen op een instantie zus, die ouders met dat moeilijke kind op een vereniging zo (of op de mensen, die van instanties (en verenigingen we ten)Kortom, dat bloemet je-van- de-kerk maakt duidelijk dat de kerk an ders is, méér is dan een vereniging met al of niet aardige leden. Of het persé bloemen moeten zijn Chocola of sigaretten mag ook, maar dat was toch wel duidelijk naar Almelo (5e pred. pl.): P. v. d. Beukei te Dinteloord. Bedankt voor Buitenpost en voor Delf zijl (vak. F. J. Bil): P. C. Meijer te Val- thermond voor Wolphaartsdijk P. Rull- mann te Hoek van Holland voor Zwolle (vak. J. v. d. Zanden): J. Hengeveld te Gouda voor De Bilt (2e pred. pl.): H. M. Dercksen te Rotterdam-Charlois voor Krommenie P. C. Koster te Roodeschool; voor Andijk (vak. C. Dijkstra): J. C. van Egmond te Tholen voor Zwijndrecht (vak. H. J. van Duinen): K. H. Schuring te Alphen aan de Rijn voor Amsterdam (vak. dr. A. G. Luiks): G. Rang te Haar- lem-Z. Benoemd tot funkt. in algemene dienst voor de evangelisatiemej. E. G. van Egmond, kandidate te Zuidlaren. Afscheid en intrede. Wegens vertrek naar Almelo, waar de intrede 7 maart zal plaats vinden na bevestiging door ds. J. Goumare aldaar, is ds. A. IJkema voor nemens 21 februari a.s. afscheid te nemen van Putten wegens zijn benoeming tot Iegerpredikant in lang verband is ds. J. Zijp voornemens 28 februari afscheid te nemen van Westeremden wegens vertrek naar Grootegast is ds. Th. Boersma voor nemens 25 april afscheid te nemen van Zuidhorn wegens vertrek naar Putten is ds. C. W. Plooy voornemens 25 april af scheid te nemen van Andel ds. S. van Bekkum is voornemens 2 mei afscheid te nemen van Monster, om 16 mei d.a.v. in trede te doen te 's-Gravenhage-Oost. Ds. D. Bremraer met emeritaat. De classis Beilen heeft ds. D. Bremmer te Dwingelo eervol emeritaat verleend. Ds. Bremmer werd 24 april 1898 te Waddinx- veen, waar zijn vader als industrieel werk zaam was, geboren. Hij bezocht het ge meentelijk gymnasium te Gouda en stu deerde theologie aan de V.U. te Amster dam, waar hij 29 februari 1924 zijn kandi daatsexamen deed. 7 december van dat jaar deed hij intrede in zijn eerste gemeen te te Bruinisse, na bevestiging door zijn zwager ds. F. A. den Boeft, destijds te Kruiningen. Ds. Bremmer diende de ker ken van Hoek van Holland, Middelburg, Rijssen, nogmaals Bruinisse, Numansdorp en sinds 3 mei 1959 is hij aan zijn huidige gemeente verbonden. Ds. Bremmer zal na zijn afscheid als hulpprediker gaan werken te Oldemarkt. Ds. P. H. de Kleer te Scheveningen moet in verband met een maagbloeding en kele weken volstrekte rust houden. Ds. J. Kuiper te Doorn zal met in gang van 1 april voor de tijd van een jaar en zes weken gaan dienen als reserve- legerpredikant. Arnhem. Wil men de noodzakelijke vernieuwingen aan de bedehuizen en de instituering van de zevende predikants plaats kunnen bereiken, dan moeten de kerkelijke bijdragen met niet minder dan 25% worden verhoogd. Daartoe zal bin nenkort een beroep op de gemeenteleden worden gedaan. Wanneer dit geld binnen komt, kunnen enkele voorzieningen wor den getroffen in gebouwen in de Noorder parochie, uitbreiding van de vergaderloka liteiten bij de Salvatorkerk en een kleine opknapbeurt in de Oosterkerk. De zevende predikant zal speciaal worden belast met de evangelisatiearbeid. Eindhoven. Er is een streven naar grotere zelfstandigheid van de wijken en wijkkerkeraden. Zelfs is er sprake van een splitsing van de kerk van Eindhoven in enige zelfstandige kerken. Bij deze pro bleemstelling spelen ook de vragen rondom het beroepingswerk in niet geringe mate mee. De kerkeraad voor algemene zaken besloot beide kwesties terdege te onder zoeken en op korte termijn een beslissing te nemen. Besloten werd het beroepings werk weer op gang te brengen, eventueel door een nieuwe combinatie van taken. In dertijd zou een predikant tot taak krijgen de zorg voor de wijk Veldhoven en de arbeid onder de militairen, gelegerd in kampen in de nabijheid van Beatrix, Bie- zenkuilen en Oirschot. Het bleek niet mo gelijk hier een predikant voor te vinden. Op 5 maart, de eerste vrijdag in de lij densweken, komen vrouwen over de hele wereld weer bijeen op de Vrouwenwereld gebedsdag. Alle grote wereldvraagstukken vragen in dezelfde liturgie en in het gebed de aandacht van millioenen vrouwen. Deze vrouwenwereldgebedsdag is wel eens genoemd ,,het stille werk tegenover bruut geweld". De Heer zegene ook dit jaar deze keten van gebeden, waarin wij allen ons mogen inschakelen. door JAC. B. LOOIJEN. Lange tijd trof men in de gerefor meerde kerken verhoudingsgewijs wei nig industriële arbeiders aan. Behoor de, volgens de laatste volkstelling, 47 procent van de Nederlandse beroepsbe volking tot de arbeiders in ambacht en industrie, in de gereformeerde kerken haalden zij niet meer dan 35.4 procent. Maar dit verandert. In de grote indus triegebieden stijgt onder de jeugdige ar beiders het percentage gereformeerden. In de grote volksverhuizing, die de laat ste jaren binnen ons land op gang kwam, hebben de gereformeerden een levendig aandeel. En niet alleen de ar beiders. In een plaats als Spijkenisse, waar veel ruimte was voor de nieuwe middenstand, kwam het percentage ge reformeerden in de bevolking op ruim twaalf procent. Dit is bijna het dubbele van het landsgemiddelde, dat volgens de volkstelling 6.60 procent is. Veel jongeren van het platteland trekken naar de industriegebieden. De gereformeerde kerk van Enschedé groeide van duizend tot vierduizend le den. Maar in een gemeente als Nieuw Weerdinge zakte het ledental van dui zend tot vierhonderd. In Drachten ech ter groeide de gereformeerde kerk in enkele jaren zo sterk, dat zij in plaats van twee nu zes predikanten heeft. Ook hier is het weer de industrie, die de mensen aantrok. In de kerk luisteren de nieuwe bewo ners zou de dominee iets weten van wat ik in de week beleef De industrie verandert de samenleving. Er is thans welvaart voor velen. Dit weerspiegelt zich in de stijging van de collecte-op brengsten, al bleef het percentage, dat men van z'n inkomen voor de kerk af zondert, nog steeds gelijk. Meer loon, vrije weekenden, televisie, buitenlandse vakantiereizen alles bleek mogelijk door de industrialisatie. Het hele levenspatroon verandert. Maar ook de vragen stapelen zich op. Kan ik in de grote industrie volop mens zijn of ben ik niet meer dan een num mer, een verlengstuk van de machine. Maken nachtdienst en zondagsarbeid mijn gezinsleven niet kapot Wat is mijn menselijke verantwoordelijkheid als bedrijfsleider, als ingenieur, als direc teur Heb ik nog een ander doel dan meer geld verdienen Hoe kan ik chris ten zijn in de industriële wereld En tenslotte heb ik God nog nodig nu we alles zo precies kunnen uitrekenen Dit zijn de vragen waarmee de indus triepredikant te maken krijgt. Vragen niet alleen van arbeiders. Het zou een groot misverstand zijn te menen, dat al leen zij die vragen stellen. Ze komen evenzeer van de bedrijfsleiders, de kan toormensen, de ingenieurs, kortom van alle mensen, die midden in de techni sche revolutie zitten. Trouwens de in dustriële manier van werken, de mecha nisatie, de automatisering vindt men ook bij het bankwezen en het leger. Ze is doorgedrongen tot in de universiteit toe. Centrale figuur in het pastoraat voor de industrie is in de gereformeerde ker ken dr L. Zielhuis te Amersfoort. Hij is daarvoor predikant in algemene dienst. Uiteraard hebben de gerefor meerde kerken in de pastorale proble matiek veel gemeen met de andere ker ken. Maar zij hebben ook een eigen probleem. Het is immers een typisch calvinistische eigenschap om de uitda gingen te aanvaarden, die nieuwe situa ties ons stellen. Het is niet toevallig, dat de gerefor meerden bij de grote naoorlogse emi gratie naar Australië, Nieuw Zeeland en Canada hun rol zeer behoorlijk heb ben meegespeeld. In de gereformeerde kerken leeft sterk het besef, dat de mens geroepen is om de aarde tot ont wikkeling te brengen. Dit is cultuurop dracht van Godswege. Vanuit datzelfde besef laten de gereformeerden ook thans in de algemene trek naar gebie den waar nieuwe industrie zich ont plooit, geen verstek gaan. Jaren geleden al begonnen de vragen rondom kerk en industrie te leven in de kerken van Twente. Zij vormden daarvoor een regionale raad. Deze heeft nu twaalf jaar gewerkt. Bezinningsmor- gens werden georganiseerd voor de jeugd, die technische- en huishoudscho len verliet. Conferenties werden be legd. Plaatselijke kerkeraden kregen voorlichting. Thans gebeurt dit werk provinciaal en de benoeming van een speciale provinciale industriepredikant is op komst. Hij zal niet alleen voor CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) TIEN uur Ds. Van Til. 2.30 uur Ds. Boonstra. 5 uur Ds. Bosman. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra. 5 uur geen dienst. „Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Van Wouwe. Enige kollekteTheol. Hogeschool, Theol. Fac. V.U., Geestelijke verzorging Zee-, Land- en Lucht macht, idem Ziekenhuispatiënten en -personeel. Ieder Y\ gedeelte. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur Ds Gommer te Oostkapelle. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Vrijdag 5 maart 2.30 uur Ds. Oegema, Huwelijks bevestiging. Domburg 10 uur 2.30 uur Ds. Verschoor, Voorber. H. Av. Gapinge 9.30 en 2 uur Prof. Schep. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Gommer. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Cand. Goedhart te Amsterdam. Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 10 en 5 uur Ds. Kornet. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 10 uur Ds. Verschoor, 2.30 u. Ds. Kornet CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Verbeek. Axel 10 en 3 uur Ds. Pilon te Hilversum. Breskens 10 en 3 uur Ds. Den Boer. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Versluys te Geldermalsen. Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Koers, 's-Gravenhage. Terneuzen 10 en 3 uur Ds. Gispen. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Heemskerk. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Slingenberg te Goes. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Hóogerwerf. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Van Rheenen. Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst. Geersdijk 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Jansen. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Coumou te Haarlem. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Coumou. 5 uur Ds. Jansen, Zondag 2. Collecte voor de Diaconie. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Booy. Heinkenszand 10 uur Ds. Eikelboom, 2.30 uur Ds. Hoogkamer. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Radder. Kapelle 10 en 5 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra. Nieuwdorp 10 uur Ds. De Jong, 5 uur Ds. Eikelboom. Wemeldinge 10 uur Ds. Hoogkamer, 2.30 uur Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heiden. Wolfaartsdijk 10 en 2.30 u. Ds. Visscher, Zwijndrecht Bed. H. Av. en Dankzegging. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds Van Egmond te Oosterbeek CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Richel te Heemstede. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Bakker, Amstelveen Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Adema te Rotterdam. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Kats te Goes. Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Haverkamp. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Egmond Rilland-Bath 10 en 3 uur Ds. Sloot. Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Egmond. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Wielemaker. Haamstede 10 en 3 uur Ds. Hoogsteen. Nieuwerkerk 10.30 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Wielemaker te Nieuw Loosdrecht. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1965 | | pagina 3