Uit de Gemeenten Teefrunt „DE SLUIKER" Ik meen namelijk, dat genoemde le den toch op de verkeerde weg zijn. En dat we weerstand hebben te bieden aan hun gedachtengang. Ze menen, dat ze èn Gereformeerd èn socialist kunnen zijn, hebben in de eerste brochure zelfs geprobeerd nauw verband te leggen (omdat wij Gereformeerd zijn), maar deze poging kan als mislukt beschouwd worden. Zeker, de P.v.d.A. vindt het prach tig als leden van onze kerken zich bij haar aansluiten. Om propagandistische redenen zullen ze zeker een behoorlijke plaats krijgen. Zelfs erkent ze het innig verband tussen levensovertuiging en politiek inzicht (Art. 53 Beginselpro gram). Maar het socialisme is primair. Een geloofsovertuiging mag dit socialisme stuwen. Natuurlijk Zolang het Chris telijk geloof maar in dienst van dit so cialisme wordt gesteld heeft de partij geen bezwaar. Maar hier ligt mijns in ziens nu de fout Hier zijn de rollen omgedraaid. Immers de Schrift, niet het socialisme is normatief. En de P.v.d.A. bindt zich als partij niet aan het Woord Gods. In werkgemeenschappen kah men zich dan wel bezinnen, ja, mits ter ver dieping en verrijking van de socialisti sche gedachte en beweging (Art. 53). En voor ons volkomen onaanvaardbaar verband van zaken. Trouwens er komt in de practijk van de Prot. Christelijke werkgemeenschap blijkbaar ook niet veel van terecht. W. A. de Pree schreef in Tijd en Taak (7 sept. 1963) over de steriliteit van de werkgemeenschappen. Hij erkent eer lijk .,De fout, die de Prot. Chr. werk gemeenschap heeft gemaakt, is deze dat ze de critische begeleiding van de partij bijna geheel heeft verwaarloosd, door zich alleen met de propaganda bezig te houden". Even later spreekt hij over de protestantse inbreng in de P.v.d.A. ,,ïn de practijk komt daarvan maar weinig terecht." ,,In plaats van een zoutend zoutis de P.C.W.G. tot een flau we boel geworden." Zo constateerde een insider, en concludeerde, dat door braak dreigde te mislukken. Ik persoonlijk heb, na deze geluiden gehoord te hebben, minder dan ooit be hoefte aan de doorbraak. We zullen moeten trachten deze verder terug te dringen. Sommige mensen uit onze kring waren „doorbraakstemmen" uit zuiver materialistische motieven (..Drees zorgde toch voor ons"), enkelen waren idealisten, maar volgens de Pree zijn er in zijn omgeving, die toegeven, dat bij stemmen op de P.v.d.A. je stem als Christen verloren is. Ik zou over dit alles niet zo breed geschreven hebben als de zaak niet op nieuw aan de orde was gekomen. Zo heeft Ds. van Teylingen in Tus sentijdse balans de opmerking gemaakt: als de Christelijke organisaties niet be stonden, dan was het nu de hoogste tijd ze in het leven te roepen (pag. 57). En ondanks bezwaren roept hij in dit ver band om alle overtuiging, kracht en liefde, die Christenen op kunnen bren gen. Deze oproep tot activiteit is no dig In allerlei kringen en partijen is een zekere verflauwing merkbaar. Het gaat ook ons niet voorbij. Onlangs hoorde ik nog van iemand, die om financiële steun aanklopte bij partijleden, dat het soms zo stroef gaat. Jammer En dat terwijl we het zo goed hebben Of juist daar door Straks zullen er weer verkiezin gen worden gehouden. Dan is uw stem nodig, uw morele steun en nu al uw financiële steun en uw medeleven. Ik zou nog willen wijzen op verras sende uitspraken in een Ned. Hervormd schrijven (overwegingen) aan de ker ken De politieke verantwoordelijkheid van de kerk. Daarin gaat het o.a. ook over de partijvorming. We vinden er bijvoorbeeld dit,,de kerk kan er zich niet bij neerleggen, wanneer men als enige onderscheiding van de partijen het onderscheid tussen reactionair en progressief in sociaal-economisch op zicht hanteert" (pag. 33, 34). Goed ge zien Prof. Vondeling mag dan menen, dat Christelijke partijen het goed func- tionneren van de democratie in de weg staan, hier klinkt een ander en beter geluid. Over de mogelijkheid, dat men zich organiseert in een Christelijke politieke partij spreekt de Hervormde Synode voor ons gevoel met meer waardering dan voorheen. ,,De eigenlijke doelstel ling van de Christelijke politieke partij is dan ook, iets van het echt-Christe- lijke in de politiek in te dragen... Ook als politieke partij erkent ze dus,als geestelijke achtergrond van het leven van de staat, dat wat God ons in zijn Woord heeft geopenbaard. De leerk kan deze overwegingen alleen maar be amen". Ook de organisatie als zodanig moet zich aan Gods Woord onderwer pen. ,,De kerk kan moeilijk het gewicht van deze overweging ontkennen. Daar naast waardeert zij het in de Christe lijke politieke partij, ...dat ze het de ge lovige mogelijk maakt zijn sociale en publieke bestaan te doorleven in een milieu, dat harmonieert met zijn diepste overtuigingen" (pag. 37). We zijn dankbaar voor deze gedachten. Ze ?ijn ook de onze Natuurlijk volgen er ook bezwaren, maar die raken meer de practijk dan het principe. De conclusie is wel het Vrij laten van de leden van de kerk in hun keuze (pag. 37). Maar Prof. Lekkér- kerker wees er in Kerk en Theologie ook op, dat er een betere verhouding is gekomen van de Hervormde Kerktot de Christelijke organisaties. i We zijn daar blij mee. Laat het ons inspireren tot vernieuwde activiteit. ..Zonder angstvalligheid het woord Christelijk gebruikend" (van Teylin gen, pag. 59). De doorbraak heeft in onze kringen gelukkig nooit veel invloed gehad, hjet wordt tijd, dat de uitzonderingen nog kleiner worden, om de regel des te na drukkelijker te bevestigen. Want een beroep op humaniteit en solidariteit' is niet voldoende. Het Koninkrijk Góds moet opnieuw het krachtige en stimu lerende uitgangspunt zijn. Juist in een welvaartstijd heeft een Christelijke par tij het weer te zeggen, de verkondiging van de kerk nasprekend, dat de mens bij brood alleen niet leven kan Dan zal het gebrek aan enthousiasme verdwijnen, dan zullen velen zich inzet ten voor de gpede zaak, en zo het licht der wereld zijn, en het zout der aarde. Moge Zeeland een demonstratie van deze activiteit geven Zo zullen de kerken met de meeste zorg vervuld zijn, dat de in de Christe lijke organisaties ontvangen en nog in te wachten rijke zegen niet worde prijs gegeven". Dat was de wens' van onze Gereformeerde Synodes (1946, 1964). En mijn wens W. KATS. Nieuwerkerk. 1. Gebed voor die in hoogheid gezeten zijn de hoogste gezagdrager in de pro vincie overleed. Wij bidden voor haar, die weduwe werd, en die we ook in het werk van het Bijbelgenootschap ontmoetten. Mogen we uit Gods hand weer een goede opvolger ontvangen als Commissaris der Koningin, die zich ge ven .zal als deze gedaan heeft Als dit blad verschijnt heeft Prinses Christina, zo God wil, haar 18de ver jaardag gevierd. God zegene haar, haar ouders en zusters, en stelle tot een ze gen. 2. Dankbetuiging ontvingen we van Mevr. Wed. van Berkel, als antwoord op ons schrijven-, op de gemeente-avond voor gelezen, om haar ons medeleven te be tuigen, daar haar man heenging, aan wie we als kerk zo veel te danken hebben door zijn werk als. adviseur van het rampenfonds. Bij ingebruikneming van kerk, en later orgel was de heer van Berkel aanwezig 3. Herstel van ziekenreden tot dank was er, als enkelen weer na ziekte in de .kerk konden zijn. Zr. Rotte, her stellende, hoopt in het ^ziekenhuis de 14de februari haar 75ste verjaadag te vieren. (U zeeg'ne God!) Met br. Overbeek gaat het ook redelijk aldaar. Verder alle zieken en ouden Gods ge nade toegewenst. 4. KerkeraadsvergaderingD.V. vrijdag 26 februari, 19.30 uur. J. H. B. Oosterland, 1. Met br. W. Capelle gaat het goed, in een zeer voorspoedig verloop. Een groet, ook aan de ouden 2. H. Avondmaalzondag 21 febr. hoop ik 9 uur 's morgens bij u voor te gaan en wens u een gezegende dag bij brood en beker. 3. Naar het voornemen zal ik D.V. maan dagavond 1 maart in uw midden zijn op de gemeente-avond. Eerst komen de zaken der kerk. Dan de causerie over de reis naar Palestina. Enfin, u zult er wel nader van horen bij de af kondigingen. De maandagavond is voor Oosterland J. H B. B r u i n i s s e. 1. Br. de Waal—Olree mocht gelukkig weer naar huis, na de ernstige kolen dampvergiftiging, maar zijn vrouw moet nog blijven. Moge de Grote Genees heer haar verder herstel geven. 2. Ook bij u is er iets in de maak, meen ik, voor een gemeente-avond. De woensdagavond is voor Bru Tot ziens D.V. J. H B. NAAR EGYPTE. Ter gelegenheid van het 10-jarig be staan der Nederlands-Arabische kring te Caïro zijn een aantal burgemeesters uitgenodigd tot het maken van een oriëntatie-reis naar Egypte van 19 fe bruari tot 6 maart. Ondergetekende is geen burgemees ter. Toch mag hij mee. Je moet het maar treffen". Een pl^izier-reisje Ten dele De burgemeester van Bennebroek, Jhr. D. Thomassen a Theuessink van der Hoop van Slochteren (een mondje vol!) is voorzitter van de vereniging tot uitbreiding van het evangelie in Egypte. Ondergetekende is één van zijn be stuursleden. Evenals zijn collega's in de magistra tuur mag burgemeester v. d. Hoop in troducé" meenemen naar de oevers van de Nijl. Ondergetekende krijgt als de Benja min onder de bestuursleden het grote stuk vlees om met vader van der Hoop naar Egypte te vliegen en daar gebruik te maken van de gelegenheid ons Zen dingsterrein gedurende 4 dagen te be zoeken in Calioub en Barrage. Zo gaan wij het nuttige aan het aan gename paren, ons persoonlijk oriënte rend in de situatie van zendingshuis, kerk en school. De zeer bekwame leidster van deze Zendingspost is de Engelse dame Miss Lydia Matta. Vandaar dat ondergetekende zijn Engels aan het .ophalen" is bij Wal ter en Conny op het T.V.-scherm. Wij hopen ook enige college's bij te wonen van Ds. Dirksen, die als docent les geeft aan hét Seminarie in Caïro. (vervolg op pagina 3) K APELLE-BIEZLIN GE. Deze week is men begonnen met de res tauratie van de Geref. Kerk. Het interieur wordt geheel veranderd. Er komt een nieuwe vloer en centrale verwarming. De banken moeten plaats maken voor nieuwe. De indeling wordt geheel anders inplaats van twee paden één middenpad. Voor de preekstoel enkele rijen stoelen e.v.m. Avondmaal. Liturgisch céntriimnieuwe preekstoel, doopvont en Avondmaalstafel. Voorts plaats voor collectézakken en bloemen. Ook de bijgebouwen krijgen een opknap beurt. De kosten zijn begroot op ongeveer 80:000,-. Er is een fonds van 13.000,-. In februari wordt een aktie gevoerd voor deze restauratie. Men verwacht één bedrag tussen de 25.000,en 30.000, Aannemer is de fa. v. d. Linde te Kloe ting e. Tijdens de restauratie mag voor de kerk diensten gebruik gemaakt worden van de Hervormde Kerk te Kapelle. In februari en maart zullen de diensten aanvangen om 10.30 uur en 5 uur. FEUILLETON Vrij bewerkt naar P. Visser Jzn. 55) Als de brief nu maar terecht kwam. Als neef Jacob nu maar gelegenheid had, spoedig naar Hanna te gaan en als dezemaar hoofdschuddend denkt hij niet ver der na hij kiest de wijste partij en draagt ook deze voor hem zo gewichtvolle zaak aan de Here op. Ruim drie weken later komt de vrachtrijder met de begeerde brief, een grote brief, een zijden lintje er om heen gebonden en gelakt. Ja, hij had die de vorige avond nog wel kunnen bestellen, maarer niet veel zin in gehad ,,Acht stuivers port, alsjeblieft, en een dubbeltje voor het brengen." Dokter Stellaard is niet minder in spanning dan zijn koestier. Werkelijk, zijn hand beeft lichtelijk, als hij de dikke brief van de bode aanneemt om dan naar de kamer te lopen. Heilman wenkend en het zegel verbrekend er rollen drie brieven uit het pakje ,,Hier, kerel, aan het schrift te zien is die van je vrouw; zie nu maar gauw wat zij te zeggen heeft." Zijier staat er als wezenloos bij. Het is heus te veel. Werktuigelijk neemt hij het geschrift aan. Maar als hij het opschrift heeft gelezen ,,Aan mijn lieve teerbeminde man, Frits Zijier" stroomt er een vloed van tranen over zijn bruine wangen. ,,Nou, wat zijn dit nu voor kuren knort de dokter. „Weken lang heb je in spanning verkeerd je hebt er niet van kunnen slapen en nu je het eigen schrift van je vrouw ziet, sta je te huilen als een kleine jongen, 'k Wou je wijzer hebben Mij dunkt, het beste zal wel zijn, dat ik je brief voorlees, vind je niet Zijier knikt woordeloos. „Nu, daar gaat ie dan" „Hartelijk geliefde, zeer beminde man Reeds tweemaal heb ik tevergeefs beproefd je lieven brief te beantwoorden, .doch telkens moest ik het opge ven, zo bewogen was ik, niet van droefheid, maar van blijdschap, dat het God behaagd heeft, u, mijn lieve teer beminde man, zo genadig te bewaren en te zegenen. En hoewel het mij weer veel moeite kost, daar telkens mijn tranen mij beletten te zien, wil ik toch een en ander aan je schrijven, omdat ik begrijp, hoezeer ook gij verlangend zijt, iets van mij en onze kinderen te horen. Toen neef Jacob mij je brief bracht, wilde hij eerst niet weten, dat hij hem bij zich had. Hij ?eide maar, dat er stellige berich ten van je waren, dat jè nog leefdet en Op dat ogenblik buiten gevaar waart.'CM wat maakte die tijding mij geluk kig. Ik kon niet spreken' van blijdschap en deed niets dan schreien. Maar toen ik weer een beetje tot mijzelf kwam, wilde ik volstrekt weten, hoe hij aan die tijding kwam, en of ze wel waarheió bevatte. En toen gaf hij mij je brief, doch lezen kon ik hem niet ik was te zeer ontsteld. Toen heeft hij mij dien voorgelezen en wat ik toen ge voelde, mijn lieve, mijn beste Frits dat kan ik niet zeg gen, veel minder beschrijven. Doch dat behoeft ook niet, nietwaar? Hoe zou een vrouw dat ook kunnen. O, en dat je nu een gelovig kind van God bent geworden, dat is wel de grootste zegen Daarvoor heb ik den Heer op mijn knieën gedankt. Ë'n dat zal ik al mijn leven blijven doen, al was het ook, dat wij elkander nooit weer zagen want daarin vooral heeft de Heere mij verhoring van mijn gebeden geschonken. Maar Hij zal wel verder voor ons zorgen en zich wel blijven ontfermen, en daar wij nu beiden om dezelfde zaak bidden, zal Hij ons dan niet verhoren Daarom nog maar een weinig geduld, mijn lie ve, beste man De Heere geeft altijd meer dan wij van Hem begeeren. Laten wij dus op Hem hopen. Hij heeft mij al dien tijd geen oogenblik verlaten, maar heerlijk voor mij gezorgd, zodat ik nog aan niets gebrek heb gehad. Ik kan bijna met onze lievelingen leven uit hetgeen mijn win kel oplevert. Van oom uit Sluis ontvang ik veel vriend schap en ondersteuning en niet minder van neef Jacob, je behoeft dus daarover niet bezorgd te zijn. Of onze kin deren veel gegroeid zijn Zeker zijn ze dat. Onze Geertje is een%eel lief meisje geworden, die nog dikwijls over haar „lief vadertje" praat en je altijd nog thuis verwacht. Maar Albert zou je niet kennen, zo is hij gegroeid. Och, hij is zo'n schat van een kind. De mensen zeggen, dat hij ook een mooie jongen is en sprekend op zijn vader gelijkt. Ze zijn mij tot zo groten troost in mijn lijden hoe zou ik het bij je gemis, zonder hen anders ge maakt hebben Maar onze God is een goeddoend God, dat zal ook nu weer blijken, lieve man, als je Hem maar meer kent. Ik kan je niet zeggen, hoe mij telkens de vrees bekroop, dat men je vinden en vatten zou. Hoeveel onrus- stige dagen en slapeloze nachten dit mij gekost heeft, is niet te zeggen. Vooral omdat er wel eens vreemd volk in het dorp en in mijn winkel kwam, die steeds moeite deden iets van me te weten te komen. Ook Nardus is hier dik wijls geweest en boód mij zijn hulp aan om te trachten uit te vinden waar je vertoefde. Maar neef Jacob heeft mij gewaarschuwd, dat hij niet te vertrouwen is, en nu zie ik hem niet meer. En wat ben ik blij, dat je zo'n goede betrekking bij dien braven dokter hebt gevonden. Ik zou die vriendelijke man wel om zijn hals willen vliegen! Wees toch voorzichtig, wat ik je bidden mag, dat men je niet ontdekt. Wat er van de anderen geworden is weten we niet, doch er is nog niemand terug. Ik kan de gedachte niet verdragen, dat je in hun handen zoudt vallen. God verhoede hetMaar Hij zal het niet toelaten laten we daarop gerust zijn. Nu ik eenmaal aan den gang ben, kan ik bijna niet ophouden, maar het blad raakt vol. Morgen komt neef Jacob den brief halen. God zegene je, mijn lieve man Ik omhels je in mijn gedachten duizendmaal, en druk een hartelijke kus op den mond onzer kinderen en zeg er bij, dat die van hun vader is, en beiden geven mij er een terug voor u. En heb je wel goede winterkleren, Frits Het wordt al zo koud en dan 's avonds op die bok? O, hoe vurig bid ik thans, nu ik weet, dat je nog leeft, dat de Here je nog eens vrij en goed thuis brengt. Wat zou dat heerlijk zijn Je vraagt mij om vergeving, lieve man, maar ik heb je niets te vergeven. We hebben elkander lief, nietwaar Dat is het beste, dat is alles Onze God beware je verder. Nu hou ik op, want ik kan niet meer. Wees hartelijk gegroet van je eigen U ook zo liefhebbende teder beminnende vrouw Hanna Verwolde." X Dit kruisje heeft Geertje gezetook zij wilde aan „lief vadertje" schrijven. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1965 | | pagina 2