Uit de Gemeenten
Teefrunt
„DE SLUIKER"
Ik meen namelijk, dat genoemde le
den toch op de verkeerde weg zijn. En
dat we weerstand hebben te bieden aan
hun gedachtengang. Ze menen, dat ze
èn Gereformeerd èn socialist kunnen
zijn, hebben in de eerste brochure zelfs
geprobeerd nauw verband te leggen
(omdat wij Gereformeerd zijn), maar
deze poging kan als mislukt beschouwd
worden.
Zeker, de P.v.d.A. vindt het prach
tig als leden van onze kerken zich bij
haar aansluiten. Om propagandistische
redenen zullen ze zeker een behoorlijke
plaats krijgen. Zelfs erkent ze het innig
verband tussen levensovertuiging en
politiek inzicht (Art. 53 Beginselpro
gram).
Maar het socialisme is primair. Een
geloofsovertuiging mag dit socialisme
stuwen. Natuurlijk Zolang het Chris
telijk geloof maar in dienst van dit so
cialisme wordt gesteld heeft de partij
geen bezwaar. Maar hier ligt mijns in
ziens nu de fout Hier zijn de rollen
omgedraaid. Immers de Schrift, niet het
socialisme is normatief. En de P.v.d.A.
bindt zich als partij niet aan het Woord
Gods. In werkgemeenschappen kah men
zich dan wel bezinnen, ja, mits ter ver
dieping en verrijking van de socialisti
sche gedachte en beweging (Art. 53).
En voor ons volkomen onaanvaardbaar
verband van zaken.
Trouwens er komt in de practijk van
de Prot. Christelijke werkgemeenschap
blijkbaar ook niet veel van terecht.
W. A. de Pree schreef in Tijd en Taak
(7 sept. 1963) over de steriliteit van de
werkgemeenschappen. Hij erkent eer
lijk .,De fout, die de Prot. Chr. werk
gemeenschap heeft gemaakt, is deze dat
ze de critische begeleiding van de partij
bijna geheel heeft verwaarloosd, door
zich alleen met de propaganda bezig te
houden". Even later spreekt hij over de
protestantse inbreng in de P.v.d.A. ,,ïn
de practijk komt daarvan maar weinig
terecht." ,,In plaats van een zoutend
zoutis de P.C.W.G. tot een flau
we boel geworden." Zo constateerde
een insider, en concludeerde, dat door
braak dreigde te mislukken.
Ik persoonlijk heb, na deze geluiden
gehoord te hebben, minder dan ooit be
hoefte aan de doorbraak. We zullen
moeten trachten deze verder terug te
dringen. Sommige mensen uit onze
kring waren „doorbraakstemmen" uit
zuiver materialistische motieven (..Drees
zorgde toch voor ons"), enkelen waren
idealisten, maar volgens de Pree zijn
er in zijn omgeving, die toegeven, dat
bij stemmen op de P.v.d.A. je stem als
Christen verloren is.
Ik zou over dit alles niet zo breed
geschreven hebben als de zaak niet op
nieuw aan de orde was gekomen.
Zo heeft Ds. van Teylingen in Tus
sentijdse balans de opmerking gemaakt:
als de Christelijke organisaties niet be
stonden, dan was het nu de hoogste tijd
ze in het leven te roepen (pag. 57). En
ondanks bezwaren roept hij in dit ver
band om alle overtuiging, kracht en
liefde, die Christenen op kunnen bren
gen. Deze oproep tot activiteit is no
dig
In allerlei kringen en partijen is een
zekere verflauwing merkbaar. Het gaat
ook ons niet voorbij. Onlangs hoorde ik
nog van iemand, die om financiële steun
aanklopte bij partijleden, dat het soms
zo stroef gaat. Jammer En dat terwijl
we het zo goed hebben Of juist daar
door Straks zullen er weer verkiezin
gen worden gehouden. Dan is uw stem
nodig, uw morele steun en nu al uw
financiële steun en uw medeleven.
Ik zou nog willen wijzen op verras
sende uitspraken in een Ned. Hervormd
schrijven (overwegingen) aan de ker
ken De politieke verantwoordelijkheid
van de kerk. Daarin gaat het o.a. ook
over de partijvorming. We vinden er
bijvoorbeeld dit,,de kerk kan er zich
niet bij neerleggen, wanneer men als
enige onderscheiding van de partijen
het onderscheid tussen reactionair en
progressief in sociaal-economisch op
zicht hanteert" (pag. 33, 34). Goed ge
zien
Prof. Vondeling mag dan menen,
dat Christelijke partijen het goed func-
tionneren van de democratie in de weg
staan, hier klinkt een ander en beter
geluid.
Over de mogelijkheid, dat men zich
organiseert in een Christelijke politieke
partij spreekt de Hervormde Synode
voor ons gevoel met meer waardering
dan voorheen. ,,De eigenlijke doelstel
ling van de Christelijke politieke partij
is dan ook, iets van het echt-Christe-
lijke in de politiek in te dragen... Ook
als politieke partij erkent ze dus,als
geestelijke achtergrond van het leven
van de staat, dat wat God ons in zijn
Woord heeft geopenbaard. De leerk
kan deze overwegingen alleen maar be
amen". Ook de organisatie als zodanig
moet zich aan Gods Woord onderwer
pen. ,,De kerk kan moeilijk het gewicht
van deze overweging ontkennen. Daar
naast waardeert zij het in de Christe
lijke politieke partij, ...dat ze het de ge
lovige mogelijk maakt zijn sociale en
publieke bestaan te doorleven in een
milieu, dat harmonieert met zijn diepste
overtuigingen" (pag. 37). We zijn
dankbaar voor deze gedachten. Ze ?ijn
ook de onze
Natuurlijk volgen er ook bezwaren,
maar die raken meer de practijk dan het
principe. De conclusie is wel het Vrij
laten van de leden van de kerk in hun
keuze (pag. 37). Maar Prof. Lekkér-
kerker wees er in Kerk en Theologie
ook op, dat er een betere verhouding
is gekomen van de Hervormde Kerktot
de Christelijke organisaties. i
We zijn daar blij mee. Laat het ons
inspireren tot vernieuwde activiteit.
..Zonder angstvalligheid het woord
Christelijk gebruikend" (van Teylin
gen, pag. 59).
De doorbraak heeft in onze kringen
gelukkig nooit veel invloed gehad, hjet
wordt tijd, dat de uitzonderingen nog
kleiner worden, om de regel des te na
drukkelijker te bevestigen. Want een
beroep op humaniteit en solidariteit' is
niet voldoende. Het Koninkrijk Góds
moet opnieuw het krachtige en stimu
lerende uitgangspunt zijn. Juist in een
welvaartstijd heeft een Christelijke par
tij het weer te zeggen, de verkondiging
van de kerk nasprekend, dat de mens
bij brood alleen niet leven kan
Dan zal het gebrek aan enthousiasme
verdwijnen, dan zullen velen zich inzet
ten voor de gpede zaak, en zo het licht
der wereld zijn, en het zout der aarde.
Moge Zeeland een demonstratie van
deze activiteit geven
Zo zullen de kerken met de meeste
zorg vervuld zijn, dat de in de Christe
lijke organisaties ontvangen en nog in
te wachten rijke zegen niet worde prijs
gegeven". Dat was de wens' van onze
Gereformeerde Synodes (1946, 1964).
En mijn wens
W. KATS.
Nieuwerkerk.
1. Gebed voor die in hoogheid gezeten
zijn de hoogste gezagdrager in de pro
vincie overleed. Wij bidden voor haar,
die weduwe werd, en die we ook in
het werk van het Bijbelgenootschap
ontmoetten. Mogen we uit Gods hand
weer een goede opvolger ontvangen als
Commissaris der Koningin, die zich ge
ven .zal als deze gedaan heeft
Als dit blad verschijnt heeft Prinses
Christina, zo God wil, haar 18de ver
jaardag gevierd. God zegene haar, haar
ouders en zusters, en stelle tot een ze
gen.
2. Dankbetuiging ontvingen we van Mevr.
Wed. van Berkel, als antwoord op ons
schrijven-, op de gemeente-avond voor
gelezen, om haar ons medeleven te be
tuigen, daar haar man heenging, aan
wie we als kerk zo veel te danken
hebben door zijn werk als. adviseur van
het rampenfonds. Bij ingebruikneming
van kerk, en later orgel was de heer
van Berkel aanwezig
3. Herstel van ziekenreden tot dank
was er, als enkelen weer na ziekte in
de .kerk konden zijn. Zr. Rotte, her
stellende, hoopt in het ^ziekenhuis de
14de februari haar 75ste verjaadag te
vieren. (U zeeg'ne God!) Met br.
Overbeek gaat het ook redelijk aldaar.
Verder alle zieken en ouden Gods ge
nade toegewenst.
4. KerkeraadsvergaderingD.V. vrijdag
26 februari, 19.30 uur.
J. H. B.
Oosterland,
1. Met br. W. Capelle gaat het goed, in
een zeer voorspoedig verloop. Een
groet, ook aan de ouden
2. H. Avondmaalzondag 21 febr. hoop
ik 9 uur 's morgens bij u voor te gaan
en wens u een gezegende dag bij brood
en beker.
3. Naar het voornemen zal ik D.V. maan
dagavond 1 maart in uw midden zijn
op de gemeente-avond. Eerst komen
de zaken der kerk. Dan de causerie
over de reis naar Palestina. Enfin, u
zult er wel nader van horen bij de af
kondigingen. De maandagavond is voor
Oosterland
J. H B.
B r u i n i s s e.
1. Br. de Waal—Olree mocht gelukkig
weer naar huis, na de ernstige kolen
dampvergiftiging, maar zijn vrouw moet
nog blijven. Moge de Grote Genees
heer haar verder herstel geven.
2. Ook bij u is er iets in de maak, meen
ik, voor een gemeente-avond. De
woensdagavond is voor Bru Tot
ziens D.V.
J. H B.
NAAR EGYPTE.
Ter gelegenheid van het 10-jarig be
staan der Nederlands-Arabische kring
te Caïro zijn een aantal burgemeesters
uitgenodigd tot het maken van een
oriëntatie-reis naar Egypte van 19 fe
bruari tot 6 maart.
Ondergetekende is geen burgemees
ter.
Toch mag hij mee.
Je moet het maar treffen".
Een pl^izier-reisje
Ten dele
De burgemeester van Bennebroek,
Jhr. D. Thomassen a Theuessink van
der Hoop van Slochteren (een mondje
vol!) is voorzitter van de vereniging
tot uitbreiding van het evangelie in
Egypte.
Ondergetekende is één van zijn be
stuursleden.
Evenals zijn collega's in de magistra
tuur mag burgemeester v. d. Hoop in
troducé" meenemen naar de oevers van
de Nijl.
Ondergetekende krijgt als de Benja
min onder de bestuursleden het grote
stuk vlees om met vader van der Hoop
naar Egypte te vliegen en daar gebruik
te maken van de gelegenheid ons Zen
dingsterrein gedurende 4 dagen te be
zoeken in Calioub en Barrage.
Zo gaan wij het nuttige aan het aan
gename paren, ons persoonlijk oriënte
rend in de situatie van zendingshuis,
kerk en school.
De zeer bekwame leidster van deze
Zendingspost is de Engelse dame Miss
Lydia Matta.
Vandaar dat ondergetekende zijn
Engels aan het .ophalen" is bij Wal
ter en Conny op het T.V.-scherm.
Wij hopen ook enige college's bij te
wonen van Ds. Dirksen, die als docent
les geeft aan hét Seminarie in Caïro.
(vervolg op pagina 3)
K APELLE-BIEZLIN GE.
Deze week is men begonnen met de res
tauratie van de Geref. Kerk. Het interieur
wordt geheel veranderd. Er komt een
nieuwe vloer en centrale verwarming. De
banken moeten plaats maken voor nieuwe.
De indeling wordt geheel anders inplaats
van twee paden één middenpad. Voor de
preekstoel enkele rijen stoelen e.v.m.
Avondmaal.
Liturgisch céntriimnieuwe preekstoel,
doopvont en Avondmaalstafel. Voorts
plaats voor collectézakken en bloemen.
Ook de bijgebouwen krijgen een opknap
beurt.
De kosten zijn begroot op ongeveer
80:000,-. Er is een fonds van 13.000,-.
In februari wordt een aktie gevoerd voor
deze restauratie. Men verwacht één bedrag
tussen de 25.000,en 30.000,
Aannemer is de fa. v. d. Linde te Kloe
ting e.
Tijdens de restauratie mag voor de kerk
diensten gebruik gemaakt worden van de
Hervormde Kerk te Kapelle. In februari
en maart zullen de diensten aanvangen om
10.30 uur en 5 uur.
FEUILLETON
Vrij bewerkt naar P. Visser Jzn.
55)
Als de brief nu maar terecht kwam. Als neef Jacob nu
maar gelegenheid had, spoedig naar Hanna te gaan
en als dezemaar hoofdschuddend denkt hij niet ver
der na hij kiest de wijste partij en draagt ook deze voor
hem zo gewichtvolle zaak aan de Here op.
Ruim drie weken later komt de vrachtrijder met de
begeerde brief, een grote brief, een zijden lintje er om
heen gebonden en gelakt. Ja, hij had die de vorige avond
nog wel kunnen bestellen, maarer niet veel zin in
gehad
,,Acht stuivers port, alsjeblieft, en een dubbeltje voor
het brengen."
Dokter Stellaard is niet minder in spanning dan zijn
koestier. Werkelijk, zijn hand beeft lichtelijk, als hij de
dikke brief van de bode aanneemt om dan naar de kamer
te lopen. Heilman wenkend en het zegel verbrekend er
rollen drie brieven uit het pakje
,,Hier, kerel, aan het schrift te zien is die van je vrouw;
zie nu maar gauw wat zij te zeggen heeft."
Zijier staat er als wezenloos bij. Het is heus te veel.
Werktuigelijk neemt hij het geschrift aan. Maar als hij
het opschrift heeft gelezen ,,Aan mijn lieve teerbeminde
man, Frits Zijier" stroomt er een vloed van tranen over
zijn bruine wangen.
,,Nou, wat zijn dit nu voor kuren knort de dokter.
„Weken lang heb je in spanning verkeerd je hebt er niet
van kunnen slapen en nu je het eigen schrift van je vrouw
ziet, sta je te huilen als een kleine jongen, 'k Wou je
wijzer hebben Mij dunkt, het beste zal wel zijn, dat ik
je brief voorlees, vind je niet
Zijier knikt woordeloos.
„Nu, daar gaat ie dan"
„Hartelijk geliefde, zeer beminde man
Reeds tweemaal heb ik tevergeefs beproefd je lieven
brief te beantwoorden, .doch telkens moest ik het opge
ven, zo bewogen was ik, niet van droefheid, maar van
blijdschap, dat het God behaagd heeft, u, mijn lieve teer
beminde man, zo genadig te bewaren en te zegenen. En
hoewel het mij weer veel moeite kost, daar telkens mijn
tranen mij beletten te zien, wil ik toch een en ander aan
je schrijven, omdat ik begrijp, hoezeer ook gij verlangend
zijt, iets van mij en onze kinderen te horen. Toen neef
Jacob mij je brief bracht, wilde hij eerst niet weten, dat
hij hem bij zich had. Hij ?eide maar, dat er stellige berich
ten van je waren, dat jè nog leefdet en Op dat ogenblik
buiten gevaar waart.'CM wat maakte die tijding mij geluk
kig. Ik kon niet spreken' van blijdschap en deed niets dan
schreien. Maar toen ik weer een beetje tot mijzelf kwam,
wilde ik volstrekt weten, hoe hij aan die tijding kwam,
en of ze wel waarheió bevatte. En toen gaf hij mij je
brief, doch lezen kon ik hem niet ik was te zeer ontsteld.
Toen heeft hij mij dien voorgelezen en wat ik toen ge
voelde, mijn lieve, mijn beste Frits dat kan ik niet zeg
gen, veel minder beschrijven. Doch dat behoeft ook niet,
nietwaar? Hoe zou een vrouw dat ook kunnen. O, en
dat je nu een gelovig kind van God bent geworden, dat
is wel de grootste zegen Daarvoor heb ik den Heer op
mijn knieën gedankt. Ë'n dat zal ik al mijn leven blijven
doen, al was het ook, dat wij elkander nooit weer zagen
want daarin vooral heeft de Heere mij verhoring van
mijn gebeden geschonken. Maar Hij zal wel verder voor
ons zorgen en zich wel blijven ontfermen, en daar wij nu
beiden om dezelfde zaak bidden, zal Hij ons dan niet
verhoren Daarom nog maar een weinig geduld, mijn lie
ve, beste man De Heere geeft altijd meer dan wij van
Hem begeeren. Laten wij dus op Hem hopen. Hij heeft
mij al dien tijd geen oogenblik verlaten, maar heerlijk voor
mij gezorgd, zodat ik nog aan niets gebrek heb gehad. Ik
kan bijna met onze lievelingen leven uit hetgeen mijn win
kel oplevert. Van oom uit Sluis ontvang ik veel vriend
schap en ondersteuning en niet minder van neef Jacob,
je behoeft dus daarover niet bezorgd te zijn. Of onze kin
deren veel gegroeid zijn Zeker zijn ze dat.
Onze Geertje is een%eel lief meisje geworden, die nog
dikwijls over haar „lief vadertje" praat en je altijd nog
thuis verwacht. Maar Albert zou je niet kennen, zo is hij
gegroeid. Och, hij is zo'n schat van een kind. De mensen
zeggen, dat hij ook een mooie jongen is en sprekend op
zijn vader gelijkt. Ze zijn mij tot zo groten troost in mijn
lijden hoe zou ik het bij je gemis, zonder hen anders ge
maakt hebben Maar onze God is een goeddoend God,
dat zal ook nu weer blijken, lieve man, als je Hem maar
meer kent. Ik kan je niet zeggen, hoe mij telkens de vrees
bekroop, dat men je vinden en vatten zou. Hoeveel onrus-
stige dagen en slapeloze nachten dit mij gekost heeft, is
niet te zeggen. Vooral omdat er wel eens vreemd volk in
het dorp en in mijn winkel kwam, die steeds moeite deden
iets van me te weten te komen. Ook Nardus is hier dik
wijls geweest en boód mij zijn hulp aan om te trachten
uit te vinden waar je vertoefde. Maar neef Jacob heeft mij
gewaarschuwd, dat hij niet te vertrouwen is, en nu zie
ik hem niet meer. En wat ben ik blij, dat je zo'n goede
betrekking bij dien braven dokter hebt gevonden. Ik zou
die vriendelijke man wel om zijn hals willen vliegen! Wees
toch voorzichtig, wat ik je bidden mag, dat men je niet
ontdekt. Wat er van de anderen geworden is weten we
niet, doch er is nog niemand terug. Ik kan de gedachte
niet verdragen, dat je in hun handen zoudt vallen. God
verhoede hetMaar Hij zal het niet toelaten laten we
daarop gerust zijn. Nu ik eenmaal aan den gang ben, kan
ik bijna niet ophouden, maar het blad raakt vol. Morgen
komt neef Jacob den brief halen. God zegene je, mijn
lieve man Ik omhels je in mijn gedachten duizendmaal,
en druk een hartelijke kus op den mond onzer kinderen en
zeg er bij, dat die van hun vader is, en beiden geven mij
er een terug voor u. En heb je wel goede winterkleren,
Frits Het wordt al zo koud en dan 's avonds op die bok?
O, hoe vurig bid ik thans, nu ik weet, dat je nog leeft, dat
de Here je nog eens vrij en goed thuis brengt. Wat zou
dat heerlijk zijn Je vraagt mij om vergeving, lieve man,
maar ik heb je niets te vergeven. We hebben elkander lief,
nietwaar Dat is het beste, dat is alles Onze God beware
je verder. Nu hou ik op, want ik kan niet meer. Wees
hartelijk gegroet van je eigen U ook zo liefhebbende teder
beminnende vrouw Hanna Verwolde."
X Dit kruisje heeft Geertje gezetook zij wilde aan
„lief vadertje" schrijven. (Wordt vervolgd)