eeuwóe 3£erkbocle De verkoopbaarheid van het evangelie Wat ziet U in het Kerstfeest? Onze Ouderlingen 19e JAARGANG No. 23 11 DECEMBER 1964 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND RedactieDs. W. H. Gispen, TerneuzenDs. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adresLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. MedewerkersT. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Goes Ds. A. G. Kornet, Vlissingen „ik worstel Dr. P. C. Kraan, VlissingenDs. G. S. Oegema, ArnemuidenDs. D. Ringnalda, Middelburg en ontkom" Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Abonnementsprijs 3,50 per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers l ittooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 3^ Giro no 4 22 80 J We schreven onlangs in dit blad een artikel over de naam des Heren als exportartikel. In aansluiting daarop wil ik hier graag nog enkele gedachten plaatsen over de verkoopbaarheid van het Evangelie. Er wordt hierover namelijk nogal wat geschreven in deze zin, dat we ons als kerk vooral moeite geven zullen om ons aan te passen bij de moderne mens. Men schrijft hierover minder in die andere zin dat de moderne mens zich zou hebben aan te passen bij het Evan gelie, afschoon dit laatste bij de bestu dering van de Schrift toch wel eens als eis voor de dag kon komen. Als onze Heer en Heiland ons, Zijn broederen, in alles gelijk geworden is behalve dan de zonde, wil dit allerminst zeggen, dat Hij zich bij ons heeft aan gepast, en met ons in alles gelijk op doet. 't Is eer geheel anders, zodat de Apostel Paulus schrijft ,,die gestalte zij in u, die ook in Christus Jezus was". En ,,zijt mijne navolges, gelijk ik van Christus". Spreekt men hierbij van aanpassing, dan is het zaak voor de mens, voor de zondaar zich bij Christus en bij Paulus aan te passen. Hier geldt het bekendewandel maar stillekens achter Hem aan. Men kan het dan ook niet zo stellen dat het moderne leven vooral daardoor gediend zou zijn dat de kerk zich zoveel mogelijk aanpast aan dit moderne le ven. Men redeneert veelal zo dat koop waar nog zo goed kan zijn, van de beste kwaliteit, maar dat door de be oefening van de kunst van etaleren de verkoop stijgt. Reclame, reclame en nog eens reclame stimuleert de verkoop. Men ziet het aan de actie „Antwoord '64". De advertenties hebben bijgedra gen tot het slagen er van. Nu laat ik daar dat er ook nog een spreekwoord is als van goede wijn die geen krans behoeft. Goede waar beveelt zichzelf aan. Alweer is het zo, dat er ook aan deze zaak twee kanten zijn. Maar vragen we naar de verkoop baarheid van het Evangelie in onze tijd. Hoe moet dit gebracht worden om ver kocht te worden Beveelt het Evange lie niet zichzelf genoegzaam aan Is het niet aantrekkelijk genoeg Nu wil ik voorop stellen, dat de koop- en verkoopgedachte niet nieuw is. Men vindt haar in zowel het oude als nieuwe testament. Spreuken 17: 16 heeft het over kopen van wijsheid. Spr. 23 23 zegtkoop waarheid en verkoop ze niet. Paulus heeft het zelfs over de chris ten als over een die gekocht is „Gij zijt gekocht en betaald". In zijn Open baring beveelt Johannes de gemeente aan goud, witte kleren en zalf voor de ogen te kopen. Jezus vertelt ons van de koopman die alles verkocht om de parel van grote waarde te kopen. En, om hiermee te besluiten, is er bij Jesaja die bekende uitnodiging tot het heil des Heren (55:10): „O, alle dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eetja, komt, koopt zonder geld en zonder prijs wijn en melk". Men kan dus tot de koop- en verkoopgedachte het Evangelie be treffende geen bezwaar maken. Wat echter wel het geval is zal duidelijk zijn. We zien in de decembermaand hoe zeer de verkoper er op uit is klanten te trekken. We zien de sint-nikolaas- en daarna de kerstuitstallingen zó inge richt, dat ze de aandacht trekken van jong en oud. Een bepaald patroon over heerst bij beiden. En men suggereert daarbij de gedachte, die overigens heel het jaar domineert, dat de klant koning is. Nu ben ik niet naïef genoeg hier in te geloven en zeker wil ik het zo niet gesteld hebben bij de verkoop van het Evangelie, ofschoon sommigen toch die kant wel uit schijnen te willen. Als Paulus schrijft de joden een jood en de grieken een griek, de barbaren een barbaar, ja allen alles te zijn ge worden, is hij niettemin heel streng wat zijn koopwaar aangaat. Hij houdt vast aan het onvervalst Evangelie. Hij is er niet op uit mensen te behagen. Hij ver vloekt zelfs de engel uit de hemel die een ander Evangelie zou brengen dan hetgeen hij, Paulus, bracht. Neen, bij deze verkoopactie is de klant geen koning. In die trant werkt de Apostel niet als hij het Evangelie aan de man probeert te brengen. Mij dunkt dat dit nu ook voor ons maatgevend is. De kerk des Heren kan noch mag het Evangelie vervormen door er b.v. de ergernis des kruises aan te ontnemen. Paulus predikt Jezus Christus als de gekruisigde en opge stane al lacht Athene op de Areopagus hem deswege uit. Ik wil hiermee zeggen, dat er gren zen zijn inzake de aanpassing en het pasklaar maken van de evangelische boodschap in onze tijd. Uiteraard heb- I Het was in het jaar 1950. Ik woonde en werkte in de toen nog bestaande Gereformeerde Kerk van Makassar. Java had Celebes „veroverd". Sukarno toverde de R.I.S. (Verenig de Staten van Indonesia) om in de R.I. (Republiek Indonesia). Er kwam dus een einde niet alleen aan de zelfstandige „deelstaat" van de Molukken (Ambon), maar ook aan die van „Oost-Indonesia" met haar hoofd stad Makassar. President Sukarno deed er zijn zege vierende intocht en liet onder meer een luisterrijke „coktail-party" organiseren in de paleistuin van de inmiddels weg gejaagde president Sukawatti. Ik moest mij daar present melden met mijn Indonesische collega's. Één voor één werden we door middel van luidsprekers bij Sukarno ontboden „ter kennismaking". Gedurende 10 minuten mocht (moest) ik converseren met Zijn Ex cellentie. Hij bleek mij een even diplomatieke als charmante gesprekspartner te zijn. Het liep tegen Kerstfeest en wij spra ken over de godsdienstvrijheid. Sukarno is Islamiet, maar ook Syn- cretist, d.w.z. hij heeft geen bezwaar tegen het overnemen van bepaalde ele menten van de ene godsdienst door de andere. In dit verband werd mij toen door Z.Exc. gevraagd „Wat ziet U in het Kerstfeest Het moest in die enkele minuten uiteraard allemaal wat vluchtig gaan, maar toch kreeg ik rustig de kans een antwoord te geven, waarover wij nog even konden doorpraten „Excellentie Voor mij is het Kerstfeest de onthulling van het Levensgeheim met een hoofd letter L" „Wat ziet U in het Kerstfeest Ik vond het toch wel fijn dat juist deze vraag mij destijds door een Staats hoofd gesteld werd en dan nog wel door een Islamiet. Sukarno mag dan zijn die hij wil, maar zijn vraag deed mij even interes sant en als prettig aan. Bovenstaand antwoord deed hem en kele seconden voor zich uit zien, waar na zijn tweede vraag kwam „Hoe dat zo Wat ik toen precies gezegd heb, weet ik natuurlijk niet meer en dat is voor mijn lezers nu ook echt niet belangrijk. Maar bij de herinnering aan dit voor ben we te maken met de mens van onze eeuw, maar met de mens die hetzelfde verloren schepsel is van alle eeuwen. We hebben te maken met de mens die in Adam viel, en alleen in Jezus Chris tus, de Christus der Schriften, gered kan worden. Het heil voor de mens, de zondaar, is voor alle tijden gelijk, omdat de Hei land voor alle tijden dezelfde is. Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid. Daaraan veran dert noch enig mens, noch een engel ook maar iets. Nu zal men zeggen dat deze dingen vanzelf spreken, maar neen, d.i. helaas zo niet. Meer dan een offert aan de verkoopbaarheid van het Evangelie de onveranderlijk er van op. Terwille van een bekoorlijke en uitlok kende uitstalkast dreigt de echtheid van het artikel te worden vervalst. Oudtijds schreef men dan dat de ba zuin een onzuiver geluid gaf. In de moderne tijd zegt men het weer anders, maar waakzaamheid is vereist. Op dit terrein is de klant geen ko ningmaar Jezus Christus van Wien de klant onderdaan moet willen zijn zonder meer. Brouwershaven B. WENTSEL. mij toch wel onvergetelijk gesprekje denk ik nu Je behoeft nog geen Isla miet, geen Mohammedaan te zijn om te ragen „Wat ziet tl in het Kerst feest Het is heerlijk deze vraag te mogen beantwoorden, want als wij dan gaan spreken over „de onthulling van het Levensgeheim"maak ik mij sterk dat er hier in het Westen, ook in Zeeland, velen zijn, die met Sukarno vragen „Hoe dat zo Tal van mensen zien de zin van het leven (met 'n kleine t) niet meer. Zij vragen: „Waarvoor leef ik eigen lijk nog en „Waartoe voed ik mijn kinderen op „Zal de mens-van- morgen nog wel kunnen leven Wordt men dit vragen moe, dan raakt het echte „leven" juist daardoor ten énenmale zoek. Dan wordt het levens^euoe/ deca dent. Het levens geluk wordt een fata mor gana. De levens kunst verstaat men dan niet meer. Dit is doodsgevaarlijk, want gaat dit alsmaar zo door, dan „leeft" men per saldo niet meer, maar dan wordt men geleefd. Zo is de massa-mens, deinend door de Amsterdamse Kalverstraat en door de Middelburgse Lange Delft, queue makend voor de publieke vermakelijk heden en min of meer stuurloos mee zeulend in de tredmolen van onze ge- industrialiseerde, gemechaniseerde ar beidsmaatschappij, zo onevenwichtig en oververzadigd deze nu éénmaal gewor den is. Men „bestaat" dan nog wel, maar dit is dan ook alles, want zo kent men het „Levensgeheim" niet meer. Wie geleefd wordt, existeert en méér niet. Hij „leeft" dan alleen in biologische zin, wat een hond ook doet. Hij bestaat en parasiteert maar zo wat in het stof wisselingsproces. Maar is dit het „leven", waartoe God de mens „bijna goddelijk" (Psalm 8) gemaakt heeft U weet beter. Een mens is echt „mens". Nee, niet door zijn biologisch bestaan, maar door zijn relatie met de eeuwige Levensbron, naar Wiens beeld hij geschapen werd en Die „het eeuwige in zijn hart heeft gelegd. Dit ware „leven" van de mens ging verloren. Toen kwam de „Dood", d.w.z. het los-van-God-zijn. De mens werd „vlees", ontluisterd BERICHT. De Zeeuwse Kerkbode zal niet verschijnen in de Kerst- en Nieuwjaarsweek. Het nummer van 18 december zal in groot formaat verschijnen. Dit nummer zal de predikbeurten tot en met 3 januari bevat ten. Kopy en opgave predikbeurten moeten uiterlijk maandag 14 december in ons bezit zijn. Alles wat later ingezonden wordt, kan niet meer worden opgenomen. De Uitgevers. III Er waren toch wel heel weinig domi- nee's op de ouderlingen-conferentie. Ja, de zaterdag-middag kunnen ze als een excuus aanvoeren. Maar in elke classis fungeert het ruil-systeem. Vroeger was het een testimonium paupertatis (vrij vertaald men werd als een stumper bekeken), als je eens een halve zondag in de maand ging ruilen. Nu is het rui len gebracht onder de noemer betere werk-verdeling. En op de classis Mid delburg ligt heel de pastorale taak al op de helling. Maar het blijkt, dat dit scheepje nog al heel wat lekkage ver toont en van kwartaal tot kwartaal op de helling blijft. Wat zal 'het kunnen varen, als het maar eerst in volle zee is! Ik heb maar enkele collega's ontdekt. Och, soort trekt soort. En je wilt ook nog graag, dat je eigen classis een bes te beurt maakt. Was nu eens niet het geval. Wel was in het land der blinden één-oog koning. Ik bedoel we kon den de vergelijking met andere classes glansrijk doorstaan. Uit de classis Goes was er ik durf niet te schrijven onder meer Ds de Craene, die een zeer vriendelijke groet kreeg van de St. Laurens broeders. Misschien voel den ze het aan we krijgen hem wel We hebben Ds Kornet voor vol ge nomen. Wat we maar enigszins konden vragen, hebben we op hem afgeschoten. Als je ook weet, dat de spreker op een of ander gebied een expert is, moet je daar ook alle profijt van trekken. Zo'n kans heb je niet elke dag. Dankbaar en voldaan kom je van zo'n conferentie thuis. Je heb een groot aantal broeders gezien. Daar is de ker- keraad maar een klein comité bij. Hoe meer ouderlingen, hoe meer vreugd. Wat was dat een zwartgallige domi nee, die na een kerkeraadsvergadering tegen zijn vrouw zei nu zijn mijn te- gen-partijders nog vermenigvuldigd Er was nl een besluit gevallen om het getal ouderlingen met vier uit te brei den. Hoe kon die man dat zeggen Maar ja, je hebt wonderlijke dominee's. En soms ook wonderlijke situaties. G. S. O. mens, klein, zwak, vergankelijk, sterfe lijk, maar ook onwillig, onverschillig je gens God en medemens, vol zelfzucht, egoïsme, angst, leugen en liefdeloos heid. „Vlees" Zo heet de mens, die het Levensgeheim verspeeld heeft door zijn vervreemding van de Levensbron. Maarnu gaan we het Kerstfeest tegemoet. Wat zien we er in Wij zien in de kribbe van Bethlehem het Levensgeheim opnieuw onthuld, want uit de stille, heilige nacht is de morgen der opstanding geboren. Wij willen hierover in een volgend artikeltje nog wel graag iets meer schrij ven. Dus Tot de volgende week, tot de Kerstfeest D. RINGNALDA.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1964 | | pagina 1