eeuwóe 3£erkbocle Onze Ouderlingen Boeken van de bovenste plank Hoe het zou kunnen Vergadering Reformatie Rome 19e JAARGANG No. 21 27 NOVEMBER 1964 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redactie: Ds. W. H. Gispen, Terneuzen; Ds. B. Wentsel, Brouwershaven; Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adresLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Goes Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, VlissingenDs. G. S. Oegema, ArnemuidenDs. D. Ringnalda, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Abonnementsprijs 3,50 per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 j Om en nabij het Woord. Als wij groot nieuws hebben gehoord, komen de tongen los. Dan komen de pennen in beweging. Wij geven ons commentaar op het nieuws. Maar na een tijd is de rust weergekeerd. Dan zijn de gesprekken verstomd. En als het commentaar niet ver stomtdan hebben wij te maken met groot nieuws. Kunt u zich voorstellen, dat Christe nen nu al bijna 20 eeuwen lang com mentaar leveren op Het Woord van God Dat Woord werkt zó creatief, dat het eeuwen lang de tongen in be weging brengt. Dat Woord vraagt om een weerwoord. Liever nog om een antwoord Er wordt om en nabij het Woord veel ge schreven en gezegd. En wij willen pro beren u een kort overzicht te geven van eigentijdse commentaren op het grote nieuws". In de eerste plaats de uitgave van de Vereniging tot verspreiding van de Heilige Schrift ,,Het Woord". Men zou kunnen denken, dat deze titel nogal een hoge pretentie voert. Wie durft een boek ,,Het Woord" te noemen Wel, in dit boek wordt alleen het Woord van God doorgegeven. Modern en indringend. Het Woord wordt ge sproken in woord en beeld. Bert Bouman illustreerde deze prach tig uitgegeven Bijbel. En zijn illustra ties verraden de hand van een meester. Wij mogen hem en de Vereniging tot verspreiding van de Heilige Schrift dankbaar zijn. En wat is nu de bedoeling Dat u deze uitgave toevoegt aan de vele bij bels en boekjes bij u thuis Dan nog zou 't een volkomen verantwoorde uit gave zijn. Maar nog beter kunt u 1 X of meerdere malen het bedrag van 8,ter hand stellen aan uw Evan gelisatie-commissie. Die kan in dat ge val ,,Het Woord" brengen, waar het nieuw klinkt en ongehoord. Dan verschenen er twee uitgaven in de Rotonde-reeks. Een serie van de Uitgeversfa. Callenbach in Nijkerk. Het eerste is van de hand van Dr. P. A. van Stempvoort. Het draagt de titel God en Mens. Wij kunnen dit boekje (107 paginas) het best typeren met de opmerking, dat het van A tot Z boeit. Het is indrin gend en het biedt ongedachte perspec tieven. Uitgaande van het apocrieve boek ,,Het leven van Adam en Eva", geeft het ons een originele, bijbelse visie op de Mens, zoals die door God is be doeld. Wij willen schrijver, uitgever en le zeres met dit boekje van harte geluk wensen. De tweede uitgave is ,,De dood wordt overwonnen" De auteur is Dr. A. A. van Ruler. Dit boek (171 pag.) is één meesterlijk commentaar op 1 Korinthe 15. Commentaar op het Nieuws van de opstanding der doden. Theologisch diep doordacht en toch glashelder van taal en stijl. ,,De overwinning op de dood." Het is een thema, dat elke pastor kent. Elke arts, elke verpleegde komt er mee in aanraking. Elk mens wordt er mee ge confronteerd. Zij allen mogen, als ze dit boek lezen, weer opnieuw weten, dat zij niet vechten voor een verloren zaak. Een rotonde" betekent niet, dat deze schrijvers er omheen draaien. Maar wel, dat zij zich gefascineerd bewegen rondom één lichtend centrum. De echte Mensenzoon, die de dood overwon. De prijzen Respectievelijk 3,90 en 4,90. En toch beide even waarde vol. Op een heel ander vlak zie ik per soonlijk de Phoenix Bijbel Pockets. UitgaveW. de Haan. Standaard boekhandel. Zeist-Antwerpen. Deze serie draagt de titelZoals er gezegd is Voor mij liggen de deeltjes Jesaja en Koningen en Kronieken. (Prijs per deel ƒ3,75.) Deze boekjes beginnen met meer dan 50 paginas bijbeltekst. In een prachtige vertaling. Zonder vermelding van hoofdstukken of pericopen. De tekst is geplaatst als één onafgebroken gedicht. Dan vindt u in beide deeltjes een groot aantal foto's en reprodukties om het woord met beelden te onderstrepen. En dan komen dus de tongen los. Nu wil de Phoenix-reeks ruim van opzet zijn. De Bijbelboeken worden besproken en van commentaar voorzien door Rooms- Katholieken, Protestanten, Joods-libera le en Mohammedaanse geleerden. Dit is alles interessant genoeg. Een schat van gegevens komt aan 't licht. Als ik het goed begrijp wordt hier de bijbel gezien als een hoogst in teressant en belangrijk boek. Met een grote betekenis voor het denken van de mens. Maar de Bijbel is méér voor ons. Wat moet ik over deze serie zeggen? Dat het een zeer interessante serie is Dat het belangrijk is te weten, hoe een Joodse geleerde van naam de Bijbel ziet? En tochal is 't nog zo belangrijk wat er allemaal gezegd is over het Woord van Godals het er op aan komt, weet ik Wie het zegt. En dat maakt mij ten aanzien van wat anderen zeggen kritisch en voor zichtig. Om en nabij het Woord geven men- Dr. J. C. A. van Loon opende deze vergadering met te wijzen op de nood zakelijkheid van diepere studie. Willen wij tegenover Rome als reformatorische christenen verantwoord zijn, dan zullen wij de vernieuwingen binnen Rome niet alleen moeten kennen, maar ook zullen wij moeten onderzoeken in hoever deze nieuwe geluiden Bijbels zijn. Waar we vaststellen dat deze Bijbelse ondergrond aanwezig is, zullen wij ons ook als re formatorische christenen op deze waar heden moeten bezinnen, in zover ze dit niet zijn zullen we ze moeten afwijzen. In de morgenvergadering kwam dan prof. G. E. Meuleman aan het woord. Deze spreker wees op het veranderd klimaat binnen Rome. Het gezichtspunt van ,,de historische bepaaldheid van de theologie" heeft het binnen Rome mo gelijk gemaakt, dat men ook daar zich bewust geworden is van de beperktheid waarmede men over de onfeilbaarheid van verschillende dogma's mag en kan spreken. Doordat de nieuwere theolo gen, vooral in den beginne in Frankrijk, opnieuw de Bijbel gingen lezen, zagen zij ook in dat verschillende dogma's, op z'n zachts uitgedrukt, niet goed ge formuleerd waren. Zij gingen zelfs zo ver dat zij tal van' zaken door de Re formatie herontdekt, zoals de recht vaardigheidsleer bij Paulus, onderschre ven. Deze gang van zaken verontrustte echter veel hoogwaardigheidsbekleders zodat op de nieuwere theologie binnen Rome 'n rem werd gezet. Toch zou deze doorbraak definitief haar beslag krijgen en wel doordat Johannes XXIII 'n concilie bijeen riep. Hieruit en hierop bleek wat er binnen Rome leefde. Op de vraag echter of dan zoveel veran derd is, meende prof. Meuleman nega tief te moeten antwoorden. Maakt het, aldus spreker, veel verschil uit hoe men het formuleert? Zolang Rome zegt dat èn de Bijbel én haar leer met evenveel recht onfeilbaar genoemd worden kun nen wij niet met Rome in deze mee gaan. Voor ons immers is alleen Gods Woord onfeilbaar en niet de uitleg van de kerk. sen hun visie op de vragen van hun eigen tijd. Zo komt Ds. H. J. Spier in gesprek met .Mormonen in Opmars". Een uit gave van J. H. Kok, Kampen. Prijs 1,75. Ds. Spier werd geboeid door de Heiligen van de laatste dagen". Waar om groeien zij zo snel Wat is het ge heim van hun Amerikaans paradijs Wat is er waar van hun polygamie Wat moeten we denken van het Boek van Norman Een boeiend gesprek is het gewor den. Over een groep mensen, die een nationalistisch Amerikaans paradijs wil len vestigen. Het is ook een bewogen, pastoraal gesprek geworden. En Ds. Spier heeft aan zijn lange lijst van publicaties weer één toegevoegd, dat evenals de an dere waard is om gelezen te worden. En dan tenslotte ontvingen wij een voortreffelijk boek ter recensie van Dr. J. Rinzema ,,Man en Vrouw schiep Hij hen'jUitg. ,,De Graafschap", Aalten. Prijs 6,90. Een boek, u begrijpt het al, over hu- welijksvragen, sexuele problemen, ge boorteregeling etc. Er worden veel van zulke boeken geschreven. Veel goede boeken ook. Maar het is en blijft zo bitter hard nodig. Uit dit boek van Dr. Rinzema proef ik de pastorale bewo genheid. Hij wil jonge en oudere men sen helpen in de vele vragen, die soms uit angst of uit geremdheid nooit wor den gesteld. Nog steeds blijven deze vragen ver zwegen. Nog steeds durven te weinig mensen over deze dingen vrijuit te spre ken. Daarom, hartelijk dank, Dr. Rinze maWij hopen dat uw boek vele her drukken beleeft. Wat ons betreft is het dat waard. W. H. G. Na de middag sprak dr. L. A. Hart man. Spreker pleitte voor meer samen werking tussen r.k. en ref. christenen met behoud van eigen signatuur. Op het gebied van recreatie, industrialisa tie; jeugdzorg enz. zou men elkaar meer moeten ontmoeten en men zou in deze, voor wat personen en gebouwen aan gaat, zo lucratief mogelijk moeten wer ken. Spreker dacht hierbij in het bij zonder aan Zeeuws Vlaanderen. Ook werd door de heer Hartman en anderen de gedachte gesuggereerd of dit alles niet lag op de weg van het bureau ,,het Zuiden". In ieder geval, aldus spreker, de ondervinding door dit bureau opge daan zou zeker 'n grote hulp zijn voor het tot stand komen van contacten. Verschillende vragen werden, zowel door prof. Meuleman als door de heer Hartman, beantwoord. Goed vier uur werd deze leerzame vergadering geslo ten door' ds. de Craene. M. V. J. d. C. II Hoe kort het was en hoe gezellig. Maar het korte en het gezellige hebben het leerzame van de ouderlingen-confe rentie in Middelburg niet verdrongen. Een vergadering hoeft heus niet lang en vervelend te zijn om er wat van op te steken. Op hun conferentie weten de ouderlingen van opschieten. Het zal ook wel niet door hen zijn, dat kerke- raads- en classisvergaderingen dikwijls zo nodeloos gerekt worden. Het referaat van Ds Kornet was een gewijd, een echt-bijbels woord. Geen preek en geen meditatie. Maar hij las met ons het Woord Gods en liet ons telkens weer ontdekken, dat het licht van de Bijbel zo helder vallen kan en vallen moet over onze ambtsweg. Ambt betekent opdracht, en naar de opdracht is ook de begaafdheid. Het' is van God, het is uit Christus, het is door de Hei lige Geest, dat wij het werk kunnen doen. „We moeten radicaal breken" zegt Professor Thielicke ,,met de vervloekte voorstelling, dat succes en mislukking, dat vrucht en oogst zouden afhangen van onze menselijke activiteit, van fantasie, energie en intelligentie, kortom van onze prestatie. Daarom moet de kerk er zich ook voor wachten een druk bedrijf te worden, en de ambtsdragers moeten oppassen geen godsdienstige bedrijfsleiders te worden zonder volmacht, wier eigen geestelijk bezit is verdord." We hoorden op de conferentie, dat het begaafd-zijn met Gods Geest het geheim moet zijn van onze ootmoed en van onze moed. We hebben niets van ons-zelf. ,,Be-gaafd" wat we heb ben, wat we mogen doorgeven, moeten we eerst ontvangen, wordt ons door een Ander toevertrouwd. En dit moet ons voor elke zelf-verheffing bewaren. We mogen nooit ons ambtswerk als ons eigendom beschouwen. Ons er nooit mee identificeren. Niets is van ons. Al les is geschenk, genade. G. S. O. Ds. C. B. Bavinck is in Doorn een half-timer". Dit is een mooie uitkomst voor de gemeente in het Utrechtse, die te veel zielen telt om behoorlijk door één predikant te worden geweid, doch te weinig om er twee te hebben. En ook de verkondiging van het Evangelie onder Israël is ermee gebaat. Maar dat hij zijn pastoraat in Doorn niet als bijbaantje opvat, blijkt onder meer uit zijn zorg voor het catechetisch onderwijs. Vermoedelijk wel met zijn collega, Ds. J. Kuiper, heeft hij een plan ontworpen tot eerherstel van de cate chisatie. Het zal ons niet ontgaan zijn, dat dit onderwerp van verschillende kan ten tegelijk, maar onafhankelijk van elkaar, ineens aan de orde is gesteld. Het is niet zo, dat catechiserende en in kerkelijke bladen schrijvende dominees de hoofden bij elkaar hebben gestoken en afgesproken hebben, dat ze nu eens samen de lezers zullen inlichten over het onbevredigende van die lesuren. We mogen het ons evenmin zo voor stellen, dat ze, aan het begin van het winterseizoen, zich met de pen achter het oor gekrabd hebben: waar zullen we het nu eens over hebben Neen, het dook zo maar op. Het is zelfs de vraag, of het boekje van de gebroeders Rienks er de stoot toe heeft gegeven. De Drents-Overijsselse, de Gronin ger, de Leidse voorlichtingsorganen, „Waarheid en Eenheid", en mogelijk nog andere, hebben de vork genomen om de altijd in gevaar van broei ver kerende hooiberg eens uit jelkaar te halen. In het bijzonder stimuleerde Doorn daartoe. Het „plan-Bavinck", als we het zo betitelen mogen, werd gewikt en gewogen. Het is ook nogal ingrijpend. We geven even de hoofdlijnen aan. Als introductie op het ontwerp laat Doorn als haar mening weten, dat het van alle kanten scheef zit met de cate chisatie. De jeugd toont te weinig be- langsteling; de ouders moedigen deze niet aan en sanctioneren de meest be spottelijke redenen voor verzuim; veel predikanten maken er maar weinig werk van, wat dan weer zijn weerslag heeft op de jeugd en bij haar de thermo meter van de interesse nog dieper doet dalen. Het streven naar verbetering van deze onloochenbaar trieste toestand krijgt vervolgens "gestalte in het voor nemen, heel de catechisatiestof te com primeren in een leergang van vier jaren. Ds. IJ. K. Vellenga van Meppel kan dit moeilijk als een .eerherstel" aanmerken Maar dan let hij meer op de kwantiteit van het aantal van acht cursussen, dan op de kwaliteit van de vier. De inkrimping brengt mee, dat de jongeren beneden de zestienjarige leef-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1964 | | pagina 1