eeuwóe 3£erkbode Van boven af of/en van beneden op Kerkelijk Recreatieschap Pinksferkriiiek op zondag 10 19e JAARGANG No. 17 30 OKTOBER 1964 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND RedactieDs. W. H. Gispen, TerneuzenDs. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adres Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Goes Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, VlissingenDs. G. S. Oegema, ArnemuidenDs. D. Ringnalda, Middelburg "en ontkom" Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Abonnementsprijs 3,50 per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 't Was een boeiend bedrijf dat we in de Antwoord-week '64 hebben kun nen gadeslaan een boeiend bedrijf dat een winstcijfer van twintig miljoen heeft opgebracht. Een bedrijf voor welks welslagen we Gode dankbaar moeten zijn. Vooral ook voor het feit dat negen kerken hierin zo eendrachtig mochten samenwerken en elkaar hierin hebben gevonden. Er is niet alleen een huis des gebeds geopend, maar de Here heeft vele har ten en dientengevolge vele beurzen ge opend en tot dienstbetoon bereid ge maakt. De Antwoordkerk te Hoogvliet zal daarvan blijvend getuigen. Nu zijn er in de loop van de desbe treffende week enkele impressies gege ven waaruit ik er inzonderheid één wil uitlenen en van een woord van critiek voorzien. Ik doe dit niet als een criti caster die maar beter deed zijn mond te houden bij zulk een geestdriftig be drijf als we beleven mochten. Je hebt van die mensen bij wie het ook nooit goed is en die de stemming bederven als ze hun mond open doen. Nu, ik wil tot zulke lieden liever niet behoren. Niettemin heb ik iets op het hart dat er toch af moet. 'k Heb name lijk in de bewuste week een spreker voor de radio beluisterd die zei te ho pen, dat het bij deze samenwerking niet zou blijven, maar dat dit pogen op groter éénheid mocht uitlopen. We kunnen hier in komen en deze hoop mede koesteren, zodat ik hier niets te gen inbrengen mag en wil. Helaas echter gleed de spreker in zijn geestdrift daarna toch wel even uit, dunkt me. Hij voegde aan zijn wens deze uitspraak toe, dat hij in dit op zicht niets verwachtte van boven af, maar van beneden op. De jongeren zouden het moeten doen en die hebben we hier in Hoogvliet velen. Kijk, dat leek me nu niet bepaald een gelukkig zeggen. Daar zit voor mijn gevoel iets revo lutionairs in. Daar zit iets in van de jongere generatie opzetten tegen de oudere. Een opzetten van de jeugd te gen de officiële ambtsdragers als tegen de onwilligen die dan maar van bene den opgestuwd moeten worden tot de I Donderdag 5 november a.s. dan zal het er om gaan De Hervormde en Gereformeerde predikanten, die zich dit jaar verenigd hadden in het z.g.n. „Zandkreek-con- tact", nodigden onze kerkeraden uit tot het zenden van minstens 2 afgevaar digden naar hotel „Kamperduin" te Kamperland, waar het dan zal moeten komen tot de oprichting van een kerke lijk recreatieschap „Het Veer se Meer" en de benoeming van een daarvoor per sé noodzakelijke werkcommissie. De samenkomst zal worden gepresi deerd door de directeur van de Gere formeerde Stichting voor Maatschappe lijk Werk in Zeeland, de heer L. A. Hartman en zijn hervormde collega, Ds. H. M. Strating hoopt een inleiding te houden over onze doelstelling en het desbetreffend basis-statuut. Wij verheugen ons over de positieve reakties, die van het merendeel der hierbij betrokken kerkeraden binnen kwamen. Zij geven ons genoegzame grond voor een gunstige prognose wat betreft een voorspoedige geboorte in de kraam kamer van „Kamperduin". Maar nu de vraag, die wellicht onder tal van onze lezers leeft„Is dit wel nodig 1" hoogte waar deze dominé hen wil heb ben. Misschien kwam ik zo onder de in druk van deze „slip of the tongue" van deze collega, omdat ik juist, ook al weer per radio, een dergelijk vreemd geluid had beluisterd van de leider van de P.S.P. (de Pacivistische Socialistische Partij) die ronduit van het rommelige congres dezer partij verklaarde, dat één ding toch zo mooi was we hebben ge lukkig bij ons geen grijskoppen Mij dunkt, dat dit zweemt naar af goderij met de jeugd. En ik meen dat men geen afgod mag maken noch van N.N. senior noch van N.N. junior. We moeten geen van beiden in de watten leggennog minder ze tegen elkaar opzetten. Ds. Gispen heeft daar juist schoon over geschreven in een vo rig nummer over „Oud en jong, con flict of gesprek Hij schreef over „nauwe samenwerking tussen jonge en oude mensen". Vergeet niet, dat we aan bejaarden straks een tien procent van de bevol king in ons land hebben. En dat is dan als je bij de 65 begint te rekenen. Let men op de grijskoppen, nu dan zijn het er veel en veel meer. Grijs en kaal is een mens maar al te vlug. Die P.S.P. leider bedankt zeker als lid bij het verschijnen van de eerste grijze haren. Maar nu nog even die dominé in Hoogvliet. Hij zal toch de officiële instanties niet voorbij willen lopen. Op de zondag van de opening van de Antwoordkerk waren het meest officiële instanties die aan het woord kwamen. Er was zelfs een oud-praeses van een Generale Sy node bij Dr. Kunst van de Gerefor meerde Kerken en zo vele anderen meer. Ik wil dan ook maar liefst aan nemen dat collega N.N. het ontijdig zo uit zijn mond heeft laten vallen en 't niet zo ernstig bedoeld heeft als het werd gezegd. Het even in de kerkelijke pers sig naleren wilde ik niettemin wel. We moeten weten wat we aan elkaar heb ben en aldus bouwen en bewaren van boven af èn van beneden op. Brouwershaven B. WENTSEL. Mijn antwoord mag slechts luiden Brood-nodig Waarom Omdat de Kerk de dure roeping heeft zich ernstig in te spannen tot het zoe ken van wegen, die er toe leiden dat zij als het zout der aarde middenin de wereld kan staan met haar actief ge tuigen. Middenin de wereld van de arbeids maatschappij („Evangelisatie en indus trie"!), maar ook middenin de wereld van ontspanning en natuurgenot, van sport en spel, van strandleven en zei lers („Evangelie en recreatie"!), mid denin de wereld van de vermaaksindus trie. Hier is de geestelijke en lichamelijke volksgezondheid mee gemoeid. In ons werkmilieu is uiteraard veel gebondenheid. Dit is nu éénmaal nood zakelijk. Maar niet minder noodzakelijk is het om eens vrij te zijn en deze vrijheid, die de antipode is van losbandigheid, wordt ons door verantwoorde recreatie geboden. Deze verantwoorde recreatie behoort tot het maatschappelijk opbouw-werk, waarin de Kerk heeft samen te werken met de Overheid en tal van instanties als de Verenigingen voor Vreemdelin gen Verkeer, het Rode Kruis e.d. Zouden wij hierbij als het hinkende paard achteraan komen, dan zou de bus al gemist zijn. Om dit te voorkomen heeft „het Zandkreek-contact" zich tijdig ingezet ter voorbereiding van het kerkelijk re creatieschap. Dit mag dankbaar geconstateerd, want Zeeland zal in de loop der ko mende jaren een zeer bizonder en zeer gezocht Recreatie-land worden, voor zover het dit nü al niet is. De Braak man in Zeeuws Vlaanderen biedt een uitgroeiend toeristen-comfort en onuit- puttelijke watersport-mogelijkheden Op het 22 km lange Veerse Meer zal het binnen afzienbare tijd wemelen van zeiljachten, motor- en speed-boot- jes. Reeds nu neemt het aantal daarvan jaarlijks toe. Rondom dit watersportgebied met zijn vorstelijke afmetingen zullen jacht havens, campings en bungalow-parken komen met tal van toeristische voorzie ningen. Het is echt niet ondenkbaar dat het Veerse Meer nog eens herdoopt zal worden in „Euro-Meer". „Uitgaande van het Evangelie als de hoogste levensnorm voor inwoner en vreemdeling" heeft de Kerk een ant woord te zoeken op de vragen, die dit alles op het terrein der recreatie ons al len stelt. (5) In de voorgaande artikelen hebben we de kritiek van br. Zweers op Zon dag 10 vrij uitvoerig bekeken, en we kunnen tot geen andere conclusie ko men, dan dat het een wonderlijke kri tiek is. De argumenten uit het teksten materiaal zijn beslist onvoldoende, en wanneer hij zijn eigen opvatting weer geeft, doet hij dat in bewoordingen, die geheel in overeenstemming met de cate chismus zijn. Het blijkt moeilijk te zijn om die bewuste passage uit Zondag 10 te bekritiseren. Br. Zweers is er in ieder geval allerminst in geslaagd. Al met al is het moeilijk om aan de weet te komen, wat hij bedoelt. Ver moedelijk wilde hij kritiek leveren in dezelfde geest, als waarin doorgaans in de pinksterbeweging wordt gesproken ziekte en onheil zijn directe gevolgen van het werk van de duivel. Maar om dat dit in het besproken artikel niet duidelijk naar voren komt, kunnen we de mening van br. Zweers alleen maar met de nodige reserve doorgeven, en kunnen we beter voornamelijk aandacht besteden aan de opvatting, die in de pinkstergroepen algemeen genoemd kan worden. Is het waar, dat we bij ziekte en nood alléén maar te maken hebben met wer kingen van de duivel Is de gedachte van br. Zweers juist, die (m.i.) aan deze gedachte een wat gematigder vorm probeert te geven door te stellen, dat God op Zijn tijd de schutting wegneemt, maar overigens (wéér m.i.) practisch niet verschilt van de algemene opinie Bij de behandeling van de drie tek sten heb ik geprobeerd duidelijk te ma ken, dat daarin voor deze mening geen bijbelse grond te vinden is, maar daar juist wordt tegengesproken. Nu zijn er ook andere bijbelgedeel ten, die bij het spreken over de voor zienigheid ter sprake zouden kunnen komen. Het maakt een wat eigenaar dige indruk, dat die door br. Zweers in het geheel niet genoemd worden. Evenals in „De Pinksterbeweging en de Bijbel" wil ik ook hier wijzen op Job 1 22 en 5: 18. In het eerstgenoemde vers zegt Job „De HERE heeft gegeven, de HERE heeft genomen, de naaste des HEREN zij geloofd". Natuurlijk zou iemand kunnen tegen werpen, dat Job hier een persoonlijke mening naar voren brengt, en dat deze uitroep dus niet gebruikt kan worden om de „kerkelijke mening" te staven. Ik mag veronderstellen, dat deze re- Het kerkelijk Recreatieschap wil een medium zijn tot onbaatzuchtige dienst verlening en het zal in gezamelij- ke verantwoordelijkheid mogelijkheden scheppen voor de Evangelie-verkondi ging aan de recreatie. Zoekenden en voor allerlei aktiviteiten, die een goede vakantie-besteding in Zeeland als re creatie-land kunnen bevorderen. Veel belangrijker dan de vraag wat wij aan al die vreemdelingen, toeristen, zeilers en badgasten kunnen verdienen, is de vraag welke positieve taak wij hebben om al die mensen van dienst te kunnen zijn. Veel belangrijker dan Verdienen is Dienen De Zeeuwse Kerken zijn zich dit be wust en staan nu voor een uiterst be langrijke opdracht, waaraan het op te richten kerkelijk Recreatieschap hard zal moeten werken, mede ter oplossing van allerlei principiële en practische vragen, die zich op dit terrein onver mijdelijk voordoen. Wij wensen de vergadering van don derdag 5 november a.s. in „Kamper duin" de leiding van de Heilige Geest hartelijk toe. D. RINGNALDA. denering niet in overeenstemming is met de schriftbeschouwing van br. Zweers, evenmin als inet die van an dere „pinksterbroeders". Ik voor mij houd deze uitroep (inderdaad allereerst van Job en uit zijn hart gegrepen, en daarbij een uitspraak, waaraan hij zich zelf niet steeds gehouden heeft) als een waarheid, die met Gods wil doorgege ven werd een waarheid voor iedereen en altijd. Het „De HERE heeft gegeven" is in ieder geval wél waar. Dat komt in de geschiedenis duidelijk uit, en zelfs de satan zegt hierin, zijnsondanks, de waarheid (1 10). Het blijkt ook uit het slot van Jobs geschiedenis, als de HERE een keer brengt in zijn lot (42 10 e.v.). Maar zou het„De HERE heeft gegeven" wèl waar zijn, en wat er on middellijk op volgt niet Zouden we het„De HERE heeft genomen" met een korreltje zout moeten nemen Ik meen, dat we de Bijbel geweld aandoen, wanneer we dat beweren. Ik zou in dit verband niet eens, met br. Zweers, willen spreken over het wegnemen van een schutting. Het is misschien een gevoelskwestie bij mij, en helemaal niet de bedoeling van de schrijver, maar ik hoor hierin, dat Job, na het weghalen van de schutting, uit sluitend in de verschrikkelijke macht van de duivel is. En dan zeg ik Hoe kan iemand zó iets menen Hoe is het mogelijk, dat iemand een streep haalt door de belijdenis, dat ook het leed ons van Gods vaderhand toekomt, en daar voor in de plaats zet, dat God de schut ting wegneemt, en ons totaal in de af grijselijke duivelse macht overlevert We kunnen in het boek Job duidelijk lezen, dat God aan de duivel een ze kere vrijheid geeft. Deze kan Job tref fen, en de gevolgen daarvan zijn verre van prettig. Maar de satan kan niet verder gaan dan de HERE toelaat. Hem zijn uitdrukkelijke grenzen ge steld. En juist dat uitdrukkelijk stellen van de grenzen maakt het onmogelijk om bij Job zó maar te zeggen, dat al dat leed hem uit de hand van de duivel toekomt. Het is zeer te begrijpen, dat we er als gelovigen moeite mee hebben, om in dit verband over Gods vaderhand te spreken, zoals ook Job hiermee moeite heeft gehad. Maar toch was Gods hand in alles, wat er met hem gebeurd, en ondanks onze menselijke moeite met deze dingen zullen we biddend moeten worstelen om in Gods hand een vader" hand te zien. Evenals in de woorden van Job in 1 22 zie ik ook in de woorden van

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1964 | | pagina 1