eeuwóe 3£erkbocle Een NIET MALS oordeel Permanente Vacantie. De Kerk van vandaag in de wereld van morgen 19e JAARGANG No. 12 25 SEPTEMBER 196^^ OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redactie: Ds. W. H. Gispen, Terneuzen; Ds. B. Wentsel, Brouwershaven; Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adres Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Goes Ds. A. G. Kornet, Vlissingen „ik worstel ^r- P- C. Kraan, VlissingenDs. G. S. Oegema, ArnemuidenDs. D. Ringnalda, Middelburg en ontkom" Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Abonnementsprijs 3,50 per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Men is in kerkelijk Nederland bezig zich zelf en anderen te bekijken. Nu is daar op zichzelf natuurlijk niets te gen integendeel, daar is alles zo on geveer voor. Zich zelf te kennen is no dig. Dat zeiden de oude heidenen reeds met hun spreukken u zelf. Dat dit groepsgewijze gebeurt is ook al niet af te keuren. Dat de een de ander wat meer van nabij bestudeert dan gewoon lijk en de ene richting kennis neemt van hetgeen de andere partij in den lande beweegt, mij dunkt, d.i. allemaal toe te juichen. Als men nu echter de uitkomst van de verschillende waarnemingen leest, staat men toch wel verbaasd over de vele vertekeningen die men ziet. Het blijkt wel uitermate moeilijk te zijn om de werkelijke figuur van de an dere partij te ontleden. Niet iedereen kan blijkbaar hetgeen de roomse Ge rard Brom zo goed deed toen hij de protestantse dominé in een boekje be schreef. Over de verhouding Gereformeerd- Hervormd is b.v. nog al wat in de pers gepubliceerd. Onder het opschrift wat zij van elkaar denken, leest men dan b.v. „Gereformeerden zijn star en bij hervormden mag alles.. Om tot deze conclusie te komen werden niet minder dan 508 volwassenen geënquê teerd. Men spreekt dan van beeld en hete ro-beeld, hetgeen betekent het beeld dat men van zich zelf, en van de ander heeft. Nu is de moeilijkheid hier dat nauwelijks valt vast te stellen wie men als maatgevend voor de partijen moet stellen. Moet ik om het classieke beeld van een gereformeerd mens me te vor men de hoogleraren van Kampen en Amsterdam onder de loup nemen Of moet ik naar een ouderlingen-conferen tie in Brabant of Friesland of elders gaan Moet ik de individu bestuderen of naar een vergadering van de Gerefor meerde vrouwen En anderzijds moet ik een Hervormde samenkomst ergens bijwonen Men gevoelt wel hoe moei lijk dit alles ligt, en dan niet bij één bepaalde groep, doch bij elke variatie. Toen Philipsland in opspraak was van wege 'de weigering van velen om zich tegen de polio te laten inenten, hoorde ik in de bus die daar passeerde een medereiziger tot zijn- buurman zeggen kijk, daar wonen nu allemaal gerefor meerden. Ik dacht toen a.u.b. niet ik voel dit anders aan. Ik vind deze men sen juist heel ongereformeerd, terwijl zij op hun beurt voor mijn gerefor meerdheid geen cent geven. Niet anders ligt het bij de hervorm den. De „Vrienden van Kohlbrugge" b.v. hebben hun jaarvergadering ge houden op welke o.a. de bekende dr. Gravemeyer die destijds krachtig heeft medegewerkt aan de totstandkoming van de nieuwe kerkorde voor de her vormde kerk, sprak. Deze predikant heeft hiervan nu hartgrondig spijt. Hij heeft zelfs een tijdlang overwogen om te bedanken voor de hervormde kerk. Hij zeide op deze vergadering o.a. „Het nederland- se volk is op dwaalwegen gekomen. Het heeft na de verschrikkingen van de oorlog de weg naar God niet gevon den. Ook de kerk niet". Dan volgt wat ik met „een niet mals oordeel" bedoel te zeggen, „dat de situatie in de her vormde kerk overeenkomt met de ge lijkenis van het huis dat met bezemen gekeerd was na het vertrek van een boze geest, maar dat zich daarna weer vulde met boze geesten, zevenmaal er ger dan de eerste keer. Er kan in de hervormde kerk maar van alles ge preekt worden". Mij dunkt dat dit wel van diepe te leurstelling bij deze predikant spreekt een teleurstelling, die we zeker niet met leedvermaak opmerken, maar begrijpen. Zo zullen er meer in de hervormde kerk zijn zo b.v. die broeder die in de dagen van de kerkvernieuwing tot zijn gereformeerde maat zei „nu kunnen jullie met pak en zak zo overstappen in onze kerk". Deze man was de acht tien lang vooruitof hij nu nog zo spreken zou betwijfel ik echter. En wat oordelen de negen van de achttien, de hervormde kerk helft, over het niet malse oordeel van dr. Grave- En wij hier in Zeeland beleven helemaal een dynamische tijd. Wij mo gen ons verheugen in landelijke en zelfs Koninklijke belangstelling. Ook al is heel het delta-plan opge komen uit de onvoorstelbare ramp in 1953. Er wordt voor en over ons ge dacht in de Technische Hogeschool in Delft. Dat alles zal Zeeland in de na bije toekomst een ander aanzien geven. De geïsoleerde positie wordt doorbro ken door enorme caissons en splinter nieuwe verbindingswegen doorbroken. Het Veerse gat werd een eersteklas rekreatiegebied. Om nog maar te zwij gen van de stormachtige ontwikkeling van de Kanaalzone, die zich ontwikkelt met een snelheid, die voor een Kerk haast niet bij te houden is. Dat weet u allemaal. En waarschijn lijk weet u het beter dan ik. En u zult er wel druk over bezig zijn. Dit alles betekent voor uw provincie een enorme taak. Hier in Zeeland komt de Kerk van Christus voor de opdracht te staan, dat zij de ontwikkeling bij moet houden. Zelfs vóór moet komen. Het kan zijn, dat velen van u maar liever niet teveel denken over al die veranderingen. Anders gaan ze er toch maar over piekeren. Misschien bent u er helemaal niet zo blij mee. Oude tra dities worden doorbroken. Het ver trouwde karakter van een besloten ge meenschap komt in gevaar. Dingen, die u heilig waren, worden plotseling ge relativeerd. Alles wordt anders. En het gaat bliksemsnel. Hoe moet uw oude vertrouwde Kerk de stoot opvangen En als de structuur van het kerkelijk leven ingrijpend verandert, wat valt er dan weg Zullen we- het kind niet met het badwater weggooien Zullen we de greep op de jeugd niet verliezen Zal Zeeland niet betrokken raken in een ontkersteningsproces, zo als zich dat in veel ontwikkelingsge bieden voltrekt En hoe zal de ont moeting verlopen tussen de oude kern en de nieuwe groep Zal het een con flict worden of een gesprek Er zijn vragen genoeg. En wat voor antwoord valt er in dit stadium te geven Ten eerste de Kerk mag niet ten koste van allen oud blijven. Ze moet ook niet alles bij het oude laten. Het is de Kerk, die zich aan moet passen. Zij moet voor de accomodatie zorgen. Dat betekent dus, dat we zullen moe ten zoeken naar nieuwe wegen en nieu we vormen. De opdracht van de Kerk is nu een maal niet beperkt tot het zuiver bewa ren van de belijdenis, de verkondiging van het Woord, de bediening van de sakramenten en het verzorgen van de armen. Nee, de Kerk moet in een zo ruim mogelijke zin de gestalte vertonen van haar Heer Jezus Christus. En als u zegt, dat het voor alles gaat om de verkondiging van het Woord, dan moet u wéten, dat ik het Woord metterdaad zal moeten verkondigen. Wij zullen de meyer Ik dacht dat we als gerefor meerden ook wel naar hem mogen luis teren al zijn we geen Kolhbruggianen, een man die men in deze vriendenkring „grote leraar der kerk" noemt en over hem spreekt als over „de onheilige hei lige". Er is bij de reorganisatie veel ten gilécfë"~veranderd in de organisatie der hervormde kerk, maar als het waar is, en 't is dunkt me waar, dat in de her vormde kerk maar van alles gepreekt mag worden, ja dan moge er formeel een keer zijn gekomen, maar dan is het materieel nog precies zo gebleven, als in de dagen van afscheiding en dolean tie. Dit zal ook die hervormde dominé II profetie van Ps 92 waar moeten maken. Zij zullen in hun ouderdom nog vruch ten dragen, fris en groen zullen zij zijn. Dat betekent niet, dat de gemeente van Christus de grenzen maar verva gen moet. En dat we maar moeten meehuilen met de wolven in het bos. Dat vraagt de Heer trouwens niet van ons. Hij zendt ons eerder als schapen temidden van de wolven. Als die gemeente maar missionair gericht is. En aan alle kan ten open vensters heeft. Aan alle kantenD.w.z. ook ven sters naar boven. Waarom is de man Daniël als een boom blijven staan, terwijl hij midden in de dynamiek van een wereldrijk stond Omdat hij open vensters had naar Sion. Omdat het lichtende aangezicht van de Heer zijn visie bepaalde. Hij kreeg een televisie op de tijd, waarin hij leefde. En u kent de enorme invloed van de televisie. Een gemeente, die dicht bij haar Heer leeft en die in alle onrust van een nieu we tijd haar visie op Zijn toekomst niet verliest, zal de wegen weten te vinden naar een nieuw religieuze beleven. Naar een opnieuw fel en intens en blij be leven van de rijkdom, die ze in Chris tus bezit. Die nauwe band aan Hem, zal haar hoe langer hoe meer de ogen openen voor de waanzin van een ver snippering in 119 afzonderlijke Kerken en sekten. Zij zal méér dan ooit alle nadruk leggen op gemeente, diakonaal en on derling dienstbetoon. Zij zal een ant woord vinden op de problemen van eenzaamheid en angst, die onze tijd kenmerken. En dan zie ik in de snelle ontwikke ling van Zeeland geen gevaar, maar een uitdaging. Een uitdaging van de Kerken of zij hun plaats in een moderne maatschappij waard zijn. Wanneer het eigen karak ter en de eigen tradities van een streek worden doorbroken, dan worden ze onderworpen aan een kritische analyse. In een homogene gemeenschap, waar in de zeden en de normen al sinds jaar en dag zijn vastgesteld, dreigt het ge vaar, dat ook de verkeerde elementen blijven doorgroeien. Nu worden straks de kritische vra gen gesteld. Waarom is dat zo bij u Waarom denkt u zo Dan worden vormen en tradities op hun juiste waarde getaxeerd. Dan gaan de Kerken zich samen be zinnen over hun gewoonten, hun vorm van eredienst, hun liturgie, hun jeugd werk, hun missionaire taak. En dan zal tenslotte blijken dat alle wezenlijke vernieuwing uitgaat van Hem, die gezegd heeft „Zie, Ik maak alle dingen nieuw En Ik zal de Kerk van vandaag voeren tot de morgen. Zelfs door de nacht". W. H. GISPEN. uit Zaandam die de gereformeerden daar de mantel uitveegde, niet weer spreken kunnen. En wij Wat is ons beeld vergeleken bij hetgeen dr. Grave meyer zegt Laten we waken en bidden dat ten onzent ook niet „maar van alles ge preekt kan worden". En dat het neder- landse volk op dwaalwegen is gekomen, och, dat heeft Kuyper, de zo veel en vaak gesmade, en dat hebben de man nen-broeders van voorheen, nooit onder stoelen of banken gestoken, maar her haaldelijk gezegd. Maar ja, helaas, als men tot de vaderen behoort, moet men het tegenwoordig wel kunnen, maar daar hier nu niet van. Alleen dit nog elkaar goed begrijpen schijnt toch wel een hele opgave te zijn, zelfs dan als men de leiding des heiligen Geestes biddend begeert. Brouwershaven B. WENTSEL. Hebr. 4:9: Er blijft dus een sabbatsrust voor het volk van God. De blijde dingen van de vakantie zijn wel de rust en de ontspanning. Dan heeft de tijd niet ons, maar wij hebben de tijd. We zijn niet van het werk, we mogen van ons zelf zijn. En nu wil de schrijver van de He breeënbrief ons zeggen, dat niet alleen over de vakantiedagen, maar over ons gehele leven een glans van rust mag liggen. Hij trekt een conclusie dus. Dit slaat terug op wat hij in de vorige verzen gezegd heeft. Namelijk dat Christus voor de Zijnen de rust ver worven heeft. We moeten dit begrip rust, in bij belse zin nemen. Als er staat, dat God rust, betekent dit, dat God vreugde heeft over zijn werk. Zo was er eens de blijdschap Gods, toen de schone, onge schonden wereld voor zijn aangezicht lag (Gen. 2:2, 3). En zo is er weer de blijdschap Gods, dat Hij in Christus de wereld met Zichzelf verzoend heeft en dat eens zaligheid en heerlijkheid uitgestort zullen worden onder een nieuwe hemel en op een nieuwe aarde. Er is rust, er is vreugde bij God. O ja, de Schrift laat ons ook wel een an dere kant zien. Dat er bij God bewo genheid is om de ellende en de nood in onze wereld. Ons leed laat Hem niet onberoerd. „Gij aanschouwt moeite en verdriet", Psalm 10:14. En Jesaja zegt: „In al hun benauwdheid was ook Hij benauwd". Cap. 65 9a. Maar achter deze bewogenheid is er toch de rust van God. Zijn werk zal eens eeuwige glorie ontvangen. Dood en verderf en ondergang zullen niet het laatste woord hebben. Van de troon zal eens het woord klinken Zie, Ik maak alle dingen nieuw. Er is dus een sabbatsrust voor het volk van God dit wil zeggen, dat de rust en de vreugde van God hun rust en hun vreugde mogen zijn. Neen, tot de vreugde, die God in Zichzelf heeft, kunnen we nooit opklimmen. Hij is de Volzalige. Hij is God, en wij zijn mensen. De afstand die nooit opgehe ven wordt. Maar gelovende in Jezus Christus, mogen we geheel ons leven en alles in de wereld om ons heen beschouwen als met Gods ogen, in de rust en in de vreugde Gods, met de blik van heilige kalmte en blij verwachten. Uit de ver zoening met God door Christus is er de hoop der heerlijkheid, en daarom kunnen we rustig, daarom kunnen we blij zijn. Wie alleen aanmerkt de dingen, die voor ogen zijn, zal door onrust en zorg en angst verteerd worden. Dan komt er de agitatie, het complex van span ningen. We kunnen soms van het eigen leven, van het leven van anderen, van het wereld-leven niets meer begrijpen. „Een bezeten wereld". De haast, de vaart, het tempo wordt gecultiveerd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1964 | | pagina 1