Naamplaten
r
ZICHZELF ZIJN OF VAN DE HEER ZIJN
LITTOOIJ 0LTH0FF
Predikbeurten zondag 30 augustus 1964
VOOR
NAAR
v. d. Schaft, laatstelijk vrijgemaakt predi
kant te Murmerwoude voor Heusden-
Meeuwen, 's-Gravenmoer, Oude- en
Nieuwe Bildtzijl en voor Zuilichem-Game-
renJ. Dethmers, kandidaat te Amster
dam-Zuid.
Afscheid en intrede. Na te zijn be
vestigd door ds. K. Bisschop aldaar, deed
ds. W. B. van Halsema, gekomen van
Roden, intrede te Steenwijk, sprekende
over Rom. 10 114 na vooraf te zijn
bevestigd door ds. Th. Kuiper van Mur
merwoude is ds. W. Feenstra, gekomen
van Woodstock (Ontario, Canada), voor
nemens- 30 augustus intrede te doen te
Rinsumageestds. J. W. Broersma van
Vijfhuizen is voornemens 6 september in
trede te doen te Westerbork, na bevesti
ging door zijn voorganger ds. W. Blanken
van Badhoevedorp ds. J. v. d. Haagen,
voorheen vrijgemaakt predikant te Deven
ter, is voornemens 6 september intrede te
doen te Wieringerwerf ds. Joh. Ribberink
is voornemens 6 september afscheid te
nemen van Overschie wegens vertrek naar
Beilen, waar de intrede zal plaats vinden
27 september, na bevestiging door ds. Jac.
Goris van Lutten ds. J. Sap van Arum
is voornemens zich 27 september aan zijn
nieuwe gemeente te Bergen N.H.) te ver
binden, na vooraf te zijn bevestigd door
ds. C. A. Verhoog van Oude- en Nieuwe
Wetering wegens vertrek naar Maasdijk
is ds. W. Visscher voornemens 20 sep
tember afscheid te nemen van Rutten
(N.O.P.); ds. H. Moll van Werkendam
is voornemens 4 oktober intrede te doen
te Overschie, na te zijn bevestigd door zijn
voorganger ds. A. Nagelkerke van Dor
drecht wegens vertrek naar Wolvega is
ds. H. A. van Starrenburg voornemens 11
oktober afscheid te nemen van Eefde-
Gorssel ds. P. Hainjé is voornemens 25
oktober afscheid te nemen van Kromme
nie, om 8 november d.a.v. intrede te doen
te Hoogvlietwegens bekomen emeritaat
is ds. Th. Delleman voornemens 13 de
cember afscheid te nemen van Groningen.
Breda. Vele gemeenteleden hebben
suggesties gedaan aangaande de naam voor
het nieuwe bedehuis, dat momenteel wordt
gebouwd. Tenslotte viel de keus op „Pel-
grimskerk". Dit aan de ene kant, omdat
het een duidelijke naam is, maar aan de
andere kant vooral, omdat deze naam in
de glazen wand goed is uit te beelden.
Verder heeft de kerkeraad zich bezig ge
houden met de vraag of er in de nieuwe
kerk een preekstoel en een liturgische ta
fel moesten komen. Hij heeft uiteindelijk
besloten dat beide een plaats in het kerk
gebouw zullen krijgen.
Haarlem-Noord. Begin volgend jaar
zal worden begonnen met de bouw van
een nieuw wijkcentrum bij de Goede Her
derkerk. Deze werkzaamheden zijn nood
zakelijk geworden nu de twee zaaltjes, die
voor vergaderingen werden gebruikt, bij
het kerkgebouw zijn gevoegd. Het complex
zal een ontmoetingscentrum en een vijftal
zalen bevatten. De kosten liggen tussen de
150.000-,en 200.000,De plannen
voor een wijkcentrum aan de Pijnboom
straat zijn eveneens in een ver gevorderd
stadium. Hier zal onder meer een zaal ko
men, die plaats biedt aan 150 personen.
Definitieve plannen zijn nog niet bekend.
Schiedam. Gedurende de maanden
juli en augustus is een kerkgebouw geheel
gesloten geweest en een tweetal gebruikte
men alleen voor het houden van morgen
diensten.
Tienhoven, Met ingang van 6 sep
tember zal de gemeente in verband met
restauratiewerkzaamheden aan het eigen
Wanneer je na een fikse wandeling
door bos en hei, thuis uitblazende, nog
de energie kunt opbrengen om naar een
krant te grijpen, dan lees je de krant
toch anders dan gewoonlijk.
Ook de krant heeft de vakantie te
pakken en de wereldproblemen die er
zijn gaan vaak ook aan de krant wel
niet geheel voorbij, maar toch vluchti
ger voorbij dan anders. Het is meer
weergeven van gebeurtenissen dan het
geven van beschouwingen. Wie heeft
er nu zin om zich te verdiepen in de
kwesties Zuid-Oost Azië, Cyprus, Kon
go, rampen hier en rampen daar. De
mens wil in de vakantie zichzelf zijn.
Hij kan het moeilijk opbrengen om zich
door de grote spanningen in de wereld
te laten grijpen in de tijd dat hij zich
ontspannen mag. Natuurlijk is hij niet
plotseling een onaandoenlijk wezen ge
worden. De reis van Luns naar Indone
sië met de daaraan verbonden goede
verstandhouding plus honderd miljoen
nederlandse guldens, de afzakkende in
ternationale belangstelling voor Zuid-
Vietman, de reis naar de maan verlucht
met 4000 kraterfoto's, zij doen een
mens weer opleven bij de gedachte
Wat een beweging zonder veel diepte
of ,,de brij wordt nooit zo heet gegeten
als zij wordt opgeschept". In ieder ge
val die gedachte ligt ons wel heel
goed.
Maar geen wereldnieuws verder,
geen moeilijkheden de mens wil zich
zelf zijn. Dat adagium komen wij in de
kranten ook telkens weer tegen.
Wat is dat nu eigenlijk voor een ge
dachte dat de mens zichzelf wil zijn
Bestaat dat hierin, dat je 's morgens
nu eens niet om precies zo laat aan je
werk gaat Dat je rustig in je pyama
een uurtje kunt blijven rondsjouwen,
omdat je toch door niemand gestoord
kunt worden Dat je niet naar de tele
foon behoeft te gaan Dat je geen zorg
behoeft te hebben voor je kleding en
schoenen Geen gezeur om de tijd van
het middageten Dat je zo maar buiten
in de hei kunt gaan liggen om te sla
pen Kortom, dat je de regelmaat van
het alledaagse leven eens een beetje
kunt verwaarlozen en dat je heerlijk lui
kunt zijn en uitslapen en dat je dingen
kunt doen, die je anders niet kunt doen?
Is dat allemaal jezelf zijn"
Ik moet u wel zeggen, dat ik van die
gedachte niet zo'n heel klein beetje ge
schrokken ben. Zij riep bij mij onmid
dellijk de vraag op is de mens dan
11/12 deel van het jaar niet zichzelf?
Die arbeider, die iedere morgen om ze
ven uur de fabriekspoort binnengaat
die schoolmeester, die om negen uur
voor de klas staat dat kind, dat in de
schooldressuur zich gewonnen geeft
de politieagent met zijn dienstrooster
de advocaat met zijn kantooruren en de
dokter met zijn vastgestelde, overbe
zette spreekuur al die mensen in hun
dagelijkse leven, zijn die in dat dage
lijkse beroep niet zichzelf, maar stuk
voor stuk maskerdragers, mensen met
een andere houding dan hun wezen
lijke inhoud
Ik dacht, dat daar wel iets van waar
is. Wij zijn innerlijk heel vaak anders
dan wij uiterlijk verschijnen.
Dat behoeft op zichzelf nog geen
huichelarij te zijn.
Verbeeld je, dat ieder mens verscheen
in het volle leven zoals hij werkelijk is
Dat zou een wonderlijke wereld wor
den en een banale wereld.
Men zegt wel eens, dat Hollanders
en men fluistert, dat de Gerefor
meerde Hollanders daarop beslist geen
uitzondering maken zich zo wonder
lijk gedragen wanneer zij een dagje of
een weekje uit zijn in binnen- of buiten
land. Dan zetten zij de bloemetjes eens
buiten omdat zij zichzelf willen zijn.
Nu, bij zulk een zichzelf-zijnde groep
loop ik graag weg.
Aan het zichzelf zijn stellen velen
dan ook een geheel andere eis. Zij zoe
ken de eenzaamheid op, luisteren naar
het ruisen van de wind in de dennen of
het bruisen der zee, naar het fluiten
van de vogels en het gezoem der insec
ten. Zij turen in de verten van wazige,
paarse heidevelden of zien op naar de
oneindige sneeuwtoppen en zij genieten
met volle teugen. Maar is een mens
daarin dan ook zichzelf of wordt hij
het Gelukkig niet. De mens keert zich
daarin juist naar buiten en hij wordt
meegevoerd in een andere wereld dan
die waarin hij gewoonlijk leeft.
Wat dat niet het geval, dan zou de
wereld rondom versomberd worden
omdat uit het innerlijk van de mens
niet zo heel veel bevrijdend licht op-
straalt om de omgeving te verlichten.
Wat dan wel het grote genot is van
de vakantie
Ik dacht, dat de bijbel ons daarover
inlicht.
Het Woord Gods leert ons duidelijk,
dat de mens nooit zichzelf moet zijn.
Want de mens, die zichzelf is, is de
mens van de zonde en van de diepe
bron van ongerechtigheden. De mens
die zichzelf is, is de gebonden mens,
de mens van de levensgevangenis.
Daarom moet de mens van de Heer
zijn, die hem van de zonde bevrijd heeft
en die Hem doet leven in het vrolijk
licht der verzoening. Dat licht neemt
de smart over het werk onzer handen
weg en dat licht bewaart ons ook voor
de ontmoeting met zichzelf. Dat licht
doet ons de Heer ontmoeten op al onze
arbeidsgangen en op al onze vakantie
tochtjes. Hetzij dat wij leven, hetzij dat
wij sterven, hetzij dat wij naar de fa
briek gaan of een vakantietrip maken
naar Italië, wij zijn van Hem.
Die wetenschap maakt ons alleen
maar gelukkig en dan wordt onze va
kantie zeker een geslaagde vakantie.
Geen echte of brooddronkenschap
geen bloemetjes buiten zetten geen
zichzelf zijn in de stilte, kan het nooit
halen bij het van de Heer zijn. Zowel
het 11/12 als het 1/12 deel van het
jaar is dan door Hem gewijd en aan
Hem gewijd.
bedehuis samenkomen in het kerkgebouw
van de Ned. Herv. gemeente. De aan
vangstijden komen hierdoor op 9 uur en
14.30 uur.
Uithoorn. De nodige werkzaamheden
aan het kerkgebouw zullen in snel tempo
worden uitgevoerd. Van vele kanten werd
hierop uit de gemeente aangedrongen,
gezien de steeds stijgende kosten. De go
ten zijn reeds vernieuwd en het dakbe
schot gerepareerd. De bliksembeveiliging
is versleten en wordt eveneens vernieuwd.
Alle gevelramen en het oude plafond wor
den eveneens door nieuwe vervangen.
De gehele elektrische bedrading zal waar
nodig worden vernieuwd. Tenslotte staat
het schilderen van het inwendige van het
bedehuis op het programma. Over de kan
sel, het orgelfront en de entrée van de
kerk zal nog nader een beslissing worden
genomen. Om de werkzaamheden aan een
stuk te kunnen uitvoeren komt de gemeen
te een zestal weken samen in het bedehuis
van de Ned. Herv. gemeente. Men hoopt
zo snel mogelijk te beginnen en in ieder
geval voor de kerstdagen de werkzaam
heden gereed te hebben.
Geen tendeniieuze voorstelling van
zakenHet is bekend, dat in deze maan
den millioenen met vacantie gaan. Dan
zoeken zij, voor zover ze in het binnen
land blijven, niet de randstand op, maar
ontvluchten die in de richting van bos en
hei. Wat zal men in de mensenpakhuizen
van de grote steden zoeken Dat klemt
temeer als het dan nog steden zijn, die
bepaald geen reputatie hebben vanwege
hun natuurschoon. Het is dus logisch, dat
het in die steden in de zomermaanden stil
ler en in de kerkdiensten minder druk is.
Daarom heeft de kerkeraad van Schiedam
een paar practische maatregelen genomen
door een der kerkgebouwen geheel en een
paar andere gedeeltelijk te sluiten. Als
iemand daarover een treurzang wil aan
heffen, dan moet hij ook niet in gebreke
te blijven een loflied te zingen over de
toename van het kerkbezoek op de Ve-
luwe bijv. waar tal van kerken in de zo
mer dubbele diensten hebben, wijl men in
één dienst de opgekomenen w.o. zoveel
vacantiegangers niet kan bevatten. Of ju
belend uitbreken over het feit, dat in de
schouwburg in het vrijwel geheel R.K.
Valkenburg zondag aan zondag zo'n klei
ne duizend kerkgangers de diensten bij
wonen, die de geref. kerk van Maastricht
daar belegt. Maar boven het bericht over
het Schiedamse besluit als opschrift zet
ten ,,Een teken aan de wand" en er dan
nog een exclamatie aan toevoegen, dat dit
alles maar heel bedenkelijk is" en te be
sluiten met de vraag of ,,God vakantie
geeft van Zijn dienst", dat doet het wel
bij ,,het volkje", maar het is in wezen in
strijd met het negende gebod. Dat moest
de redactie van ,,Eilandennieuws", een
chr. streekblad op (oud) geref. grondslag,
waaraan we dit „fraais" ontlenen toch
begrijpen
Spanjaardstraat, Middelburg.
(Leidse Kerkbode)
K. Dr.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 u. Ds. v. Wilgenburg
2.30 uur Ds. Van Til.
5 uur Ds. Glaubitz te Deventer.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Van Til.
5 uur geen dienst.
„Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur
Ds. Glaubitz.
5 uur Ds. Van Wilgenburg.
Enige kollekte Kerk.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur
Ds. Van Wilgenburg.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Ringnalda.
Domburg 10 uur Ds. Brederveld, 2.30 uur Ds.
Van Wilgenburg.
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Boot.
Grijpskerke 10 uur Ds. Den Hengst, 2.30 uur Ds.
Meyerink te Edam.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer.
Oostkapelle 10 en 7 uur Ds. Le Grand, Zendings
predikant Sumatra.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
Voormiddag Voorbereiding H. Av.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Cand. Leene.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Goslinga, Amsterdam.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Prof. Bakker te Kampen.
Vrouwenpolder 10 uur Ds. Meyerink, 2.30 uur Ds.
Den Hengst, Voorber. H. Av.
Westkapelle 10 uur Ds. Glaubitz, 2.30 uur Ds.
Brederveld.
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Grashoff te Sliedrecht.
Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 10 en 3 uur Ds. Snoey te Waddinxveen.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf.
Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Gispen.
Oostburg 10 en 3 uur Cand. Borreman te Amsterdam
Zaamslag 9 uur Ds. Bade te Doorn, 2.30 uur Ds.
Gispen.
Zoutespui 10.30 en 3 uur Ds. Bade.
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. De Craene.
Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Rheenen.
Colijnsplaat 10 en 5.30 uur Ds. Van Rheenen.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. v. d. Veen.
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Booy.
5 uur Ds. Jansen.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. Booy.
Collecte voor steun aan de Kerken in de emigratie-
gebieden Kerkbouw in de emigratiegebieden en
Generale Deputaten „Kerkopbouw", ieder voor Va
gedeelte.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom.
Kamperland 9.30 en 2.30 u. Ds. Van Zuylen, Exmorra
Kapelle 10 en 5 uur Ds. Bosman te Vrouwenpolder.
Kruiningen 10 en 5 uur Ds. le Cointre te Amsterdam.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp.
Wemeldinge 10 uur Ds. De Jongh, Vlootpredikant te
Vlissingen, 5 uur Ds. Hoekstra.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heiden.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes.
Bed. H. Av. en Dankz.
Yerseke 8.45 en 2.30 uur Ds. Vruggink, em. pred.
te Haaksbergen.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 8.30 en 5 uur Ds. Haverkamp te
Aalsmeer.
Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Smilde, Zwijndrecht
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
Kats te Goes.
Krabbendijke 9 en 2.30 uur Ds. Van Drimmelen te
Klundert.
Oud-Vossemeer 10.30 en 2.30 uur Ds. Fidder.
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Egmond
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Stoffels te Laren.
Tholen 9 en 4.45 uur Ds. Van Egmond.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Boes te Loosdrecht.
Haamstede 10 en 5 uur Ds. Hoogsteen.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker.
Oosterland 10 en 3 uur Ds. Nawijn.
Renesse 7 uur Ds. Mulder.
Scharendijke 10 en 3 uur Ds. Scholing.
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Van Otterloo, Amsterdam.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.