Naamplaten r ZICHZELF ZIJN OF VAN DE HEER ZIJN LITTOOIJ 0LTH0FF Predikbeurten zondag 30 augustus 1964 VOOR NAAR v. d. Schaft, laatstelijk vrijgemaakt predi kant te Murmerwoude voor Heusden- Meeuwen, 's-Gravenmoer, Oude- en Nieuwe Bildtzijl en voor Zuilichem-Game- renJ. Dethmers, kandidaat te Amster dam-Zuid. Afscheid en intrede. Na te zijn be vestigd door ds. K. Bisschop aldaar, deed ds. W. B. van Halsema, gekomen van Roden, intrede te Steenwijk, sprekende over Rom. 10 114 na vooraf te zijn bevestigd door ds. Th. Kuiper van Mur merwoude is ds. W. Feenstra, gekomen van Woodstock (Ontario, Canada), voor nemens- 30 augustus intrede te doen te Rinsumageestds. J. W. Broersma van Vijfhuizen is voornemens 6 september in trede te doen te Westerbork, na bevesti ging door zijn voorganger ds. W. Blanken van Badhoevedorp ds. J. v. d. Haagen, voorheen vrijgemaakt predikant te Deven ter, is voornemens 6 september intrede te doen te Wieringerwerf ds. Joh. Ribberink is voornemens 6 september afscheid te nemen van Overschie wegens vertrek naar Beilen, waar de intrede zal plaats vinden 27 september, na bevestiging door ds. Jac. Goris van Lutten ds. J. Sap van Arum is voornemens zich 27 september aan zijn nieuwe gemeente te Bergen N.H.) te ver binden, na vooraf te zijn bevestigd door ds. C. A. Verhoog van Oude- en Nieuwe Wetering wegens vertrek naar Maasdijk is ds. W. Visscher voornemens 20 sep tember afscheid te nemen van Rutten (N.O.P.); ds. H. Moll van Werkendam is voornemens 4 oktober intrede te doen te Overschie, na te zijn bevestigd door zijn voorganger ds. A. Nagelkerke van Dor drecht wegens vertrek naar Wolvega is ds. H. A. van Starrenburg voornemens 11 oktober afscheid te nemen van Eefde- Gorssel ds. P. Hainjé is voornemens 25 oktober afscheid te nemen van Kromme nie, om 8 november d.a.v. intrede te doen te Hoogvlietwegens bekomen emeritaat is ds. Th. Delleman voornemens 13 de cember afscheid te nemen van Groningen. Breda. Vele gemeenteleden hebben suggesties gedaan aangaande de naam voor het nieuwe bedehuis, dat momenteel wordt gebouwd. Tenslotte viel de keus op „Pel- grimskerk". Dit aan de ene kant, omdat het een duidelijke naam is, maar aan de andere kant vooral, omdat deze naam in de glazen wand goed is uit te beelden. Verder heeft de kerkeraad zich bezig ge houden met de vraag of er in de nieuwe kerk een preekstoel en een liturgische ta fel moesten komen. Hij heeft uiteindelijk besloten dat beide een plaats in het kerk gebouw zullen krijgen. Haarlem-Noord. Begin volgend jaar zal worden begonnen met de bouw van een nieuw wijkcentrum bij de Goede Her derkerk. Deze werkzaamheden zijn nood zakelijk geworden nu de twee zaaltjes, die voor vergaderingen werden gebruikt, bij het kerkgebouw zijn gevoegd. Het complex zal een ontmoetingscentrum en een vijftal zalen bevatten. De kosten liggen tussen de 150.000-,en 200.000,De plannen voor een wijkcentrum aan de Pijnboom straat zijn eveneens in een ver gevorderd stadium. Hier zal onder meer een zaal ko men, die plaats biedt aan 150 personen. Definitieve plannen zijn nog niet bekend. Schiedam. Gedurende de maanden juli en augustus is een kerkgebouw geheel gesloten geweest en een tweetal gebruikte men alleen voor het houden van morgen diensten. Tienhoven, Met ingang van 6 sep tember zal de gemeente in verband met restauratiewerkzaamheden aan het eigen Wanneer je na een fikse wandeling door bos en hei, thuis uitblazende, nog de energie kunt opbrengen om naar een krant te grijpen, dan lees je de krant toch anders dan gewoonlijk. Ook de krant heeft de vakantie te pakken en de wereldproblemen die er zijn gaan vaak ook aan de krant wel niet geheel voorbij, maar toch vluchti ger voorbij dan anders. Het is meer weergeven van gebeurtenissen dan het geven van beschouwingen. Wie heeft er nu zin om zich te verdiepen in de kwesties Zuid-Oost Azië, Cyprus, Kon go, rampen hier en rampen daar. De mens wil in de vakantie zichzelf zijn. Hij kan het moeilijk opbrengen om zich door de grote spanningen in de wereld te laten grijpen in de tijd dat hij zich ontspannen mag. Natuurlijk is hij niet plotseling een onaandoenlijk wezen ge worden. De reis van Luns naar Indone sië met de daaraan verbonden goede verstandhouding plus honderd miljoen nederlandse guldens, de afzakkende in ternationale belangstelling voor Zuid- Vietman, de reis naar de maan verlucht met 4000 kraterfoto's, zij doen een mens weer opleven bij de gedachte Wat een beweging zonder veel diepte of ,,de brij wordt nooit zo heet gegeten als zij wordt opgeschept". In ieder ge val die gedachte ligt ons wel heel goed. Maar geen wereldnieuws verder, geen moeilijkheden de mens wil zich zelf zijn. Dat adagium komen wij in de kranten ook telkens weer tegen. Wat is dat nu eigenlijk voor een ge dachte dat de mens zichzelf wil zijn Bestaat dat hierin, dat je 's morgens nu eens niet om precies zo laat aan je werk gaat Dat je rustig in je pyama een uurtje kunt blijven rondsjouwen, omdat je toch door niemand gestoord kunt worden Dat je niet naar de tele foon behoeft te gaan Dat je geen zorg behoeft te hebben voor je kleding en schoenen Geen gezeur om de tijd van het middageten Dat je zo maar buiten in de hei kunt gaan liggen om te sla pen Kortom, dat je de regelmaat van het alledaagse leven eens een beetje kunt verwaarlozen en dat je heerlijk lui kunt zijn en uitslapen en dat je dingen kunt doen, die je anders niet kunt doen? Is dat allemaal jezelf zijn" Ik moet u wel zeggen, dat ik van die gedachte niet zo'n heel klein beetje ge schrokken ben. Zij riep bij mij onmid dellijk de vraag op is de mens dan 11/12 deel van het jaar niet zichzelf? Die arbeider, die iedere morgen om ze ven uur de fabriekspoort binnengaat die schoolmeester, die om negen uur voor de klas staat dat kind, dat in de schooldressuur zich gewonnen geeft de politieagent met zijn dienstrooster de advocaat met zijn kantooruren en de dokter met zijn vastgestelde, overbe zette spreekuur al die mensen in hun dagelijkse leven, zijn die in dat dage lijkse beroep niet zichzelf, maar stuk voor stuk maskerdragers, mensen met een andere houding dan hun wezen lijke inhoud Ik dacht, dat daar wel iets van waar is. Wij zijn innerlijk heel vaak anders dan wij uiterlijk verschijnen. Dat behoeft op zichzelf nog geen huichelarij te zijn. Verbeeld je, dat ieder mens verscheen in het volle leven zoals hij werkelijk is Dat zou een wonderlijke wereld wor den en een banale wereld. Men zegt wel eens, dat Hollanders en men fluistert, dat de Gerefor meerde Hollanders daarop beslist geen uitzondering maken zich zo wonder lijk gedragen wanneer zij een dagje of een weekje uit zijn in binnen- of buiten land. Dan zetten zij de bloemetjes eens buiten omdat zij zichzelf willen zijn. Nu, bij zulk een zichzelf-zijnde groep loop ik graag weg. Aan het zichzelf zijn stellen velen dan ook een geheel andere eis. Zij zoe ken de eenzaamheid op, luisteren naar het ruisen van de wind in de dennen of het bruisen der zee, naar het fluiten van de vogels en het gezoem der insec ten. Zij turen in de verten van wazige, paarse heidevelden of zien op naar de oneindige sneeuwtoppen en zij genieten met volle teugen. Maar is een mens daarin dan ook zichzelf of wordt hij het Gelukkig niet. De mens keert zich daarin juist naar buiten en hij wordt meegevoerd in een andere wereld dan die waarin hij gewoonlijk leeft. Wat dat niet het geval, dan zou de wereld rondom versomberd worden omdat uit het innerlijk van de mens niet zo heel veel bevrijdend licht op- straalt om de omgeving te verlichten. Wat dan wel het grote genot is van de vakantie Ik dacht, dat de bijbel ons daarover inlicht. Het Woord Gods leert ons duidelijk, dat de mens nooit zichzelf moet zijn. Want de mens, die zichzelf is, is de mens van de zonde en van de diepe bron van ongerechtigheden. De mens die zichzelf is, is de gebonden mens, de mens van de levensgevangenis. Daarom moet de mens van de Heer zijn, die hem van de zonde bevrijd heeft en die Hem doet leven in het vrolijk licht der verzoening. Dat licht neemt de smart over het werk onzer handen weg en dat licht bewaart ons ook voor de ontmoeting met zichzelf. Dat licht doet ons de Heer ontmoeten op al onze arbeidsgangen en op al onze vakantie tochtjes. Hetzij dat wij leven, hetzij dat wij sterven, hetzij dat wij naar de fa briek gaan of een vakantietrip maken naar Italië, wij zijn van Hem. Die wetenschap maakt ons alleen maar gelukkig en dan wordt onze va kantie zeker een geslaagde vakantie. Geen echte of brooddronkenschap geen bloemetjes buiten zetten geen zichzelf zijn in de stilte, kan het nooit halen bij het van de Heer zijn. Zowel het 11/12 als het 1/12 deel van het jaar is dan door Hem gewijd en aan Hem gewijd. bedehuis samenkomen in het kerkgebouw van de Ned. Herv. gemeente. De aan vangstijden komen hierdoor op 9 uur en 14.30 uur. Uithoorn. De nodige werkzaamheden aan het kerkgebouw zullen in snel tempo worden uitgevoerd. Van vele kanten werd hierop uit de gemeente aangedrongen, gezien de steeds stijgende kosten. De go ten zijn reeds vernieuwd en het dakbe schot gerepareerd. De bliksembeveiliging is versleten en wordt eveneens vernieuwd. Alle gevelramen en het oude plafond wor den eveneens door nieuwe vervangen. De gehele elektrische bedrading zal waar nodig worden vernieuwd. Tenslotte staat het schilderen van het inwendige van het bedehuis op het programma. Over de kan sel, het orgelfront en de entrée van de kerk zal nog nader een beslissing worden genomen. Om de werkzaamheden aan een stuk te kunnen uitvoeren komt de gemeen te een zestal weken samen in het bedehuis van de Ned. Herv. gemeente. Men hoopt zo snel mogelijk te beginnen en in ieder geval voor de kerstdagen de werkzaam heden gereed te hebben. Geen tendeniieuze voorstelling van zakenHet is bekend, dat in deze maan den millioenen met vacantie gaan. Dan zoeken zij, voor zover ze in het binnen land blijven, niet de randstand op, maar ontvluchten die in de richting van bos en hei. Wat zal men in de mensenpakhuizen van de grote steden zoeken Dat klemt temeer als het dan nog steden zijn, die bepaald geen reputatie hebben vanwege hun natuurschoon. Het is dus logisch, dat het in die steden in de zomermaanden stil ler en in de kerkdiensten minder druk is. Daarom heeft de kerkeraad van Schiedam een paar practische maatregelen genomen door een der kerkgebouwen geheel en een paar andere gedeeltelijk te sluiten. Als iemand daarover een treurzang wil aan heffen, dan moet hij ook niet in gebreke te blijven een loflied te zingen over de toename van het kerkbezoek op de Ve- luwe bijv. waar tal van kerken in de zo mer dubbele diensten hebben, wijl men in één dienst de opgekomenen w.o. zoveel vacantiegangers niet kan bevatten. Of ju belend uitbreken over het feit, dat in de schouwburg in het vrijwel geheel R.K. Valkenburg zondag aan zondag zo'n klei ne duizend kerkgangers de diensten bij wonen, die de geref. kerk van Maastricht daar belegt. Maar boven het bericht over het Schiedamse besluit als opschrift zet ten ,,Een teken aan de wand" en er dan nog een exclamatie aan toevoegen, dat dit alles maar heel bedenkelijk is" en te be sluiten met de vraag of ,,God vakantie geeft van Zijn dienst", dat doet het wel bij ,,het volkje", maar het is in wezen in strijd met het negende gebod. Dat moest de redactie van ,,Eilandennieuws", een chr. streekblad op (oud) geref. grondslag, waaraan we dit „fraais" ontlenen toch begrijpen Spanjaardstraat, Middelburg. (Leidse Kerkbode) K. Dr. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 u. Ds. v. Wilgenburg 2.30 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Glaubitz te Deventer. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Van Til. 5 uur geen dienst. „Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur Ds. Glaubitz. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. Enige kollekte Kerk. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur Ds. Van Wilgenburg. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Ringnalda. Domburg 10 uur Ds. Brederveld, 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Boot. Grijpskerke 10 uur Ds. Den Hengst, 2.30 uur Ds. Meyerink te Edam. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10 en 7 uur Ds. Le Grand, Zendings predikant Sumatra. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. Voormiddag Voorbereiding H. Av. St. Laurens 10 en 2.30 uur Cand. Leene. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Goslinga, Amsterdam. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 en 5 uur Prof. Bakker te Kampen. Vrouwenpolder 10 uur Ds. Meyerink, 2.30 uur Ds. Den Hengst, Voorber. H. Av. Westkapelle 10 uur Ds. Glaubitz, 2.30 uur Ds. Brederveld. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Grashoff te Sliedrecht. Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk. Breskens 10 en 3 uur Ds. Snoey te Waddinxveen. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 10 en 3 uur Cand. Borreman te Amsterdam Zaamslag 9 uur Ds. Bade te Doorn, 2.30 uur Ds. Gispen. Zoutespui 10.30 en 3 uur Ds. Bade. CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. De Craene. Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Rheenen. Colijnsplaat 10 en 5.30 uur Ds. Van Rheenen. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Booy. 5 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Booy. Collecte voor steun aan de Kerken in de emigratie- gebieden Kerkbouw in de emigratiegebieden en Generale Deputaten „Kerkopbouw", ieder voor Va gedeelte. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 9.30 en 2.30 u. Ds. Van Zuylen, Exmorra Kapelle 10 en 5 uur Ds. Bosman te Vrouwenpolder. Kruiningen 10 en 5 uur Ds. le Cointre te Amsterdam. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. Wemeldinge 10 uur Ds. De Jongh, Vlootpredikant te Vlissingen, 5 uur Ds. Hoekstra. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heiden. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes. Bed. H. Av. en Dankz. Yerseke 8.45 en 2.30 uur Ds. Vruggink, em. pred. te Haaksbergen. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 8.30 en 5 uur Ds. Haverkamp te Aalsmeer. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Smilde, Zwijndrecht Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Kats te Goes. Krabbendijke 9 en 2.30 uur Ds. Van Drimmelen te Klundert. Oud-Vossemeer 10.30 en 2.30 uur Ds. Fidder. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Egmond Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Stoffels te Laren. Tholen 9 en 4.45 uur Ds. Van Egmond. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Boes te Loosdrecht. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Hoogsteen. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 en 3 uur Ds. Nawijn. Renesse 7 uur Ds. Mulder. Scharendijke 10 en 3 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Van Otterloo, Amsterdam. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1964 | | pagina 3