eeuwóe 3Cerkbocle „Ziek zijn - beter worden" rn DE ENGELEN GELIJK <Van HIER en DAAR 19e JAARGANG No. 8 28 AUGUSTUS 1964 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redactie: Ds. W. H. Gispen, Terneuzen; Ds. B. Wentsel, Brouwershaven: Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adresLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, MiddelburgDr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Goes Ds. A. G. Kornet, Vlissingen ,ik worstel Dr. P. C. Kraan, VlissingenDs. G. S. Oegema, Arnemuiden Ds. D. Ringnalda, Middelburg en ontkom" Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Abonnementsprijs 3,50 per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Ja, dit is voor onze T.V.-kijkers de bekende titel, waaronder Dr. van Swol met verschillende andere medici zijn in structieve gesprekken houdt over tal van ziekten en kwalen. Wij menen echter dat ook de theolo gen hierin een woordje mogen meespre ken en wel door het Woord aan het woord te laten over diagnose en thera pie. Laten we dan maar eens een poging daartoe wagen in onze kerkbode, voor al ten behoeve van onze chronische zie ken en invaliden, die onze kerkdiensten moeten missen. Ik wil dan beginnen met de zeer na drukkelijke stelling dat de zin van ,,ziek zijn" niet bepaald wordt door wat wij, mensen, er van zeggen, maar alleen door wat God er in gelegd heeft. Bent U ziek en bidt U om beter" te mogen worden Dan opgepast Immers bidden in ons ,,ziek zijn" is niet ,.Heer, maak mij a.u.b. beter O, neen, want Bidden is de arm van God Woelen rond je kleine leven Bidden is jezelf verlaten. Bidden is je overgeven Wie dit verstaat en betracht, weet dat er, ook wat ons ,,ziek-zijn" betreft, geen onverhoorde gebeden zijn, wèl onvervulde wensenmaar geen onver hoorde gebedenwant Gods ,,Neen kan méér zijn dan ,,Ja", wanneer we vragen om genezing van onze ziekte. ,,Ziek-zijn" maakt uiteraard zo spoe dig egocentrisch, maar bidden, echt bidden is altijd theo-Christo-centrisch „Beter worden of niet mijn hemelse Vader, wat het ook zijn zal, in Chris tus, mijn grote Geneesheer, zult U mij alles geven In Christus alles De rest -mijn man, mijn vrouw, mijn kind, mijn gezondheid, mijn levens geluk, mijn genezing-uit-ziekte, het ver vullen van mijn wens, de opheffing van mijn leed, het „beter worden" is alle maal toegift. Deze toegift dienen wij over te laten aan Gods gedachten, die „beter" zijn dan de onze. Mij dunkt in dit licht moeten wij ook de kwestie zien van de z.g.n. „ge- loofs- en gebedsgenezing" Hierover het volgende Vaak wordt een tegenstelling gezien tussen de ge bedsgenezing en het „beter worden" langs natuurlijke weg door middel van medische behandeling. Dit is onschriftuurlijk In de Bijbel wordt geen tegenstelling gezien tussen het „beter worden" door gebed en door medische therapie. Overal waar een dergelijke tegenstel ling toch geponeerd wordt, doet men tekort aan de zegen, die God in de medische wetenschap ons geschonken heeft, maar ook aan de echte betekenis van geloof en gebed. Wat dit laatste betreft Jacobus 5 14, 15 laat aan duidelijkheid niets te wensen over ,,Is er iemand bij U ziek Laat hij dan de oudsten der ge meente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de Naam des Heren. En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken en de Here zal hem op richten". Ook in de eerste christen-gemeente was het charisme, dat door Paulus ,,de gave der gezondmaking" genoemd wordt. Maar in latere eeuwen bleven de „genezingen op het gebed" uitzon deringen. Bij de Christian Science, die er van uitgaat dat ziek-zijn inbeelding is, meent men dat geloof en gebed deze „inbeelding" kan verdrijven, maar deze opvatting zou ik niet graag willen ver dedigen. Tegenover het materialisme met zijn .alles is stof", verviel de Christian Science tot een ander uiterste „alles is geest", zodat ziekte en dood in de realiteit niet zouden bestaan. Zij be horen, aldus deze beweging, tot het niet-zijnde. Ik ben het hiermee lang niet eens, maar het valt te waarderen dat de Christian Science de geest primair stelt en de grote macht van het psychisch leven over het lichamelijke sterk onder streept, wat op zeer gelukkige wijze in onze moderne tijd ook geschiedt door de wetenschappelijke psychosomatiek, die er zo duidelijk op wijst dat vele li chamelijke stoornissen ten nauwste samenhangen met de structuur van iemands persoonlijkheid. Er zijn actieve karakters, voor wie het al een temptatie is 1 a 2 dagen „in de lappenmand" te zijn, terwijl de meer passief-ingestelden er zich met veel jammeren en met veel pessimistische verzuchtingen aan overgeven, om maar niet eens te spreken over het neurotisch verschijnsel der z.g.n. „verbeeldings- ziekten". Ook zijn er helaas tal van mensen, die bij de minste of geringste ziekte direct vreselijk lamenteren in de (vervolg en slot) De Engelen gelijk -een blij vooruit zicht Hier op aarde moeten Gods kin deren altijd nog klagen dat ze zich met zulk een ijver om God te dienen niet begeven als ze schuldig zijn. Maar het zal eens geheel anders zijn. Er zal zelfs geen neiging meer tot enige zonde zijn. Steeds volkomen overgave. Mijn hart, o Hemelmajesteit. Is tot uw dienst en lof bereid. Steeds eenswillendheid, geen verzet noch mur murering, geen zelfzucht, maar altijd God op de voorgrond, altijd op zijn wenken gelet, al zijn wensen voorko men. En niet meer de strijd van het vlees en de Geest Romeinen 7 blijft aan deze zijde van het graf geen zon dige lusten, geen onreine begeerten, geen onvermoede driften en hartstoch ten. In de eeuwigheid zullen de zaligen elkaar ontmoeten zonder één zinnelijke behoefte te kennen, ze zullen honger noch dorst gevoelen, want spijze en buik zijn te niet gedaan. Geen zorg voor elkaar, geen huwe lijksvreugd of huwelijksleed zal hen meer van de dienst des Heren aftrek ken, daar is het gebod overbodig ge worden, dat we vader noch moeder, zoon noch dochter mogen liefhebben boven de Heere, daar zien allen toe, dat ze Christus behagen. Het verheerlijkte lichaam heeft niets meer wat tot zonde prikkelt, was of mat, pijnigt of neer drukt, het zal de geest dienen, in heilige samenwerking zullen alle krachten van lichaam en geest zich richten op het éne, grote doelGod te prijzen en te verheerlijken tot in eeuwigheid. Onder de Engelen is er geen enkele, wie het Vaderoog donker moet aanzien, omdat hij op zijn post gemist werd, en ook geen der verlosten behoeft verlies van Gods genade te vrezen of heeft her stelling in zijn vriendschap nodig. Dit zal de hemel in de hemel uitmaken het gevoel in de gunst des Heren te staan. Is het gelovig hart hier reeds zo rijk, in de betuiging het is mij goed nabij God te zijn wat zal het zijn, als de stromen van die gunst ons verkwikken, terwijl het hier nog slechts de eerste druppelen zijn. De verwachting van die toekomst moet ons leven hier op aarde bepalen. Wie eens de toekomende eeuw waardig geacht zullen worden, moeten hier op aarde kennen de band aan God en zich aan zijn dienst onvoorwaardelijk over- put van angst-om-dood-te-gaan. Geluk kig zijn er daartegenover vele anderen, die niet zo spoedig over zichzelf klagen, terwijl ze mogelijk nog wel méér licha melijke moeilijkheden hebben dan zij, die met hun neurotisch zelfmedelijden direct hun klachten gereed hebben. Hoe dit zij, de psychosomatiek is dié richting in de geneeskunde, die wel zeer terecht verband ziet tussen organi sche stoornissen en psychische conflic ten of geestelijke spanningen. Zo is het algemeen bekend dat maagzweren door gaans het gevolg zijn van zulke kramp achtigheden en dat je bloedvaten er allesbehalve mee gebaat zijn, wanneer je niet goed leert luisteren naar het „Mens, erger je niet Uit lichamelijke klachten kan een dokter en soms ook een niet al te slech te dominee zö maar concluderen tot storingen in het zieleleven. Er is een directe weg van geestelijke prikkels naar lichamelijke ziekte, want ieder mens is een bezield organisme en echt niet te splitsen in lichaam en ziel. Klaagt U over verhoogde of verlaag de bloeddruk Wel, dat zit h'm niet zelden in de achtergronden van uw geestelijke ge steldheid. De grote toename van hartafwijkin gen in onze tijd wijst er op, dat de mens in onze moderne arbeidsmaat schappij voortdurend veel te rusteloos, veel te onevenwichtig, veel te gespan nen leeft. Dit is niet naar Gods wil Mist U de vreugde van de gezond heid Dan is uw totale mens (lichamelijk en geestelijk) ziek Daarom kan en mag niemand het recht van de wetenschappelijke genees kunde, dus ook van de psycho-somatiek bestrijden om diagnose vast te stellen en therapie toe te passen. Ons lichaam functioneert immers volgens vaste bio chemische wetten. De kennis daarvan kan de oorzaak van het ziek-zijn ont dekken en in vele gevallen wegnemen. Langs deze weg heeft de officiële ge neeskunde tegenwoordig een enorme hoogte bereikt. En toch is met dit alles nog niet de vraag van vele patiënten beantwoord „Waarom moet ik nu ziek zijn en mijn buurman niet Waartoe dient mijn lichamelijke stoornis en wat is de zin er van Op deze vraag geeft ons christelijk geloof maar één antwoord Het kruis van Christus neemt ons het levenskruis niet af, maar legt het juist op en de gebedsverhoring bestaat dan hierin dat God ons het ziek-zijn en het sterven doet onder gaan, zonder dat we er in onder gaan. D. RINGNALDA. geven en bereid zijn om Zijnentwil te breken met alles wat hen van Hem wil afvoeren. Ze moeten droefheid kennen over het onvolkomen en gebrekkige van hun gehoorzaamheid, over alle wereld liefde en aardsgezindheid, die nog in hen overgebleven is. Ze moeten alles hier beneden bezitten als niet bezitten de, hun ouders, hun kinderen, hun man, hun vrouw hebben als niet hebbende, en er steeds bang voor zijn, dat ze in iets van het leven opgaan, dat ze iets of iemand liefhebben boven God. De toekomstverwachting vermaant en ver plicht hen er toe om Gode te leven, om als zijn kinderen openbaar te worden. En wanneer we op goede gronden geloven mogen dat de onzen in de Here ontslapen zijn, mogen we niet treuren als wie geen hoop hebben. Laten we hun niet misgunnen de vreugde van de hemel, die zij naar de ziel reeds mogen smaken. Wij hebben hen lief, maar God heeft hen nog meer lief, en zij verlangen niet terug. Wij zouden hen weer bij ons willen hebben, maar zij kennen die begeerte niet. Wie gaat van de overwinning terug naar de strijd, van de overvloed naar het gebrek,- van de heiligheid naar de zonde We twis ten niet met de Heer, als Hij nieuwe bewoners in zijn hemel wil hebben, als Hij een of meer uit onze kring roept tot de dienst in het hemels heiligdom. Al weten we alles niet, toch horen we meer dan „de holle echo van onze eigen vragen". Het einde van de weg des geloofs is nietten leste toch verlaten in het lege donker blijven staan". Het gaat op het licht en op de heerlijkheid aan, we leggen neer onze lasten en ons aards, vergank'lijk kleed, we zullen eeuwig bij de Here wezen en in volko men toewijding Hem dienen, de Enge len Gods gelijk. A. G. S. O. VIJF MINUTEN PER DAG WERKEN VOOR DE KERK. Werk elke dag vijf minuten voor de kerk. En dan een jaar lang. Dit wordt binnenkort van alle gereformeerden in ons land gevraagd door de Stichting Steun Kerkbouw. Door de snelle ontwikkeling van de industriegebieden en de opkomst van nieuwe wooncentra overal in Neder land, zullen in de komende tijd minstens twintig nieuwe gereformeerde kerken per jaar moeten verrijzen. Na tien jaar wer ken, zit de Stichting Steun Kerkbouw op het ogenblik echter met een lege kas. Ruim tien miljoen werd reeds uitgegeven en de terugbetalingen van verstrekte leningen zijn nog maar nauwelijks begonnen. Daar om is een nieuwe actie nodig, waarvoor de bijdrage van alle leden van de gerefor meerde kerken neerkomt op gemiddeld een half weekloon. Veel meer dan voorheen wil S.S.K. hulp verstrekken in de vorm van leningen. Met de terugbetalingen kunnen in de toekomst weer anderen over hun eerste kerkbouw- zorgen heen geholpen worden. Doel is te helpen zodra een gemeente kerkelijk „bouwrijp" is. Door snelle steun verkrijgt men grote besparingen. Ieder jaar uitstel van noodzakelijke kerkbouw ieidt, door de steeds nog sterk stijgende bouwkosten, tot grote verliezen. Sinds 1961 nemen de bouwkosten toe met tien procent per jaar. Een kerk, die thans begroot wordt op een half miljoen, kost volgend jaar vijftigdui zend gulden meer. Dit is in veel gevallen meer dan de plaatselijke kerkbouwfondsen, die op een langere termijn werken, jaar lijks ontvangen uit collectes en giften. Veel nadeel kan worden opgevangen door het landelijk fonds van de Stichting Steun Kerkbouw. Wanneer dit landelijk inzamelt en 't geld steeds snel uitleent aan gemeenten, die hoognodig aan kerkbouw toe zijn, voorkomt men althans uitstel om financiële redenen. Dr P. G. Kunst, voor zitter van SSK vatte dit onlangs op een persconferentie aldus samen „Je spaart je op het ogenblik arm en je leent je rijk". Kerken, die thans ontvangen kunnen daar door ook vlugger weer bij de gevende ker ken worden ingedeeld en dus anderen, die dan in de zorgen zitten, voorthelpen. Op die manier kan in de komende jaren een onderlinge samenwerking ontstaan, die grote besparingen oplevert. Berekend is, dat wanneer alle gerefor meerden in Nederland een jaar lang vijf minuten per dag voor dit plan zouden werken, er een ongekend hoog bedrag op tafel zou komen, waarmee inderdaad de keikbouw voor de toekomst veilig gesteld zou zijn. Er zijn, volgens de laatste cijfers 803.792 gereformeerden. Het laagste be drag, dat provinciegewijs in ons land als gemiddeld jaarinkomen werd genoteerd, is 2.550,Een half weekloon is ongeveer één procent van het jaarinkomen. Ver menigvuldiging toont aan dat de totaal opbrengst twintig miljoen gulden is, indien iedereen bereid zou zijn de gevraagde medewerking te verlenen. Reeds is een speciaal gemakkelijk giro nummer voor de nieuwe actie geopend 400.200 ten name van S.S.K. te 's-Graven- hage. Tegelijkertijd voeren ook acht ker ken, waaronder de hervormde en de chris telijke gereformeerde kerken een kerk- bouwactie. Samen zullen deze negen ker ken zich binnenkort voor radio en televisie presenteren onder het motto „Antwoord 64". LANDBOUWKUNDIGE NAAR HET EILAND SOEMBA. Op het eiland Soemba komt een trai ningscentrum voor boerenzonen, waarvoor een Nederlandse landbouw-ingenieur wordt uitgezonden. Het is de heer A. Schotveld

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1964 | | pagina 1