Tranen in de Tijbei Uit de Gemeenten TRADITIE Beschouwingen rondom het concilie Nicuwerkerk, FEUILLETON „DE SLUIKER" 1. Br. F. A. Capelle de oudste broeder der gemeente, ruim 85 jaar, is heengegaan. In korte tijd eigenlijk. Alle vlees is gras, maar het Woord van onze God blijft in der eeuwigheid. Ook dit woord, dat de Here niet beschaamd laat uitkomen, die op Hem hopen. Dit heeft onze broeder vóór zijn sterven beaamd in eenvoud. En zingen we nietd' eenvoudigen wil God steeds gade slaan God sterke de weduwe en de fa milie. 2. Op de drie nog komende vacantie-zondagen zullen D.V. voorgaan 9 aug.: Ds. J. H. Baas, 's-Gravenhage-West, 16 aug.Ds. A. K. Krabbe, Hillegom, 23 aug.Dr. H. Mulder, Delft. 3. Wanneer het volgende Kerkblad weer ver schijnt, n.l. 14 augustus, zullen we dus B. Tranen van lsaak. „Zo vond lsaak troost na de dood van zijn moeder." Genesis 24 67. lsaak huwt pas op zijn veertigste jaarer zijn dan drie jaren verlopen sinds zijner moeders dood. Dit waren moeilijke jaren voor hem geweest; jaren van grote leegte de tent van zijn moe der was en bleef leeg. En de jonge man die blijkbaar nooit nog haast om te hu wen had gemaakt, doet zelf nog niet zo heel veel om een vrouw te krijgen. 't Vrijgezellen leven bij Sara was hem goed bevallenhij was immers steeds bij moeilijkheden als „een, die zijn moeder troost". Nu Sara rust in het familiegraf spreken èn die lege tent in het kamp èn dat graf hem toch wel aan. Eindelijk komt dan nog door Abra hams toedoen het ogenblik van Isaaks huwelijk. De erfgenamen der belofte Na de tweede zitting van vorig jaar blijven er nu nog 13 schema's over. De vraag is nu wat gaat er met deze 13 ontwerpen gebeuren De coördinatie commissie, die vijf maal vergaderde, heeft hierover 'n volgend voorstel. Van de 13 ontwerpen worden er zes gehand haafd, zes worden tot enkele richtlij nen van disciplinaire aard herleidt, ter wijl in het laatste ontwerp dat handelt over het huwelijk enkele belangrijke veranderingen in het r.k. huwelijksrecht worden aangebracht. Of de zes sche ma's die worden afgevoerd enbloc zul len worden afgestemd of afzonderlijk is nog 'n open vraag. Welke deze zes dan zijn Wel allereerst het schema over de Oosterse kerken, vervolgens de schema's die handelen over de mis sies, over de religieuzen, over de pries ters, over de priesteropleiding en over de (r.) katholieke scholen. De zes die reeds afwezig zijn wegens vacantie, vanaf 4 augustus. Wilt u zich voor ziekenbezoek of andere omstandigheden wenden tot de brs ouderlingen Scriba is br. den Haan, Maudplein, bij wie ook ons adres bekend zal zijn. De Here moge u allen zegenen in deze weken, en bewaren. Een groet inzon derheid aan zieken, eenzamen en ouden. Br. Mare. Folmer kwam gelukkig weer uit het ziekenhuis en we hopen hetzelfde har telijk voor Jannie FlikweertDalebout. J. H. B. Oosterland. Ook aan u allen een groet, nu de vacantie nadert. Op de eerste vacantie-zondag, 19 juli, preekte ik voor een kleine schare. Enigszins als bij u. Laat dit u ter bemoediging zijn. Lo gerende in de pastorie te Nieuw-Loosdrecht, waar de ons van Bruinisse bekende Ds. C. A. Wielemaker staat, en zeer onlangs nog ook besloot te blijven, en niet naar Grootegast te trouwt en brengt Rebecca in de tent van zijn moeder „en hij nam Rebecca, en zij werd hem ter vrouw, en hij kreeg haar lief", aldus het eerste gedeelte van vers zeven en zestig. In wel heel korte bewoordingen wordt ons het huwelijksceremoniëel van Abrahams zoon naar de belofte meege deeld. 't Zal ter bruiloft wel wat uitvoeriger zijn toegegaan dan het hier in 't kort wordt aangestipt. Het wordt even ge noteerd, maar door vader en zoon stel lig meer gewaardeerd dan hier blijkt. Even wordt de sluier opgelicht als we lezen, dat lsaak door dit huwelijk werd getroosttroost als vergoeding voor geleden verlies. Uit het gebruik van dit woord blijkt duidelijk, hoe smartelijk Sara's sterven en begraven voor lsaak geweest is. Het valt inderdaad ook niet mee om je moe der te begraven. lsaak heeft het smar telijk ervaren, zoals velen vóór en na gehandhaafd blijven zijn het ontwerp over de goddelijke Openbaring, dat over de Kerk, het ontwerp over de bis schoppen, dat over het oecumenisme en tenslotte de ontwerpen over het leken- apostolaat en over de kerk in de wereld van deze tijd. Als wij de zaken zo eens goed be kijken, ontkomen wij niet aan de indruk dat de r.k. kerk, voor wat aangaat haar inwendige vernieuwing, weinig door zettingsvermogen heeft aan de dag ge legd. Misschien is dit geen opzet, al hoewel we, als we sommige interviews van verschillende kardinalen nagaan, we toch de indruk krijgen, dat de zaak ietwat anders zou kunnen liggen. Nie mand minder dan kardinaal Siri, de voorzitter van de Italiaanse bisschop penconferentie, zei hierover in april 1964 het volgende Het concilie moet slechts het allerbelangrijkste behande- gaan, ik zeg, daar logerende werd ik zondag middag afgehaald om voor te gaan in het kerkje te Ankeveen. Vroeger zelfstandig, nu ressorterende onder 's-Graveland. Maar er worden wèl twee kerkdiensten gehouden. Wel geteld een dertig kerkgangers, die het kleine kerkgebouw zo ongeveer ook vulden. Toch was het mij daar goedWe mochten het Woord bedienen over de werking van Gods Woord, dat krachtig is, en dat is als een zwaard, doordringend tot in het binnenste. Moge dat Woord ons toch ook zo raken en treffen. Buigen voor het Woord is leven. Het woonhuis, grenzend aan de kerk, was tegelijk consistorie, waar we na de dienst met velen nog een kopje thee dronken. Te kort eigenlijk, want om vijf uur wachtte ons een dienst in Nieuw-Loosdrecht zelf. Brs en zrs in Oosterland tot zover dit korte reisverhaal. God bemoedige ook u allen. Leeft maar dicht bij het Woord, ook u die alleen zijt. J. H. B. hem. Er komt nu weer kleur in zijn le ven na deze drie jaar in welke hij sa men woont met zijn honderd zeven en dertig-jarige vader in de nabijheid van die ledige tent, die hem dag aan dag een smartelijk aandenken was. We behoeven lsaak hierom nog niet laatdunkend, althans enigszins mede lijdend een moedersjochie te noemen, hem niet aan te zien als belast met een ziekelijk moedercomplex om te verstaan, dat de blijde inkomst van de schone Rebecca hem troost verschaft. Er is bepaald geen noodzaak om dit te doen. We geloven ook niet, dat de schrijver van Genesis hier sentimenteel doet of sentimenteel over lsaak denkt. Veeleer is dit zijn getuigenis een open lijke hulde aan Rebecca wier vrouwen liefde de jonge lsaak rijke vergoeding brengt voor het gemis ener diep be treurde moeder. Voor hem was deze liefde een kostelijke zalf op de nog niet geheelde wond van zijn kinderhart. Hij merkt het nu dat er nog wel iets beters is als het vrijgezellen bestaan bij moe der thuis. Brouwershaven B. WENTSEL. len. De structuur der kerk moet blijven zoals ze is. De paus moet vrij blijven om zijn adviseurs te kiezen, anders is hij geen primaat. Over de herinvoering van het diakonaat als zelfstandig ambt zei hij ik vind het niet noodzakelijk. Het ambt van katechist is voldoende en kan tenslotte uitgebreid. Daarbij hoeven deze mens geen celibatair niet ongehuwd) te zijn. Al met al dus, want deze kardinaal zei nog meer, evenals Ottaviani, mo gen we volgens deze prelaten besluiten dat men eigenlijk op 'n innerlijke ver nieuwing van Rome niet veel hoeven te rekenen. Siri was zelfs van oordeel dat met nog één te houden zitting de zaak moest afgelopen zijn, want dat weg zijn uit hun bisdom van al deze bisschoppen deed het bestuur der bis dommen niet veel goeds. Zo bekeken zouden we dus mogen zeggen dat men in Rome eigenlijk nu, slechts maar één wens heeft nl. deze, dat men achter dit concilie 'n punt kan zetten. De vraag echter zal hier zijn of de voortuitstrevende groep hiermee ac- coord gaat, m.a.w. of deze groep het zal moeten afleggen tegenover de con servatieve groep. Zullen ze de vooruit- strevenden zich zonder meer neerleg gen bij het afvoeren van deze zes sche ma's of zullen ze de moed opbrengen de koek door te bijten tot het einde toe Voor ons is deze vraag 'n open vraag, de tijd zal ons echter leren wie het halen zal. M. V. J. d. C. De traditie wil, dat na de belijdenis zondag de katechisanten nog één keer bij elkaar komen. Krachtens goed ge bruik is dat dan in de pastorie die réunie had vroeger zelfs een speciale naam het „avondje" bij de dominee Nu kennen we wél ,,De avonden" van een zekere meneer Van 't Reve, die onder ons in een bepaalde reuk staat en ook is er een „avondje", waar zelfs de kleinsten onder ons weet van heb ben, namelijk het „avondje van Sinter klaas". Daarmee heeft het „avondje bij de dominee" enige overeenkomst, om dat het usance is, dat dan aan de pas tor een blijk van waardering wordt overhandigd voor het genoten onder wijs. Er zullen maar weinig leden zijn, die niet op de één of andere manier herinneringen hebben aan het afscheid van de katechisatie. Wie in het Kerk blad vérder kijkt dan het Bossche hoek je heeft misschien wel eens gelezen, dat dit afscheid in de pastorie soms opge luisterd wordt met spelletjes weliswaar worden we in het ongewisse gelaten omtrent de aard daarvan en kan onze fantasie de stoutste kanten uit zeker is, dat dan de woning van de predikant davert van frivool gelach. Vorige week donderdag was er rond acht uur 's avonds een ongewone drukte rond de pastorie in de Jan Heinsstraat. Wie goed keek zal al spoedig z'n konklusies getrokken hebben, omdat hij dezelfde gezichten ontdekte, die op Pinkster zondag voorin de kerk gezien waren. Het „avondje" Wat dan op een vergissing berustte, omdat, hoewel in de pastorie, het dit keer de Kerkeraad was, die de jongste leden in volle rech ten voor een ontvangst uitgenodigd had. Niets nieuws overigens, omdat ten tijde van ds. Brouwer en ook vorig jaar de Kerkeraad er prijs op stelde de jonge „lidmaten" in de diverse sekto ren van het kerkewerk te introduceren. U moet het vergelijken met wat tegen woordig vaak in bedrijven gebeurt, wanneer nieuwe krachten hun intree doen. De eerste dag wordt er vrijwel niet gewerktde bedrijfsleider neemt ze alle afdelingen door om hen een beeld te geven van het arbeidsmilieu, waarin ze zijn terecht gekomen. Soms krijgen ze ook nog een causerie te ho ren over de aard van de onderneming en de taak, die wacht, waarvan de nieuweling een klein onderdeel gaat uitmaken. Wat dan weer de verbonden heid aan het bedrijf en de arbeidspres taties ten goede doet komen. In die- Vrij bewerkt naar P. Visser fzn. 30) „Luister nu eens, Hanna", zegt hij iets later, als zij wat bedaard is, „wat vader en ik bedacht hebben. Je weet tenslotte niet, nóg niet, waar Frits is en of je hem volgen kunt. Dat kan nog lang duren. En je moet werk hebben, je moet met de kinderen leven. Nu willen we op het dorp een huis voor je huren en daar een winkeltje in kruidenierswaren en zo voor je opzetten. Enkele wel denkende mensen in Sluis hebben een paar honderd francs bij elkaar gebracht om je te helpen. Maar je hebt ten slotte deze som, die veel en veel groter is. Je kunt je zelf helpen. Ik zal volgende week naar Brugge gaan, om daar voor jou zo voordelig mogelijk inkopen te doen. Ik ben daar wel bekend, want kom daar voor mijn zaak nog wel eens. Je zult in je winkeltje geen vetpot hebben, maar we denken, dat je wel zoveel kunt verdienen, dat je geen gebrek behoeft te lijden. Met het geld van je man kun je voorlopig vooruit. Hoe denk je over een en ander Het lijkt hem toe, dat zij aan niets denkt. Zij antwoordt niet en opnieuw springen de ogen vol tranen. Maar dan vraagt hij op ernstige en besliste toon, of het wel goed is, of het wel mag, dat zij aan haar droef heid zo de vrije teugel geeftdat zij zich niet aan haar omgeving stoortzelfs niet aan haar kinderen. Is het niet beter God te danken, die haar en haar man tot nu toe zo uitstekend geholpen heeft. Het is, of een schok door haar ziel gaat en zij tot be zinning komt. Zij richt zich opeens energiek op. „Ja, neef, je hebt gelijk. Dat is zo. Ik ben een ondank baar schepsel en ben het niet waard, dat je mijn zaken zo behartigt. Ik doe niet goed. Vertel mij nu nog eens duidelijk, wat je zo even zei. Alles is mij niet duidelijk." „Zie zo, nu ben je weer de oude Hanna, zoals ik je altijd heb gekend." En geduldig doet hij het voorstel opnieuw. Zij kan hem nu geheel volgen en beseft, hoe zijn vader en hij in liefde aan haar zijn blijven denken en haar verder willen helpen. Zij beseft meer in dit meeleven, in dit helpen, in dit plannen maken is de hand van haar Here en God te bespeuren. Die haar de weg wijst, om in haar onder houd te voorzien. Zij is nu volkomen weer zichzelf en kan de zaken met kalmte en beradenheid volgen. De opgewekte toon, waarop haar neef spreekt, draagt daar ook niet weinig toe bij. Verder pratend, merkt hij op, dat hij het niet eerder heeft gewaagd, haar te bezoeken, want er schijnt iets uitgelekt te zijn, hoe dan ook. Hij wordt sterk verdacht de hand in de ontvluchting te hebben gehad. Een nader onderzoek bracht aan het licht, dat het slot der deur en de sleutel, die hij in bezit had, met olie waren ingesmeerd en dat zijn eigen ladder was gebruikt. Het werd duidelijk, dat de vluchteling niet over de muur, maar door de poort was gegaan. Hij was verhoord door de kapitein, die woedend was geweest, maar hij had een brutale houding aangenomen en zijn vader was tussenbeide gekomen, die verontwaar digd naar bewijzen had gevraagd en de kapitein had ge dreigd, de Prefect in kennis te zullen stellen van de laak bare handelingen van de commandant. Enfin, die had wat ingebonden en hem tenslotte laten gaan. Maar natuurlijk bleef de verdenking op hem rusten. Met opzet blijft Verwolde tot de avond vallen gaat: hoe minder hij gezien wordt, hoe beter Dus praten die twee nog heel wat af. Op verzoek van Hanna neemt hij elf honderd francs mee de rest houdt zij. En zij spraken af, dat hij zo spoedig mogelijk naar Brugge zal gaan om voor haar in te kopen. De volgende v/eek kan zij de woning in het dorp betrekken. Hij maakt dat straks nog even in orde. Dan blijft Hanna alleen. Zij voelt zich op onverklaar bare wijze opeens een andere vrouw. Zij kan het leven weer aan. Morgen moeten haar kinderen terug komen. Zij dient voor hen vader en moeder te zijn, zolang Frits... Opnieuw wordt deze het voorwerp van haar gedachten; haar neef heeft haar verzekerd, dat hij niet gevat is, de arme. Moge de Here met hem zijn Moge Hij vooral geven, dat Frits, door de beproeving, nader tot Hem komt en waarlijk Zijn kind wordt. Zij valt in de eenzaamheid op de knieën en gelooft nog nooit heb ik zulk een innig gebed opgezonden. Zij pleit voor haar man. Zij pleit niet eens voor zijn licha melijk behoud, hoe na haar dat aan het hart ligt, zij smeekt om het behoud van zijn ziel Bemoedigd en versterkt gaat zij ter ruste en geniet zulk een gezonde, vaste slaap, dat zij de andere morgen vroeg kan opstaan en het leven weer kan tegenblikken. „Die in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten", gaat het door haar ziel, „zal vernachten in de schaduw des Almachtigen." HOOFDSTUK XIII. Gijsbert Kordes staat achter de tapkast van „Het Grijze Paard" de gelagkamer is leeg als de deur wordt opengeduwd en een reiziger binnenstapt. Hij kijkt op, en glimlachend loopt hij op de bezoeker toe, de hand uit stekend. „Ha, sinjeur Verwolde in lang niet hier geweest." „Bonjour, Kordes. Ja man, het is lang gekden, maar nu moest het weer eens. 'k Heb wat zaken in Brugge te doen." „Wat nieuws „Niet, dat ik weet. Hier ook niet „Neen, alleen wordt het verlangen om die vermaledijde Fransen weg te jagen steeds groter." Misschien komt de tijd, dat zij uit zichzelf vertrekken. Eenmaal zal de ster van Napoleon toch wel eens ver bleken Die tocht naar het barre Rusland kan hem wel eens zuur opbreken." „Het is vurig te hopen. Wat zal het zijn?" „Wat brood en bier. Ik heb trek." De waard schenkt het bier in en haast zich naar de keuken, om 't brood te doen gereed maken. Spoedig daarop keert hij terug en zet zich bij de bekende gast aan het tafeltje, om het gesprek, dat natuurlijk van poli tieke aard is, voort te zetten. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1964 | | pagina 2