eeuwóe 3£erkbocle Gevaarlijke Christenen „ZANDKREEK-CONTACT" 19c JAARGANG No. 5 31 JULI 1964 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redactie: Ds. W. H. Gispen, Terneuzen; Ds. B. Wentsel, Brouwershaven; Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adres Littooij 6 Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, MiddelburgDr. A. J. Boom, VlissingenDs. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, GoesDs. A. G. Kornet, Vlissingen .ik worstel Dr. P. C. Kraan, VlissingenDs. G. S. Oegema, ArnemuidenDs. D. Ringnalda, Middelburg en ontkom- Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Abonnementsprijs 3,50 per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Dat communisten gevaarlijke mensen zijn waar men voor oppassen moet, dat in elk geval het communisme een groot gevaar voor de westerse wereld bete kent vindt in christelijke kring grif een gaarne toestemming. De Amerikaanse politici doen al hun best om het com munisme zo ver mogelijk uit de buurt te houden en heel Amerika heeft het er maar al te kwaad mee dat zo vlak bij de achterdeur de communist Fidel Cas tro waakzaam op zijn matje ligt zonder dat Uncle Sam er veel aan kan of durft te doen. Communisten zijn en blijven mensen waarmee het uitkijken is on danks het oubollige gelaat en de lach van Chroestjew. Misschien zegt een enkele dat het nog verschil maakt of het communisme als maatschappelijk stelsel dan wel als religie zich aandient. Al met al zou een opschrift gevaarlijke communisten", en dan zonder vraagteken, aannemelijker zijn dan hetgeen er nu staat gevaar lijke christenen Zijn deze er dan ook Kenners van de kerkgeschiedenis en hedendaagse protestantse anti-papisten zouden Rome en de inquisitie kunnen laten opdraven en zeggen dat hier in elk geval zich gevaarlijke lieden presen teerden die uiterst gevaarlijk zijn ge bleken voor vele hoofden en lichamen van martelaren. Nu, daar zou dan geen vraagteken voor nodig zijn. Ik heb ech ter begrepen, dat er nog heden andere mensen als gevaarlijke christenen door andere christenen worden gedoodverfd. 'k Heb een verslag gelezen van de Internationale raad van kerken (I.C.C.C.). De voorzitter van de Ne derlandse organisatie, ds. M. Vreug- denhil, gereformeerd predikant, zei ,,Wij prijzen God, Die ons dé I.C.C.C. geeft". Hij meende, dat de gescheurdheid van de kerk al wil de I.C.C.C. deze niet, ook voordelen heeft. Voorts gaat hij dan over tot verdediging van de I.C.C.C.-voorzitter, de Amerikaan dr. Carl Mclntire. Zijn mensen als deze te heftig, zoals beweerd wordt Hij vindt van niet, al heeft deze voorzitter het ook heel niet begrepen op zekere bisschop Nikodim, die een instrument is van de Russische politie. Eerlijk ge zegd kan ik dit niet beoordelen en dr. Intire zal wel meer van deze bisschop af weten dan wij hier, ofschoon ik ver onderstel, dat hij nu niet bepaald zijn slaapje ergens is geweest. Zou het zo gek zijn als deze beide mannen elkaar nu eens gedurende enkele weken in de vergadering van de Wereldraad van kerken, die zelve beslist geen kerk, geen superkerk is noch ook zijn wil, konden meemaken, en dan liefst wel als slaap- je Maar neen, zeggen ze. De Wereld raad bestrijden we om twee redenen Het gesprek met Rome. Èn het contact met de communisten. Kijk, daar gaat prof. Berkouwer met zijn boek „Con flict met Rome", welk boek toch ook min of meer een gesprek met Rome is. Is deze gereformeerde hoogleraar nu een gevaarlijk christen, omdat hij met Roomsen praat Mij dunkt, er zijn er genoeg die dit niet aandurven, omdat ze niet beslagen ten ijs komen en een verkeerde schaats rijden zouden. Waarom niet met Rome praten En waarom niet met commu nisten praten Onze evangelisatiemensen dan die de mensen thuis opzoeken Vragen deze soms aan de deur of iemand rooms of communist is en zo ja, verdwijnen ze dan haastig Natuurlijk niet, want dan zijn ze juist aan het goede adres om van de Heer te getuigen. Ik begrijp zulk zeggen niet. Dan is er nog iets. Men vroeg dr. Intire, de Amerikaan, naar Goldwater. Antwoord niet als voorzitter van de I.C.C.C., doch blijkbaar persoonlijk vast staat, dat veel kerkmensen geluk kig zijn met zijn verkiezing. Vooral als ze horen wat deze man voorstaat. Hij is niet alleen politiek, ook godsdienstig. Hij heeft de vrijheid lief. En vreest God. Ook dit kan ik alweer niet beoorde len, want ik ken die christen Goldwater niet. Dr. Intire misschien wel ik ver onderstel van wel. Maar uit hetgeen ik zo over deze Goldwater las maak ik op, dat het een voor mij althans, wel heel vreemde christen is. Hij voor de vrij heid Maar dan niet van de neger, of wel soms En die vele kerkmensen hoe staat het met hun vrijheidsbegrip voor de zwarte naaste Dr Intire zendt elke dag over 608 stations in Noord-Amerika tot van 12 tot 15 miljoen mensen een boodschap uit. Als ik hem was zou ik daar dan maar eens vertellen, dat er heel veel gevaarlijke christenen zijn, die van hun egoïstisch hoekje uit de wereldproble men bekijken en zo natuurlijk niet aan kunnen. Ik las dezer dagen zelfs iets over ,,neo-facistische mentaliteit" bij Goldwater. Ja, dan mogen we gerust spreken van gevaarlijke christenen, zo als trouwens de Duitse christenen van de oudere generatie het ook waren met hun steun aan het nationaal-socialisme. Derhalve ligt er het feit, dat chris tenen gevaarlijk kunnen zijn voor niet- christenen èn voor elkaar. Heel de ver deeldheid van ons christendom is ge vaarlijk. Waarschuwt de Heer ons niet tegen verdeeldheid als Hij volgens Mat. 12 25 zegt: Ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, gaat ten on der, en geen stad of huis, tegen* zich zelf verdeeld, zal standhouden (ook Mr 3 25 Lucas 11 17). Afgedacht nu van de exegese van dit woord in verband met Jezus' pole miek met de Farizeën en het rijk van de duivel, hebben we hier toch ook wel een ernstige waarschuwing voor ons christenen. Ik dacht zo, dat het sein hier wel qp I Nooit van gehoord Dan wordt het hoog tijd Daarom het volgendeOnder het „Zandkreek-contact" verstaan wij het incidentele gesprek tussen de predikan ten, die hun ambtelijke arbeid mogen verrichten rondom het Veer se meer en langs de O o ster schelde. In dit gesprek staat, telkens wanneer wij vergaderen, voorop dat ons geani meerd en incidenteel contact vervangen dient te worden door een meer officieel contact tussen de kerkeraden, die in middels reeds een concept-basis-statuut ontvingen (met een begeleidend schrij ven) voor de zeer gewenste oprichting van een kerkelijk Recreatieschap ,,Het Veer se meer e.o." En waartoe dient nu dit alles Wel, wie geen vreemdeling is in ons Zeeuwse Jeruzalem weet dat de kerken niet alleen intensief bezig zijn met de Strandevangelisatie op Schouwen en Walcheren, maar dat zij ook doordron gen zijn van de roeping om tijdig te kunnen starten met haar evangelisatie in de komende Recreatie-oorden. Er is een Stichting Evangelie en Industrie". Wij menen dat er even zo goed een Stichting „Evangelie en Recreatie" dient te komen, ook in Zeeland. Gaat het over „Recreatie", dan mag juist Zeeland de boot niet missen, waarvan onze Overheid hartgrondig overtuigd is. Onze kerken mogen daarbij niet achter blijven, juist omdat zij wel zeer rood stond inzake de onderlinge ver houdingen van christenen, zowel per soonlijk als gemeenschappelijk indivi dueel en kerkelijk, nationaal en inter nationaal. De opmerking van prof. Grosheide op deze woorden is belangrijk als deze zegt dat het Grieks hier wijst op ,,de eènhëTd~*vërbrèken en uiteenvallen in delen, die zich tegen elkaar keren. Het gevolg is dat het huis „leeg van men sen" wordt". Greijdanus zegt ook tref fende woorden „Is een rijk innerlijk verscheurd en tegen zichzelf verdeeld, dan valt ook gezin of familie op of tegen familie aan, en alles gaat te gron de". Zie eens, we weten alles in theo rie zo erg goed, maar de practijk is er niet naar. Wie durft het ontkennen Deze dagen zei me een man die aan strandevangelisatie doet in zijn vacan- tietijd, dat er iemand bij hem kwam en zei: „Mijnheer, met de Roomsen en hun poespas is het niets, maar met het Pro testantisme ook al niet, want daar krijg je al meer kerkjes". D.i. het oordeel of liever gezegd het vonnis over de kerk uit de mond van een buitenkerkelijke. En wat zeg je dan, jij met je overtuiging dat het christen dom, dat de kerk niet verloren gaat, omdat Christus Zelf heeft gezegd Ik ben van alle tijden. Mijn Kerk zal niet verloren gaan Je kunt er die ander maar moeilijk of in 't geheel niet toe brengen dit ook te geloven. Ik meen daarom te mogen stellen dat wij christenen gevaarlijke mensen zijn voor anderen en voor ons zelf. Of ik dan sucretistische neigingen heb Of ik dan een godsdienst boven geloofs verdeeldheid voorsta Ik denk er niet aan, maar ik denk wel aan Paulus' be roemde woord uit 1 Korinthe 13 nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie, doch de meeste van deze is de liefde. Ik wijs u een weg die nog uitnemen- der is, zegt hij daarvan. Uitnemender dandan wat Och, vult u dit zelf a.u.b. eens in. Ik zeg er al vast dit van uitnemen der dan vele wegen die wij gewend zijn als christenen elk op eigen houtje te bewandelen. Brouwershaven B. WENTSEL. terecht verkondigen dat „Recreatie" zonder evangelie geen echte „Recrea tie" (herschepping) is. Nu waren in onze provincie de mo gelijkheden voor massa-recreatie vroe ger niet zo bar groot. Maar dit is radicaal en totaal aan het veranderen. Die mogelijkheden vermeerderen snel. Allerwege lopen Zeeuwse recreatie projecten van stapel. Binnen een afzienbaar aantal jaren zullen er vele gereed komen, gebaseerd op reële plannen en op aantrekkelijke bouwtekeningen. In Zeeland sloten, als ik mij niet ver gis, reeds acht burgerlijke gemeenten zich aaneen om samen met rijk en pro vincie het Veerse Meer door de Heide Mij. tot een riant recreatie-gebied te laten maken. Binnen het dag-bereik van vijf miljoen mensen komt dan langs de 50 km lange oever van hét Veerse Meer alles beschikbaar wat reisbureau's kun nen beloven zand en water, boten en bungalows, zeil- en motorjachten, mo derne hotels en oude stadjes, wandel bossen en beschermde natuurgebieden, jachthavens en weet ik wat daar verder volgt ten gerieve van de weekeinde- toerist en van de vacantieganger. Het „aankleden" van het Veerse Meer behoort tot de grootste werken, die de Heide Mij. in Zeeland onder handen heeft. Zondag, 12 juli j.l., mocht ik twee maal het Woord bedienen in het won- der-mooie stadje Veere. Behalve de gemeente waren er volgens mededeling van de kerkeraad minstens 90 toeristen onder ons gehoor Dit getal zal jaar lijks niet zo zuinig groeien, want Veere wordt, zoals een dagblad onlangs schreef„de parel en het hart van Ne derlands eerste grootscheeps-geprojec- teerd recreatie-gebied, dat klaar komt". Maar bij het Veerse Meer is méér dan Veere Er is ook Noord-Beveland. Vroeger waren daar alleen bouw landen, boomgaarden en moeilijk be reikbare dorpjes. Maar nü Nu is Noord-Beveland geen eiland meer. De heerlijke Banjaard werd verlost uit haar isolement. Daar ontstaan nu naast elkaar meer- en zee-recreatie ongerepte duinen, strandplassen voor de kinderen, bungalow-parken en cam pings. Verder worden de drooggeval len zandplaten ingeplant voor bossen, waarin tal van zomerhuizen zullen ver schijnen. Ook in Kamperland zullen straks ple zierboten kunnen aanlopen. Dan is daar Kortgene Dit dorp wenkt U al van verre met zijn hoge silo, aan de voet waarvan de „Marina" gaat verrijzen als een super-jachthaven, die voor 800 boten plaats zal bieden. Haven en res taurant zijn er al Zuid-Beveland doet eveneens mee, want Wolphaartsdijk is met name door Belgische zeilers ontdekt. Het ligt daar nu al vol jachtjes en het wordt daar vol leven en vertier. Dan is er het dorp waar „Mijn ouderling" woont, dus Arnemuiden. Daar komen „Het Zilveren Schor" en een jeugd-recreatie-terrein van onze metropolis Middelburg. Ziezo, dat is dan dat En als de Kerk nu zou menen, dat zij met dit alles niets te maken heeft, dan zou zij zich enorm vergissen. Zij denkt dit dan ook allerminst. Zij wil er haar gezicht laten zien. Zij is geroepen er tijdig voor te zor gen dat naast het industrie- en strand- pastoraat het evangelie ook wordt ge bracht op de terreinen van de water sport-recreatie. Daartoe is nu wel eerst nodig dat de aangeschreven kerkeraden bereid zijn hun daadwerkelijke medewerking te verlenen aan de oprichting van het kerkelijk recreatieschap „Veerse Meer'" Zijn wij straks zo ver, dan kan het incidentele „Zandkreek-contact" ver dwijnen om plaats te maken voor dit officiële, interkerkelijk-georganiseerde Recreatieschap. Op deze wijze zal het mogelijk zijn dat in de komende jaren onze kerken kunnen komen tot ontmoe ting met de vreemdeling en iets kunnen doen voor de verbreiding van het evan gelie onder de recreatie-zoekenden. Niet alleen het bizonder ambt, maar ook het primaire ambt aller gelovigen dient zijn opdracht van Christuswege duidelijk te zien om open te staan voor de geestelijke belangen van hen, die op onze recreatie-terreinen ontspanning zoeken. Ben ik nu aan het einde van mijn stamelingen Nog lang niet Ik ben pas begonnen Er volgt D.V. nog veel meer. Uiteraard dan niet onder het op schrift „Zandkreek-contact", want dit is er met de bedoeling om er zo spoedig mogelijk niet meer behoeven te zijn. Dit „contact" wil alleen functioneren als de moederschoot van het „kerkelijk Recreatieschap „Veerse Meer e.o." Moge dit kindeke spoedig en voor spoedig, zo mogelijk nog in 1964, ge boren worden om daarna in de loop der jaren tot gezegende volwassenheid te komen. Wij hopen onze lezers eerlang het 'geboorte-kaartje te kunnen zenden. Maar vóórdat het zo ver is, wil ik nog wel graag in een volgend nummer iets schrijven over „Zandkreek-contact II". D. RINGNALDA.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1964 | | pagina 1