Tranen in de Tijbei
Hi ER en DAAR
r
Predikbeurten zondag 12 juli 1964
maar als je dan weer zo'n rapport on
der je ogen krijgt als het bovenstaande
met rekenen een tien en voor algemene
kennis 9,9, dan zeg je zo kan het dus
ook.
We gaan nu dit eerste babbeltje maar
eens afsluiten een artikel is het dit
maal nog niet geworden, maar u heeft
zo'n klein beetje een indruk van het
leven hier -om naar we hopen een
volgende maal eens over een vast on
derwerp te schrijven. Er liggen al een
paar onderwerpen klaar, waar we u
dan een volgend maal op hopen te ver
gasten.
v. HATTEM.
GOEDE DIENSTEN BUREAU
VOOR HUWELIJKSCONTACTEN
Rond driehonderd mensen staan thans
ingeschreven bij het Gereformeerd Huwe
lijkscontactbureau, dat twee jaar geleden
is opgericht. Niet alleen uit ons land kwar
men verzoeken om informaties binnen,
maar ook uit Australië en Canada van
vroegere landgenoten, die daarheen emi
greerden. Reeds kwamen een aantal hu
welijken en verlovingen tot stand. Een
moeilijkheid vormt inmiddels het feit, dat
verhoudingsgewijs betrekkelijk weinig man
nen contact zoeken met het bureau. Niet
temin is thans duidelijk gebleken, dat het
bureau op een bescheiden wijze zijn dien
sten kan bewijzen.
Dit laatste concludeert het jaarverslag
van het gereformeerd landelijk orgaan voor
de geestelijke gezondheidszorg, kortaf ,,de
G.G.Z." genoemd. Er zijn, zo wordt mede
gedeeld, thans ongeveer 75 predikanten en
artsen, die plaatselijk of regionaal mede
werker zijn van het bureau. Een speciale
commissie stelde G.G.Z. in voor de hu
welijksvoorlichting. Doel is richtlijnen sa
men te stellen voor de voorlichting over
het. huwelijksleven. Ook wil men materiaal
samenstellen, dat bij die voorlichting ge
bruikt kan worden.
Bijzondere aandacht vraagt op het ogen
blik het alcoholmisbruik door jongeren..
De jeugd moet op de hoogte zijn van de
verschijnselen, die zich voordoen bij men
sen, die het gevaar lopen aan de drank
verslaafd te raken, aldus het jaarverslag.
Daarom moet ook bij de opleiding van
jeugdleiders en maatschappelijke werksters
aandacht geschonken worden aan het al
coholisme. Voorts dient bekeken te wor
den, wat de kerken in dit opzicht kunnen
doen. Dit laatste is een punt van overleg
binnen het Nationaal Protestants Centrum,
waarbij G.G.Z. als gereformeerde instel
ling is aangesloten.
Het blad Gezond Gezin" van de pro
testantse stichting voor verantwoorde ge
zinsvorming groeit voorspoedig, zo wordt
medegedeeld. In deze stichting is de G.G.Z.
met twee bestuursleden vertegenwoordigd.
Niet alleen voor jonge gezinnen is het blad
zeer aanbevelenswaardig. Ook predikan
ten, ouderlingen, diakenen en maatschap
pelijke werkers kunnen, aldus het verslag,
in dit blad steun vinden.
KERK EN INDUSTRIE
LEREN ELKAAR BETER KENNEN
Zes gereformeerde predikanten werkten
een maand lang als ongeschoold arbeider
bij de Hoogovens in IJmuiden. Doel was
de moderne industriële wereld in de prak-
tijk te verkennen en te luisteren naar wat
er leeft onder de arbeiders. Vaak zijn dat
mensen, die van de kerk vervreemd zijn.
Daardoor ook zijn predikanten vaak nau
welijks of niet op de hoogte van de gees
telijke vraagstukken, die door de enorme
industriële ontwikkeling van ons land
worden opgeroepen.
In totaal werkten 17 predikanten van
verschillende kerken vorige maand als ar
beider bij de Hoogovens. De zes gerefor
meerden waren K. Sierink uit Ede, A.
Broek uit Enschedé, G. Assies uit IJmui
den, M. Kievit uit Westerlee, A. Brouwer
uit Rotterdam en G. H. Harms uit Eind
hoven. Samen met de anderen volgen zij
een doctorale studie, die speciaal gericht
is op de theologische vragen rondom
evangelie en industrie. De colleges worden
gezamenlijk gegeven vanuit de theologische
faculteiten van de rijksuniversiteit te
Utrecht en de Vrije Universiteit in Am
sterdam en van de Theologische Hoge
school te Kampen. Het bedrijfspraktikum
bij de Hoogovens vormde een onderdeel
van de studie.
Algemene indruk van de predikanten
was, dat er zeker ook onder de arbeiders,
die totaal los van de kerk staan wel dege
lijk geestelijke vragen leven, waarop zij
VOLKSTRANEN 9.
Tranen over Sion.
„Ook weenden wij."
Psalm 137:1.
Geen volk't is meer opgemerkt,
heeft zoveel rouw en leedschap gekend
als het volk Israël, 't Heeft geweend op
vreemde grond en in het eigen land
in Egypte en in Babelin vrijheid en
in ballingschapin woestijn en wijn
gaard op zijn bergen en in de vlakten.
Psalm 137 begint zo tragisch „Aan
Babels stromen, daar zaten wij, ook
weenden wij". Dat wenen geschiedt
om Sions wil: als wij Sion gedachten"
Men vraagt de gevangen Sions om een
liedmen wil dat ze „liedekens zingen
met een treurig hart"maar dat kunnen
deze ballingen niet, dat doen ze niet
„Hoe zouden wij des Heren lied zin
gen op vreemde grond is het ant
woord. Daar kunnen ze alleen wenen
zitten wenen Is deze psalm dan niet
gedicht en gezongen in Babel Waar
schijnlijk niet't zal pas na de terug
keer als herdenkingslied in de ziel van
een der ballingen zijn geboren. Ontvan
gen is het wel in Babel.
't Is een lied van liefde en van haat
van grote liefde tot Jerusalem en van
haat tegen' Babel. „Indien ik u 'vergete,
o Jerusalem" èn „gelukkig hij, die uw
kinderen zal grijpen en tegen de rots
verpletteren"welk laatste dan Babel
geldt, 't Is haat tegen Jerusalems vijan
den en de vijanden Gods, die zo spre
ken doet. Liefde en haat na elkander
en naast elkander. En door dit spreken,
druppen de tranen heen. Babel is voor
Israël als een der Bochim geweest, maar
van langer duureen zeventigjarige
ballingschap immers. Daar weende men
van generatie op generatie, van geslacht
op geslacht, tijdig en ontijdig.
een antwoord zoeken. Alleenmen moet
de wereld, waarin zij leven terdege ken
nen om werkelijk een gesprek te kunnen
voeren. In de praktijk blijkt daarvoor ook
in de werktijd, tussen de bedrijven door,
vaak wel gelegenheid te zijn. Uit grote
fabrieken en industriële ondernemingen
wordt zelfs gevraagd om geestelijke ver
zorging.
Op het ogenblik werken er in ons land
reeds 120 rooms-katholieke bedrijfsaal-
moezeniers. De reformatorische kerken
hebben een grote achterstand er zijn nog
maar zeven of acht industriepredikanten.
Men is, van protestantse kant, min of meer
gedwongen tot een interkerkelijke aanpak,
ook al omdat het in de praktijk niet moge
lijk is, dat alle kerken voor zich met een
eigen predikant in de bedrijven verschij
nen. Plaatselijke stichtingen voor „Evan
gelie en Industrie" brengen echter, waar
mogelijk, de nodige samenwerking tot
stand.
ZENDINGSCENTRUM ONTVING
ADJUNCT-DIRECTEUR
In Baarn is ds A. Vos geïnstalleerd als
Vanzelfsprekend deed men er nog
wel wat anders ook. Men onderhield
dagen en maanden en sabbatten deed
zaken en vervulde dienstbetrekkingen.
Huwelijk en gezinsvorming bleven niet
uit. Men regeerde soms in hoge functie
en deelde de lakens uit, zoals Daniël
in het machtige Babylonische rijk. Toch
was er bij dit alles een ondertoon van
droefheid en leedschap die vooral dan
tot uiting kwam als men op de sabbath
eenzaam en stil aan de oevers der „ri
vieren en kanalen bijéén gezeten was
om „in zak en as „Sions leed en onder
gang" te bewenen. Hoe miste men dan
Jerusalem, Sions berg, de tempel
Calvijn merkt dienaangaande op
dat de gelovigen, zolang ze daar (in
Babel) vertoefd hebben, niet opgehou
den hebben te wenen. Hun tranen wa
ren een teken zowel van hun berouw
als van hun ootmoed. Hoewel ze ge
durende lange tijd verwijld hebben in
een schone, vruchtbare landstreek, die
met allerlei bekoringen het zwakke en
verwekelijkte hart gemakkelijk had kun
nen verderven, zeggen zij echter, dat
de tranen, die anders zeer licht opdro
gen, zoals men zegt, hun voortdurend
uit de ogen stroomden, omdat de hei
lige eredienst waaraan zij gewoon wa
ren, hun nu ontzegd was en zij zich
terecht van het hun beloofde erfdeel
zagen beroofd.
„Ook weenden zij" we herhalen,
dat we dit bizonder zullen hebben te
plaatsen op de sabbatten bij gelegen
heid van de godsdienstige samenkom
sten. Men zal dan klaagliederen heb
ben gezongen aldus uiting gevend aan
de droeve stemming van het vroom ge
moed dat zozeer door de Here bedroefd
en beproefd werd.
,,'t Is een dergelijke stemming als we
aantreffen in psalm twee en veertig,
welks dichter ook ver van Jerusalem
aan God en aan Sion gedenkt, namelijk
adjunct-directeur van het Zendingscentrum
der gereformeerde kerken. Dit gebeurde
tijdens een samenkomst in de kapel van
het zendingscentrum door dr. J. C. Gil
huis, voorzitter van de generale zendings-
deputaten der gereformeerde kerken.
Speciale opdracht van ds. Vos is de
missionaire bewustwording, bewogenheid
en bereidheid op het thuisfront van de
zending te versterken en te verdiepen.
Ds. B. Richters, directeur van het zen
dingscentrum en ds. Vos zelf hielden tij
dens de samenkomst in de kapel korte me
ditaties. Daarbij herdachten zij in het bij
zonder wijlen de zendingspionier prof. dr.
J. H. Bavinck. Onder hen, die de samen
komst bijwoonden, was ook mevrouw Ba
vinck. Bij de ontvangst, die na de instal
latie in het zendingscentrum volgde, was
een door Roeland Koning geschilderd por
tret van prof. Bavinck opgesteld.
De nieuwe adjunct-directeur van het
zendingscentrum is 39 jaar. Hij was sinds
1960 predikant in Wassenaar. Daarvoor
diende hij de gereformeerde kerken van
Westmaas en van Londen.
uit het land van de Jordaan en de Her-
monbergen. Ook hij spreekt van wenen:
„mijn tranen zijn mij tot spijze dag en
nacht".
't Is deze zelfde stemming die Babels
ballingen overheerst en tot God doet
schreien om troost, 't Zijn tranen niet
zonder hoopwant bij al het wenen
worden noch de Here noch Jeruselem
vergeten in de Hermonbergen niet en
in Babel niet
„hoop op Godwant ik zal Hem
nog loven,
mijn Verlosser en mijn God"
Ps42:6, 12 43:5).
Ook hier de verwachting„na het
zure geeft Hij 't zoet". „Ook weenden
zij" maar een vlucht in tranen is het
bij Israël nooit geweest. Steeds was het
een zoeken, een vragen naar, een vlucht
in God„ik zocht in mijn gebed, de
Heer ootmoedig met geween"een
bede „vertroost mijn ziel in haar ge
ween zeg tot haar Ik ben uw heil al
leen". Neig uw oren naar mijn zuch
ten en geween."
In psalm 61, ook ver van Jerusalem
„in ver afgelegen streken, schier be
zweken, zoek ik heul bij U alleen".
Vandaar ook de uiteindelijke rust in
God„Hij heeft mij in angstvalligheen
geantwoord, Mij gered".
In de proeve vindt men niets terug
van „het geween" uit de oude berij
ming. Eerlijkheid gebiedt te erkennen,
dat noch de St. Vnoch die van het
N.B.G. van wenen spreken, omdat de
Hebr. tekst dit niet heeft.
't Zijn, zoals meermalen, ook hier
gezangregels ingevoegd in de berijming
wil men exegese die het meer dan een
eeuw heeft uitgehouden, doch die eer
aan inlegkunde dan aan uitlegging doet
denken. Niettemin heeft de kerk het er
anderhalve eeuw mee gedaan. Ook zij
die tegen gezangen waren, welk laatste
enigszins eigenaardig aandoet.
Brouwershaven B. WENTSEL.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra.
2.30 uur Ds. Heijerman te Kampen.
5 uur Ds. Tissink te Bodegraven.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Heijerman.
5 uur geen dienst.
,-,Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur
Ds. Tissink.
5 uur Ds. Boonstra.
Collecte Kerk.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur
Ds. Tevel te Zwijndrecht.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Verschoor.
Domburg 10 uur Ds. Meijer, 2.30 uur Ds. Fokkens
te Veenwoudsterwal.
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Dragt te Amstelveen.
Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Den Hengst.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Meliskerke 10 uur Ds. Dercksen te Rotterdam,
2.30 uur Ds. Gommer.
Oostkapelle 10 uur Ds. Gommer, 7 uur Ds. Dercksen
te Rotterdam.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Melse te Voorthuizen
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Brink, Katwijk aan Zee
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Kornet.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Vrouwenpolder 9 en 10.30 uur Ds. Bosman,
7 uur Ds. v. d. Beukei te Dinteloord.
Westkapelle 9.30 uur Ds. Fokkens, 2.30 uur Ds Meijer
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Gispen te Terneuzen.
Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 10 en 3 uur Ds. Van lilden,
Bed. A. Av. en Dankzegging.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf,
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Terneuzen 10 en 3 uur Ds. Tevel te Zwijndrecht.
Oostburg 10 en 2.30 uur Cand. Pieterse te Voorschoten
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Wentsel, Brouwershaven.
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. De Craene.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen,
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Colijnsplaat 10 en 5.30 uur Ds. De Vries te Capelle
aan de IJssel.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Hoogkamer.
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. Van Wilgenburg te Middelburg.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Van Wilgenburg.
5 uur Ds. Jansen.
Collecte voor de Diaconie.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heijden.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Lammens, Heemstede
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Radder.
Kapelle 10.30 uur Ds. Van Wilgenburg te Middelburg,
5 uur Ds. Mintjes.
Kruiningen 10 en 5 uur
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Wemeldinge 10 en 5 uur Ds. Eikelboom.
Wissenkerke 10 uur Ds. De Jongh te Middelburg,
2.30 uur Ds. Jansen.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes.
Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Modderaar
te Voorschoten.
Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Van der Stoel.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
Pontier te Vlissingen.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Hindriks, Rotterdam
Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Le Cointre te
Amsterdam.
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Egmond.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Cand. Van Egmond te
Amsterdam.
Tholen 9 en 4.45 uur Ds. Van Egmond.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Maaskant, Leiden
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Veneman te Groningen.
Haamstede 10 en 5 uur Ds. Hoogsteen.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker,
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Oosterland 10 en 3 uur Ds. Boerma te Rotterdam.
Renesse 7 uur Ds. Meijster te Ede.
Scharendijke 10 en 3 uur Ds. Scholing.
Zierikzee 10 en 2.30 uur Ds. Masselink, Rotterdam.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.