Tranen in de Tijbei Hi ER en DAAR r Predikbeurten zondag 12 juli 1964 maar als je dan weer zo'n rapport on der je ogen krijgt als het bovenstaande met rekenen een tien en voor algemene kennis 9,9, dan zeg je zo kan het dus ook. We gaan nu dit eerste babbeltje maar eens afsluiten een artikel is het dit maal nog niet geworden, maar u heeft zo'n klein beetje een indruk van het leven hier -om naar we hopen een volgende maal eens over een vast on derwerp te schrijven. Er liggen al een paar onderwerpen klaar, waar we u dan een volgend maal op hopen te ver gasten. v. HATTEM. GOEDE DIENSTEN BUREAU VOOR HUWELIJKSCONTACTEN Rond driehonderd mensen staan thans ingeschreven bij het Gereformeerd Huwe lijkscontactbureau, dat twee jaar geleden is opgericht. Niet alleen uit ons land kwar men verzoeken om informaties binnen, maar ook uit Australië en Canada van vroegere landgenoten, die daarheen emi greerden. Reeds kwamen een aantal hu welijken en verlovingen tot stand. Een moeilijkheid vormt inmiddels het feit, dat verhoudingsgewijs betrekkelijk weinig man nen contact zoeken met het bureau. Niet temin is thans duidelijk gebleken, dat het bureau op een bescheiden wijze zijn dien sten kan bewijzen. Dit laatste concludeert het jaarverslag van het gereformeerd landelijk orgaan voor de geestelijke gezondheidszorg, kortaf ,,de G.G.Z." genoemd. Er zijn, zo wordt mede gedeeld, thans ongeveer 75 predikanten en artsen, die plaatselijk of regionaal mede werker zijn van het bureau. Een speciale commissie stelde G.G.Z. in voor de hu welijksvoorlichting. Doel is richtlijnen sa men te stellen voor de voorlichting over het. huwelijksleven. Ook wil men materiaal samenstellen, dat bij die voorlichting ge bruikt kan worden. Bijzondere aandacht vraagt op het ogen blik het alcoholmisbruik door jongeren.. De jeugd moet op de hoogte zijn van de verschijnselen, die zich voordoen bij men sen, die het gevaar lopen aan de drank verslaafd te raken, aldus het jaarverslag. Daarom moet ook bij de opleiding van jeugdleiders en maatschappelijke werksters aandacht geschonken worden aan het al coholisme. Voorts dient bekeken te wor den, wat de kerken in dit opzicht kunnen doen. Dit laatste is een punt van overleg binnen het Nationaal Protestants Centrum, waarbij G.G.Z. als gereformeerde instel ling is aangesloten. Het blad Gezond Gezin" van de pro testantse stichting voor verantwoorde ge zinsvorming groeit voorspoedig, zo wordt medegedeeld. In deze stichting is de G.G.Z. met twee bestuursleden vertegenwoordigd. Niet alleen voor jonge gezinnen is het blad zeer aanbevelenswaardig. Ook predikan ten, ouderlingen, diakenen en maatschap pelijke werkers kunnen, aldus het verslag, in dit blad steun vinden. KERK EN INDUSTRIE LEREN ELKAAR BETER KENNEN Zes gereformeerde predikanten werkten een maand lang als ongeschoold arbeider bij de Hoogovens in IJmuiden. Doel was de moderne industriële wereld in de prak- tijk te verkennen en te luisteren naar wat er leeft onder de arbeiders. Vaak zijn dat mensen, die van de kerk vervreemd zijn. Daardoor ook zijn predikanten vaak nau welijks of niet op de hoogte van de gees telijke vraagstukken, die door de enorme industriële ontwikkeling van ons land worden opgeroepen. In totaal werkten 17 predikanten van verschillende kerken vorige maand als ar beider bij de Hoogovens. De zes gerefor meerden waren K. Sierink uit Ede, A. Broek uit Enschedé, G. Assies uit IJmui den, M. Kievit uit Westerlee, A. Brouwer uit Rotterdam en G. H. Harms uit Eind hoven. Samen met de anderen volgen zij een doctorale studie, die speciaal gericht is op de theologische vragen rondom evangelie en industrie. De colleges worden gezamenlijk gegeven vanuit de theologische faculteiten van de rijksuniversiteit te Utrecht en de Vrije Universiteit in Am sterdam en van de Theologische Hoge school te Kampen. Het bedrijfspraktikum bij de Hoogovens vormde een onderdeel van de studie. Algemene indruk van de predikanten was, dat er zeker ook onder de arbeiders, die totaal los van de kerk staan wel dege lijk geestelijke vragen leven, waarop zij VOLKSTRANEN 9. Tranen over Sion. „Ook weenden wij." Psalm 137:1. Geen volk't is meer opgemerkt, heeft zoveel rouw en leedschap gekend als het volk Israël, 't Heeft geweend op vreemde grond en in het eigen land in Egypte en in Babelin vrijheid en in ballingschapin woestijn en wijn gaard op zijn bergen en in de vlakten. Psalm 137 begint zo tragisch „Aan Babels stromen, daar zaten wij, ook weenden wij". Dat wenen geschiedt om Sions wil: als wij Sion gedachten" Men vraagt de gevangen Sions om een liedmen wil dat ze „liedekens zingen met een treurig hart"maar dat kunnen deze ballingen niet, dat doen ze niet „Hoe zouden wij des Heren lied zin gen op vreemde grond is het ant woord. Daar kunnen ze alleen wenen zitten wenen Is deze psalm dan niet gedicht en gezongen in Babel Waar schijnlijk niet't zal pas na de terug keer als herdenkingslied in de ziel van een der ballingen zijn geboren. Ontvan gen is het wel in Babel. 't Is een lied van liefde en van haat van grote liefde tot Jerusalem en van haat tegen' Babel. „Indien ik u 'vergete, o Jerusalem" èn „gelukkig hij, die uw kinderen zal grijpen en tegen de rots verpletteren"welk laatste dan Babel geldt, 't Is haat tegen Jerusalems vijan den en de vijanden Gods, die zo spre ken doet. Liefde en haat na elkander en naast elkander. En door dit spreken, druppen de tranen heen. Babel is voor Israël als een der Bochim geweest, maar van langer duureen zeventigjarige ballingschap immers. Daar weende men van generatie op generatie, van geslacht op geslacht, tijdig en ontijdig. een antwoord zoeken. Alleenmen moet de wereld, waarin zij leven terdege ken nen om werkelijk een gesprek te kunnen voeren. In de praktijk blijkt daarvoor ook in de werktijd, tussen de bedrijven door, vaak wel gelegenheid te zijn. Uit grote fabrieken en industriële ondernemingen wordt zelfs gevraagd om geestelijke ver zorging. Op het ogenblik werken er in ons land reeds 120 rooms-katholieke bedrijfsaal- moezeniers. De reformatorische kerken hebben een grote achterstand er zijn nog maar zeven of acht industriepredikanten. Men is, van protestantse kant, min of meer gedwongen tot een interkerkelijke aanpak, ook al omdat het in de praktijk niet moge lijk is, dat alle kerken voor zich met een eigen predikant in de bedrijven verschij nen. Plaatselijke stichtingen voor „Evan gelie en Industrie" brengen echter, waar mogelijk, de nodige samenwerking tot stand. ZENDINGSCENTRUM ONTVING ADJUNCT-DIRECTEUR In Baarn is ds A. Vos geïnstalleerd als Vanzelfsprekend deed men er nog wel wat anders ook. Men onderhield dagen en maanden en sabbatten deed zaken en vervulde dienstbetrekkingen. Huwelijk en gezinsvorming bleven niet uit. Men regeerde soms in hoge functie en deelde de lakens uit, zoals Daniël in het machtige Babylonische rijk. Toch was er bij dit alles een ondertoon van droefheid en leedschap die vooral dan tot uiting kwam als men op de sabbath eenzaam en stil aan de oevers der „ri vieren en kanalen bijéén gezeten was om „in zak en as „Sions leed en onder gang" te bewenen. Hoe miste men dan Jerusalem, Sions berg, de tempel Calvijn merkt dienaangaande op dat de gelovigen, zolang ze daar (in Babel) vertoefd hebben, niet opgehou den hebben te wenen. Hun tranen wa ren een teken zowel van hun berouw als van hun ootmoed. Hoewel ze ge durende lange tijd verwijld hebben in een schone, vruchtbare landstreek, die met allerlei bekoringen het zwakke en verwekelijkte hart gemakkelijk had kun nen verderven, zeggen zij echter, dat de tranen, die anders zeer licht opdro gen, zoals men zegt, hun voortdurend uit de ogen stroomden, omdat de hei lige eredienst waaraan zij gewoon wa ren, hun nu ontzegd was en zij zich terecht van het hun beloofde erfdeel zagen beroofd. „Ook weenden zij" we herhalen, dat we dit bizonder zullen hebben te plaatsen op de sabbatten bij gelegen heid van de godsdienstige samenkom sten. Men zal dan klaagliederen heb ben gezongen aldus uiting gevend aan de droeve stemming van het vroom ge moed dat zozeer door de Here bedroefd en beproefd werd. ,,'t Is een dergelijke stemming als we aantreffen in psalm twee en veertig, welks dichter ook ver van Jerusalem aan God en aan Sion gedenkt, namelijk adjunct-directeur van het Zendingscentrum der gereformeerde kerken. Dit gebeurde tijdens een samenkomst in de kapel van het zendingscentrum door dr. J. C. Gil huis, voorzitter van de generale zendings- deputaten der gereformeerde kerken. Speciale opdracht van ds. Vos is de missionaire bewustwording, bewogenheid en bereidheid op het thuisfront van de zending te versterken en te verdiepen. Ds. B. Richters, directeur van het zen dingscentrum en ds. Vos zelf hielden tij dens de samenkomst in de kapel korte me ditaties. Daarbij herdachten zij in het bij zonder wijlen de zendingspionier prof. dr. J. H. Bavinck. Onder hen, die de samen komst bijwoonden, was ook mevrouw Ba vinck. Bij de ontvangst, die na de instal latie in het zendingscentrum volgde, was een door Roeland Koning geschilderd por tret van prof. Bavinck opgesteld. De nieuwe adjunct-directeur van het zendingscentrum is 39 jaar. Hij was sinds 1960 predikant in Wassenaar. Daarvoor diende hij de gereformeerde kerken van Westmaas en van Londen. uit het land van de Jordaan en de Her- monbergen. Ook hij spreekt van wenen: „mijn tranen zijn mij tot spijze dag en nacht". 't Is deze zelfde stemming die Babels ballingen overheerst en tot God doet schreien om troost, 't Zijn tranen niet zonder hoopwant bij al het wenen worden noch de Here noch Jeruselem vergeten in de Hermonbergen niet en in Babel niet „hoop op Godwant ik zal Hem nog loven, mijn Verlosser en mijn God" Ps42:6, 12 43:5). Ook hier de verwachting„na het zure geeft Hij 't zoet". „Ook weenden zij" maar een vlucht in tranen is het bij Israël nooit geweest. Steeds was het een zoeken, een vragen naar, een vlucht in God„ik zocht in mijn gebed, de Heer ootmoedig met geween"een bede „vertroost mijn ziel in haar ge ween zeg tot haar Ik ben uw heil al leen". Neig uw oren naar mijn zuch ten en geween." In psalm 61, ook ver van Jerusalem „in ver afgelegen streken, schier be zweken, zoek ik heul bij U alleen". Vandaar ook de uiteindelijke rust in God„Hij heeft mij in angstvalligheen geantwoord, Mij gered". In de proeve vindt men niets terug van „het geween" uit de oude berij ming. Eerlijkheid gebiedt te erkennen, dat noch de St. Vnoch die van het N.B.G. van wenen spreken, omdat de Hebr. tekst dit niet heeft. 't Zijn, zoals meermalen, ook hier gezangregels ingevoegd in de berijming wil men exegese die het meer dan een eeuw heeft uitgehouden, doch die eer aan inlegkunde dan aan uitlegging doet denken. Niettemin heeft de kerk het er anderhalve eeuw mee gedaan. Ook zij die tegen gezangen waren, welk laatste enigszins eigenaardig aandoet. Brouwershaven B. WENTSEL. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra. 2.30 uur Ds. Heijerman te Kampen. 5 uur Ds. Tissink te Bodegraven. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Heijerman. 5 uur geen dienst. ,-,Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur Ds. Tissink. 5 uur Ds. Boonstra. Collecte Kerk. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur Ds. Tevel te Zwijndrecht. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Verschoor. Domburg 10 uur Ds. Meijer, 2.30 uur Ds. Fokkens te Veenwoudsterwal. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. Dragt te Amstelveen. Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Den Hengst. Bed. H. Av. en Dankzegging. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Bed. H. Av. en Dankzegging. Meliskerke 10 uur Ds. Dercksen te Rotterdam, 2.30 uur Ds. Gommer. Oostkapelle 10 uur Ds. Gommer, 7 uur Ds. Dercksen te Rotterdam. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Melse te Voorthuizen Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld Bed. H. Av. en Dankzegging. Veere 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Brink, Katwijk aan Zee Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Kornet. Bed. H. Av. en Dankzegging. Vrouwenpolder 9 en 10.30 uur Ds. Bosman, 7 uur Ds. v. d. Beukei te Dinteloord. Westkapelle 9.30 uur Ds. Fokkens, 2.30 uur Ds Meijer CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Gispen te Terneuzen. Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk. Breskens 10 en 3 uur Ds. Van lilden, Bed. A. Av. en Dankzegging. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Hoogerwerf, Bed. H. Av. en Dankzegging. Terneuzen 10 en 3 uur Ds. Tevel te Zwijndrecht. Oostburg 10 en 2.30 uur Cand. Pieterse te Voorschoten Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Wentsel, Brouwershaven. CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. De Craene. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen, Bed. H. Av. en Dankzegging. Colijnsplaat 10 en 5.30 uur Ds. De Vries te Capelle aan de IJssel. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Hoogkamer. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Aller. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Van Wilgenburg te Middelburg. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Jansen. Collecte voor de Diaconie. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Heijden. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Lammens, Heemstede Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Radder. Kapelle 10.30 uur Ds. Van Wilgenburg te Middelburg, 5 uur Ds. Mintjes. Kruiningen 10 en 5 uur Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Oegema. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Goedendorp. Bed. H. Av. en Dankzegging. Wemeldinge 10 en 5 uur Ds. Eikelboom. Wissenkerke 10 uur Ds. De Jongh te Middelburg, 2.30 uur Ds. Jansen. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Mintjes. Yerseke 9.30 en 2.30 uur Ds. Booy. Bed. H. Av. en Dankzegging. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Modderaar te Voorschoten. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Van der Stoel. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Pontier te Vlissingen. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Hindriks, Rotterdam Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Le Cointre te Amsterdam. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Egmond. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Cand. Van Egmond te Amsterdam. Tholen 9 en 4.45 uur Ds. Van Egmond. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Maaskant, Leiden Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Veneman te Groningen. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Hoogsteen. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker, Bed. H. Av. en Dankzegging. Oosterland 10 en 3 uur Ds. Boerma te Rotterdam. Renesse 7 uur Ds. Meijster te Ede. Scharendijke 10 en 3 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 2.30 uur Ds. Masselink, Rotterdam. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Huyser.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1964 | | pagina 3