eeuwóe SCerkbode De wereld in Uw huiskamer SIMON PETRUS EN WIJ TELE-VISITE 19e JAARGANG No. 2 10 JULI 1964 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND jSSl Redactie Ds. W. H. Gispen, TerneuzenDs. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. SM® Correspondentie-adres Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Goes Ds. A. G. Kornet, Vlissingen „ik worstel D** P* C. Kraan, VlissingenDs. G. S. Oegema, ArnemuidenDs. D. Ringnalda, Middelburg en ontkom" Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Abonnementsprijs 3,50 per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 v De mens kan niet alleen zijn. Hij mag ook niet alleen zijn. Er moet een ander zijn, die hem ziet. Een ander, die naar hem luistert. Nu, communicatie is er, om die eenzaamheid te doorbreken. De meest eenvoudige communicatie middelen zijn de zintuigen. Daarom betekent het missen van één der zintuigen ook meteen eenzaam heid. De blinde heeft zijn eigen wereld ge kregen. Anderen om hem heen vangen licht op en kleur. Ze zeggen: Kijk, daar! Kijk, daar Maar hij ziet 't niet. Alle dingen verstillen. Hij hoort beweging. Maar hij ziet geen beweging meer. Dat betekent voor hem een stuk eenzaam heid. Een van zijn communicatiemidde len faalt. Zo is het ook met iemand, die doof is geworden. Ook hij werd teruggedrongen in het isolement. Anderen luisteren naar mu ziek. Hij ziet hen genieten. Maar hij blijft er buiten staan. Anderen bewegen hun lippen. Maar wat zeggen ze precies Soms zie je ze lachen. Maar waar om lachen ze Lachen ze misschien om hem Hij hoort bij de anderen en toch niet helemaal. Hij mist een van zijn communicatie-middelen zijn gehoor. En als hij doof is geboren, heeft hij nooit anderen horen praten. Hij zal zijn eigen stem nooit kunnen horen. De eigen stem, waarnaar wij zo graag luisteren. Maar de doofstomme is teruggedron gen in het isolement. De ogen, de oren, de stem het zijn allemaal communicatie-middelen. Alleen, ze hebben hun grens. Als ik op de hoogste bergtop ter wereld ga staan, en het is helder weer, dan kun nen mijn ogen een heel stuk overzien. Alleen zie ik alles van heel veraf en heel klein. En bovendien daar is een horizont. Verder dan die horizont rijken mijn ogen niet. Zo kan ik met mijn stem ver roepen, maar er is een grens. Buiten die grens dringt mijn stem niet door. Maar nu is de techniek er Nu vallen de grenzen weg. Mijn zin tuigen worden verlengd. Ik kan verder roepen dan mijn stem kan reiken. Want ik heb een telefoon. Ik kan verder zien dan mijn ogen kun nen reiken, want er is televisie. Ik kan verder horen dan mijn oren kunnen rei ken, want er is een radio. Zonder deze tele-communicatie-mid- delen is de mens klein en de wereld groot. Maar met hen wordt de macht van de mens steeds groter en de om vang van de wereld steeds kleiner. Zijn gemeenschap breidt zich uit. Hij kan nu spreken met zijn familie in 't buitenland. Hij kan zelfs spreken tot mensen die 100-den kilometers van hem verwijderd zijn. Hij kan zien, wat er vandaag in Parijs is gebeurd. Hij kan de mensen daar zien lopen. Hij kan hen diep in de ogen kijken. Hij kan hun nood zien. Hij kan hun vreugde mee beleven. In Hilversum speelt iemand een piano-concert. En ik kan het in Vlis singen horen. In den Haag is een violist een vioolconcert aan 't spelen. En in Terneuzen zie ik zijn vingers trillen. Radio en televisie overbruggen de afstanden. Ze maken de wereld kleiner. Ze vergroten de gemeenschap. Ze ma ken ook de verantwoordelijkheid groter. Wij kennen een Nederlands spreek woord „Wat niet weet, wat niet deert". Nu weten wij steeds meer. Dit zien door de televisie en dit ho ren via de radio vraagt om het mee leven met heel de wereld. Een meele ven met een veel grotere gemeenschap. Dit meeleven heeft ook een andere kant. De grote gemeenschap mag geen heer en meester zijn over de kleine. Moeten uw kinderen werkelijk alles zien, wat zich op uw televisiescherm afspeelt U neemt ze toch niet overal mee naar toe Maar nu komt heel de wereld naar hen toe. Zorgt u er voor, dat ze niet meer te zien krijgen, dan ze kunnen verwerken Denkt u er om, dat de kleine gemeenschap van uw gezin altijd nog belangrijker is dan de wereld, die uw huiskamer binnen dringt. Weet u, dat uw radio en uw televisietoestel een knop hebben, die je om kunt draaien Wat zou u er aan hebben, om ge boeid te worden door de nood van de wereld, terwijl de nood van uw jongens en meisjes u ontgaat Als het uw radio- of televisie-avond is, betekent dat dan een stopsignaal voor elk persoonlijk gesprek met uw man of uw vrouw, of met uw vrienden? Betekent communicatie met uw verre onbekenden, dat de gemeenschap met uw bekenden van vlakbij er onder lij den gaat En wordt de eenzaamheid zo juist niet groter dan tevoren Ik luister naar de stem van Nieuw- Guinea, maar de stem van mijn vrouw dringt nauwelijks tot mij door. Waarom zet u de radio aan Doet u dat wel eens omdat u bang bent voor een gesprek met de ander Of omdat u bang bent voor de stilte Voor het gesprek met uzelf Voor het gesprek met God misschien? Waarom schalt de stem van Elvis Presly door de duinen en waarom pro beren wij met onze draagbare radio's zelfs het geluid van de golven te over stemmen Het is niet ondenkbaar, dat vandaag of morgen een of andere nerveuze va kantieganger de zee toebuldert,,Hou je mond jö, ik kan de radio niet meer horen Communicatie-middelen mogen nooit hulpmiddelen zijn voor een vlucht. Voor een overstemmen van de angst of van de onrust. Als wij die gevaren eerlijk hebben onderkend, betekent dat geen onder waardering van de communicatiemid delen. Juist niet. Als radio en televisie wer kelijk in dienst staan van de communi- IN HET LESLOKAAL TEN HUIZE VAN SIMON, DE LEERLOOIER TE JOPPE 't Profetenkamertje aldus heb ik meermalen het nachtverblijf voor de dominé van elders die ter plaatse des zondags zou voorgaan horen noemen. Te Joppe was het dimaal geen profe ten, maar een apostelkamertje, want Simon Petrus, één der twaalven, lo geerde tijdens zijn verblijf te Joppe te midden van enige broeders in dit huis bij de zee. Dit verblijf was nogal in grijpend van aard door de opwekking van Tabitha die niet alleen bij de hei ligen en weduwen te Joppe grote ver wondering en dankbaarheid veroor zaakte, doch bekend werd door geheel de stad. en velen tot geloof in de Here bracht. We kunnen wel zeggen dat de apos tel Petrus zich hier in volle kracht des Heiligen Geestes mocht betonen. Hij mag echt als leraar en herder dezer broeders en zusters werkzaam zijn en wordt allicht door Simon de leerlooier als een voorname gast beschouwd. Weinig hebben gastheer noch gast kunnen vermoeden, dat de Heer der Kerk deze apostel, deze leraar der kerk, hier ter plaatse een betekenisvolle les zou komen leren. Weinig hebben ze catie, dat is van de gemeenschap, kun nen we er alleen maar blij en dankbaar om zijn. Dan is het goed, als de wereld in mijn huiskamer komt. Dan zal ik er mijn gezin op wijzen, dat vrije mensen een offer moeten bren gen voor de gevangenen. Ze zullen leren, dat zij wel lekker eten, maar dat er zoveel honger is. De wereld in uw huiskamer. Een rechtstreekse reportage van de wereld-noodgebieden zal ons meer zeg gen dan een collectebus van de Simaei, ook al wil die bus uw aandacht even zeer vragen als uw beeldbuis. Maar wat kan ik doen voor mijn verre naaste Ik kan hem liefhebben, voor hem bid den én alles voor hem doen, wat in mijn vermogen ligt. En dan weet ik, van één mens, die heel de nood van de wereld in één oog opslag heeft gezien en in één seconde heeft gehoord. Van een mens, die de wereld heeft gered. Ver buiten de gren zen van zijn horizont, ver buiten de mogelijkheden van zijn eigen tijd. De Mens, die de wereld gered heeft, Jezus Christus. En geen telecommunicatiemiddel is in staat om dit diepe geheim zo duide lijk te maken, dat iedereen het zo maar gelooft. Want wat geen oor heeft gehoord en wat geen oog heeft gezien, dat heeft God bereid. W. H. GISPEN. COMMUN1CA TIE-LIEDJE Er is een raket naar Venus gegaan. Er zijn foto's genomen van de maan. Maar wij weten niet meer waar we staan. Er zijn geen afstanden meer. Toch zijn wij ver van huis. Want we hebben de hemel op aarde, Maar de hemel heeft ons niet meer. Wij hebben een brede visie. Een téllstar-televisie. Maar wie zijn de mensen van vlakbij Ik zie hen te ver voorbij. Communicatie. Is er bij de gratie van alles wat ik al wist. Maar de hemel op aarde heeft geen enkele waarde voor wie de liefde mist. W.H.G. kunnen vermoeden, dat dit apostelka mertje tot een leslokaal zou worden van wereldbetekenis. Toch is dit zo geschied, want Jezus Christus kiest dit dakkamertje uit als leslokaal voor een tijdens dit lesuur niet eens zo gemakkelijke en meegaande leerling. Simon ontvangt aanschouwe lijk onderwijs en het trefpunt waardoor de les klaar en duidelijk voor hem komt te staan is zijn maag. Hij is namelijk op het dak om zijn gebed te verrichten, is hongerig en verlangt te eten, en ter wijl men beneden iets voor hem klaar maakte, geraakte hij in zinsverrukking. Waarschijnlijk heeft de apostel bid den en vasten verbonden, zodat zijn honger hieruit is te verklaren. De Here toont hem nu een laken met allerlei viervoetige en kruipende dieren der aarde en allerlei vogelen des hemels. Simon krijgt aldus een heel menu voor gezet met de uitnodiging toe te tasten en te eten. Als hij ziet wat hem wordt voorgeschoteld trekt hij er echter de neus voor op en weigert aan de nodi ging Petrus sta op, slacht en eet, te voldoen. Geenszins, Herewant ik heb nog nooit iets gegeten, dat onheilig en onrein was. Pas nadat hem tot driemaal toe is toegevoegd wat God rein verklaard heeft, moogt gij niet voor onheilig hou den, werd de lakenschotel weer opge nomen in de hemel. Dan is het lesuur voorbij. (Een kritisch rubriekje voor radio luisteraars en T.V.-kijkers.) Zo nu en dan wil ik in deze rubriek uw aandacht vragen voor radio en tele visie. Wie eenmaal televisie heeft, haalt uiteraard de wereld in zijn huis kamer. Hij krijgt ook vaak een andere kijk op veel dingen. Wij zullen ver schillende radio- en T.V.-rubrieken de revue laten passeren. Sport, amusement, hoorspel of tele visie-spel, het journaal etc. Hebt u zelf vragen of problemen naar aanleiding van radio of televisie, uw redactie staat open voor elk eigen initiatief. Dan aan de slag. Onder het motto H O Houd ogen en oren open W. H. G. Wat moeten we van deze tegenstrib belende en betweterige leerling zeggen? Tegenspreken, althans niet zo maar critiekloos iets aanvaarden, ligt wel in de lijn van zijn karakter. Mattheüs 16:1 v.v. vermeldt hoe Petrus na de eerste lijdensaankondiging van Jezus deze terzijde neemt en Hem bestraft, zeggendeDat verhoede God, Here, dat zal U geenszins overkomen Doch Jezus keerde Zich om en zeide tot Pe trus Ga weg, achter Mij satan gij zijt Mij een aanstoot, want gij zijt niet bedacht op de dingen Gods, maar op die der mensen. Dat was toen na zijn „geenszins" en nu spreekt hij hetzelfde woord weer en zegt ook nu geenszins, Here. Petrus leeft in zijn eigen gedachtenwereld en houdt daar streng aan vast. Hij laat daar zich niet gemakkelijk uit verdrin gen, geeft zijn idee niet zo maar prijs. Hij pleegt verzet. Hij doet dit hier in dit leslokaal met een beroep op Schrift en traditie, want zijn verweer ik heb nooit iets gegeten dat onheilig of onrein -was, vindt grond in de Schrift die hem reinigingswetten deed kennen. Evenals de rijke jonge man die tot Jezus komt en zegt alle deze dingen heb ik onderhouden van mijn jeugd af aan, zegt Petrus dit ook met betrekking tot het voor hem hangende menu. Uit Petrus' duidelijke ,,nog nooit" blijkt wel, dat men zich in de kring ron dom Jezus aan de joodse spijswetten had gehouden, zodat de apostel in de zelfde houding als voorheen wil blijven volharden. Intussen had het feit, dat dezelfde Heer van destijds nü anders wil hem minder volstrekt moeten doen spreken, en zijn beslist „geenszins" verzwakken. Dat dit niet het geval is, nog niet het geval is, valt te verklaren uit de blijk baar streng joodse opvoeding van Si mon Petrus. Al was zijn leven dan wel niet gelijk aan dat van Paulus die opgevoed werd naar de strengste secte der Farizeën, en dus niet als geconfijt in de zuurdee- sem dier secte, toch was hij maar al te zeer ingekapseld in norm en vorm van de joodse traditie. Petrus moest ook na de uitstorting van de Heilige Geest op Pinkster en zijn rede te Jeruzalem gehouden, -nog uitgepeld worden uit de bast van het jodendom een feit dat later nog ac tueel voor hem blijkt te zijn. Petrus is meermalen bang geweest voor een af vallige jood gehouden te worden. Hij is iemand die de voorvaderlijke ge woonten maar node prijsgeeft. Men denke aan Galaten 2:11 v.v., waar Paulus zijn optreden tegen Cefas-Pe- trus vermeldtik heb mij openlijk tegen hem verzet, omdat het ongelijk aan zijn kant was. Want vóórdat sommigen uit de kring van Jacobus gekomen waren,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1964 | | pagina 1