Uit de Gemeenten Officiële Berichten Tranen in de Tijbei „DE SLUIKER" Stelt men dat de bouw van een kerk ge middeld een half miljoen gulden kost, dan betekent ieder jaar uitstel door de stijgende bouwkosten op het ogenblik een verlies van circa tien procent van de bouwprijs, dus 50.000 gulden. JONGERENTEAMS AAN HET WERK IN EVANGELISATIE Teams van jonge vrijwilligers werken deze zomer in een groot aantal vakantie plaatsen voor de gereformeerde evangeli satie. Ze leiden clubs van kinderen, orga niseren wedstrijden en instuifavonden en ze zorgen voor gezellige programma's ge durende regendagen en 's avonds. Het zijn voornamelijk leerlingen van kweekscholen en middelbare scholen, die deze bijzondere evangelisatie-teams vormen. Dit bijzondere zomerwerk is de laatste jaren mede op gang gekomen door het Evangelisatiecentrum van de gereformeer de kerken in Baarn. Gebleken is dat tal van mensen deze „service" van de kerk in hun vakantieplaats op prijs stellen. Vaak maakt men ook de dagsluiting van het team mee en en in veel gevallen leidt dit tot gesprekken met mensen, die in hun woonplaats nooit met de kerk in aanra king komen. Voor de vakantiemaanden van dit jaar is deze moderne vorm van evangelisatie sterk uitgebreid. Men vindt de teams thans in de badplaatsen en op de eilanden, maar ook in de watersportgebieden van Fries land en Zuidholland en dan doorgaans in de kleinere gemeenten, die niet over stroomd worden door het massatoerisme, maar waar het nog „rustig" is. Daar treft men namelijk de mensen aan, die in hun vakantie ook innerlijk tot rust willen kó men. Vaak zijn de jonge medewerkers in teamverband ondergebracht. Soms logeren ze bij de plaatselijke bevolking. Enige hon derden jongeren zijn er deze zomer bij be trokken. Toenemende waardering onder vinden ze ook van beheerders van vakan tiekampen, die aanvankelijk wat afwijzend stonden tegenover deze kerkelijke activi teiten. In veel gevallen beschikken de teams over een goede bibliotheek, waarin ook voldoende ontspanningslectuur aanwezig is. Speciale Duitse boeken hebben ze voor gasten uit Duitsland. Het evangelisatiecentrum begeleidt en stimuleert dit zomerwerk o.a. met instruc tieve besprekingen in het centrum te Baarn. De ervaringen van deze zomer worden onder de loep genomen tijdens een tweedaagse conferentie op 23 en 24 no vember. „GROENE" STUDENTEN MOETEN WERKEN VOOR DE KERK Ongeveer 160 jongeren, die in septem ber beginnen te studeren in Delft zullen in hun groentijd als arbeider moeten wer ken aan een kerkelijk bouwwerk. Deze „groenen" zijn de nieuwe leden van de Delftse afdeling van S.S.R., het reforma torische studentengezelschap. Dit ontgroe ningsplan werd door S.S.R. in Delft ge maakt om een betere bestemming te geven aan de groentijd van de nieuwe leden. Het bureau Kerkopbouw van de gere formeerde kerken in Nederland dat om medewerking is gevraagd, zoekt thans naar een geschikt project en plaatselijke bouwcommissies, die studenten kunnen gebruiken, zowel bij nieuwbouw als bij verbouw of restauratie, kunnen zich aan melden bij het bureau van Kerkopbouw, Ravellaan 48, Utrecht. Van 7 tot 21 sep tember zijn de novieten van S.S.R. be schikbaar. Zij zullen komen in groepen van veertig en ze worden begeleid door ten minste tien oudejaars studenten. MEDEWERKING AAN DE BOUW VAN KERK TE DACHAU Aan de bouw van een evangelische ge- dachteniskerk in het voormalige concen tratiekamp Dachau wordt ook vanuit het kerkverband der gereformeerde kerken meegewerkt. Een eerste symbolische bij drage werd namelijk gegeven door de sy node van de Altreformierte Kirchen in Nedersaksen en deze groep van kerken in het grensgebied van Duitsland en Ne- VOLKSTRANEN 8. Volksrouw in de stad Susan. „„Mordechaï ging door het mid den van de stad, terwijl hij luid en bitter jammerde" - „bij de Joden was diepe rouw, vasten, geween en geklaag." Esther 4:1, 3. Een koning en diens kwade geest, zijn grootvizier, hebben samen een wreed plan gereed gemaakt. De Joden hater, de Agagiet Haman, de zoon van Hammedatha, de antisemiet, heeft zijn Vorst ten kwade van de Joden geraden en zijn moordplan goedgekeurd gekre gen. 't Was een omvangrijk moordplan, een progrom op grote schaal, zodat bij het vernemen er van de stad Susan in opschudding geraakt. Niet allen toch in Susan delen in de haat van de Aga giet, die niet anders bedoelt als het volk waar Mordechaï toe behoorde, uit te roeien en te verdelgen van de aardbo dem, althans in het gehele koninkrijk van Ahasveros. De „boze Haman" was zelf van ko ninklijke bloede, afstammeling uit het koninklijk geslacht der Amelakieten, die van hoogmoed en van haat tegen Gods volk vervuld waren reeds van oude tijden af anti-semieten pur sang! Als het moordbevel bekend wordt, heerst in elk gewest waar Joden wonen diepe rouw, zodat niet alleen Morde chaï in Susan zijn klederen verscheur de, zich in zak en as hulde en door het midden van de stad ging, zelfs de poort des konings binnenging, terwijl hij luid en bitter jammerde, maar overal waar maar Joden woonden, was een derge lijke rouw, vasten, geween en geklaag. Ook koningin Esther die er van hoort, schrikt hevigze zendt Morde chaï klederen om zijn rouwgewaad van hem te nemen, maar hij weigert deze aan te nemen. Zo ligt dan deze Jood, die een ambt bekleedt aan het hof, be kleed met een rouwkleed in zak en as ter neer. Wanneer en waar men hem ook ziet of hoort, ziet men hem de droefheid en de leedschap merkbaar aan. Ook bij deze rouw is geween en ge- klag een belangrijk onderdeel van het derland is sinds 1923 aangesloten bij de gereformeerde kerken van ons land. Alle evangelische kerken van Duitsland werken samen in de stichting van de kerk in Dachau. Op de plaats waar zoveel men sen veracht, beledigd en gekweld werden, wil deze kerk ruimte bieden voor de ver kondiging van Jezus Christus, die de broe der is van de ellendigen en de vervolgden. De veertien gemeenten in Oostfriesland en de graafschap Bentheim, die samen de Altreformierte Kirchen vormen, zijn allen opgeroepen tot deelname aan de inzame ling voor de kerkbouw in Dachau. Deze kerken, die tezamen 5400 leden tellen, zijn ook betrokken bij de grote Duitse kerke lijke actie voor internationale hulp „Brot für die Welt". Daarvoor gaven zij vorig jaar bijna 27.000 mark. rouwbetoon. Tranen vloeien er in me nigte tranen over Israël in balling schap. Voor de zoveelste maal doet Is raels God zijn volk wenen om het daar na te troosten. En straks is de beurt om te wenen aan Amaleks trotse na kroost dat zich wellicht zijn tranen heeft geschaamd, doch dpn toch maar door God verworpen bleek helaas een al te weinig opgemerkt waarschuwend voorbeeld voor alle anti-semieten. „Wie Gods volk aanrandt, randt Zijn oogappel aan." Brouwershaven B. WENTSEL. Nicuwerkerk. H, AvondmaalD.V. te vieren zondag 12 juli. Op a.s. zondag zal Ds. Nawijn voorber. pred. houden. Ook is een zeld zaamheid dat ik dit niet zelf doe, maar vanweg een a.s. vacantie-zondag op 19 juli is door de kerkeraad aldus besloten. Wilt dan luisteren naar de boodschap door die dienaar ter voorbereiding. En moge dan de 12de een gezegende Avondmaals viering ons deel zijn. Dat er nog eens be letselen en hindernissen weggenomen mo gen worden, in de weg van ernstig gebed, 't Is een heel ding om de dood des Heren niet te verkondigen, terwijl we toch zo goed weten, dat het buiten die verzoenen de dood van Christus niet zal gaan Laat ons niet van de tafel, maar naar de Tafel vluchten als zondaren met een verbroken hart. Een verbroken hart zult Gij, o God, niet verachten. J. H. B. Oosterland, Bij u is de Avondmaalsviering reeds a.s. zondag. Het formulier zelf is een treffende preek. Ook voor u geldt hetzelfde, brs en zrs. Vluchten naar de Tafel. God zegene u allen. J. H. B. Arnemuiden. Actie Kerkbouw. De verkoopmiddag gehouden ten bate van de Actie Kerkbouw die onder grote belangstelling gehouden werd, bracht het mooie bedrag van bijna 2400,op. Ook de verkoop van inge lijste platen van oud-Arnemuiden is een succes geworden. Ouderling J. Krijger verkocht 75 platen, een netto opbrengst AGENDUM van de vergadering van de Classis Zierikzee-contracta van de Gereformeerde Kerken in Nederland, D.V. woensdag 15 juli 1964, des avonds 8 uur, te Zierikzee, Geref. Jeugdgebouw, St. Domusstraat, in de kerkeraadskamer. 1. Opening door de samenroepende kerk van Zierikzee. 2. Nazien der credentiebrieven door de kerk van Zonnemaire. 3. Constituering van de vergadering en het moderamen. 4. Ingekomen stukken. 5. Rondvraag. 6. Sluiting. Namens de samenroepende kerk te Zierikzee, J. C. VAN DEN DOEL, Praeses. L. VAN SLUIS, Scriba. P.S. Medegedeeld wordt dat deze oproep voor bovenvermelde vergadering is verzonden aan alle kerken in de Classis Zierikzee en dat de kerken van Brouwershaven, Bruinisse, Oosterland en Haamstede hierbij niet vertegenwoordigd behoeven te zijn. KORT VERSLAG van de vergadering der Particuliere Synode der Gerefor meerde Kerken in Zeeland, gehouden op woensdag 3 juni 1964, in de Oos- terkerk te Goes. (Vervolg) 8. De synode gaat over tot de volgende benoemingen Archiefbewarende kerkde kerk van Goes. ArchivarisD. J. Rouw, Wilhelmina- straat 16d, tel. (0 1100)66 76, Goes; se cundus ds. J. E. Booy, Yerseke. Commissie voor het archiefB. Hogen- dorf, Van Dusseldorpstraat 82, Goes B. Schreuder, 's-Heer Hendrikskinderendijk 58, Goes (samenroeper)P. S. Marinus- sen, Kon. Wilhelminastraat 29, Kloetinge. Curator Theologische Hogeschoolds. A. G. van der Stoel, Bergen op Zoom secundusds. S. van Wouwe, Seroos- kerke (W.). Quaestor Particuliere Synode A. Pou- wer, Seisstraat 29, tel. (0 1180)20 23, Middelburg, postrek. 1 29 46 t.n.v. Ned. Middenstandsbank, Middelburg secundus: drs. M. de Bruyne, Stationsstraat 11, Mid delburg. (vervolg op pag. 3) van 300,Prachtig Door bemiddeling van Ds. Th. P. van Belzen te Mariënberg werden aldaar voor 50,lepeltjes ver kocht voor ons bouwfonds. Ds. v. Belzen ontving per brief de dank van de bouw commissie. Verder wordt de actie voortgezet met de verkoop van balpennen met inscriptie, in diverse kleuren, waarbij de jeugd dei- gemeente is ingeschakeld. Ook met prik- kaarten wordt gewerkt. Ter vervulling van drie vacatures voor ouderling per 1 september zijn tot ouder ling gekozen en door de kerkeraad be noemd de broeders C. Mesu Cz., S. C. Klaasse en J. Riemens. Aftredend de broeders M. Bosma, Elenbaas en Nijsse. FEUILLETON Vrij bewerkt naar P. Visser Jzn. 26) Hij houdt schier de adem in. Zijn hart klopt hevig zijn leden trillen van angst. Zouden zij toch hebben ge zien, dat zich hier een man heeft verscholen Dat is haast niet mogelijk. Gelukkig duurt de onzekerheid niet lang. Hij hoort het tweegesprek dat gevoerd wordt, weliswaar in het Frans, maar hij kan het vrij goed volgen. „Dat is hier een gek geval, Pierre. Weet jij, welke weg naar Brugge leidt?" „Net zo min als jij, Jean. Toch geloof ik, dat we rechts moeten." „Dat zegt niets. Met evenveel recht kan ik beweren, dat wij de linkse weg moeten nemen. Stom, dat we niet beter geïnformeerd hebben. Nu lopen we nog de kans, dat de fielt ons ontkomt." „Hoe heet hij ook weer „Zijier, Frits Zijier." „Jawel. Maar hoe is de naam, waaronder hij zich in Damme bekend heeft gemaakt „Ik meen Hijzer of Huser, of zo iets. Maar ik heb de naam in mijn zakboekje opgeschreven. Even zien." „Laat maar, laat maar. We zijn beter met de vent dan met zijn naam. Ik zie daar ginds iemand aankomen. Laten we die opwachten, dan kunnen de beesten ook uit blazen, we hebben er nogal aardig op losgedraafd." Onder de brug staat een man, die het wel zou kunnen uitschreeuwen van blijdschap ze hebben hem niet be merkt Er klinken stappen. Een koopman, zijn mars op de rug, nadert. „Zeg eens vriend, kom je van Brugge vraagt één der marechaussees. „Zoals de sinjeur zegt." „En waar gaat die weg naar toe „Naar Maldegem." „Zo, dank je wel." De marskramer blijft nog even staan. „We zijn dus uit de droom, kameraad", meent de ondervrager. „Ja", zegt zijn collega, „maar wie waarborgt ons, dat de vent, om ons te misleiden, niet naar het dorp is ge gaan „Zeg, koopman, ben je niet een veehandelaar tegen gekomen, zo wat van uw lengte, gekleed in een blauwe kiel, een bruine hoed, met waterlaarzen aan en een ste vige stok in de hand „Neen, dat weet ik zeker. Mij zijn alleen wat groente boeren met hun karren, een paar vrouwen en een boer gepasseerd." „En hoever is Maldegem van hier „Nou, zowat twee uur gaans." „Dank je, koopman. Goeie morgen." „Zo, nu weten we tenminste wat meer dan daareven. De schelm is natuurlijk naar Maldegem gegaan, want Brugge kan hij nog niet bereikt hebben en die koopman heeft hem niet gezien." Na nog enkele korte woordenwisselingen stijgen zij op enslaan vastberaden de weg naar Maldegem in „Alweer gered Gode zij dank stamelt de man onder dé brug, die nog even wachten blijft alvorens voor de dag te komen. Het is hem tenminste volkomen duidelijk geworden, dat hij overal gevaar loopt. Zijn vermomming als veehande laar en de naam Jacques Huijser kunnen hem niet meer van dienst zijn. Het paspoort op die naam zou hem zelfs noodlottig kunnen worden. Wat gelukkig dat hij nog een tweede heeftZijn oom, de Maire, heeft het goed gezien Resoluut neemt hij zijn paspoort, rolt het papier vast in elkaar en stoot het met zijn stok diep in de modder, zodat het wel nimmermeer te voorschijn zal komen. Op zijn borst berust het andere, dat hij voor de dag haalt en in de zak steekt. „Jacques Huijser heeft agedaan", mompelt hij. „Ik ben voortaan Jacob Heilman, landbouwer. Laat ik mij niet vergissen." Na eerst de modder van zijn laarzen te hebben afge spoeld, klimt hij tegen de steile oever op en kijkt spiedend in het rond. Heel in de verte loopt de marskramer de beide marechaussees zijn uit het oog verdwenen en verder is er niemand te zien, dan de heel vage gedaanten, ginds op het land. Hij haalt zijn zakdoek uit de zak, vouwt die in dichte plooien en bindt hem voor het éne oog. „Dat zal mijn vermomming nog 'n beetje in de hand werken", meent hij. En nu naar Brugge Hij zet er een verbazend snelle pas in, vermindert alleen wat vaart, als er iemand pas seert om niet gejaagd te schijnen. Nadat hij een paar uur gelopen heeft, wenken de torens van de stad hem. Onderwijl is ook zijn maag weer gaan jeuken en hij besluit, als er een herberg vóór de stad is, wat wel vrij zeker zal zijn, daar te gaan eten en even uit te rusten. Weldra bereikt hij „Het grijze paard", niet alleen een herberg, maar het is duidelijk te zien, ook een boerderij en een uitspanningsplaats. In de middag, ook dat heeft hij verwacht, is er geen bezoek. Hij vindt de gelagkamer leeg, wat hem zeer aan genaam is. Hoe minder mensen hij voorlopig ontmoet, hoe liever het hem is. De waard blijkt een nog jonge vent te zijn, een hupse borst, die hem snel van het gevraagde voorzitereen paar sneden brood met ham en bier. „Dat gaat zeker op de stad aan, gezel vraagt de hospes, minder uit nieuwsgierigheid dan om een praatje te maken. „Om je te dienen, sinjeur." „Met 't zieke oog naar de dokter „Janeenmisschien toch wel." „Voor gebreken aan het oog kun je anders beter in Gent terecht. Brugge heeft op dat gebied niet veel bi- zonders." „Och, het is zo erg niet. Er is wat stof in mijn oog gevlogen het doet wat pijn en ik heb mijn zakdoek er voor gebonden tegen het scherpe daglicht." Dan valt zijn „goede" oog op een stuk papier aan de want tegenover hem, hetzelfde gehate biljet, dat hem die morgen al zo'n schrik heeft aangejaagd. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1964 | | pagina 2