Uit de Gemeenten
Officiële Berichten
Tranen in de Tijbei
„DE SLUIKER"
Stelt men dat de bouw van een kerk ge
middeld een half miljoen gulden kost, dan
betekent ieder jaar uitstel door de stijgende
bouwkosten op het ogenblik een verlies
van circa tien procent van de bouwprijs,
dus 50.000 gulden.
JONGERENTEAMS AAN HET
WERK IN EVANGELISATIE
Teams van jonge vrijwilligers werken
deze zomer in een groot aantal vakantie
plaatsen voor de gereformeerde evangeli
satie. Ze leiden clubs van kinderen, orga
niseren wedstrijden en instuifavonden en
ze zorgen voor gezellige programma's ge
durende regendagen en 's avonds. Het zijn
voornamelijk leerlingen van kweekscholen
en middelbare scholen, die deze bijzondere
evangelisatie-teams vormen.
Dit bijzondere zomerwerk is de laatste
jaren mede op gang gekomen door het
Evangelisatiecentrum van de gereformeer
de kerken in Baarn. Gebleken is dat tal
van mensen deze „service" van de kerk
in hun vakantieplaats op prijs stellen. Vaak
maakt men ook de dagsluiting van het
team mee en en in veel gevallen leidt dit
tot gesprekken met mensen, die in hun
woonplaats nooit met de kerk in aanra
king komen.
Voor de vakantiemaanden van dit jaar
is deze moderne vorm van evangelisatie
sterk uitgebreid. Men vindt de teams thans
in de badplaatsen en op de eilanden, maar
ook in de watersportgebieden van Fries
land en Zuidholland en dan doorgaans in
de kleinere gemeenten, die niet over
stroomd worden door het massatoerisme,
maar waar het nog „rustig" is. Daar treft
men namelijk de mensen aan, die in hun
vakantie ook innerlijk tot rust willen kó
men.
Vaak zijn de jonge medewerkers in
teamverband ondergebracht. Soms logeren
ze bij de plaatselijke bevolking. Enige hon
derden jongeren zijn er deze zomer bij be
trokken. Toenemende waardering onder
vinden ze ook van beheerders van vakan
tiekampen, die aanvankelijk wat afwijzend
stonden tegenover deze kerkelijke activi
teiten. In veel gevallen beschikken de teams
over een goede bibliotheek, waarin ook
voldoende ontspanningslectuur aanwezig
is. Speciale Duitse boeken hebben ze voor
gasten uit Duitsland.
Het evangelisatiecentrum begeleidt en
stimuleert dit zomerwerk o.a. met instruc
tieve besprekingen in het centrum te
Baarn. De ervaringen van deze zomer
worden onder de loep genomen tijdens een
tweedaagse conferentie op 23 en 24 no
vember.
„GROENE" STUDENTEN MOETEN
WERKEN VOOR DE KERK
Ongeveer 160 jongeren, die in septem
ber beginnen te studeren in Delft zullen
in hun groentijd als arbeider moeten wer
ken aan een kerkelijk bouwwerk. Deze
„groenen" zijn de nieuwe leden van de
Delftse afdeling van S.S.R., het reforma
torische studentengezelschap. Dit ontgroe
ningsplan werd door S.S.R. in Delft ge
maakt om een betere bestemming te geven
aan de groentijd van de nieuwe leden.
Het bureau Kerkopbouw van de gere
formeerde kerken in Nederland dat om
medewerking is gevraagd, zoekt thans
naar een geschikt project en plaatselijke
bouwcommissies, die studenten kunnen
gebruiken, zowel bij nieuwbouw als bij
verbouw of restauratie, kunnen zich aan
melden bij het bureau van Kerkopbouw,
Ravellaan 48, Utrecht. Van 7 tot 21 sep
tember zijn de novieten van S.S.R. be
schikbaar. Zij zullen komen in groepen van
veertig en ze worden begeleid door ten
minste tien oudejaars studenten.
MEDEWERKING AAN DE BOUW
VAN KERK TE DACHAU
Aan de bouw van een evangelische ge-
dachteniskerk in het voormalige concen
tratiekamp Dachau wordt ook vanuit het
kerkverband der gereformeerde kerken
meegewerkt. Een eerste symbolische bij
drage werd namelijk gegeven door de sy
node van de Altreformierte Kirchen in
Nedersaksen en deze groep van kerken
in het grensgebied van Duitsland en Ne-
VOLKSTRANEN 8.
Volksrouw in de stad Susan.
„„Mordechaï ging door het mid
den van de stad, terwijl hij luid
en bitter jammerde" -
„bij de Joden was diepe rouw,
vasten, geween en geklaag."
Esther 4:1, 3.
Een koning en diens kwade geest,
zijn grootvizier, hebben samen een
wreed plan gereed gemaakt. De Joden
hater, de Agagiet Haman, de zoon van
Hammedatha, de antisemiet, heeft zijn
Vorst ten kwade van de Joden geraden
en zijn moordplan goedgekeurd gekre
gen. 't Was een omvangrijk moordplan,
een progrom op grote schaal, zodat bij
het vernemen er van de stad Susan in
opschudding geraakt. Niet allen toch
in Susan delen in de haat van de Aga
giet, die niet anders bedoelt als het volk
waar Mordechaï toe behoorde, uit te
roeien en te verdelgen van de aardbo
dem, althans in het gehele koninkrijk
van Ahasveros.
De „boze Haman" was zelf van ko
ninklijke bloede, afstammeling uit het
koninklijk geslacht der Amelakieten,
die van hoogmoed en van haat tegen
Gods volk vervuld waren reeds van
oude tijden af anti-semieten pur sang!
Als het moordbevel bekend wordt,
heerst in elk gewest waar Joden wonen
diepe rouw, zodat niet alleen Morde
chaï in Susan zijn klederen verscheur
de, zich in zak en as hulde en door het
midden van de stad ging, zelfs de poort
des konings binnenging, terwijl hij luid
en bitter jammerde, maar overal waar
maar Joden woonden, was een derge
lijke rouw, vasten, geween en geklaag.
Ook koningin Esther die er van
hoort, schrikt hevigze zendt Morde
chaï klederen om zijn rouwgewaad van
hem te nemen, maar hij weigert deze
aan te nemen. Zo ligt dan deze Jood,
die een ambt bekleedt aan het hof, be
kleed met een rouwkleed in zak en as
ter neer. Wanneer en waar men hem
ook ziet of hoort, ziet men hem de
droefheid en de leedschap merkbaar
aan.
Ook bij deze rouw is geween en ge-
klag een belangrijk onderdeel van het
derland is sinds 1923 aangesloten bij de
gereformeerde kerken van ons land.
Alle evangelische kerken van Duitsland
werken samen in de stichting van de kerk
in Dachau. Op de plaats waar zoveel men
sen veracht, beledigd en gekweld werden,
wil deze kerk ruimte bieden voor de ver
kondiging van Jezus Christus, die de broe
der is van de ellendigen en de vervolgden.
De veertien gemeenten in Oostfriesland
en de graafschap Bentheim, die samen de
Altreformierte Kirchen vormen, zijn allen
opgeroepen tot deelname aan de inzame
ling voor de kerkbouw in Dachau. Deze
kerken, die tezamen 5400 leden tellen, zijn
ook betrokken bij de grote Duitse kerke
lijke actie voor internationale hulp „Brot
für die Welt". Daarvoor gaven zij vorig
jaar bijna 27.000 mark.
rouwbetoon. Tranen vloeien er in me
nigte tranen over Israël in balling
schap. Voor de zoveelste maal doet Is
raels God zijn volk wenen om het daar
na te troosten. En straks is de beurt
om te wenen aan Amaleks trotse na
kroost dat zich wellicht zijn tranen
heeft geschaamd, doch dpn toch maar
door God verworpen bleek helaas een
al te weinig opgemerkt waarschuwend
voorbeeld voor alle anti-semieten.
„Wie Gods volk aanrandt, randt
Zijn oogappel aan."
Brouwershaven B. WENTSEL.
Nicuwerkerk.
H, AvondmaalD.V. te vieren zondag
12 juli. Op a.s. zondag zal Ds. Nawijn
voorber. pred. houden. Ook is een zeld
zaamheid dat ik dit niet zelf doe, maar
vanweg een a.s. vacantie-zondag op 19
juli is door de kerkeraad aldus besloten.
Wilt dan luisteren naar de boodschap door
die dienaar ter voorbereiding. En moge
dan de 12de een gezegende Avondmaals
viering ons deel zijn. Dat er nog eens be
letselen en hindernissen weggenomen mo
gen worden, in de weg van ernstig gebed,
't Is een heel ding om de dood des Heren
niet te verkondigen, terwijl we toch zo
goed weten, dat het buiten die verzoenen
de dood van Christus niet zal gaan Laat
ons niet van de tafel, maar naar de Tafel
vluchten als zondaren met een verbroken
hart. Een verbroken hart zult Gij, o God,
niet verachten. J. H. B.
Oosterland,
Bij u is de Avondmaalsviering reeds a.s.
zondag. Het formulier zelf is een treffende
preek. Ook voor u geldt hetzelfde, brs en
zrs. Vluchten naar de Tafel. God zegene
u allen. J. H. B.
Arnemuiden.
Actie Kerkbouw. De verkoopmiddag
gehouden ten bate van de Actie Kerkbouw
die onder grote belangstelling gehouden
werd, bracht het mooie bedrag van bijna
2400,op. Ook de verkoop van inge
lijste platen van oud-Arnemuiden is een
succes geworden. Ouderling J. Krijger
verkocht 75 platen, een netto opbrengst
AGENDUM van de vergadering van de
Classis Zierikzee-contracta van de
Gereformeerde Kerken in Nederland,
D.V. woensdag 15 juli 1964, des
avonds 8 uur, te Zierikzee, Geref.
Jeugdgebouw, St. Domusstraat, in de
kerkeraadskamer.
1. Opening door de samenroepende kerk
van Zierikzee.
2. Nazien der credentiebrieven door de
kerk van Zonnemaire.
3. Constituering van de vergadering en
het moderamen.
4. Ingekomen stukken.
5. Rondvraag.
6. Sluiting.
Namens de samenroepende kerk te
Zierikzee,
J. C. VAN DEN DOEL, Praeses.
L. VAN SLUIS, Scriba.
P.S. Medegedeeld wordt dat deze oproep
voor bovenvermelde vergadering is
verzonden aan alle kerken in de
Classis Zierikzee en dat de kerken
van Brouwershaven, Bruinisse,
Oosterland en Haamstede hierbij
niet vertegenwoordigd behoeven te
zijn.
KORT VERSLAG van de vergadering
der Particuliere Synode der Gerefor
meerde Kerken in Zeeland, gehouden
op woensdag 3 juni 1964, in de Oos-
terkerk te Goes.
(Vervolg)
8. De synode gaat over tot de volgende
benoemingen
Archiefbewarende kerkde kerk van
Goes.
ArchivarisD. J. Rouw, Wilhelmina-
straat 16d, tel. (0 1100)66 76, Goes; se
cundus ds. J. E. Booy, Yerseke.
Commissie voor het archiefB. Hogen-
dorf, Van Dusseldorpstraat 82, Goes B.
Schreuder, 's-Heer Hendrikskinderendijk
58, Goes (samenroeper)P. S. Marinus-
sen, Kon. Wilhelminastraat 29, Kloetinge.
Curator Theologische Hogeschoolds.
A. G. van der Stoel, Bergen op Zoom
secundusds. S. van Wouwe, Seroos-
kerke (W.).
Quaestor Particuliere Synode A. Pou-
wer, Seisstraat 29, tel. (0 1180)20 23,
Middelburg, postrek. 1 29 46 t.n.v. Ned.
Middenstandsbank, Middelburg secundus:
drs. M. de Bruyne, Stationsstraat 11, Mid
delburg.
(vervolg op pag. 3)
van 300,Prachtig Door bemiddeling
van Ds. Th. P. van Belzen te Mariënberg
werden aldaar voor 50,lepeltjes ver
kocht voor ons bouwfonds. Ds. v. Belzen
ontving per brief de dank van de bouw
commissie.
Verder wordt de actie voortgezet met
de verkoop van balpennen met inscriptie,
in diverse kleuren, waarbij de jeugd dei-
gemeente is ingeschakeld. Ook met prik-
kaarten wordt gewerkt.
Ter vervulling van drie vacatures voor
ouderling per 1 september zijn tot ouder
ling gekozen en door de kerkeraad be
noemd de broeders C. Mesu Cz., S. C.
Klaasse en J. Riemens. Aftredend de
broeders M. Bosma, Elenbaas en Nijsse.
FEUILLETON
Vrij bewerkt naar P. Visser Jzn.
26)
Hij houdt schier de adem in. Zijn hart klopt hevig
zijn leden trillen van angst. Zouden zij toch hebben ge
zien, dat zich hier een man heeft verscholen Dat is haast
niet mogelijk. Gelukkig duurt de onzekerheid niet lang.
Hij hoort het tweegesprek dat gevoerd wordt, weliswaar
in het Frans, maar hij kan het vrij goed volgen.
„Dat is hier een gek geval, Pierre. Weet jij, welke weg
naar Brugge leidt?"
„Net zo min als jij, Jean. Toch geloof ik, dat we
rechts moeten."
„Dat zegt niets. Met evenveel recht kan ik beweren,
dat wij de linkse weg moeten nemen. Stom, dat we niet
beter geïnformeerd hebben. Nu lopen we nog de kans,
dat de fielt ons ontkomt."
„Hoe heet hij ook weer
„Zijier, Frits Zijier."
„Jawel. Maar hoe is de naam, waaronder hij zich in
Damme bekend heeft gemaakt
„Ik meen Hijzer of Huser, of zo iets. Maar ik heb de
naam in mijn zakboekje opgeschreven. Even zien."
„Laat maar, laat maar. We zijn beter met de vent
dan met zijn naam. Ik zie daar ginds iemand aankomen.
Laten we die opwachten, dan kunnen de beesten ook uit
blazen, we hebben er nogal aardig op losgedraafd."
Onder de brug staat een man, die het wel zou kunnen
uitschreeuwen van blijdschap ze hebben hem niet be
merkt
Er klinken stappen. Een koopman, zijn mars op de
rug, nadert.
„Zeg eens vriend, kom je van Brugge vraagt één
der marechaussees.
„Zoals de sinjeur zegt."
„En waar gaat die weg naar toe
„Naar Maldegem."
„Zo, dank je wel."
De marskramer blijft nog even staan.
„We zijn dus uit de droom, kameraad", meent de
ondervrager.
„Ja", zegt zijn collega, „maar wie waarborgt ons, dat
de vent, om ons te misleiden, niet naar het dorp is ge
gaan
„Zeg, koopman, ben je niet een veehandelaar tegen
gekomen, zo wat van uw lengte, gekleed in een blauwe
kiel, een bruine hoed, met waterlaarzen aan en een ste
vige stok in de hand
„Neen, dat weet ik zeker. Mij zijn alleen wat groente
boeren met hun karren, een paar vrouwen en een boer
gepasseerd."
„En hoever is Maldegem van hier
„Nou, zowat twee uur gaans."
„Dank je, koopman. Goeie morgen."
„Zo, nu weten we tenminste wat meer dan daareven.
De schelm is natuurlijk naar Maldegem gegaan, want
Brugge kan hij nog niet bereikt hebben en die koopman
heeft hem niet gezien."
Na nog enkele korte woordenwisselingen stijgen zij op
enslaan vastberaden de weg naar Maldegem in
„Alweer gered Gode zij dank stamelt de man onder
dé brug, die nog even wachten blijft alvorens voor de
dag te komen.
Het is hem tenminste volkomen duidelijk geworden, dat
hij overal gevaar loopt. Zijn vermomming als veehande
laar en de naam Jacques Huijser kunnen hem niet meer
van dienst zijn. Het paspoort op die naam zou hem zelfs
noodlottig kunnen worden. Wat gelukkig dat hij nog een
tweede heeftZijn oom, de Maire, heeft het goed gezien
Resoluut neemt hij zijn paspoort, rolt het papier vast
in elkaar en stoot het met zijn stok diep in de modder,
zodat het wel nimmermeer te voorschijn zal komen.
Op zijn borst berust het andere, dat hij voor de dag
haalt en in de zak steekt.
„Jacques Huijser heeft agedaan", mompelt hij. „Ik ben
voortaan Jacob Heilman, landbouwer. Laat ik mij niet
vergissen."
Na eerst de modder van zijn laarzen te hebben afge
spoeld, klimt hij tegen de steile oever op en kijkt spiedend
in het rond. Heel in de verte loopt de marskramer de
beide marechaussees zijn uit het oog verdwenen en verder
is er niemand te zien, dan de heel vage gedaanten, ginds
op het land.
Hij haalt zijn zakdoek uit de zak, vouwt die in dichte
plooien en bindt hem voor het éne oog. „Dat zal mijn
vermomming nog 'n beetje in de hand werken", meent hij.
En nu naar Brugge Hij zet er een verbazend snelle
pas in, vermindert alleen wat vaart, als er iemand pas
seert om niet gejaagd te schijnen.
Nadat hij een paar uur gelopen heeft, wenken de torens
van de stad hem. Onderwijl is ook zijn maag weer gaan
jeuken en hij besluit, als er een herberg vóór de stad is,
wat wel vrij zeker zal zijn, daar te gaan eten en even
uit te rusten.
Weldra bereikt hij „Het grijze paard", niet alleen een
herberg, maar het is duidelijk te zien, ook een boerderij
en een uitspanningsplaats.
In de middag, ook dat heeft hij verwacht, is er geen
bezoek. Hij vindt de gelagkamer leeg, wat hem zeer aan
genaam is. Hoe minder mensen hij voorlopig ontmoet,
hoe liever het hem is.
De waard blijkt een nog jonge vent te zijn, een hupse
borst, die hem snel van het gevraagde voorzitereen
paar sneden brood met ham en bier.
„Dat gaat zeker op de stad aan, gezel vraagt de
hospes, minder uit nieuwsgierigheid dan om een praatje
te maken.
„Om je te dienen, sinjeur."
„Met 't zieke oog naar de dokter
„Janeenmisschien toch wel."
„Voor gebreken aan het oog kun je anders beter in
Gent terecht. Brugge heeft op dat gebied niet veel bi-
zonders."
„Och, het is zo erg niet. Er is wat stof in mijn oog
gevlogen het doet wat pijn en ik heb mijn zakdoek er
voor gebonden tegen het scherpe daglicht."
Dan valt zijn „goede" oog op een stuk papier aan de
want tegenover hem, hetzelfde gehate biljet, dat hem die
morgen al zo'n schrik heeft aangejaagd.
(Wordt vervolgd)