Uit de Gemeenten Tranen in de Bijbel HIER en DAAR DE SLUIKER' werden er teams gevormd, bestaande uit studenten, onderwijzers -essen kweekschool-discipelen en een ver pleegster. Plm. 30 team-leden met hun team leiders werden woensdag 20 mei j.l. zeer gastvrij ontvangen door de familie de Haan te Middelburg voor een in structie-bijeenkomst. Vijf predikanten waren mede tegenwoordig om talrijke inlichtingen en tips te geven. We heb ben er bizonder genoten van de animo die onze jongelui aan de dag legden om door eendrachtige inspanning er iets goeds en moois van te maken Aan de gemeenteleden der betrokken kerken is verzocht zich bereid te ver klaren om voor deze prachtige aktie gaven-in-natura, levensmiddelen, kook gerei enz. te willen afstaan. De bedoeling en het karakter van dit alles is dat de Kerk aan jongeren en ouderen onder de vakantiegangers al lerlei dienst verleent door ver kondiging- met-woord-en-daad. Er zal voor veel ontspanning worden gezorgd, b.v. tal van kinderspelen, maar ook instuif- avonden en filmuoorstellingen. Elke morgen zal aan de kinderen eerst een bijbelvertelling worden gege ven, vóórdat zij zich aan een of ander spel te goed mogen doen onder verant woorde leiding, van onze team-leden. In Vrouwenpolder wordt 's zondags een „tentdienst" gehouden, waar veel samenzang zal zijn en waar predikan ten, team-leiders of anderen voorgaan. In Zoutelande wordt, althans dit jaar, een tentdienst niet nodig geacht, omdat er te Biggekerke en te Zoute lande ten gerieve van de badgasten dubbele diensten gehouden zullen wor den in enige kerkgebouwen, waar ook nog Duitse diensten georganiseerd worden. Dit zijn dan te Zoutelande uiteraard gewone kerkdiensten. Nu zij het mij nog vergund een drin gend beroep te mogen doen op al onze Walcherse gemeenteleden gemeen- schaps-spelen als ping-pong, Lotto of wat dan ook beschikbaar te stellen voor ons strandpastoraat. U hebt dan alleen maar even br. J. van Leerdam te Se- rooskerke op te bellen: (0 1189)480, wanneer U het voor Vrouwenpolder wilt afstaan. Ziet U liever dat uw spel tijdelijk naar Zoutelande verhuist, wilt U dit dan even laten weten aan Ds. J. H. Meijer te Meliskerke (Tel. (0 1186) 320). Niet minder dringend verzoek ik de kerkeraden van onze strandkerken hun predikanten in juli en augustus volop in de gelegenheid te stellen 's zondags te ruilen met collega's of vrij te geven, want zij zullen veel tijd aan het strand pastoraat moeten besteden. Tenslotte schrijf ik het met fonke lend goud aan mijn balk, zodat het schitteren moge van Zeeland tot Zalk, dat de Classis Middelburg zich achter onze begrotingen voor het strandpas- toraat-'64 heeft willen plaatsen en ook de financiële medewerking van onze Particuliere Synode wil inroepen. Het is de opdracht van al onze Zeeuwse Kerken om de vakantiegan gers aan onze prachtige kusten een verantwoord stuk recreatie te geven, inclusief diensten, gesprekken, bijbel vertellingen en avondsluitingen. Wij hopen er in gebed en prediking tijdens onze kerkdiensten ook de no dige aandacht aan te besteden. Kerken van ZeelandPrijst de zee en uw Koning D. RINGNALDA. WOLPHAARTSDIJK. Gereformeerde Kerk te Wolphaartsdijk 125 jaar geleden geïnstitueerd. Op 20 mei 1839 werd de Geref. Kerk te Wolphaartsdijk geïnstitueerd. Twee broeders werden gekozen tot ouderling en twee broeders tot diaken. Het was nog maar een kleine kring. Op de lijst van broeders en zusters, die de akte der af scheiding van het Hervormd genootschap tekenden, komen 18 namen voor. In september 1842 werd kandidaat Gar denier bevestigd in het ambt van predi kant. Sindsdien hebben 9 predikanten deze VOLKSTRANEN 4. Rouw over de dood der tien verspieders „En het volk weende in die nacht." „Toenbedreef het volk zware rouw." Nu. 14 1, 39. Volgens hoofdstuk 1332 en 39 hebben de tien verspieders tegen het minderheidsrapport van Jozua en Kaleb in een kwaad gerucht omtrent het land Kanaan verspreid, het welk hier op neer kwam, dat Mozes en Aaron, de door de Here aangewezen leidslieden, het volk door misleidende voorstellingen en bedrieglijke voorspiegelingen en even- zovele ij dele beloften misleid. Het land is, zo zeggen ze, onneembaar. Wie zal tegen die kinderen Enaks, die reuzen gestalten van mensen, op kunnen De ganse vergadering weende bij het horen dezer woorden van teleurstelling. Men mort en klaagt goddeloos verlangend naar de dood och, waren we maar ge storven in Egypte of in de woestijn. 't Volk is wanhopig en het gevolg van de verspreide laster is dat het gaat wenen in die nacht. Hoe tegen het woord der tien in de beide mannen, Jo zua en Kaleb, ook spraken, zelfs hun klederen scheurden en er op wezen, hoe goed het land was en dat de Hete zeker helpen zou, het baat alles niets, 't Volk blijft morren, een heel niet on schuldig en niet ongevaarlijk morren, vooral het nachtelijke karakter er van, voor de positie van Mozes en Aaon. De oppositie krijgt het karakter van een opstand. Nu grijpt God inde Here veroordeelt al de getelden van twintig jaar oud en daarboven ter dood in de woestijn, zoals ze lichtzinnig en goddeloos gevraagd hadden waren we maar gestorven. Nu, weet dan, dat uw lijken zullen vallen in de woestijn. gemeente gediend. De gemeente is in de loop der jaren uitgegroeid tot 400 zielen. Op 4 juni a.s. wil de kerkeraad samen met de gemeente en oud-leden in een sa menkomst de instituering herdenken. Deze samenkomst zal gehouden worden in het Dorpshuis te Wolphaartsdijk. Aanvang 19.45 uur. Het programma van deze avond omvat o.a. le. een liturgische opening, die verzorgd zal worden met medewerking van de jongens- en meisjesclub 2e. een herdenkingstoespraak, te houden door de oudste in leven zijnde predi kant, die deze gemeente gediend heeft: Ds. G. Heijerman van Kampen 3e. ,,Toen, nu en straks", een stuk, waar in de G.J.V. het verleden, het heden en de toekomst van het kerkelijk le ven hoopt te tonen 4e. grepen uit het verleden korte histo rische schetsen uit het verleden der kerk 5e. aanbieding van het geschenk van de gemeente. Sinds juli 1963 is er n.l. een bouwfonds ingesteld om te komen tot nieuwbouw van kerk en pastorie. Daartoe is de afgelopen maanden al 20.000,uit de gemeente bij- Reeds dadelijk als ten bewijze van de ernst van het doodsvonnis over zove- len, maakt de Here een begin met de uitvoering er van. De tien verspieders onder welke er geen uit de stam van Levi was, die een kwaad gerucht had den voortgebracht over het beloofde land, stierven door een plaag voor het aangezicht des Heren. Zozeer is het gewenst altijd weer te bidden „Zet, heer, een wacht voor mijne lippen, behoed de deuren van mijn mond, opdat ik mij te genen stond iets onbedachtzaams laat ontglippen" En nu komt het berouw na de zonde: toenbedreef het volk zware rouw een rouw, die evenwel geen bewijs was van echte hartelijke bekering. Het vervolg is nieuwe ongehoorzaam heid. Men besluit wel op te trekken nu tegen het verbod des Heren in. Dit is bewijs genoeg voor het droeve feit, dat Israël geen inzicht heeftde zondige gesteldheid van zijn eigen hart niet kent, het ware berouw over zijn zonde mist. De Israëlieten toch willen nu als het ware Gods straffende en slaande hand opheffen en tegen de Here in nu eigen wil en zin doorzetten. Ze volharden op deze wijze in hun zonde van ongehoor zaamheid. Ze zijn te laat met hun op pervlakkige schuldbelijdenis wij heb ben gezondigd. Ze houden slechts zelfverwijt over en als ze toch optrekken, halen ze nu reeds de voltrekking van het vonnis over zichwant ze worden verslagen door hun vijanden. Ze merken het nu dat te laat ge schreide tranen geen deugd doen die baten niet. Brouwershaven B. WENTSEL. eengebracht, terwijl nog aan 10.000,— is toegezegd. De leden doen hun best om dit fonds zo hoog mogelijk op te voeren. Welk be drag zal de kerkeraad op 4 juni aangebo den worden Als oud-leden van de Geref. Kerk van Wolphaartsdijk deze avond wil len bijwonen, zijn ze van harte welkom. Als ze het jubileumfonds willen steunen, zullen we bijzonder blij zijn met hun gif ten op girorekening 2 35 68 t.n.v. Geref. Kerk, Kerkstraat 61 te Wolphaartsdijk, met vermelding op het strookjebouw fonds. EUROPEES BERAAD OVER ROME—REFORMATIE. Een verontrustende begripsverwarring over de eenheid van het christendom is bij vele evangelische christenen in Europa duidelijk merkbaar. Dit geldt met name ten opzichte van de rooms-katholieke kerk. Daarom moeten de kerkenzich nog veel sterker dan voorheen verdiepen in het vraagstuk van de christelijke eenheid. Daardoor kan de begripsverwarring ver minderd worden. Ook kan daardoor een positieve bijdrage tot het bijbels begrip van de oecumeniciteit geleverd worden. Dit is uitgesproken na een conferentie van de „Internationale evangelische werk groep voor confessionele vragen" in De nemarken, waar kerkelijke vertegenwoor digers uit de West-Europese landen aan deelnamen. Voor het deputaatschap Reformatie- Rome van de Gereformeerde Kerken in Nederland nam dr. K. Dronkert uit Leiden deel aan de besprekingen. Het Nederlands Protestants Convent werd vertegenwoor digd door ds. H. B. Meyboom. Vastge steld werd, dat het interkerkelijk „klimaat" in vrijwel alle landen aan het veranderen en verbeteren is. Enerzijds stemt dit hoop vol, anderzijds geeft het ook in menig op zicht aanleiding tot een gereserveerde hou ding. Doel van de conferentie was elkaar vanuit de verschillende landen op de hoog te te brengen van de situatie, die ontstaat uit de grotere bereidheid van de kerken om met elkaar in contact te treden. Men besprak deze situatie met name in verband met het 2de Vaticaanse Concilie. Theologen uit Denemarken, Oostenrijk en Duitsland gaven inleidingen over het protestantisme als uitdaging aan de rooms- katholieke kerk en omgekeerd. ZENDING AAN HET WERK MET „BROOD VOOR HET HART" In de nieuwe zendingsgebieden van de gereformeerde kerken in Argentinië en Brazilië wordt een lektuurdienst opge bouwd. Voor de opzet daarvan is 150.000,gulden binnengekomen uit de opbrengst van de actie „Brood voor het hart", die vorig jaar mei in de Nederland se kerken werd gehouden. Deze actie bracht in totaal ruim anderhalf miljoen gulden op. Ook voor de Afrikaanse staat Ruanda kwam daardoor geld voor een lektuurcentrum beschikbaar, namelijk 62.500,De gereformeerde predikant Jb van der Neut leidt hier de opbouw van het lektuurcentrum. Een aanzienlijk bedrag narpelijk 426.000,ging naar Kameroen waar het Nederlands Bijbelgenootschap en de zen ding van de Nederlandse Hervormde Kerk een bijbelhuis en een evangelisch lektuur centrum tot ontwikkeling brengen. Ook FEUILLETON t* Vrij bewerkt naar P. Visser Jzn. 21) „Wat dan vraagt Jacques Huijsser. „Die zullen ze toch niet doodschieten „Neen, kóópman, dat is te veel eer voor dat geboefte. Met een eind touw aan de hals worden zulke lui in de hoogte gehaald, om de huizen eens van boven te bekijken." „Mensen nog aan toeDat is wel heel erg. En dat voor sluikhandel. Nu ja, die is wel verboden, Het is stom om er aan mee te doen. Maar ophangen „Ja, ja, maar die fraudeurs hebben op onze soldaten geschoten en één van hen lelijk gewond. Nee, koopman, die lui krijgen de strop, let maar eens op „Zulke stommelingen", meent Zijier uit de grond van zijn hart. „En die vluchteling, is die goed bekend „Zo wat. Er is een behoorlijke signalement. Hij is zo wat van jouw lengte. Je lijkt veel op hem „Beware Als ze mij dan maar niet voor hem aanzien." „Ik heb toch je paspoort gezien, man. En de vluchte ling draagt een baard." „Als de vent goochem is, heeft hij die baard al lang afgeschoren. U zegt uit de buurt van Cadzand Een boer? Zou ik hem kennen Hoe heet hij Frits. Zieeh, ja Zieler, of hoe wordt die naam uitgesproken in jullies barbaars Hollands „ZielerZieler, neen, die ken ik toch niet. Maar ik houd het er voor, dat hij de andere kant is opgegaan. Zulke lui zoeken natuurlijk de Schelde over te komen. Over het water zijn ze veel veiliger." „Best mogelijk. Allez, mon camerad, we moeten verder. Als mijn merrie het tenminste kan uithouden. Anders maken wij rechtsomkeert." „Als ik u een goede raad mag geven, zou ik het laatste doen. Het arme dier zal nog moeite genoeg hebben zijn stal te bereiken." We zullen zien. Goeie morgen, koopman. Dank voor de brandemoris." „Goeie morgen mannen. Ziet de sluiker in goede han den te krijgen." En na de gewonde poot nog eens goed bekeken te heb ben en na een korte beraadslaging vinden de marechaus- sée het raadzaam naar Sluis terug te keren. „Goddank, die zijn van de baan", prevelt Zijier, die het gelag betaalt en informeert naar de weg, die hem in Damme moet brengen. HOOFDSTUK IX. Hoewel dolgelukkig, dat de twee marechausées ver dwenen zijn, beseft hij zeer wel, nog lang niet uit de peri kelen te wezen. Als die twee al direct op stap zijn ge zonden naar het Zuiden, hoeveel anderen zullen er ge gaan zijn Het blijkt de Fransen ernst te zijn met de achtervolging. Wie weet, of in alle plaatsen de autori teiten niet worden ingelichtHet zal zaak zijn goed op te letten. 't Is om de moed te verliezen. Werkelijk zet hij zich even mistroostig aan de wegkant neer. Hij blijft daar ge ruime tijd. Het loopt al naar de middag. Een voorbijsnellende ruiter, die hem evenwel niet op merkt, wekt hem uit zijn gepeins. „Zo gaat het niet", mompelt hij. „Zo komt er niets van terecht. Het begin van de dag is goed geweest, om nu al bij de pakken te gaan neerzitten." Hij springt op, neemt zijn mes uit de schede en snijdt uit het kreupelhout een dikke stok, maakt er een soort van knop aan, waaraan hij een dik sterk touw bindt, dat hij om z'n pols hecht. „Ziezo, die ontbrak nog aan mijn vermomming als vee handelaar." Stevig, zet hij er de pas in en dan doemt, de avond toont neiging om te gaan vallen, het dorpje Damme op, dat onaanzienlijk is. Allerlei geluiden fladderen hem tegen, waaruit hij de conclusie trekt, dat er of feest gevierd wordt óf dat er kermis wordt gehouden. Het is op de straten en in de café's een gejoel en een vrolijkheid tot in het losbandige toe. Nu, dat kent Zijier wel van de Vlamingen. Maar kermis is er niet. Later blijkt hem, dat de zeer geziene Maire die dag vijf en twintig jaar hoofd van de gemeente is een pracht gelegenheid voor de dorpelingen om de bloemetjes eens buiten te zetten. De gewezen sluiker tracht door de ontzaggelijke volte in de hoofdstraat door te breken, om een der vele kleine bierhuisjes op te zoeken. Maar niet alleen de straat is vol met tierende, dansende mensen, in de café's is het al net zo. Neen, hij heeft geen trek zich daar tussen te mengen. En zo dwaalt hij van de ene herberg naar de andere, maar overal, waar hij komt, is het toneel gelijk. Er moet wel heel wat volk uit andere plaatsen gekomen zijn om mee feest te vieren, want zoveel inwoners heeft Damme niet. De dag is behoorlijk aan het dalen, als hij besluit maar verder te zullen trekken, de weg naar Brugge op, hoewel hij zeer vermoeid is. Mocht hij die stad niet meer bereiken dan kan hij mogelijk onderweg op een hoeve nachtver blijf verkrijgen of is er langs de weg een herberg, waar gelogeerd kan worden. Om zijn doel te bereiken moet hij weer terug door de hoofdstraat, waar het in enen merkwaardig stil geworden is, hoewel er nog evenveel mensen zijn. De reden daarvan wordt weldra duidelijk. Er klinkt namelijk een luide schelin vol ornaat komt uit een zijstraat een geestelijke, met de hostie, voorafge gaan door een koorknaap, die onophoudelijk de schel laat klinken, waarop de menigte, als „Ons Heer" voorbij gedragen wordt, knielt of, indien dit door de volte niet mogelijk is, in gebogen houding een kruis slaat. Zijier weet het welde pastoor gaat iemand bedienen, die op sterven ligt. De veekoopman, die niet zo spoedig bemerkt heeft wat er plaats vindt, wil door het volk heendringen, maar dit wordt door de omstanders belet. Een paar half-dronken kerels schreeuwen hem toe „Op de knieën, kerel, zie je niet dat „Ons Heer" pas seert?", terwijl een ander hem allesbehalve zacht, de hoed van het hoofd slaat met de woorden „Een beetje meer eerbied voor het allerheiligste, botterik (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1964 | | pagina 2