Uit de Gemeenten
Tranen in de Bijbel
HIER en DAAR
DE SLUIKER'
werden er teams gevormd, bestaande
uit studenten, onderwijzers -essen
kweekschool-discipelen en een ver
pleegster.
Plm. 30 team-leden met hun team
leiders werden woensdag 20 mei j.l.
zeer gastvrij ontvangen door de familie
de Haan te Middelburg voor een in
structie-bijeenkomst. Vijf predikanten
waren mede tegenwoordig om talrijke
inlichtingen en tips te geven. We heb
ben er bizonder genoten van de animo
die onze jongelui aan de dag legden
om door eendrachtige inspanning er
iets goeds en moois van te maken
Aan de gemeenteleden der betrokken
kerken is verzocht zich bereid te ver
klaren om voor deze prachtige aktie
gaven-in-natura, levensmiddelen, kook
gerei enz. te willen afstaan.
De bedoeling en het karakter van dit
alles is dat de Kerk aan jongeren en
ouderen onder de vakantiegangers al
lerlei dienst verleent door ver kondiging-
met-woord-en-daad. Er zal voor veel
ontspanning worden gezorgd, b.v. tal
van kinderspelen, maar ook instuif-
avonden en filmuoorstellingen.
Elke morgen zal aan de kinderen
eerst een bijbelvertelling worden gege
ven, vóórdat zij zich aan een of ander
spel te goed mogen doen onder verant
woorde leiding, van onze team-leden.
In Vrouwenpolder wordt 's zondags
een „tentdienst" gehouden, waar veel
samenzang zal zijn en waar predikan
ten, team-leiders of anderen voorgaan.
In Zoutelande wordt, althans dit
jaar, een tentdienst niet nodig geacht,
omdat er te Biggekerke en te Zoute
lande ten gerieve van de badgasten
dubbele diensten gehouden zullen wor
den in enige kerkgebouwen, waar ook
nog Duitse diensten georganiseerd
worden.
Dit zijn dan te Zoutelande uiteraard
gewone kerkdiensten.
Nu zij het mij nog vergund een drin
gend beroep te mogen doen op al onze
Walcherse gemeenteleden gemeen-
schaps-spelen als ping-pong, Lotto of
wat dan ook beschikbaar te stellen voor
ons strandpastoraat. U hebt dan alleen
maar even br. J. van Leerdam te Se-
rooskerke op te bellen: (0 1189)480,
wanneer U het voor Vrouwenpolder
wilt afstaan.
Ziet U liever dat uw spel tijdelijk
naar Zoutelande verhuist, wilt U dit
dan even laten weten aan Ds. J. H.
Meijer te Meliskerke (Tel. (0 1186)
320).
Niet minder dringend verzoek ik de
kerkeraden van onze strandkerken hun
predikanten in juli en augustus volop
in de gelegenheid te stellen 's zondags
te ruilen met collega's of vrij te geven,
want zij zullen veel tijd aan het strand
pastoraat moeten besteden.
Tenslotte schrijf ik het met fonke
lend goud aan mijn balk, zodat het
schitteren moge van Zeeland tot Zalk,
dat de Classis Middelburg zich achter
onze begrotingen voor het strandpas-
toraat-'64 heeft willen plaatsen en ook
de financiële medewerking van onze
Particuliere Synode wil inroepen.
Het is de opdracht van al onze
Zeeuwse Kerken om de vakantiegan
gers aan onze prachtige kusten een
verantwoord stuk recreatie te geven,
inclusief diensten, gesprekken, bijbel
vertellingen en avondsluitingen.
Wij hopen er in gebed en prediking
tijdens onze kerkdiensten ook de no
dige aandacht aan te besteden.
Kerken van ZeelandPrijst de zee
en uw Koning
D. RINGNALDA.
WOLPHAARTSDIJK.
Gereformeerde Kerk te Wolphaartsdijk
125 jaar geleden geïnstitueerd.
Op 20 mei 1839 werd de Geref. Kerk
te Wolphaartsdijk geïnstitueerd. Twee
broeders werden gekozen tot ouderling en
twee broeders tot diaken. Het was nog
maar een kleine kring. Op de lijst van
broeders en zusters, die de akte der af
scheiding van het Hervormd genootschap
tekenden, komen 18 namen voor.
In september 1842 werd kandidaat Gar
denier bevestigd in het ambt van predi
kant. Sindsdien hebben 9 predikanten deze
VOLKSTRANEN 4.
Rouw over de dood der tien verspieders
„En het volk weende in die
nacht."
„Toenbedreef het volk
zware rouw."
Nu. 14 1, 39.
Volgens hoofdstuk 1332 en 39
hebben de tien verspieders tegen het
minderheidsrapport van Jozua en Kaleb
in een kwaad gerucht omtrent het land
Kanaan verspreid, het welk hier op neer
kwam, dat Mozes en Aaron, de door
de Here aangewezen leidslieden, het
volk door misleidende voorstellingen en
bedrieglijke voorspiegelingen en even-
zovele ij dele beloften misleid. Het land
is, zo zeggen ze, onneembaar. Wie zal
tegen die kinderen Enaks, die reuzen
gestalten van mensen, op kunnen De
ganse vergadering weende bij het horen
dezer woorden van teleurstelling. Men
mort en klaagt goddeloos verlangend
naar de dood och, waren we maar ge
storven in Egypte of in de woestijn.
't Volk is wanhopig en het gevolg
van de verspreide laster is dat het gaat
wenen in die nacht. Hoe tegen het
woord der tien in de beide mannen, Jo
zua en Kaleb, ook spraken, zelfs hun
klederen scheurden en er op wezen,
hoe goed het land was en dat de Hete
zeker helpen zou, het baat alles niets,
't Volk blijft morren, een heel niet on
schuldig en niet ongevaarlijk morren,
vooral het nachtelijke karakter er van,
voor de positie van Mozes en Aaon.
De oppositie krijgt het karakter van
een opstand. Nu grijpt God inde
Here veroordeelt al de getelden van
twintig jaar oud en daarboven ter dood
in de woestijn, zoals ze lichtzinnig en
goddeloos gevraagd hadden waren we
maar gestorven. Nu, weet dan, dat uw
lijken zullen vallen in de woestijn.
gemeente gediend. De gemeente is in de
loop der jaren uitgegroeid tot 400 zielen.
Op 4 juni a.s. wil de kerkeraad samen
met de gemeente en oud-leden in een sa
menkomst de instituering herdenken. Deze
samenkomst zal gehouden worden in het
Dorpshuis te Wolphaartsdijk. Aanvang
19.45 uur. Het programma van deze avond
omvat o.a.
le. een liturgische opening, die verzorgd
zal worden met medewerking van de
jongens- en meisjesclub
2e. een herdenkingstoespraak, te houden
door de oudste in leven zijnde predi
kant, die deze gemeente gediend heeft:
Ds. G. Heijerman van Kampen
3e. ,,Toen, nu en straks", een stuk, waar
in de G.J.V. het verleden, het heden
en de toekomst van het kerkelijk le
ven hoopt te tonen
4e. grepen uit het verleden korte histo
rische schetsen uit het verleden der
kerk
5e. aanbieding van het geschenk van de
gemeente.
Sinds juli 1963 is er n.l. een bouwfonds
ingesteld om te komen tot nieuwbouw van
kerk en pastorie. Daartoe is de afgelopen
maanden al 20.000,uit de gemeente bij-
Reeds dadelijk als ten bewijze van de
ernst van het doodsvonnis over zove-
len, maakt de Here een begin met de
uitvoering er van. De tien verspieders
onder welke er geen uit de stam van
Levi was, die een kwaad gerucht had
den voortgebracht over het beloofde
land, stierven door een plaag voor het
aangezicht des Heren.
Zozeer is het gewenst altijd weer te
bidden
„Zet, heer, een wacht voor mijne lippen,
behoed de deuren van mijn mond,
opdat ik mij te genen stond
iets onbedachtzaams laat ontglippen"
En nu komt het berouw na de zonde:
toenbedreef het volk zware rouw
een rouw, die evenwel geen bewijs was
van echte hartelijke bekering.
Het vervolg is nieuwe ongehoorzaam
heid. Men besluit wel op te trekken
nu tegen het verbod des Heren in.
Dit is bewijs genoeg voor het droeve
feit, dat Israël geen inzicht heeftde
zondige gesteldheid van zijn eigen hart
niet kent, het ware berouw over zijn
zonde mist.
De Israëlieten toch willen nu als het
ware Gods straffende en slaande hand
opheffen en tegen de Here in nu eigen
wil en zin doorzetten. Ze volharden op
deze wijze in hun zonde van ongehoor
zaamheid. Ze zijn te laat met hun op
pervlakkige schuldbelijdenis wij heb
ben gezondigd.
Ze houden slechts zelfverwijt over
en als ze toch optrekken, halen ze nu
reeds de voltrekking van het vonnis
over zichwant ze worden verslagen
door hun vijanden.
Ze merken het nu dat te laat ge
schreide tranen geen deugd doen die
baten niet.
Brouwershaven B. WENTSEL.
eengebracht, terwijl nog aan 10.000,—
is toegezegd.
De leden doen hun best om dit fonds
zo hoog mogelijk op te voeren. Welk be
drag zal de kerkeraad op 4 juni aangebo
den worden Als oud-leden van de Geref.
Kerk van Wolphaartsdijk deze avond wil
len bijwonen, zijn ze van harte welkom.
Als ze het jubileumfonds willen steunen,
zullen we bijzonder blij zijn met hun gif
ten op girorekening 2 35 68 t.n.v. Geref.
Kerk, Kerkstraat 61 te Wolphaartsdijk,
met vermelding op het strookjebouw
fonds.
EUROPEES BERAAD
OVER ROME—REFORMATIE.
Een verontrustende begripsverwarring
over de eenheid van het christendom is
bij vele evangelische christenen in Europa
duidelijk merkbaar. Dit geldt met name ten
opzichte van de rooms-katholieke kerk.
Daarom moeten de kerkenzich nog veel
sterker dan voorheen verdiepen in het
vraagstuk van de christelijke eenheid.
Daardoor kan de begripsverwarring ver
minderd worden. Ook kan daardoor een
positieve bijdrage tot het bijbels begrip
van de oecumeniciteit geleverd worden.
Dit is uitgesproken na een conferentie
van de „Internationale evangelische werk
groep voor confessionele vragen" in De
nemarken, waar kerkelijke vertegenwoor
digers uit de West-Europese landen aan
deelnamen.
Voor het deputaatschap Reformatie-
Rome van de Gereformeerde Kerken in
Nederland nam dr. K. Dronkert uit Leiden
deel aan de besprekingen. Het Nederlands
Protestants Convent werd vertegenwoor
digd door ds. H. B. Meyboom. Vastge
steld werd, dat het interkerkelijk „klimaat"
in vrijwel alle landen aan het veranderen
en verbeteren is. Enerzijds stemt dit hoop
vol, anderzijds geeft het ook in menig op
zicht aanleiding tot een gereserveerde hou
ding.
Doel van de conferentie was elkaar
vanuit de verschillende landen op de hoog
te te brengen van de situatie, die ontstaat
uit de grotere bereidheid van de kerken
om met elkaar in contact te treden. Men
besprak deze situatie met name in verband
met het 2de Vaticaanse Concilie.
Theologen uit Denemarken, Oostenrijk
en Duitsland gaven inleidingen over het
protestantisme als uitdaging aan de rooms-
katholieke kerk en omgekeerd.
ZENDING AAN HET WERK MET
„BROOD VOOR HET HART"
In de nieuwe zendingsgebieden van de
gereformeerde kerken in Argentinië en
Brazilië wordt een lektuurdienst opge
bouwd. Voor de opzet daarvan is
150.000,gulden binnengekomen uit de
opbrengst van de actie „Brood voor het
hart", die vorig jaar mei in de Nederland
se kerken werd gehouden. Deze actie
bracht in totaal ruim anderhalf miljoen
gulden op. Ook voor de Afrikaanse staat
Ruanda kwam daardoor geld voor een
lektuurcentrum beschikbaar, namelijk
62.500,De gereformeerde predikant
Jb van der Neut leidt hier de opbouw
van het lektuurcentrum.
Een aanzienlijk bedrag narpelijk
426.000,ging naar Kameroen waar het
Nederlands Bijbelgenootschap en de zen
ding van de Nederlandse Hervormde Kerk
een bijbelhuis en een evangelisch lektuur
centrum tot ontwikkeling brengen. Ook
FEUILLETON
t*
Vrij bewerkt naar P. Visser Jzn.
21)
„Wat dan vraagt Jacques Huijsser. „Die zullen ze
toch niet doodschieten
„Neen, kóópman, dat is te veel eer voor dat geboefte.
Met een eind touw aan de hals worden zulke lui in de
hoogte gehaald, om de huizen eens van boven te bekijken."
„Mensen nog aan toeDat is wel heel erg. En dat
voor sluikhandel. Nu ja, die is wel verboden, Het is stom
om er aan mee te doen. Maar ophangen
„Ja, ja, maar die fraudeurs hebben op onze soldaten
geschoten en één van hen lelijk gewond. Nee, koopman,
die lui krijgen de strop, let maar eens op
„Zulke stommelingen", meent Zijier uit de grond van
zijn hart. „En die vluchteling, is die goed bekend
„Zo wat. Er is een behoorlijke signalement. Hij is zo
wat van jouw lengte. Je lijkt veel op hem
„Beware Als ze mij dan maar niet voor hem aanzien."
„Ik heb toch je paspoort gezien, man. En de vluchte
ling draagt een baard."
„Als de vent goochem is, heeft hij die baard al lang
afgeschoren. U zegt uit de buurt van Cadzand Een boer?
Zou ik hem kennen Hoe heet hij
Frits. Zieeh, ja Zieler, of hoe wordt die naam
uitgesproken in jullies barbaars Hollands
„ZielerZieler, neen, die ken ik toch niet. Maar
ik houd het er voor, dat hij de andere kant is opgegaan.
Zulke lui zoeken natuurlijk de Schelde over te komen.
Over het water zijn ze veel veiliger."
„Best mogelijk. Allez, mon camerad, we moeten verder.
Als mijn merrie het tenminste kan uithouden. Anders
maken wij rechtsomkeert."
„Als ik u een goede raad mag geven, zou ik het laatste
doen. Het arme dier zal nog moeite genoeg hebben zijn
stal te bereiken."
We zullen zien. Goeie morgen, koopman. Dank voor
de brandemoris."
„Goeie morgen mannen. Ziet de sluiker in goede han
den te krijgen."
En na de gewonde poot nog eens goed bekeken te heb
ben en na een korte beraadslaging vinden de marechaus-
sée het raadzaam naar Sluis terug te keren.
„Goddank, die zijn van de baan", prevelt Zijier, die
het gelag betaalt en informeert naar de weg, die hem in
Damme moet brengen.
HOOFDSTUK IX.
Hoewel dolgelukkig, dat de twee marechausées ver
dwenen zijn, beseft hij zeer wel, nog lang niet uit de peri
kelen te wezen. Als die twee al direct op stap zijn ge
zonden naar het Zuiden, hoeveel anderen zullen er ge
gaan zijn Het blijkt de Fransen ernst te zijn met de
achtervolging. Wie weet, of in alle plaatsen de autori
teiten niet worden ingelichtHet zal zaak zijn goed op
te letten.
't Is om de moed te verliezen. Werkelijk zet hij zich
even mistroostig aan de wegkant neer. Hij blijft daar ge
ruime tijd. Het loopt al naar de middag.
Een voorbijsnellende ruiter, die hem evenwel niet op
merkt, wekt hem uit zijn gepeins.
„Zo gaat het niet", mompelt hij. „Zo komt er niets
van terecht. Het begin van de dag is goed geweest, om
nu al bij de pakken te gaan neerzitten."
Hij springt op, neemt zijn mes uit de schede en snijdt
uit het kreupelhout een dikke stok, maakt er een soort
van knop aan, waaraan hij een dik sterk touw bindt, dat
hij om z'n pols hecht.
„Ziezo, die ontbrak nog aan mijn vermomming als vee
handelaar."
Stevig, zet hij er de pas in en dan doemt, de avond
toont neiging om te gaan vallen, het dorpje Damme op,
dat onaanzienlijk is.
Allerlei geluiden fladderen hem tegen, waaruit hij de
conclusie trekt, dat er of feest gevierd wordt óf dat er
kermis wordt gehouden. Het is op de straten en in de
café's een gejoel en een vrolijkheid tot in het losbandige
toe. Nu, dat kent Zijier wel van de Vlamingen. Maar
kermis is er niet. Later blijkt hem, dat de zeer geziene
Maire die dag vijf en twintig jaar hoofd van de gemeente
is een pracht gelegenheid voor de dorpelingen om de
bloemetjes eens buiten te zetten.
De gewezen sluiker tracht door de ontzaggelijke volte
in de hoofdstraat door te breken, om een der vele kleine
bierhuisjes op te zoeken. Maar niet alleen de straat is vol
met tierende, dansende mensen, in de café's is het al
net zo.
Neen, hij heeft geen trek zich daar tussen te mengen.
En zo dwaalt hij van de ene herberg naar de andere,
maar overal, waar hij komt, is het toneel gelijk. Er moet
wel heel wat volk uit andere plaatsen gekomen zijn om
mee feest te vieren, want zoveel inwoners heeft Damme
niet.
De dag is behoorlijk aan het dalen, als hij besluit maar
verder te zullen trekken, de weg naar Brugge op, hoewel
hij zeer vermoeid is. Mocht hij die stad niet meer bereiken
dan kan hij mogelijk onderweg op een hoeve nachtver
blijf verkrijgen of is er langs de weg een herberg, waar
gelogeerd kan worden.
Om zijn doel te bereiken moet hij weer terug door de
hoofdstraat, waar het in enen merkwaardig stil geworden
is, hoewel er nog evenveel mensen zijn. De reden daarvan
wordt weldra duidelijk.
Er klinkt namelijk een luide schelin vol ornaat komt
uit een zijstraat een geestelijke, met de hostie, voorafge
gaan door een koorknaap, die onophoudelijk de schel
laat klinken, waarop de menigte, als „Ons Heer" voorbij
gedragen wordt, knielt of, indien dit door de volte niet
mogelijk is, in gebogen houding een kruis slaat. Zijier
weet het welde pastoor gaat iemand bedienen, die op
sterven ligt.
De veekoopman, die niet zo spoedig bemerkt heeft wat
er plaats vindt, wil door het volk heendringen, maar dit
wordt door de omstanders belet.
Een paar half-dronken kerels schreeuwen hem toe
„Op de knieën, kerel, zie je niet dat „Ons Heer" pas
seert?", terwijl een ander hem allesbehalve zacht, de
hoed van het hoofd slaat met de woorden „Een beetje
meer eerbied voor het allerheiligste, botterik
(Wordt vervolgd)