eeuwóe 3£erkbocle Gods tuin in bloei En nu verder VX __J r 18e JAARGANG No. 41 8 MEI 1964 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redactie Ds. W. H. Gispen, Schagen Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adres Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Goes Ds. A. G. Kornet, Vlissingen „ik worstel Dr. P. C. Kraan, VlissingenDs. G. S. Oegema, Arnemuiden Ds. D. Ringnalda, Middelburg en ontkom" Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. r Abonnementsprij s 3,50 per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Feitelijk zou ik het hele rapport van broeder Saptyanta hier willen afdruk ken. Hij vertelt ons zulke belangrijke dingen van de situatie in een deel van het terrein der Zuiderzending Blora- Bodjonegora. En wat ik nu ga doen is een uitlichten van dat wat wij treffend vinden. Dat is het zelfde wat wij vaak doen met een brief van de Apostel Pau- lus wij halen er mooie teksten uit, die ons bijzonder aanspreken, maar verge ten, dat het veel waardevoller is om een hele brief eens achter elkaar te lezen. Wat ik hier doorgeef is ontleend aan een stuk dat negen bladzijden ge typte folio's beslaat. Ik kan u de ver zekering geven, dat wij in Middelburg en uw classicale deputaten dit stuk met stijgende belangstelling en op sommige punten met ontroering hebben gelezen. Met ontroering hebben wij er kennis van genomen, dat in Djodjogan en vele andere plaatsen er heel wat broeders en zusters zijn die een kommervol be staan lijden. Daardoor is men genood zaakt een soort knollen te eten, blade ren en andere dergelijke dingen, die anders niet als voedingsmiddelen door deze mensen worden gebruikt, want de prijs voor mais (niet eens meer rijst dus) en gedroogde oebi is onbetaalbaar geworden voor de dèsa-man. Daarom is men genoodzaakt van zijn bezittingen te verkopen om in leven te blijven. Als er maar regen kwam en er kon weer geplant worden, dan zou het nog niet zo erg zijn voor de mensen in de désa's, maar wanneer er in het geheel niets geplant kan worden, hoe kan er dan gezorgd worden voor de dagelijkse levensbehoeften. U begrijpt, dat het le zen van deze dingen ons niet onberoerd kan laten in onze welvaart hier. Maar als ik dan daarbij verneem wat deze mensen ondernemen voor de zaak van het Koninkrijk Gods, dan kan het niet anders of er worden snaren geraakt in iedere christenziel. Ze zijn in hun armoede bezig om een fonds te vormen voor kerkbouw in Tuban, waar onder ook Djodjogan ressorteert. Weet u hoe ze dit doen In de eer ste plaats door dat ieder lid een toe zegging doet voor een regelmatige bij drage, verder door een maandelijkse collecte. Maar dan doordat men twee derde van het kaartengeld van de Poli kliniek „Siloam" hiervoor bestemd. Verderop staat dan, dat die polikliniek lekker loopt. Per dag worden er een 100 a 120 mensen geholpen door 2 hoofdverplegers, 1 vroedvrouw, 1 ad ministrateur en 1 bode. Die hoofdver plegers zijn al gepensioneerd, maar zij wilden dadelijk na het intreden van hun pensioen hun krachten en energie blijven geven voor de verdere ontwik keling van de polikliniek. Ze klutsen het hele leven daar maar wat door elkaar blijkbaar, kerk en me dische dienst en stellen de surplussen ten bate van de kerkbouw. De vierde bron voor kerkbouw is 10 van de winst van de T.E.M. (Economisch pro ject ,,Maranatha")Dat ,,Maranatha" is een coöperatie voor het sparen en uit lenen van gelden. Dus ,,Maranatha" is de naam voor een soort Middenstands- bank. In 1960 hadden zij 35 leden met een kapitaal van 20.000 Roepia's en nu zijn er al 40 leden en het kapitaal is gestegen tot 72.798,95 Roepia's. Die veertig leden hebben besloten dat 10 van de winst ter beschikking gesteld wordt van de kerkbouw. Een vijfde bron is de opbrengst uit bepaalde werk zaamheden voor de regering. Ik moest, toen ik dit las, even denken dat het hier, rond Tubaner echt op begint te lijken, dat ze Gezang 51 daar niet alleen met de lippen, maar ook met het hart zingen ,,Maak mijn uren en mijn tijd tot Uw lof en dienst bereid". Hun liefde maakt hen ook economisch vernuftig. Want, tot nu toe, hebben ze al Rp. 75.579,27 bijeengebracht. Maar ze heb ben van dit bedrag al Rp. 63.987,50 besteed voor de aankoop van een stuk grond, bakstenen en ander materiaal. Roepia's kunnen immers, evenals onze guldens, net als kippen in de rui gaan, al hun veren verliezen en zelfs doodziek worden. Maar stenen en te gels en goed djari-hout zijn, na enige jaren van wachten, nog dezelfden. Wij kunnen werkelijk dit lesje nog wel van die Javanen leren. Er staat dan onder dit stukje: ,,de gemeente van Tuban is maar een kleine gemeente, maar de wil om op eigen benen te staan is sterk. En wij mogen dankbaar zijn voor het feit, dat de pre dikant voortdurend bezig is om de men sen aan te sporen en om ze hun plicht en verantwoordelijkheid te doen ver staan jegens de gemeente". Die naam van de dominee Tjiptojoewono moeten wij maar onthouden. Niet dat wij hem hier gaan beroepen, maar wij zijn er blij mee, dat hij een van die mensen is, met wie wij als partners in het zen dingswerk mogen samenwerken. Weet U wat die Tjiptojoewono zoal moet presteren des zondags Hij cate chiseert in Tuban en in vijf kringen rondom. Verspreid over die kringen heeft hij 29 volwassen mannen, 20 vol wassen vrouwen, 23 jongens en 24 meisjes, en dan nog 5 jongemannen en jonge vrouwen wekelijks te catechise ren. Hij reist op zijn bromfiets al die kringen in de week af. Eén er van ligt 53 km van zijn woonplaats verwijderd en vele ongeveer 10 tot 20 km. Hij preekt zo mogelijk des zondags in deze kringen. Dus zeker 3 a 4 keer per zon dag. Het wordt ook eigenlijk te gek en men heeft ook besloten om een tweede predikant voor Tuban te beroepen. Aangaande vruchten op het werk ci teer ik het volgende De Zending De activiteiten op dit ge bied vertonen in het ressort van Tuban vele vruchten. Het is inderdaad verheu gend. Dit blijkt uit de nieuw gegroeide kringen buiten de stad en uit de vele doopaanvragen van nieuwelingen. Deze mensen, die eerder de Javaanse mystiek en de Javaanse geheimleer aanhingen zijn nu volgelingen van de Here Jezus gewor den en hebben daarmee het christelijk ge loof aanvaard. Er is goede grond voor om te verwach ten dat de Zending hier in de toekomst nog meer vruchten zal opleveren, gezien de vele mensen, die de toetreding tot het christelijk geloof reeds aan het overwegen zijn en die dan ook regelmatig de samen komsten komen bezoeken. Temeer nog kunnen deze vruchten verwachtworden, als er spoedig een tweede kracht bij komt, die zich intens met de zorg voor dit werk zou kunnen bezig houden. .Onze meeste vergadering, de gene rale synode, ditmaal van Groningen- Lunteren, is gesloten en voorbij, 't Viel, naar zijn zeggen, de praeses, Dr. Kunst, niet mee om naar een steêvaste gewoon te, ditmaal een saamvattend slotwoord te geven. Hij achtte dit zelfs niet moge lijk. Ik denk wel, dat geen der synode leden hem dit kwalijk heeft genomen ook dat niemand dit zal doen, gelet op .de veelheid en verscheidenheid der ver handelde zaken. Maar ik zie in deze verklaring nog iets meer. Ze is stellig niet als een testimonium paupertatis, een bewijs van onmacht, van gebrek aan inzicht op te vatten. Veeleer wijst de verklaring van de praeses die wel bewezen heeft terdege goed in de za ken in te zitten, op iets anders van groot belang, 'k Zou zijn verklaring zo willen vertalen dat hij ons wilde zeg gen, dat het in feite eigenlijk nog geen tijd was voor een slotwoord, omdat de synode weliswaar gesloten werd, maar als het er op aan kwam in den lande (mag ik het wat sarcastisch zeggen?), nog zou worden voortgezet. De beraad slagingen werden in Lunteren welis waar beëindigd, doch zouden in het Tot op heden zijn er in de dorpen van het gebied van Tuban nog allerlei neven stromingen actief, zoals mystiek, verschil lende soorten van bijgeloof, het bezoeken van heilige plaatsen en geheimleer enz. Een gelukkige omstandigheid is, dat onze regering streng vasthoudt aan het beginsel van de „Pantja Sila" (de 5 zuilen) grond slag van onze staat, waarvan de eerste is de erkenning van de éne God. In verband daarmee omvat het schema voor de na tionale opbouw ook de geestelijke en men tale opvoeding wat ons werkelijk steunt en ook mogelijkheden biedt voor het ver breiden van de boodschap van het Evan gelie. Want tengevolge daarvan zijn fanatieke Islam gebieden, die eerder gesloten leken voor de zending, gezien de belemmeringen, die er bestonden, thans naar het zich laat aanzien, opengegaan voor de Evangelie verkondiging. En de regeringsinstanties zullen zeker hulp en bescherming bieden, zo er ergens in deze gebieden reactie of tegenstand mocht ontstaan tegen de Evan gelieverkondiging. In regeringsverband heeft ook de afde ling van de Parkindo (Christelijke Partij van Indonesië) te Tuban een zetel in de Gewestelijke volksvertegenwoordiging en in het nationale front enz. Bovendien is ook de predikant van Tu ban lid van de Gewestelijke Volksverte genwoordiging, namelijk in de categorie der Geestelijken. De aanwezigheid van christelijke ver tegenwoordigers in deze Volksvertegen woordigende lichamen is van veel beteke nis voor de Evangelieverkondiging en het christelijk getuigenis. U zult hiervan niet zo maar alles be grepen hebben, maar zoveel is u wel duidelijk, dat de tuin Gods daar in bloei staat. De vergadering van de Zuiderzen ding in april j.l. heeft daarom ook een geanimeerd karakter gedragen toen wij deze zaken hebben besproken en be sluiten hebben genomen om ook voor wat ons betreft mee te doen. Het wonder van Gods werk in de harten der mensen komt door zulke be richten ons weer zo duidelijk voor de geest staan. Het aanstaande Pinkster feest bepaalt ons immers bij dit inko men van de Heilige Geest in de harten en bij deze bouw van de kerk als een woonstede Gods, door Hem die gezegd heeft, dat Hij alle macht heeft ontvan gen in de hemel en op aarde. Dat be tekent toch immers ook. dat Hij be schikking heeft over alle hemelse krach ten en deze op aarde doet werken tot redding der mensen. Moge ook de vrucht wezen van het lezen van dit artikel dat onze harten bereid zijn om uit onze welvaart te ge ven samen met hen, daar ginds, die uit hun armoede geven, omdat ze hun har ten aan de Here hebben gewijd. Middelburg Ds. P. VAN TIL. midden' der kerken voortgang moeten vinden. Ik kan me hiermee goed ver enigen vooral omdat er stof te over is. Ik schrijf hier even een twaalftal onder werpen af zoals deze door het Comité Zeeuwse Gereformeerde ouderlingen- conferenties" op uitnemende wijze wer den geordend. We krijgen dan een heel lijstje De doop van geadopteerde kinderen; de doop van pleegkinderen gezins vorming leeruitspraak Assen vraag Lippenhuizen/Hemrik betreffende Partij van de Arbeid Gemeenschap pelijke kerkdiensten plaats en taak der diakenen in de meerdere verga deringen pluriformiteit en oecume- niciteitherstel kerkelijke eenheid frequentie viering H. Avondmaal het oorlogsvraagstuk en het beroe- pingswerk. Welgeteld zijn dit een twaalftal on derwerpen waarbij dan het ene uiter aard meer gewicht in de schaal legt dan het andere, doch. waarvan de princi piële aanpak van welhaast ieder onder werp inspanning genoeg vraagt. Men kan zicli van deze onderwerpen niet met een Jantje-van-Leiden afma ken. Men kan er zich ook niet zo maar zonder meer een mening over vormen PINKSTERNUMMER KERKBODE. Volgende week zal de Kerkbode in vergrote uitgave verschijnen. Dit in verband met het feit, dat op vrijdag 22 mei in de Pinksterweek geen Kerkbode verschijnt. In het nummer van vrijdag 15 mei worden dus de predikbeurten op genomen van 17 en 24 mei. Vriendelijk verzoek aan onze cor respondenten hiermede rekening te houden. De Uitgevers. daar zijn de onderwerpen te zwaar voor. Een praeses ergens kan niet elk der onderwerpen in bespreking geven en dan conclusie trekken, 't Kan niet als op een forum dat ieder zijn gedach ten maar eens zegt en de forum-presi dent een eind-indruk geeft van het ge sprokene. Zo ging en gaat het op een synode ook niet toe. Aan hetgeen op de synodale tafel komt gaat terdege studie vooraf, althans bij de meeste onderwer pen. De veelheid kan wel eens oorzaak geven tot zekere haast, zodat een uit spraak wat onduidelijk lijkt te zijn, zo als bij de verklaring over de vraag Lip penhuizen/Hemrik. Ik moge hier ter loops opmerken, dat het toch wel on gehoord brutaal is van de Protestantse werkgroep binnen de P.v.d.A. nu nog net te doen alsof de synode toch geen bezwaar tegen het lidmaatschap van de P.v.d.A. zou hebben. Men kan nu het synodale bedoelen toch wel doorheb ben. Trouwens dit heeft prof. Nauta zijnerzijds reeds opgemerkt door te ver klaren dat hem gebleken was dat voor aanstaande leden van bedoelde partij heus wel hadden begrepen wat de be doeling was. Maar de heer Kleijwegt weet het zeker niet. Ik meen intussen dat ook dit weer wijst op het juiste inzicht van de prae ses. We zijn nog niet klaar met de di verse gerechtende maaltijd is heus nog niet gaar. We moeten verder en dat in de kerkelijke weg. De synode komt met vragen zelfs met een brochure. Best, maar wat doen we daarmee Ik wil er bij voorbaat blij mee zijn alleen moet een en ander niet worden bijgezet bij het verschralings rapport. De synode bedoelt tot een ker kelijk gesprek te komen en niet te vol staan met kranten- en kerkboden-ge- schrijf, hoe vreugdevol men dit ook moge doen. Ds. Kuiper drong aan op samenspre- king van predikanten in klein verband in verschillende classes. Ouderlingen conferenties kunnen hierin nuttig mee werken. Mannen- en misschien ook vrouwenverenigingen helpen, maar hoofdzaak blijft dat de kerkeraden hier gaan meespreken. En niet deze alleen, maar binnen het kerkverband. M.i. zijn de classes de wel het meest geschikte organen om voorlichting te geven, om dat daar allerlei krachten aanwezig zijn die men kan inschakelen om het juiste inzicht te winnen. Mét anderen die in gelijke geest schreven, ben ik van me ning dat dit de meest veilige weg is om ongelukken te voorkomen. Of ik daar dan bang voor ben? Neen, maar het gaat wel over iets meer dan bijzaken. Men merkt dit als op de vraag koersverandering de antwoor den verschillen. Dr. Dijk zegt ja dr. van Minnen en dr. Rietveld beiden neen. Deze doctores theologiae zijn achtenswaardige personen, en hun ant woord de overweging waard, maar van meer betekenis is ongetwijfeld het ant woord der kerk in hare organen. Met instemming las ik hetgeen ds. Nierop schrijft in ander verband welis waar, maar toch toepasselijk op het geen we hier neerschreven. Ds N. ver werpt de voorslag van ds. Kuitert in zake een eventueel driemanschap dat de kerken moet bewerken en vraagt dan ,,zou het nu in tegenstelling met

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1964 | | pagina 1