Igieeuwóe 3£erkbocle Uit de Pers gepikte graantjes Bij een benoeming ZENDING en annexatie HUMANISME OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redactie Ds. W. H. Gispen, Schagen Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adres Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Goes Ds. A. Koning, Woerden Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Ds. D. Ringnalda, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. 18e JAARGANG No. 34 13 MAART 1964 „Ik worstel en ontkom" Abonnementsprijs 3,50 per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Één van de laatste besluiten, maar zeker niet 't minst belangrijke, dat onze Generale Synode genomen heeft, is de benoeming van Dr. G. Th. Rothuizen tot hoogleraar van de Theologische Hogeschool der Gereformeerde Kerken te Kampen. Hij is gekozen uit een tweetal. Tegen over hem, liever naast hem, stond Dr. A. Troost te Rotterdam. Met één stem meerderheid kwam hij uit. de bus. Een mooie stemmenverhouding. Nie mand kan zeggen, dat de verkiezing een farce was, omdat toch van te voren reeds vaststond, wie met de palm ging strijken. Blijkbaar hadden we hier met, naar 't oordeel van velen, gelijkwaardige candidaten te doen. Daarom is de uit slag, zowel voor Dr. Rothuizen als voor Dr. Troost eervol te noemen. Ook onze Kerkbode wil hem van harte feliciteren Dit temeer, omdat Zeeland hem zo goed kent. En hij Zeeland Heeft hij de zilte Zeeuwse lucht niet ingeademd van z'n jeugd af aan Was Goes niet de eerste gemeente, waaraan hij als predikant verbonden was Al lag z'n werkterrein dan in Den Helder en op 't ruime sop Binden hem niet vele banden aan Zuid-Beveland en Walcheren Lokken de stille dorpen en de blonde duinen ze storen zich aan geen mode. ze blijven altijd maar blond hem niet weer bijna ieder jaar Nee, Zeeland wil niet achter blijven, als 't er om gaat hem alle goeds te wen sen, wanneer hij besluit de benoeming te aanvaarden en straks de katheder in Kampen te beklimmen. Rothuizen in Kampen De man die zo geheel en al doortrok ken is van de sfeer der Universiteit, aan de Hogeschool der Kerken. 'k Denk aan z'n Uithoornse periode. Toen nog meer dan in z'n studenten tijd, was de V.U. zijn Alma Mater. De moeder, die hem voedde. Wat heeft prof. Schippers veel voor hem betekend! Sedert 20 januari 1957 trekt hij met de studenten in Leiden op. Dat dit meer vraagt dan de in daden omgezette kreet,,'t bier is weer best begrijpt een kind. Z'n dissertatie ,,Tertius Usus Le- gis" vormt 't klinkend bewijs van een ontzagwekkend vermogen z'n energie op de meest effectieve wijze te gebrui ken. Want naast 't werk, dat iedereen zo'n beetje van een studentenpredikant verwacht (maar wie kan zich precies in denken wat 't inhoudt?) lag daar z'n Ik meen dat ik dit hierboven zetten mag al lijkt het gevaarlijk, omdat men zou kunnen denken aan koloniale poli tiek zoals die metterdaad vaak is ge voerd geworden Eerst de zendeling en dan de koloniaal er achter aan. Ik meen evenwel dat het juist is zending en an nexatie te verbinden. Wat Jezus in Mattheüs 28 19 zegt is koninkrijkstaai. Eerst dat uitzenden tot al de volken dan ze tot het mede discipelschap brengen en nu in de derde plaats de annexatie door de doop als merk- en veldteken ze op te drukken. Jezus Christus als Heer der wereld is er alleminst mee tevreden dat de vol ken tot het medediscipelschap komen en zo tot een zeker saamhorigheidsbesef geraken en tot elkaar in gemeenschaps betrekking staan als Zijn discipelen. M.a.w. dat al de volken een band aan Hem hebben. Onze Here Jezus Christus zoekt ook in Zijn duizelingwekkend hoge positie van Machthebber over 't gans heelal, irqmers hemel en aarde, niet Zijn eigen eer, maar die des Vaders die in de he melen is, en Hem heeft gezonden. Hij is immers de Vorst uit psalm 2 en Ik arbeid voor de pers. 'k Noem Sermo en Horizon en de Leidse Kerkbode en het Centraal Weekblad. Maar 'k zou meer kunnen noemen. Hebben ze op de Generale Synode nu de volmaakte man ontdekt? 't Schaap met de vijf poten De zo straks genoemde uitslag van de stemming wijst daar, dacht ik, niet op. En als ik 't goed heb aangevoeld, le ven er, vooral ook in de kerken, nogal wat aarzelingen ten aanzien van déze broeder op deze plaats. Hij zal aan een deel van onze aan staande predikanten vooral de ethiek moeten doceren. En op de duur zal hij dus een geweldige invloed kunnen uit oefenen op 't leven in onze gemeenten. Hoe de Christelijke levensstijl zal zijn, welk denken daaraan ten grondslag ligt, zal, menselijkerwijze gesproken, voor een niet te verwaarlozen deel, mede be paald worden door 't onderwijs, dat hij geeft. Vandaar, dat ik straks sprak over de belangrijkheid van dit Synodebesluit. Men zegt, dat Rothuizen een modern mens is. En dat is waar. We kunnen ook zeggen dit vogeltje zingt zoals 't gebekt is. Niet iedereen herkent dan terstond de melodie. Om dat 't oor dikwijls ingesteld is op een andere wijze van zingen. Maar wie deze man, zij 't van uit de verte, in z'n ontwikkelingsgang gevolgd heeft, moet tot de eerlijke erkenning ko men, dat hij, met al 't flitsende van z'n spreken en schrijven, het fundament steeds weer poogt vast te houden. Hij waait waarachtig niet met alle winden mee. Hij wil Gereformeerd zijn en schaamt zich daar niet voor In een veranderende wereld handhaaft hij steeds weer 't oude adagium Christus Rex. Christus is Koning. 'k Herinner mij, dat in z'n tweede gemeente Uithoorn iemand, die 't heel moeilijk had met de wijze, waar op hij de Boodschap bracht, zei Maar één ding staat vast, hij heeft de Here Jezus lief. Als dat waar is (en ik ben er van overtuigd, dat 't waar is hebben wij alle vertrouwen. Bij zo iemand, die in de eerste plaats discipel, leerling van Christus wil zijn, moet het onderwijs in de ethiek, op de duur, in goede handen blijken te zijn. ProficiatProfessor G. v. W. Die Vorst met zoveel macht bekleed, zal Gods besluit aan 't wereldrond doen horen. Welnu, dat wil dan zeggen dat het Hem gaat om God, om de Drie- enige God, om de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Vandaar een bepaald teken als annexatiebewijs en een be paalde formule doop en doopsformule. Medediscipelschap houdt in he't dragen van Christus' merk- en veldteken, zoals de Nederlandse geloofsbelijdenis in art. 34 van de heilige doop zegt. Dit merk- en veldteken bewijst dat Jezus Christus de volkerenwereld an nexeert voor het koninkrijk Gods. Dit is een annexatie die niet zoals in poli tieke zin veelal het geval is, wat vreemd is, wil verbinden, maar wat elkaar eigen is geworden door het medediscipelschap. Vandaar ook deze volgorde dat het medediscipelschap vóóraf gaat en vóór op staat. De kerk doopt niet, behoort dit althans niet te doen, wie van dit medediscipelschap geen belijdenis nog deed. Pas daarna doet ze het, want de annexatie is geen gedwongene, niet een door list of geweld afgeperste, doch door de werking des Heiligen Geestes verkregen. De dienstknechten van Jezus Chris tus gebruiken geen geweld, omdat hun Koning door een vrijwillig volk gediend wil worden. Dit is ook een gezonde op vatting als we slechts letten op politieke annexaties die in de loop der eeuwen zovele mislukkingen hebben laten zien. Telkens trachtten geannexeerde volken weer._a.an de klem te ontkomen opstand en ontevredenheid was aan de orde van de dag. Bloedvergieten was het gevolg. Zo is deze annexatie door de zending volbracht niet, omdat ze gaarne en vrij willig wordt aanvaard, 't Is een vrijwil lige inlijving tot één rijk een zich vrij willig stellen als tot één kudde beho rend, onder één Herder. Zo wil Jezus Christus al de volken geannexeerd heb ben onder het bestek van het Koninkrijk Gods. Dat is het doel van het ,,gaat dan heen, en maakt al de volken tot Mijn discipelen, hen dopende in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes". Tot zover wat Matth. 28 19 zegt ons rest nu nog één aspect na te gaan namelijk het lerende hen onderhouden hetgeen Ik u bevolen heb". Brouwershaven B. WENTSEL. IN EIGEN GELEDEREN De welwillende lezer wil er wel erg in hebben dat we hier in vragende vorm spreken. We zouden niet graag iemand uit onze Geref. kring van positief kiezen voor het humanisme willen beschuldi gen. Wat we echter ook niet zouden willen doen is iemand van de vatbaar heid voor humanistische strevingen of beïnvloeding uitsluiten. We zullen ons vast niet mogen verbeelden, dat we als Gereformeerde belijders der waarheid immuun zijn voor de besmetting met de tijdgeest. Ja, die tijdgeestik schrijf het woord hier met zekere reserve neer, om dat het zo goed als in onbruik geraakt is. De tijdgeest Och, ben je daar nu zo bang voor De tijdgeest Och ja, Da Costa schreef een boekje dat nogal stof opge jaagd heeft „Bezwaren tegen de geest dezer eeuw". Kijk, dat bedoel ik nu. Ik kan me niet voorstellen dat een van onze theologen, dominees die aan de weg timmeren of hoogleraren aan onze hogescholen zich opmaken zouden om een dergelijk geschrift in onze da gen uit te geven. Wie onze heeft nu nog wat tegen de geest dezer twintigste eeuw We doen immers veeleer ons best deze geest in het gevlei te komen. We zijn er allerwege op uit ons aan te pas sen bij de moderne hedendaagse mens. Zoals we in afwijking van ons voor geslacht liefst niet achteraan komen als het de dames- of de herenmode betreft, zo willen we dit al evenmin in ons eigentijdse leven. Lieden van de nacht- school gescholden te worden mij dunkt daar is louw kans op in onze tijd. Daarvoor staan we met te velen voor aan in de intellectuele sector. We kun nen dit dankbaar vaststellen zonder hoogmoedig te worden, want ware het anders, kwamen we nog op allerlei ge bied achteraan, we zouden ons hebben te schamen nu God ons zo overvloedig genade en ere heeft gegeven. Maar er is ook een andere kant aan deze dingen. Men kan er soms zorg over hebben of we niet te veel naar de wereld kijken en op haar gelijken. Daar is b.v. het woord „medemenselijkheid" het moet het oude „naaste" vervangen, althans verduidelijken, meer nadruk geven. Medemenselijkheid dat ons in de buurt van het humane en van het hu manisme brengt. Of hier geen gevaar aanwezig is Ik dacht van wel. Ik meen zelfs dat we moeten oppassen niet de tweede tafel der wet als het grote ge bod te gaan zien. Die tweede tafel op de practijk der godzaligheid te betrek ken meer dan de eerste. In het verslag van dr. Kuitert over het openhartig gesprek met het bis schopspaar Robinson trof me een zin als deze, dat het bij het christendom en het christen-zijn eigenlijk zou zijn be gonnen om „de onthulling van het medemenselijk zijn als de clou van het mens-zijn terwijl dan over Jezus Chris tus niets meerders en hogers te zeggen valt dan „Hij is een andere naam voor de ware humaniteit". Ja, ja, kijk zo komt er ruimte voor liet humanisme in de kerk en het Chris tendom. Zo wordt dan Jezus Christus onttroond als Middelaar en Verlosser als een verzoening van onze zonden. Als we de zaak zo menen te dienen, zo gaan bijschaven, raken we haar kwijt. We moeten oppassen ons christelijk ge loof niet aan te passen bij het humanis me. Men kan ook al te verdraagzaam zijn Ik wijs in dit verband op een boekje van ds. Van Minnen Geloven Ik las hier een recentie van die me toch wel even deed schrikken. „Mijn grote be zwaar tegen het boekje van dr. Van Minnen is echter, dat het christelijk ge loof hier te veel in het horizontale vlak is getrokken. Het christelijk geloof is practisch niet anders dan humanisme... Is het inderdaad juist wat de schrijver in het eerste hoofdstuk beweert, dat „de zin van het geloof niet anders is dan heb uw naaste lief als uzelf En het doel „een betere wereld voor ieder een" „Naastenliefde de solutie van alle problemen." Kan men b.v. zo ge makkelijk zeggen, als de schrijver doet, dat ons gedrag het komen van de heil staat heeft te dienen en dat de godde lijke opdracht aan ons is, de wereld tot een paradijs te maken Aldus deze recensent. Nu geloof ik niet, dat dr. Van Minnen voor het hu manisme kiest. Hij bespreekt dit in zijn boekje, maar dat een dergelijke recen tie mogelijk is, duidt er toch wel op hoe gemakkelijk we naar buiten de indruk geven kunnen wat al te veel van mede menselijkheid te spreken en het daarvan te verwachten dan van wat in de eerste plaats nodig is, n.l. de liefde tot God. Nog altijd gaat aan de tweede tafel de eerste vooraf. En als we van medemenselijkheid spreken ligt hierin toch zeker ook de belijdenis van onze medegeschapenheid door God en wat al even sterk spreekt, ook wel het feit dat we als christenen onze naaste opwekken zullen tot een medediscipelschap dat Jezus Christus erkent als Heer. Mij dunkt, dat op deze dingen is te letten vooral ook nu de Herv. synode de aanspraken van het humanistisch verbond bij de overheid wil bevorderen. Dit wel niet om zelve voor het huma nisme te kiezen, doch vanwege de idee van een overheid die zonder meer ver draagzaam moet zijn. Al met al wilde ik wel graag het feit onderstrepen dat we nooit bij de tweede wetstafel kunnen komen zonder de eer ste te passeren. Brouwershaven B. WENTSEL. 1. Overdracht van werk: Gelezen in class, verslag Barendrecht. dat br. R. de benoeming tot kerkvisi- tator heeft aangenomen benoemd tot kerkvisitator br. K. G. te R. Lijkt me voor navolging vatbaar ter ontlasting van al te druk bezette do minees. 2. Gelezen in kerkbode over Evangelisatie: Op een avond, dat het knap vroor, had den we te doen met een dronken man, die op zijn kousen op straat liep. Het bleek, dat hij zijn schoenen verkocht had om aan sterke drank te komen. Kommentaar kun je ook echt mee te doen hebben 3. Aanbeveling van kollekte gelezen in kerkbode Deponeren in „Kerkje en bussen" bij de uitgang. Laten de „briefjes" er maar uitsteken en het „geklik-klak" van

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1964 | | pagina 1