eeuwée ^Cerkbode KERKJOURNAAL Itetwairitoty ASSEN Mijn ouderling J 18e-JAARGANG No. 2^ 31 JANUARI 1964 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van'Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Woerden Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo Ds. B. Wentsel, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Ds. W. Kats, Goes. Abonnementsprijs 3,50 per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Van het Algemeen Diakonaal Bureau ontvingen wij het eerste nummer van ..Kerkjournaal", dat het jaarverslag be vat van het werelddiakonaat der Geref. Kerken en dat tevens een proef is van de Informatiedienst om in woord en beeld de kerken op de hoogte te bren gen van een stuk gezamelijk werk. Het is een fris en aansprekend orgaan ge worden, waarin dus ditmaal het wereld- diaconaat aan bod komt. We hopen, dat het niet bij dit ene nummer zal blijven, doch dat er meerdere thema's aan de orde gesteld zullen worden op de wijze zoals thans geschied is. Dit is wel een geheel nieuw iets een periodiek van de kerk, waarin niet al leen maar feiten en cijfers vermeld wor den, doch die tevens met een schat van illustraties verlucht wordt. We kunnen ons indenken dat op deze wijze steeds bepaalde facetten van het kerkelijk le ven worden belicht en tot leven ge bracht. De medewerkers aan het eerste -num mer van Kerkjournaal zijn voor de mees te lezers geen onbekenden, we vinden er bijdragen in van Johan Bodegraven, Ben van Kaam beter bekend als Flex van Trouw -dr. J. van Klinken, Edith de Boer—-Sizo en van de directeur van de Informatiedienst Jac. B. Looijen. Dat dit eerste nummer gewijd is aan het werelddiaconaat ligt voor de hand, aanstaande zondag immers wordt in onze kerken weer de collecte voor het Werelddiaconaat gehouden. Vorig jaar werd tot 1 december door onze kerken 1.245.489,84 bijna één en een kwart millioen gulden bijeen gebracht. Uit dit cijfer blijkt, dat onze kerken ze ker in dezen niet achteraan komen, maar in de voorste gelederen staan. We wil len deze collecte ook voor dit jaar weer hartelijk bij onze lezers aanbevelen. Er is immers nog zo heel veel werk te doen. Er is nog zo ontstellend veel nood, die wij moeten helpen leningen. Het is de verdienste van Kerkjournaal, dat het dit in magazine vorm onder onze aandacht brengt. Dat onze Informatiedienst met deze frisse vorm van berichtgeving, waardoor we als kerkleden dichter bij alle takken van het kerkelijk werk betrokken wor den, begonnen is, is zeer toe te juichen. We hopen dat „Kerkjournaal" zijn weg door de kerken zal vinden en dat het een geregelde peridodiek wordt, waar naar velen met belangstelling zullen grij pen. Mocht U het nog niet kennen, vraag Uw predikant er naar, want alle kerkeraden en predikanten hebben het ontvangen. Naast deze geïllustreerde informatie heeft de Informatiedienst onzer kerken, die per 1 januari pas goed van start is gegaan, zich ook verdienstelijk gemaakt door aan alle predikanten steeds een verslag van de gehouden synodezittin gen toe te sturen. Ook wordt voor in formatie namens de kerken aan de pers zorg gedragen. De wijze waarop deze tak van kerkelijke arbeid is beginnen te functioneren is werkelijk verheugend, zo immers komt de arbeid van de kerk meer in de belangstelling te staan dan tot voorheen. Behalve de informatie naar binnen en naar buiten over de eigen arbeid der kerk en der kerkelijke organen zal de informatiedienst ook be richten kunnen doorgeven over wat er gebeurt in de gereformeerde kerken bui ten Nederland, waardoor ook de gere formeerde oecumene meer binnen het gezichtsveld komt. Er is dus wel wat te doen voor de directeur van de Infor matiedienst en de zijnen en dat zij hun taak terdege verstaan blijkt wel èn uit het nu verschenen Kerkjournaal en de door de informatiedienst verstrekte be richten. Op de voortgezette synode-zittingen in Lunteren kwam ook weer het rapport inzake de leeruitspraak van de Synode van Assen 1926 ter tafel, dat in de sep- temberzittingen naar de commissie was terug verwezen. Ook ditmaal volgde weer een langdurige discussie, waarin tenslotte de synode constateerde, dat de leeruitspraak van Assen thans niet meer volledig kerkelijk functioneert en waarin zij van oordeel was dat het niet wense lijk is om in dit stadium maatregelen te nemen, die tot een hernieuwd functio neren van deze uitspraak zouden leiden. Er is dus eigenlijk ten aanzien van deze leerbeslissing niets anders besloten. Wel werd besloten om opnieuw deputaten te benoemen, die zich moeten beraden over de vraag of en in hoeverre de leeruit spraak van Assen terzijde moet worden gesteld en eventueel door andere uit spraken moet worden vervangen, met name ten aanzien van de huidige be schouwingen over de eerste hoofdstuk ken van het boek Genesis, in het bijzon der in verband met wat de belijdenis geschriften daarover uitspreken. Deze deputaten zullen aan een volgende sy node moeten rapporteren over het resul taat van huu beraad. Dat hier gezegd wordt ,,een volgende" en niet de vol gende synode maakt duidelijk dat de synode allerminst van plan was om overhaast te werk te gaan. Er zal geen uitspraak over de leeruitspraak van 1926 komen dan na een grondig onderzoek van de nu benoemde deputaten. Dit is iets waarover we ons ten zeerste ver blijden kunnen. Dit is immers een mate rie, die te groot en te zwaar geladen is om in een handomdraai af te doen. Dat hierover nu eerst een rustig beraad over deze leeruitspraak en alles wat daarmee samenhangt gaat volgen zal velen ge ruststellen en hun duidelijk maken, dat de weg onzer kerken vandaag nog steeds dezelfde is als voorheen. Deze dat men generlei menselijke schrifturen hoger stelt dan het Woord Gods. Daar om zal een ernstige Schriftstudie ook al leen antwoord kunnen geven op de vraag of deze leeruitspraak inderdaad terzijde gesteld moet worden. Het rap port dat deputaten naar aanleiding van hun bevindingen zullen opstellen zal tenminste zes maanden voor de synode waarop het dienen moet aan de alle ker ken worden toegezonden, zodat er ruim schoots gelegenheid tot studie en dis cussie zal zijn. Op deze wijze arbeidend wordt het heil der kerken zeker bevor derd. v. H. III Een preek moet naar een schets ge maakt worden heeft Prof. Hoekstra tot de studenten gezegd. Thema en ver deling mogen niet ontbreken. Nu, we hebben voor onze artikelen wel een thema. En er is een schets in de gedachten. Maar hoe tot een verde ling te komen Je hebt op één dominee wel vijf of zes ouderlingen. Een dominee is meer een constante figuur. Mijn eer ste gemeente, Haulerwijk, had over een halve eeuw maar drie predikanten. Eén van de drie was Ds. Dijkstra, die van Grijpskerke naar Haulerwijk kwam. Van de halve eeuw heeft hij maar twee jaar en acht maanden op zijn naam staan. Al had hij er werk voor tien jaar verzet, toch zei een ouderling bij zijn vertrek het is een wervelwind geweest. Daar gold de drie en dertig jarige pe riode van Ds. Groot-Nibbelink als lich tende maatstaf. Och, toen kon een ge meente een dominee lang hebben. Mis schien zijn zulke gemeenten er nog. Je moet ook niet te gauw menen, dat je op elkaar uitgekeken bent. Soms heb je elkaar nog niet eens ontdekt. Drie predikanten over een halve eeuw. En daar staat tegenover, dat bijna elke gemeente iedere jaar nieuwe gezichten in de ouderlingenbank ziet. Om van mijn ouderling een concrete figuur te maken, valt nog niet mee. Ik denk aan die emeritus-dominee, die zo gezel lig en humoristisch vertellen kon over mijn gemeente. Hij had heel wat ge meenten gehad. Maar hij zei ,,Ik heb ze zo door elkaar geworpen, dat ik in mijn gedachten slechts één gemeente heb. Van alle gemeenten heb ik het prettige onthouden, en daarom kan ik zo blijmoedig vertellen". Dus ook de ouderlingen maar in een meng-bak. En straks de ideale gestalte er uit halen Hoe'je mensen echter ook door elkaar mengt, je krijgt als resultaat noo'it de volmaakste, de gebreken-loze. Geen volmaakte ouderling, geen vol maakte dominee. De Apostel zegtwe zijn volmaakt in Hem. Wat is een ambtsdrager zonder de genade en zon der de glans van Christus U gelooft nog, dat ik een schets in mijn gedachten heb. Maar U zult ook wel zeggen een schets zal er zijn, maar er zit niet veel schot in die artikelen. Dan hebt U ook nog gelijk. G. S. O. Nogmaals mogen wij aan een mede werker een welkom toeroepen. Ditmaal is het Ds. W. Kats te Goes. Maandelijks zal ook hij een rubriek verzorgen. De Uitgevers. Verwarring het woord is nu ook gevallen op kerkelijk terrein. Mij dunkt dat dit erg jammer is. De kerk moet zo duidelijk zich uitspreken dat ze geen aanleiding tot verwarring geeft. Als er gens verwarring ontstaat is dit wel al tijd een naar geval. Men heeft het op allerlei gebied. Een politiek overzicht van 21 januari eindigt met te schrijven alles is thans te verward om er verder nog iets van te kunnen zeggen. Als zo iets moet worden vastgesteld is de boot wel aan zou men zeggen. Dan schijnt de zaak tamelijk wel in de knoop te zijn geraakt en waar is dan de man die knopen ontbindt Och ja, als een kluw garen tot een knot moest verwerkt hield je de handen op en wee als er een draad los schoot. Maar 't was te verhelpen. Erger wordt het als 't ver keer in de war loopt en de politie met een wentelwiek van de lucht uit de zaak moet regelen. Als ik hier een opstel over verwarring zou schrijven was ik nog zo vlug niet aan een eind. Men zou dan namelijk over verwarring kunnen spre ken in allerlei trappen erg, erger en op zijn ergst. Nu meen ik dat we verwarring op het terrein van het geestelijke en dus ook van het kerkelijke leven wel tot de ergste graad mogen rekenen. Op het kerkelijke erf is in de laatste jaren meermalen van zulk een verwar ring" naar aanleiding van synodale uit spraken sprake geweest. De Hervormde synode heeft er weet van ten opzichte van het christelijk en openbaar onder wijs (Hardegarijp) en om het in 't kort aan te duiden, wat de atoombewapening betreft. Daar werd heel wat stof door opgejaagd, zoals men zich zal herinne ren. En als Gereformeerden zagen of hoorden we dit heus niet met zeker leedvermaak, doch met zekere spijt aan. We hadden en hebben trouwens onze handen zelf vol om de handen zo aan het stuur te houden dat we geen stuk ken maken en de wagen in de berm rij den. Denk aan Wereldraad en I.C.C.C.; aan de frequente avondmaalsviering aan Assen 1926 en de eerste tien hoofd stukken van Genesis, en belijdenisuit- Diegenen onder onze lezers die 0,50 wensen te besparen verzoeken wij het abonnementsgeld over het eerste halfjaar 1964 vóór 15 februari over te willen schrijven op onze giro rekening 4 22 80 ad 3,50. Het abonnementsgeld dat reeds jaren lang 3,bedroeg, moesten wij verhogen tot 3,50. De Uitgevers. spraken in de Cat. de Zondagen 3 en 4. Al deze zaken zitten ons hoog en dan niet speciaal synode-leden en ad viseurs, deputaten en commissies, doch wel anderen ook. Verwarring het woord is nu ook gevallen op kerkelijk terrein, zo begon ik hier boven. Inderdaad is het officieel gevallen. De kerkeraad van de gerefor meerde kerk te Hoorn heeft zich tele grafisch tot de generale synode van de gereformeerde kerken gewend naar aan leiding van de uitspraak over het lid maatschap van de P.v.d.A. Hij meent, dat de gepubliceerde uitspraken onvol doende geformuleerd zijn en aanleiding geven tot grote verwarring in onze kerken (curs, van mij). Deze kerkeraad spreekt m.i. wel uit wat in de hoofden en harten van vele kerkleden leeft. In menige pastorie heeft de telefoon rood gloeiend gestaan en menig dominé wel even in verlegenheid gebracht. Mij voegde een broeder ouderling niet uit mijn eigen gemeente, maar van elders toe nu is de boot toch wel aan En naar aanleiding van een publicatie in een Zeeuws dagblad kwam op een classicale tafel het voorstel om dat bericht tegen te spreken. Ook de christelijke pers zat de synodale uit spraak lang niet lekker. Ze schrijft, dat er onvermijdelijk misverstanden zullen ontstaan, hetgeen intussen helaas maar al te zeer het geval is gebleken. Dat de synode nu achteraf in een weekoverzicht een verklaring van haar gevoelen en bedoelen geeft, gericht aan kerkeraden en predikanten (met af schrift aan de kerkelijke pers) is loflijk en valt dankbaar te constateren. Ze be doelde allerminst een uitspraak te doen over de toelaatbaarheid van het lidmaat schap der P.v.d.A. Nog eens, we nemen hiervan acte we. wisten dit trouwens al wel. We vragen echter of men ter synode niet wat meer rekening kan hou den met het feit dat niet al onze kerk leden, ook meelevende leden niet, het jargon van kerkelijke vergaderingen zo gemakkelijk verstaan als synodeleden dit produceren. Elke kring heeft, zoals men weet, zijn eigen spraakgebruik. Wie als eenvou dig kerklid een theologische discussie bijwoont zal er niet veel van begrijpen. Men moet dan wel heel goed thuis zijn in de wijze van betogen of men snapt het in geen enkel opzicht. D.i. niet zo vreemd, 'k Heb als theoloog wel eens te midden van doktoren gezeten en kon met de beste wil van de wereld de kern van de zaak niet begrijpen al wist ik van te voren waar het over ging. Zo is 't in de politiek ook. Wie kan b.v. het spel van een kabinetsformatie vol gen met een volledig begrip Zo is het nu ook met kerkelijke uit spraken die men nauwkeurig en her haaldelijk lezen moet om ze juist te ver staan. Ik dacht dat de hoogeerwaarde en hooggeleerde heren hier in de ge geven omstandigheden wel wat meer en eerder rekening hadden moeten houden, omdat er nu stellig kwaad is gesticht. Men geeft afschrift aan de kerkelijke pers. Best, maar is men zo naïef te den ken dat de politieke pers zich er buiten zal houden Heus, vele gereformeerden lezen de Telegraaf, Elsevier en de N.R. krant. Goed lezen moge een eerste vereiste zijn, goed redigeren gaat daaraan voor af. Qui bene distinguit bene docet -

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1964 | | pagina 1