eeuwóe 3£erkbocle VAN ALLES WAT IN MEMQRIAM Professor Brillenburg Wurth 18e JAARGANG No. 22 6 DECEMBER 1963 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48. MedewerkersJ. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. M. V. J. de Craene, Baarland Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Woerden Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo „ik worstel £)s jg Wentsel, Brouwershaven. en ontkom Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Vy CIJFERS, DIE SPREKEN werden ons verschaft door het Alge meen Diaconaal Bureau ten aanzien van de opbrengsten voor het werelddiaco- naat over drie kwartalen van 1963. In totaal kwam er niet minder dan 1.175.536,94 binnen. Ruim de helft hiervan kwam uit de kerkcollecten 582.480,13). Aan giften kwam een bedrag binnen van 171.837,42. Daar naast kwam uit collecten en giften een bedrag van 184.792,13 binnen voor de ramp op Bali en 236.427,26 voor de leniging van de nood in Skoplje. Natuurlijk zou het wel eens de moeite waard zijn om te weten, wat via andere kerken voor de wereldhulpactie is bin nengekomen. Helaas zijn die cijfers ons niet bekend. Er is echter alle reden aan te nemen, dat onze kerken in dezen niet bepaald achteraan komen of een slecht figuur slaan. Het totaalbedrag, dat na melijk uit alle protestantse kerken voor de slachtoffers in Skoplje bijeengebracht werd ligt namelijk rond de 313.000, zien we dat uit onze kerken een goede 236.000,'bijeen werd gebracht, dan blijft er voor de andere kerken een 77.000,-^ over. Was door de andere kerken naar evenredigheid van zielental bijgedragen, dan zou dit bedrag onge veer 1.000.000,'— (één miljoen) heb ben moeten bedragen. Er is dus heus geen aanleiding voor om te zeggen, dat gereformeerden altijd op oecumenisch terrein overal achteraan komen. De cij fers wijzen nu eenmaal anders uit. Zij wijzen op oecumenische daden onzer kerken, waarvoor wij dankbaar zijn mo gen. 9 VERBLIJDEND was de inhoud van een overlijdensad vertentie, die wij deze week aantroffen in de Volkskrant. In plaats van de nog steeds veelvuldig alhoewel reeds minder dan vroeger voorkomende ti rade heden overleed, na nog tijdig de sacramenten der stervenden te hebben ontvangenlazen we het volgende: „Om in het huis van de Heer te wonen in lengte van dagen is geheel onverwacht vanuit de slaap overgegaan in de eeuwi ge rust Ook het slot van de advertentie was geheel anders, dan gewoonlijk. De mis voor de zielerust van de gestorvene was geheel in overeenstemming met de aan hef van de annonce vervangen door een plechtige eucharistieviering, waarin de overledene bijzonder herdacht werd. We zien hier een bewuste ombuiging van de begrafenisliturgie der R. Kerk naar de lijn van de oud-christelijke kerk, waarin de gestorven gelovigen tijdens de avondmaalsviering na de begrafenis herdacht werden. Geheel in overeenstemming met de geest der overlijdensadvertentie werden ook aan het slot de missen die gaarne gevraagd worden achterwege gelaten. Wanneer wij zulk een advertentie als deze zien, dan verheugen wij ons, daar hieruit blijkt, dat in de kerk van Rome krachten werkzaam zijn, .waar door het bijbels denken een steeds gro tere plaats krijgt. Vooral trof het ons, dat de eerste ondertekenaar van de bo vengenoemde advertentie een bekend r.k. theoloog is. Waaruit blijken mag, dat juist in de r.k. theologische kringen een grote openheid voor het bijbels spre ken en denken gekomen is. Het meest verblijdend echter vinden wij, dat uit deze advertentie de geloofs zekerheid spreekt. Het weifelende ge loof, dat nog om heilige missen voor de zielerust van de overledene vraagt heeft hier plaats moeten maken voor de ze kerheid van het van stonde aan. Dit is niet alleen verblijdend voor ons, die als reformatorische christenen zulk een ad vertentie lezen, maar in de eerste plaats voor hen, die in deze zekerheid hun dode aan het graf mochten overgeven. ELKANDER NAVOLGEN. Berichtten we een vorig maal, dat het orgaan onzer zusterkerken in de Ver. Staten, ons kon aanbevelen het voor beeld van haar synode na te volgen en op een vaste plaats te vergaderen. Thans beveelt de Wachter aan de Ame rikaanse kerken aan om de uitspraak van onze synode over de doop van ge adopteerde kinderen over te nemen. De synode van de Christian Reformed Church heeft namelijk uitgesproken, dat geadopteerde kinderen gedoopt mogen worden. Met als gevolg, dat de ene kerkeraad wel, de andere echter niet ge adopteerde kinderen tot de doop toe laat. Ds. John van Harlelen schrijft nu in de vragenrubriek blij te zijn met de uitspraak van Groningen, want ,,Het geeft weerklank aan de gedachte, dat wij en onze wettige kinderen (ook dus wettig geadopteerde kinderen) erf genamen zijn van de belofte, zodat de oude regel des verbonds weer opgeld doet„gij en uw nageslacht", maar ook: „gij en uw huis"." Daarom acht hij dat nu de tijd ge komen is, dat de Christian Reformed Church een einde maakt aan de prak tijk van deze en gene kerkeraad, hier wel en daar geen geadopteerde kinderen te dopen, door hetzelfde uit te spreken wat in Groningen gezegd is „dat kin deren, die door leden onzer kerken wet tig zijn geadopteerd recht hebben op de doop en daarom behoren gedoopt te wezen". SPAANS RECHT. Het volgende is een knipsel, dat waarschijnlijk vele boze brieven van „oecumenisch-voelende" lezers aan de redactie teweeg gebracht zou hebben in dien het bijv. in de Zeeuwse Kerkbode als artikel was verschenen. Men zou de redactie er op gewezen hebben hoe waar we juist zo heerlijk naar elkaar toe groeien een dergelijk artikel alleen maar verwijdering schept en de kloof weer dieper maakt, hoe veel oecumenisch werk weer jaren achterop zou zijn door zo'n artikel enzovoorts. Het betreffende artikel verscheen echter niet in een protestants kerkelijk orgaan, maar in de r.k. Bazuin. En wij achten dit artikel een bewijs van oecu menische moed, reden waarom we er graag een plaatsje voor inruimen. „Uit Le Monde van 19 oktober lees ik U voor Drie jonge Franse studenten, beschuldigd van terroristische daden, werden op 17 oktober door een bijzon der oorlogstribunaal tot de volgende straffen veroordeeld de zeventien jaar oude Alain Pecunia tot een gevangenis straf van tweemaal twaalf jaar plus één dag (de Spaanse hoven kunnen poëtisch uit de hoek komen); Alain had een bommetje laten ontploffen op een stillig gend schip in Barcelona. De twintig jaar oude Bernard Ferry tot een gevangenis straf van dertig jaar hij had een of an der apparaat tot ontploffing gebracht, waardoor twee kinderen licht verwon dingen opliepen. Dertig jaar dus. Ten slotte de drie-en-twintigjarige Guy Batou tot een gevangenisstraf van vijftien jaar, want hij was in Madrid aangehouden met een bom op zak. Het hof bediende zich van tolken, die vaak verkeerde vertalingen leverden. Guy Batou vroeg het hof of martelingen zoals die op hem toegepast waren, tot de normale gang van zaken bij de politie van Madrid behoorden. Bernard Ferry gaf te verstaan dat de politie van Valen cia van electrische stroom gebruik had gemaakt bij de ondervraging. Aan het slot van het proces werden de consul-generaal van Frankrijk plus de aanwezige Spaanse- en buitenlandse journalisten uit de zaal geknikkerd, ter wijl een officier schreeuwde, dat het alle maal wel wat vlugger kon. De laatste maanden, aldus Le Monde, welk blad men nooit van overdrijving beticht heeft, werd er in deze zaal zeker een honderd tal mensen veroordeeld, waarvan het merendeel jongeren. Le Monde van 2021 oktober de ho gere legerleiding heeft het vonnis van de Franse studenten bevestigd. Mogelijk ko men zij in aanmerking voor de amnestie die bij gelegenheid van de verkiezing van Paulus VI is afgekondigd. Vooral dit laatste Spaanse nootje is -frappantde katholieke Kerk heeft zulke nauwe banden met het regiem, dat een pauskeuze de gevangenissen in Spanje leeg doet lopen. Stelt U zich dit in Ne derland voor Gerrit de stotteraar komt op vrije voeten, omdat de Nederlands Hervormde Kerk een nieuwe synode heeft. Aan genoemd soort schoftenstreken laten we de dingen in hemelsnaam bij hun naam blijven noemen is de kerk in Spanje gelieerd. En er verheft zich geen stem. De studentenwereld hier in Parijs die dit feit uit solidariteit toch hoog op moest nemen, heeft het te druk met stakingen voor betere studievoor zieningen. Heeft men in Nederland ge protesteerd We winden ons op over Frater Venan- tius, maar denkt U eens aan die Fray Venantio die zijn handen aan Franco's vuur warmt. Als de geestelijkheid in Spanje zich eens massaal verhief Maar gewoonlijk moet die uit buiten landse kranten de juiste inlichtingen over Franco's bloedige dictatuur vernemen. En voor de zoveelse maal in de historie wordt de kerk gecompromitteerd. Zou het zo vreemd zijn als bij een, mo gelijk revolutionaire, bestuurswisseling Fray Venantio over de Pyreneeën gezet of in de Middellandse Zee gesmeten werd Hij heeft immers meegedaan, of gezwegen In Vrij Nederland van 19 oktober lees ik over de stakingen van de mijnwerkers in Austurië 3 september om vier uur 's middags werd de mijnwerker Rafael Gonzalez, 35 jaar, doodgefolterd. Op de zelfde dag en in dezelfde plaats werd de mijnwerker Silvino Lapico gecastreerd. Hij ligt nu in een hospitaal en zal waar schijnlijk sterven. Een andere man, wiens naam niet bekend is, ligt er ook op ster ven, omdat de politie zijn geslachtsdelen verbrand heeft. Zijn vrouw werd kaal geschoren. Zij en haar man werden er van beschuldigd communisten te zijn. Waarschijnlijk krijg ik nu dé B.V.D. op mijn dak, omdat ik een bevriende natie beledig. Maar dan zal ik de heren met mijn gitaar ons schone volkslied voor- tokkelen dat merkwaardigerwijze ook al iets tegen Spanje heeftDe tyrannic verdrijven, die mij mijn hert doorwondt." Ook in onze Zeeuwse Kerkbode mag, meen ik, een woord ter nagedachtenis van professor Wurth niet ontbreken. Begon hij zijn ambtelijke loopbaan niet in een van de Zeeuwse kerken, de kerk van Oost- en West-Souburg, die hij diende van 1924 tot 1930 Graag heb ik op me genomen, een enkel woord aan zijn nagedachtenis te wijden. Het eerst ontmoette ik hem op het Marnix-gymnasium in zijn geboortestad Rotterdam. En ik mag er wel direct bij zeggen zijn Rotterdam Want Rotter dammer is hij gebleven zijn leven lang. Niet alleen de jaren, dat hij er predikant was, maar ook daarna. Rotterdam, de koopmansstadRotterdam, de werk stad Ja, een werker was hij, tot het laatste toe. We zaten in dezelfde klas. Deden sa men eindexamen. Gingen samen naar de V.U. Volgden daar samen de colle ges. Van die tijd ken ik hem het best, al hebben ook later onze levenswegen zich nog meermalen gekruist. Als ik aan die tijd terugdenk, nu hij van ons heen ging, dan komt mij voor de geest een woord uit een preek van de oude Sikkel, bij wie wij samen zo dikwijls ter kerk gingen „vergeet nooit de jongen, die gij bij moeder thuis waart Dat zijt gij Gij kunt een Petrus worden, als het God belieft, maar de Simon blijft ge". Reeds toen stak in hem de latere professor. Toch dat niet alleen. Ik herinner mij nog levendig, hoe hij mij op een morgen, op weg naar het gymnasium vertelde, hoe een buurjon gen, die in hetzelfde pand woonde als EEN VROME WENS? Enige tijd geleden sprak ik met een vrijgemaakte collega over de verschil lende problemen, die zich aan de kerken voordoen, zowel aan de onze als aan de vrijgemaakte. Het gesprek cirkelde rondom „Assen 1926", de zaak Telder en artikel 36 van onze geloofsbelijdenis. We waren van mening, dat dit eigenlijk geen vragen zijn, die iedere kerk voor zich behoort op te lossen, maar dat het toch eigenlijk zo zou moeten zijn, dat deze zaken gezamelijk werden doorge sproken. Veel uitzicht er op dat dit ech ter zou gebeuren hadden we echter niet. Het leek ons echter niet juist alléén met deze vragen bezig te zijn. Nu blijkt, dat we ons in het gezelschap van de synode- praeses bevinden, die in het Amster dams kerkblad schreef „Het is voor mij namelijk de vraag of het juist is, dat onze kerken alleen met het probleem van Genesis bezig zijn. De vrijgemaakte kerken en de Christelijke Gereformeer den hebben er evengoed mee te maken. En het lijkt mij onjuist, dat één kerken groep zich aan de overweging van dit moeilijke probleem zet, terwijl anderen de ontwikkeling met critisch oog vol genHet zou mij lief zijn als deze vragen gemeenschappelijk zouden kun nen worden onderzocht, zodat ieder er zich verantwoordelijk voor wist. Maar deze gedachte zal het wel niet verder brengen dan tot een vrome wens". Zo zijn er dus al drie mensen, die verzuchten, dat het wel een vrome wens zal blijven en we vragen ons af of het er niet meer zullen zijn. Ook binnen de vrijgemaakte kerken begint het ten aan zien van „Assen 1926" te rommelen. Daarom lijkt het haast onverantwoord, dat elk op zijn eigen wijs er mee bezig gaat. Natuurlijk zal men kunnen zeg gen ze willen toch niet met ons samen er over nadenken. De grote moeilijkheid voor mij zit echter hier, dat we het nog niet eens gevraagd hebben. Misschien zou het goed zijn onze besluitvorming omtrent „Assen" op te schorten totdat we het gevraagd hebben. Dit zou be tekenen, dat deze besluitvorming op zijn minst pas over twee jaar en als de anderen meedoen 1111 kan worden verwacht. Maar zou om der wille van de oecumene een dergelijk offer niet gebracht mogen worden v. H. hij, met God en met de kerk had gebro ken. Hij vertelde het met tranen in zijn ogen. Reeds toen vervulde hem ook die „passie voor zielen", die altijd in hem gebleven is. Want dat had hij passie voor zielen. Ik meen zelfs te mogen zeggen, dat ook in zijn wetenschapsbeoefening die passie hem niet verliet, ja, dat zijn be oefening der wetenschap door die passie gedragen werd. Hij was in dat opzicht een dankbare leerling van Calvijn, die, zelfs in zijn dogmatiek b.v. in zijn „Institutie", nog de zielszorger bleef. Voor Calvijn was er geen afstand tussen zijn dogmatische en zijn pastorale arbeid. Ook voor Wurth bestond die afstand niet. Hij werd professor. Dat verdiende hij. Hij was een eminent geleerde. Maar heel zijn wetenschappelijke arbeid was pastoraal gericht. Eigenlijk is hij altijd pastor gebleven. Nu is hij van ons heengegaan. En dit heengaan wordt gevoeld als een groot verlies, zowel in als buiten onze kerken. Ja, ook buiten onze kerken. Want Wurth had onnoemelijk veel con tacten, en hij had ze overal. Wie zal zeggen, met hoevelen hij „het gesprek" heeft gevoerd, om ze te winnen voor het evangelie en ze te overtuigen van de waarheid van Gods Woord 1 Het is reeds door anderen opgemerktin „het gesprek" lag zijn grote kracht. Zullen wij treuren om zijn heengaan? Ons past allereerst dank aan God, voor wat Hij in hem schonk aan de Theol. Hogeschool, aan de Vrije Uni versiteit, aan de kerken.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 1