eeuwóe ^Cerkbode. Wandelingen door de wereld van het Oude Testament JOHN FITZGERALD KENNEDY f De Mannenbond Aanbevolen Aanbevelenswaardig 1 18e JAARGANG No. 21 29 NOVEMBER 1963 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redacteur: Ds. W. C. van Hattem, Herengracht 15, Terneuzen, Telefoon (0 1150) 22 48. Medewerkersj[. A. van^ Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, VlissincjenDs. M. V. J. de Craene, Baarland „Ik worstel en ontkom" A. Elshout, Koudekerke Ds. A. Koning, Woerden ;_Dr. P. C. Kraan, Vlissingen v. d. Leek, Kapelle Ds. F Wentsel, Brouwershaven. Ds. J. v. d. Leek, Kapelle Ds. P. van Til, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo Ds. B. Wen Abonnementsprijs 3,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 12 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 12 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Met grote verslagenheid heeft de we reld het bericht van de moord op presi dent Kennedy ontvangen. Een man, die groter geweest is, dan velen ooit hebben vermoed. Pas het vorig jaar hebben we eigenlijk pas goed beseft, dat deze jonge president een man was, die zelf beslis singen kon en durfde nemen. Voordat hij echter zijn volle krachten had kun nen ontplooien is hij gevallen. Ons treft daarbij vooral de tragiek van dit heen gaan, de moeder, die met twee kinderen achterblijft, die versuft en onwerkelijk in dit leven staat. Bij deze tragiek zijn we licht geneigd te vergeten wat Ken nedy voor de wereld en het volk van Amerika betekend heeft. De historie schrijvers zullen dit alles straks aan de vergetelheid trachten te ontrukken. Eén facet van hem is echter reeds duidelijk naar voren gekomen. Zijn overeenkomst met die andere grote christen-president van Amerika, Abraham Lincoln. Lin coln, die in 1863 de slavernij afschafte, omdat hij geen negers en blanken, doch slechts medeschepselen zag. Lincoln heeft dit met de dood bekocht, ook aan zijn leven maakte een kogel een einde. Het is in de lijn van Lincoln, dat Ken nedy honderd jaar later zijn binnen landse politiek ten aanzien van het ras senvraagstuk gevoerd heeft. Hij zag geen niggers", maar mensen. Helaas heeft hij het niet meer mogen beleven, dat de kwestie waarvoor hij zich met zijn gehele persoon inzette tot een goed einde gekomen is. Anderen zullen ech ter deze taak verder voortzetten. Maar één ding is zeker, dat de namen van Lincoln en Kennedy gekoppeld zullen blijven aan de geschiedenis van de strijd van de neger om een menswaardig bestaan. Dit is echter slechts één facet van Kennedy geweest. Veelzeggend is ook, dat zijn West-europese antagonist, Charles de Gaulle van het gesproken heeft als een „groot soldaat". Dit tekent èn de grootheid van de Gaulle èn de grootheid van Kennedy. Het lijden van hen, die Christus vol gen willen werd ook zijn deel. We heb ben daar zondag jongstleden in een speciale dienst voor de Amerikanen, die in verband met de vestiging van een fabriek in Terneuzen en Axel wonen bij stil gestaan. Het zou de eerste dienst zijn in de Engelse taal, die we deze mensen wilden aanbieden, het werd een rouwdienst, waarin we bepaald werden bij het feit, dat ook vandaag nog Chris tus door deze wereld gaat en deze we reld en de mensen aanziet door de ogen van hen, die zichzelf verloochenen en Hem navolgen. Het lijden van Chris tus komt dan overvloedig over ons, maar zo valt ook door Christus overvloedig vertroosting ten deel. Deze vertroosting, dat Christus de wereld overwonnen heeft en wij in Hem meer dan overwin naars zijn. Indien we met Hem sterven, wij zullen ook met Hem leven. Daarom konden we ook in deze rouwdienst zin gen To Him that overcometh, a crown of life shall be He with the Lord of Glory, will reign eternally. Aan hen, die overwinnen geeft Hij de zegekroon, zij zullen met Hem heersen voor eeuwig in Zijn troon. Trooste de God aller vertroosting mevr. Kennedy en haar kinderen en al len, over wie overvloedig het lijden van Christus komt met deze troost. v. H. De Bond van Gereformeerde Man- nenverenigingen in Nederland kort weg gezegd de Mannenbond hield op donderdag 21 november een pers conferentie, waarover we graag iets in de Kerkbode willen meedelen. Al te veel namelijk blijft de arbeid der mannen- verenigingen in de schaduw en ook tref je bij sommige mensen de hardnekkige gedachte aan, dat een mannenvereni- ging niet meer tot deze tijd behoort. Het gekke is, dat heel velen, die dit zeggen rustig lid van een of andere hobbyclub zijn, die dan toch evenzeer uit dè tijd zou moeten zijn. Want wat is er ver- gadertechnisch voor onderscheid tussen die mannen, die een hele avond met el kaar „bomen" over hun hobby en die mannen, die op een mannenvereniging bezig zijn We zeiden vergadertech- nisch gezien. Er is echter een heel groot verschil en dat ligt hierin, dat de leden van een mannenvereniging bezig zijn niet met een hobby, maar met het Woord des Heren. Men kan tegenwer pen, dat dit voor sommigen wel eens in een hobby ontaarden kan en dat dit ook inderdaad gebeurt. Dit neemt ech ter niet weg, dat een mannenvereniging geen hobbyclub is. Want ondanks de stokpaardjes, die sommige leden op theologisch terrein wellicht berijden, gaat het volgens artikel 2 der statuten er om dienstbaar zijn aan de bloei der reeds bestaande of nog op te richten Gereformeerde Mannenverenigingen in Nederland, welke beogen onder haar leden aan te wakkeren en te verdiepen de kennis der beginselen voor het Ge reformeerde leven. Dit is het grote verschil tussen een mannenvereniging en een hobbyclub, het gaat er om dat men elkander wijst op de roeping het ambt der gelovigen te beleven. En dit houdt als vanzelf sprekend in vermeerdering van kennis van Schrift en Belijdenis (hoe kan men anders „getuigen" zijn krachtens het profetisch ambt) en betrachting van dienstbetoon op elk terrein van onze samenleving krachtens het priestelijk en koninklijk ambt. Dit is maar niet een liefhebberijtje, waarin de één wel en de ander geen zin heeft en waar men van zeggen kan de één verzamelt postzegels, de ander knutselt en de derde is lid van een mannenvereniging. De mannenvereni ging ligt hoewel misschien vergader- technisch er geen onderscheid is op een heel ander plan. De mannenvereni ging is toerusting tot dienstbetoon. Daarom gaat het niet alleen maar om de kennis, maar ook om de practische toepassing daarvan in het leven. Dat de mannenverenigingen uit de tijd zouden zijn moge verder geloochen- straft worden door de volgende cijfers 1922 7 verenigingen met 200 leden 1927 32 1500 1932 139 3520 1942 400 9697 1952 511 12616 1957 549 12033 1962 552 11711 We zien, dat er steeds nog nieuwe verenigingen bij komen, anderzijds ech ter zien we, dat er de laatste tien jaar eer daling in het totale ledental geko men is. Daarbij kunnen we de daling in de jaren 1952—1957 gevoegelijk toe schrijven aan de emigratiehausse, maar voor de daling in de jaren 1957—1962 is geen andere verklaring te vinden dan gebrek aan belangstelling. Een gebrek aan belangstelling, dat er ten onrechte is. Immers de Bond hoewel 40 jaar heeft een frisse aanpak van de zaken. De methodiek heeft men aangepast aan de veranderde en veranderende eisen van de wereld, waarin we leven. Zo gaf men in het begin leidraden uit, waarin een bepaald bijbelboek hoofdstuk voor hoofdstuk werd behandeld. Later ver schafte de bond aan zijn leden uittrek sels uit belangrijke boeken. In 1962 verscheen er een pocketboek, waarin tal van onderwerpen in schetsvorm werden behandeld. Door dit alles krijgen de verenigingen meer variatie in de behan deling van de stof en komen actuele vraagstukken meer aan de orde. Een tweede pocketboek is ondertussen ge pland voor het komende jaar. Sedert 1948 beschikt de Bond over een eigen Bondshuis, waarin door de heer Span met behulp van zijn assitente mej. B. v. d. Put het omvangrijke ad ministratieve werk, dat de Bond ook met zich meebrengt, verricht wordt. Het oude koetshuis, dat op het terrein van het Bondshuis stond is omgetoverd in een aardig vacantie-oord, bestaande uit vier leuke vacantiehuisjes, die de namen dragen Anemoon, Aster, Nar cis en Margriet. Dit vacantie-oord werd in 1954 geopend. Op het Bondshuis staat de laatste jaren ook een ponsma chine en een volautomatische adresseer- machine, die binnen één dag zorgt voor 12000 adressen met afgesneden banden. Adressenbanden, die gaan om het or gaan van de Bond: Opdracht en Dienst, dat alle leden ontvangen en dat met zijn vele lezenswaardige artikelen steeds weer een nieuwe bron van bezinning is. Want tenslotte gaat het daarom toch in de bond, dat de leden zich bewust van hun opdracht worden en toebereid tot hun dienst aan de naaste. Dat de Mannenbond hierbij van de meest mo derne middelen gebruik maakt is er een teken van, dat deze bond springlevend is. Maar vergeten we niet, dat het bij heel de moderne aanpak blijft gaan om het oude Evangelie, dat altijd weer nieuw is. Daarom doet de Bond een be roep op alle gereformeerde mannen om niet afzijdig te blijven staan. Ook hier geldt het tua res agitur, de zaak gaat U aan. v. H. Ds. William Haverkamp houdt zich in De Wachter bezig met het besluit onzer synode om „de mogelijkheid te onderzoeken eventueel de zittingen van deze synode c.q. die van een volgende synode in een centraal gelegen confe rentie-oord te houden". Hij schrijft „In de Christian Reformed Church heb ben we nu al voor jaren gewoonte op dezelfde plaats te vergaderen, en wel, Calvin College. Daar hoeven we de kerkleden niet lastig te vallen om logies en daar is alles keurig ingericht om de synodeleden te voorzien van hun natje en hun droogje. We kunnen het van harte aanbevelen". In het Kerkblad voor Brabant en Limburg lazen we een stukje van ds. O. van Noort over de kerkelijke begro tingen. Ds. v. N. is bang dat de ker kelijke begroting, als we niet oppassen, alleen maar een zakelijke aangelegen heid van cijfers wordt en dat we lang niet voldoende deze zaak vanuit het ge loof en de beloften Gods aanpakken. De financiën van de kerk zijn een zaak van heel de gemeente, die haar liefde tot haar Heiland uitleven kan in een met blijdschap brengen van haar offers. Ter illustratie geeft hij hierbij het vol gende verhaal „In dit verband trof mij bijzonder een verhaal over een Amerikaanse Kerk, dat ik ergens las. In deze kerk was het vaste gewoonte, dat ieder lid ieder jaar persoonlijk be zocht wordt. De aktie wordt uitstekend voorbereid. Men zorgt voor zo'n groot aantal vrijwilligers, dat alle gemeente leden op één zondagmiddag kunnen worden bezocht. Die dag is de begro tingszondag. Alle medewerkers komen op de zaterdagavond, die aan de begro tingszondag vooraf gaat, samen in een gebedssamenkomst. De begroting van dit jaar was 148.000 dollars. Zondagmiddag 3 maart gingen 229 huis bezoekers op pad; 114 groepjes van twee en één afzonderlijk naar het tehuis van ouden van dagen. In de avondkerkdienst zou men de uit slag bekend maken. Men kon de Here danken voor de ver blijdende uitkomst. De begroting was met 10.000 dollar overschreden. De op brengst was 158.000 dollars. Van dit bedrag was 77.000 dollar be stemd voor zending en evangelisatie en 71.000 voor eigen kerkelijke uitgaven. Vanaf het eerste begin van deze kerk heeft men als regel aangenomen, dat voor zending en evangelisatie minstens evenveel moet worden opgebracht als voor de eigen kerk". Of deze Amerikaanse methode aan beveling verdient om te worden nage volgd, willen we gaarne aan de lezers overlaten, waarbij de een er wellicht an ders over zal denken dan de ander. We zullen het allen in ieder geval met ds. van Noort eens moeten zijn, dat de aan de aktie voorafgaande gebedssamen komst en de grote offerbereidheid wel licht voor velen onzer beschamend zijn. v. H. 24. Het trotse Babyion (2). Het is al vrij lang geleden, dat wij onze laatste wandeling maakten, om precies te zijn 6 september. Wij zouden juist de toren van Babel gaan beklim men, toen de zaak stokte, en wel voor vele weken. Het lijkt wel of 't nog steeds niet wil met die toren. Toen niet: de bouw werd breed opgezet, maar ver kwam men niet. En nu ook nietmaan den geleden stonden we al onder aan de trappen en nog zijn we niet op weg gegaan naar boven. Wij zullen maar denken bezint eer gij begint. En be zinning kost tijd. Bezinning is ook wel nodig, want we zullen voordat we bo ven zijn heel wat moeilijkheden ontmoe ten. We beginnen nu maar met het Bij belverhaal te lezen in Gen. 11. „De gehele aarde nu was één van taal en één van spraak" zegt vs. 1. Welke taal was dat die toen door alle mensen gesproken werd Het antwoord op die vraag kan kort zijn. Wij weten het niet. En waarschijnlijk zullen we het ook nooit weten, 't Is ontzaglijk lang gelederi. Dat men toen al geschreven documenten heeft nagelaten, is erg on waarschijnlijk. Die taal blijft ons ver borgen. Er zijn wel zeer oude talen, die we in meerdere of mindere mate ken nen, maar ten eerste zijn die niet oud genoeg om de „oertaal" van de oudste mensenheid te wezen en ten tweede kunnen ze niet dienen als „moedertaal", waarvan de andere talen zijn afgeleid. Er is eens iemand geweest, die beweer de, dat men in het paradijs Nederlands gesproken heeft, maar dat zal wel nie mand meer geloven. Overbodig te zeg gen, dat ook het Hebreeuws, de taal van oud-Israël en van het Oude Testament, niet als oertaal in aanmerking komt. Nu is het op zichzelf niet zo erg, dat wij de taal van de oudste mensheid niet ken nen (al moet gezegd worden, dat de wetenschap naar haar aard erg nieuws gierig is). Maar wel levert het ons eigenaardige moeilijkheden op met be trekking tot de uitlegging van bepaalde woordspelingen in 't boek Genesis. Zo b.v. de namen van de eerste mensen. „Adam" betekent „mens" en „Eva" (in het Hebreeuws Chawwa) heeft iets te maken met „leven" (Gen. 3 20). Maar die betekenis hebben ze alleen als we aannemen dat het Hebreeuwse woorden zijn, of woorden uit een taal die daar aan zeer nauw verwant was. Hetzelfde geldt van 't woord „mannin" in Gen. 2 23. In het Hebreeuws is het woord voor „vrouw" hetzelfde als dat voor

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1963 | | pagina 1